ဘီးလ္ဂိတ္ မဆိုးဘူး


Success is a lousy teacher.
It seduces smart people into thinking they can't lose.
တဲ႔။
ေအာင္ျမင္မႈဆိုတာ အ႐ူးဗုံေျမွာက္ ဆရာတစ္ေယာက္ပဲ။
ေအာင္ျမင္မႈေၾကာင္႔ လူေတာ္ငနဲေတြက သူတို႔ ဘယ္ေတာ႔မွ မရွဳံးႏိုင္ဘူး လို႔ ေအာက္ေျခလြတ္အေတြး ဝင္သြားၾကတယ္။
မိုက္က႐ိုဆရာႀကီးရဲ႕ ဒီစကားက မိုက္တယ္။

ျငင္းမရတဲ႔ အခ်က္

က်ေနာ္႔ လက္ခ်ာဆရာက က်ေနာ္႔ အက္ေဆးဟာ အင္တာနက္ကေန တိုက္ ႐ိုက္ ခိုးကူးထားတာလို႔ စြပ္စြဲတယ္။
က်ေနာ္လည္း မဟုတ္ပါဘူး ျငင္းဖို႔ပဲ။ ျပႆနာက ေဆာင္းပါးရဲ႕ ဒုတိယ စာ မ်က္ႏွာ အလယ္မွာ...
" Click here for information." ဆိုတာပါေတြ႔လိုက္ရလို႔ ျငင္းဖို႔ အေတာ္ ခက္သြားခဲ႔တယ္။

Ray Bradan ( ဟာသပညာရွင္ )


 (ဇင္ေဝေသာ္)

ၿဗိတိသွ် ဗုဒၶဘာသာ တစ္ေယာက္ရဲ႕ စစ္တပ္တြင္း အေတြ႕အႀကံဳမ်ား ( ၄ )

" ရံုးထဲမွာရွိတဲ့ လူေတြေတာ္ေတာ္မ်ားမ်ားက သတ္မွတ္ထားတဲ႔ အခ်ိန္ အ တြင္း ယင္ေကာင္ေတြ မ်ားႏုိင္သမွ်မ်ားေအာင္ သတ္ႏိုင္ဖို႔ႀကိဳးစား ယွဥ္ၿပိဳင္ေနခ်ိန္မွာ၊ က်ေနာ္ကေတာ့ ယင္ေကာင္ေလးတစ္ေကာင္ကို ကယ္ဖို႔ မိနစ္ ၂၀ ေလာက္အခ်ိန္ေပးလိုက္ရတယ္။ ဘယ္သူကပိုၿပီး အူေၾကာင္ေ ၾကာင္ျဖစ္မွန္းေတာင္ မသိေတာ့ပါဘူး "
(Mark Vickers)

Born in 1960 in Lytham St Annes, England , Lieutenant Colonel Mark Vickers has been a Buddhist since 1991 and was serving in Afghanistan at the time he wrote this article. In early 2012 he retired from his career and emigrated to Taiwan with wife Estella.  His Own Studio : www.marktheartist.org

            အခု က်ေနာ္တာ၀န္က်ေနတဲ့ ေနရာမွာဆုိရင္ ယင္ေကာင္ေတြ ေတာ္ေ တာ္ေပါပါတယ္။ စားပြဲတုိင္းမွာလည္း ယင္ေကာင္းသတ္တဲ့ ျမင္းေမႊးေတြ ရွိေနတယ္၊ ေတာ္ေတာ္ စိတ္မေကာင္းျဖစ္မိတယ္။ ၿပီးေတာ႔ ကန္႔သတ္ထား တဲ့ အခ်ိန္အတြင္းမွာ ဘယ္သူက ယင္ေကာင္ပိုမ်ားေအာင္ သတ္ႏုိင္သလဲ ဆုိတာကိုပဲ ၿပိဳင္ပြဲႀကီးလုပ္ၿပီး သတ္ျပေနၾကတာေတြ ေတြ႔ေနရတယ္။
က်ေနာ့္ စားပြဲမွာရွိတဲ့ ယင္တစ္ေကာင္ကို သတ္ဖုိ႔ စစ္သားတစ္ေယာက္က ႀကိဳးစားတယ္၊ ဒါနဲ႔ သူ႔ကို မသတ္နဲ႔လုိ႔ ငါ့စားပြဲမွာ ရွိေနတဲ့ ယင္ေကာင္ေတြ ကို ဘယ္သူမွမသတ္ရဘူးလို႔ ခပ္ရွင္းရွင္းေျပာလုိက္တယ္။ ဟုတ္တယ္ေလ၊ ဒီသတၱ၀ါေလးေတြအတြက္ အသက္ခ်မ္းသာရာရေနတဲ့ စားပြဲေလးတစ္ လံုးေတာ့ ရွိေနရမွေပါ႔။

            ဒီကိစၥနဲ႔ ပတ္သတ္လို႔လည္း က်ေနာ္ ဘာမွထပ္မေျပာခဲ့ပါဘူး။
            ရက္ပတ္ေတာ္ေတာ္ၾကာေတာ့ ရဲေဘာ္တစ္ေယာက္ကပဲ သူဘယ္ေလာက္ မ်ားမ်ား သတ္ႏုိင္ခဲ့တယ္ဆုိတာကို ဂုဏ္ယူမဆံုး လာ ေျပာေနလို႔ က်ေနာ္ လည္း ႏႈတ္မထိန္းႏုိင္ျဖစ္ၿပီး
“ဘာျဖစ္လို႔ယင္ကာင္ေတြကို သတ္သင့္တယ္လို႔ ထင္သလဲ” လုိ႔ေမးလုိက္မိတယ္။ သူ႔အေျဖက ယင္ေကာင္က ေရာဂါပိုးကို သယ္ေဆာင္ လာလုိ႔ ဆုိတဲ့ အေျဖပဲျဖစ္ပါတယ္။ လုိက္သတ္လုိက္လုိ႔ ယင္ေသေတြ ျပန္႔ က်ဲေနတာနဲ႔ အသက္ရွင္ ပ်ံသန္းေနၾကတာကို ႏိႈင္းယွဥ္ၾကည္႔ရင္ ပတ္၀န္း က်င္အတြက္ေတာ့ သိပ္မထူးျခားလွပါဘူးလို႔ ေျပာၿပီး တကယ္သတ္ရတဲ့ အေၾကာင္းက ေရာဂါပိုးေၾကာင့္လား၊ စိတ္ထဲမွာ မခံခ်ိမခံသာျဖစ္လို႔လား လို႔ လည္း ဆက္ေမးမိတယ္။

            ဒီေတာ့မွ သူတို႔က လက္ခံတယ္၊ ဒုတိယ အေၾကာင္းေၾကာင့္တဲ့။
ယင္ေကာင္ေတြကိုၾကည့္ၿပီး ဗိုလ္မွဴးေရာစိတ္ထဲမွာ ကသိကေအာက္ မျဖစ္ ဘူးလားလို႔ သူ႔က ေမးလို႔ မျဖစ္ပါဘူး၊ ငါ့မ်က္စိထဲမွာ ငါ့စားပြဲက ယင္ေကာင္ေတြဟာ ေဟာ့ေဟာ့ရမ္းရမ္း မရွိၾကပါဘူးလို႔ ေျဖလိုက္တယ္။ ဟုတ္တယ္ က်ေနာ့္ စားပြဲဟာ ယင္ေကာင္ေတြအတြက္ အႏၱရယ္ကင္းတဲ့ ဇုန္တစ္ဇုန္ပဲ။

            အဲဒီညေနမွာပဲ က်ေနာ့္ရံုးခန္းထဲ ယင္ေကာင္တစ္ေကာင္၀င္ေန တယ္။ ျပဴ တင္းေပါက္ေတြအားလံုးက ပိတ္ထားေတာ့ သူထြက္လို႔မရဘူး ျဖစ္ေနတယ္၊ က်ေနာ့္အခန္းထဲမွာက ဘာမွစားစရာလည္းမရွိဘူး။ အဲဒီယင္ေကာင္ေလးက လည္း အခန္းအျပင္ထြက္ဖို႔ ႀကိဳးစားေနတယ္။ ဒါနဲ႔ အေပါက္က်ဥ္းက်ဥ္း ဟေပးထားၿပီး သူ႔ကို ေမာင္းထုတ္ေပးတယ္။ ဒါေပမယ့္ မရဘူး။ ေနာက္ဆံုး က်ေနာ္လည္း လက္ေလွ်ာ့လုိက္ၿပီး၊ ဘီစကစ္ေလးေတြရွာ၊ ေရ ခြက္ေလး တည္ေပးထားၿပီး အိပ္ယာ၀င္လိုက္မိေတာ့တယ္။ သူ႔ကိုကယ္ဖို႔ မိနစ္ႏွစ္ ဆယ္ေလာက္ အခ်ိန္ကုန္သြားတယ္။

            အိပ္ယာထဲေရာက္မွ ကိုယ့္အျဖစ္ကို ေတြးမိၿပီး ၿပံဳးမိေသးတယ္။ ရံုးထဲမွာရွိတဲ့ လူေတြေတာ္ေတာ္မ်ားမ်ားက သတ္မွတ္ထားတဲ႔ အခ်ိန္အတြင္း ယင္ေကာင္ေ တြ မ်ားႏုိင္သမွ်မ်ားေအာင္ သတ္ႏိုင္ဖို႔ႀကိဳးစားေနခ်ိန္မွာ က်ေနာ္ကေတာ့ ယင္ေကာင္ေလးတစ္ေကာင္ကို ကယ္ဖို႔ မိနစ္ ၂၀ ေလာက္ အခ်ိန္ေပးလိုက္ ရတယ္။ ဘယ္သူကပိုၿပီး အူေၾကာင္ေၾကာင္ျဖစ္မွန္းေတာင္ မသိေတာ့ပါဘူး။

            လူပဲျဖစ္ျဖစ္ တိရစၧန္ပဲျဖစ္ျဖစ္ က်ေနာ္ကေတာ့ အတတ္ႏုိင္ဆံုး မိတ္ေဆြ တစ္ေယာက္လုိ ႀကိဳးစားၿပီး ဆက္ဆံတာပဲ။ က်ေနာ္တုိ႔ တာ၀န္က်တဲ့ေနရာ မွာ အဂၤလိပ္လူမ်ိဳးမဟုတ္တဲ့ အိမ္သာသန္႔ရွင္းေရးသမားေတြ ရွိတယ္။ သူတုိ႔ကို ဘယ္သူကမွ အေရးလုပ္စကားမေျပာၾကသလို သူတုိ႔ကလည္း လုပ္ စရာရွိတာကို လုပ္ၿပီး ျပန္သြားေတာ့တာပဲ။ ဒါနဲ႔ က်ေနာ္ကပဲ စၿပီး နာ မည္ေတြေမး၊ ၿပံဳးျပ၊ လက္ဆြဲ ႏႈတ္ဆက္၊ ခ်ိဳခ်ဥ္ေလး ဘာေလးေပး လုပ္ လုိက္တယ္။ ေနာက္ပိုင္းက်ေတာ့ က်ေနာ္တုိ႔အားလံုး မိတ္ေဆြရင္းေတြ လိုျဖစ္သြားၾကတယ္။ က်ေနာ္တင္မကဘူး တပ္ထဲကလူေတြပါ သူတို႔နဲ႔ ရင္းႏွီးသြားၿပီး သူတို႔လုပ္အားကိုလည္း အသိအမွတ္ျပဳလာၾကတယ္။

            ဗုဒၶဘာသာတစ္ေယာက္အေနနဲ႔ က်ေနာ့္ ၀န္းက်င္ကလူေတြ ခ်စ္ခ်စ္ခင္ခင္ ရွိၾကတယ္ဆုိရင္ က်ေနာ္လည္း စိတ္ခ်မ္းသာတာပဲ။နီေပါမွာဆုိရင္ အက္စတယ္လာ(က်ေနာ့္ဇနီး)က အလွဴေငြေကာက္ခံၿပီး မိဘမဲ့ကေလးေတြကို ေစာင့္ေရွာက္ေပးတယ္။ ကေလးေဂဟာကို သြား သူတို႔နဲ႔ အခ်ိန္ယူ မုန္႔ေကၽြးၾက၊ ကစားၾက လုပ္ၾကတယ္။ သူတို႔ ေဂဟာက ငွားထားတာဆုိေတာ့ လတုိင္း ငွားခေပးေနရတာ၊ ဒါနဲ႔ အပိုင္၀ယ္ႏုိင္ဖုိ႔ ႀကိဳး စားၾကည့္ၾကတယ္။ ၿဗိတိသွ် စစ္သားအမ်ားစုက ကေလးေတြနဲ႔ေနတတ္ၾက ပါတယ္။ သူတုိ႔နဲ႔ေဘာကန္သူက ကန္၊ တခါတရံ မိဘမဲ့ကေလးေတြကို ထမ္းေျပးၿပီး ရံပံုေငြရေအာင္လည္း ရွာတတ္ၾကတယ္။

            နီေပါမတုိင္ခင္က အယ္ေဘးနီးယားမွာ သံုးႏွစ္တာ၀န္ထမ္းေဆာင္ ခဲ့ရေသး တယ္။ အဲဒီမွာ အလြန္ဆင္းရဲၿပီး ဘယ္သူကမွ အဆက္အဆံမလုပ္တဲ့ ရိုးမား လူမ်ိဳးစုေလး ရွိတယ္။ ၿဗိတိသွ်စစ္သားေတြက သူတို႔ဆီသြား၊ ဆြံ႔၊ အ၊ နားမ ၾကား ေက်ာင္းေတြသြားၿပီး အခ်င္းခ်င္း အလွဴခံ ကေလးေတြကို မုန္႔ေပးၾက၊ လူႀကီးေတြကို အေႏြးထည္ေတြ ေ၀ငွၾက လုပ္ၾကတယ္။

            ဒါေတြ ေျပာျပေနတဲ့အေၾကာင္းက က်ေနာ္တုိ႔ စစ္သားဘ၀ဟာ ေနရာစံု ကုိေရာက္ရၿပီး လူမ်ိဳးစံုနဲ႔ထိေတြ႔ေနရေတာ့ ကုိယ့္စိတ္ကူးထဲမွာေတာင္မရွိတဲ့ လူေတြရဲ႕ဘ၀ကို နားလည္ခြင့္ရတယ္ ဆိုတာပါ။ ဒါေတြက က်ေနာ္တုိ႔ကို အေတြ႕အႀကံဳသစ္ေတြျဖစ္ေစၿပီး၊ ေနရာတုိင္း အခ်ိန္တုိင္းမွာ ဓမၼကိုပိုၿပီး သတိတရျဖစ္ေစပါတယ္။

            ဒါနဲ႔ ေရွ႕ကစကားကိုျပန္ဆက္ရရင္ အပတ္တုိင္း ေဆာက္လုပ္ေရး နယ္ေျမေတြကို စစ္ေဆးဖုိ႔ အဖြဲ႕တစ္ဖြဲ႕အၿမဲတန္း ေခၚသြားတယ္။ အလုပ္သမားေတြ အႏၱရာယ္ ကင္းေစခ်င္လို႔ပါ။ အႏၱရာယ္မရွိေရး အစီ အမံေတြ လည္း တတ္ႏုိင္သမွ် ၿဗိတိသွ် " စံ " ၀င္ေအာင္ ႀကိဳးစားေပး ပါ တယ္။

            တစ္ေန႔မွာေတာ့ ဦးေခါင္းကို အျခားတိရစၦာန္ တစ္ေကာင္ေကာင္က ကိုက္ ထားလို႔ ေသဆံုးေနတဲ့ ပင္ဂြင္းငွက္တစ္ေကာင္ကို ေတြ႔ရတယ္။ စိတ္မေကာင္းလည္း ေတာ္ေတာ္ျဖစ္မိတယ္။ ဒါနဲ႔ ( သူတို႔ မျမင္ေစခ်င္တာနဲ႔ ) က်ေနာ့္အဖြဲ႕ကြယ္သြားတဲ့အထိ ခဏေစာင့္ၿပီး လက္နက္မပါေတာ့ ကုိယ့္ လက္နဲ႔ကိုပဲ က်ဥ္းေလးတူးၿပီး သူ႔အေလာင္းကို ေျမျမွဳပ္ေပးလုိက္တယ္။ သုဂတိဘ၀မွာ ေမြးဖြးႏုိင္ပါေစလို႔လည္း ဆုေတာင္းေပးေနမိတယ္။
အဲဒီအခ်ိန္မွာ က်ေနာ္သတိမထားလိုက္မိတာက က်ေနာ့္အဖြဲ႔က က်ေနာ္မပါ လုိ႔ ေနာက္ျပန္လွည့္လာေတာ့ က်ေနာ့္ကို ေတြ႔သြားတယ္။ အထူးအဆန္း သဖြယ္လည္း က်ေနာ့္ကို ၾကည့္ေနၾကတယ္။

            ဒီမွာ အ႐ိုးစြဲေနၾကတဲ့ အယူအဆတစ္ခုက စစ္မႈထမ္းၿပီး ဗုဒၶဘာသာ ျဖစ္ေန သူေတြဟာ အသိဥာဏ္ေခါင္းပါးလို႔၊ ဒါမွမဟုတ္ စိတ္ဓာတ္မခိုင္မာလို႔ ဆုိ တာျဖစ္ပါတယ္။ က်ေနာ့္သေဘာကေတာ့ သူတုိ႔ထင္တာနဲ႔ လံုး၀ဆန္႔က်င္ ဘက္ပါ။ သူတို႔ေပ်ာ့ညံ့တယ္ထင္တဲ့ အခ်က္ကို က်ေနာ္က အားသာခ်က္လို႔ ထင္တယ္။ က်ေနာ့္ဘ၀မွာ ေသျခင္းတရားနဲ႔ အမ်ားႀကီး လက္ပြန္းတတီး ရွိ တယ္။ က်ဆံုးသြားတဲ့ ရဲေဘာ္ေတြ မီးသၿဂိဳလ္ၿပီဆုိရင္ သူတုိ႔ ခႏၶာကိုယ္ေတြ တျဖည္းျဖည္း ျပာက်သြားသည္အထိ ေစာင့္ၾကည့္တယ္။ ယူေကမွာရွိတဲ့ သားသတ္ရံုေတြကိုလည္း သြားသြားၾကည့္တယ္။ ဒါေတြျမင္ပါမ်ားေတာ့ က်ေနာ့္ မွာ အသားစားခ်င္စိတ္ကို မရွိေတာ့ဘူး။ အဲဒီေနာက္ က်ေနာ့္ သတ္ သတ္လြတ္စား ၀ါဒက ပိုၿပီး ခုိင္မာလာခဲ့တယ္။

            က်ေနာ္ဟာ ဗုဒၶဘာသာသာ၀င္ စစ္တပ္အရာရွိတေယာက္ျဖစ္တယ္ ဆိုတာ ၾကားလိုက္ရံုနဲတင္ လူေတြက က်ေနာ္ကဘယ္လိုပံုစံျဖစ္ေနလိမ့္မယ္ဆိုတာ ၾကိဳတင္တြက္ထားတက္ၾကတာ။က်ေနာ္က ဗုဒၶဘာသာျဖစ္တယ္။ ဗုဒၶဘာ သာ၀င္ျဖစ္တဲ့ ထုိင္၀မ္သူကို လက္ထပ္ထားတယ္။ သတ္သတ္လြတ္ စား တယ္၊ စစ္တပ္က အနားယူၿပီးတဲ့ေနာက္ ဘုရားအဆံုးအမေတြကို သင္ယူ ရင္းနဲ႔ ပဲ အခ်ိန္ကုန္ခ်င္တယ္။ ၿပီးရင္ စာေရးမယ္၊ ပန္းခ်ီဆြဲမယ္ဆုိတဲ့ က်ေနာ့္ အိပ္မက္ေတြကို ေျပာျပေတာ့မွ အားလံုး အံ့ၾသကုန္ၾကတာ။

            က်ေနာ္ ႀကံဳေတြ႔ရတဲ့ ေ၀ဖန္မႈ၊ ရႈံ႕ခ်မႈ စတာေတြဟာ လူ႔ အဖြဲ႔အစည္း တစ္ခု လံုးရဲ႕ ေရာင္ျပန္ဟပ္မႈတစ္ခုသာပါ။ စစ္တပ္ထဲမွာရယ္လုိ႔ေတာ့ မဟုတ္ပါဘူး။
ဘာပဲျဖစ္ျဖစ္ က်ေနာ္ဟာ ဗုဒၶဘာသာ စစ္တပ္အရာရွိတစ္ေယာက္ပါ။

ၿပီးပါၿပီ။    ။




 သီဟနာဒ

ရွင္႔ကိုခိုင္းလိုက္ရင္ စိတ္ကိုမခ်ရဘူး


မီးဖိုထဲမွာ ခ်က္ရင္းျပဳတ္ရင္း အလုပ္ရွဳပ္ေနတဲ႔ ဇနီးက သူ႕ေယာက်ၤားကို အကူအညီေတာင္းတယ္။
" Could you go to the shops for me? Buy one carton of milk and, if they have eggs, get six." တဲ႔။



အိုေက ဆို ထြက္သြားၿပီး ခဏေနေတာ႔ ႏြားႏို႔ ေျခာက္ ကာတြန္းနဲ႔ ေလးေလး ပင္ပင္ႀကီးဆြဲ ျပန္လာတယ္။
သူ႕ကို ၾကည္႔ၿပီး အံ႔ဩမဆုံးျဖစ္ေနရတဲ႔ ဇနီးက
" ရွင႔္ႏွယ္ေနာ္ ဘာလို႔မ်ား ႏြားႏို႔ ေျခာက္ ကာတြန္းအထိ ဝယ္လာတာရလဲ " ဆိုေတာ႔
" မင္းမွာလိုက္သလိုပဲေလ၊ ' if they have eggs, get six.' ဆို။ သူတို႔ဆိုင္မွာ ၾကက္ဥေတြရွိလို႔ ႏြားႏို႔ ေျခာက္ ကာတြန္း ဝယ္ခဲ႔တာ " တဲ႔။
ဇနီးျဖစ္သူမွာ စကားစေတာင္ ရွာမရရွာေတာ႔ဘူး။

By:Andre Harken


 (ဇင္ေဝေသာ္)

မိသားစုလြန္ လူမွဳေရး


လြန္ခဲ့တဲ့ ဂ်င္နေရးရွင္းေတြနဲ႔ ျပန္ၿပီးႏွဳိင္းယွဥ္ၾကည့္မယ္ဆိုရင္ တစ္ကမၻာလံုး ဆိုင္ရာ လူသားမ်ိဳးဆက္ဟာ “မိသားစုလြန္” လူမွဳေရးစနစ္ဆီကို ဦးတည္ေန ၿပီဆိုတာ သိသာႏိုင္ပါတယ္။ ဒီအေျပာင္းအလဲက ျမန္ဆန္သလို အရွိန္ အ ဟုန္လည္းေကာင္းပါတယ္။ ဟိုတခ်ိန္ကဆိုရင္ အရြယ္ေရာက္လာၾကၿပီ ဆို တာနဲ႔ အိမ္ေထာင္ျပဳ၊ မိသားစုဘဝကို တည္ေထာင္ၿပီး ေပ်ာ္ေပ်ာ္ ရႊင္ရႊင္ေနႏို င္ၾကဖို႔ပဲ စိတ္ကူးတတ္ၾကပါတယ္။ ဒီေန႔ လူေတြရဲ့ အနာဂတ္စိတ္ကူးဟာ အိမ္ေထာင္ျပဳမွဳအျပင္ အျခားအေၾကာင္းတရားေတြ အမ်ားႀကီးျဖစ္ လာေန ပါၿပီ။

၁၉၅၀ ခုႏွစ္ေတြတုန္းက (၉) ရာခိုင္ႏွံဳးသာရွိတဲ့ အေမရိကန္ေတြသာ အိမ္ေထာင္မျပဳပဲ ေနတတ္ၾကေပမယ့္ ဒီေန႔မွာေတာ့ (၂၈) ရာခိုင္ႏွံဳးအေမရိ ကန္ေတြဟာ အိမ္ေထာင္ျပဳျခင္းဟာ မရွိမျဖစ္ကိစၥ မဟုတ္သလို ကေလးရွိမွ မိသားစုဘဝက စိုစုိေျပေျပရွိတယ္ဆိုတာကိုလည္း မယံုၾကည္ၾကေတာ့ပါဘူး။ အခု အေမရိကန္ေတြရဲ့အိမ္ေတြမွာဆိုရင္ ကေလးေတြထက္ အိမ္ေမြး တိရိစာၦန္ေတြက ပိုမ်ားလာေနတာကိုေတြ႕ရပါတယ္။

ဒီအေျပာင္းအလဲက အေမရိကမွာပဲျဖစ္ေနတာ မဟုတ္ပါဘူး။ Scandinavia ႏိုင္ငံေတြမွာဆိုရင္လည္း ၄၀- ကေန ၄၅- ရာခိုင္ႏွံဳး လူဦးေရေတြဟာ တစ္ကိုယ္တည္းပဲ ေနၾကပါတယ္။

စပိန္ႏိုင္ငံမွာဆုိရင္လည္း ၁၉၇၃- ခုႏွစ္ေတြတုန္းက တႏွစ္အတြင္း အိမ္ေထာင္ျပဳသူဦးေရဟာ ႏွစ္သိန္းႏွစ္ေသာင္းရွိရာက ဒီေန႔မွာဆိုရင္ တစ္သိန္းခုႏွစ္ေသာင္းပဲ ရွိပါေတာ့တယ္။ အလားတူပဲ သူတို႔ရဲ့ ကေလးေမြး ဖြားႏွံဳးကလည္း တရွိန္ထိုးက်ဆင္းလို႔ လာေနပါတယ္။ (၃၀) ရာခိုင္ႏွံဳးရွိတဲ့ ဂ်ာမန္အမ်ိဳးသမီးေတြက ကေလးယူဖို႔ စိတ္မဝင္စားၾကပါဘူး။ ၂၀၁၁- ခုက သုေတသနအရ အသက္ငါးဆယ္ေအာက္ အမ်ိဳးသမီးအမ်ားစုဟာ ကေလး မလိုခ်င္ၾကဘူးလို႔ ဆိုပါတယ္။ ဘရာဇီးႏိုင္ငံက အသက္ (၃၅) ႏွစ္ေအာက္ အမ်ိဳးသမီးေတြရဲ့ ကေလးေမြးဖြားႏွံဳးကလည္း ၄.၃ ကေန ၁.၉ အထိ က်ဆင္း လာေနပါတယ္။

ဒီေန႔ကမၻာဟာ “မိသားစု” လူေနမွဳစနစ္ကေန မိသားစုမရွိလည္း ဘာမွမျဖစ္ပါ ဘူးဆိုတဲ့ မိသားစုလြန္လူမွဳေရးစနစ္ဆီကို အရွိန္အဟုန္ေကာင္းေကာင္း နဲ႔ ေရြ႕လ်ားလို႔ေနတယ္။

ဒီေျပာင္းလဲမွဳစနစ္ကို The Rise of Post- Famalism; Humanity’s Future? ဆိုတဲ့အမည္နဲ႔ Joel Kotkin Anuradha Shroff နဲ႔ Wendell Core စတဲ့ ပညာရွင္ေတြက ေလ့လာေနၾကပါတယ္။

ဒီအေျပာင္းအလဲဟာ ဘာေၾကာင့္ျဖစ္လာရတာလဲ။
အေျဖေတြက အမ်ားႀကီးေပးထားပါတယ္။ ဘာသာတရားကို လူေတြ သိပ္ မကိုင္းရွိဳင္းၾကေတာ့ဘူး။ တစ္ကမၻာလံုးရွိလူေတြဟာ စီးပြါးေရးအလား အ လာနဲ႔ ပတ္သက္လို႔ သိပ္အေကာင္းမျမင္ၾကသလို စီးပြါးေရးနဲ႔ ဆက္ႏြယ္ေန တဲ့ ဖိအားေတြအမ်ားႀကီး ခံစားေနၾကရတယ္။ ကမၻာရပ္ဆိုင္ရာ အရင္းရွင္ စီးပြါးေရးစနစ္ရဲ့ လက္ခ်က္လည္းမကင္းဘူးလို႔ ဆိုၾကပါတယ္။ အထူးသျဖင့္ အရင္းရွင္စီးပြါးေရးစနစ္ကို နဖူးေတြ႔ ဒူးေတြ႕ရင္ဆိုင္ေနရတဲ့ အာရွတိုက္မွာပါ။ အာရွတိုက္သားအမ်ားစုဟာ အလုပ္ကိုပဲ အာရံုစိုက္ေနၾကရၿပီး အရွိ္န္ အဟုန္ေလ်ာ့လိုက္တာ၊ အလုပ္လုပ္ခ်ိန္ေလ်ာ့လိုက္တာနဲ႔ သူ မ်ားေတြ က ေက်ာ္တက္သြားေတာ့မွာပဲဆိုတဲ့ ဖိအားေတြနဲ႔ ေနၾကရတာျဖစ္ၿပီး ဒီ စိတ္ ဓာတ္ကသည္ပင္ သူတို႔ရဲ့ လိုက္(ဖ္) စတိုင္ကို ေျပာင္းလဲေပးလုိက္တာလို႔ ယူ ဆၾကပါတယ္။

ဂ်ပန္ႏုိင္ငံ National Institute of Population and Society Security အဖြဲ႔ကလည္း Toru Suzuki ရဲ့ ဦးေဆာင္မွဳနဲ႔ ဒါကိုေလ့လာဆန္းစစ္ေန ၾက ပါတယ္။ ဖြံ႔ၿဖိဳးဆဲ၊ ဖံြ႔ၿဖိဳးၿပီးႏိုင္ငံေတြမွာ ကေလးတစ္ေယာက္ကို ျပဳစု ပ်ိဳးေထာင္ဖို႔ ကုန္က်တဲ့ေငြက အဲဒီကေလးဆီက ရလာတဲ့ေက်နပ္ေပ်ာ္ ရႊင္မွဳ ကို ေက်ာ္လြန္လို႔ေနတယ္လို႔ ေတြးျမင္တတ္ၾကပါတယ္။

စကၤာပူဆိုရင္လည္း ေတာ္ေတာ္စိတ္ဝင္စားစရာေကာင္းပါတယ္။ အျခား အာရွႏိုင္ငံေတြလို စကၤာပူဟာလည္း မိသားစုစနစ္ကို အေျခခံခဲ့ပါတယ္။ ဒါေပမယ့္ စီးပြါးေရးတိုးတက္လာတာနဲ႔အမွ် မိသားစုစနစ္ဟာလည္း လက္ေျမွာက္လာခဲ့ရပါေတာ့တယ္။ ဒီေန႔ စကၤာပူဟာ ကေလးေမြးဖြားမွဳ အနည္းဆံုး ကမၻာ့ႏိုင္ငံေတြထဲမွာ ပါဝင္ေနပါတယ္။ စကၤာပူႏိုင္ငံသားေတြဟာ ဘဝကို ဘယ္လိုေပ်ာ္ေပ်ာ္ရႊင္ရႊင္ ေနၾကမယ္ဆိုတာထက္ စာေမးပြဲမွာ အမွတ္ေကာင္းဖို႔၊ စီးပြါးေရး သူမ်ားထက္သာဖို႔ေတြနဲ႔ပဲ အခ်ိန္ကုန္ေနၾက တယ္လို႔ စကၤာပူကို သုေတသနလုပ္ေနတဲ့ ပညာရွင္တစ္ေယာက္က ဆိုပါ တယ္။

လာမည့္အနာဂတ္မွာ ကေလးေမြးဖြားႏွံဳး သိသိသာသာမက်ဆင္းတဲ့ အေမရိ ကန္လို ႏိုင္ငံေတြက အဆင္ေျပၿပီး ကေလးေမြးဖြားႏွံဳး သိသိသာသာႀကီး က် ဆင္းလာေနတဲ့ ဂ်ပန္လိုႏိုင္ငံေတြဟာ အေျခအေနသိပ္ေကာင္းမွာ မဟုတ္ ဘူးလို႔ ပညာရွင္ေတြက သံုးသပ္ၾကပါတယ္။
ေနရာအားျဖင့္ၾကည့္ရင္ လူပ်ဳိအပ်ိဳ လူလြတ္ေတြဟာ ၿမိဳ႕ျပႀကီးေတြ မွာ ေနထိုင္တတ္ၾကၿပီး အိမ္ေထာင္ရွင္ေတြဟာ ဆင္ေျခဖုန္းေတြမွာ ေနထိုင္ တာပိုမ်ားလာပါတယ္။ အေမရိကရဲ့ ႏိုင္ငံေရးကိုၾကည့္ရင္ အိမ္ေထာင္ရွင္ေတြ က ရီပတ္ဗလီကန္ကို ေထာက္ခံၿပီး လူပ်ိဳအပ်ိဳ လူလြတ္ေတြက ဒီမိုကရက္ တစ္ပါတီကို ေထာက္ခံတာပိုမ်ားတယ္ဆိုတာ ေတြ႔ရွိရပါတယ္။ Mitt Romney ဟာ အိမ္ေထာင္ရွင္ေတြရဲ့ ေထာက္ခံမဲေတြကို အမ်ားႀကီး ရခဲ့ေပ မယ့္ လူလြတ္ေတြရဲ့ မဲအမ်ားစုုက အိုဘားမားဆီကို ေရာက္ကုန္ပါတယ္။ လူလြတ္ေတြရဲ့ ေထာက္ခံမဲေတြမွာ အိုဘားမားကို ေထာက္ခံသူက (၆၂) ရာခုိုင္ႏွံဳးရွိၿပီး ရြမ္ေနက (၃၅) ရာခိုင္ႏွံဳးပဲ ရလုိက္ပါတယ္။

၂၀၁၂- ေရြးေကာက္ပြဲက ဒီမိုကရက္နဲ႔ ရီပတ္ဘလီကန္ အားၿပိဳင္မွဳ ဆိုတာ အျပင္ မိသားစုစနစ္နဲ႔ မိသားစုလြန္စနစ္တို႔ အားၿပိဳင္မွဳလို႔လည္း ေျပာရင္ ရ လာပါတယ္။ လူဟာ တစ္ေယာက္တည္း လြတ္လြတ္လပ္လပ္ေနရရင္ အ လုပ္ကို ပိုေကာင္းေအာင္၊ ပိုအက်ိဳးရွိေအာင္ လုပ္ႏိုင္တယ္ဆိုတဲ့ အျမင္လည္း ရွိလာျပန္ပါတယ္။ တကယ္ေတာ့ ဒီအယူအဆက အမွားႀကီးပါ။ လူဟာ မိသားစုနဲ႔ေန၊ အသိုင္းအဝုိင္းနဲ႔ေနမွ သူလုပ္ရမယ့္ တာဝန္နဲ႔ ဝတၱရားေတြကို ပိုၿပီးေလးေလးနက္နက္ရွိလာတာပါ။ ႏိုင္ငံအတြက္၊ လူ႔အဖြဲ႔အစည္း အတြက္ လည္း သူတို႔ကပိုၿပီး အက်ိဳးသက္ေရာက္ေစပါတယ္။
ေနာက္ၿပီး ေရွးေဟာင္းအစဥ္အလာျဖစ္တဲ့ မိသားစုစနစ္ဟာ အျခားသူေတြကိုလည္း ပိုၿပီးနားလည္ေပးႏုိင္မယ့္ လူေတြကို ေမြး ထုတ္ေပးႏုိင္ပါတယ္။ ဒါေၾကာင့္ ႏိုင္ငံရဲ့ ဥပေဒကလည္း လူေတြကိုအိမ္ေထာင္ျပဳျဖစ္ဖို႔ အားေပးတဲ့ ဥပေဒေတြျဖစ္လာေအာင္ ျပင္ ဆင္ထားသင့္ပါၿပီ။ ဥပမာ ခြင့္ရက္ရွည္ကေလးေမြးဖြားခြင့္နဲ႔ အျခား အခြင့္ အေရးေတြ ရက္ရက္ေရာေရာေပးတာမ်ိဳးပါ။ ဒါမွလည္း ကေလးေမြးဖြားႏွံဳး တက္လာမွာပါ။

လူအခ်င္းခ်င္း ရုိင္ပင္းကူညီတတ္ဖို႔အတြက္ ေျဖရွင္းခ်က္က မိသားစုစနစ္ တစ္ခုအေပၚမွာ မူတည္တယ္လို႔ ေျပာလို႔မရပါဘူး။ ကြ်န္ေတာ္တို႔အားလံုးဟာ ပိုၿပီးမ်ားျပားလာတဲ့ ဘဝနဲ႔ပတ္သက္တဲ့ ေရြးခ်ယ္မွဳေတြၾကား မွာ ေနထိုင္ေန ၾကရတာပါ။ ဒါေၾကာင့္ ခ်ဥ္းကပ္ပံု၊ ေရြးခ်ယ္ပံုေတြကလည္း မတူကြဲျပား လာ ရတာပါပဲ။

ဒီပံုစံအတုိင္းသာ ဆက္သြားေနလို႔ကေတာ့ လူသားမ်ိဳးဆက္ေတာ့ ငရဲဆိုက္ လိမ့္မယ္ဆိုတဲ့ ေကာက္ခ်က္အစား တစ္ေယာက္ကိုတစ္ေယာက္ နားလည္ေပးမွဳ၊ ရုိင္းပင္းကူညီမွဳေတြရွိေအာင္ စတင္ႀကိဳးစားလာၾကမယ္ဆို ရင္ အဆင္ေျပႏိုင္ပါတယ္။ တကယ္အေရးႀကီးတာက ဒီမိသားစုစနစ္ အေျပာင္းအလဲကို ခ်က္ခ်င္းႀကီး ေျပာင္းလဲပစ္ဖို႔မဟုတ္ပဲ အရြယ္ေရာက္လာ သူတိုင္းဟာ အသိေတြလည္းေျမာက္လာၿပီး တစ္ေယာက္ကိုတစ္ေယာက္ ရုိင္းပင္းကူညီရင္း ကိုယ့္ေရြးခ်ယ္မွဳအတိုင္းပဲ ေနထိုင္သြားၾကဖို႔ပါ။


By David Brooks
New York Times.


 ဇင္ေ၀ေသာ္

ေခါင္းစားတတ္တဲ႔ အဂၤလိပ္ စကားလုံးမ်ား ( ၂ )


ညေနပိုင္း သတင္းေၾကျငာသူက " paradigm " ဆိုတဲ႔ စကားလံုးကို သုံးဖို႔ MODEL ဆိုတဲ႔ ခပ္ရုိးရိုးစကားလံုးကို သိပ္ၿပီး ခံတြင္းမေတြ႔ဘူး။
သတင္းစာ ေကာ္လံ ဆရာကလည္း RETHINKING လို႔ ေရးဖို႔ထက္ " re- contextualization " ကို ပိုၿပီး အာရုံက်တယ္။
တစ္ေယာက္ေယာက္ကမ်ား GOAL အစား " mandate " လို႔ ေျပာရင္ မအံ႔ဩပါနဲ႔ မနက္ခင္း သတင္းစာထဲမွာ TASK ကို " procedure " လို႔ ေရးတတ္တယ္။

အမ်ားညီလို႔ အရွဳံးေပးရတဲ႔အထဲမွာ ဂရမၼာလည္း ပါသတဲ႔။
က်ေနာ္တို႔ အဂၤလိပ္စကားလုံး အေရြ႕ကို မယုံရင္ ေအာက္က စကားလုံးတခ်ိဳ႕ကို ဆက္ၾကည္႔ပါအုံး။
WEAKEN ( အားနည္းေအာင္ လုပ္တယ္ ) က ရိုးလု႔ိ " marginalize "
QUICKLY က လူတိုင္းသိေနလို႔ " expeditiously "
MANY ကလည္း လြယ္လြန္းေတာ႔ " plethora " လို႔ ေျပာင္းၿပီး ေရးၾကတယ္။
IMAGE ကိုေတာ႔ အခု " persona " ေပါ႔။
COMPLETE ကလည္း မခမ္းနားဘူး။ ကဲ " holistic " လို႔ ခမ္းခမ္းနားနား ေျပာလိုက္ေတာ႔ ပိုမိုက္သြားေရာ။
DIFFERENCE ကလည္း အထင္ႀကီးစရာ မရိွဘူး။ ဒီေတာ႔ " dichotomy "
SHORTSIGHTED ကေတာ႔ " myopic " လို႔ဆို ပိုလွတယ္။

ကဲ ဒါ စကားလံုး အေရြ႕ပါပဲ။
MODEL= paradigm
RETHINKING= re contextualization
GOAL = mandate
TASK = procedure
WEAKEN = marginalize
QUICKLY = expeditiously
MANY= plethora
IMAGE = persona
COMPLETE = holistic
DIFFERENCE= dichotomy
SHORTSIGHTED = myopic

မွတ္ခ်က္။ ။ ဆရာႀကီးမ်ားအတြက္ မဟုတ္။ ပဲ႔ေသာ မပဲ႔ေသာ ရွင္ေႏွာင္းလို လူငယ္မ်ားအတြက္။


ဇင္ေဝေသာ္