လူ႕ အခြင္႔အေရး


လူ႕ အခြင္႔အေရးႏွင္႔ ပတ္သက္ေသာ အယူအဆ၁၈ ရာစုကထဲက ဥေရာပ၌ စတင္အေျခပ်ိဳးၿပီး တစစတိုးတက္ခဲ႔သည္။ ၁၉၄၅ ခု ေရာက္မွ ကုလသမဂၢေၾက ညာခ်က္စာတမ္း၌ တရားဝင္ ထုတ္ျပန္ခ႔ဲသည္။ လူ႕ အခြင္႔အေရး ျဖစ္ေပၚလာ ရျခင္းမႇာ အဓိကအေျခခံ အေၾကာင္းတရား သုံးခ်က္ေၾကာင့္ ျဖစ္သည္။

၁။ လူ႕ဖြဲ႔စည္းပံုတရားဥပေဒသည္ လူကျပ႒ာန္းေသာ ဖြဲ႔စည္းပံုတရားဥပေဒျဖစ္ သည္၊ တစ္ေယာက္ေသာတန္ခုိး႐ွင္ ဖန္ဆင္း႐ွင္ႏွင္႔မဆုိင္။
၂။ လူသားတိုင္း၌ တန္းတူ အခြင္႔အေရး႐ွိသည္ ။
၃။ လူသားတိုင္း ကုိယ့္ၾကမၼာကို ကိုယ္တိုင္ဖန္တည္းခြင္႔ ရွိသည္။

လူ႕ အခြင္႔အေရးက အေနာက္မွာ အစပ်ိဳးခဲ႔သည္ကားမွန္၏...
သို႔ေသာ္......
ဗုဒၶစာေပကို ေစာင္းငဲ႔ၾကည္႕ေသာအခါ........
၁။ နံပါတ္တစ္ အခ်က္ကို အဂၢညသုတ္ႏွင္႔ ဇာတ္ေတာ္အခ်ိဳ႕တြင္ေတြ႔ရ၏၊
လူတန္းစား သတ္မွတ္ျပ႒ာန္းျခင္းသည္ မဟာျဗဟၼာႏွင္႔ မဆိုင္
လူ႔အဖြဲ႔အစည္း အဆင္႔ဆင္႔ေျပာင္းလဲမႈ၊တိုးတက္လာမႈတို႔ႏွင္႔သာဆိုင္သည္။( D.III.92)

၂။ နံပါတ္ႏွစ္ အခ်က္ကို ဝါေသ႒သုတ္၌ေတြ႔ရသည္၊လူအခ်င္းခ်င္း အဆင္႔ အတန္း ခြဲျခားမူကို ယင္းသုတ္၌ ဘုရား႐ွင္က ျပင္းျပင္းထန္ထန္ ကန္႔ကြက္ ခဲ႔သည္။ (Sn.594-611)

၃။ နံပါတ္သုံး အခ်က္ကိုမူ တို္က္႐ုိက္မေတြ႔ရ၊ သို႔ေသာ္ ေဒသနာအားျဖင္႔ ထင္႐ွား ၏။ လူတိုင္း၊သတၱဝါတိုင္း မိမိအသက္ကို ခ်စ္ျမတ္ႏုိး၏၊ ေဟာညႊန္သည႔္အတိုင္း လိုက္နာလွ်င္ လူတိုင္း သံသရာမွ ထြက္ေျမာက္ႏုိင္၏။(ဤအခ်က္ကို မဟာသတိ ပ႒ာန သုတ္၌ ေတြ႔ရ၏။)

သို႔ေသာ္......
ဗုဒၶဘာသာႏုိင္ငံမ်ား၌ လူ႕အခြင္႔အေရးသမိုင္းႏွင္႔ပတ္သက္၍သိပ္မစြံလွေၾကာင္း မွတ္တမ္းမ်ားအရ သိရ၏။
ဝမ္းနည္းဖြယ္ ေကာင္လွသည္။ ။

Ref: A-Z. Buddhism.

Yuz Asaf


ေအဒီ ေလးရာစုက Sogdian ဘာသာစကားနဲ႔ေရးထားတဲ႔ ေရွးေဟာင္းခရစ္ဝင္ က်မ္းစာအရ Yuz Asaf ဟာ အိႏၵိယဘုရင္ Abenner ရဲ႕ တစ္ဦးတည္းေသာ သားျဖစ္တယ္။
ပုေရာဟိတ္ ၅၀ က ကေလးရဲ႕ အနာဂတ္ကို ဖတ္ၾက။ အထင္ရွားဆုံး ဆရာႀကီး ကေတာ႔ မင္းသားေလးဟာ ခရစ္ယန္သာသနာျပဳျဖစ္မယ္လို႔ ေဟာကိန္းထုတ္။ ဒါကို ကာကြယ္တဲ႔အေနနဲ႔ ခရစ္ေတာ္ဆိုတဲ႔အသံကိုေတာင္ မၾကားရေအာင္ ဘုရင္ႀကီးက သားေတာ္ကို နန္းတြင္းထဲမွာပဲထား။ တစ္ေန႔ သူ႔ကို ဘာေၾကာင္႔ နန္းတြင္းေထာင္က်ေနရတယ္ဆိုတာ သူ႔ဆရာဆီကေန သိခြင္႔ရ။ ခမည္းေတာ္ဆီကေန အျပင္ထြက္ခြင္႔ မရမကေတာင္းၿပီး အျပင္ထြက္။ က်ိဳးေနသူ နဲ႔ကန္းေနသူ ႏွစ္ေယာက္ကိုျမင္၊ စိတ္ညစ္၊ ေကာင္းကင္ဘုံကို ေရာက္လို။
တစ္ေန႔ မင္းသားေလးဟာ Barlaam ဆိုတဲ႔ တရားေဟဆရာဆီကေန ခရစ္ေတာ္ရဲ႕ေသဆုံးျခင္းနဲ႔ရွင္သန္ထေျမာက္ျခင္းကို ေလ႔လာခဲ႔ရ။ ဒီေနာက္ အိႏၵိယ တစ္ျပည္လုံးကို ခရစ္ယန္ဘာသာတရားမ်ား ဆက္လက္ေဟာၾကား။
ေနာက္ဆုံး Yuz Asaf ဟာ သူ႔ရဲ႕ အယုံၾကည္ရဆုံး တပည့္နဲ႔အတူ ခရီးထြက္ရင္း ကက္ရွ္မီးယားမွာ ေသဆုံး။ (ဗုဒၶဝင္ နယူးဗားရွင္းေပါ႔)

ဘက္ဂဒက္မွာရွိ၊ ေအဒီ ၁၀ ရာစုက မြတ္စလင္က်မ္းစာထဲမွာလည္း ဒီဇာတ္လမ္း ပါဝင္။ ဒါေပမဲ႔ Yuz Asaf ကို မိစၦာဒိ႒ိအေနနဲ႔ ရွဳံ႕ခ်ထား။

က်မ္းျပဳသူအဆိုအရ Yuz Asaf ဟာ ပါးစပ္ရာဇဝင္နဲ႔ စကၠဴေပၚကလြဲရင္ ဘယ္တုံး ကမွ တကယ္ မရွိခဲ႔။ ေယရွဳရဲ႕ အျဖစ္မွန္ကို ဖုံးကြယ္ဖို႔ တမင္ဆင္ထားတဲ႔ ဇာတ္ ကြက္သာျဖစ္ တဲ႔။
ပညာရွင္တုိ႔ သုံးသပ္ၾကပါ။

Ref:The King of Jews? p 227-228
Vide: The Wisdom of Balahvar. A Christian legend of the Buddha, D,M. Lang, London, 1957.

လူထုၾကားက ဓာတ္ႀကီးေလးပါး


ေရ။ ယိုစီးျခင္းသေဘာ ( စာေပသိ )
ေရ။ ရွားပါး၊ မလုံေလာက္၊ ေနာက္က်ိ၊ ေသာက္သုံးရန္မသင္႔ျဖစ္လာတဲ႔သေဘာ။ ၿမိဳ႕ေတာ္မွာ တိုက္အထပ္ျမင္႔ေလေလ ေရေဘးဒုကၡ ပိုႀကီးေလေလသေဘာ။ မလိုရာ ေရႀကီးၿပီး လိုရာ ေရမရွိေသာသေဘာ။ (လက္ေတြ႔သိ)

ေျမ။ ခက္မာျခင္းသေဘာ။( စာေပသိ )
ေျမ။ အသိမ္းခံရျခင္း၊ ေလ်ာ္ေၾကး ဟုတ္တိပတ္တိျပန္မရျခင္းသေဘာ၊ ပိုင္ဆိုင္ဖို႔ ခက္ခဲလာျခင္းသေဘာ၊ ရန္ကုန္ေျမေဈးကနယူးေယာက္ ေျမေ ဈးကို စိန္ေခၚေန တဲ႔သေဘာ။ ကုန္းေျမအက်ယ္ျပန္႔ဆုံး အေရွ႕ေတာင္အာရွႏိုင္ငံသားေတြ သမၼာအာဇီဝနဲ႔ ေျမမဝယ္ႏိုင္တဲ႔သေဘာ။(လက္ေတြ႔သိ)

ေလ။ ေရြ႕လ်ားျခင္းသေဘာ ( စာေပသိ )
ေလ။ မသန္႔ရွင္းေသာ ပတ္ဝန္းက်င္ေၾကာင္႔ ပို၍ပို၍ နံေစာ္လာျခင္း၊ အဆင္႔မ မီေသာ အေဆာက္အအုံတို႔ေျကာင္႔ တစ္ခုခုဆုိ ပို၍ပို၍ ပ်က္စီးေစေသာ သေဘာ။ ေတာင္ေျပာေျမာက္ေျပာ ဝါေယာဓာတ္ေတြ ေဈးေကာင္းတဲ႔ သေဘာ။ (လက္ေတြ႔သိ)



မီး။ ေလာင္ႂကြမ္း ရင္႔က်က္ေစေသာသေဘာ( စာေပသိ )
မီး။ ပုံမွန္ပ်က္တတ္ေသးေသာ၊ သူမရိွရင္ ဘာမွဆက္လုပ္လို႔ မရတတ္ေသာ သေဘာ။ အခ်ိန္ျပည္႔မရသျဖင္႔ လူထုကို ဒုကၡ အႀကီးအက်ယ္ေပးေနေသာ သေဘာ။ ( ဂက္စ္မ်ား ေျမႀကီးထဲမွာ ရိွေနပါလ်က္ ) ထင္း၊ မီးေသြးတို႔ကို အစားမထိုးႏိုင္သျဖင္႔ ေႏြေရာက္တိုင္း က်ီးလန္႔ စာစား ေနၾကရသည္႔ သေဘာ။(လက္ေတြ႔သိ)

ဘယ္သူေတြ ဘာေတြေျပာေျပာ အဲ႔ဒါ လူထုၾကားက တကယ္ ဓာတ္ႀကီးေလးပါး အစစ္။

Learn very fast


ႏုပ်ိဳတဲ႔ႏိုင္ငံဆီ ႏုပ်ိဳတဲ႔လူေတြ သြားၾကတယ္။
ရင္႔ေရာ္တဲ႔ ႏိုင္ငံဆီ ရင္႔ေရာ္တဲ႔လူေတြသြားၾကတယ္။
ကိုရီးယားဗီဇာယူေနသူေတြနဲ႔အိႏၵိယဗီဇာယူေနသူေတြရဲ႕ အသက္ဟာ ေခါက္ခ်ိဳးေလာက္ကြာမယ္။
ျမန္မာေတြက" Learn very fast. At least, they are willing to learn." ဆိုတဲ႔ ကြန္မင္႔ၾကားခဲ႔ရလို႔ ဘာျဖစ္ျဖစ္ ေက်နပ္တဲ႔အၿပဳံး (အႀကီးစားႀကီး) ၿပဳံးခဲ႔ရပါတယ္။ ဟုတ္ပါေစ။

ဒီမိုကေရစီလူ႕အခြင္႔အေရးနဲ႔ ႏြားေခ်း (Bull s..t)

နာရီေပါင္းမ်ားစြာ ေလယာဥ္စီးရမွာဆိုေတာ႔ မ်က္မွန္ပါဝါထူထူနဲ႔ အန္ကယ္ ႀကီး တစ္ေယာက္က စာအုပ္ထူထူကို ဖြင္႔ဖတ္ၿပီး ခရီးဆက္ေနလိုက္သတဲ႔။ သူ႔ထိုင္ခုံေဘးက လူကေတာ႔ နည္းနည္းပါးပါး ေဆြးေႏြး ေဝဖန္ရတာကို သေဘာေတြ႔ဟန္ တူပါတယ္။ ဒါနဲ႔ မရ အရ မိတ္ဆက္စကားဆိုရင္း အေၾကာင္းအရာ တစ္ခုခုအေၾကာင္း ေဆြးေႏြးရေအာင္လို႔ သူကပဲ စၿပီး အႀကံျပဳတယ္။
ဒါကို အန္ကယ္ႀကီးက (အင္တင္တင္နဲ႔) သေဘာတူပါတယ္။ စာအုပ္ပိတ္၊ စာၾကည္႔မ်က္မွန္ခၽြတ္ရင္း ဘာအေၾကာင္း ေဆြးေႏြးၾကမလဲ လို႔ ျပန္ေမးေ တာ႔ ဒီမိုကေရစီနဲ႔ လူ႕အခြင္႔အေရးအေၾကာင္း ေဆြးေႏြးရေအာင္လားလို႔ အဲဒီလူက အႀကံထပ္ျပဳတယ္။



ဒီ အေၾကာင္းဆိုရင္ေတာ႔ မင္းကို တစ္ခုေမးရဦးမယ္။ ႏြားေတြေရာ၊ ဆိတ္ေတြေရာ၊ ျမင္းေတြပါ အားလုံး ျမက္ပဲ စားၾကတယ္။ ဒါေပမဲ႔ ႏြားေခ်းက ခပ္စိုစိုနဲ႔ အပုံလိုက္ျဖစ္ေနၿပီး ဆိတ္ေခ်းက ခပ္မာမာနဲ႔ အတုံး အလုံးေလးေ တြ ျဖစ္ေနတယ္၊ ျမင္းေခ်းက်ေတာ႔ စားထားတဲ႔အတိုင္း ဘာမွ သိပ္မေျပာင္း လဲဘဲ မ်က္ေျခာက္ေတြအတိုင္းပဲ ျဖစ္ေနတယ္။ အဲဒါ ဘာေၾကာင္႔လို႔ မင္း ထင္သလဲ လို႔ေမးေတာ႔....
ဟာဗ်ာ.... ဒါေတာ႔ က်ေနာ္လည္း မသိဘူးလို႔ ျပန္ေျဖရေတာ႔တာေပါ႔။

ဒီေတာ႔ အန္ကယ္ႀကီးက မင္းႏွယ္ကြာ ႏြားေခ်း (Bull s..t) အေၾကာင္းေတာင္ မသိေသးဘဲနဲ႔ ဒီမိုကေရစီနဲ႔ လူ႕အခြင္႔အေရး အေၾကာင္း ေဆြးေႏြးခ်င္ရတယ္လို႔ဆိုၿပီး စာၾကည္႔မ်က္မွန္ ျပန္တတ္ၿပီး သူ႕စာအုပ္သူ ဆက္ဖတ္ေနေတာ႔သတဲ႔။

ဒီ ပုံျပင္ရဲ႕ ေမာ္ရယ္က ဘာလဲဆိုတာ က်ေနာ္ေတာ႔ ဉာဏ္ မမီ။

20/06/2013