ဤေဆာင္းပါးကုိ မေရးမီ စကားဦးေတာ့ အနည္းငယ္ သမ္းဦးမွ ေတာ္ေပလိမ့္ မည္။ ဦးတည္ၿပီး ေရးမည့္ ေဆာင္းပါးနာမည္က “The benefits of an inactive mind” ျဖစ္ၿပီး သမား႐ိုးက် ဗုဒၶဘာသာအခ်ိဳ႕က သတိ၊ သမာဓိကုိ ‘inactive’ မတက္ႂကြ၊ အလုပ္မလုပ္၊ ပက္ဆစ္သေဘာ ဆန္ေသာ ဟု သုံး ထားသျဖင့္ ေရႊစိတ္ေတာ္ ျငိဳေကာင္း ျငိဳႏုိင္၏။ ကြန္မင့္မ်ားလည္း ေရးေကာင္း ေရးလာႏုိင္၏။
ထုိမွ်သာမက ‘သတိ၊ သမာဓိ’ ကုိ အေနာက္တုိင္းသားတုိ႔ ထင္လြယ္ျမင္ လြယ္ေအာင္ ကမၻာေက်ာ္ စံုေထာက္ႀကီး ရွားေလာ့ဟုမ္း (ေဆာင္းပါးထဲ မွာေတာ့ ‘ဟုမ္း’ လုိ႔ပဲ သုံးသည္) အား ဇာတ္ေကာင္ထားၿပီး ေရးသြား၏။ ထုိ႔ေၾကာင့္ ကုလားထုိင္ေပၚ အခန္႔သား ထုိင္ရင္း မလႈပ္မယွက္ ေဆးတံခဲ ကာမွ်ျဖင္႔ သတိ၊ သမာဓိႏွင့္ လားလားမွ် မဆုိင္စေသာ ကြန္မင့္မ်ားလည္း ရွိေကာင္း ရွိလာႏုိင္ျပန္သည္။ အမွန္ဆိုရမူ ျမန္မာမ်ားကိုယ္တိုင္လည္း ထို ကမၻာေက်ာ္စုံေထာက္ႀကီးကို တိုက္ရိုက္သိခဲ႔ၾကသည္မဟုတ္၊ သိသူ ရွိမည္၊ နည္းမည္။ ဆရာႀကီး ေရႊ ဥေဒါင္းျဖန္႔ေဝေပးသမွ်သာ ရခဲ႔ၾကသည္။
အမွန္မူ ဤေဆာင္းပါးက သိပၸံေဆာင္းပါးသာ ျဖစ္၏။ ဗုဒၶဘာသာဝင္ တစ္ေယာက္အေနႏွင့္ေတာ့ ဘာသာေရးဟု ယူဆႏုိပါင္၏။ ထုိ႔ေၾကာင့္ မိမိ ကုိယ္တုိင္ကေတာ့ ‘inactive’ ေၾကာင့္ ျပႆနာ မရွိသလုိ သတိ၊ သမာဓိကုိ ရွားေလာ့ဟုမ္းႏွင့္ တြဲျပသြားသျဖင့္လည္း အစာမေၾကစရာ တစ္စုံတစ္ရာ မခံစားရမိ။ သိပၸံက သိပၸံ ျဖစ္၏။ ဘာပါဠိမွ ကုိးကားေနစရာ မလုိအပ္ ( ဟု ထင္သည္။ )
၁၉၇၀ - ခုႏွစ္မ်ား မတုိင္မီအထိ သတိ (Mindfulness) ဆုိသည့္ က်င့္စဥ္ သည္ ေရွးေဟာင္း ဗုဒၶဘာသာ က်မ္းစာေပမ်ား၊ ဗုဒၶဘာသာ ရဟန္းေတာ္ မ်ား၊ ဟိႏၵဴေယာဂက်င့္စဥ္ႏွင့္ ေယာဂီပုဂၢဳိလ္မ်ားႏွင့္သာ ဆုိင္ေသာ ကိစၥတစ္ခု ဟုသာ အေနာက္ကမၻာက ထင္မွတ္ထားခဲ့ၾကသည္။ တရားထိုင္ျခင္းဟူ သည္က ဘာလဲ။ ဘာမွ မလုပ္ဘဲ ၿငိမ္ၿငိမ္ႀကီး ထုိင္ေနရတဲ့ စိတ္က်င့္စဥ္ဆုိ တာကေရာ ဘယ္လုိ ဟာမ်ိဳးလဲဟု စဥ္းစားမိတုိင္း အေနာက္တုိင္းသားတုိ႔ အေတြးအာ႐ုံထဲမွာေတာ့ ကုလားထုိင္ေပၚမွာ မလႈပ္မယွက္ ေဆးတံခဲ ထားေသာ စုံေထာက္ႀကီး ရွားေလာ့ဟုမ္းလုိပင္ ျဖစ္ေပလိမ့္မည္ဟုသာ အေတြးေပါက္ၾကေလသည္။ ထို႔ေၾကာင္႔လည္း သတိ၊ သမာဓိကို ရွားေလာ့ဟု မ္းႏွင္႔ ပမာျပဳကာ ေျပာခဲ႔ၾကျခင္းပင္ ျဖစ္ေပသည္။
သတိ၊ သမာဓိစြမ္းအင္ႏွင့္ ရွားေလာ့ဟုမ္းကုိ ပထမဆုံး တြဲဖက္ မိတ္ ဆက္ေ ပးလုိက္သူကေတာ့ စိတ္ပညာပါေမာကၡ ေဒါက္တာ ဝက္ဆင္ (Watson) ပင္ ျဖစ္ေပသည္။ ေဒါက္တာကေတာ့ တစ္ခ်ိန္ထဲမွာ အလုပ္ေတြ အမ်ားႀကီး လုပ္ေနရတဲ့ Multi tasking ေခတ္သစ္ ကမၻာႀကီးထဲမွာ စုံေထာက္ႀကီး တစ္ေယာက္တည္းပဲ တစ္ခုထဲကုိ (Uni-tasking) အာ႐ုံ စုိက္ေနႏုိင္တယ္ဟု မွတ္ခ်က္ျပဳသည္။ ထုိ႔အတူ သတိ၊ သမာဓိ ဟူသည္ ဘာလဲဆုိတာ ေသေသ ခ်ာခ်ာ မသိေသးသူ အေနာက္တုိင္းသားမ်ားအတြက္ မသိလွ်င္ ရွားေလာ့ ဟုမ္းကုိသာ ၾကည့္၊ သူက ထင္ရွားတဲ့ သာဓကပဲဟု ဆုိ ခဲ့သည္။
ဟုမ္းကား အမႈအခင္း ျဖစ္သည္ဟု ဆုိေသာ္လည္း ဘယ္ကုိမွ မသြား၊ မ်က္စိ မွိတ္၊ ေဆးတန္ခဲရင္း ကုလားထုိင္ေပၚမွာ အေၾကာင္းအက်ိဳး ဆက္စပ္၍ သာ ေနတတ္သည္။ ဝတၳဳထဲျဖစ္ေစ၊ အျပင္မွာပဲ ျဖစ္ေစ တက္ၾကြျဖတ္လက္မႈ မရွိဆုံး ေထာက္လွမ္းေရးသမားတစ္ေယာက္ ျဖစ္သည္။ သုိ႔ေသာ္ သူ၏ အား သာခ်က္က သူ႔ကုိ အျခားအာ႐ုံေတြက မေႏွာက္ယွက္ႏုိင္ဘဲ သူ အာ႐ုံစုိက္ လုိေသာ ကိစၥတစ္ခုအေပၚမွာ စူးစူးစုိက္စုိက္ အာ႐ုံထားႏုိင္ျခင္းပင္ ျဖစ္ေတာ့ သည္။ ထုိ႔ေၾကာင့္ ေတာင္ေျပးေျမာက္ေျပး သတင္းယူေနေသာ စုံေထာက္ မ်ားထက္ သူက ေရွ႕မွာ အမ်ားႀကီး ႀကိဳႀကိဳၿပီး ေရာက္ေနတတ္ေတာ့သည္။
သတိ၊ သမာဓိက ဗုဒၶဘာသာနဲ႔ ဟိႏၵဴဘာသာမွာ စတင္ခဲ့သည္ ဆုိသည့္ အ ခ်က္က ျငင္း၍ မရ။ သုိ႔ေသာ္ အာ႐ုံေတြ မ်ားသထက္ မ်ားလာေသာ ေခတ္ သစ္ကမၻာႀကီးထဲ၌ မိမိ စူးစုိက္လုိေသာ ကိစၥတစ္ခုအေပၚ အာ႐ုံစိုက္ထားႏုိင္ ရန္ ကြ်ႏု္ပ္တုိ႔ ေန႔စဥ္ဘဝထဲမွာလည္း သတိက လုိအပ္လာသည္။ ဤ သတိ ကုိ လက္ေတြ႔ဘဝထဲ သြင္းၾကည့္ေသာအခါ အက်ိဳးေက်းဇူးႀကီးမား လွေၾကာင္း သိပၸံပညာက တစထက္တစ ပို၍ပို၍ ေတြ႔ရွိလာခဲ့ေတာ့သည္။
ယင္းေဖာ္ျမဴလာကုိ ပထမဆုံး ေတြ႔ရွိခဲ့သူကေတာ့ စိတ္ပညာရွင္ ေဒါက္တာ Ellen Langer ပင္ ျဖစ္သည္။ ၁၉၇၀ - ခုႏွစ္ေတြကတည္းက သတိပ႒ာန္ က်င့္စဥ္သည္ ဦးေႏွာက္ အလုပ္လုပ္မႈပုိင္း ဆုိင္ရာ သဟဇာတ သတၱိမ်ားကို တုိးတက္ ေကာင္းမြန္ေစသည့္အျပင္ အျခားအျခားေသာ ဦးေႏွာက္ဖန္ရွင္မ်ား ကုိလည္း ေကာင္းမြန္လာေစသည္ဟု ဆုိခဲ့သည္။
ယေန႔ သိပၸံပညာ ေတြ႔ရွိခ်က္မ်ားက ေဒါက္တာအယ္လင္ ထင္ထားတာထက္ အမ်ားႀကီး ေက်ာ္လြန္ေနၿပီး ေဒါက္တာကုိယ္တုိင္ပင္ အံ့ဩတႀကီး ျဖစ္ သြားႏုိင္ေပလိမ့္မည္ဟု ထင္ရေလာက္သည္။ သတိပ႒ာန္က်င့္စဥ္က ဦးေႏွာက္၏ အဓိကအလုပ္မ်ား ျဖစ္ၾကသည့္ အျမင္ႏွင့္ အေတြးအေခၚ တုိ႔ကုိ ပါ ေျပာင္းလဲေပးႏုိင္ေသာ အေထာက္အထားမ်ား ေတြ႔ရွိလာရသည္။
ဤအခ်က္ကုိ မႏွစ္က Wisconsin တကၠသုိလ္၏ သုေတသနတုိ႔က ေထာက္ ခံလွ်က္ ရွိသည္။ ေန႔စဥ္ တရားထုိင္သူတုိ႔၏ ဦးေႏွာက္သည္ အျပဳ သေဘာ ေဆာင္သည့္ စိတ္ပုိင္းဆုိင္ရာသာမက ႐ုပ္ပုိင္းတည္ေနပုံပါ ေျပာင္း လဲသြားသည္ဟု ျပသခဲ့သည္။ အထူးသျဖင့္ ထိေရာက္မႈ အရွိဆုံးပုိင္းမွာ စိတ္ ခံစားမႈဆုိင္ရာ ဦးေႏွာက္အပုိင္းပင္ ျဖစ္သည္။
သူတုိ႔ ေတြ႔ရွိခ်က္အရ သတိပ႒ာန္က်င့္စဥ္သည္ တကယ့္ေလာကႏွင့္ တစ္ သီးတစ္သန္႔ ျဖစ္မသြားေစဘဲ ေလာကႏွင့္ ပုိ၍ သဟဇာတက်၊ ညီညႊတ္မႈ ကုိ ျဖစ္ပြားေစသည္ဟု သိရသည္။ ဤေတြ႔ရွိခ်က္ကုိ ဗုဒၶဘာသာ႐ႈ႕ေထာင့္ အေနနဲ႔ကလည္း ျငင္းဆန္ရန္ အေၾကာင္းမရွိ။ သတိပ႒ာန္တရားကုိ က်င့္သုံးခ်ိန္၌ တိတ္ဆိတ္မႈကုိ လုိအပ္ေသာ္လည္း ထုိအက်င့္ကုိ တကယ္ ထိထိေရာက္ေရာက္က်င့္ခဲ့ၿပီးဆုိလွ်င္ေတာ့ ေလာကႏွင့္ ေလာကေကာင္းက်ိဳးအတြက္ ၎က်င့္စဥ္ကုိ အသုံးျပဳဖုိ႔ လုိအပ္ေၾကာင္း ဘုရားရွင္ကုိယ္တုိင္ ျပ သသြားခဲ့သည္။
သူတုိ႔အဆုိအရ သတိပ႒ာန္သည္ ေလာကမွ ထြက္ေျပးျခင္း မဟုတ္၊ ေလာ ကႏွင္႔ ပုိ၍ သဟဇာတ ျဖစ္ေစေသာ က်င့္စဥ္သာ ျဖစ္သည္။
သူတုိ႔ ေလ႔လာပုံက …
ထုိက်င့္စဥ္၌ ပါဝင္ေလ့က်င္သူတုိင္းက ဘာမွ မလုပ္ဘဲ မ်က္စိမွိတ္ၿပီး ထြက္ေလ ဝင္ေလကုိ စူးစုိက္မွတ္ေန႐ုံသာ ျဖစ္သည္။ ရက္သတၱပတ္ ငါးပတ္အတြင္း တစ္ခ်ိန္လွ်င္ မိနစ္ (၃၀) ၾကာ ကုိးႀကိမ္ တရား အမွတ္ ခုိင္း သည္။ ကုိးႀကိမ္ ၿပီးဆုံးသြားေသာအခါ သူတုိ႔ဦးေႏွာက္ ပုံစံမ်ား၊ လည္ပတ္ ပုံမ်ား ေျပာင္းလဲသြားသည္ဟု ဆုိသည္။ တစ္ေန႔လွ်င္ အနည္းဆုံး (၅) မိနစ္မွ (၁၆) မိနစ္ခန္႔အထိ ႐ႈ႕မွတ္ႏုိင္လွ်င္ပင္ သိသာသည္ဟု သိရသည္။ သူတုိ႔အဆုိအရ တစ္ေန႔ကုိ (၅) မိနစ္ခန္႔မွ် ေကာင္းေကာင္း ႐ႈ႕မွတ္ႏုိင္လွ်င္ ပင္ ရွားေလာ့ဟုမ္းလုိ တည္ၾကည္ၿငိမ္သက္မႈေလာက္ ရႏုိင္သည္။ ငါတို႔ တရားထိုင္ေနတာ ရွားေလာ့ဟုမ္းျဖစ္ခ်င္၍မဟုတ္ဟု ေျပာရန္ေတာ႔ရွိသည္။ သို႔ေသာ္ ေလာကထဲမွာ ရွားေလာ့ဟုမ္းေလာက္ ဉာဏ္ေကာင္းလ်င္ပင္ မဆိုး ဟုေတာ႔ ဆိုရမည္ထင္သည္။
ဆက္ရန္ -
သီဟနာဒ
Post a Comment