ေက်ာင္းျပင္မွတ္စု

ကဗ်ာဆရာ ခရမ္းျပာထက္လူက စကၤာပူနဲ႔ပတ္သက္သည္႔ သူ႕အေတြ႔အႀကံဳ ကို
"ေလယာဥ္ပ်ံႀကီး စီးကာသြား ေရကူးၿပီးေတာ႔ ကၽြန္ေတာ္ ျပန္လာခဲ႔"
ဟု ကဗ်ာ ရွည္ႀကီး ေရးသည္။

ယေန႔မနက္မွာလည္း
"လမ္းေလ်ွာက္ရယ္လို႔ ထြက္ကာသြား တကၠစီငွားၿပီး ျပန္လာခဲ႔" ျဖစ္ရသည္။
ရဟန္းသြာလ်င္ ေပါ႔ပါးရမည္ဟု ဘုရားမိန္႔ဆိုသျဖင္႔ ထီးလည္း မယူမိ။
သီဟိုဠ္ႏွင္႔ တရုတ္ကိုယ္ေတာ္တို႔က ၿပဳံးစိစိၾကည္႔၏။
ေရႊသီဟိုဠ္က အသံထြက္ေအာင္ပင္ ရယ္လိုက္ေသး၏။ မတတ္ႏိုင္။

အာရွ ခ်ဥ္ဖတ္ႀကီး

ရိုဟိန္ဂ်ာ အရွဳပ္ေတာ္ပုံနဲ႔ ပတ္သက္လို႔ ဖတ္ရတဲ႔ စာေတြထဲမွာ ဒီလူေျပာတာ သဘာဝ အက်ဆုံးပဲ။
"Nobody wants to acknowledge the large numbers of people and nobody knows what to do with them." တဲ႔။
Chris Lewa,
Arakan Project Coordinator, S.T

ပထမအပိုဒ္ "Nobody wants to acknowledge the large numbers of people " က ျမန္မာျပည္ (သမၼတ) ရဲ႕ ရပ္တည္ခ်က္ကို သေဘာေပါက္ ဟန္ ၫႊန္းဆိုၿပီး ဒုတိယ အပိုဒ္ကေတာ႔ သူတို႔နဲ႔ပတ္သက္ၿပီး ဘာလုပ္ရမွန္း ဘယ္သူမွ မသိဘူး ဆိုေတာ႔ ....... ၿပီးေရာ။
ျမန္မာေတြ ေစတနာပ်က္တာလည္း (ေၾကာက္တယ္ဆို ပိုမွန္မယ္) မြတ္စလင္ျဖစ္လို႔ ဆိုတာထက္ ကာမဂုဏ္ေတြ နင္းကန္လိုက္စား ကေလးေတြ အထိမ္းအကြတ္မဲ႔ ေမြးေနၾကတာေၾကာင္႔ ျဖစ္ႏိုင္တယ္။
ၿပီးေတာ႔ လက္ရွိျပႆနာနဲ႔ နာက်င္ခံစားရတာေတြပါ ထည္႔စဥ္းစားရင္ ဒီကေလးေတြကလည္း ႏိုင္ငံ႔အက်ိဳးကို တစ္တပ္တစ္အား သယ္ပိုးမယ္႔ လူငယ္ေတြျဖစ္ဖို႔ထက္ မုန္းတီးမႈေတြနဲ႔ ႀကီးျပင္းလာမယ္႔ အဖ်က္သမားေ တြ ျဖစ္ဖို႔ပဲမ်ားတယ္။

Chris Lewa, ေျပာသလိုပဲ "nobody knows what to do with them"
ဒီကိစၥကို ဘယ္သူမွ လူတတ္ႀကီး ဝင္မလုပ္ရဲဘူး (အေမရိကန္ အပါအဝင္) ထိုင္းစတဲ႔ အိမ္နီးခ်င္း ႏိုင္ငံေတြ လုပ္ေနၾကတာကလည္း အနာဂတ္ ဗုံးေတြ ကိုယ္႔ဆီ ေရာက္မလာဖို႔ပဲ။

လူ႕ အခြင္႔အေရးသမာေတြကို ေလးစားပါတယ္။ ဒါေပမယ္႔ ေဘာ္စတြန္ ဗုံးေပါက္ေတာ႔ အေသခံ လိုက္ဖမ္းရတာက အစိုးရဝန္ထမ္းေတြ။ ေသတာ က ျပည္သူေတြ။ လူ႕ အခြင္႔အေရးသမားေတြ လုပ္ႏိုင္တာက
"ဒီလို အၾကမ္းဖက္မႈကို ရွဳတ္ခ်တယ္"
"ဒီလို အၾကမ္းဖက္မႈကို ရွဳတ္ခ်တယ္"
"ဒီလို အၾကမ္းဖက္မႈကို ရွဳတ္ခ်တယ္"
ဆိုတဲ႔ စကားပဲ။
ဒီေတာ႔ သူတို႔ရဲ႕
"ဒီလို လူသားခ်င္း မစာနာတဲ႔ ဆက္ဆံမႈကို ရွဳတ္ခ်တယ္"
ဆိုတဲ႔ စကားကိုလည္း အစိုးရေတြက သိပ္ၿပီး နားေထာင္ေနၾကမယ္ေတာ႔ မထင္ဘူး။

မုဒိတာ အလြမ္း အားက်မႈ

ဖူကူရွီးမား
ဝါး ဟားဟား
ဂ်ပန္က ႏိုင္ၿမဲ ႏိုင္ဆဲ
အိုလံပစ္ပြဲေတာ္ လာခဲ႔ အာရွကို။



ဂ်ပန္ေတြက လူပီသတယ္
ရက္ရက္စက္စက္ ၾကမ္းၾကဳတ္ဖူးတယ္
ၿပီး.... ပက္ပက္စက္စက္ ႏူးညံ႔ျပန္တယ္။
ႏိုင္ျပတယ္ ရွဳံးျပတယ္
ရွဳံးျပတယ္ ႏိုင္ျပတယ္။

လူျဖဴေတြေၾကာင္႔ ျပာပုံဘဝေရာက္ဖူးတယ္
ၿပီးေတာ႔ လူျဖဴေတြကို ေက်ာ္ျဖတ္ျပတယ္
သဘာဝေဘးရန္ကို အၿပံးမပ်က္ လက္တြဲျပတယ္
ဘယ္ေနးရွင္းမွ သူတို႔ေလာက္ အသံထြက္မညီဘူး
ၿပိဳလဲျပတယ္
ကုန္းထျပတယ္။

၂၀၂၀ အိုလံပစ္အတြက္ ဖူးကူရႇီးမားကို လက္ၫွိဳးထိုးၾကတယ္
ေသခ်ာတယ္
ဂ်ပန္ေတြ အိပ္မက္အသစ္နဲ႔ ယိုစိမ္႔မႈကို ဖာေထးၾကလိမ္႔မယ္။

ဂ်ပန္ကိုသာ အတုယူႏိုင္ၾကရင္ ကမၻာကို ပစိဖိတ္ စိုးမိုးလာႏိုင္တယ္
ဒီညမွာေတာ႔ ဂ်ပန္ေတြ ငိုေနၾကတယ္
ဝမ္းသာလို႔။
မနက္ျဖန္ ပုံမွန္ ရုံးတက္ၾကလိမ္႔မယ္။
မက္ဒရစ္ကိုေတာင္ ေက်ာ္ျဖတ္ခဲ႔ၾကၿပီပဲ။





မုဒိတာ အလြမ္း အားက်မႈေတြနဲ႔

DISORDER IN COURT

From a little book called "Disorder in the Court." They're things
people actually said in court, word for word.

Q: What is your date of birth?
A: July fifteenth.
Q: What year?
A: Every year.

၂၀၁၅ ယဥ္ေက်းမႈ အိပ္မက္

Burmese artifacts a door to its past- and its present
By Jane Perlez. NEW YORK TIMES

၂၀၁၅ ခုဟာ လူအမ်ားစု ေမ်ွာ္လင္႔ေနတဲ႔ ႏိုင္ငံေရးေျပာင္းလဲမႈတင္မကဘဲ ကမၻာက မသိေသးတဲ႔ ပုဂံရဲ႕ ယဥ္ေက်းမႈ အဆင္႔အတန္းကိုလည္း နယူးေယာက္က တဆင္႔ ကမၻာကို လွစ္ဟျပသခြင္႔ရလာမယ္႔ မဂၤလာရွိတဲ႔ ႏွစ္ သစ္ တစ္ႏွစ္ ျဖစ္လာပါလိမ္႔မယ္႔။ ဒါေတြ အစပ်ိဳးႏိုင္ဖို႔ သေႏၶ ဥ ခဲ႔တဲ႔ သမၼတ ႀကီးရဲ႕ အေမရိက ခရီးစဥ္ကိုလည္း က်ေနာ္တို႔ ယဥ္ေက်းမႈ အတြက္ တေလး တျမတ္ ထားၾကရမယ္။ ပုဂံရဲ႕ ယဥ္ေက်းမႈ ကမၻာကို ျပသႏိုင္ဖို႔ သူ႔ခရီးစဥ္ အ တြင္း သေဘာတူညီမႈေတြ ေပးထားခဲ႔လို႔ နယူးေယာက္ သုေတသန အဖြဲ႔ ဟာ တိမ္ေကာေနတဲ႔ ပုဂံနဲ႔ ႏိုင္ငံအဝွမ္းျပတိုက္ေတြဆီ နဖူးေတြ႔ ဒူးေတြ႔ လာေရာက္ၾကည္႔ရွဳခဲ႔ၾကပါတယ္။ အဲဒီ ေရွးေဟာင္း အႏုပညာေတြထဲက သင္႔ေတာ္မယ္႔၊ သယ္ယူလို႔လည္း ျဖစ္ႏိုင္မယ္႔၊ အလြန္အမင္း တန္ဖိုးႀကီးတာ လည္း မဟုတ္တဲ႔ ေရွးေဟာင္းလက္ရာတခ်ိဳ႕ကို သယ္ယူၿပီး ျပသၾကပါလိမ္႔ မယ္။

ဒါေပမဲ႔ ျမန္မာ႔ယဥ္ေက်းမႈေတြ အခုမွ အေမရိကကိုေရာက္တာလား ဆိုရင္ေ တာ႔ မဟုတ္ဘူး။ ဒီျပပြဲမွာ ျပသမယ္႔ သုံးပုံတစ္ပုံသာ ျမန္မာျပည္ကေန ငွား ရမ္းျပသမွာျဖစ္ၿပီး က်န္တဲ႔ ႏွစ္ပုံက နယူးေယာက္ ေကာ္လက္ရွင္း (Collections) ေတြကေန ယူေဆာင္မယ္လို႔ ဆိုထားျပန္တယ္။ ဒီ ျမန္မာ႔ယဥ္ေက်းမႈေတြ ငွားရမ္းျပသခြင္႔ရဖို႔ သူတို႔ သေဘာတူခဲ႔တာ က ေရွးေဟာင္းျပတိုက္ေတြအတြက္ လိုအပ္ခ်က္ေတြကို ကူညီေပးဖို႔နဲ႔ ဝန္ထမ္းေတြကို စနစ္တက် သင္တန္းေတြ ေပးဖို႔ပါ တဲ႔။ ဘယ္လိုပဲ ျဖစ္ျဖစ္ ဝမ္းသာစရာ သတင္းတစ္ပုဒ္ပါ။

ျမန္မာ႔ယဥ္ေက်းမႈေတြ အေမရိကမွာ တခ်ိဳ႕ရိွေနၿပီးျဖစ္တယ္လို႔ ဆိုေပမဲ႔ ဦးေဆာင္စည္းရုံးသူေတြနဲ႔ ပရိသတ္ကို ဖမ္းစားႏိုင္မယ္႔ ရွားရွားပါးပါး ေရွးေ ဟာင္းလက္ရာေတြကေတာ႔ ျပည္တြင္းမွာပဲ ရွိေနဆဲပါ။

အဲဒီ အထဲက ေအဒီ ၁၂ ရာစုလက္ရာျဖစ္တဲ႔ ျမတ္စြာဘုရားရွင္ တာဝတိံသာ မွာ အဘိဓမၼာေဒသနာေတာ္ကိုေခၽြၿပီး သကၤႆနဂိုရ္ကို ေျခေတာ္ျခတဲ႔ လက္ ရာကေတာ႔ အေကာင္းဆုံးပါပဲ လို႔ဆိုသူရွိသလို အေနာ္မာ ကမ္းေျခမွာ သိဒၶတၳ မင္သား ဆံပယ္ေနပုံ လက္ရာကလည္း ေတာ္ရုံတန္ရုံကို သေဘာ မ က် တတ္တဲ႔ နယူးေယာက္ပရိသတ္ရဲ႕ အာရုံကို ဆြဲ ေဆာင္႔ယူသြားလိမ္႔ မယ္ လို႔ ခန္႔မွန္းတဲ႔ ပညာရွင္ေတြလည္း ရွိပါတယ္။

ကုန္းေဘာင္မင္းဆက္ရဲ႕ မွန္စီေရႊျခ နန္းဝ တံခါးကေတာ႔ နယူးေယာက္ကို သယ္ယူဖို႔ တန္ဖိုးႀကီးမားလြန္းေနသတဲ႔။ ယဥ္ေက်းမႈတန္ဖိုးလား၊ အျခား တန္ဖိုးလားေတာ႔ မသိပါဘူး။

ဒီျပပြဲကေန က်ေနာ္တို႔ အဓိက ရမယ္႔အျမတ္ကေတာ႔ ျမန္မာႏိုင္ငံထဲမွာ ဗုဒၶဘာသာဆိုတာ ကိုးကြယ္မႈတင္မကဘူး၊ တစ္မ်ိဳးသားလုံးရဲ႕ ယဥ္ေက်းမႈ ႏွ လုံးသည္းပြတ္ပါျဖစ္ေနတယ္ဆိုတာ ကမၻာက လက္ခံသြားရမယ္႔ အခ်က္ပါပဲ။
နယူးေယာက္တိုင္းမ္ပါ ေဆာင္းပါးကို ကိုးကားရင္း ၂၀၁၅ ဆီကို အိပ္မက္ ရွည္ ရွည္ လွမ္းမက္လိုက္မိပါတယ္။
၂၀၁၅
မဂၤလာ ႏွစ္သစ္
လိပ္ျပာသန္႔တဲ႔ ပုဂံသမိုင္းကို ဆြဲ..လွစ္။