ၾကိဳးေဟာင္းနဲ႔ ျပန္ခ်ည္လာတဲ့ ေပ်ာ္ရႊင္တဲ့ မိသားစုဘဝ ( ၂ )


ႀကိဳးေဟာင္းနဲ႔ ျပန္ခ်ည္လာတဲ့ ေပ်ာ္ရႊင္တဲ့ မိသားစုဘဝ ( ၁ ) မွအဆက္

၃။ The Oscillating family narrative

အက်ိဳးသက္ေရာက္မႈ အႀကီးမားဆုံးကေတာ့ သူတုိ႔အရြယ္နဲ႔အညီ အဆုိးေတြေရာ၊ အေကာင္းေတြပါ ထိန္ခ်ိန္မထားဘဲ ေျပာျပျခင္းလုိ႔ ဆုိပါတယ္။
“တုိ႔ မိသားစုထဲမွာ အဆုိးေတြေရာ၊ အေကာင္းေတြပါ ဆုံေတြ႔ခဲ့ရတယ္။ ငါတုိ႔ မိသားစုပုိင္ စီးပြားေရးဟာ သိပ္ေကာင္းခဲ့တယ္။ မင္းတုိ႔ အဘုိးဆုိရင္လည္း ( ) အဖြဲ႔အစည္းမွာ အလြန္အေရးပါခဲ့တဲ့ လူႀကီးလူေကာင္း တစ္ေယာက္ေပါ့။ ၿပီးေတာ့ ( ) ေဆး႐ုံရဲ႕ ဘုတ္အဖြဲ႔ထဲမွာလည္း ပါဝင္တယ္”
“အဲသလုိပဲ။ အဆုိးေတြလည္း ရင္ဆုိင္ခဲ့ရတယ္။ မင္း ဦးေလးဆုိရင္ ( ) အမႈနဲ႔ အဖမ္းခံခဲ့ရဖူးတယ္။ ( ) ခုႏွစ္က ငါတုိ႔ ရပ္ကြက္ မီးေလာင္လုိ႔ တုိ႔အိမ္ပါ ပါသြားတယ္။ ဘာမွ သယ္ယူခ်ိန္ မရခဲ့ဘူး။ ဒီၾကားထဲ အေဖက လည္း အလုပ္မရွိ ျဖစ္ေနရတာ အၾကာႀကီးပဲ။ ဘာေတြပဲ ျဖစ္ျဖစ္ တုိ႔မိသားစု က မိသားစုပဲ။ အဆုိးနဲ႔ႀကံဳလည္း ဒီမိသားစု၊ အေကာင္းနဲ႔ႀကံဳလည္း ဒီ မိသား စု၊ လက္တြဲညီညီနဲ႔ ရင္ဆုိင္ခဲ့၊ မွ်ေဝခဲ့စားခဲ့ၾကတယ္။”

ဒီလုိ စကားေတြဟာ ကေလးရဲ႕ မိသားစုအေပၚထားတဲ့ စိတ္ဓာတ္ပါ ေျပာင္း လဲခုိင္မာ လာေစတယ္လုိ႔ ဆုိပါတယ္။
သူတုိ႔ကုိယ္တုိင္ မိသားစုနဲ႔ တစ္သားတည္း ျဖစ္သြားေတာ့မွ သူတုိ႔ ေတြး ပုံေခၚပုံေတြဟာ သူတုိ႔အတြက္ဆုိတဲ့ အဆင့္ကုိ ေက်ာ္သြားၿပီး မိသားစု အ တြက္ ဆုိတဲ့ အဆင့္ကုိ ေရာက္သြားတယ္လုိ႔ သိရပါတယ္။

မိသားစုနဲ႔ ပတ္သက္တာေတြကုိ ေျပာဖုိ႔ အခြင့္အလမ္း ရွာၾကရာမွာေတာ့ အေရွ႕နဲ႔အေနာက္ တူမယ္ မဟုတ္ေတာ့ပါဘူး။ အေနာက္ ယဥ္ေက်းမႈ မွာေတာ့ မိသားစုလုိက္ ေဟာလီးေဒး ခရီးထြက္စဥ္၊ ေစ်းဝယ္သြားစဥ္ ေတြမွာ ႀကံဳသလုိ ေျပာျပေပးႏုိင္ပါတယ္။
ေဟာလီးေဒးေတြ ထြက္ေလ့သိပ္မရွိတဲ့ ျမန္မာေတြမွာေတာ့ ကေလးေတြနဲ႔ အတူ အိပ္ယာဝင္ခ်ိန္ လသာတဲ႔ ညအခါေတြမွာ သူတုိ႔ အိပ္မေပ်ာ္ ခင္ ေျပာျ ပႏုိင္ပါလိမ့္မယ္။ ဒါေၾကာင့္ပဲ လူႀကီးသူမေတြက အိပ္ယာဝင္ ပုံျပင္ေတြ ေျပာျပခဲ့ၾကတာကုိးလုိ႔ စဥ္းစားမိရင္း ေက်နပ္ရပါတယ္။

ကုိယ့္ခံစားမႈနဲ႔ ေျပာရရင္ က်ေနာ့္အေဖဟာ သုံးပတ္ေလာက္ အခ်ဳပ္က် ခံခဲ့ရဖူးတယ္။ ဝါကုန္သည္လုပ္ရင္း ေတာ္ေတာ္ ပုိက္ဆံရွိတဲ့အထဲ ပါဖူးတယ္။ ဒါေပမဲ့ က်ေနာ္ လူမွန္း တကယ္သိလာတဲ့ အခ်ိန္မွာေတာ့ ဒါေတြက မရွိေတာ့ပါဘူး။ ဒါေပမဲ့ အေဖဟာ အခ်ဳပ္ခံခဲ့ရဖူးတယ္ဆုိတာနဲ႔ သူဟာ ေတာသား တစ္ေယာက္အေနနဲ႔ တုိင္းကုိယ္စားလွယ္ (ေတာင္သူလယ္သမား) အဆင့္အထိ ေရာက္ခဲ့ရဖူးတယ္ဆုိတဲ့ အေဖ၊ အေမတုိ႔ ေျပာျပခဲ့တာေတြဟာ ဒီေန႔အထိ ျပတ္ျပတ္ထင္ထင္ ရွိေနဆဲပါပဲ။
ဒါေၾကာင့္ ဒီစိတ္ပညာ သိပၸံေဆာင္းပါးကုိ စိတ္ထဲကေန လႈိက္လႈိက္လွဲလွဲ ခံစား ယုံၾကည္လုိက္ရတယ္။

တကယ္ေတာ့ က်ေနာ္တုိ႔ေခတ္က လူတုိင္းလုိလုိဟာ အိပ္ယာဝင္ ပုံျပင္ေတြ နဲ႔ သိပ္ မေဝးခဲ့ၾကပါဘူး။ လူတုိင္းကုိယ္စီမွာ မတူညီတဲ့ ပုံျပင္ေတြ ရွိေနၾကပါ တယ္။ ဒီပုံျပင္ေတြဟာ က်ေနာ္တုိ႔ဘဝရဲ႕ ဦးတည္ရာကုိ တစ္တပ္ တစ္ အား ေထာက္ပံ့ေပးခဲ့တယ္ဆုိတာ ျငင္းလုိ႔ မရပါဘူး။

ကြန္ပ်ဴတာ၊ အင္တာနက္ေတြေၾကာင့္ အိပ္ယာဝင္ ပုံျပင္ေတြနဲ႔ ေဝးၿပီး ရင္း ေဝးေနၾကရတဲ့ မိသားစုဘဝေတြဟာ ျပႆနာကုိ ရင္ဆုိင္ရာမွာ အရင္ လုိ စည္းစည္းလုံးလုံး မရွိလွဘူးလုိ႔လည္း ေထာက္ျပၾကတယ္။ ဒါေၾကာင့္ ဒီေဆာင္းပါးဆရာကေတာ့ …

“If you want to have a happy family, create, refine, and retell the stories of your family’s positive moments and your ability to bounce from the difficult ones” လုိ႔ ေျပာထားတယ္။

ပုိၿပီး ေပ်ာ္ရႊင္တဲ့ မိသားစုဘဝကုိ ပုိင္ဆုိင္ခ်င္ရင္ ကေလးေတြကုိ စိတ္ဝင္ စားဖြယ္ ျဖစ္ေအာင္ မိသားစုရဲ႕ အားသာခ်က္၊ ေကာင္းကြက္ေတြကုိ ရွာႀကံေျပာေပးပါ။ အခက္အခဲေတြၾကားက သင္ ဘယ္လုိ ႐ုန္းကန္ ထုိးေဖာက္ခဲ့တယ္ဆုိတာကုိလည္း ေျပာေပးပါတဲ့။

အိပ္ယာဝင္ ပုံျပင္ေတြဟာ ဘဝမွာ အေရးပါတယ္ဆုိတာ သိၾကေပမဲ့ ဒါဟာ မိသားစု ေပ်ာ္ရႊင္ေရး သိပၸံပညာဆုိတာ အခုမွ သိခြင့္ရလုိက္တဲ့အတြက္ေတာ့ Dr. Duke တုိ႔ကုိ ေက်းဇူးစကား ေျပာခဲ့မွ တာဝန္ ေက်ပါလိမ့္မယ္။


 ဇင္ေဝေသာ္

ရြက္ၾကမ္းေရက်ိဳ အဘိုး မဟုတ္ (၃ )

ဘယ္ေလာက္ ေခတ္မီပါတယ္ေျပာေျပာ ထုိးကြင္းမင္ေၾကာင္ နဲ႔ ပတ္သက္ လို႔ေတာ႔ လီကြမ္းယုလည္း ခါးခါးတူးတူး ျငင္းဆန္ဆဲပဲ။ ျမန္မာလူႀကီးပိုင္းေ တြနဲ႔ ယဥ္ေက်းမႈကေတာ႔ ဒီအထဲမွာ " အိမ္ေထာင္ျပဳ၊ ဘုရားတည္ " ပါ ထည္႔ထားပါတယ္။ တခ်ိန္တုန္းကေတာ႔ ေယာက်္ားေတြဆိုရင္ ေပါင္မွာ ထိုး ကြင္းေတြရွိမွ ေယာက်္ားပီသတယ္လို႔ဆိုခဲ႔ဟန္တူပါတယ္။ ဒီ ယဥ္ေက်း မႈ ေပ်ာက္သြားခဲ႔ၿပီး ေနာက္ပိုင္း ဒီယဥ္ေက်းမႈက အနည္းငယ္ေတာ႔ ဖက္ရွင္တစ္ခုအေနနဲ႔ ျပန္လည္ရွင္သန္လာဟန္တူပါရဲ႕။ သူေျပာတဲ႔ ခဏခံ ဖက္ရွင္လို႔ပဲ ယုံၾကည္မိတယ္။

ေမး ။ ။ ေနာက္ထပ္ ဥပမာတစ္ခုေလာက္ ထပ္ေပးရရင္ စကၤာပူအေျခစုိက္ ထုိးကြင္းမင္ေၾကာင္ အဖြဲ႔က ေဆးမင္ေၾကာင္ဆြဲတာကုိ အႏုပညာတစ္ခု အေနနဲ႔ လက္ခံလာဖုိ႔ ႀကိဳးစားေနၾကတယ္။

ေျဖ ။ ။ ဒါကိုေတာ႔ အႀကံေကာင္းဉာဏ္ေကာင္းလုိ႔ မထင္ပါဘူးကြာ။ ဒီ ကိစၥကုိေတာ့ ျပင္းျပင္းထန္ထန္ ဆန္႔က်င့္တယ္။ ျပန္ဖ်က္ခ်င္ၿပီဆုိ ရင္ ေ တာ္ေတာ္နာက်င္ၿပီးမွ ဖ်က္လုိ႔ရတဲ့ကိစၥမုိ႔လုိ႔။ အဓိပၸါယ္ လုံးဝ မရွိဘူး။ မလုိ ခ်င္ရင္ ခြာပစ္လုိက္လုိ႔ ရတာမ်ိဳးကုိ ကပ္ထားေပါ့ကြာ။ ဖ်က္လုိ႔မရ၊ ေနာက္ ပုိင္း ေနာင္တရမယ့္ ေသရာပါ ကိစၥမ်ိဳးကုိ လုပ္တာကေတာ့ ႐ူးလုိ႔ပါ။ ငါ အား မေပးဘူး။ ခ်က္ခ်င္း MICA ကုိေခၚၿပီး ေျပာတာ။ (Ministry of Information, Communication and Art (ျပန္ၾကားေရး၊ ဆက္သြယ္ေ ရးႏွင့္ ယဥ္ေက်းမႈဝန္ႀကီးဌာန)

“သတင္းစာကုိ ေျပာလုိက္၊ မ႐ူးနဲ႔လုိ႔။ တုိ႔မွာ ျပႆနာေတြ အလုံအေလာက္ ရွိၿပီးသား။ ဘာ့ေၾကာင့္ ျပႆနာအသစ္ ထပ္ရွာေနရတာလဲ” လုိ႔ ေျပာလုိက္တယ္။ ဒါကုိ ခြင့္ျပဳလုိက္ရင္ အက်ိဳးအျမတ္ ရမွာက ထုိးကြင္း မင္ေၾကာင္ ထုိးမယ့္လူေတြ။ သူတုိ႔ပဲ အက်ိဳးရွိမယ္။

ေမး ။ ။ ဒီကိစၥအတြက္ လူထုသိေအာင္ ေၾကညာတာမ်ိဳးေတြကုိ မစၥတာ လီ ဆန္႔က်င္တယ္ေပါ့။

ေျဖ ။ ။ ဟုိတုန္းက လွ်ိဳ႕ဝွက္လမ္းသရဲေတြေခတ္ကို ျပန္ေရာက္သြားတာ ထင္ပါရဲ႕ကြာ။ သာမန္ အမ်ိဳးသား၊ အမ်ိဳးသမီးေတြမွာ ေဆးမင္ေၾကာင္ မရွိပါ ဘူး။ အရင္က ဒါမ်ိဳးေတြကို ေထာင္ထဲမွာပဲ ေတြ႔ရတာ။ လူတစ္ေယာက္ မွာ ျပစ္မႈ ဘယ္ႏွစ္ခု ေဆးမင္ေၾကာင္ ဘယ္ႏွစ္ခုစတာေတြေပါ႔။

ေမး ။ ။ ယဥ္ေက်းမႈေရစီးက ေျပာင္းသြားမယ္ဆုိရင္ ေဆးမင္ေၾကာင္ကိစၥက လူၾကားထဲမွာ လူမႈေရး ျပႆနာ မရွိေလာက္ေတာ့ဘူး။ ဒါဆုိရင္ေကာမစၥတာ လီ ရဲ႕ သေဘာက ဘယ္လုိလဲ။

ေျဖ ။ ။ သူတုိ႔ ဆယ္ေက်ာ္သက္ကေလးေတြအတြက္ ေကာင္းတယ္ထင္ၿပီး မိဘေတြကုိယ္တုိင္ ေခၚလာၿပီး ေဆးမင္ေၾကာင္ ထုိးခုိင္းၾကတာဆုိရင္ေတာ့ အဲ့ဒါ သူတုိ႔အလုပ္ ျဖစ္သြားၿပီေလ။ မိဘေတြက သူတုိ႔ကေလးေတြကုိ ေဆး မင္ေၾကာင္႐ုပ္ေတြနဲ႔ မျမင္ခ်င္ေလာက္ပါဘူး။ အထူးသျဖင့္ သမီး မိန္းကေလးေတြ ကုိယ္ေပၚမွာေပါ့။

ေရးကူးဝတ္စုံလုိ ဝတ္စုံကုိ ဝတ္ၿပီဆုိပါေတာ့၊ ရုပ္ကေလးကလွတပတနဲ႔ ေဆး မွင္ေၾကာင္အ႐ုပ္ေတြ ေပၚလာၿပီး ပုံပ်က္ပန္းပ်က္ကုိ ျဖစ္ကေရာ။ က်န္တဲ့လူေတြက ေျပာၾကမွာ “ဟ … ဘာျဖစ္လာတာလဲ” (ရီလ်က္) “ဘာျဖစ္လုိ႔ ဒီအ႐ုပ္ႀကီးေတြ ေပၚလာတာလဲ။ ငါတုိ႔ လာမထိနဲ႔ေနာ္” ဆုိတာမ်ိဳးေတြေလ။

ေမး ။ ။ လူငယ္ေတြ ၾကားမွာေတာ့ ေဆးမင္ေၾကာင္က တကယ္ ေပၚျပဴ လာ ျဖစ္ေနတာ။

ေျဖ ။ ။ ႐ူး႐ူးမုိက္မုိက္နဲ႔ ေလွ်ာက္လုပ္ၾကတာ။ လူလတ္ပုိင္းလည္း ေရာက္ေရာ ေနာင္တ ရၾကရေရာ။ ငါ့ကေလးေတြ ကုိယ္ေပၚမွာသာ ေဆးမင္ေၾကာင္ ႐ုပ္ ေတြ႔လုိ႔ကေတာ့ နင္႐ူးေနသလားလုိ႔ ေမးမွာပဲ။ (ရီလ်က္) လွ်ိဳ႕ဝွက္လမ္းသရဲအဖြဲ႔လုိ႔ ထင္မွာေပါ့။ ဂ်ပန္က ယာကူဇာေတြဆုိ ကုိယ္ေပၚ မွာ ေဆးမင္ေၾကာင္႐ုပ္ လွလွေလးေတြနဲ႔။ ဒီေတာ့ ေဆးမင္ေၾကာင္႐ုပ္က လူထုအျမင္မွာေတာ့ မေကာင္းမႈ တစ္ခုခုနဲ႔ ဆက္စပ္ေနတယ္။

ေမး ။ ။ ဒီသတင္းက တုန္လႈပ္စရာပဲ။ စကၤာပူက လူငယ္ေတြဟာ ယာကူဇာ ေဆးမင္ေၾကာင္႐ုပ္ေတြ အေပၚ ေတာ္ေတာ္ ႐ူး႐ူးမူးမူး ျဖစ္ေနၾကတာ။

ေျဖ ။ ။ ေအးေလ … ေနာက္မွ ေနာင္တ ရၾကမွာေပါ့။ ေဆးမင္ေၾကာင္ ျပန္ ဖ်က္ဖုိ႔ ေငြကုန္ေၾကးက် ကလည္း မေသးလွဘူး။ ဒါေတြက သူတုိ႔ ဘဝအ တြက္ ဘာေတြမ်ား အေထာက္အကူ ျဖစ္ေနလုိ႔လဲ။ ငါသာ အလုပ္ ရွင္ ျဖစ္ၿပီး ေဆး မင္ေၾကာင္နဲ႔လူသာ လာၿပီး အလုပ္ေလွ်ာက္လုိ႔ကေတာ့ မခန္႔ဘူး။ ဒါက ခဏတာ ခံတဲ့ အူေၾကာင္ေၾကာင္ ဖက္ရွင္ပါကြာ။

ေမး ။ ။ ကမၻာ့သမုိင္း တစ္ေလွ်ာက္လုံးရဲ႕ ႏုိင္ငံေရးေခတ္ထဲ မွာ ျဖစ္ႏုိင္ မယ္ဆုိရင္ ဘယ္လုိ ေခတ္ထဲမွာ ႏုိင္ငံေရးသမား ျဖစ္ခ်င္ပါသလဲ။ ဘယ္လုိ ႏုိင္ငံေရးသမားမ်ိဳး ျဖစ္ခ်င္ၿပီး ဘာ့ေၾကာင့္ သူလုိ ျဖစ္ခ်င္တာပါလဲ။

ေျဖ ။ ။ ႏုိင္ငံေရးက လူႀကိဳက္မ်ားတဲ့ ကစားပြဲ တစ္ပြဲပါ။ ငါက ႏုိင္ငံေရး သမားကို မျဖစ္ခ်င္တာ။ အေျခအေနေတြက ငါကုိ တြန္းပုိ႔လုိက္တာ။ ၿဗိတိသွ်ေတြ အေရးနိမ့္၊ စိတ္ဓာတ္ေတြပ်က္စီး၊ ဂ်ပန္ေတြရဲ႕ ရက္စက္မႈ၊ ၿဗိတိသွ်က အထြက္ ကြန္ျမဴနစ္နဲ႔ ငါတုိ႔ၾကား အာဏာ အလုအယက္၊ ဒါေတြက အခုလုိ လီကြမ္းယုျဖစ္ေအာင္ တြန္းပုိ႔လုိက္တာပဲ။
အ႐ူးေခ်းပန္း ေလွ်ာက္ေျပာတာ။
ႏုိင္ငံေရးသမား ဘယ္တုန္းကမွ မျဖစ္ခ်င္ခဲ့ဘူး။

ေမး ။ ။ ဒါဆုိ မစၥတာလီက ဘာျဖစ္ခ်င္တာလဲ။

ေျဖ ။ ။ ေရွ႕ေနပဲ ျဖစ္ခ်င္တာ။
(ဆက္ရန္)


 ကမ္းလက္ 

အစိုးရလည္း ပါတယ္၊ အစိုးရခ်ည္းလည္းမဟုတ္


ေလးငါးႏွစ္ကာလကတည္းက ၿမဳံေနတဲ႔ သတင္းတစ္ပုဒ္က ပြင္႔လင္းလာ တဲ႔ ျပည္တြင္းႏိုင္ငံေရးေၾကာင္႔ စထရိတ္တိုင္းစာမ်က္ႏွာေပၚ ခုန္တက္ လာေတာ႔တယ္။ အဲဒါက ျပည္တြင္းထဲက ဒရက္ကူလာ ေအးဂ်င္႔မ်ားနဲ႔ စကၤာ ပူကို ေရႊေရာင္အိပ္မက္ေတြနဲ႔ ေရာက္လာတဲ႔ အိမ္ေဖာ္မိန္းကေလးေတြ ရဲ႕ ဖက္မမ်ွတဲ႔ သတင္းတစ္ပုဒ္ပါ။ ျမန္မာအိမ္ေဖာ္မိန္းကေလးေတြ ထြက္ေျပး တာ ပိုမ်ား သတဲ႔။ ဒီသတင္းရဲ႕႔ ေနာက္ဆက္တြဲ သတင္းက ၂၀၁၀ ကတည္း က လစာ တစ္ျပားမွ မရ တဲ႔။ ဒီသတင္းႏွစ္ပုဒ္ေခါင္းစည္းကို ဆက္စပ္ၾကည္ ႔ရင္ပဲ ဘာေၾကာင္႔ သူတို႔ ထြက္ေျပးၾကတယ္ဆိုတာက ေပၚလြင္ေနပါၿပီ။

ထြက္လာကတည္းက ဘယ္ေတာ႔မွ ေက်မွာမွန္းမသိတဲ႔ အေႂကြးေတြနဲ႔ ထြက္လာခဲ႔ၾကရတယ္။ ေျခာက္လဆိုရင္ ေက်ပါၿပီ၊ တစ္ႏွစ္ဆိုရင္ေက်ပါၿပီနဲ႔ ဒီမွာ ဝင္တဲ႔ဝင္ေငြက ဟိုမွာတင္ခဲ႔တဲ႔ အေႂကြးရဲ႕ အတိုးကို ကာမိေလဟန္ မတူၾကဘူး။ ဒါနဲ႔ပဲ႔ သုံးေလးႏွစ္ၾကာသည္အထိ လစာက ကိုယ္႔လက္ ထဲ ေရာက္မလာခဲ႔ဘူး။ ျမန္မာ အိမ္ေဖာ္တစ္ေယာက္ရဲ႕ လစာက ဆင္းေဒၚလာ ၄၀၀ နဲ႔ ၄၂၀ ၾကားမွာရွိတယ္လို႔ သိရတယ္။ ဒါဆို တစ္ႏွစ္မွာ အေႂကြး သုံးေထာင္ေက်ာ္ေတာ႔ ေက်ေနၿပီေပါ႔။ သင္တန္းေၾကး၊ ေလယာဥ္ခ၊ ေအးဂ်င္႔ဖီးလ္ စတာေတြက ဒီထက္ ဘယ္ေလာက္မ်ား ပိုကုန္က်ေနသလဲ။ ဒီေမးခြန္းရဲ႕ အေျဖက ျပည္တြင္း ဒရက္ကူလာေတြရဲ႕ ပါးစပ္ထဲမွာပဲ ရွိတယ္။ တခ်ိဳ႕က ရပါတယ္။ တစ္လ ကို ေဒၚလာ တစ္ဆယ္စ ႏွစ္ဆယ္စ တဲ႔။ သူတို႔ထြက္ေျပးေတာ႔ လူမႈ ကူညီေစာင္ေရွာက္ေရး အဖြဲ႔ေတြဆီ။

ဝမ္းနည္းစရာေကာင္းတာက ဒါေတြကို ဖန္တီးသူေတြက ႏိုင္ငံျခားသားေတြ မဟုတ္ဘဲ ကိုယ္႔လူမ်ိဳးေတြ။ ႏိုင္ငံျခားသားေတြကေရာ ဘယ္ေလာက္ သူေတာ္ေကာင္းေနလို႔လဲ လို႔ ေမးစရာရွိပါတယ္။ လူကေတာ႔ ဘယ္ႏိုင္ငံသား မဆို လူပါပဲ။ ဒါေပမဲ႔ သူတို႔မွာက တင္းၾကပ္တဲ႔ ဥပေဒရွိတယ္။ အဲဒီ ဥပေဒက တားထားတယ္။ ႏွစ္ႏိုင္ငံ နီးစပ္ေရးကို အေသအလဲ ႀကိဳးစားေနတဲ႔ ( သို႔ ) အပ်ိဳစင္ ေဈးကြက္ထဲကို လက္ဦးမႈ ေစာေစာစီးစီးရယူေနခ်င္တဲ႔ စလုံး အစိုး ရနဲ႔ စီးပြားေရးသမာေတြဟာ ျမန္မာ႔အေရးကို အရင္ထက္ စိတ္ဝင္စားလာ ၾကတယ္၊ အနည္းဆုံး စိတ္ဝင္စားဟန္ ျပလာၾကတယ္။

လတ္တေလာ ကူညီေစာင္႔မဖို႔ ( တတ္ႏိုင္သေလာက္ ၾကားဝင္ေျဖရွင္းေပး တာမ်ိဳး ) တာဝန္ရွိေနတာက ျမန္မာသံရုံးေပါ႔။ ျမန္မာသံရုံးကေရာ ဒီလို ကိစၥကို အေသးအမႊားကိစၥ၊ သံေရး တမန္ေရးကိစၥမဟုတ္လို႔မ်ား ထင္ေန မလား။ မထင္ေလာက္ဘူးလို႔ေတာ႔ တြက္ရတာပါပဲ။
ကိုယ္႔ဖက္က မွားတာ၊ ဥပေဒေဖာက္တာမ်ိဳးဆိုရင္ေတာ႔ သံရုံးလည္း မကယ္ႏိုင္ပါဘူး။ ဒါေပမဲ႔ "မိဘရွိတဲ႔ကေလးေနာ္၊ မတရားတာေတာ႔ လာ မလုပ္နဲ႔" လို႔ ဟန္႔ထားလို႔ရတာေပါ႔။

အသက္ ၁၉ ႏွစ္ကတည္းက အသက္လိမ္ၿပီးထြက္လာတဲ႔ မိန္းကေလး ကေတာ႔ အလုပ္ရွင္ေတြ အႀကိမ္ႀကိမ္ေျပာင္းတာေတာင္ သုံးႏွစ္ၾကာသည္ အထိ လစာ တစ္ျပားမွ မရေသးပါ တဲ႔။
အုပ္ခ်ဳပ္ပုံ မစြံေတာ႔ ဆင္းရဲ၊ ဆင္းရဲရာက လိမ္၊ လိမ္ရာက ဒုကၡေရာက္။ ဘယ္ယၾတာက ဒါေတြေပ်ာက္ေအာင္လုပ္ေပးႏိုင္မွာလဲ။

ေသခ်ာတာက ေအးဂ်င္႔ ဒရက္ကူလာေတြကိုေတာ႔ "သူတို႔ကံနဲ႔ သူတို႔ " ဆိုၿပီး "ကံ" လက္ထဲပဲ ဝကြက္မအပ္သင္႔ဘူး။
ကံမလာခင္ ဥပေဒနဲ႔ကို နာနာေဆာ္ပါမွ။ ႏို႔မို႔ အိမ္ေဖာ္လုပ္ဖို႔ေတာင္ အလိမ္ အညာကမလြတ္။ ဒီေလာက္လိမ္တာေတာင္ အဆင္မေျပ။
အဲဒီ လိမ္လည္မႈကပင္ ဒရက္ကူလာကို ပိုၿပီး လက္ရဲဇက္ရဲ ျဖစ္ေစတယ္။



 ဇင္ေဝေသာ္

ရဟန္းမွာလည္း ကံဆိုးေသာေန႔ ရွိ၏ (တနဂၤေႏြ အပ်င္းေျပ )


ေက်ာင္းမွာ တနဂၤေႏြေန႔တိုင္း ဆရာ၊ ဆရာမ၊ ေက်ာင္းသူ၊ ေက်ာင္းသား မ်ားအတြက္ ေန႔လည္စာခ်က္ေပးတတ္ေသာ နန္စီ ၫိုမွာ ၆ ႏွစ္ ၇ ႏွစ္ အရြယ္ခန္႔ရွိ သြက္လက္ခ်က္ခ်ာသည္႔ ေျမးေလးရွိသည္။
သူနဲ႔ မေတြ႔တာ အတန္ၾကာၿပီျဖစ္သည္႔ အတြက္ ယေန႔ေတြ႔ေတာ႔မွ စကား စမည္ေျပာရင္း သူ႔နာမည္ကို ေမးမိသည္။

"What's your name,boy?"
ထိုအခါသူက
"I had already told you last year. I won't tell you again." တဲ႔။

သူ႕ကိုေဆာရီးဆိုရုံမွလြဲ၍ သူ႕နာမည္ကိုပင္ မသိလိုက္ရေပ။ ရဟန္းမွာလည္း ကံဆိုးေသာေန႔ ရွိ၏၊





သီဟနာဒ 

ႀကိဳးေဟာင္းနဲ႔ ျပန္ခ်ည္လာတဲ့ ေပ်ာ္ရႊင္တဲ့ မိသားစုဘဝ ( ၁ )


ကြ်န္ေတာ္တုိ႔ ငယ္စဥ္ဘဝက လူႀကီးသူမေတြ ေျပာခဲ့ဖူးတဲ့ အိပ္ယာဝင္ ပုံျပင္ေတြဟာ ႀကီးလုိ႔ လူလားေျမာက္လာတဲ့အထိ အသိထဲမွာ နက္နက္နဲနဲ ရွိေနတတ္တယ္။ ဒီပုံျပင္ေတြရဲ႕ ထိေရာက္မႈကုိ ေရွးလူႀကီးသူမေတြက ကုိယ္ တုိင္ထပ္တူ ခံစားၿပီး ေျပာခဲ့တာလည္း ျဖစ္ႏုိင္ပါတယ္။ ဒါေပမဲ့ အိပ္ယာဝင္ ပုံျပင္ေတြရဲ႕ အက်ိဳးသက္ေရာက္မႈေတြဟာ ေခတ္သစ္ စိတ္ပညာသိပၸံနဲ႔ သက္ေသျပလုိ႔ ရတယ္ဆုိတာေတာ့ က်ေနာ္တုိ႔ လူႀကီးသူမေတြ သိသြားႏုိင္ မယ္ မဟုတ္ပါဘူး။

" What a happy family life? " ဆုိတဲ့ ေဆာင္းပါးကုိ ဖတ္ၿပီး ေမြးစား ရင္း ေဆာင္းပါး တစ္ပုဒ္ ျပန္ေရးလုိက္မိပါတယ္။
ေဒါက္တာ Duke ဟာ ကေလးေတြနဲ႔ဆုိင္တဲ့ စိတ္ပညာကို သုေတသနျပဳေန တဲ့ Emory တကၠသုိလ္က ပါေမာကၡ တစ္ေယာက္ပါ။ အထူးသျဖင့္ အခက္ အခဲေတြနဲ႔ ရင္ဆုိင္ေနရတဲ့အခါမွာ ဘယ္သူေတြက ပုိၿပီး ခံႏုိင္ရည္ ရွိတယ္ ၊ ျပႆနာကုိ တည္တည္ၿငိမ္ၿငိမ္နဲ႔ ရင္ဆုိင္ႏုိင္တယ္၊ ပုိၿပီး ရင့္က်က္တယ္ ဆုိ တာေတြနဲ႔ ပတ္သက္လုိ႔ သူ သိခ်င္ေနခဲ့တာပါ။

အေျဖရဲ႕ သဲလြန္စက ေတြ႔မယ့္ေတြ႔ေတာလည္း ကေလးေတြကုိ စာသင္ေပးေ နတဲ့ သူ႔ရဲ႕ဇနီး ဆာရာဆီက ရခဲ့တယ္။ သူမ သတိထားမိတာက မိသားစု ရဲ႕ ေနာက္ခံသမုိင္းကုိ ေကာင္းေကာင္း သိထားတဲ့ ကေလးေတြဟာ အျခား ကေလးေတြထက္ ပုိၿပီး တည္ၿငိမ္ရင့္က်က္တယ္ ဆုိတာပါ။

အဲဒီ သဲလြန္စကုိ အေျခခံၿပီး ေဒါက္တာ Duke နဲ႔ သူ႔ လုပ္ေဖာ္ကုိင္ ဖက္ ေဒါက္တာ Robyn တုိ႔က ‘Do you know’ ဆုိတဲ့ ေမးခြန္း (၂၀) နဲ႔ ကေလးေတြကုိ စတင္ စမ္းသပ္ခဲ့ၾကတယ္။ မင္းသိသလားဆုိတဲ့ ေမးခြန္း (၂၀) ထဲမွာ …
- မင္း အဘုိးအဘြားေတြက ဘယ္မွာ ေမြးၿပီး ဘယ္မွာ ေနခဲ့ၾကတာလဲ။
- မင္းမိဘေတြက ဘယ္ေက်ာင္းမွာ တက္ခဲ့ၾကတာလဲ။
- သူတုိ႔ ဘယ္မွာ စတင္ စုံေတြ႔ခဲ့ၾကတာလဲ။
- မိသားစုထဲမွာ က်န္းမာေရးစတဲ့ ဘယ္လုိ ျပႆနာေတြ ႀကံဳေတြ႔ခဲ့ရဖူးသလဲ
- မင္းကုိ ဘယ္မွာ ေမြးခဲ့တာလဲ။
စတဲ့ သူတုိ႔ဘဝနဲ႔ ဆက္စပ္ေနတဲ့ ေမးခြန္းေတြပါ။ အံ့ဩစရာ ေကာင္းတာက အဲသလုိ ေမးခြန္းေတြကုိ ေျဖဆုိႏုိင္တဲ့ ကေလးေတြဟာ အတန္းထဲမွာ တည္ၿငိမ္မႈ အရွိဆုံးနဲ႔ ပညာေရး၊ ကုိယ္က်င့္တရားစတဲ့ အခက္အခဲေတြကုိ သူမ်ားထက္ ပုိၿပီး ေကာင္းေကာင္း ရင္ဆုိင္ႏုိင္တယ္ဆုိတာ ေတြ႔ရွိရတယ္လုိ႔ ဆုိပါတယ္။
ဒီေတာ့ ကေလးေတြကုိ မိသားစုနဲ႔ ပတ္သက္တဲ့ အခ်က္အလက္ေတြကုိ သူတုိ႔ အရြယ္နဲ႔အလုိက္ အဆုိးေရာ၊ အေကာင္းပါ အသိေပး ေျပာျပထားသင့္ ပါတယ္။ မိသားစုအေၾကာင္းကုိ ေျပာျပရာမွာ သုံးမ်ိဳး ခြဲျပထားပါတယ္။

၁။ Ascending Family narrative
မိသားစုဘဝ အစရဲ႕ ေနာက္ခံသမုိင္းကုိ ေျပာျပျခင္းပါ။ ငါတုိ႔ ဒီၿမိဳ႕ကုိ ေရာက္ လာေတာ့ ဘာပစၥည္းမွလည္း မရွိ၊ အသိအကြ်မ္း ဆုိတာလည္း ေကာင္းေ ကာင္းကန္းကန္း မရွိ၊ ႀကိဳးစားလုိက္ရတာ မနည္းပဲ။ ဒီလုိနဲ႔ ကုိယ္ပုိင္ (မိသား စုပုိင္) စတုိးဆုိင္ေလး ဖြင့္လာႏုိင္တယ္။ မင္းအဘုိးဆုိရင္ အထက္တန္း ပညာေရးေလာက္ပဲ သင္ယူႏုိင္ခဲ့တယ္။ အေဖနဲ႔ အေမတုိ႔ အလွည့္ေရာက္ေ တာ့ မွ တကၠသုိလ္ပညာကုိ သင္ယူႏုိင္တာ။ သားေရ (သမီးေရ) … ဒီတစ္ခါ သားအလွည့္ (သမီးအလွည့္) ေရာက္လာၿပီ စတဲ့ စကားမ်ိဳးေတြပါ။

သူတုိ႔ကုိ ေလးေလးပင္ပင္ ဆုံးမစကားေတြ ေျပာတာထက္ အဲသလုိ မိသားစု ရဲ႕ ေနာက္ခံသမုိင္းေတြကုိ ျပန္ေျပာင္း ေျပာျပတာဟာ ကေလးအတြက္ ပုိၿပီး သင့္ေတာ္သလုိ သူ႔အတြက္လည္း ပုိၿပီး ခြန္အားေတြ ျဖစ္ေစပါတယ္။

၂။ The Descending family narrative
ဒုတိယ ေျပာျပသင့္တဲ့ စကားေတြကေတာ့ မိသားစုအေၾကာင္း ဆုိတာထက္ ႀကံဳေတြ႔ခဲ့ရတဲ့ အခက္အခဲေတြကုိ ေရြးထုတ္ေျပာျပျခင္းပါ။ ကားစီးခ်င္တယ္ ဆုိတဲ့ ကေလးကုိ အဘုိးအဘြားတုိ႔ လက္ထက္က (သုိ႔မဟုတ္) သား (သမီး) ကုိ မေမြးခင္က အေဖတုိ႔ အေမတုိ႔လည္း ကားရွိခဲ့ဖူးတယ္။ အိမ္ယာေတြ ပုိင္ ဆုိင္ခဲ့ဖူးတယ္။ ကံမေကာင္း အေၾကာင္းမလွလုိ႔ ဒါေတြအားလုံး ဆုံး႐ႈံးခဲ့ရတယ္။ သား (သမီး) တုိ႔အလွည့္ေရာက္ရင္ ဒါေတြ ျပန္ရေအာင္ လုပ္ႏုိင္ဖုိ႔ အေဖတုိ႔ အေမတုိ႔က မင္းတုိ႔ရဲ႕ ပညာေရးကုိ အတတ္ႏုိင္ဆုံး ေထာက္ပံ့ေပးေနတာ၊ ႀကိဳးစားေနာ္ … စတဲ့ စကားမ်ိဳးေတြပါ။
(ဆက္ရန္)


 ဇင္ေဝေသာ္