ျမန္မာနဲ႔ ႏိုင္ငံျခားသား


ႏိုင္ငံျခားသားတစ္ေယာက္ကို ခရီးထြက္မယ္လို႔ေျပာရင္ သူ(မ)က
"Oh I see. When, how long will you be there?" လို႔ ေမးတယ္။
ျမန္မာတစ္ေယာက္ကို ခရီးထြက္မယ္လို႔ေျပာရင္ သူ(မ)က
"ဟုတ္လားဘုရား၊ ဘယ္ေန႔လဲ၊ ဘာေတြလိုအပ္ေသးလဲ အမိန္႔ရွိပါဘုရား၊ တပည္ေတာ္(မ)တို႔ စီမံလိုက္ပါမယ္ဘုရား" လို႔ ေျပာၾကတယ္။

မတူၾကဘူး။ အာ႔ လာေလ်ွာက္တာပါ ဘုရား။

ဆူဇန္၊ ပပ၊ သီဟနာဒနဲ႔ လီကြမ္းယု


ဆူဇန္ဆိုတာက အသက္ ၃၀ ေက်ာ္အရြယ္ရွိ ခပ္ေခ်ာေခ်ာ အမ်ိဳးသမီး တစ္ေယာက္။ အပ်ိဳႀကီး၊ ေအာင္ျမင္ဟန္တူတဲ႔ စီးပြားေရး ရွိသူ၊ အနက္ေရာင္ BMW ကိုေမာင္းတယ္။ ဗုဒၶဘာသာဝင္၊ ေက်ာင္းကို မၾကာမၾကာလာတတ္တယ္။ သြက္တယ္၊ မ်က္ႏွာခ်ိဳတယ္၊ မာနႀကီးဟန္ေတာ႔ရွိတယ္။

ပပဆိုတာက ဧရာဝတီတိုင္းသူ၊ အသက္ျပည့္ဟန္မတူေသးဘဲ အိမ္ေဖာ္လာ လုပ္ေနတဲ႔ ျဖဴျဖဴညွပ္ညွပ္ မိန္းကေလးတစ္ေယာက္။ သူ႔အသက္ေမးရင္ ၂၂ ႏွစ္လို႔ေျပာတတ္ၿပီး ငါ႔ကို လာမလိမ္နဲ႔ဆိုေတာ႔မွ အမွန္ကိုေျပာတတ္သူ။

အျခားအိမ္ေဖာ္မေလး တစ္ေယာက္လည္းရွိေသးတယ္။ စိုးစိုးဆိုပါေတာ႔။ သူမကေတာ႔ ကံထူးသူ၊ ဗုဒၶဘာသာ အပ်ိဳႀကီးေက်ာင္းဆရာမႀကီးက သမီးလို၊ သူငယ္ခ်င္းလိုဆက္ဆံတယ္။ ေသရင္ အေမြေတြမ်ား ရေနမလားလို႔ေတာင္ အခ်င္းခ်င္း စမိေသးတယ္။

ထားေတာ႔။ သူမကို လီကြမ္းယုစာအုပ္ေပးၿပီး ဖတ္လို႔ေျပာတယ္။ အပ်ိဳႀကီးေက်ာင္းဆရာမႀကီးကလည္းဖတ္ဖို႔ တိုက္တြန္းေပးတယ္။ ဖတ္ဟန္တူပါတယ္။ အခ်က္တခ်ိဳ႕ သူေျပာျပႏိုင္တယ္။
သူ႔ေပးၿပီး တစ္လေလာက္အၾကာမွာ ပပကိုလည္း ေပးဦးမွ၊ သူတို႔ခ်င္း စကားစပ္မိ လို႔ သိသြားရင္ မေကာင္းဘူး။ ေပးမယ္ဆိုေတာ႔မွ ေအာက္မွာ စာအုပ္က ျပတ္ေန တယ္။
"ေနာက္တစ္ပတ္မွ ယူဟာ ေအာက္မွာ စာအုပ္မရွိဘူး၊ အေပၚတက္ယူေန ရမွာ"ဆိုေတာ႔
"ဘုန္းဘုန္းကလည္း သမီးက သူေခၚမွ လိုက္ရတာ၊ ေနာက္တစ္ပတ္ သူက ေခၚခ်င္မွ ေခၚမွာ၊ အခုေပးပါ" ဆိုလို႔ ဟုတ္သားပဲေလဆိုၿပီး တက္ယူေပး လိုက္တယ္။ သူမအေနနဲ႔ စာအုပ္ထဲက အေၾကာင္းအရာေတြအားလုံးကို နားမလည္ႏိုင္ေလာက္ဘူးဆိုတာေတာ႔ သိတာေပါ႔။

ေနာက္တစ္ပတ္ေရာက္ေတာ႔ ပပေျပာသလိုပဲ၊ ပပ ပါမလာဘူး။ ဆူဇန္က
"ဘေႏၲကသာ စာအုပ္ေပးတာ၊ ပပက မ်က္ႏွာဖုံးကပုံေတာင္ ဘယ္သူ႔ပုံမွန္း မသိဘူး" ေျပာတယ္။
"မသိပဲဖတ္ေတာ႔ ေလာင္းရိပ္ကင္းၿပီး ပိုေတာင္ေကာင္းေသးတယ္၊ ဖတ္ေန တာ ေတြ႔သလား၊ တစ္ေန႔ တစ္ေန႔ နာရီဝက္ေလာက္ အခ်ိန္ ေပးေပး ပါ" ေျပာေတာ႔ ေပးပါမယ္လို႔ ကတိေပးတယ္၊ သူလာရင္ ဖတ္မဖတ္ စစ္ေဆးၾကည့္ပါလို႔လည္းေျပာတယ္။

ဒီေတာ႔မွ
"ဆူဇန္ရယ္၊ လီကြမ္းယုလိုလူတစ္ေယာက္ေျပာထားတာေတြကို အိမ္ေဖာ္ မိန္းကေလးတစ္ေယာက္က ဘယ္လိုလုပ္ လုံးေစ႔ပတ္ေစ႔နားလည္ႏိုင္ပါ႔မလဲ၊ ငါလည္း မေမ်ွာ္လင္႔ပါဘူး။ ငါက စာေရးသူ၊ ဖတ္ မဖတ္ မသခ်ာရင္ ဘယ္ေလာက္ ရင္းရင္း မေပးတတ္သူပါ၊ ဒါေပမဲ႔ သူ႔တို႔ကိုက် တစ္မ်ိဳးဆက္ဆံရတယ္။ သူတို႔ကို လည္း တူတူတန္တန္ဆက္ဆံတယ္ဆိုတာ ျပရတယ္၊ စိတ္ဓာတ္အားေပးရတယ္။ အနည္းဆုံး ဒီနယ္နမိတ္ထဲဝင္လာရင္ သူ႔ အေနနဲ႔ ရဲတင္းေနရမယ္၊ ယုံၾကည္မႈ ရွိေနရမယ္၊ အိမ္ေဖာ္တစ္ေယာက္ထက္ ဗုဒၶ ဘာသာတစ္ေယာက္လို ခံစားရေစခ်င္တယ္၊ ေနာက္ၿပီး ကံမလွတဲ႔ ငါတို႔ကေလးေတြအတြက္ တတ္ႏိုင္သေလာက္ ေဖးမဖို႔ ငါတို႔မွာ တာဝန္ရွိေနယ္" လို႔ ရွည္ရွည္ေဝးေဝး ရွင္းျပမိတယ္။ သူ နားလည္ဟန္ပါ။

ေနာက္ ပပနဲ႔ေတြ႔လို႔ ေမးၾကည့္ေတာ႔ သူ႔အိမ္ရွင္ရဲ႕ ဆက္ဆံမႈက ပိုေႏြးေထြးလာတယ္လို႔ သိလိုက္ရပါတယ္။
တကယ္ေတာ႔လည္း ဒီစာအုပ္ေပးလိုက္တယ္ဆိုတာက ပပနားလည္ဖို႔ထက္ ဆူဇန္နားလည္ဖို႔မိုု႔ ေပးရက်ိဳး နပ္တယ္၊ ပစ္မွတ္ကို ထိတယ္လို႔ ေျပာရမွာပါ။ စာအုပ္ လက္ေဆာင္ေပးခဲ႔သမ်ွေတြထဲမွာ ပပကိုေပးလိုက္ရတဲ႔ ေက်နပ္ၾကည္ႏူး မႈက တစ္သီးတစ္ျခားဆန္ဆန္ ႏူးညံ့ေနသလိုလိုပဲ။

လူ႕ အခြင္႔အေရး


လူ႕ အခြင္႔အေရးႏွင္႔ ပတ္သက္ေသာ အယူအဆ၁၈ ရာစုကထဲက ဥေရာပ၌ စတင္အေျခပ်ိဳးၿပီး တစစတိုးတက္ခဲ႔သည္။ ၁၉၄၅ ခု ေရာက္မွ ကုလသမဂၢေၾက ညာခ်က္စာတမ္း၌ တရားဝင္ ထုတ္ျပန္ခ႔ဲသည္။ လူ႕ အခြင္႔အေရး ျဖစ္ေပၚလာ ရျခင္းမႇာ အဓိကအေျခခံ အေၾကာင္းတရား သုံးခ်က္ေၾကာင့္ ျဖစ္သည္။

၁။ လူ႕ဖြဲ႔စည္းပံုတရားဥပေဒသည္ လူကျပ႒ာန္းေသာ ဖြဲ႔စည္းပံုတရားဥပေဒျဖစ္ သည္၊ တစ္ေယာက္ေသာတန္ခုိး႐ွင္ ဖန္ဆင္း႐ွင္ႏွင္႔မဆုိင္။
၂။ လူသားတိုင္း၌ တန္းတူ အခြင္႔အေရး႐ွိသည္ ။
၃။ လူသားတိုင္း ကုိယ့္ၾကမၼာကို ကိုယ္တိုင္ဖန္တည္းခြင္႔ ရွိသည္။

လူ႕ အခြင္႔အေရးက အေနာက္မွာ အစပ်ိဳးခဲ႔သည္ကားမွန္၏...
သို႔ေသာ္......
ဗုဒၶစာေပကို ေစာင္းငဲ႔ၾကည္႕ေသာအခါ........
၁။ နံပါတ္တစ္ အခ်က္ကို အဂၢညသုတ္ႏွင္႔ ဇာတ္ေတာ္အခ်ိဳ႕တြင္ေတြ႔ရ၏၊
လူတန္းစား သတ္မွတ္ျပ႒ာန္းျခင္းသည္ မဟာျဗဟၼာႏွင္႔ မဆိုင္
လူ႔အဖြဲ႔အစည္း အဆင္႔ဆင္႔ေျပာင္းလဲမႈ၊တိုးတက္လာမႈတို႔ႏွင္႔သာဆိုင္သည္။( D.III.92)

၂။ နံပါတ္ႏွစ္ အခ်က္ကို ဝါေသ႒သုတ္၌ေတြ႔ရသည္၊လူအခ်င္းခ်င္း အဆင္႔ အတန္း ခြဲျခားမူကို ယင္းသုတ္၌ ဘုရား႐ွင္က ျပင္းျပင္းထန္ထန္ ကန္႔ကြက္ ခဲ႔သည္။ (Sn.594-611)

၃။ နံပါတ္သုံး အခ်က္ကိုမူ တို္က္႐ုိက္မေတြ႔ရ၊ သို႔ေသာ္ ေဒသနာအားျဖင္႔ ထင္႐ွား ၏။ လူတိုင္း၊သတၱဝါတိုင္း မိမိအသက္ကို ခ်စ္ျမတ္ႏုိး၏၊ ေဟာညႊန္သည႔္အတိုင္း လိုက္နာလွ်င္ လူတိုင္း သံသရာမွ ထြက္ေျမာက္ႏုိင္၏။(ဤအခ်က္ကို မဟာသတိ ပ႒ာန သုတ္၌ ေတြ႔ရ၏။)

သို႔ေသာ္......
ဗုဒၶဘာသာႏုိင္ငံမ်ား၌ လူ႕အခြင္႔အေရးသမိုင္းႏွင္႔ပတ္သက္၍သိပ္မစြံလွေၾကာင္း မွတ္တမ္းမ်ားအရ သိရ၏။
ဝမ္းနည္းဖြယ္ ေကာင္လွသည္။ ။

Ref: A-Z. Buddhism.

Yuz Asaf


ေအဒီ ေလးရာစုက Sogdian ဘာသာစကားနဲ႔ေရးထားတဲ႔ ေရွးေဟာင္းခရစ္ဝင္ က်မ္းစာအရ Yuz Asaf ဟာ အိႏၵိယဘုရင္ Abenner ရဲ႕ တစ္ဦးတည္းေသာ သားျဖစ္တယ္။
ပုေရာဟိတ္ ၅၀ က ကေလးရဲ႕ အနာဂတ္ကို ဖတ္ၾက။ အထင္ရွားဆုံး ဆရာႀကီး ကေတာ႔ မင္းသားေလးဟာ ခရစ္ယန္သာသနာျပဳျဖစ္မယ္လို႔ ေဟာကိန္းထုတ္။ ဒါကို ကာကြယ္တဲ႔အေနနဲ႔ ခရစ္ေတာ္ဆိုတဲ႔အသံကိုေတာင္ မၾကားရေအာင္ ဘုရင္ႀကီးက သားေတာ္ကို နန္းတြင္းထဲမွာပဲထား။ တစ္ေန႔ သူ႔ကို ဘာေၾကာင္႔ နန္းတြင္းေထာင္က်ေနရတယ္ဆိုတာ သူ႔ဆရာဆီကေန သိခြင္႔ရ။ ခမည္းေတာ္ဆီကေန အျပင္ထြက္ခြင္႔ မရမကေတာင္းၿပီး အျပင္ထြက္။ က်ိဳးေနသူ နဲ႔ကန္းေနသူ ႏွစ္ေယာက္ကိုျမင္၊ စိတ္ညစ္၊ ေကာင္းကင္ဘုံကို ေရာက္လို။
တစ္ေန႔ မင္းသားေလးဟာ Barlaam ဆိုတဲ႔ တရားေဟဆရာဆီကေန ခရစ္ေတာ္ရဲ႕ေသဆုံးျခင္းနဲ႔ရွင္သန္ထေျမာက္ျခင္းကို ေလ႔လာခဲ႔ရ။ ဒီေနာက္ အိႏၵိယ တစ္ျပည္လုံးကို ခရစ္ယန္ဘာသာတရားမ်ား ဆက္လက္ေဟာၾကား။
ေနာက္ဆုံး Yuz Asaf ဟာ သူ႔ရဲ႕ အယုံၾကည္ရဆုံး တပည့္နဲ႔အတူ ခရီးထြက္ရင္း ကက္ရွ္မီးယားမွာ ေသဆုံး။ (ဗုဒၶဝင္ နယူးဗားရွင္းေပါ႔)

ဘက္ဂဒက္မွာရွိ၊ ေအဒီ ၁၀ ရာစုက မြတ္စလင္က်မ္းစာထဲမွာလည္း ဒီဇာတ္လမ္း ပါဝင္။ ဒါေပမဲ႔ Yuz Asaf ကို မိစၦာဒိ႒ိအေနနဲ႔ ရွဳံ႕ခ်ထား။

က်မ္းျပဳသူအဆိုအရ Yuz Asaf ဟာ ပါးစပ္ရာဇဝင္နဲ႔ စကၠဴေပၚကလြဲရင္ ဘယ္တုံး ကမွ တကယ္ မရွိခဲ႔။ ေယရွဳရဲ႕ အျဖစ္မွန္ကို ဖုံးကြယ္ဖို႔ တမင္ဆင္ထားတဲ႔ ဇာတ္ ကြက္သာျဖစ္ တဲ႔။
ပညာရွင္တုိ႔ သုံးသပ္ၾကပါ။

Ref:The King of Jews? p 227-228
Vide: The Wisdom of Balahvar. A Christian legend of the Buddha, D,M. Lang, London, 1957.

လူထုၾကားက ဓာတ္ႀကီးေလးပါး


ေရ။ ယိုစီးျခင္းသေဘာ ( စာေပသိ )
ေရ။ ရွားပါး၊ မလုံေလာက္၊ ေနာက္က်ိ၊ ေသာက္သုံးရန္မသင္႔ျဖစ္လာတဲ႔သေဘာ။ ၿမိဳ႕ေတာ္မွာ တိုက္အထပ္ျမင္႔ေလေလ ေရေဘးဒုကၡ ပိုႀကီးေလေလသေဘာ။ မလိုရာ ေရႀကီးၿပီး လိုရာ ေရမရွိေသာသေဘာ။ (လက္ေတြ႔သိ)

ေျမ။ ခက္မာျခင္းသေဘာ။( စာေပသိ )
ေျမ။ အသိမ္းခံရျခင္း၊ ေလ်ာ္ေၾကး ဟုတ္တိပတ္တိျပန္မရျခင္းသေဘာ၊ ပိုင္ဆိုင္ဖို႔ ခက္ခဲလာျခင္းသေဘာ၊ ရန္ကုန္ေျမေဈးကနယူးေယာက္ ေျမေ ဈးကို စိန္ေခၚေန တဲ႔သေဘာ။ ကုန္းေျမအက်ယ္ျပန္႔ဆုံး အေရွ႕ေတာင္အာရွႏိုင္ငံသားေတြ သမၼာအာဇီဝနဲ႔ ေျမမဝယ္ႏိုင္တဲ႔သေဘာ။(လက္ေတြ႔သိ)

ေလ။ ေရြ႕လ်ားျခင္းသေဘာ ( စာေပသိ )
ေလ။ မသန္႔ရွင္းေသာ ပတ္ဝန္းက်င္ေၾကာင္႔ ပို၍ပို၍ နံေစာ္လာျခင္း၊ အဆင္႔မ မီေသာ အေဆာက္အအုံတို႔ေျကာင္႔ တစ္ခုခုဆုိ ပို၍ပို၍ ပ်က္စီးေစေသာ သေဘာ။ ေတာင္ေျပာေျမာက္ေျပာ ဝါေယာဓာတ္ေတြ ေဈးေကာင္းတဲ႔ သေဘာ။ (လက္ေတြ႔သိ)



မီး။ ေလာင္ႂကြမ္း ရင္႔က်က္ေစေသာသေဘာ( စာေပသိ )
မီး။ ပုံမွန္ပ်က္တတ္ေသးေသာ၊ သူမရိွရင္ ဘာမွဆက္လုပ္လို႔ မရတတ္ေသာ သေဘာ။ အခ်ိန္ျပည္႔မရသျဖင္႔ လူထုကို ဒုကၡ အႀကီးအက်ယ္ေပးေနေသာ သေဘာ။ ( ဂက္စ္မ်ား ေျမႀကီးထဲမွာ ရိွေနပါလ်က္ ) ထင္း၊ မီးေသြးတို႔ကို အစားမထိုးႏိုင္သျဖင္႔ ေႏြေရာက္တိုင္း က်ီးလန္႔ စာစား ေနၾကရသည္႔ သေဘာ။(လက္ေတြ႔သိ)

ဘယ္သူေတြ ဘာေတြေျပာေျပာ အဲ႔ဒါ လူထုၾကားက တကယ္ ဓာတ္ႀကီးေလးပါး အစစ္။