ၿပီးေတာ့ သိၾကားမင္းကိုယ္တိုင္လည္းပဲ အသူရာေတြနဲ႔ စစ္တိုက္ခဲ့ရတာပါပဲ။ ဘုရားရွင္က တရားေသာစစ္ပြဲႏႊဲသူဆိုၿပီး သိၾကားမင္းကို အထူးတလည္ ခ်ီး မႊမ္းစကားေျပာမေနပါဘူး။
မဟာယာနရဲ့ ဥပါယ္တစ္မွ်င္ ကြ်မ္းက်င္ျခင္းအယူအဆ
မဟာယာနဗုဒၶဘာသာက ဒီကိစၥကို အထူးအေလးထား ေဆြးေႏြးထားတာ ရွိပါတယ္။ လူအမ်ားအေပၚထားတဲ့ ကရုဏာေၾကာင့္ လူတစ္ေယာက္ကို သတ္ျဖတ္လိုက္ရျခင္းဟာ ႏွစ္ဦးႏွစ္ဘက္ကို အကုသိုလ္ကေန ကာကြယ္ရာ ေရာက္လို႔(ကိုယ္က အကုသိုလ္ဝင္ယူေပးလုိက္လို႔) ပိုေကာင္းတဲ့ အျပဳ အမူ လို႔ေတာင္ ဆိုထားပါတယ္။
ဥပါယေကာသလႅသုတ္မွာ ေျပာထားတာက
“တစ္ခုေသာဘဝမွာ ဘုရားအေလာင္းဟာ သေဘၤာကပၸတိန္ တစ္ေယာက္ ျဖစ္ခဲ့တယ္။ အဲဒီ သေဘၤာေပၚက လူတစ္ေယာက္ဟာ သူေ႒း၊ ကုန္သည္၊ ခရီးသြားေတြအားလံုးကို သတ္ျဖတ္ၿပီးပါပါသမွ် ပစၥည္းေတြကို အပိုင္သိမ္းဖို႔ ၾကံစည္ေနခဲ့တယ္။ ဘုရားအေလာင္းက ဒါကိုသိေတာ့ စဥ္းစား တယ္။ တကယ္လို႔ ကုန္သည္ေတြကို ဒီအေၾကာင္းေျပာျပလိုက္ရင္ သူတို႔ က ေဒါသတႀကီးနဲ႔ ဒီလူကို လက္ဦးမွဳရယူၿပီး သတ္ပစ္ၾကလိမ့္မယ္။ ဒါဆိုရင္ သူတို႔ အကုသိုလ္ကံကို က်ဴးလြန္မိၾကေတာ့မွာပဲ။ ဒါေပမယ့္ အဲဒီလူဆိုးရဲ႕ အၾကံအစည္ကိုေတာ့ သူတားမွရမယ္လို႔ ဆံုးျဖတ္ပါတယ္။ ဒါေၾကာင့္ သူ ကိုယ္ တိုင္ပဲ အဲဒီလူကို သတ္လိုက္တယ္လို႔ ဆိုထားပါတယ္။
(အဲဒီပံုျပင္က အဲဒီလူကို သတိေပး၊ မသတ္ဘဲဖမ္းၿပီး ထိန္းခ်ဳပ္ထားရင္ ရႏိုင္ပါလ်က္နဲ႔ ဘာေၾကာင့္ ဒီလိုမလုပ္ခဲ့ရတာလဲဆိုတာကိုေတာ့ ရွင္းျပမထားခဲ့ပါဘူး။ )
*** အထက္ပါကြင္းစကြင္းပိတ္က ပီတာဟာေဗးရဲ့ မွတ္ခ်က္ပါ။ အသည္းအသန္ေျပာေနတဲ့ၾကားက ဝင္ေနာက္သြားေသးတယ္။ အေနာက္တိုင္းဗုဒၶဘာသာက ပုဆစ္တုပ္၊ ေျပာတာနားေထာင္၊ “သတည္း” ခ်တိုင္း သာဓုေခၚမယ့္လူေတြ မဟုတ္ၾကဘူး။ (ဘာသာျပန္သူ)
ဘုရားရွင္နဲ႔ စစ္တပ္ ဆက္ဆံေရး
၁၈၉၄-ခု ဗုဒၶေဒသနာ စုေပါင္းရြတ္ဆိုပြဲမွာ Paul Carrus က ‘ The Gospel of the Buddha’ ဆိုတဲ့အမည္နဲ႔ သီဟစစ္သူႀကီး ဘုရားရွင္ကို ေမးေလွ်ာက္ တာနဲ႔ပတ္သက္လို႔ ေျပာခဲ့ဖူးပါတယ္။
“စစ္ေရးစစ္မက္နဲ႔ပတ္သက္ၿပီး အကိုျဖစ္သူကို သတ္ျဖတ္ဖို႔ၾကိဳးစားသူ ဟာ ေနာင္တ ရဖြယ္ျဖစ္တယ္လို႔ ဘုရားရွင္မိန္႔ခဲ့ပါတယ္။ ဒါေပမယ့္ ၿငိမ္း ခ်မ္းေရးအတြက္ စစ္ထြက္ရတဲ့ စစ္သားေတြကေတာ့ အျပစ္တင္စရာ မရိွ ပါ ဘူး။ အျပစ္ဆိုျခင္းဆို စစ္ပြဲျဖစ္ေအာင္ ဖန္တည္းသူေတြကိုပဲ ဆိုရမွာပါ။ ဘုရားရွင္က ကုိယ့္အတၱကိုပယ္ခြါဖို႔ မိန္႔ဆိုေတာ္မူခဲ့ေပမယ့္ အက်င့္ပ်က္ အာ ဏာရွင္ေတြကို ၿငိမ္ၿပီးခံေနၾကဖို႔ေတာ့ မမိန္႔မွာခဲ့ပါဘူး။
(Paul Carus, the Gospel of the Buddha. 1894)
ဒီစာသားကို လူေတြေတာ္ေတာ္မ်ားမ်ား ကိုးကားတတ္ၾကပါတယ္။ ဒါေပမယ့္ တကယ္ကိုးကားထိုက္ေအာင္ေရာ ဒီစာပိုဒ္က မွန္ကန္လို႔လား။
Carus က ဒီစာပိုဒ္ကေန အခ်က္ႏွစ္ခ်က္ ဆြဲထုတ္ပါတယ္။
ပထမအခ်က္က ဒီစာပိုဒ္ကေျပာတာဟာ စစ္ပြဲအေၾကာင္းမဟုတ္၊ ရာဇဝတ္ သားကို တရားနဲ႔အညီ စီရင္ျခင္းျဖစ္ၿပီး၊ ဒုတိယအခ်က္က ဒါဟာ စစ္ပြဲ အေၾကာင္း ေျပာေနတာမဟုတ္၊ ဘုရားဆီေရာက္လာတဲ့ သီဟစစ္သူႀကီး အေၾကာင္း ေျပာေနတာျဖစ္တယ္ဆိုတဲ့ အခ်က္ပါ။
အထူးမွတ္သားထားသင့္တာက သီဟဟာ စစ္သူႀကီးတစ္ေယာက္ပါ။ ဒီေဒ သနာကို နာၾကားရၿပီးတဲ့ေနာက္ ေသာတာပန္ဆိုက္သြားတယ္လို႔ သိရပါ တယ္။ ဘုရားရွင္က သီဟ စစ္သူႀကီးကို စစ္တပ္ကေနထြက္ဖို႔ မတိုက္တြန္း ခဲ့ေပမယ့္ ေသာတာပန္အဆင့္ကိုေရာက္ၿပီးတဲ့ အရိယာ သူေတာ္ စင္ဟာ မ က်ိဳး၊ မေပါက္၊ မေျပာက္မၾကားတဲ့ ကိုယ္က်င့္သီလ ရွိေနရပါေတာ့ မယ္။ ေသာတာပန္ပုဂၢိဳလ္ဟာ အပါယ္မလားႏိုင္တဲ့ အခ်ိဳ႕ အကုသိုလ္အေသး အမႊားေလးေတြကို လြန္က်ဴးႏိုင္ေသးတယ္လို႔ ဆိုေပမယ့္ ျပစ္မွဳ က်ဴးလြန္ၿပီး ရင္ ခ်က္ခ်င္းအသိတရားရၿပီး ျပင္သြားပါလိမ့္မယ္။ ဒါေၾကာင့္ ေသာတာ ပန္ျဖစ္ၿပီးသား အရိယာပုဂၢိဳလ္ဟာ သူတပါရဲ့း အသက္ကို ေစတနာပါပါ သတ္ျဖတ္တယ္ဆုိတာကေတာ့ လံုးဝကိုမျဖစ္ႏိုင္ေတာ့ပါဘူး။
အမွန္ဆို သီဟစစ္သူႀကီးဟာ ဘုရားနဲ႔မေတြ႔ခင္က ဂ်ိမ္း ဘာသာဝင္ တစ္ေယာက္ပါ။ ဂ်ိန္းဘာသာဟာ “အဟိ ံသ” တရားနဲ႔ပတ္သက္လို႔ ဗုဒၶ ဘာ သာထက္ေတာင္ အေလးထားပါေသးတယ္။
ဘာပဲဆိုဆို ဘုရားရွင္ကို တစုိက္မတ္မတ္ၾကည္ညိဳေထာက္ပံ့ခဲ့ၿပီးေသာတာပန္ျဖစ္မသြားရသူကေတာ့ပေသနဒီေကာသလမင္းႀကီးပါပဲ။ သူဟာ ေတြးေခၚ စဥ္းစား တတ္ၿပီး လူေကာင္းတိုင္းနဲ႔ မိတ္ေဆြျဖစ္ေနသူလို႔လည္း ဆို ထား ပါတယ္။ သူဟာ ကာကြယ္ေရးစစ္ပြဲကိုေတာ့ ႏြဲခဲ့ရပါေသးတယ္။ စစ္လိုတဲ့ အိမ္နီးခ်င္းဘုရင္က ဝင္ေရာက္တိုက္ခိုက္လို႔ပါ။ ပေသနဒီေကာသလ ရံွဳးသြားခဲ့တယ္။ ဒီေတာ့ ဘုရားရွင္က
“ေအာင္ႏိုင္သူမွာ ရန္သူတိုးပြါးၿပီး
ရွံဳးနိမ့္သူက စားမဝင္ အိပ္မေပ်ာ္
ၿငိမ္းေအးသူသာ ေၾကာင့္ၾကမဲ့အိပ္ရၿပီး
ေအာင္ပြဲ ရွဳံးပြဲဆိုတာေတြကို လြန္ေျမာက္တယ္” လို႔ ဓမၼပဒ ဂါထာေတာ္ နဲ႔ ေဟာခဲ့ပါတယ္။
ေနာက္ ေကာသလမင္းႀကီးကပဲ လာတိုက္တဲ့ ရွင္ဘုရင္ကို ျပန္ လည္ေတာ္လွန္ႏုိင္ၿပီး လက္နက္ေတြ၊ စစ္တပ္ေတြပါ ရုပ္သိမ္းလိုက္ေတာ့မွ ဘုရားရွင္က-
“ဒီလိုေအာင္ျမင္မွဳနဲ႔သာ ေအာင္ျမင္မွဳအစစ္ကို ရႏုိင္တယ္” လို႔ မိန္႔ေတာ္မူ ခဲ့ပါတယ္။
ဒီေနရာမွာ သံုးသပ္စရာရွိေနတာက စစ္ပြဲတစ္ပြဲျဖစ္ပြါးရာမွာ တစ္ဖက္က တိုက္လာလုိ႔ အျခားတစ္ဘက္က ခုခံတာပါပဲ။ စစ္ပြဲ၊ အၾကမ္းဖက္မွဳလို႔ ဆိုေပ မယ့္ တကယ့္စစ္ပြဲရဲ့ တရားခံကေတာ့ က်ဴးေက်ာ္စတင္တိုက္ခိုက္သူပါပဲ။ ဗုဒၶဘာသာက တိတိက်က်ရွဳတ္ခ်တာကေတာ့ က်ဴးေက်ာ္စစ္ပြဲ ဆင္ႏႊဲ ျခင္းပါ။
Elizabeth Harris ကေတာ့ ဒီစာပိုဒ္ကေျပာတာက ပေသနဒီေကာသလမင္း ရဲ႕ လက္ရွိအေနအထားကိုျပၿပီး တစ္ဖက္သားက က်ဴးေက်ာ္တိုက္ခိုက္လာရင္ ကိုယ္ကလည္းျပန္လည္ခုခံတဲ့စစ္ပြဲ ႏႊဲရမွာပဲဆိုတဲ့ အမွန္တကယ္ ကမၻာႀကီး ရဲ့အေျခအေန၊ ႏိုင္ငံေရးသေဘာထားကို ဘုရားရွင္က ျပသခဲ့တာလို႔ ဆိုပါ တယ္။ ႏိုင္ငံေရးသေဘာတရားမွာေတာ့ တစ္ဖက္က က်ဴးေက်ာ္တိုက္ခိုက္ရင္ အျခားတစ္ဖက္ကလည္း ျပန္လည္ခုခံတိုက္ခိုက္ရမွာပါပဲ။ ဒါေၾကာင့္ ပေသနဒီေကာသလရဲ့ စစ္ပြဲကေတာ့ ခ်ီးက်ဴးဖို႔ေတာင္ ေကာင္းပါေသးတယ္ လို႔ ေျပာပါတယ္။
ကြ်န္ေတာ္ကေတာ့ ဘာစစ္ပြဲပဲျဖစ္ျဖစ္ ခ်ီးမြမ္းစရာအေၾကာင္းမရွိဘူးလုိ႔ပဲ ျမင္ ပါတယ္။
အျခားတစ္ေနရာမွာက်ေတာ့ ရွင္ဘုရင္တစ္ပါးရဲ႕ တာဝန္ေတြႀကီးမားပံု၊ ဘုရင့္ေလာဘကလည္း အဆံုးမသတ္ႏိုင္ပံုေတြနဲ႔ပတ္သက္ႀကီး စိတ္မေကာင္းျဖစ္ရေၾကာင္း ဘုရားရွင္ကို ေလွ်ာက္ထားျပန္ပါေသးတယ္။ ဒါေၾကာင့္ ဘုရားရွင္က မိမိရဲ့ ကုသိုလ္ေရးေတြမွာပဲ စိတ္ညႊတ္ထားဖို႔၊ ဘုရင္လည္း အျခားသူေတြလို တစ္ေန႔ေသရမွာပဲလို႔ ဆံုးမစကားမိန္႔ၾကားခဲ့ပါေသး တယ္။
စစ္မက္ျဖစ္ပြါးတာနဲ႔ပတ္သက္လို႔ ဘုရားရွင္က ေကာသလမင္းႀကီးကို တိုက္ရုိက္ေဝဖန္တာမ်ိဳးေတာ့ မလုပ္ခဲ့ပါဘူး။ ၿပီးေတာ့ သိၾကားမင္း ကိုယ္တိုင္ လည္းပဲ အသူရာေတြနဲ႔ စစ္တိုက္ခဲ့ရတာပါပဲ။ ဘုရားရွင္က တရားေသာ စစ္ပြဲႏႊဲသူဆိုၿပီး သိၾကားမင္းကို အထူးတလည္ ခ်ီးမႊမ္းစကားေျပာမေနပါဘူး။
ေနာက္ၿပီး ရဟန္းျဖစ္လိုသူတစ္ေယာက္ဟာ မင္းမွဳထမ္း၊ စစ္မွဳထမ္းျဖစ္ေန ရင္ သူ႔လက္ရွိတာဝန္က ကင္းလြတ္ခြင့္ရမထားဘူးဆိုရင္ ရဟန္းျပဳခြင့္ပင္ ပိတ္ပင္ခဲ့ပါေသးတယ္။ ဒါေတြဟာ ဘုရားရွင္ရဲ့ စစ္တပ္၊ စစ္ပြဲေတြနဲ႔ပတ္သက္ လို႔ ကင္းကင္းရွင္းရွင္းေနတယ္ဆိုတဲ့ သေဘာေတြပါ။
( ဆက္ရန္ )
ဗုဒၶဘာသာႏွင့္ စစ္တပ္ ( ၂ )
သီဟနာဒ