လူ႔ယဥ္ေက်းမႈပဋိပကၡနဲ႔ ကမၻာသစ္တစ္ခုကို ပုံေဖာ္ျခင္း (၄)


(ဆင္ျမဴယယ္ ဖီးလစ္ ဟန္တင္တန္)

အမွာ။ ။ တာဝန္ႀကီးလွတဲ႔စာအုပ္ျဖစ္သလို ဘာသာျပန္ဆိုပုံ၊ က်မ္းညႊန္း၊ သူ႔ အမွာ၊ ကိုယ္႔အမွာေတြကိုလည္း အႀကိမ္ႀကိမ္ စစ္ေဆးမွရမယ္႔သေဘာ ရွိပါ တယ္။ ဒီစာမူေတြကို ဖတ္ရွဳၿပီးတစ္စုံတစ္ရာ အႀကံေပးမႈ၊ ေဝဖန္မႈေတြကို ႀကိဳဆိုပါတယ္။

ဒီ တစ္ကမၻာလံုး ညီၫြတ္ေရး ေမွ်ာ္လင့္ခ်က္ကို အမ်ားစုက လက္ခံခဲ့ၾက ပါတယ္။ ႏိုင္ငံ ေခါင္းေဆာင္ေတြနဲ႔ ပညာရွင္ေတြဆီမွာလည္း ဒီအျမင္ ရွိခဲ့ ၾကပါတယ္။ ဘာလင္တံတုိင္းႀကီး ၿပိဳက်ခဲ့တယ္၊ ကြန္ျမဴနစ္အစိုးရေတြ ျပဳတ္ က်ခဲ့တယ္၊ စစ္ေအးကာလအတြင္းက ရန္သူ ေတာ္ႀကီးေတြကို မိတ္ေဆြ ပါ တနာေတြျဖစ္လာေအာင္ ကုလသမဂၢက ၾကားဝင္ေဆာင္ရြက္ေ ပးႏိုင္ ခဲ႔ၿပီး ေငြကုန္ေၾကးက် မမ်ားဘဲ ၿငိမ္းခ်မ္းေရး တည္ေဆာက္လာႏုိင္တယ္။ ကမၻာ့ဦးေဆာင္ႏုိင္ငံ(အေမရိကန္)ရဲ႕ သမၼတက “ေခတ္သစ္ကမၻာရဲ႕ လား
ရာ” ကို ေႂကြးေၾကာ္ခ့ဲသလုိ စစ္ပြဲေတြအေၾကာင္း သုေတသနျပဳဖုိ႔ ခန္႔ အပ္ျခင္းခံရတဲ့ ကမၻာ့ဦးေဆာင္တကၠသိုလ္ရဲ႕ ဥကၠဌကလည္း သ႔ူေလ့လာ မႈေတြကို ရပ္တန္႔ လိုက္ၿပီး သူလည္း ဘယ္ေရာက္သြားမွန္း မသိရေတာ့ ပါဘူး။ အဲဒီ ပါေမာကၡ ေျပာတာက “ေဟ့၊ စစ္ပြဲေတြ မရွိႏုိင္ေတာ့ဘူးဆုိေတာ့ စစ္ပြဲအေၾကာင္းလည္း ေလ့လာစရာ မလိုေတာ့ဘူး” တဲ့။

စစ္ေအးကာလအၿပီး ေပ်ာ္႐ႊင္ခဲ့ရတဲ့ အခိုက္အတန္႔ကေလးကစည္းလုံး ညီၫြ တ္ျခင္းတံလ်ပ္တစ္ခုကို ေမြးထုတ္ ေပးခဲ့ပါတယ္။ ၁၉၉၀ ခုေရာက္ေတာ့ ကမၻာဟာ တစ္မ်ိဳးတစ္ဖံု ေျပာင္းလဲလာခဲ့ပါေတာ့တယ္။ ေျပာင္းလဲလာ ေပ
မယ့္ ၿငိမ္းခ်မ္းေရးအသြင္ေတာ့ မေဆာင္ခဲ့ပါဘူး။ ေျပာင္းလဲမႈက မလြဲ မေသြ ျဖစ္လာတတ္ေပမဲ့ တုိးတက္မႈျဖစ္ဖို႔ကေတာ့ မေရရာလွပါဘူး။ ၂၀ ရာစု အဆံုးမွာ ျဖစ္ေပၚခဲ့တဲ့ အဓိကပဋိပကၡႀကီးေတြ ၿပီးဆံုးသြားတဲ့ ေနာက္
မွာလည္း ဒီလုိ တံလ်ပ္ေရထင္ ေပ်ာ္႐ႊင္မႈမ်ိဳး ျဖစ္ေစခဲ့ဖူးတာပါပဲ။

ပထမကမၻာစစ္ကေတာ့ စစ္ပြဲေတြကို အဆံုးသပ္ဖုိ႔၊ တစ္ကမၻာလံုး လံုၿခံဳေအး ခ်မ္းၿပီး ဒီမုိကေရစီ ျဖစ္သြားေအာင္လုိ႔ လို႔ဆိုခဲ႔ၾကပါတယ္။ ဒုတိယကမၻာစစ္ကေတာ့ ဖရန္ကလင္ စု(ဖ္)လဲ့ (Franklin Roosevelt) ေျပာ သလို ေျပာရရင္ “ဒုတိယကမၻာစစ္ဟာ အေရာင္အေသြးစံု လႈပ္ရွားမႈ၊ မဟာ မိတ္ေပါင္းစည္းမႈ၊ ပါ၀ါခ်ိန္ခြင္လ်ႇာညီမွ်ေစမႈ စတဲ့ ႀကိဳးစားတုိင္း အရာမထင္ ခဲ့တဲ့ စနစ္ေတြကို အဆံုးသတ္ေပးၿပီး ေမတၱာက႐ုဏာနဲ႔ ျပည့္စံုတဲ့ ႏုိင္ငံေ တြ ေပါင္းစုထားတဲ့ တစ္ကမၻာလံုးဆုိင္ရာ လူ႔အဖြဲ႔အစည္းႀကီးကို ေမြး ထုတ္ေပးႏုိင္ပါလိမ့္မယ္။ ေနာက္ၿပီး ဒါဟာ (ဒုတိယကမၻာစစ္ၿပီးဆံုးျခင္းဟာ) ထာ၀ရၿငိမ္းခ်မ္းေရးရဲ႕ အေျခခံ အေဆာက္အဦလည္း ျဖစ္ပါတယ္” ပါပဲ။ (7)

ဒါေပမဲ့ ပထမကမၻာစစ္က ကြန္ျမဴနစ္၀ါဒ၊ ဖက္ဆစ္၀ါဒကို ေမြးထုတ္ေပး လိုက္ၿပီး ဒီမုိကေရစီ ရဲ႕ဆန္႔က်င္ဖက္ လမ္းေၾကာင္းေပၚကို တြန္းပို႔ေပးလုိက္ ပါတယ္။ ဒုတိယကမၻာစစ္ကေတာ့ (တကယ့္ကို) တစ္ကမၻာလံုးဆုိင္ရာ စစ္ေအးတုိက္ပြဲႀကီးကို ေမြးထုတ္ေပးခဲ့ပါတယ္။ ဒုတိယကမၻာစစ္အၿပီးမွာ ရေတာ့မလိုလို ထင္ရတဲ့ တံလ်ပ္ေရထင္ ဟာမုိနီေတြဟာ လူမ်ိဳးစုတုိက္ ပြဲေတြ၊ အခ်င္းခ်င္းသတ္ျဖတ္မႈေတြ၊ ဥပေဒခ်ိဳး ေဖာက္မႈေတြ၊ ႏုိင္ငံေတြ ၾကားက အသစ္ျဖစ္ေပၚလာတဲ့ပဋိပကၡေတြ၊ ကြန္ျမဴနစ္လက္သစ္၊ ဖက္ဆစ္ လက္သစ္ ၀ါဒီေတြရဲ႕ လႈပ္ရွားမႈေတြ၊ ဘာသာေရးအယူသည္းသူေတြရဲ႕ အားၿပိဳင္မႈေတြ၊ အေနာက္ႏုိင္ငံေတြနဲ႔ ႐ုရွား တုိ႔ၾကားက “သံတမန္ဆန္တဲ့ အၿပံဳး” “ႏိုင္ငံေရးဆန္တဲ့ မ်က္လံုး” ဆက္ဆံေရး ေပ်ာက္ဆံုးသြားမႈေ တြ၊ ေသြးထြက္သံယို ပဋိပကၡေတြကို ကုလသမၼဂနဲ႔ အေမရိကန္တုိ႔ၾကားဝင္ မေျဖရွင္းႏုိင္မႈေတြ၊ တက္သစ္စ တ႐ုတ္ျပည္ရဲ႕ အားၿပိဳင္လာမႈေတြၾကားမွာ (တံလ်ပ္ေရထင္ ဟာမုိနီေတြဟာ) ေပ်ာက္ဆံုးသြားခဲ့ရပါေတာ့တယ္။

ဘာလင္တံတုိင္းႀကီး ၿပိဳက်ၿပီးတဲ့ေနာက္ ငါးႏွစ္အၾကာမွာ အရင္ကထက္ ပိုမ်ားလာတဲ့ လူမ်ိဳးတုန္း သတ္ပြဲေတြ အေၾကာင္းေတြ ၾကားသိလာခဲ့ရပါ တယ္။
“တစ္ကမၻာလံုး ညီၫြတ္ေရး” ပါရာဒိုင္းဟာ စစ္ေအးကာလ ေနာက္ပိုင္းမွာ အမွန္တကယ္ ျဖစ္ပ်က္ေနတာေတြနဲ႔ ၫႈိႏိႈင္းအသံုးျပဳႏုိင္ဖုိ႔ အလွမ္းေ၀း ကြာလြန္းေနပါ ေတာ့တယ္။

ႏွစ္ျခမ္းေသာကမၻာ။ ။ ကၽြန္ေတာ္တုိ႔နဲ႔ သူတုိ႔။

“တစ္ကမၻာထဲ” ေမွ်ာ္လင့္ခ်က္က ပဋိပကၡေတြၾကားမွာ အဆံုးသတ္သြားေတာ့ လူ႔သမုိင္းတေလွ်ာက္လံုး မွာ ရွိခဲ့တဲ့ “ႏွစ္ျခမ္းကမၻာ” အယူအဆက ေခါင္းေ ထာင္လာခဲ့ျပန္ပါတယ္။ လူေတြဟာ အၿမဲတမ္း ႏွစ္ပိုင္း ပိုင္းထားတတ္ၾကပါ တယ္။ ငါတို႔နဲ႔ မင္းတုိ႔၊ အတြင္းအုပ္စုနဲ႔ အျပင္အုပ္စု၊ ငါတုိ႔ ယဥ္ေက်းမႈနဲ႔ မင္း တုိ႔လူ႐ိုင္းယဥ္ေက်းမႈ စသျဖင့္ပါ။ ပညာရွင္ေတြကေတာ့ အေရွ႕တုိင္း (Orient) နဲ႔ အေနာက္တုိင္း (Occident)၊ ေျမာက္နဲ႔ ေတာင္၊ စင္တာနဲ႔ (ဗဟို) အစြန္အဖ်ား စသျဖင့္ ခြဲျခားေလ့လာတတ္ၾကပါတယ္။ မြတ္စလင္ေတြကလည္း ကမၻာကို Dar al-lslan နဲ႔ Dar-al-Harb၊ ( ၿငိမ္း ခ်မ္းေသာဘံု-The abode of peaceနဲ႔ စစ္ေျမျပင္ဘံု-The abode of war လို႔ ႏွစ္ပိုင္း ပိုင္းထားၾကပါတယ္။ စစ္ေအးကာလၿပီးဆံုးသြားတဲ့ေနာက္ အေမရိကန္ ပညာရွင္ေတြကလည္း ကမၻာကို “ၿငိမ္းခ်မ္းေရးဇံု (zones of peace)” နဲ႔ “ျပႆနာဇံု( Zones of turmoil) လို႔ ခြဲျခားလာၾကပါတယ္။ အဓိပၸါယ္အားျဖင့္ေတာ့ မြတ္စလင္ေတြ သတ္မွတ္တာနဲ႔ မတူပါဘူး။ ၿငိမ္းခ်မ္းေရးဇံု ဆိုတာ ကမၻာ့လူဦးေရရဲ႕ (၁၅)ရာခိုင္ႏႈန္း ပဲရွိတဲ့ အေမရိကန္နဲ႔ ဂ်ပန္ကို ၫႊန္းဆုိၿပီး ျပႆနာဇံု ဆုိတာကေတာ့ က်န္တဲ့ေနရာ အားလံုးလို႔ သတ္မွတ္ၾကပါတယ္။ (Note-8)

ဘယ္လုိပဲႏွစ္ျခမ္းခြဲၿပီးၾကည့္ၾကည့္ ကမၻာ့ႏွစ္ျခမ္းအယူအဆက (တစ္ခု တည္းေသာ ကမၻာ အယူအဆထက္) တကယ့္အျဖစ္အမွန္နဲ႔ ပိုမိုနီးကပ္ပါ တယ္။ ပိုၿပီးအေတြ႔မ်ားတဲ့ ခြဲျခားပံုကေတာ့ ခ်မ္းသာတဲ့ႏုိင္ငံေတြနဲ႔ (ေခတ္မွီ ဖြ႔ံၿဖိဳးၿပီး) ဆင္းရဲတဲ့ႏုိင္ငံေတြ (ေရွး႐ိုးစြဲ၊ မဖြ႔ံၿဖိဳးေသး၊ ဖြံ႔ၿဖိဳးဆဲ) ဆုိတာ ျဖစ္ပါ တယ္။ အေရွ႕နဲ႔ အေနာက္ၾကားမွာ စီးပြားေရးနဲ႔ ႏွစ္ပိုင္းခြဲျခားမႈ၊ ယဥ္ေက်းမႈ နဲ႔ ႏွစ္ပိုင္းခြဲျခားမႈ လို႔ ႏွစ္မ်ိဳးကြဲႏုိင္ေပမဲ့ စီးပြားေရးအရ ကြဲျပားမႈက နည္းနည္း သာျဖစ္ၿပီး ဒႆန၊ ကိုယ္က်င့္တန္ဖုိး သတ္မွတ္ခ်က္နဲ႔ ဘ၀ေနထုိင္ပံုက ပိုၿပီး ျခားနားေနပါတယ္(စီးပြားေရးအရ ကြဲျပားတာထက္ ယဥ္ေက်းမႈအရက ပိုကြဲျပားတယ္)။ ေခတ္မွီ ခ်မ္းသာတဲ့ ႏုိင္ငံေတြက သူတုိ႔စ႐ိုက္လကၡဏာျခင္း နီးစပ္သလို ေခတ္ေနာက္က် ဆင္းရဲတဲ့ ႏိုင္ငံေတြကလည္း စ႐ိုက္ လကၡ ဏာျခင္း ဆက္စပ္လုိ႔ ေနပါတယ္။ ခ်မ္းသာတဲ့ ႏိုင္ငံေတြၾကားက ကြဲျပားမႈ ဟာ သူတုိ႔ လူ႔အဖြဲ႔အစည္းေတြ အခ်င္းခ်င္းၾကား မွာ ပဋိပကၡေတြ ရွိလာႏို င္ေပမဲ့ အေထာက္အထားေတြက ေျပာျပေနတာကေတာ့ ခ်မ္းသာၿပီး ပါ၀ါပို ရွိတဲ့ ႏုိင္ငံေတြက ဆင္းရဲၿပီး ေရးရုိးစြဲဆန္တဲ့ ႏိုင္ငံေတြကို သိမ္းပိုက္ဖို႔ ႀကိဳး စားေနၾကတယ္ဆိုတာပဲ ျဖစ္ပါတယ္။ အေနာက္ႏိုင္ငံေတြဟာ ဒီကိုလိုနီ ခ့်ဲထြင္ျခင္းအလုပ္ကို ႏွစ္ေပါင္းေလးရာၾကာေအာင္ ျပဳလုပ္လာခဲ့ၾကတာပါ။ ဒီေနာက္ ကိုလိုနီႏုိင္ငံထဲရွိလူေတြက လြတ္လပ္ေရးအတြက္ တုိက္ပြဲဝင္ ခဲ့ၾကတယ္။ ဒီလိုနဲ႔ နယ္ခ်ဲ႕ကိုလိုနီေတြလည္း အင္ပါယာႀကီး ထူေထာင္လို စိတ္ ပါးလ်လာခဲ့ပါတယ္။

လက္ရွိကမၻာမွာေတာ့ ကိုလုိနီနယ္ခ်ဲ႕ေတြနဲ႔ ေဒသခံေတြရဲ့ တုိက္ပြဲေတြေန ရာမွာ လြတ္လပ္ေရးရၿပီးသူေတြအခ်င္းခ်င္း တိုက္ခိုက္မွဳေတြက အစားထိုး လာေနပါေတာ့တယ္။

နည္းနည္းထပ္ၿပီး စဥ္းစားၾကည့္မယ္ဆုိရင္ ဒီေခတ္မွာ ဆင္းရဲ၊ ခ်မ္းသာ လူတန္းစားႏွစ္ရပ္ၾကားမွာ ပဋိပကၡျဖစ္ပြါးႏိုင္ေျခက တစ္ခ်ိဳ႕အေျခအေနေတြ ကလြဲရင္ နည္းပါးလွပါတယ္။ အေၾကာင္းကေတာ့ ခ်မ္းသာတဲ့ ႏိုင္ငံေတြကို စိန္ေခၚဖို႔ ဆင္းရဲတဲ့ႏိုင္ငံေတြမွာ ႏိုင္ငံေရးစည္းလံုးမွဳ၊ စီးပြါးေရးအင္အားေ တာင္႔တင္းမႈ၊ စစ္တပ္စြမ္းေဆာင္ရည္ေတြ မရွိလို႔ပါ။ အာရွနဲ႔ လက္တင္ အေမရိကရဲ့ စီးပြါးေရးက တုိးတက္လာေနေတာ့ ရွိသူနဲ႔ မရွိသူ(ခ်မ္းသာ- ဆင္းရဲ) လူတန္းစားကို ခြဲျခားေလ့လာမွဳကလည္း ေယာင္ဝါးဝါးျဖစ္သြား ပါေတာ့တယ္။ ခ်မ္းသာတဲ့ႏိုင္ငံေတြက စီးပြါးေရးအားၿပိဳင္မႈေတြ ဆင္ႏႊဲေနႏိုင္ ၿပီး ဆင္းရဲတဲ့ႏိုင္ငံေတြက အခ်င္းခ်င္း အၾကမ္းဖက္စစ္ပြဲေတြ တိုက္ခိုက္ေ နႏိုင္ျပန္ပါတယ္။ ဒါေပမယ့္လို႔ ဆင္းရဲတဲ့ကမၻာေတာင္ပိုင္းနဲ႔ ခ်မ္းသာတဲ့ ကမၻာ့ေျမာက္ပိုင္းၾကား စစ္မက္ျဖစ္ပြါးဖို႔ဆိုတာကလည္း တကယ္ အျဖစ္ အမွန္နဲ႔ ေဝးကြာလြန္းလွပါတယ္။

ယဥ္ေက်းမွဳကို အေျခခံၿပီး ကမၻာကိုႏွစ္ျခမ္းခြဲၾကည့္ျခင္းကလည္း သိပ္ၿပီး အသံုးမတည့္လွျပန္ပါဘူး။ အတိုင္းအတာတစ္ခုအထိ အေနာက္ယဥ္ေက်းမွဳက အေရွ႕နဲ႔ မတူညီေနေၾကာင္း သိသာလွပါတယ္။ ဒါေပမယ့္ အေနာက္မဟုတ္တဲ့ ႏုိင္ငံေတြကေရာ သူတို႔ျခင္း ယဥ္ေက်းမွဳေတြ တူညီေနၾကပါသလား(ဘုံ ယဥ္ေက်းမႈေတြ ရွိေနၾကပါသလား)။ ဂ်ပန္၊ တ ရုတ္၊ ဟိႏၵဴ၊ မြတ္ဆလင္နဲ႔ အာဖရိက စီဗီလိုက္ေဇးရွင္းေတြၾကားမွာ တူညီတဲ့ ယဥ္ေက်းမွဳဆိုလို႔ မရွိသေလာက္ နည္းပါတယ္။ ကိုးကြယ္တဲ့ဘာသာ၊ လူ မွဳေရးအေျခခံ အေဆာက္အဦ၊ စည္းကမ္းဥပေဒ၊ ကိုယ္က်င့္တရား တန္ဖုိး သတ္မွတ္မွဳေတြမွာ မတူညီၾကပါဘူး။ အေနာက္မဟုတ္တဲ့ ႏိုင္ငံမ်ားအဖြဲ႔အစည္း (The Unity of the Non-West) နဲ႔ အေရွ႕အေနာက္ (East- West) ခြဲျခားမွဳဟာ အေနာက္က ဖန္တည္းေပး လိုက္တဲ့ ပံုျပင္တစ္ပုဒ္သာျဖစ္ပါတယ္။
အက္(ဒ္)ဝါ့(ထ္) ေျပာသလို ေျပာရရင္ “ ဒီလို ခြဲျခားေျပာဆုိလိုက္ေတာ့ အေရွ႕တုိင္းဝါဒ (Orientalism) ဆိုတာျဖစ္လာခဲ့ပါေတာ့တယ္။ ဒါကလည္း ရင္းႏွီးကြ်မ္းဝင္တဲ့ (ဥေရာပ၊ အေနာက္၊ ကြ်န္ေတာ္တို႔) အဖြဲ႔နဲ႔ တစ္စိမ္း ( အေရွ႕တိုင္း၊ သူတို႔ )အၾကား ျခားနားမွဳကိုျပၿပီး “ကြ်န္ေတာ္တို႔က သာလြန္ တယ္။ “သူတို႕က မစြံဘူး" ဆိုတဲ့ဝါဒကို ေၾကြးေက်ာ္ျခင္လို႔ သက္သက္ သာျဖစ္ပါတယ္။ ” (Note -10)

“စစ္ေအးကာလတစ္ေလွ်ာက္လံုးမွာ အုိင္ဒီယိုလိုဂ်ီကို အေျခခံၿပီး အခ်င္းခ်င္း ပါဝါလုေနခဲ့ၾကေပမဲ႔ ယဥ္ေက်းမွဳနဲ႔ပတ္သက္တဲ့ ပါဝါလုေနမွဳမ်ိဳး မရွိခဲ့ပါဘူး။ အေရွ႕၊ အေနာက္ မ႑ိဳင္ႏွစ္ခု ကြဲျပားသြားတာကလည္း တစ္ကမၻာလံုး ဆုိင္ ရာ အယူအဆကိုပဲ ဥေရာပစီဗီလိုက္ေဇးရွင္း၊ အေနာက္စီဗီလိုက္ေဇးရွင္းလို႔ က်င့္သံုးေခၚေဝၚလိုက္မိျခင္းရဲ့ အက်ိဳးဆက္တစ္ခုပါ။ အေရွ႕နဲ႔ အေနာက္လို႔ (East and West) လို႔ ေခၚေဝၚသံုးစြဲေနမယ့္အစား အေနာက္နဲ႔ အျခားႏိုင္ငံ မ်ား (West and the rest) လို႔ ခြဲျခားသတ္မွတ္တာက ပိုၿပီးအဆင္ေျပပါ တယ္။ ဒါဆိုရင္ အေနာက္မဟုတ္တဲ့ ႏိုင္ငံေတြအားလံုးပါဝင္သြားပါတယ္။

တကယ္ေတာ့ ကမၻာ့ႏိုင္ငံေရးဟာ အလြန္ရွဳပ္ေထြးလွၿပီး စီးပြါးေရး အရ ေတာင္ႏွင့္ေျမာက္ ခြဲျခားၾကည့္ရံု၊ ယဥ္ေက်းမွဳအရ အေရွ႕နဲ႔အေနာက္ ခြဲျခားၾကည့္ရံုနဲ႔ ရွင္းရွင္းလင္းလင္း မသိျမင္ႏိုင္ပါဘူး။

ဆက္ရန္

ထိုင္း - ေအာက္ေျခလူတန္းစား တစ္ေခတ္ဆန္းျခင္း


လူတစ္ေယာက္ရဲ႕ ကမာၻ႔ အျမင္
(အခန္း ၅၊ အေရွ႕ေတာင္အာရွ)

သက္ဆင္ ရွီန၀ါတရာ ႏုိင္ငံေရးထဲေရာက္လာျခင္းဟာ ထုိင္းႏုိင္ငံေရးရဲ႕ အေျပာင္းအလဲပါပဲ။ သူ ႏုိင္ငံေရး ဆင္ျမင့္ေပၚ မေရာက္ခင္က ဘန္ေကာက္ အေျခစိုက္ လူေတြကပဲ ႏိုင္ငံေရးကို အုပ္စီးထားၿပီး ႏိုင္ငံရဲ႕ အရင္းအျမစ္ မွန္ သမွ်ကလည္း သူတုိ႔ အက်ိဳးစီးပြားအတြက္ပဲ ျဖစ္ေနခဲ့ပါတယ္။ ဘန္ေကာက္ အေျခစိုက္ ထိပ္သီးေတြၾကားမွာ သေဘာထားကြဲလြဲမႈ ရွိတယ္ဆုိရင္ေတာင္ ဘယ္သူ႔ေၾကာင့္မွ အျပင္ကို မေပါက္ၾကား ခဲ့သလို သက္ဆင္အာဏာ ရွိစဥ္နဲ႔ သက္ဆင္ရဲ႕ေႏွာင္းပိုင္းမွာ ရွိတတ္တဲ့ အျငင္းပြားမႈမ်ိဳးလည္း သူတုိ႔ၾကားမွာ မ ရွိခဲ့ဖူးပါဘူး။ သက္ဆင္ လုပ္ေဆာင္ခဲ့တာေတြက သမား႐ိုးက် ထုိင္းႏုိင္ငံေရး ရဲ႕ ထိပ္သီးအုပ္စုကို ကသိကေအာက္ ျဖစ္ေစခဲ့တယ္။ ယခင္က ဘန္ေကာက္ ၿမိဳ႕ေပၚရွိ အထက္တန္းစားနဲ႔ လူလတ္တန္းစားေတြက ခံစားခြင့္ရခဲ့တဲ့ ႏုိင္ငံရဲ႕ အရင္းအျမစ္ေတြကို ဆင္းရဲသားေတြပါ ခံစားခြင့္ရေအာင္ သူက ေျပာင္း လဲေ ပးခဲ့တယ္။ ႏိုင္ငံရဲ႕ ဖြံ႔ၿဖိဳးတုိးတက္မႈေတြကို ေျမာက္ပိုင္း၊ အေရွ႕ေျမာက္ပိုင္းမွာ ရွိတဲ့ လယ္သမား လူတန္းစားေတြဆီ မွ်ေ၀ေပးႏိုင္ခဲ့ျခင္းအားျဖင့္ သက္ဆင္ ရဲ႕ ႏုိင္ငံေရးသမားဘ၀ဟာ ထင္ရွားလာခဲ့ပါတယ္။ သူ႔ေရွ႕ အာဏာရွိ ေန ခဲ့ၾကတဲ့ ဘန္ေကာက္ ဗဟိုျပဳ လူတစ္စုရဲ႕ လက္ထက္ကတည္းက လူတန္း စားကြာဟမႈက ရွိေနခဲ့ၿပီးသားပါ။ သူ လုပ္ခဲ့တာက ဒီ မတရားမႈ လူထု သိရွိ လာေစရန္ျဖစ္ၿပီး မတရားမႈကို ေျဖရွင္းေပးႏုိင္မယ့္ နည္းလမ္းကို ေပးခဲ့ျခင္း ပါပဲ။
တကယ္လို႔ သူမလုပ္ခဲ့ဘူးဆုိရင္ေတာင္ အျခားတစ္ေယာက္တက္လာၿပီး ဒါကို လုပ္ပါလိမ့္မယ္။

၂၀၀၁ ခု၊ အာဏာရတဲ့အခ်ိန္မွာ သူဟာ ေအာင္ျမင္တဲ့ စီးပြားေရးသမား ဘီ လီယံနာ ျဖစ္ေနခဲ့ၿပီး ျဖစ္ပါတယ္။ တခ်ိဳ႕ လူခ်မ္းသာ ထုိင္းလူမ်ိဳးေတြက သက္ဆင္ဟာ သူတုိ႔နဲ႔ တစ္စိတ္တစ္၀မ္းထဲ ရွိေနမယ္လုိ႔ ေမွ်ာ္လင့္ထား ၾကေတာ့ အမွန္တကယ္ထင္သလိုျဖစ္မလာတဲ့အခါ သက္ဆင္အေပၚ စိတ္ ပ်က္ခဲ့ၾကရပါတယ္။ သူ တကယ္က်င့္သံုးတဲ့ ေပၚလစီဟာ ဆင္းရဲသား လူ တန္းစားကို လံုး၀ ဦးစားေပးတဲ့စနစ္ ျဖစ္ေနခဲ့ပါတယ္။ လယ္သမားေတြအတြက္ ေခ်းေငြေတြ ပိုတုိးေပးခဲ့တယ္။ မျပည့္မစံု မိသား စုေတြထဲက ကေလးေတြကို ႏိုင္ငံျခား ပညာသင္လႊတ္ခဲ့တယ္။ ၿမိဳ႕ေပၚေန ဆင္းရဲသားေတြအတြက္ အိမ္၀ယ္ဖုိ႔ အစိုးရက ေငြေတြ ထုတ္ေပး တယ္ ။ ေက်းလက္ေန လူထု ေတာ္ေတာ္မ်ားမ်ားဟာ ဆင္ေျခဖံုးမွာပဲ ေနရေနရ ၿမိဳ႕ေပၚတက္ၿပီး အလုပ္ရွာ လာၾက တယ္။ က်န္းမာေရး ေစာင့္ေရွာက္မႈ အေနနဲ႔ က်န္းမာေရးအတြက္ အာမခံမရွိတဲ့ ဆင္းရဲသား ေတြကို ေဆး ႐ံုေဆးခန္း တစ္ခါသြားတုိင္း အစိုးရက ဘတ္ေငြ (၃၀) ေပးတယ္။

သက္ဆင္ရဲ႕ အတုိက္အခံေတြ အတြက္ကေတာ့ သူဟာ ႏိုင္ငံကို ကေမာက္ ကမျဖစ္ေအာင္ လုပ္ေန ျခင္းျဖစ္ၿပီး သူ႔ကို လက္ပိုက္ၾကည့္မေနႏုိင္ၾကေတာ့ ပါဘူး။ အတုိက္အခံေတြက သူ႔ကို လူႀကိဳက္မ်ား ေအာင္ လုပ္ေဆာင္ေနသူ၊ သူ႔ရဲ႕ ေပၚလစီကလည္း ေရရွည္မွာ ႏုိင္ငံေတာ္ ပ်ိဳလဲေစမယ့္ ေပၚလစီလုိ႔ စြပ္စြဲ လာၾကတယ္။ (အံ့ၾသစရာေကာင္းတာက သူတုိ႔ အဲသလိုေတြ ေျပာခဲ့ ၾကေပမဲ့ သူတုိ႔ အာဏာရစဥ္ ဒီဇင္ဘာ ၂၀၀၈ ကေန ၾသဂုတ္ ၂၀၁၁ အထိ သက္ဆင္နဲ႔ ဆင္ဆင္တူ ေပၚလစီေတြကို သူတုိ႔ကိုယ္တုိင္ က်င့္သံုးေန ၾကျခင္းပါပဲ။) သူ႔ကို ကိုယ္က်င့္တရားပ်က္သူ၊ မိသားစုပိုင္ စီးပြားေရးကို ဦး စားေပးသူလို႔လည္း စြပ္စြဲခဲ့ၾကတယ္။ ဒါကို သက္ဆင္က ညင္းတယ္။ သက္ဆင္ရဲ႕ စီးပြားေရး ကုမၸဏီနဲ႔ ပတ္သက္လို႔လည္း တခ်ိဳ႕က သေဘာ မေတြ႔ ၾကဘူး။ မီဒီယာကို ကိုင္တြယ္ရာမွာ အာဏာရွင္ဆန္တယ္။ ထုိင္းႏိုင္ ငံေတာင္ပိုင္း မူးယစ္ေဆး၀ါး တိုက္ဖ်က္ေရး စစ္ပြဲဟာလည္း အျငင္းပြားဖြယ္ ရာေတြ ျဖစ္တယ္။ ဒီ စစ္ပြဲအတြင္း အတြင္းမွာ လူ႔အခြင့္အေရးတခ်ိဳ႕ ကို ခ်ိဳးေဖာက္ေကာင္း ခ်ိဳးေဖာက္ခဲ့လို႔ ျဖစ္ပါလိမ့္မယ္။ ဒါေပမဲ့ အေရအတြက္ အားျဖင့္ အမ်ားႀကီး ပိုေနတဲ့ ဆင္းရဲသား လယ္သမား လူတန္းစားေတြ ကေတာ့ ဒီလို ေ၀ဖန္သံေတြကို နားေထာင္မေနၾကဘဲ ၂၀၀၅ ခုႏွစ္မွာ သက္ဆင္ကိုပဲ ျပန္ၿပီး ေ႐ြးေကာက္တင္ေျမွာက္ၾကျပန္ပါတယ္။ ဘန္ေကာက္က ထိပ္သီးအုပ္စုကေတာ့ သူ႔ကို လံုး၀ၾကည့္လုိ႔မရေတာ့ ဘူး ျဖစ္သြားပါတယ္။ ဒါနဲ႔ ၂၀၀၆ ခုမွာ စစ္တပ္က အာဏာသိမ္းၿပီး သူ႔ကို
လည္း ျဖဳတ္ခ် လိုက္ၾကေတာ့တယ္။

အဲဒီအခ်ိန္ကတည္းက ထုိင္းေနျပည္ေတာ္ဟာ ျပႆနာ အႀကီးအက်ယ္ ႀကဳံေတြ႔ၾကရေတာ့တာပါပဲ။ ၂၀၀၈ ခုႏွစ္က စၿပီး ဘန္ေကာက္လမ္းမေတြေပၚ မွာ ႐ုတ္႐ုတ္သဲသဲ ျမင္ကြင္းေတြ ေတြ႔ၾကရေတာ့တယ္။ ဆႏၵျပမႈေတြထဲမွာ သက္ဆင္ကို ဆန္႔က်င္တဲ့ အႀကႌအ၀ါေရာင္ အုပ္စု ျဖစ္ခ်င္ျဖစ္မယ္။ သူတုိ႔ က ေတာ္၀င္ မိသားစုကို ကာကြယ္ရမယ္ ဆုိတဲ့ အျမင္နဲ႔ေပါ့။ ေနာက္ၿပီး သက္ဆင္ကို ေထာက္ခံတဲ့ အနီေရာင္အႀကႌနဲ႔ အဖြဲ႔လည္း ျဖစ္ခ်င္ျဖစ္မယ္။ ဒါေပမဲ့ ေနာက္ဆံုးေ႐ြးေကာက္ပြဲ ျဖစ္တဲ့ ၂၀၁၁ ခု ေ႐ြးေကာက္ပြဲမွာ သက္ ဆင္ရဲ႕ ညီမျဖစ္သူ ယင္လပ္ကို ေထာက္ခံမဲေပးလိုက္ၾကတာဟာ ထုိင္းႏိုင္ ငံအတြက္ သက္ဆင္ ေ႐ြးခဲ့တဲ့လမ္းကို လူထုက ေထာက္ခံေနတယ္ ဆုိ တာ ျပသလိုက္ျခင္းပါပဲ။
ထုိင္းၿမိဳ႕ေတာ္ ဘန္ေကာက္ထိ တက္ၿပီး ေအာင္ျမင္မႈ အရသာကို ေတြ႔ သြားၿပီျဖစ္တဲ့ ေျမာက္ပိုင္း၊ အေရွ႕ေျမာက္ပိုင္းမွာ ရွိတဲ့ လယ္သမား၊ အလုပ္ သမား လူတန္းစား ကလည္း လက္ေလွ်ာ့မွာ မဟုတ္ေတာ့ဘူး။ သက္ဆင္နဲ႔ သူ႔အုပ္စုဟာ အခုဆုိရင္ ေ႐ြးေကာက္ပြဲ ငါးပြဲဆက္ တုိက္ ႏိုင္ခဲ့ၿပီးပါၿပီ။ ၂၀၀၁ ခု၊ ၂၀၀၅၊ ၂၀၀၆၊ ၂၀၀၇ နဲ႔ ၂၀၁၁ တုိ႔ပါ။ အရင္လုိ ျပန္ျဖစ္ဖုိ႔ ႀကိဳးစားေန ၾကတဲ့ သက္ဆင္ရဲ႕ အတုိက္အခံေတြ ေအာင္ျမင္မႈ မရခဲ့ၾကပါဘူး။

ထုိင္းႏုိင္ငံေရးမွာ လတ္တေလာ မၿငိမ္မသက္မႈေတြ ရွိေနေပမဲ့ ေရရွည္ အ တြက္ ၾကည့္ရင္ေတာ့ အေကာင္းျမင္စရာေတြ ေတြ႔ရပါတယ္။ အနီေရာင္ အုပ္စုက အ၀ါေရာင္အုပ္စုထက္ ပိုၿပီးအားေကာင္းလာမွာ ေသခ်ာပါတယ္။ လူငယ္ထုရဲ႕ ေတာ္၀င္မိသားစုအေပၚ ထားတဲ့ ေလးစားမႈဟာ ေလ်ာ့ပါး လာေနပါတယ္။ ဒါ့အျပင္ လက္ရွိဘုရင္ ဘူမိေဘာကို အားလံုးက ေလးစား ၾကေပမဲ့ သူမရွိေတာ့ဘူးဆုိရင္ သူ႔ကို ဆက္ခံသူဟာ လူထုက သူ႔ အေပၚထား ရွိတဲ့ ေလးစားမႈမ်ိဳး ဘယ္နည္းနဲ႔မွ မရႏိုင္ေတာ့ပါဘူး။

ထိုင္းႏုိင္ငံရဲ႕ ႏိုင္ငံေရးမွာ စစ္တပ္ကလည္း အဓိက အေရးပါေနပါတယ္။ ဘုရင္စနစ္ ဆန္႔က်င္မႈတုိင္းကို သူတုိ႔က ကာကြယ္ေပးေနရပါတယ္။ ဒါက လည္း ေရရွည္မွာ မႏုိင္၀န္ ထမ္းေနရသလို ျဖစ္လာပါတယ္။ ေနာက္ ဆံုးေတာ့ စစ္တပ္ကိုယ္တုိင္လည္း ေ႐ြးစရာမရွိ၊ လက္ရွိအေျပာင္းအလဲနဲ႔ အညီ ေနထုိင္ ေဆာင္႐ြက္သြား ဖုိ႔ပဲ ရွိပါလိမ့္မယ္။ အခ်ိန္ၾကာလာတာနဲ႔အမွ် စစ္တပ္ရာထူးေတြမွာလည္း လူငယ္ေတြက အစားထုိးလာၾကမွာပါ။ တက္ လာတဲ့ လူငယ္ေတြက ဘုရင္စနစ္ကို အရင္က အရာရွိေတြေလာက္ ေလးေ လးနက္နက္ႀကီး ရွိေနမယ္ မဟုတ္ပါဘူး။ စစ္တပ္ေခါင္းေဆာင္ေတြကလည္း ေတာ္၀င္တပ္မေတာ္ ဆုိတဲ့ အမည္ကေန သာမန္ တပ္မေတာ္ အဆင့္ မေရာက္ဖုိ႔ေတာ့ ႀကိဳးစားေနၾကမွာပါပဲ။ ဒါေပမဲ့ ေတာ္၀င္တပ္မေတာ္ ကိုယ္တုိင္ကပဲ သက္ဆင္နဲ႔ အေပါင္းအပါေတြရဲ႕ အုပ္ခ်ဳပ္ပံုမူနဲ႔ လိုက္ေလ်ာညီေထြ ရွိေနဖုိ႔ လုိအပ္ပါတယ္။ သက္ဆင္ကလည္း သူတုိ႔နဲ႔ အတူတကြ ေဆာင္႐ြက္သြားဖုိ႔ ကတိျပဳ မယ္ ဆုိရင္ ေနာက္ဆံုး သက္ဆင္ ျပန္၀င္လာတာကိုပဲ လက္ခံရမယ့္ သေဘာအထိရွိပါတယ္။

သက္ဆင္မတုိင္မွီ ဘန္ေကာက္ အေျခစိုက္ လူတစ္စုကပဲ အာဏာကို ကိုင္ ထားတဲ့ ေရွးေဟာင္း ေပၚလစီ ဆီ ျပန္ေရာက္ဖုိ႔ေတာ့ လမ္းမျမင္ေတာ့ပါဘူး။ သက္ဆင္ျပခဲ့တဲ့ လမ္းေၾကာင္းအတုိင္း ထုိင္းႏိုင္ငံဟာ ေရွ႕ခရီးဆက္ေနပါ လိမ့္မယ္။ ႏုိင္ငံအလိုက္ လူေနမႈ အဆင့္အတန္း ကြာဟမႈ က်ဥ္းလာမယ္။ လယ္သမား အမ်ားစုဟာ လူလတ္တန္းစားေတြ ျဖစ္လာၿပီး ႏုိင္ငံတြင္း ၀ယ္ ယူစားသံုးမႈအားလည္း တုိးလာလိမ့္မယ္။
ဒါဆိုရင္ ထိုင္း ႏိုင္ငံရဲ႕ ေရွ႕ေရး ေကာင္းလာပါလိမ့္မယ္။

ဆက္ရန္

ပီတာနဲ႔ ဂႏၵီ(အြန္လိုင္း ဂ်ဳတ္)


ဂႏၵီႀကီး University College of London မွာ ဥပေဒပညာသင္ယူေန စဥ္ ေခါင္းညြတ္အေလးမျပဳတဲ႔အတြက္ သူ႔ကို ၾကည့္မရတဲ႔ ပါေမာကၡတစ္ေ ယာက္ရွိခဲ႔တယ္။ ပါေမာကၡရဲ႕ ေနာက္ဆုံးအမည္က ပီတာပါ။
ဒါက သူတို႔ၾကားက စကားစစ္ထိုးပြဲ။

တစ္ေန႔ ပါေမာကၡႀကီးက တကၠသိုလ္ထမင္းစားခန္းမထဲ ညေနစာစားေနခ်ိန္ ဂႏၵီကလည္း သူ႔ထမင္းပုဂံျပားကိုယူလာၿပီး ပါေမာကၡႀကီးေဘးမွာ ဝင္ထိုင္ လိုက္တယ္။ ပါေမာကၡက ေမာက္မာတဲ႔ေလသံနဲ႔
"မစၥတာဂႏၵီ၊ ဝက္နဲ႔ငွက္ အတူတူမထိုင္ဘူးဆိုတာ ခင္ဗ်ား နားမလည္ဘူး လား" တဲ႔။ ဒီေတာ႔ ဂႏၵီက
"မစိုရိမ္ပါနဲ႔ ပေရာ္ဖက္ဆာ၊ က်ေနာ္ အေဝးကို "ပ်ံ"ထြက္သြားပါ႔မယ္" ဆိုၿပီး အျခားစားပြဲသြားၿပီး ထိုင္စားေနလိုက္တယ္။

စိတ္ဆိုးသြားတဲ႔ မစၥတာ ပီတာက ကလဲ႔စားေခ်ခြင္႔ကို ေစာင္႔ေနခဲ႔တယ္။ ဒါေပမဲ႔ ဂႏၵီရဲ႕အေျဖက သိပ္ပညာသားပါေနျပန္တယ္။
"လမ္းေပၚမွာ အိပ္ႏွစ္လုံးေတြ႔တယ္ဆိုပါေတာ႔၊ တစ္လုံးထဲမွာ ပညာေ တြ၊ ေနာက္တစ္လုံးထဲမွာ ေငြေတြပါမယ္၊ ဒါဆို ခင္ဗ်ား ဘယ္အိပ္ကိုေရြး မွာလဲ" မစၥတာပီတာကေမးတယ္။
"ေငြပါတဲ႔ အိပ္ကိုပဲ ယူမွာေပါ႔ဗ်"
"က်ေနာ္သာ ခင္မ်ားေနရာမွာဆို ပညာေတြပါတဲ႔ အိပ္ကို ယူလိုက္မိမွာပဲ" လို႔ အႏိုင္ရလိုက္တဲ႔အၿပဳံးမ်ိဳးနဲ႔ ေျပာတယ္။
ဂႏၵီရဲ႕ ေနာက္ဆုံးအေျဖက
"လူေတြက ကိုယ္႔မွာမရွိတာကို ကိုယ္ယူတတ္ၾကတာပဲဆရာ"

Mr. Petersက လုံးဝစိတ္ဓာတ္က်သြားၿပီး စာေမးပြဲအေျဖလႊာေပၚ "idiot" လို႔ေရးၿပီး ဂႏၵီကိုသြားေပးတယ္။ ဂႏၵီက အေျဖလႊာစာရြက္ကို လက္ခံယူၿပီး ထိုင္ေနလိုက္တယ္၊ ခဏေနေတာ႔မွ professor ဆီသြားၿပီး
"မစၥတာ ပီတာ၊ ခင္ဗ်ားက လက္မွတ္သာထိုးေပးထားၿပီး က်ေနာ္႔ ရမွတ္ အဆင္႔ကိုေတာ႔ ေပးမထားဘူး" တဲ႔။

21 century a highly destabilizing impact


Related but different causes lie between these challenges. Asian assertiveness is rooted in economic growth; Muslim assertiveness stems in considerable measure from social mobilization and population growth. Each of these challenges is having and will have into the twenty-first century a highly destabilizing impact on global politics......
Economic growth strengthens Asian governments; demographic growth threatens Muslim governments and non-Muslim societies.

The Clash of Civilizations. p. 102-103.

ေဆးဝါးႏွင္႔ အႀကံဉာဏ္


ေဆးဝါးေပးမူႏွင္႔ အႀကံဉာဏ္ေပးမႈၾကားမွာ တူညီခ်က္မ်ားရွိသည္။
၁။ တစ္ဖက္သားကို ေရာဂါေပ်ာက္ေစလိုေသာ ေစတနာ(ေဆးဝါး)၊ တစ္ဖက္ သားကို လမ္းေၾကာင္းမွန္ေပၚ ေရာက္ေစလိုေသာ ေစတနာ (အႀကံဉာဏ္ေပး မႈ) တူၾကသည္။
၂။ ေပးလာသည့္ေဆးတိုင္းကို ေသာက္လို႔မရ၊ ေပးလာသည့္ အႀကံဉာဏ္ တိုင္းကို ယူမရသည္လည္း တူၾကသည္။

မိမိေရာဂါျဖစ္စဥ္ ဤေဆးျဖင္႔ေပ်ာက္ခဲ႔သည္ဆိုလ်င္ မိမိ၏မိတ္ေဆြ တစ္ေ ယာက္ေယာက္ ထိုေရာဂါမ်ိဳးျဖစ္လာလ်င္လည္း ထိုေဆးဝါးကို ညႊန္း တတ္၊ ေပးတတ္ၾကသည္။
အထူးသျဖင္႔ လူအမ်ားႏွင္႔ ဆက္ဆံရေသာရဟန္းဘဝဆိုလ်င္ တစ္ခုခုျဖစ္ တိုင္း ေပးလာၾကသည့္ေဆးဝါးေတြ အမ်ားႀကီးျဖစ္ေနတတ္သည္။ သီဟနာဒ မွာ ယခုတေလာ ေလနာ ထခ်င္သလိုလိုျဖစ္ေနသည္။ ဒါကို အကဲခတ္မိ သူ တို႔က ေဆးဝါးမ်ားလႉဒါန္းၾကသည္။ တရုတ္ေဆး၊ အဂၤလိပ္ေဆး၊ ျမန္မာေဆး အစုံျဖစ္၏။ အခ်ိဳ႕ေဆးမ်ားက ေလကိုျဖစ္ေစၿပီး ျဖစ္လာေသာေလကို အျပင္ ထုတ္မေပးႏိုင္။ ထိုအခါ ပိုဆိုးသြားတတ္သည္။ ေသခ်သည္ကေတာ႔ ေပးလာ သမ်ွ ေဆး အကုန္ေသာက္လ်င္ ဒုကၡေရာက္မည္။

သို႔ဆိုလ်င္ အႀကံဉာဏ္ဆိုသည္ကေရာ ဘာထူးပါသနည္း။ ဝန္းက်င္မတူ၊ ေျဖ ရွင္းရသည့္ျပႆနာမတူ၊ အေတြ႔အႀကံဳမတူလ်င္ ေက်းဇူးတင္ရုံမွလြဲၿပီး လက္ ခံက်င္႔သုံးဖိုခက္ေပမည္။(တခ်ိဳ႕ကေတာ႔ လက္ခံက်င္႔သုံးလို႔ ရႏိုင္ပါသည္)


မည္သို႔ျဖစ္ေစ တည့္လ်င္သုံး မတည့္လ်င္ပယ္
၃။ ေဆးဝါးေကာင္းမ်ားနဲ႔ အႀကံဉာဏ္ေကာင္းမ်ားကို စိတ္ေကာင္းရွိသူတို႔က ဆက္လက္ေပးေနၾကဦးမည္သာျဖစ္ပါသည္။
((ဗိုလ္ႀကီးမမ)ဟု ေခၚၾကသည့္ ေဒၚခင္စန္းယု(ဝိသာခါ)ေပးလႉသည့္ေဆး
ကေတာ႔ အလုပ္ျဖစ္ေနသည္)
ပန္းသည္ ေႂကြရျခင္းသေဘာရွိသလို ရဟန္းသည္လည္း ေလနာရျခင္း သေဘာရွိတတ္ပါသည္။ လိုက္ဖ္စတိုင္လ္ကကို ဗိုက္ထဲအစာမရွိခ်ိန္ (၆:၄၅ ပီအမ္ မွ ၉:၃၀ ပီအမ္ အထိ) အလုပ္ ပိုလုပ္ေနရသည္႔ ဘဝေပကိုး။