ဆင္းဂဲလ္ ဒိုင္မင္းရွင္း


ဟာရီကိန္း မုန္တိုင္းမၾကာမီ က်လာလိမ္႔မယ္လိ႔ု မိုးေလဝသ ဌာနက ခန္႔မွန္း ထားၿပီးတဲေနာက္ မုိးသက္ေလျပင္း စ က်လာတဲ႔အခ်ိန္မွာ ဆရာ႔ဝန္႔အိမ္က ဖုန္းမည္သံ ၾကားရတယ္။

" ေဒါက္တာ၊ က်ေနာ္႔ဇနီး အေရးေပၚ ေဆးကုသမႈလိုေနလိ႔ု ႂကြေပးပါလား "

" က်ေနာ္ လာခဲ႔ခ်င္ပါတယ္၊ ျပႆနာက က်ေနာ္႔ ကား ဝပ္ေရွာ႔ ပို႔ထားရ တယ္။ ခင္းဗ်ားကားေမာင္းထြက္ခဲ႔ပါလား၊ က်ေနာ္ လိုက္ခဲ႔မယ္ေလ "

အဲဒီအခ်ိန္ ဟိုဖက္ကအသံ ခဏတိတ္သြားတယ္၊ ၿပီးမွ ေဒါသတႀကီးနဲ႔...
" ဘာဗ်၊ ဒီေလာက္ ဆိုးရြားတဲ႔ ရာသီဥတု အေျခအေနထဲမွာ ခင္ဗ်ားဆီ က်ဳပ္က ကားေမာင္းလာခဲ႔ရမယ္၊ ဟုတ္လား " တဲ႔။ ။

R.D, Dec, 1984


 ဇင္ေ၀ေသာ္

မသိမ္ေမြ႔ႏိုင္ခဲ႔တဲ႔ အမ်ိဳးသားေရး ခ်စ္စိတ္ ( ၅ )


ျပႆနာက ေငြမဟုတ္ဘူး။ ေက်ာင္းေတြကိုလည္ပတ္ေပးမယ့္ စနစ္တက် ေလ့က်င့္ေပးထားတဲ့ လူေတြလိုတာ။ ဆြံ႕အနားမၾကားေက်ာင္းေတြေဆာက္၊ ေက်ာင္းေတြဖြင့္။ ဒီလိုလုပ္လို႔ မရဘူး။ ဒီေက်ာင္းေတြမွာ အလုပ္လုပ္မယ့္ သူေတြကို ႏွစ္ေပါင္းမ်ားစြာ ေလ့က်င့္ေပးရတာ။
အေရးအႀကီးဆံုးအခ်က္ကို အရင္လုပ္ရတယ္။ အေျခခံမပါပဲ ဘာမွဆက္လုပ္လို႔မရဘူး။
(လီကြမ္းယု)

မသိမ္ေမြ႔ႏိုင္ခဲ႔တဲ႔ အမ်ိဳးသားေရး ခ်စ္စိတ္ ( ၄ ) မွ အဆက္

ေမး ။       ။ တန္းတူမရွိတဲ့ ပညာေရးစနစ္က ႏွစ္ေပါင္းရာခ်ီၿပီး…..
ေျဖ ။        ။ မဟုတ္ပါဘူး။ ဇီ၀ေဗဒအရကုိ မတူၾကပါဘူး။ DNA ကုိၾကည့္ X ဟီးလစ္ ႏွစ္ခုက မိန္းကေလးကုိ ေမြးထုတ္ေပးတယ္။ X ဟီးလက္က Y ဟီးလတ္(စ္)ထက္ ပုိႀကီးေနရင္ ေယာက္်ားေလး ေမြးထုတ္ေပးတယ္။ Y က ပုိေသးငယ္ေနမယ္ဆုိရင္ မိန္းကေလးက ေယာက္်ားေလးေတြထက္ သူမအေဖနဲ႔ ပုိတူတယ္။ ေယာက္်ားေလးေတြက်ေတာ့ အေမနဲ႔ ပုိတူသြားတယ္။ ငါ႔သားႏွစ္ေယာက္ကုိ ၾကည့္ေတာ့ သူတုိ႔ႏွစ္ေယာက္စလုံးက သူတုိ႔ အေမနဲ႔ ပုိတူေနတယ္။ အဲဒါ ငါေျပာတာ မဟုတ္ဘူး။ လူေတြက သူတုိ႔ကုိ ၾကည့္ၿပီးေျပာတာ။ ငါ႔သမီးက်ေတာ့ ငါ႔အတုိင္းပဲ။
သီအုိရီေတြကုိ ငါဖတ္တယ္။ စိတ္လည္း စိတ္၀င္စားတယ္။ ဒါေပမယ့္ အဲဒီသီအုိရီေတြက တကယ့္လက္ေတြ႔ဘ၀ထဲမွာ သက္ေသျပႏုိင္ရမယ္။ လူသားေတြရဲ႕ဘ၀ဟာ တန္းတူရည္တူျဖစ္တယ္ဆုိတဲ့ သီအုိရီကုိေတာ့ ဘယ္တုန္းကမွ မွန္တယ္ မထင္ခဲ့မိဘူး။

ေမး ။       ။ လူ႔အဖြဲ႔အစည္းထဲမွာ လူတန္းစား ဘယ္ေလာက္ကြဲျပားတဲ့အထိ လက္ခံႏုိင္တယ္လုိ႔ ထင္ပါသလဲ။ ဒါကုိ အေျခခံၿပီး လူတန္းစားျပႆနာႀကီးတက္လာမွာေရာ မစုိးရိမ္ဘူးလား။
ေျဖ ။        ။ မင္းကုိယ္တုိင္ အစုိးရေနရာကေန ၀င္ၾကည့္။ ႏွစ္ေပါင္း (၅၀) ၾကာေအာင္ ငါ အေတြးေတြကုိ အေကာင္အထည္ေဖာ္ဖုိ႔ ႀကိဳးစားၾကည့္ခဲ့တယ္။ မေအာင္ျမင္ခဲ့ဘူး။ ညီမွ်မႈကိစၥနဲ႔ ပတ္သက္ၿပီး ငါယုံၾကည္ေအာင္ မင္း မလုပ္ႏုိင္ဘူး။ မင္းဘာမွ မေျပာလည္းဘဲ ဘ၀ရဲ႕ အေျခခံအခ်က္ေတြကုိ လက္ေတြ႔က်က် ငါသိခဲ့ၿပီးၿပီ။ မင္း ငါ႔ကုိ မေျပာင္းလဲႏုိင္ဘူး။ ၀န္ႀကီးတစ္ေယာက္ေယာက္က မင္းယုံၾကည္သလုိ ယုံၾကည္မယ္ဆုိရင္ ေမြးရာပါ အခြင့္အေရး၊ လူသားတုိင္း တူညီတယ္ထင္ရင္ သူတုိ႔က ေငြေတြ၊ အခ်ိန္ေတြကုိ ျဖဳန္းေနဦးေတာ့မွာ။ ေနာက္ဆုံးမွ ငါေျပာတဲ့ဆီကုိ ျပန္ေရာက္လာမွာ။

ေမး ။       ။ လူထုေမွ်ာ္လင့္ထားမႈေတြ ေျပာင္းလဲလာတဲ့အေၾကာင္း ေျပာခဲ့တယ္ေနာ္။ အထူးလိုအပ္ခ်က္ေတြရွိေနတဲ့ ကေလးေတြရဲ့ မိဘေတြေျပာေနၾကတာက ႏိုင္ငံေတာ္မွာ ကေလးပညာေရးေထာက္ပံ့ဖို႔ ရံပံုေငြေတြရွိတယ္။ ဒါေပမယ့္ ေထာက္ပံ့မႈက အတိုင္းအတာတစ္ခုအထိပဲဆိုေတာ့ ပုဂၢလိကေစတနာရွင္ေတြဆီသြားၿပီး အကူအညီေတာင္းေနၾကရတယ္တဲ့။ ဒီအတြက္ မစၥတာလီ ဘယ္လိုခံစားရပါသလဲ။
ေျဖ ။        ။ ဦးေႏွာက္ခ်ိဳ႕တဲ့ရွာတဲ့ ကေလးေတြအတြက္ ေက်ာင္းတည္ေဆာက္ေပးခဲ့တယ္။ Autism ေက်ာင္းတစ္ခ်ိဳ႕နဲ႔ (တစ္သီးတစ္သန္႔ဆန္ၿပီး သခၤန္းစာ၊ ပတ္ဝန္းက်င္တို႔နဲ႔ ကူးလူးဆက္ဆံမႈမရွိပဲ ပံုမမွန္ဦးေႏွာက္ဖြံ႔ၿဖိဳးမႈ) အျမင္အားမေကာင္းတဲ့ ကေလးေတြအတြက္ ေက်ာင္းေတြတည္ေဆာက္ေပးခဲ့တယ္။ အေရးအႀကီးဆံုးအခ်က္ကို အရင္လုပ္ရတယ္။ အေျခခံမပါပဲ ဘာမွဆက္လုပ္လို႔မရဘူး။

ေမး ။       ။ လူေတြေျပာေနၾကတာက ကြ်န္ေတာ္တို႔မွာ အေျခခံလိုအပ္ခ်က္ေတြ ျဖည့္ဆည္းၿပီးေနၿပီ။ ဒါေၾကာင့္ အခုအျခားနယ္ပယ္ေတြဆီကို ဦးလွည့္သင့္ေနၿပီတဲ့။
ေျဖ ။        ။ ျပႆနာက ေငြမဟုတ္ဘူး။ ေက်ာင္းေတြကိုလည္ပတ္ေပးမယ့္ စနစ္တက် ေလ့က်င့္ေပးထားတဲ့ လူေတြလိုတာ။ ဆြံ႕အနားမၾကားေက်ာင္းေတြေဆာက္၊ ေက်ာင္းေတြဖြင့္။ ဒီလိုလုပ္လို႔ မရဘူး။ ဒီေက်ာင္းေတြမွာ အလုပ္လုပ္မယ့္သူေတြကို ႏွစ္ေပါင္းမ်ားစြာ ေလ့က်င့္ေပးရတာ။

ဒါေတြကို ဘယ္မွာသြားေလ့လာရမလဲ။ အေမရိက၊ ၿဗိတိန္နဲ႔ ၾသစေတးလ်မွာ သြားေလ့လာရမယ္။ ပါလီမန္အမတ္ ဒင္းနစ္ ပြါက ဒီကိစၥအတြက္ အစုိးရက တာဝန္ယူဖို႔ အတင္းတြန္းအားေပးေနတယ္။ တည္ေဆာက္၊ ျပင္ဆင္ထားတဲ့ ေက်ာင္းေတြနဲ႔ ကိရိယာေတြကို လက္ေတြ႔က်က် အသံုးခ်ႏိုင္ဖို႔ ဆရာတစ္ေယာက္ကို ေလ့က်င့္ေပးရင္ ႏွစ္ဘယ္ေလာက္ၾကာမလဲ။ ဒါနဲ႔ သူမကို ငါေျပာတယ္။ ဒီေက်ာင္းေတြကို အစုိးရက တာဝန္လႊဲေျပာင္းယူမယ္ဆိုရင္ေတာင္မွ ကေလးေတြကို အားေပးတတ္၊ အရည္အခ်င္းမမွီတဲ့ ကေလးေတြနဲ႔ အေရာတဝင္ဆက္ဆံတတ္တဲ့သူေတြ အစိုးရက လိုေနဦးမွာပဲ- လို႔။ အဲသလို တာဝန္နဲ႔ အလုပ္ေတြကို ႀကီးၾကပ္ဖို႔ သူတို႔လုိလူေတြလိုတယ္။ ဒါက သူမရဲ့ ပုဂၢလိကခံစားခ်က္သက္သက္ မဟုတ္ဘူး။ သူ႔သားက အဲသလို ဦးေႏွာက္ပံုမမွန္တဲ့ ေရာဂါရွိေနေတာ့ သူမက တကယ္ကိုေလးေလးနက္နက္ႀကီး ခံစားေနရၿပီး ငါတို႔ကို တြန္းေနတာ။

ငါက လုပ္ေဖာ္ကိုင္ဖက္ေတြကို ေျပာတယ္။ ဒီလို ဆံြ႕အ၊ နားမၾကား၊ ဦးေႏွာက္ပံုမမွန္တဲ့ ကေလးေတြရဲ့ ေက်ာင္းေတြကိုကြပ္ကဲဖို႔ ကေလးေတြရဲ့ မိဘေတြလည္း ဘုတ္အဖြဲ႕ထဲမွာပါေနမွ ရမယ္လို႔။ သူတို႔မိဘေတြကမွ တကယ္စိတ္ဝင္တစား သူတို႔ကေလးေတြအတြက္ တကယ္ခံစားၾကရတာ။ ငါ့ေျမးေကာင္ေလးတစ္ေယာက္မွာ Albino (ခရုသင္းစြဲ ေရာဂါႀကီးျဖစ္ၿပီး ဆံပင္၊ အသားအေရေတြ ပံုမွန္မဟုတ္ ျဖဴေဖြးေနေသာေရာဂါ) ေရာဂါ ရလာတယ္။ အဲဒီေနာက္ သူ႔ကို ပံုမွန္ေက်ာင္းမွာျပန္ထည့္ဖို႔ ေတာ္ေတာ္ခက္သြားတယ္။

ဆက္ရန္ - 



 ဇင္ေ၀ေသာ္

ျမန္မာသမၼတ ( သို႔ ) ႏွီးဖ်ာတစ္ခ်ပ္ရဲ႕ ဗီတာမင္ ေရၾကည္တစ္ေပါက္


အင္တာဗ်ဴးေဆာင္းပါး ။    ။ Childhood Poverty inspired success
By Nirmal Ghosh. Indochina Bureau Chief.
The Straits Times. Saturday, Dec 15, 2012.

ဒီေဆာင္းပါးက သတင္းေဆာင္းပါးသာျဖစ္ၿပီး ရသအား မပါလာဘူး။ အျဖဴစာေရးဆရာ ( မိုက္ကယ္ အဲရစ္၊ ေဒၚစု တို႔ မိတ္ေဆြ ) ေရးတဲ႔ " ကႀကိဳးေလးေထြနဲ႔ ေအာင္ဆန္းစုၾကည္ " ေဆာင္းပါးနဲ႔ေတာ႔ တစ္ျခားစီ လို႔ဆိုရမွာပါ။
အခ်က္အလက္ အေနနဲ႔ ေျပာရရင္လည္း ျမန္မာေတြ သိၿပီးသားက ေတာ္ေတာ္မ်ားမ်ားပါ။ ဒါေပမဲ႔ သူတို႔ကေတာင္ ကိုယ္႔ႏိုင္ငံ သမၼ တ အေၾကာင္းကို စာမ်က္ႏွာ ႏွစ္မ်က္ႏွာျပည္႔ ေဖာ္ျပေပးထားေတာ႔......
ခ်န္မထားခဲ႔ခ်င္လို႔ အဆင္ေျပသလို ျပန္ေပးလိုက္ပါတယ္။ အနည္ဆုံး သမၼတႀကီးရဲ႕ ရိုးသားတဲ႔ ေနာက္ခံကာလာကို ဂုဏ္ျပဳရာ ေရာက္တယ္လို႔ပဲ ရိုးသားစြာ ခံယူမိပါတယ္။

ကြဲလြဲတဲ႔ ယုံၾကည္မႉတိုင္းကို ေလးစားစြာ လက္ခုပ္တီးပါတယ္။ တာရာမင္းေဝ ေျပာသလို " ၅ " ဂဏန္းျခင္းတူရင္ မင္းက " ၉ " က ဆင္းလာတဲ႔ " ၅ " လား၊ " ၁ " ကေန တက္လာတဲ႔ " ၅ " လားလို႔ ေမးမယ္၊ စိန္ေခၚမယ္။ က်ေနာ္တို႔ဟာ ဒီမိုကေရစီ ေဈးကြက္မွာ " ဇီးရိုး " က တက္လာခဲ႔ရတာပါ။ ရွံဳးစရာ မရိွတဲ႔အိပ္ကပ္နဲ႔ အျမတ္ရသေရြ႕ အိမ္အပါယူၿပီး အိမ္ကြင္းမွာ လွလွပပ ကစားႏိုင္ဖို႔ အင္တယ္လက္က်ဴယယ္ သံသယ တခ်ိဳ႕ကို မျမင္ေယာင္ေဆာင္ထားမယ္။ ကိုယ္႔ရိွတဲ႔ ဉာဏ္တစ္ထြာနဲ႔ ၾကည္႔မိေတာ႔ အေရွ႕ အေနာက္ ျဖန္႔ကစားေနတဲ႔ ဦးသိန္းစိန္နဲ႔ ေဒၚစု အတြဲေလာက္ ဂိုးရႏိုင္ေျခရိွတဲ႔ တိုက္စစ္  အတြဲလည္း မျမင္မိဘူး။ ဒီလိုနဲ႔ " ကႀကိဳးေလးေထြ " ကခဲ႔တဲ႔ေနာက္ " ႏွီးဖ်ာတစ္ခ်ပ္ရဲ႕ ဗီတာမင္ ေရၾကည္တစ္ေပါက္ " ကို ငု႔ံေသာက္မိခဲ႔ရျပန္ပါေလ ေရာ။
(ဇင္ေဝေသာ္ ၊ ဘာသာျပန္သူ)



           ေနျပည္ေတာ္မွာ ရွိတဲ့ သမၼတအိမ္ဆုိတာ ဧရာဝတီျမစ္ဝကြ်န္းေေပၚေဒသ က်ံဳးကူးဆုိတဲ့ ရြာကေလးကေန လွမ္းၾကည့္ရင္ အေတာ္ အလွမ္းေဝးလွတဲ့ ေနရာတစ္ခုပါ။ ဒီၾကားထဲ မေလာက္မငွ ေက်ာင္းဆရာလစာကုိ ႏွီးဖ်ာယက္ရင္း က်ားကန္ထားခဲ့ရတဲ႔ သူ႕အေဖရဲ႕ လစာပါ ထည့္ေပါင္းရင္ ပုိလုိ႔ေတာင္ ေဝးကြာ သြားပါေသးတယ္။

           ဒါေပမဲ့ သမၼတအိမ္ေတာ္ခရီးကုိ ေလွ်ာက္လွမ္းခဲ့ရာမွာေတာ့ ကေလးဘဝက ဆင္းရဲမြဲေတမႈဟာ အဓိက ေမာင္းႏွင္အားတစ္ခု ျဖစ္ေနခဲ့တယ္ဆုိတာ မလြဲမေသြပါပဲ။

           “ကေလးဘဝကစလုိ႔ တြန္းအား အျဖစ္ေစဆုံး အခ်က္ကေတာ့ ဆင္းရဲမြဲေတမႈပါပဲ” လုိ႔ စစ္ဗုိလ္ခ်ဳပ္ႀကီး တျဖစ္လဲ သမၼတ ဦးသိန္းစိန္က  အတိတ္ဆီကုိ လွမ္းၿပီး လက္ညွိဳး ညႊန္ျပပါတယ္။ က်ေနာ္တုိ႔ စထရိတ္တုိင္းမ္က အရင္အပတ္ ၾကာသာပေတးေန႔ (၁၃၊ ၁၂၊ ၂၀၁၂) က သမၼတႀကီးကို အင္တာဗ်ဴးခဲ့ၾကပါတယ္။ ဒီမွာသူက

           “ဆင္းရဲမြဲေတမႈဟာ အႀကီးမားဆုံး စိန္ေခၚမႈပါ။ ဒီအေျခအေနကေန ႐ုန္းထြက္ႏုိင္ေအာင္ က်ေနာ္လည္း တတ္ႏုိင္သေရြ႕ ႀကိဳးစားေနတာပါပဲ။ ဒါ့ေၾကာင္း ဆင္းရဲမႈ ေလ်ာ့ပါး၊ ပေပ်ာက္ေရး စီမံခ်က္ဟာက်ေနာ့္အတြက္အလြန္အေရးပါေနပါတယ္။ႏုိင္ငံေတာ္ျပဳျပင္ေျပာင္းလဲေရးမွာလည္း ဒီကိစၥက အထူးဦးစားေပးက႑ ျဖစ္ပါတယ္”

           အထက္တန္းပညာေရး ၿပီးတဲ့ေနာက္ မိဘေတြက တကၠသုိလ္ ထားမေပးႏုိင္ခဲ့ေတာ့ သူဟာ ( လူမြဲ သားထြက္ေပါက္ဟာ ကိုရင္ဝတ္မလား၊ စစ္တကၠသိုလ္ တက္မလား ) စစ္တကၠသုိလ္ကုိ တက္ခဲ့ရတယ္။ စစ္တကၠသုိလ္မွာ စစ္ဘက္ဆုိင္ရာ ပညာရပ္ေတြ သင္ၾကားခဲ့ရသလုိ ဘူမိေဗဒနဲ႔ လူမႈေရး သိပၸံ၊ ႏုိင္ငံေရးသိပၸံလုိ ဘာသာရပ္ေတြပါ ပူးတြဲေလ့လာခဲ့ၿပီး ဘီေအ ဝိဇၨာဘြဲ႔ ရခဲ့တယ္။

           “လက္ရွိ အေနအထား ေရာက္လာေအာင္ သင္ၾကားခဲ့ရတဲ့ ပညာရပ္ေတြက အေထာက္အကူ ျပဳခဲ့တာပါ” လုိ႔ သူက ဆုိတယ္။
“စစ္တပ္ထဲ ေရာက္ၿပီးတဲ့ေနာက္ ဒုဗုိလ္ဘဝကေန ဗုိလ္ခ်ဳပ္ႀကီးအဆင့္ ရာထူးအထိ အဆင့္ဆင့္ တက္ခဲ့ရတယ္။ စစ္အစုိးရလက္ထက္ အတြင္းေရးမွဴး (၁) ရာထူး ယူခဲ့တယ္။ အဲ့ဒီေနာက္ ဝန္ႀကီးခ်ဳပ္ ျဖစ္လာခဲ့တယ္။ ဒီဘဝေတြကုိ ျဖတ္သန္းရင္း ႏုိင္ငံေတာ္နဲ႔ လူထုအေပၚ နားလည္မႈေတြလည္း တုိးပြားလာခဲ့ပါတယ္။ ဒါ့ေၾကာင့္လည္း သမၼတအျဖစ္ ေရြးခ်ယ္ခံခဲ့ရတာလုိ႔ ယုံၾကည္ထားပါတယ္” လုိ႔ သူက ဆက္ေျပာတယ္။

           က်ယ္ျပန္႔လြန္းလွတဲ့ ျပဳျပင္ေျပာင္းလဲေရး က႑ေတြထဲမွာ ႏုိင္ငံေတာ္ တည္ၿငိမ္ေအးခ်မ္းေရးနဲ႔ တရားဥပေဒ စုိးမုိးေရးဟာ အေရးႀကီးတဲ့ က႑ေတြထဲက တစ္ခုပါ။ “တည္ၿငိမ္ေအးခ်မ္းမႈ ရွိပါမွ တရားဥေပဒ စုိးမုိးမႈကလည္း ရွိႏုိင္မယ္” လုိ႔ သူက ေျပာပါတယ္။

           “ႏုိင္ငံေရးတည္ၿငိမ္မႈ ရရွိေရး၊ တရားဥပေဒ စုိးမုိးေရး၊ တုိင္းသူျပည္သားေတြ လုံၿခံဳစိတ္ခ်စြာ ေနႏုိင္ေေရး စတာေတြအတြက္ အျခားႏုိင္ငံေရးပါတီေတြ၊ လက္နက္ကုိင္အဖြဲ႔အစည္းေတြနဲ႔ ေတြ႔ဆုံ ေဆြးေႏြးခဲ့ပါတယ္။ သူတုိ႔နဲ႔ သေဘာတူညီမႈ ရယူ၊ ပန္းတုိင္တစ္ခုတည္းထားၿပီး အလုပ္ လုပ္သြားႏုိင္ၾကမယ္ဆုိရင္ က်ေနာ္တုိ႔ လုိအပ္ေနတဲ့ ႏုိင္ငံေရး တည္ၿငိမ္မႈလည္း ရလာႏုိင္ပါတယ္”

           သူ႔အသက္ ေလးဆယ္ေက်ာ္ေက်ာ္မွာ ျပည္ပခရီးစဥ္အေနနဲ႔ တ႐ုတ္နဲ႔ စကၤာပူကုိ ေရာက္ဖူးခဲ့တယ္။ ၂၀၀၇ - ခုႏွစ္မွာ စစ္တပ္အစုိးရရဲ႕ ဝန္ႀကီးခ်ဳပ္ ရာထူးကုိ သူ ရယူခဲ့တယ္။ ျမန္မာႏုိင္ငံရဲ႕ ပါလီမန္အသစ္ ေအာက္မွာေတာ့ သူဟာ သမၼတအျဖစ္ ေရြးခ်ယ္တင္ေျမွာက္ျခင္း ခံခဲ့ရေပမဲ့ အစပထမပုိင္းမွာေတာ့ သူဟာ ဗုိလ္ခ်ဳပ္မွဴးႀကီး ဦးသန္းေရြးရဲ႕ ႐ုပ္ေသးလုိ႔ ထင္မွတ္ျခင္း ခံခဲ့ရပါတယ္။ ဒါေပမဲ့ အခ်ိန္ၾကာလာတာနဲ႔အမွ် ဦးသိန္းစိန္ဟာ ဘယ္သူရဲ႕ ႐ုပ္ေသးမွ မဟုတ္ဘူးဆုိတာ တျဖည္းျဖည္းခ်င္း သက္ေသ ျပလာႏုိင္ခဲ့တယ္။ အဲ့သလုိ ျပသလာႏုိင္တာနဲ႔အမွ် လူထုရဲ႕ ေထာက္ခံမႈလည္း သူ ရလာခဲ့တယ္။ စစ္အရာရွိေတြ အမ်ားစုနဲ႔ ဖြဲ႔စည္းထားတဲ့ ႀကံ့ခုိင္ေရးနဲ႔ ဖြံ႔ၿဖိဳးတုိးတက္ေရးပါတီရဲ႕ ဥကၠ႒အျဖစ္ ဒုတိယအႀကိမ္ ေရြးခ်ယ္တင္ေျမွာက္တာ ခံခဲ့ရျပန္ပါတယ္။

           သမၼတဦးသိန္းစိန္နဲ႔ ပတ္သက္လုိ႔ ေျပာစမွတ္ ရွိေနတာက သူကုိယ္တုိင္ သမၼတ ျဖစ္လာခဲ့ေပမဲ့ သူ႔ရဲ႕ ဇာတိရြာေလးကေတာ့ အရင္အတုိင္း ရႊံ႕ဗြက္ထူထူ၊ မီးမွန္မွန္ မလာတဲ့ ရြာငယ္ဇနပုဒ္မီးေလးမွိတ္တုတ္ တစ္ခု ျဖစ္ေနဆဲ ဆုိတာပါပဲ။ သူ႔အာဏာကုိ သုံးၿပီး သူ႔ရြာအတြက္ ဘာမွ လုပ္မေပးခဲ့ပါဘူး။ သူ႔ရဲ႕ အသက္သုံးဆယ္ေက်ာ္ သမီးႏွစ္ေယာက္ဆုိရင္လည္း ႐ုိး႐ုိးကုတ္ကုတ္ပဲ ေနၾကလုိ႔ လူ သိပ္မသိၾကပါဘူး။ တစ္ေယာက္ကဆုိရင္ သူ႔ဖခင္ ဗုိလ္ခ်ဳပ္ႀကီး ျဖစ္ေနတာေတာင္ လူထုသုံး ဘက္(စ္) ကားကုိပဲ စီးၿပီး အလုပ္သြားတတ္တယ္လုိ႔ ဆုိပါတယ္။

           ဦးသိန္းစိန္နဲ႔ ပတ္သက္လုိ႔ အထူး အသိအမွတ္ ျပဳထားရတာကေတာ့ သူဟာ အၿမဲတမ္း ႏွိမ္ႏွိမ္ခ်ခ်ပဲ ေနတတ္တယ္ဆုိတာပါပဲ။

           အႀကံေပးလာရင္လည္း ဂ႐ုတစုိက္ နားေထာင္တတ္တယ္။ ေမးလာရင္လည္း စနစ္တက် ေျဖတတ္တယ္။ သူ႔ပတ္ဝန္းက်င္က လူေတြရဲ႕ ေျပာစကားအရ အာဏာသုံးစရာ ရွိရင္ေတာင္ သိမ္သိမ္ေမြ႔ေမြ႔ပဲ သုံးတတ္တယ္လုိ႔ သိရပါတယ္။ ဧည့္သည္ေတြကုိ ခမ္းနားတဲ့ သမၼတ ဧည့္ခန္းမ်ိဳးမွာ ေတြ႔ဆုံေပမဲ့ သူ႔ဖက္က ဆက္ဆံေရးကေတာ့ ဟိတ္ႀကီးဟန္ႀကီး မရွိဘဲ ေႏြးေႏြးေထြးေထြး ေတြ႔ဆုံ ဧည့္ခံတတ္တယ္လုိ႔ သိခဲ႔ရျပန္ပါတယ္။ သူ ေနထုိင္မေကာင္း ျဖစ္ခုိက္ သူ႔အတြက္ သာေစ၊ မာေစဖုိ႔ ဆုမြန္ေကာင္း ေတာင္းေပးၾကတဲ့ မက္ေဆ့ခ်္ေတြဟာလည္း အင္တာနက္ေပၚမွာ ပလူပ်ံသလုိ ရွိေနခဲ့တယ္။ စစ္တပ္ကုိ အမုန္းႀကီး မုန္းေနတဲ့ ႏုိင္ငံတစ္ႏုိင္ငံက သူလုိ စစ္ဗုိလ္ခ်ဳပ္ႀကီးေဟာင္းအေပၚ ဒီေလာက္ ေမတၱာထားႏုိင္တာဟာ အံ့ဘနန္း ျဖစ္စဥ္တစ္ခုလုိ႔ ေျပာရမွာပါ။

           ရန္ကုန္အေျခစုိက္ တမၸဒီပ ေလ့က်င့္ေရးနဲ႔ ဖြံ႔ၿဖိဳးတိုးတက္ေရးအဖြဲ႔ရဲ႕ ဒါ႐ုိတ္တာ ႏုိင္ငံေရး အက်ဥ္းသားေဟာင္း တစ္ေယာက္ျဖစ္တဲ့ ေဒါက္တာခင္ေဇာ္ဝင္းကေတာ့ “လူတုိင္း ႏွစ္ရွည္လမ်ား စက္ဆုပ္ ရြံမုန္းခဲ့တဲ့ ဗုိလ္ခ်ဳပ္ႀကီးေဟာင္း တျဖစ္လဲ ဒီႏုိင္ငံ့ေခါင္းေဆာင္ တစ္ေယာက္ကုိ ဒီေလာက္ႀကီး ေထာက္ခံေနၾကတာက ရယ္စရာပဲ။ ဦးသိန္းစိန္ လက္ထက္မွာ ေျပာင္းသြားခဲ့တယ္။ က်ေနာ္ ေျပာရဲတယ္။ သမုိင္းမွာ ဘယ္စစ္တပ္ ေခါင္းေဆာင္မွ ဦးသိန္းစိန္ေလာက္ ေထာက္ခံမႈ မရခဲ့ဖူးဘူး”

           သမၼတဦးသိန္းစိန္ရဲ႕ တစ္ကုိယ္ေရ ေအာင္မႈဟာ ႐ုိးသားႏွိမ္ခ်ျခင္း တစ္ခုေၾကာင့္ေတာ့ မဟုတ္ပါဘူး။ သူဟာ မွန္ကန္ၿပီး ကုိယ္က်င့္တရား မပ်က္ခဲ့သူတစ္ေယာက္ ျဖစ္ခဲ့တာလည္း ပါဝင္ပါတယ္။

           ၁၉၈၀ - ခုႏွစ္ေတြက ျပည္ပကုိ ထြက္လာၿပီး အစုိးရကုိ ဆန္႔က်င္သူ၊ ႏုိင္ငံေရး သုံးသပ္သူအျဖစ္ ေဆာင္ရြက္ခဲ့တဲ့ ကုိေဇာ္ဦးကေတာ့ “သူဟာ ေတာ္ေတာ္ ေနာက္ေၾကာင္း ရွင္းခဲ့တဲ့လူပဲ။ ဘယ္သူကမွ သူ႔ကုိ ကုိယ္ေရးကုိယ္တာ ေဖာက္ျပန္မႈနဲ႔ စြပ္စြဲလုိ႔ မရဘူး။ အဓိက အေၾကာင္းတရားကေတာ့ သူ႔ကုိယ္က်င့္တရားပါပဲ” လုိ႔ ေျပာခဲ့တယ္။

           သူ႔ဘဝရဲ႕ စံျပပုဂၢဳိလ္ေတြက ဘယ္သူေတြလဲလုိ႔ ေမးတဲ့အခါမွာေတာ့ ဦးသိန္းစိန္က “က်ေနာ္တုိ႔ ႏုိင္ငံရဲ႕သမုိင္းကုိ ျပန္ၾကည့္မယ္ဆုိရင္ က်ေနာ့္ရဲ႕ တစ္ေယာက္တည္းေသာ စံျပပုဂၢဳိလ္က လြတ္လပ္ေရးေခါင္းေဆာင္ ဗုိလ္ခ်ဳပ္ေအာင္ဆန္းပဲ”။ မ်ိဳးခ်စ္စိတ္ ျပင္းထန္ၿပီး လူထုတစ္ရပ္လုံး ေလးစားရတဲ့ ဗုိလ္ခ်ဳပ္ေအာင္ဆန္းဆုိတာ ၁၉၄၇ - ခုႏွစ္မွာ လုပ္ႀကံခံခဲ့ရတဲ့ အတုိက္အခံေခါင္းေဆာင္ ေဒၚေအာင္ဆန္းဆုၾကည္ရဲ႕ ဖခင္ ဦးေအာင္ဆန္းပါ။ အျခားေခါင္းေဆာင္ေတြ ျဖစ္ၾကတဲ့ ေမာ္စီတုန္း၊ ခ်ဴအင္လုိင္း၊ လီကြမ္းယုနဲ႔ ပတ္ခ်ံဳဟီးတုိ႔ကုိလည္း သူ ေလးစားေၾကာင္း ဦးသိန္းစိန္က ဆက္ေျပာခဲ့ပါေသးတယ္။

           “ဒီႏုိင္ငံရဲ႕ ေခါင္းေဆာင္တစ္ေယာက္ျဖစ္ဖုိ႔ကုိ ယုံၾကည္ခ်င္ပန္းတုိင္နဲ႔ လူထု လုိအပ္ခ်က္ကုိ နားလည္ သေဘာေပါက္ျခင္းပဲ ျဖစ္တယ္လုိ႔ ယုံၾကည္ပါတယ္။ လူထုရဲ႕ အေျခခံ လုိအပ္ခ်က္ေတြကုိ ျဖည့္ဆည္းေပးႏုိင္ရင္ ေအာင္ျမင္မွာပါပဲ” လုိ႔ သူ႔ယုံၾကည္ခ်က္ကုိ ဆက္ ရွင္းျပပါတယ္။

ဦးသိန္းစိန္ရဲ႕ စံျပပုဂၢဳိလ္ႀကီးမ်ား
ဗုိလ္ခ်ဳပ္ေအာင္ဆန္း
ေမာ္စီတုန္း
ခ်ဴအင္လုိင္း
လီကြမ္းယု
ပတ္ခ်ဳံဟီး

သူ႔ရဲ႕ ႏုိင္ငံျခားေရးမူဝါဒ
အေဝးက အေနာက္ႏုိင္ငံေတြနဲ႔ပဲ ျဖစ္ျဖစ္၊ အနီးက အေရွ႕ပုိင္းႏုိင္ငံေတြနဲ႔ ျဖစ္ျဖစ္ မိတ္ေဆြရင္းေတြပဲ ျဖစ္ေနခ်င္ပါတယ္။ အေမရိကန္နဲ႔ တ႐ုတ္တုိ႔ကုိၾကည့္ရင္ တ႐ုတ္ဆုိတာ အိမ္နီးခ်င္း ျဖစ္ေနသလုိ မိတ္ေဆြေဟာင္းလည္း ျဖစ္ေနခဲ့ပါတယ္။ အာဆီယံအဖြဲ႔ဝင္ႏုိင္ငံေတြ အားလုံးဟာလည္း အတူတကြ ပူးေပါင္းလုပ္ေဆာင္သြားၾကရမယ့္ မိသားစုေတြလုိ႔ သေဘာထားပါတယ္။

ဘယ္သူရဲ႕ ဩဇာခံမွ မျဖစ္ရေအာင္ က်ေနာ္တုိ႔ အေကာင္းဆုံး ႀကိဳးစားသြားၾကမွာပါ။

တုိင္းရင္းသား လူမ်ိဳးစုမ်ားအေပၚ သေဘာထား
ႏုိင္ငံေတာ္ေအးခ်မ္းဖုိ႔ဆုိတာ ႏုိင္ငံရဲ႕ ေပၚလစီအေပၚမွာ မူတည္ပါတယ္။ ဒါ့ေၾကာင့္ ႏုိင္ငံေတာ္အစုိးရနဲ႔ တုိင္းရင္းသားေတြ အားလုံးဟာ အခ်င္းခ်င္း ရန္သူေတြလုိ သေဘာမထားၾကဘဲ ညီရင္းအကုိလုိပဲ သေဘာထားၾကမယ္ဆုိရင္ ဒီကိစၥကလည္း စကားစေျပာလုိ႔ ရပါၿပီ။

ေခါင္းေဆာင္မႈ စြမ္းရည္
အေျခခံ လုိအပ္ခ်က္နဲ႔ လူထုရဲ႕ လုိအပ္မႈေတြကုိ ျဖည့္ဆည္းေပးႏုိင္မယ္ဆုိရင္ ေအာင္ျမင္ႏုိင္ပါတယ္။


 ဇင္ေဝေသာ္

အသက္ႀကီးသူေတြ အလိမ္ပိုခံရတယ္


နယူးေယာက္ တိုင္းမ္၊ ဂ်ဴဒီ ဂေရဟမ္ ရဲ " For the elderly,less sense of whom to trust " ေဆးပညာရပ္ဆိုင္ရာ ေဆာင္းပါးေလး ဖတ္မိလို႔ တင္လိုက္ပါတယ္။

သက္ႀကီးရြယ္အိုေတြနဲ႔ ပတ္သက္ၿပီး က်ေနာ္တို႔ မၾကာခဏႀကဳံၾကရတတ္တာက သူတို႔ဟာ ေဆြမ်ိဳးေတြကိုေတာ႔မယုံ တစိမ္းေတြကိုမွ သြားၿပီးယုံေနတတ္တာမ်ိဳးပါ။ သံသယ ျဖစ္သင္႔သူေတြကို မျဖစ္၊ သံသယ မ ျဖစ္သင္႔သူေတြကို သံသယ ျဖစ္ တတ္တာဟာလည္း ဒီ အက်ိဳးသက္ေရာက္မႈပါပဲ။ University of California, Los Angeles ( UCLA ) ရဲ႕ ဦးေႏွာက္ပိုင္းဆိုင္ရာ သုေတသနအရ သိပၸံနည္းက်တယ္လို႔ ဆိုရမွာ။

အသက္ႀကီးလာတာနဲ႔ အမ်ွ ဘယ္သူ႔ကို ယုံၾကည္ရမလဲ ဆိုတဲ႔ အသိဉာဏ္အားေတြလည္း ေလ်ာ႔က်လာတယ္လို႔ သိရပါတယ္။
ဒီ သုေတသနအဖြ႔ဲေခါင္းေဆာင္ ေဒါက္တာ ေတလာရဲ႕ ဖခင္ဟာ သူနဲ႔မသိ၊ လမ္းမွာေတြ႔တဲ႔ လူႏွစ္ေယာက္ကို ယုံၾကည္ၿပီး ေဒၚလာ တစ္ေသာင္း ခြန္ႏွစ္ေထာင္ ( ၁၇၀၀၀ ) ေပးလိုက္ရာကေန ဒီ သုေတသနကို စတင္ခဲ႔ၾကတာပါလို႔ ဆိုပါတယ္။
ေဆးပညာေဆာင္းပါးေပမဲ႔ ဒါကို သိထားရင္ ေဆြမ်ိဳးေတြကိုေတာ႔မယုံ တစိမ္းေတြကိုမွ သြားၿပီးယုံတာေတြ ေတြ႔ရရင္ စိတ္မပ်က္၊ စိတ္မတိုမိေတာ႔ဘဲ သူတို႔ကို ပိုလို႔စာနာမိႏိုင္ပါတယ္။

သူတို႔ လက္ထဲမွာ အဖိုးတန္ ပစၥည္းေတြ အပ္မထားမိဖို႔၊ အသုံးေငြ အမ်ားႀကီး ေပးမထားမိဖို႔ စတာေတြကလည္း ဆင္ျခင္စရာေတြပါ။ ေနာက္ၿပီး သိပၸံနည္းက် လူလိမ္ေတြက လူငယ္ေတြထက္ လူႀကီးေတြကို အာရုံပိုက်ႏိုင္တယ္ ဆိုတာကိုလည္း သတိထားလို႔ ရႏိုင္တာေပါ႔။


 ဇင္ေ၀ေသာ္

ဗုဒၶဘာသာႏွင့္ စစ္တပ္ ( ၃ )

ၿပီးေတာ့ သိၾကားမင္းကိုယ္တိုင္လည္းပဲ အသူရာေတြနဲ႔ စစ္တိုက္ခဲ့ရတာပါပဲ။ ဘုရားရွင္က တရားေသာစစ္ပြဲႏႊဲသူဆိုၿပီး သိၾကားမင္းကို အထူးတလည္ ခ်ီး မႊမ္းစကားေျပာမေနပါဘူး။

မဟာယာနရဲ့ ဥပါယ္တစ္မွ်င္ ကြ်မ္းက်င္ျခင္းအယူအဆ
မဟာယာနဗုဒၶဘာသာက ဒီကိစၥကို အထူးအေလးထား ေဆြးေႏြးထားတာ ရွိပါတယ္။ လူအမ်ားအေပၚထားတဲ့ ကရုဏာေၾကာင့္ လူတစ္ေယာက္ကို သတ္ျဖတ္လိုက္ရျခင္းဟာ ႏွစ္ဦးႏွစ္ဘက္ကို အကုသိုလ္ကေန ကာကြယ္ရာ ေရာက္လို႔(ကိုယ္က အကုသိုလ္ဝင္ယူေပးလုိက္လို႔) ပိုေကာင္းတဲ့ အျပဳ အမူ လို႔ေတာင္ ဆိုထားပါတယ္။

ဥပါယေကာသလႅသုတ္မွာ ေျပာထားတာက
“တစ္ခုေသာဘဝမွာ ဘုရားအေလာင္းဟာ သေဘၤာကပၸတိန္ တစ္ေယာက္ ျဖစ္ခဲ့တယ္။ အဲဒီ သေဘၤာေပၚက လူတစ္ေယာက္ဟာ သူေ႒း၊ ကုန္သည္၊ ခရီးသြားေတြအားလံုးကို သတ္ျဖတ္ၿပီးပါပါသမွ် ပစၥည္းေတြကို အပိုင္သိမ္းဖို႔ ၾကံစည္ေနခဲ့တယ္။ ဘုရားအေလာင္းက ဒါကိုသိေတာ့ စဥ္းစား တယ္။ တကယ္လို႔ ကုန္သည္ေတြကို ဒီအေၾကာင္းေျပာျပလိုက္ရင္ သူတို႔ က ေဒါသတႀကီးနဲ႔ ဒီလူကို လက္ဦးမွဳရယူၿပီး သတ္ပစ္ၾကလိမ့္မယ္။ ဒါဆိုရင္ သူတို႔ အကုသိုလ္ကံကို က်ဴးလြန္မိၾကေတာ့မွာပဲ။ ဒါေပမယ့္ အဲဒီလူဆိုးရဲ႕ အၾကံအစည္ကိုေတာ့ သူတားမွရမယ္လို႔ ဆံုးျဖတ္ပါတယ္။ ဒါေၾကာင့္ သူ ကိုယ္ တိုင္ပဲ အဲဒီလူကို သတ္လိုက္တယ္လို႔ ဆိုထားပါတယ္။
(အဲဒီပံုျပင္က အဲဒီလူကို သတိေပး၊ မသတ္ဘဲဖမ္းၿပီး ထိန္းခ်ဳပ္ထားရင္ ရႏိုင္ပါလ်က္နဲ႔ ဘာေၾကာင့္ ဒီလိုမလုပ္ခဲ့ရတာလဲဆိုတာကိုေတာ့ ရွင္းျပမထားခဲ့ပါဘူး။ )

*** အထက္ပါကြင္းစကြင္းပိတ္က ပီတာဟာေဗးရဲ့ မွတ္ခ်က္ပါ။ အသည္းအသန္ေျပာေနတဲ့ၾကားက ဝင္ေနာက္သြားေသးတယ္။ အေနာက္တိုင္းဗုဒၶဘာသာက ပုဆစ္တုပ္၊ ေျပာတာနားေထာင္၊ “သတည္း” ခ်တိုင္း သာဓုေခၚမယ့္လူေတြ မဟုတ္ၾကဘူး။ (ဘာသာျပန္သူ)

ဘုရားရွင္နဲ႔ စစ္တပ္ ဆက္ဆံေရး

၁၈၉၄-ခု ဗုဒၶေဒသနာ စုေပါင္းရြတ္ဆိုပြဲမွာ Paul Carrus က ‘ The Gospel of the Buddha’ ဆိုတဲ့အမည္နဲ႔ သီဟစစ္သူႀကီး ဘုရားရွင္ကို ေမးေလွ်ာက္ တာနဲ႔ပတ္သက္လို႔ ေျပာခဲ့ဖူးပါတယ္။

“စစ္ေရးစစ္မက္နဲ႔ပတ္သက္ၿပီး အကိုျဖစ္သူကို သတ္ျဖတ္ဖို႔ၾကိဳးစားသူ ဟာ ေနာင္တ ရဖြယ္ျဖစ္တယ္လို႔ ဘုရားရွင္မိန္႔ခဲ့ပါတယ္။ ဒါေပမယ့္ ၿငိမ္း ခ်မ္းေရးအတြက္ စစ္ထြက္ရတဲ့ စစ္သားေတြကေတာ့ အျပစ္တင္စရာ မရိွ ပါ ဘူး။ အျပစ္ဆိုျခင္းဆို စစ္ပြဲျဖစ္ေအာင္ ဖန္တည္းသူေတြကိုပဲ ဆိုရမွာပါ။ ဘုရားရွင္က ကုိယ့္အတၱကိုပယ္ခြါဖို႔ မိန္႔ဆိုေတာ္မူခဲ့ေပမယ့္ အက်င့္ပ်က္ အာ ဏာရွင္ေတြကို ၿငိမ္ၿပီးခံေနၾကဖို႔ေတာ့ မမိန္႔မွာခဲ့ပါဘူး။
(Paul Carus, the Gospel of the Buddha. 1894)

ဒီစာသားကို လူေတြေတာ္ေတာ္မ်ားမ်ား ကိုးကားတတ္ၾကပါတယ္။ ဒါေပမယ့္ တကယ္ကိုးကားထိုက္ေအာင္ေရာ ဒီစာပိုဒ္က မွန္ကန္လို႔လား။

Carus က ဒီစာပိုဒ္ကေန အခ်က္ႏွစ္ခ်က္ ဆြဲထုတ္ပါတယ္။
ပထမအခ်က္က ဒီစာပိုဒ္ကေျပာတာဟာ စစ္ပြဲအေၾကာင္းမဟုတ္၊ ရာဇဝတ္ သားကို တရားနဲ႔အညီ စီရင္ျခင္းျဖစ္ၿပီး၊ ဒုတိယအခ်က္က ဒါဟာ စစ္ပြဲ အေၾကာင္း ေျပာေနတာမဟုတ္၊ ဘုရားဆီေရာက္လာတဲ့ သီဟစစ္သူႀကီး အေၾကာင္း ေျပာေနတာျဖစ္တယ္ဆိုတဲ့ အခ်က္ပါ။

အထူးမွတ္သားထားသင့္တာက သီဟဟာ စစ္သူႀကီးတစ္ေယာက္ပါ။ ဒီေဒ သနာကို နာၾကားရၿပီးတဲ့ေနာက္ ေသာတာပန္ဆိုက္သြားတယ္လို႔ သိရပါ တယ္။ ဘုရားရွင္က သီဟ စစ္သူႀကီးကို စစ္တပ္ကေနထြက္ဖို႔ မတိုက္တြန္း ခဲ့ေပမယ့္ ေသာတာပန္အဆင့္ကိုေရာက္ၿပီးတဲ့ အရိယာ သူေတာ္ စင္ဟာ မ က်ိဳး၊ မေပါက္၊ မေျပာက္မၾကားတဲ့ ကိုယ္က်င့္သီလ ရွိေနရပါေတာ့ မယ္။ ေသာတာပန္ပုဂၢိဳလ္ဟာ အပါယ္မလားႏိုင္တဲ့ အခ်ိဳ႕ အကုသိုလ္အေသး အမႊားေလးေတြကို လြန္က်ဴးႏိုင္ေသးတယ္လို႔ ဆိုေပမယ့္ ျပစ္မွဳ က်ဴးလြန္ၿပီး ရင္ ခ်က္ခ်င္းအသိတရားရၿပီး ျပင္သြားပါလိမ့္မယ္။ ဒါေၾကာင့္ ေသာတာ ပန္ျဖစ္ၿပီးသား အရိယာပုဂၢိဳလ္ဟာ သူတပါရဲ့း အသက္ကို ေစတနာပါပါ သတ္ျဖတ္တယ္ဆုိတာကေတာ့ လံုးဝကိုမျဖစ္ႏိုင္ေတာ့ပါဘူး။

အမွန္ဆို သီဟစစ္သူႀကီးဟာ ဘုရားနဲ႔မေတြ႔ခင္က ဂ်ိမ္း ဘာသာဝင္ တစ္ေယာက္ပါ။ ဂ်ိန္းဘာသာဟာ “အဟိ ံသ” တရားနဲ႔ပတ္သက္လို႔ ဗုဒၶ ဘာ သာထက္ေတာင္ အေလးထားပါေသးတယ္။

ဘာပဲဆိုဆို ဘုရားရွင္ကို တစုိက္မတ္မတ္ၾကည္ညိဳေထာက္ပံ့ခဲ့ၿပီးေသာတာပန္ျဖစ္မသြားရသူကေတာ့ပေသနဒီေကာသလမင္းႀကီးပါပဲ။ သူဟာ ေတြးေခၚ စဥ္းစား တတ္ၿပီး လူေကာင္းတိုင္းနဲ႔ မိတ္ေဆြျဖစ္ေနသူလို႔လည္း ဆို ထား ပါတယ္။ သူဟာ ကာကြယ္ေရးစစ္ပြဲကိုေတာ့ ႏြဲခဲ့ရပါေသးတယ္။ စစ္လိုတဲ့ အိမ္နီးခ်င္းဘုရင္က ဝင္ေရာက္တိုက္ခိုက္လို႔ပါ။ ပေသနဒီေကာသလ ရံွဳးသြားခဲ့တယ္။ ဒီေတာ့ ဘုရားရွင္က

“ေအာင္ႏိုင္သူမွာ ရန္သူတိုးပြါးၿပီး
ရွံဳးနိမ့္သူက စားမဝင္ အိပ္မေပ်ာ္
ၿငိမ္းေအးသူသာ ေၾကာင့္ၾကမဲ့အိပ္ရၿပီး
ေအာင္ပြဲ ရွဳံးပြဲဆိုတာေတြကို လြန္ေျမာက္တယ္” လို႔ ဓမၼပဒ ဂါထာေတာ္ နဲ႔ ေဟာခဲ့ပါတယ္။

ေနာက္ ေကာသလမင္းႀကီးကပဲ လာတိုက္တဲ့ ရွင္ဘုရင္ကို ျပန္ လည္ေတာ္လွန္ႏုိင္ၿပီး လက္နက္ေတြ၊ စစ္တပ္ေတြပါ ရုပ္သိမ္းလိုက္ေတာ့မွ ဘုရားရွင္က-

“ဒီလိုေအာင္ျမင္မွဳနဲ႔သာ ေအာင္ျမင္မွဳအစစ္ကို ရႏုိင္တယ္” လို႔ မိန္႔ေတာ္မူ ခဲ့ပါတယ္။

ဒီေနရာမွာ သံုးသပ္စရာရွိေနတာက စစ္ပြဲတစ္ပြဲျဖစ္ပြါးရာမွာ တစ္ဖက္က တိုက္လာလုိ႔ အျခားတစ္ဘက္က ခုခံတာပါပဲ။ စစ္ပြဲ၊ အၾကမ္းဖက္မွဳလို႔ ဆိုေပ မယ့္ တကယ့္စစ္ပြဲရဲ့ တရားခံကေတာ့ က်ဴးေက်ာ္စတင္တိုက္ခိုက္သူပါပဲ။ ဗုဒၶဘာသာက တိတိက်က်ရွဳတ္ခ်တာကေတာ့ က်ဴးေက်ာ္စစ္ပြဲ ဆင္ႏႊဲ ျခင္းပါ။

Elizabeth Harris ကေတာ့ ဒီစာပိုဒ္ကေျပာတာက ပေသနဒီေကာသလမင္း ရဲ႕ လက္ရွိအေနအထားကိုျပၿပီး တစ္ဖက္သားက က်ဴးေက်ာ္တိုက္ခိုက္လာရင္ ကိုယ္ကလည္းျပန္လည္ခုခံတဲ့စစ္ပြဲ ႏႊဲရမွာပဲဆိုတဲ့ အမွန္တကယ္ ကမၻာႀကီး ရဲ့အေျခအေန၊ ႏိုင္ငံေရးသေဘာထားကို ဘုရားရွင္က ျပသခဲ့တာလို႔ ဆိုပါ တယ္။ ႏိုင္ငံေရးသေဘာတရားမွာေတာ့ တစ္ဖက္က က်ဴးေက်ာ္တိုက္ခိုက္ရင္ အျခားတစ္ဖက္ကလည္း ျပန္လည္ခုခံတိုက္ခိုက္ရမွာပါပဲ။ ဒါေၾကာင့္ ပေသနဒီေကာသလရဲ့ စစ္ပြဲကေတာ့ ခ်ီးက်ဴးဖို႔ေတာင္ ေကာင္းပါေသးတယ္ လို႔ ေျပာပါတယ္။

ကြ်န္ေတာ္ကေတာ့ ဘာစစ္ပြဲပဲျဖစ္ျဖစ္ ခ်ီးမြမ္းစရာအေၾကာင္းမရွိဘူးလုိ႔ပဲ ျမင္ ပါတယ္။

အျခားတစ္ေနရာမွာက်ေတာ့ ရွင္ဘုရင္တစ္ပါးရဲ႕ တာဝန္ေတြႀကီးမားပံု၊ ဘုရင့္ေလာဘကလည္း အဆံုးမသတ္ႏိုင္ပံုေတြနဲ႔ပတ္သက္ႀကီး စိတ္မေကာင္းျဖစ္ရေၾကာင္း ဘုရားရွင္ကို ေလွ်ာက္ထားျပန္ပါေသးတယ္။ ဒါေၾကာင့္ ဘုရားရွင္က မိမိရဲ့ ကုသိုလ္ေရးေတြမွာပဲ စိတ္ညႊတ္ထားဖို႔၊ ဘုရင္လည္း အျခားသူေတြလို တစ္ေန႔ေသရမွာပဲလို႔ ဆံုးမစကားမိန္႔ၾကားခဲ့ပါေသး တယ္။

စစ္မက္ျဖစ္ပြါးတာနဲ႔ပတ္သက္လို႔ ဘုရားရွင္က ေကာသလမင္းႀကီးကို တိုက္ရုိက္ေဝဖန္တာမ်ိဳးေတာ့ မလုပ္ခဲ့ပါဘူး။ ၿပီးေတာ့ သိၾကားမင္း ကိုယ္တိုင္ လည္းပဲ အသူရာေတြနဲ႔ စစ္တိုက္ခဲ့ရတာပါပဲ။ ဘုရားရွင္က တရားေသာ စစ္ပြဲႏႊဲသူဆိုၿပီး သိၾကားမင္းကို အထူးတလည္ ခ်ီးမႊမ္းစကားေျပာမေနပါဘူး။
ေနာက္ၿပီး ရဟန္းျဖစ္လိုသူတစ္ေယာက္ဟာ မင္းမွဳထမ္း၊ စစ္မွဳထမ္းျဖစ္ေန ရင္ သူ႔လက္ရွိတာဝန္က ကင္းလြတ္ခြင့္ရမထားဘူးဆိုရင္ ရဟန္းျပဳခြင့္ပင္ ပိတ္ပင္ခဲ့ပါေသးတယ္။ ဒါေတြဟာ ဘုရားရွင္ရဲ့ စစ္တပ္၊ စစ္ပြဲေတြနဲ႔ပတ္သက္ လို႔ ကင္းကင္းရွင္းရွင္းေနတယ္ဆိုတဲ့ သေဘာေတြပါ။
( ဆက္ရန္ )

ဗုဒၶဘာသာႏွင့္ စစ္တပ္ ( ၂ )

 သီဟနာဒ