ဥယ်ာဥ္မွားတဲ႔သစ္ပင္(သို႔) ခရီးၾကမ္း သံုး

ဒီေန႔က အေဖမ်ားေန႔မို႔ က်ေနာ္႔ကဗ်ာကို ခုန္ၿပီး အေဖမ်ားဆီ ဂါရဝလွမ္း ဆက္ လိုက္မိတယ္။

ရမၼ သုဘ သုရမၼ
ကါလဖဲခ်ပ္ေတြ ကုလားဖန္ထိုး
အမ်ိဳးမ်ိဳးေျပာင္း ခံစားလို႔ေတာ႔ ရပါရဲ့
ဒါေပမယ္႔
မေျပာင္းေ႐ႊ႔ဘဲ ေနျမဲ ေနမရတာကိုက
အနိစၥကို ကြယ္သေယာင္န႔ဲ
အနိစၥကို ပံုေဆာင္ ေနျပန္ေရာ။

တဏႇာက သြားရည္ တျမားျမား
ဖြင္႔ထြားထြား အာ႐ံုက အားေကာင္းေမာင္းသန္
ခ်မ္းသာတာေတာ႔မႇန္ ရဲ႕
အေကာင္ထြားထြား ကာမဂုဏ္ မ႐ွိဘဲ
မေပ်ာ္ဘဲမေနႏိုင္တာကိုက
ဒုကၡကုိ ကြယ္သေယာင္နဲ႔
ဒုကၡကုိ ပံုေဆာင္ ျပျပန္ေရာ။

အ႐ြယ္ဟုိင္း သစ္႐ြက္ မ႐ႇိ
ဇရာဖိ ပန္းလည္းမျမင္
ခမည္းေတာ္႐ဲ႕ ဥယ်ာဥ္ အတုဟာ
စိမ္းလန္းတာေတာ႔မွန္ ႐ဲ႕
ဒါေပမယ္႔
အ႐ြယ္လြန္ အမ်ိဳးသမီး တစ္ေယာက္
အျပင္လြန္ခ်ယ္သထားသလုိ
အနတၱကို ကြယ္သေယာင္နဲ႔
အနတၱကုိ ပံုေဆာင္ျပေနျပန္ေရာ။


ဘာတဲ့
ငါ့သား ဆံုးျပီတဲ႔လား
ဒီမွာ မွတ္ထားၾက
သူမ်ားခုတ္တဲ့ဓါးခ်က္နဲ႔
ဘယ္ေတာ႔မွ ငါ႔သား အသက္မထြက္ဘူး။

ခုတ္သူေတြ အား ခ်ိန႔ဲ
ခုတ္တဲ႔ဓါး က်ိဳးပဲ႔
ဓမၼပါလ ဘဝက
ခမည္းေတာ္ေျပာခဲ႔တဲ႔ စကားေလ။

မွန္ပါရဲ႕ ခမည္းေတာ္
သူမ်ားဓါးကို အၾကိမ္ၾကိမ္ေအာင္ႏုိင္ရင္း
ကိုယ္႕ဓါးကို အလီလီဦးၾကိဳ႔႕ခဲ႔ရ

သူ႕အား ကိုယ္႔အား ခ်ိနဲ႔
သူ႕ဓါးကိုယ္႔ဓါး က်ိဳးပဲ့
ဘယ္သူ႕ အား ဓါးနဲ႔ မခုတ္ရတဲ႔ စစ္တလင္း
သား ဆင္းပါရေစေတာ႔။

ခြင့္လႊတ္ပါ ခမည္းေတာ္
အုပ္ခ်ဳပ္ေရးဆိုတာ
နႏၵလည္း စြမ္းႏုိင္
ခမည္းေတာ္လည္း စြမ္းႏုိင္
သာကိယတုိင္းလည္း စြမ္ႏုိင္
စၾကဝဠာရဲ႕ မီးတိုင္ကို ညွိဖု႔ိ
အေဖ႔သားကလြဲလို႔
စြမ္းၾကမယ္ မဟုတ္ဘူး။


သာကိယ မ်ိဳးဆက္ေအာက္မႇာ
မစြမ္းႏုိင္တာ မ႐ွိေစရဘူး
သုေဒၶါဓန႐ဲ႕ သိကၡာ
သိဒၶတၲ႐ဲ႕ သိကၡာ
သာကိယမင္းတို႔ သိကၡာ
စၾကဝဠာမီးတုိင္ ညွိရင္း
ကမၻာတည္မယ္႔ ကဗၺည္း ထြင္းမလ႔ုိပါ။

အာဟာရ မျပည္႔တဲ႔ အမွန္တရား
ခမည္းေတာ္ မွီဝဲထားလ႔ုိပါ
ဓားပိုင္သူက ဓားဘု႐င္
ေလးကၽြမ္းက်င္ေတာ႔ ေလးဆ႐ာ
စၾကာ႐ွင္ကိုေတာ႔စကၠဝတၻီ
သခၤါရ ကိုလိုနီက လြတ္ၾကပလား
ဒီ ဓါး ေလး စၾကာ က်ိဳးေတာ႕
ဒီလူဟာ ဓါးက်ိဳး ပိုင္႐ွင္ေပါ့
ဓမၼကို ပိုင္ေတာ႔ ဓမၼဘုရင္
ဓမၼသာ က်ိဳး ပဲ႔ျခင္း ကင္းစင္တယ္။

သူ႕ပညာကို သူယံုတဲ႔
သူ႕သိဒၶတၲကို သူယံုတဲ႔
ေကါ႑ည လက္ညိွဳး တစ္ေခ်ာင္းေၾကာင့္
ကပိလဝတၳဳ ကေသာင္းကနင္း ျဖစ္ရသတဲ႔
မာရ ရဲ႕ လက္ညိွဳးဆယ္ေခ်ာင္းေၾကာင္႔
လြတ္လပ္မႉေတြ ေရာင္းစားတာ ခံ ရ
ဒုကၡေတြ မႏုိင္ မနင္း ထမ္းပိုး
ရိုၾကိဳး တဲ့ အိမ္ေခြးေတြလို
ဒါကိုက် ကပိလဝတၳဳ မသိလိုက္ဘူး။

ခြင့္လႊတ္ပါ ခမည္းေတာ္
သုေဒၶါဓနရဲ႔ သိကၡာ
ကပိလဝတၳဳ ရဲ႕သိကၡာ
သာကိယ သိကၡာ
သိဒၶတၲရဲ႔ သိကၡာ
ဘာမွ မဟုတ္တာေတြအတြက္
ပန္းလက္ဝါး နဲ႔ ေလးၾကမ္တင္
သားေမႊးမ်ႇင္ကို ထိေအာင္ခြင္း
ခြင္းၿပီးသားကိုထပ္စိပ္ျဖာ
ဒါေတြ ကိုစြမ္းႏိုင္လို႔ ..တဲ႔
တစ္ရာ႔တစ္ပါး မင္းတို႔က ဦးခိုက္
ယေသာ္ဓရာကို သိမ္းပိုက္
ဆယ္ေက်ာ္သက္ ဘုရင္မုိက္ေလး ျဖစ္ခဲ႔ရတယ္။

...................................
...................................
....................................
သြားပါရေစေတာ႔ ခမည္းေတာ္
ပံုရိပ္တေစၦသုံးေကာင္
ေန႔ေၾကာင္ေတာင္ဝင္ေျခာက္တဲ႔ေနာက္
တစ္ေယာက္တည္းက တစ္ဖက္
ေလာကႀကီးက တစ္ဖက္
အမ်က္သိုခ်င္
တစ္သက္စာသာ သုိလိုက္ပါေတာ႔
ကာမနယ္ထဲက အေဖ႔သားဟာ
တကယ္ကို
ဥယ်ာဥ္မွားေနတဲ႔ သစ္ပင္ပါ။ ။

(ဆက္ရန္)

**ဖိုးလျပည္႔နဲ႔ ေမာ္ေတာ္ပီကယ္**

လြတ္လပ္မႈကို ျမတ္ႏိုးတဲ႔ လူတစ္စုဟာ အတူတကြ လြတ္လြတ္လပ္လပ္ အရက္ေသာက္ၾကဖို႔ လိုအပ္တာေတြယူလာခဲ႔ၿပီး အျပင္ထြက္လာခဲ႔ၾကတယ္။ လူသြားလူလာ ေတာ္ေတာ္ရွင္းတဲ႔ေနရာ ေရာက္ေတာ႔ ဒီေနရာမွာပဲ ေသာက္ ၾကမယ္လို႔ ဆုံးျဖတ္လိုက္ၾကတယ္။ ဒါေပမဲ႔ ျပႆနာက ဒီေနရာမွာဆိုေပမဲ႔ ကားလမ္းေပၚမွာလား၊ လမ္းေဘးက သစ္ပင္ေအာက္မွာလားဆိုတာ ဆုံးျဖတ္ ဖို႔ က်န္ေနေသးတယ္။

ဒါနဲ႔ သူတို႔ထဲက တစ္ေယာက္က ကားလမ္းေပၚမွာဆုိ ပိုၿပီး လင္းလင္း ထင္း ထင္းရိွတယ္၊ ကားလမ္းေပၚမွာပဲ ေသာက္ၾကမယ္လို႔ အႀကံျပဳေတာ႔ အားလုံး သေဘာလိုက္ၾကတာေပါ႔။ သူတို႔ေသာက္လို႔ အရိွန္ေတာ္ေတာ္ရေတာ႔ လမ္းေပၚမွာ ကားတစ္စီး အေရးတႀကီးနဲ႔ အျမန္ေမာင္းလာတယ္။ သူတို႔အဖြဲ႔ကို လည္း သတိထားမိပုံ မရပါဘူး။ အနားေရာက္ေတာ႔မွ ကားလမ္းေပၚမွာ လူ တစ္စုထိုင္ေနတာကိုရုတ္တရက္ႀကီး ေတြ႔လိုက္ရၿပီး ေဘးေရွာင္လိုက္ရေတာ႔ အရွိန္မထိန္းႏိုင္ျဖစ္ၿပီး ကားက သစ္ပင္ကို သြားေဆာင္႔မလိုအထိ ျဖစ္သြား တယ္။

ဒါကို ေတြ႔လိုက္ရေတာ႔ ေစာေစာက အႀကံေပးသူက
"ေတြ႔လား၊ ငါတို႔ ကားလမ္းေပၚမွာ မ ေသာက္လို႔ သစ္ပင္ေအာက္မွာ မ်ား ေသာက္မိရင္ အားလုံး ေသသူေသ၊ က်ိဳးသူက်ိဳး ျဖ စ္ေနၿပီ တဲ႔။

ဒီပံုျပင္ရဲ႕ ေမာ္ရယ္က " ဖိုးလျပည္႔နဲ႔ ေမာ္ေတာ္ပီကယ္" တဲ႔။

ေပါ႔ေပါ႔ပါးပါး အင္တာဗ်ဴး

ေမး။ ။ လူစိမ္းအမ်ိဳးသားနဲ႔ အမ်ိဳးသမီးႏွစ္ေယာက္ကို လင္မယား ျဖစ္တယ္ လို႔ ဘာေၾကာင္႔ေျပာႏိုင္တာလဲ။
ေျဖ ။ ။ အမ်ိဳးသားနဲ႔ အမ်ိဳးသမီးႏွစ္ေယာက္စလုံးက ကေလးတစ္ေယာက္ထဲ ကို ဝိုင္း ေအာ္ေငါက္ေနလို႔ပါ။ တစိမ္းေတြဆို အဲသလို မလုပ္ပါဘူး။

ေမး။ ။ တရားနာတဲ႔အခါ ဘယ္တရားမ်ိဳးက ေကာင္းပါသလဲ။

ေျဖ ။ ။ အစ၊ အလယ္၊ အဆုံး ေကာင္းတဲ႔တရားမ်ိဳးပါ။ အထူးသျဖင္႔ အစနဲ႔ အဆုံး သိပ္မကြာတဲ႔ တရားက ပိုေကာင္းပါတယ္။

ေမး။ ။ အရြယ္တင္ ႏုပ်ိဳေအာင္ ဘာလုပ္ရမလဲ။
ေျဖ ။ ။ အစား အအိပ္မွန္ပါေစ၊ ေလ႔က်င္႔ခန္း မွန္မွန္လုပ္ပါ၊ စိတ္ေကာင္းေမြးပါ။ အထူးသျဖင္႔ အသက္ကိုေမးလာရင္ လိမ္ေျပာပါ။

(ဒုတိယ အေမးကို ေျဖတာက ေဂ်ာ႔ဂ်္ ဘားနတ္ေရွာပါ၊ က်န္တာေတြ မသိပါ)

သတင္းစာဖတ္ျခင္း အက်ိဳး (နဝမတန္း စာစီစာကုံး)

ဗုဒၶဟူးေန႔က ကုလသမဂၢက ထုတ္ျပန္ေသာ ၿငိမ္းၿငိမ္းခ်မ္းခ်မ္းအရွိဆုံး ထိပ္ တန္း ႏိုင္ငံ ၂၀ တြင္ အာရွမွ သုံးႏိုင္ငံပါဝင္သည္ဟု သိရပါသည္။ ထို စာရင္း က ထူးေတာ႔ မထူးျခားလွပါ၊ ထို ၿငိမ္းၿငိမ္းခ်မ္းခ်မ္းအရွိဆုံး ထိပ္တန္း ႏိုင္ငံ ၂၀ က အိုက္စ္လန္႔မွာ အစျပဳခဲ႔သျဖင္႔ ေရခဲထူထပ္ေသာႏိုင္ငံမ်ားႏိုင္ငံမ်ား၊ ရာသီဥတု ေအးခ်မ္းေသာ ႏိုင္ငံမ်ားဟု မွတ္ယူႏိုင္ပါသည္။
ဂ်ပန္ အဆင္႔ေျခာက္၊ စကၤာပူ အဆင္႔ ၁၆ ႏွင္႔ ဘူတန္ အဆင္႔ ၂၀ တို႔ ျဖစ္ၾက ပါသည္။ အဆင္႔ ၂၀ တြင္ က်ေနာ္တို႔ႏိုင္ငံမပါဝင္ပါ။

ထို႔ေၾကာင္႔ ေအာင္႔သက္သက္ျဖင္႔ တစ္ေနရာတြင္ ေတြ႔လိုေတြ႔ျငား ဆက္ လက္ရွာေဖြၾကည္႔မိပါသည္။ အေရွ႕ေတာင္အာရွႏိုင္ငံမ်ား စာရင္းတြင္ က်ေနာ္တို႔ႏိုင္ငံကို ေတြ႔လိုက္ရသည္။ အေရွ႕ေတာင္အာရွ (၁၀ ) ဆယ္ႏိုင္ ငံအနက္ အဆင္႔ ၉ တြင္ ရပ္တည္ေနသည္ကိုေတြ႔ရပါသည္။ အဘယ္႔ေၾကာင္႔ အဆင္႔ ၉ မွာရွိေနရသည္ကို ေလ႔လာၾကည္႔ရာ ထိုစာရင္းတြင္ ဘရူးႏိုင္း မပါဝင္သည္ကို ထပ္ေတြ႔ရျပန္ပါသည္။
အေရွ႕ေတာင္အာရွ ႏိုင္ငံမ်ားတြင္ စကၤာပူက တစ္ ျဖစ္ၿပီး ထိုင္းက အဆင္႔ ရွစ္ ျဖစ္သည္။ ထိုင္းက အဘယ္႔ေၾကာင္႔ အဆင္႔ ရွစ္မွာရွိၿပီး က်ေနာ္တို႔က အဘယ္႔ေၾကာင္႔ အဆင္႔ ၉ မွာရွိေနရသည္ကိုရွာေဖြၾကည္႔မိေသာ္လည္း အေျဖ မရခဲ႔ပါ။

သို႔ေသာ္ ေဆာင္းပါးမ်ား ေဖာ္ျပသည္႔ သတင္းစာေနာက္ပိုင္းမွာ ေဆာင္း ပါး တစ္ပုဒ္ေတြ႔လိုက္ရပါသည္။ အမ်ိဳးသမီးႀကီး ႏွစ္ဦးႏွင္႔ အမ်ိဳးသားႀကီး တစ္ ဦး ႏိုင္ငံ နာမည္ကို ဘားမားဟု ေခၚမလား၊ ျမန္မာဟု ေခၚမလားဟု ေအာ္ဖစ္ ရွယ္ ျငင္းခုံေနၾကသည္ကို ေတြ႔လိုက္ရပါသည္။ ထို႔ေၾကာင္႔ ထိုင္းက က်ေနာ္ တိုေရွ႕ ေရာက္သြားသည္ဟု ဆိုက ရေကာင္းရႏိုင္ပါသည္။

အမွန္မူ က်ေနာ္တို႔ႏိုင္ငံက ေပ်ာ္စရာ ေကာင္းလွပါသည္။ မီးပ်က္ေနသည္ ဆိုလ်င္ပင္ ႏိုင္ငံ၏နာမည္ႏွင္႔ပတ္သက္ၿပီး အေမွာင္ထဲမွာ ထိုင္ျငင္းေနလို႔ ရပါသည္။ အပူပိုင္းႏိုင္ငံျဖစ္ျခင္း၊ မီးအၿမဲလိုလိုပ်က္ေနျခင္းေၾကာင္႔ ေအးေအး ခ်မ္းခ်မ္းအရွိဆုံး ႏိုင္ငံမ်ားတြင္ ပါဝင္ဖို႔ေတာ႔ မလြယ္ပါ။

သို႔ေသာ္ လူတိုင္း (ဘရာဇီးမွာ လူတိုင္းေဘာလုံးနည္းျပ အရည္ အေသြးရွိ သလို) သမၼတျဖစ္ႏိုင္ေသာ အရည္အေသြးရွိေသာႏိုင္ငံျဖစ္သျဖင္႔ ဆက္ လက္ျငင္းခုံေနစရာ Hot issue မ်ား သူမ်ားထက္ ပိုရွိေနေပလိမ္႔မည္။ ထို႔ေၾကာင္႔ ပ်င္းစရာေတာ႔ မေကာင္းလွပါ။ ေပ်ာ္စရာပင္ ေကာင္းေနပါေသး သည္။

ဤသည္မွာ ယေန႔ သတင္းစာဖတ္ရျခင္း အက်ိဳးျဖစ္ပါသည္။
အခ်ိန္းရွိလ်ွင္ အနည္းဆုံး ႏိုင္ငံ႔အမည္ကို ေအာဖစ္ရွယ္ ထိုင္ျငင္းေနလို႔ ရသည္ဟု ေလ႔လာမိလိုက္ပါသည္။

ဇင္ေဝေသာ္၊ (နဝမတန္း)

ဘနားနား ယူနီဗာစီတီ (ေက်ာင္းတြင္းမွတ္စု)

ယေန႔ ကမၻာ႔တကၠသိုလ္မ်ား အမည္ဆီ အာရုံက်သည္။ ကမၻာေက်ာ္ တကၠ သိုလ္ႀကီးမ်ား ျဖစ္ၾကသည္႔ ဟားဘတ္၊ ေယးလ္၊ မန္ဆာခ်ဴးဆက္ ၊ ေအာက္ စဖို႔ဒ္ စေသာ တကၠသိုလ္ႀကီးမ်ားတြင္ "အင္တာေနရွင္နယ္" ဘာညာ စေသာ ဟိန္းလုံး ေဟာက္လုံးႀကီးမ်ား မေတြ႔ရ၊ နာမည္ရိုးရိုးေလးေတြသာေတြ႔ရသည္ ။ အမည္က ရိုက်ိဳး၍ အလုပ္က ႀကီး က်ယ္သည္။
အမွန္မူ တကၠသိုလ္အမည္သည္ တိုေလေလ ေဘာင္က်ယ္ေလေလျဖစ္ၿပီး ရွည္ေလေလ ေဘာင္က်ဥ္းေလေလျဖစ္၏။

ဥပမာ သီရိလကၤာက "Buddhist and Pali University" ကို ၾကည္႔ပါ။ Buddhist University ဆိုလ်ွင္ ဗုဒၶဘာသာအားလုံးႏွင္႔ဆိုင္သည္။ Pali ဟု ထည္႔လိုက္သျဖင္႔ သကၠဋ စေသာ အျခားဘာသာစကားႏွင္႔ ယဥ္ေက်းမႈတို႔ ကို ကန္႔လိုက္သလို ျဖစ္သြားသည္။
မဟာယာနတို႔က ပုိ၍ ေဘာင္က်ယ္သည္၊ Buddhist University ဟု အမည္ေပးလိုက္သည္။ ေထရဝါဒကို ကန္႔မထားခဲ႔။ ပါဠိကိုလည္း ကန္႔မထား ခဲ႔။ သင္ၾကားေပးႏိုင္ေအာင္လည္း ေထရဝါဒ ပါဠိ ပညာရွင္တို႔ကို ခန္႔အပ္၏။

ကၽြႏ္ုပ္တို႔ႏိုင္ငံက ပရမတ္ႏွင္႔ ပညတ္အေၾကာင္း ေတာ္ေတာ္ေျပာၾက၏။ "ဒါေတြက ပညတ္ေတြပါ" ဟုလည္း ဆိုမိန္႔တတ္ၾက၏။ အမွန္မူ ထိုႏိုင္ငံတြင္ ပညတ္၏ ေက်းကၽြန္ေတာ္ေတာ္မ်ား၏။
"ကမၻာ႔အဆင္႔မီ"
"အင္တာေနရွင္နယ္"
"အျပည္ျပည္ဆိုင္ရာ" စေသာအမည္မ်ားကို ႏွစ္လို အားရ သုံးစြဲတတ္ၾက၏။ ထို စကားလုံးတို႔က ပါဠိစကားႏွင္႔ဆိုလ်ွင္ ပဒ ပူရဏ (အဓိပၸါယ္မရိွ၊ ပုဒ္ျပည္႔ရုံ အပိုထည္႔စကား ဟူ၏) မ်ားသာျဖစ္သည္။
လူပုဂၢိဳလ္မ်ား သုံးစြဲသည္က ေတာ္ေသး၏။ ထို ပဒ ပူရဏပညတ္ပိုးက ႏိုင္ ငံေတာ္ဆိုင္ရာ သံဃာ႔အဖြဲ႔အစည္းကိုပင္ ဝင္ကိုက္ေနသည္ ေတြ႔ရ၏။

ရန္ကုန္မွာ ရွိစဥ္က မရမ္းကုန္းမွာရွိေသာ ထို "အင္တာေနရွင္နယ္" ဆိုသည္႔ တကၠသိုလ္ႀကီးမွာ ဒီပလိုမွာတက္ေနေသာ ဂ်ာမန္အမ်ိဳးသမီး တစ္ေယာက္ႏွင္႔ေတြ႔ၿပီး စကားစမည္ေျပာမိရာ သူမက "ဘနားနား ယူနီ ဗာစီ တီ" မွာ ေက်ာင္းတက္ေနသည္ဟုဆိုသည္။ အေၾကာင္းကိုေမးေတာ႔ ေန႔တိုင္း ထမင္းစားအၿပီး ငွက္ေျပာသီး တစ္လုံးစီေပးေသာေၾကာင္႔ဟူ၏။

မွန္၏။ "ဘနားနား ယူနီဗာစီတီ" ဟုဆိုသျဖင္႔ သူတို႔ (ေက်ာင္းသားတို႔) ကို ပန္းသီးေပးစရာမလိုေတာ႔။ ဘနားနားက ခ်ိပါး (Cheaper) ျဖစ္၏။