လက္ေတြ႔ သုေတသန


အမ ။ ။ ဟဲ႔ ေမာင္ေလး၊ နင္က ဘာျဖစ္လို႔ မ်က္ႏွာ ပုဝါႀကီးစည္းထားရ တာလဲ။

ေမာင္။ ။ မ်က္ေစ႔ႏွစ္လုံး အျမင္ မရရင္ အနံ႔ခံတဲ႔ အာ႐ုံမွာ ပိုၿပီးစူးရွတယ္ဆို လို႔ စမ္းသပ္ၾကည္႔တာေလ။ တကယ္မွန္တယ္၊ အေဝးက အနံ႔ေတြကို ငါ ေကာင္းေကာင္း ရေနတယ္။ မ်က္လုံး မစည္းခင္က ဒီ အနံ႔ေတြကို မရခဲ႔ဘူး။

အမ ။ ။ အခု နင္က ဘာအနံ႔ေတြ ရေနလို႔လဲ။

ေမာင္ ။ ။ မီးဖိုထဲမွာ ေမေမခ်က္ေနတဲ႔ ဟင္းနံ႔ေတြ၊ ၾကက္သြန္နံ႔၊ သစ္သီးနံ႔၊ ဘာအနံ႔လို႔ ခြဲျခားေျပာလို႔ မရတဲ႔ အနံ႔မ်ိဳးစုံကို ငါ ရေနတယ္။

အမ ။ ။ မွန္း စမ္း...၊ ရမွာေပါ႔၊ နင္႔မ်က္လုံးကို စည္းထားတဲ႔အဝတ္က ငါ ေလ်ွာ္မလို႔ထားတာ မေလ်ွာ္ျဖစ္ေသးတဲ႔ လက္သုပ္ပုဝါႀကီး ဟဲ႔။


ဇင္ေ၀ေသာ္

တန္ရာ တန္ေၾကး (အထူးကုဆရာဝန္ႀကီး တစ္ေယာက္ရဲ႕ မိဘေမတၱာဖြဲ႔ အက္ေဆး)


Grief hurts but heals too
By Dr. James Low


" ခ်စ္ျခင္းတရားရဲ႕ေလ်ာ္ေၾကးက လမ္းခြဲ ၀မ္းနည္း ပူေဆြးရျခင္းဆိုရင္ေတာင္ အရဲစြန္႕ျပီးခ်စ္သင့္ပါတယ္။ ဒါဟာ ခ်စ္ရမယ့္သူလည္းမရွိ ၀မ္းနည္းစရာ လည္း မလိုတဲ့ အေနအထားထက္အမ်ားၾကီးသာပါတယ္"

ဒီႏွစ္ထဲမွာ သက္ၾကီးရြယ္အိုေတြ ၊ ေန႕လား ညလား မသိရတဲ့ လူနာေတြကို အျမဲတမ္းကုသမွဳေပးေနရေတာ့ ဘ၀နဲ႔ဆိုင္တဲ့ အျမင္ေတြလည္းေတာ္ေတာ္ ရမိတယ္။ ေန႕လား ညလား မသိရ ၊ တျဖည္းျဖည္းနဲ႕ ေသျခင္းတရားဆီ ခ်ဥ္း ကပ္ေနတဲ့ မိမိတို႕ ေက်းဇူးရွင္မိခင္ (သို႕) ဖခင္ တို႕ကို ထိုင္ရင္း ၾကည့္ေနၾက ရတဲ့ မိသားစု၀င္ေတြရဲ႕စိတ္ခံစားခ်က္ေတြကိုလည္း နားလည္စ ျပဳလာတယ္။
ဒီလိုအျဖစ္ေတြ ဒီေလာက္ၾကံဳေတြ႕ေနရတာေတာင္ က်ေနာ့္ကိုယ္ပိုင္ဖခင္ၾကီး ဆံုးပါးခဲ့ရင္ ဘယ္လိုလဲ ဆိုတဲ့ စိတ္ဓါတ္ျပင္ဆင္မွဳ လုပ္မထားႏိုင္ခဲ့ဘူး။

၀မ္းနည္းေၾကကြဲမွဳေတြဟာ တစ္ခုခုဆံုးရွံဳးရာကေန အစျပဳတယ္ဆိုတာသာ မွန္ခဲ့ရင္ က်ေနာ့္၀မ္းနည္းမွဳဟာ လြန္ခဲ့တဲ့ ငါးႏွစ္ကတည္းက စတင္ခဲ့စရာပါ။ အဲဒီကတည္းက ေဟာလီေဒးရက္တိုခရီးထြက္ရင္း က်ေနာ့္ဖခင္ၾကီး ဟာ ေလျဖတ္တဲ့ ေရာဂါခံစားလိုက္ရျပီး စကားမေျပာႏိုင္ ၊ လမ္းမေလွ်ာက္ႏို င္ ၊ စားလည္းမစားႏိုင္ရွာေတာ့ဘူး ။ အတိုဆံုးစကားနဲ႕ေျပာရရင္ က်ေနာ့္ဖ ခင္ၾကီးဟာ လူရာမ၀င္ေတာ့ပါဘူး ။
အစာကိုပိုက္ကေနတစ္ဆင့္ သြင္းယူရတယ္၊ ဆီးကိုလည္း ပိုက္ကေနတဆင့္ သြားရတယ္။ သူ႕ရဲ႕ေန႕စဥ္သာမန္လုပ္ငန္းေလးေတြဟာ သူတစ္ပါးအကူ အညီမပါဘဲ ဘာဆိုဘာမွ လုပ္လို႔မရေတာ့ပါဘူး။ ဘယ္ေတာ့မွ ျပန္ေကာင္း လာေတာ့ မွာ မဟုတ္ဘူးဆိုတာသိလိုက္ရျပီး ဖခင္ၾကီးရဲ႕ ဘ၀အစိတ္အပိုင္း ၾကီးတခ်ိဳ႕ကို ဆံုးရွံဳးလိုက္ရျပီဆိုတာလည္း ခံစားလိုက္ရျပန္ပါတယ္။ သူ႕စ ကားေျပာသံကို ဘယ္ေတာ့မွ ၾကားရမွာ မဟုတ္ေတာ့ဘူး ၊ သူနဲ႕ထမင္းလက္ ဆံုစားခြင့္ ဘယ္ေတာ့မွ ျပန္ရမွာ မဟုတ္ေတာ့ဘူးဆိုတာ အတိအက် သိ ထားေပမယ့္ ျပန္ရေလႏုိးဆိုတဲ့ ေမွ်ာ္လင့္ခ်က္က ကုန္မသြားခဲ့ပါဘူး ။

အၾကီးအက်ယ္ဆံုးရွံဳးမွဳတစ္ခုဟာ တစ္ေန႕ေန႕မွာ မလြဲမေသြ ၾကံဳေတြ႕လာ ရေတာ့မယ္ဆိုတဲ့ အသိနဲ႕အတူ ျဖစ္လာခဲ့ရင္ဆိုျပီး စိတ္ပိုင္းဆိုင္ရာ ၾကိဳ တင္ျပင္ဆင္မွဳလည္း ၾကိဳးစားေတာ့ ထားခဲ့မိပါတယ္။ ဒီအခါမွာ ေၾကကြဲ၀မ္း နည္းမွဳရဲ႕ အဓိပၸါယ္ကိုလည္း သိလာသလိုလို ရွိလာခဲ့ပါတယ္။ ဒါဆို ဒီလိုေၾက ကြဲ၀မ္းနည္းမွဳဟာ တစ္ေယာက္ေယာက္ကို အခ်စ္ၾကီးခ်စ္မိလို႕ ျဖစ္လာရတာ လား ။
ဆရာ၀န္တစ္ေယာက္အေနနဲ႕ မေၾကာင့္မက် ေနႏိုင္တဲ့ ဒီဘ၀ကိုေရာက္ေ အာင္ ျပဳစု ပ်ိဳးေထာင္ေပးခဲ့သူေတြဟာ က်ေနာ့္မိဘႏွစ္ပါး မဟုတ္လား ။ သူတို႕ကိုေတာ့ က်ေနာ္ခ်စ္သင့္တာေပါ့။ သူတို႕ကို ခ်စ္မိလို႕ ဒီလိုေၾကကြဲ ပူေဆြး ရတယ္ဆိုရင္လည္း ထိုက္တန္တယ္လို႕ပဲ ေျပာရမွာပါ။ သူတို႕က်ေနာ့္ ကိုေပးခဲ့တဲ့ မိဘတို႕ခ်စ္ျခင္းေမတၱာေတြ ၊ ငယ္စဥ္ေတာင္ေက်း ကေလးဘ၀ တည္းက ျပဳစုေစာင့္ေရွာက္ခဲ့ရတာေတြဟာ မနည္းလွပါဘူး ။
ဒါနဲ႕တိုတိုပဲ ေကာက္ခ်က္ခ်လိုက္မိတယ္။ ခ်စ္ျခင္းတရားရဲ႕ေလ်ာ္ေၾကးက လမ္းခြဲ ၀မ္းနည္း ပူေဆြးရျခင္းဆိုရင္ေတာင္ အရဲစြန္႕ျပီးခ်စ္သင့္ပါတယ္။ ဒါဟာ ခ်စ္ရမယ့္သူလည္းမရွိ ၀မ္းနည္းစရာလည္း မလိုတဲ့ အေနအထား ထက္ အမ်ားၾကီးသာပါတယ္။
လြန္ခဲ့တဲ့ လအနည္းငယ္ေလးကတင္ပဲ ေလျဖတ္တာ အျပင္ ေတာ္ေတာ္ဆိုး ရြားတဲ့ ကင္ဆာပါထပ္ျဖစ္လာခဲ့ပါေတာ့တယ္ ။ ေရာဂါသိခဲ့ရျပီးတဲ့ေနာက္ သံုး ပတ္အတြင္းမွာပဲ ေသျခင္းတရားဟာ က်ေနာ့္ဖခင္ၾကီးဆီ ျမန္ျမန္ ဆန္ဆန္ ပဲ ေရာက္လာခဲ့ပါေတာ့တယ္ ။ ဒီအတြက္ က်ေနာ့္ကို္ယ္က်ေနာ္ ျပင္ဆင္ ခဲ့ျပီးျပီလို႕ ထင္ထားခဲ့ေပမယ့္ တကယ္ေတာ့ အဆင္သင့္ျဖစ္မေနခဲ့ပါဘူး ။
အသက္မရွိ ၊ ေအးစက္ေနျပီျဖစ္တဲ့ ဖခင္ၾကီးရဲ႕ရုပ္အေလာင္းကို လြန္ခဲ့တဲ့ ဩဂုတ္လက ေနာက္ဆံုးက်ေနာ္ ကိုင္တြယ္ခြင့္ရခဲ့တာပါ။ အေခါင္းထဲမွာ ရွိေနတဲ့ ရုပ္အေလာင္းဟာ ငါ့ဖခင္မဟုတ္ေတာ့ဘူး ၊ အႏွစ္မရွိတဲ့ အနတၱ ရုပ္ ၾကြင္းတစ္ခုသာပဲလို႕ က်ေနာ့္ကိုယ္က်ေနာ္ ထပ္တလဲလဲသတိေပးေနခဲ့တယ္ ။ မရပါဘူး ။

၀မ္းနည္းမွဳ ၊ ေဒါသျဖစ္မွဳ ၊ မယံုၾကည္ႏိုင္မွဳ ၊ ေၾကာက္ရြံ႕မွဳ ၊ ေနာင္တ စတာေတြဟာ စိတ္ထဲမွာ အထိန္းအကြပ္မဲ႕လ်က္ပါ။
ဒီခံစားမွဳေတြအားလံုးထဲမွာ တစ္ခုက “ ငါ အေဖ့အတြက္ အေကာင္းဆံုး လုပ္ေကာ ေပးႏိုင္ခဲ့ရဲ႕လား ၊ ဒီေလာက္ၾကီးျမန္မယ္မွန္း သိရင္ သူ႕အတြက္ ဒီထက္ အခ်ိန္ပိုမေပးသင့္ခဲ့ဘူးလား ” ဆုိတဲ့ ေနာင္တ အေတြးပါပဲ။

စ်ာပနအခမ္းအနားနဲ႕ ဘာသာေရးက်င့္၀တ္ထံုးစံေတြက က်ေနာ့္ကို သက္ သာမွဳရေစခဲ့ပါတယ္။ တကယ္တမ္း ၀မ္းနည္းပူေဆြးေနရခ်ိန္မွာ ဒါေတြဟာ အေရးပါလွသလို အရွိတရားကို လက္ခံတတ္ဖို႕အတြက္လည္း ဒါေတြ လို အပ္ပါတယ္။ အဲဒီေနာက္ တျဖည္းျဖည္းနဲ႕ ေသျခင္းတရားဟာ ျမဲတဲ့တရား ဆိုတာ အစျပဳလက္ခံလာႏိုင္ခဲ့ပါေတာ့တယ္ ။ ဒီသေဘာတရားကို လက္ခံ လိုက္ျခင္းဟာ က်ေနာ့္စိတ္ကို ကုစားဖို႕ လမ္းစလည္း ျဖစ္ေနပါတယ္ ။
စ်ာပနအခမ္းအနားအနားမွာ အေဖ့မိတ္ေဆြ အသစ္အေဟာင္းေတြေရာ ၊ က်ေနာ့္မိတ္ေဆြ အသစ္အေဟာင္းေတြပါတက္ေရာက္လာၾကေတာ့ စည္ စည္ ကားကားပါပဲ ၊ ဒါကသည္ပင္ ေဖေဖဟာ လူခ်စ္လူခင္ဘယ္ေလာက္မ်ား တယ္ဆိုတာ ျပသရာေရာက္သလို ပတ္၀န္းက်င္ရဲ႕အားေပးမွဳေၾကာင့္ မိသား စုဟာ အထီးက်န္ မဆန္လွဘူးဆိုတာ သိခဲ့ရျပန္ပါတယ္။

အံ့ဩစရာပါပဲ ၊ ဒီရက္ေတြအတြင္း က်ေနာ့္စိတ္ထဲခံစားေနရတာေတြ မေမွ်ာ္ လင့္ဘဲ ေလ်ာ့ပါးသြားတာေတြ႕ရပါတယ္။ ဒါေပမယ့္ အေဖ ေနခဲ့တဲ့ အခန္း ၊ အေဖထိုင္တတ္တဲ့ ထုိင္ခံု ၊ အေဖေျပာခဲ့တဲ့ စကားေတြကို ျပန္ၾကားမိ တိုင္းေတာ့ မ်က္ရည္စို႕လ်က္ပါပဲ ။ ေသဆံုးသူေတြကို သတိရေနျခင္းဟာ အဓိပၸါယ္မဲ့ အခ်ိန္ကို ေနာက္ျပန္ဆြဲေနျခင္းပဲလို႔လို႔လည္း တခ်ိဳ႕ကေျပာၾကပါ တယ္။ အေဖ အသံုးျပဳခဲ့တဲ့ ပစၥည္း ပစၥယေတြကို ရွင္းလင္းေပးရတာက လည္း ေတာ္ေတာ္နာက်င္စရာေကာင္းပါတယ္။ ဒါက မလုပ္လို႕လည္း မရပါ ဘူး ။ တကယ္လက္ေတြ႕ဘ၀မွာက အေဖမပါေတာ့တဲ့ က်ေနာ္တို႕မိသားစု ခရီးကို က်ေနာ္တို႕ကိုယ္တိုင္ ခရီးဆက္ၾကရေတာ့မွာမဟုတ္လား ။
အေဖနဲ႔ပတ္သက္တာေတြအားလံုးဟာ ပန္းအိုးကြဲ တစ္ခုလိုပါဘဲ ။ ကြဲေနတဲ့ ပန္းအိုးကို ျပန္ဆက္ၾကရာမွာ ပံုမွန္အရင္လိုေတာ့ ဘယ္ျဖစ္ႏိုင္ပါေတာ့မလဲ ။ ဒါေပမယ့္ အရင္လိုမဟုတ္တဲ့ ပန္းအိုးကြဲ အစအနေတြကိုပဲ အျမတ္ တႏိုး နဲ႔ ႏွလံုးသားထဲမွာ သိမ္းဆည္းထားလို႕ ရႏိုင္ပါတယ္။

တကယ္တမ္းျပန္စဥ္းစားၾကည့္ေတာ့လည္း အေဖဟာ ၈၈-ႏွစ္ အရြယ္ အ ထိ ေကာင္းေကာင္းမြန္မြန္ အသက္ရွင္သန္ႏိုင္ခဲ့ပါတယ္။ ဒီမွာရွိၾကတဲ့ သက္ ၾကီးရြယ္အိုေတြအားလံုးလိုပါပဲ က်ေနာ့္အေဖဟာ မိဘမဲ့ ကေလး တစ္ေယာက္အေနနဲ႔ ခက္ခက္ခဲခဲ ေနထိုင္ခဲ့ရတယ္။ သူ႕မွာတီဘီေရာဂါ ရခဲ့ တယ္ ။
ဘ၀နဲ႕ပတ္သက္လို႕က်ေနာ္တို႕ေတြးယူသင့္တာက ဘာေတြဆံုးရွံဳးခဲ့ရျပီလဲ ဆိုတာထက္ ဘာေတြရလိုက္သလဲ ဆိုတာမ်ိဳးပါ။ က်ေနာ္ျပန္ရလိုက္တာ ကေတာ့ အေဖဆံုးပါးသြားတဲ့ေနာက္ ငါတို႕လည္း ဒီလမ္းကိုလိုက္ရမွာပဲ ဆို တဲ့ အသိနဲ႕ ကိုယ့္ကိုယ္ကို ထပ္တလဲလဲ သတိေပးေနမိျခင္းပဲျဖစ္ပါတယ္ ။ ျပီးေတာ့ က်ေနာ္တို႕ရဲ႕လက္ရွိဘ၀နဲ႔ စိတ္ဓါတ္ရင့္က်က္မွဳက်င့္စဥ္ေတြကို အမွတ္ရေစတယ္။

ဖခင္ၾကီးရဲ႕ ရုပ္အေလာင္းကို မီးသျဂႋဳလ္ေတာ့ အရိုးေတြ ၊ ျပာစေတြ ၊ အမွဳန္ အမႊားေတြပဲ က်န္ခဲ့ေတာ့တယ္ ။
ဒါေတြသည္ပင္ ဘ၀တစ္ခုလံုးရဲ႕ ရုပ္ၾကြင္း လား ၊
ေသဆံုးသူရဲ႕ ရပိုင္ခြင့္က ဒါပဲလား ?
မဟုတ္ပါဘူး ။ က်ေနာ္တို႕ရႏိုင္တာက လူ႕ဘ၀နဲ႕ဆိုင္တဲ့ေလးနက္တဲ့ အသိ ပါ။ ဒီအသိေၾကာင့္ ပတ္၀န္းက်င္ကို က်ေနာ္တို႕ပိုျပီးခ်စ္ျမတ္ႏိုးလာႏိုင္တယ္ ။ ဒိထက္ပိုျပီး ၾကီးၾကီးက်ယ္က်ယ္ေျပာရရင္ ဘ၀ရဲ႕စစ္မွန္တဲ့ ေပ်ာ္ရႊင္မွဳဆိုတာ ဘာလဲဆိုတာကိုေတာင္ ေလ့လာသံုးသပ္ခြင့္ရလိုက္ပါတယ္။
ဒီေၾကကြဲ ၀မ္းနည္းရမွဳကို အေျခခံျပီး က်ေနာ္တို႕ကိုယ္တိုင္နဲ႕ ပတ္၀န္းက်င္ အတြက္ အျပဳသေဘာေဆာင္တဲ့ ကုသိုလ္စိတ္ေတြေတာင္ရလာႏိုင္ပါတယ္ ။

တခ်ိဳ႕ၾကီးက်ယ္ျမင့္ျမတ္မွဳလုပ္ငန္းၾကီးေတြဟာ နက္နက္နဲနဲၾကီး ခံစား လိုက္ ရျပီးတဲ့ေနာက္မွ ျဖစ္လာတတ္တဲ့ သေဘာလည္းရွိပါတယ္။
ဒီအေတြးေတြေၾကာင့္ ပူျပင္းလွတဲ့စိတ္ဟာ ျငိမ္းခ်မ္းစျပဳလာတယ္။ အခ်ိန္က ကုစားေပးတာပါ။ ဒါေပမယ့္ စိတ္ရွည္မွဳ ၊ ယံုၾကည္မွဳ ၊ ေမွ်ာ္လင့္ခ်က္ ခ်စ္ျခင္းေမတၱာတရားေတြရဲ႕ အကူအညီေတာ့ လိုတာေပါ့ ။
ဒီလိုနဲ႕ က်ေနာ့္ဖခင္ၾကီးရဲ႕ ၾကီးမားတဲ့ေက်းဇူးတရားေတြကို ေအာက္ေမ့လိုက္ မိတိုင္း ၀မ္းနည္းမိရတာေတြ ၊ မ်က္ရည္က်ရတာေတြဟာ က်ေနာ္နဲ႕ ေ၀း လာခဲ့တယ္။

ရုပ္၀တၳဳအားျဖင့္ အေဖဟာမရွိေတာ့ဘူး ။ ဒါေပမယ့္ က်ေနာ့္ ႏွလံုးသား တစ္ေနရာမွာေတာ့ အေဖဟာကြယ္ေပ်ာက္သြားမွာ မဟုတ္ေတာ့ဘူး ။ ဒါဟာ စိတ္ခံစားမွဳပါ ။ ဒီခံစားမွဳမွာ အခ်ိန္နဲ႕ေနရာဆိုတာ မရွိပါဘူး။ မွန္ခ်င္မွေတာ့ မွန္မွာေပါ့ဗ်ာ၊ က်ေနာ့္ရဲ႕ ၀မ္းနည္းမ်က္ရည္ေတြဟာ က်ေနာ္နဲ႕ က်ေနာ့္အေဖ တို႕ဆက္ဆံေရးအတြက္ အဆံုးသတ္မရွိတဲ့ ခ်စ္ျခင္းတရားကို ဖြဲ႕ခ်ည္ေပးခဲ့ တယ္ လို႕ ခံစားေနရပါတယ္။


 ဇင္ေ၀ေသာ္

ဖုန္းခ်င္းပဲ ၿငိေနၾကသလား


က်ေနာ္မရိွခ်ိန္မွာမ်ား တယ္လီဖုန္းလာခဲ႔ရင္ မလြဲေအာင္လို႔ဆိုၿပီး ေအာ္တို မက္တစ္ ဖုန္းေျဖတဲ႔စက္ကေလး တပ္ဆင္ထားလိုက္မိတယ္။ ဒီေတာ႔မွ နည္း ပညာက ဘယ္ေလာက္ ေရွ႕ေရာက္ေနတယ္ဆိုတာ သိရေတာ႔တယ္။ ဟိုဖက္ က ေခၚတာကလည္း စက္ပဲ ျဖစ္ေနတယ္ေလ။
ဒါနဲ႔ စိတ္ဝင္စားလို႔ ေလ႔လာၾကည္႔ေတာ႔ က်ေနာ္႔ဆီေခၚရင္ က်ေနာ္႔စက္က အလုပ္နဲ႔ဆိုင္တဲ႔ လမ္းၫႊန္ခ်က္ေတြ တန္းေျပာျပၿပီး မက္ေဆ႔ ခ်န္ထားခဲ႔ ဖို႔ေျပာတယ္။ ဟိုဖက္ကက္ကလည္း အဲသလိုပဲ မက္ေဆ႔ခ်န္ထားခဲ႔ဖို႔ေျပာၿပီး တစ္စက္နဲ႔ တစ္စက္ ဆစ္ဂနယ္ေတြေပးၿပီး ခဏေစာင္႔ၾကတယ္။ ၿပီးေတာ႔ ဘာမက္ေဆ႔မွ ခ်န္မထားၾကဘူး။
ခဏေနေတာ႔ ဟုိဖက္ ဖုန္းက က်ေနာ္ မေျဖတာထင္ၿပီး ထပ္ထပ္ ေခၚတယ္။ က်ေနာ္ေတာ႔ အသလိုပဲထင္တယ္။ က်ေနာ္႔စက္ကလည္း ဖုန္းဝင္လာတိုင္း ဒီအတိုင္းပဲ ဆက္ဆံတယ္။ မက္ေဆ႔ ခ်န္ထားခဲ႔ဖို႔ပဲ ေျပာတယ္။ အႀကိမ္ေပါင္း မနည္းလွဘူး။

ဒါမွမဟုတ္ ေအာ္တိုမက္တစ္စက္ခ်င္းမ်ား တစ္စက္ကိုတစ္စက္ သာယာေန ၾကသလားမသိဘူး။ ဒီလိုေလ က်ေနာ္႔ဖုန္းထဲက အသံက အမ်ိဳးသားအသံ၊ ဟိုဖက္က အမ်ိဳးသမီးအသံ။ ဒီေခတ္ နည္းပညာက ေျပာလို႔ရတာ မဟုတ္ဘူး ။ လူနဲ႔ ေတာ္ေတာ္တူေနၿပီ။

( Bruce Peasley )


 ဇင္ေဝေသာ္

လူစိမ္းမွ လူရင္းသို႔ ( ၇ း ၄ )


" တကယ္လုိ႔ သစၥာရွိမႈ၊ မိသားစုအေႏွာင္အဖြဲ႔၊ စစ္မႈထမ္းစဥ္က ရဲေဘာ္ ရဲ ဘက္စိတ္၊ ေက်ာင္းတက္စဥ္က သူငယ္ခ်င္းစိတ္ … ေတြေရာလုိ႔ ေမးရင္ … မွန္ပါတယ္။ ဒါေပမဲ့ အလုပ္အကုိင္နဲ႔ အခြင့္အေရးမရွိရင္ေတာ့ အရည္အခ်င္း ရွိတဲ့ေကာင္က ျပန္မလာပါဘူး" (လီကြမ္းယု)

ေမး ။ ။ လူ၀င္မႈႀကီးၾကပ္ေရးနဲ႔ ပတ္သက္လုိ႔ စိတ္၀င္စားစရာေကာင္းတာ က ႏုိင္ငံရပ္ျခားကုိ အၿပီးထြက္သြားၿပီး ေနထုိင္ျခင္းပဲ။ ဒီျပႆနာက မစၥတာ လီ ၀န္ၾကီးခ်ုဳပ္ဘ၀ကတည္းက ရင္ဆုိင္ခဲ့ရတာ။ အခုလည္း ရင္ဆုိင္ေနၾကရ တုန္းပဲ။ အခု ပုိၿပီး ဂလုိဘယ္လုိက္ဇ္ျဖစ္လာတဲ့ ကမၻာမွာ ဒီျပႆနာကုိ ဘယ္ လုိ အေျဖရွာႏုိင္မလဲ။
ေျဖ ။ ။ ဒါက ဂလုိဘယ္ျဖစ္ေနေတာ့ ဒီေရစီးကုိ ငါတုိ႔လည္း ရပ္တန႔္ႏုိင္မယ္ မထင္ဘူး။ ငါတုိ႔ေက်ာင္းသားေလးေတြ ႏုိင္ငံရပ္ျခားကုိ ထြက္သြားတဲ့အခါ ဒီ မွာအျမစ္တြယ္ရစ္ေအာင္ တုိ႔ဘာလုပ္ၾကမလဲ။ ႏုိ္င္ငံျခားမွာ သူတုိ႔ရႏုိင္တဲ့ အ လုပ္အကုိင္နဲ႔ အခြင့္အေရးပဲ။ ဒါဆုိ သူတုိ႔ျပန္လာၾကမွာ။ ဘယ္အရာက သူ တုိ႔ျပန္လာမွာကုိ တားျမစ္မလဲ။ အိမ္ေစ်းလား၊ ကားေစ်းလား။ အေမရိကမွာ အိမ္ေစ်း၊ ကားေစ်းက ခ်ိဳတယ္။ ဒါေပမဲ့ အဟန္႔အတားက ရွိေနတယ္။ သူတုိ႔ လူျဖဴအုပ္စုေတြထဲ ဘယ္ေတာ့မွ မေရာက္သလုိ ဘယ္ေတာ့မွလည္း အသိ အမွတ္ျပဳခံရမွာ မဟုတ္ဘူး။
အဲဒါ လူျဖဴေတြရဲ႕ႏုိ္င္ငံပဲ။ သမၼတ အုိဘားမားကေတာ့ ဒါကုိ ေက်ာ္လႊားႏုိင္ခဲ့ တယ္ေပါ့။ သူ႔ကုိေတာ့ အေျခအေန အေၾကာင္းေၾကာင္းေၾကာင့္ ခြ်င္းခ်က္ ထားရလိမ့္မယ္။ အမ်ားအားျဖင့္ေတာ့ လူျဖဴနဲ႔လူမည္း ေရာလုိ႔မရၾကပါဘူး။
တုိ႔ဆီက ေတာ္တဲ့ေက်ာင္းသားေတြဆုိရင္ ဘြဲ႔မရခင္ အေမရိကမွာ အလုပ္ ကမ္းလွမ္းတာကုိ ခံၾကရတယ္။ တုိ႔ေက်ာင္းသားေတြက
“အုိေက … စကၤာပူမျပန္ခင္ အေတြ႔အႀကဳံေလးဘာေလး ယူလုိက္ဦးမယ္" လုိ႔ ဆုိၾကတယ္။
တကယ္လုိ႔ ငါတုိ႔ဆီမွာ ဆြဲေဆာင္မႈရွိတဲ့ စီးပြားေရးအေနအထားမရွိရင္ သူ တုိ႔ျပန္လာၾကပါ့မလား။ ငါေတာ့ မထင္ဘူး။ ငါတုိ႔စီးပြားက ေကာင္းတယ္ဆုိရင္ေတာ့ သူတုိ႔ကုမၸဏီက သူ႔ကုိ ငါတုိ႔ဆီ ထ ရန္စဖာ ခ်ေပးလုိက္မွာေပါ့။ သူ႔ကြန္ယက္က ဒီမွာ ပုိေကာင္းတယ္ မဟုတ္ လား။
ေနာက္ဆုံး သူတုိ႔ ျပန္လာ၊ မလာက ဘယ္အေပၚမွာ မူတည္ေနေသးတုန္း။ အားေကာင္းတဲ့ စီးပြားေရးနဲ႔ အလုပ္အကုိင္ အခြင့္အေရးပါပဲ။
တကယ္လုိ႔ သစၥာရွိမႈ၊ မိသားစုအေႏွာင္အဖြဲ႔၊ စစ္မႈထမ္းစဥ္က ရဲေဘာ္ရဲဘက္ စိတ္၊ ေက်ာင္းတက္စဥ္က သူငယ္ခ်င္းစိတ္ … ေတြေရာလုိ႔ ေမးရင္ … မွန္ပါ တယ္။ ဒါေပမဲ့ အလုပ္အကုိင္နဲ႔ အခြင့္အေရးမရွိရင္ေတာ့ အရည္အခ်င္းရွိ တဲ့ေကာင္က ျပန္မလာပါဘူး။

ေမး ။ ။ အခုမွ အေျခခ် ေနထုိင္လာတဲ့လူေတြေၾကာင့္ စကၤာပူမွာ ရွိၿပီးသား လူမ်ိဳးစုမ်ား စုေပါင္းေနထုိင္ေရးမူဝါဒကုိ အဟန္႔အဟား မျဖစ္ေစႏုိင္ဘူးလား။ ဥပမာ … အိႏၵိယန္းေတြက သူတုိ႔ ဟုိမွာ က်င့္သုံးခဲ့တဲ့ ဇာတ္ခြဲျခားမႈစနစ္ေတြ ဒီကုိ ယူလာတာမ်ိဳး၊ တ႐ုတ္ေတြမွာလည္း အသားပုိညိဳတဲ့ တ႐ုတ္ေတြကုိ ျဖဴ တဲ့တ႐ုတ္ေတြက အထင္ေသး၊ မႏွစ္ၿမိဳ႕တာမ်ိဳးေတြ။
ေျဖ ။ ။ မထင္မိပါဘူး။ ဒီကုိေရာက္လာတဲ့ လူသစ္တုိင္း သူတုိ႔က လူနည္းစု ဆုိတာ သေဘာေပါက္ပါတယ္။ အိႏၵိယန္းေတြ ဟိႏၵီစကားေကာင္းေနလုိ႔ စကၤာပူမွာ ဘာမွလုပ္လုိ႔ မရဘူး။ အဂၤလိပ္လုိေကာင္းမွ ရမယ္။
အမ်ိဳးသားေရးစိတ္ဓာတ္နဲ႔ သူတုိ႔ဟိႏၵီ ဘာသာကို ေတာ့ သင္ခ်င္သင္ႏုိင္ တာေပါ့။ အိႏၵိယျပန္ၿပီး စီးပြားေရးလုပ္မယ္ဆုိရင္လည္း လုပ္ႏုိင္တာေပါ့။ ဒါေပမဲ့အိႏၵိယ မွာ အဂၤလိပ္လုိ ေျပာလုိ႔ေရးလုိ႔လည္း ရေနတာပဲ။ သူတုိ႔ သေဘာေပါက္ထား ရမွာက သူတုိ႔ကေလးေတြ ဒီက ပတ္ဝန္းက်င္နဲ႔ အံဝင္ခြင္က် ျဖစ္ေနရမယ္ ဆုိတာပဲ။ ႏုိ႔မုိ႔ေတာ့ သူတုိ႔ ဘယ္မွေရာက္မွာ မဟုတ္ဘူး။

ဇာတ္စနစ္ကေတာ့ ေပ်ာက္ဖုိ႔ အခ်ိန္ အေတာ္ၾကာပါလိမ့္ဦးမယ္။ ဝင္လာတဲ့ လူေတြရဲ႕ စိတ္ထဲမွာလည္း ဒီဇာတ္စနစ္အစြဲက ပါလာတယ္။ ဒီမွာ ေက်ာင္း တက္တဲ့ ဒုတိယမ်ိဳးဆက္ေတြလည္း သူတုိ႔ လက္ထပ္တဲ့အခါမွာ မိဘေတြဆီ က ဖိအားေတာ့ ခံေနၾကရဦးမွာပဲ။ “မင္းအတြက္ ဇနီးကုိ အိႏၵိယျပန္ ရွာေပးမ ယ္” ဆုိတာမ်ိဳးေတြေပါ့။
ဒါေပမဲ့ တျဖည္းျဖည္းေတာ့ ဒီယဥ္ေက်းမႈက ေပ်ာက္သြားမွာပါ။ ဒီယဥ္ေက်းမႈက စကၤာပူနဲ႔မွ အံမဝင္တာပဲ။ ကေလးေတြက ေက်ာင္းတက္ရင္း ဒီမွာ ခ်စ္သူေတြ ျဖစ္ၾက၊ ဒါဆုိ သူတုိ႔ ျငင္းမွာပဲ။ ဒီမွာ အိႏၵိယန္းေဒါက္တာေတြ နဲ႔ တ႐ုတ္ေဒါက္တာေတြ လက္ထပ္ထားတာ အမ်ားႀကီးရွိတယ္။
တ႐ုတ္ေတြနဲ႔ ပတ္သက္လုိ႔ေတာ့ ဒီေလာက္ ျပႆနာမရွိပါဘူး။ သူတုိ႔မွာ ဇာတ္စနစ္မရွိဘူး။ တ႐ုတ္စကားကုိ ေလယူေလသိမ္းတစ္မ်ိဳးနဲ႔ ေျပာၾကတယ္။ ဒါေပမဲ့ ငါတုိ႔ စာသင္ေက်ာင္း ေတြရဲ႕ ေကာင္းမူေၾကာင့္ သူတုိ႔ကေလးေတြကေတာ့ စကၤာပူရီးယန္းေတြ ေျပာသလိုပဲ ေျပာလာၾကမွာပါ။ တကယ္ဆုိရင္ သူတုိ႔ရဲ႕ မူရင္းတ႐ုတ္ေလသံေၾကာင့္ ငါတုိ႔ တ႐ုတ္စကားေတာင္ ပုိေကာင္းလာႏုိင္ တယ္လုိ႔ ေမွ်ာ္လင့္မိတယ္။

ေမး ။ ။ လူထုရဲ႕ သဟဇာတျဖစ္မႈကုိ ေနာက္ထက္ ၿခိမ္းေျခာက္လာ တဲ့ ျပႆ နာက အသစ္ေရာက္လာတဲ့ ႏုိင္ငံျခားသားသူေ႒းေတြက လက္ ဝတ္ ရတနာေတြ ဝတ္ဆင္ၿပီး သူတုိ႔ ဘယ္ေလာက္ ခ်မ္းသာေၾကာင္း ျပတတ္ တဲ့ သဘာဝပဲ။ ဒီယဥ္ေက်းမႈကလည္း စကၤာပူးရီးယန္းေတြနဲ႔ သိပ္ၿပီး အစပ္ အဟပ္ မတည့္လွဘူး။
ေျဖ ။ ။ လက္ဝတ္ရတနာေတြ ဝတ္တာက အမ်ားအားျဖင့္ အိႏၵိယန္း အမ်ိဳး သမီးေတြပါ။ သူ႔ရွိလုိ႔ သူဝတ္တာပဲ။ အဲဒါ သူ႔ကိစၥေလ။ တုိ႔လူမ်ိဳးေတြက ဒါကုိ မနာလုိ ျဖစ္ေနၾကလုိ႔လား။ ရတနာေတြ ညႊတ္ေနေအာင္ ဝတ္ျပထားတာေတြ Tatler မဂၢဇင္းထဲမွာလည္း ေတြ႔ေနရတာမဟုတ္၊ မဟုတ္ဘူးလား။ အဲသလုိ လူကုံထံဝါဒကုိ ငါ အားမေပးေပမဲ့ ရွိပါေစဆုိၿပီး ထားလုိက္တာပဲ။ လူ႔အဖြဲ႔ အ စည္းတုိင္းရဲ႕ အထက္တန္းလႊာမွာ ဒါမ်ိဳးေတြ ရွိတတ္တယ္။ ဖက္ရွင္ကိုသူမ်ား ထက္ဦးေအာင္ ဝတ္တာတုိ႔၊ ပါတီပြဲေတြ တက္တာတုိ႔ေပါ့ကြာ။ ေနၾကစမ္း ပါေစ။ လူနည္းစုကေလးပါ။ သူတုိ႔ေၾကာင့္ စကၤာပူရဲ႕ “စံ” မေျပာင္းပါဘူး။ စကၤာပူရဲ႕ “စံ” ကုိ သက္မွတ္တာက ဝန္ႀကီးေတြ၊ ပါလီမန္အမတ္ေတြနဲ႔ စီအီး အုိေတြပါ။

ကမ္းေျခအိမ္ေတြ၊ F1 ၿပိဳင္ပြဲေတြ ရွိေနေတာ့ ဒီလုိလူမ်ိဳးေတြလည္း ဝင္လာၾက မွာပဲ။ သူတုိ႔ကုိ ဆြဲေဆာင္ႏုိင္ဖုိ႔လည္း တုိ႔ႀကိဳးစားေနၾကတယ္။ Ong Beng Seng ဆုိရင္ အဲသလုိလူမ်ိဳးေတြ ေဖာ္ျမဴလာဝမ္း ကားၿပိဳင္ပြဲမွာ ပုိမ်ားလာေ အာင္ ႀကိဳးစားေနတယ္။
ကာစီႏုိေတြ ရွိေနၿပီဆုိေတာ့ အခမ္းအနားေတြ၊ ျပပြဲႀကီးေတြ ရွိေနမွာပဲ။ ဒီေတာ႔ တ႐ုတ္၊ ကုလားသူေ႒းေတြလည္း ေရာက္လာၾကမွာပဲ။
ပုိၿပီး ခ်မ္းသာတဲ့လူေတြ ဒီကုိ ေရာက္လာတာ ျပႆနာ မရွိပါဘူး။ ဒါမ်ိဳးေတြ တီဗြီမွာ ၾကည့္ခဲ့ရတယ္။ အခု အျပင္မွာ ဒါမ်ိဳးေတြ တကယ္ ေတြ႔ျမင္ေနရ တယ္။ ဒီေတာ့ မင္း ဘယ္လုိခံစားရမလဲ။ ပုိ ပုိၿပီး ႀကိဳးစားေပါ့။ လက္ဝတ္ ရတနာက ပုိက္ဆံရွိရင္ မင္းလည္း ဝယ္လုိ႔ရတာပဲ။
ဒါေပမဲ့ သူတုိ႔ခ်မ္းသာတာကုိ ထုတ္ျပဖုိ႔ စကၤာပူရီးယန္းေတြက ရတနာေတြ ညႊတ္ေနေအာင္ ဝတ္ၾကမယ္ မထင္ပါဘူး။ ဒါမ်ိဳးကုိ သူတုိ႔ ခံတြင္း မေတြ႔ၾက လွဘူး။


ေမး ။ ။ စကၤာပူဟာ “ေနးရွင္း” တစ္ခုျဖစ္ဖုိ႔ ကူးေျပာင္းဆဲကာလလုိ႔ ေျပာ ခဲ့တယ္။ ႏုိင္ငံရဲ႕ သမုိင္းသက္က တုိတုိနဲ႔ ဘုံဆုိင္ဘာသာစကား၊ ယဥ္ေက်းမႈ နဲ႔ ဘူမိေဗဒသေဘာတရားေတြက ဘယ္က ရလာမွာလဲ။
ေျဖ ။ ။ အေျဖက ဇာတိမာန္ ျဖစ္ေနရမယ္။ ႏုိင္ငံေတာ္အတြက္ အသက္ ပင္ေသေသဆုိတဲ့ စိတ္ဓာတ္မ်ိဳးနဲ႔ တစ္ေယာက္ကုိတစ္ေယာက္ အသက္ေပး ကာကြယ္မယ္ဆုိတဲ့ စိတ္ဓာတ္မ်ိဳးေတြပဲ။ တ႐ုတ္ျပည္ကုိပဲ ၾကည့္။ သူတုိ႔ လည္း ျပည္ပက်ဴးေက်ာ္တာေတြ ခံခဲ့ရတာပဲ။ ဒါေပမဲ့ က်ဴးေက်ာ္သူေတြ အား နည္းလာတာနဲ႔ တၿပိဳက္နက္ ျပန္လည္ေတာ္လွန္ႏုိင္ခဲ့တာခ်ည္းပဲ။ အဲဒါ တညီ တညႊတ္တည္းရွိလုိ႔။ ဘာသာစကားတူတယ္။ ယဥ္ေက်းမႈတူတယ္။ လူမ်ိဳး အေနနဲ႔ကလည္း ဟန္လူမ်ိဳးဆုိတာ တူၾကတယ္။

တုိ႔က ဘာသာစကား တူသလား၊ ယဥ္ေက်းမႈ တူသလား၊ မတူဘူး။အေနာက္ ပုိင္း အိႏၵိယလုိ (သုိ႔) အာဖရိကႏုိင္ငံေတြလုိ ႏုိင္ငံျခားဘာသာစကားျဖစ္တဲ့ အဂၤလိပ္ကုိ တုိ႔က ေကာက္ယူေမြးစားခဲ့ၾကတယ္။ အာဖရိကန္ႏုိင္ငံေတြလည္း “ေနးရွင္း” မဟုတ္ဘူး။
တကယ္လုိ႔သာ ဒုတိယဘာသာစကား ေပ်ာက္သြားရင္ (တ႐ုတ္၊ မေလး၊ အိႏၵိယန္းစကား … တစ္ခုခုကုိ ဆုိလုိပါတယ္) စကၤာပူတင္မကဘူး၊ ငါတုိ႔ရဲ႕ဇာတိစိတ္လည္း ေပ်ာက္ထြက္သြားမွာပဲ။ “ေနးရွင္း” တစ္ခုဟာ (၄၅) ႏွစ္နဲ႔ တည္ေဆာက္ယူလုိ႔ မရပါဘူး။

ေမး ။ ။ ႏုိင္ငံျခားသားေတြ အလုံးအရင္းနဲ႔ ဝင္လာေတာ့ ကြ်န္ေတာ္တုိ႔ ႀကိဳး စား တည္ေဆာက္ေနတဲ့ လူမ်ိဳးေရးစိတ္ဓာတ္ ေပ်ာက္ဆုံးသြားမွာ မစုိးရိမ္မိ ဘူးလား။

ေျဖ ။ ။ စုိးရိမ္စရာ ရွိေကာင္း ရွိမွာေပါ့။ ဒါျဖင့္ တုိ႔မွာ တျခားေရြးစရာေကာ ရွိလုိ႔လား။ စကၤာပူးရီးယန္းေတြကုိ ကေလးႏွစ္ေယာက္ အနည္းဆုံး ယူၾကပါ ၊ ျဖစ္ႏုိင္ရင္ သုံးေယာက္ယူၾကပါလုိ႔ ငါ အၿမဲတမ္း ေျပာတယ္။ ဘယ္သူမွ အေရး မစုိက္ဘူး။ ကဲ … မင္း ဘာလုပ္မလဲ။

ေမး ။ ။ စကၤာပူးရီးယန္းေတြက “စကၤာပူစိတ္” ရွိၾကသလား။

ေျဖ ။ ။ ဩစေတးလ်က Perth ၿမိဳ႕ကုိ ေရာက္ေတာ့ အဲ့ဒီမွာရွိတဲ့ စကၤာပူး ရီးယန္းေတြနဲ႔ ေတြ႔ခဲ့တယ္။ သူတုိ႔က အဲ့ဒီမွာ အေျခက်ေနၾကေပမဲ့ စကၤာပူ ကုိ ေကာင္းေကာင္းႀကီး သတိရၾကတယ္။ ငါတုိ႔ ေတြ႔ဆုံပြဲကုိ ဦးေဆာင္စည္း ႐ုံးတဲ့လူဆုိရင္ သူ႔သားရဲ႕ စကၤာပူပတ္(စ္)ပုိ႔ဒ္ကုိ အာမခံပစၥည္းတစ္ခုလုိကုိ သိမ္းထားတာ။ သူ႔သားက ပါ့(သ္)တကၠသုိလ္ကေန ဘြဲ႔ရၿပီး ဩစေတးလ်မွာ ရွိတဲ့ ကုမၸဏီအႀကီးအႀကီးတစ္ခုမွာ စာရင္းစစ္ လုပ္ေနတယ္။
ငါက
“ဘာျဖစ္လုိ႔ စကၤာပူပက္စ္ပုိ႔ဒ္ကို ဆက္ကုိင္ထားတာလဲ” လုိ႔ ေမးတယ္။
သူက
"စကၤာပူျပန္ၿပီး စစ္မႈလည္း ထမ္းခဲ့ၿပီးၿပီ။ သူ႔သေဘာက ဩစေတးလ် ရဲ႕ စီး ပြားေရးမ်ား က်ဆင္းသြားမယ္ဆုိရင္ စကၤာပူ ျပန္ခ်င္ရင္ ျပန္ လုိ႔ရေအာင္ ” လုိ႔ သူက ေျပာတယ္။
သူက ဒီကုိ ျပန္လာၿပီး စစ္မႈထမ္းတယ္။ သူ႔မိသားစုေတြကေတာ့ ဟုိမွာ။ တကယ္လုိ႔ သူက ဩစေတးလ်န္း မိန္းကေလးကုိ လက္ထပ္လုိက္မယ္၊ အဲဒီ မွာလည္း အလုပ္အကုိင္က ရွာေဖြလုိ႔ မရဘူးဆုိရင္ သူ႔ဇနီးကုိ ဒီကုိ ေခၚ လာၿပီး ေနၾကမွာ။
ဥပမာ … ရာသီဥတု အေျပာင္းအလဲေၾကာင့္ Perth က ေျခာက္ေသြ႔သြားမယ္ ဆုိရင္ ဒီကုိ ျပန္လာၾကမွာ။ ေျပာင္းလဲေနတဲ့ ကမၻာႀကီးထဲမွာ ေနၾကရတာ ဆုိေတာ့ ပုံေသမူဝါဒႀကီး ဆြဲထားလုိ႔ မရေတာ့ဘူးေပါ့။

*****


 ကမ္းလက္ 

ေလာကႀကီးမွာ လူ ႏွစ္မ်ိဳးပဲ ရိွတယ္


" က်ေနာ္႔ အဖိုးအလိုအရ ေလာကႀကီးမွာ လူ ႏွစ္မ်ိဳးပဲ ရိွတယ္၊ တစ္မ်ိဳးက သူနဲ႔ သေဘာထားျခင္းတိုက္ဆိုင္တဲ႔ လူ ေနာက္ တစ္မ်ိဳးက သူနဲ႔ သေဘာထားျခင္းမတိုက္ဆိုင္တဲ႔ လူ " ( အမည္မသိ )

" ေလာကႀကီးမွာ လူ ႏွစ္မ်ိဳးပဲ ရိွတယ္၊ တစ္မ်ိဳးက လူေကာင္း၊ ေနာက္ တစ္မ်ိဳးက လူဆိုး။ လူေကာင္းက ေကာင္းေကာင္း အိပ္ရျပီး လူဆိုးက လမ္းေပၚမွာ လူေကာင္းထက္ ပို ေပ်ာ္ရတယ္ " (Woody Allen).

" ေလာကႀကီးမွာ လူ ႏွစ္မ်ိဳးပဲ ရိွတယ္၊ တစ္မ်ိဳးက ေလာကႀကီးမွာ လူ ႏွစ္မ်ိဳးပဲ ရိွတယ္ ဆိုတာကို ယံုၾကည္သူနဲ႔ ေနာက္ တစ္မ်ိဳးက ဒါကို မယံုၾကည္သူ " (Robert Benchley ).

" ေလာကႀကီးမွာ လူ ႏွစ္မ်ိဳးပဲ ရိွတယ္။ ခု တစ္မ်ိဳးနဲ႔ ေတာ္ၾကာ တစ္မ်ိဳး " ( ျမန္မာကာတြန္းတစ္ကြက္၊ ေဆာရီး၊ ဆရာ႔နာမည္ မမွတ္မိ )


 ကမ္းလက္