လူတစ္ေယာက္ရဲ႕ ကမၻာ့အျမင္ (လီကြမ္ယု)


အရင္လက ေတာင္းဆိုခဲ႔တဲ႔ စာဖတ္သူအျမင္ကို ၾကားခဲ႔ရၿပီးတဲ႔ေနာက္ "Smartest kids in the world" နဲ႔ လီကြမ္ယုရဲ႕ "လူတစ္ေယာက္ရဲ႕ ကမၻာ့ အျမင္" ၾကားမွာ ဘယ္စာအုပ္ကို အရင္ကိုင္ရမလဲဆိုတာ ဆုံးျဖတ္လို႔ မရခဲ႔ ပါဘူး။ ဒါနဲ႔ပဲ အခ်ိန္ခြဲ၊ ဈာန္ခြဲၿပီး ႏွစ္အုပ္စလုံးကို ၿပိဳင္တူကိုင္လိုက္ပါတယ္။ Smartest kids in the world ကို အရင္ တင္လိုေပမဲ႔ လီကြမ္ယုရဲ႕ လူတစ္ေ ယာက္ရဲ႕ ကမၻာ့အျမင္ က အရင္တင္လို႔ရေအာင္ စာစီၿပီးတဲ႔အဆင္႔ကိုေရာက္ ၿပီး Smartest kids in the world ကေတာ႔ အဆင္သင္႔ မျဖစ္ေသးပါဘူး။ ဆိုလိုတာက လက္ေရးမူကေန ကြန္ျပဴတာစာလုံးအထိ မေရာက္ေသးဘူးလို႔ ဆိုလိုတာပါ။ လူတစ္ေယာက္ရဲ႕ ကမၻာ့အျမင္ နဲ႔ ပတ္သက္လို႔ လီကြမ္းယုက တစ္ကမၻာ လုံးေျပာေန၊ ေစာင္႔ၾကည္႔ေနရတဲ႔ တရုတ္ျပည္အေၾကာင္းနဲ႔ စတင္ထားပါ တယ္။
သူ႕ရဲ႕ တရုတ္ျပည္အေပၚထားရွိတဲ႔ အျမင္ဟာ သုံးႏွစ္အတြင္းေလာက္မွာ အမ်ားႀကီးေျပာင္းလဲသြားတာကိုလည္း ေတြ႔ရပါတယ္။ "Hard Truths" နဲ႔ "One Man's View of the World" စာအုပ္ ႏွစ္အုပ္ၾကားကာလထဲမွာ ျဖစ္ ခဲ႔တာပါ။
အနာဂတ္ ေဟာကိန္းေတြမို႔ စာဖတ္သူရဲ႕ ခံယူခ်က္အေပၚမူတည္ၿပီး သေဘာမတူစရာ၊ အျငင္းပြားစရာေတြ ပါေနမယ္ဆိုတာကလည္း အေသ အခ်ာပါပဲ။ အထူးသျဖင္႔ ျမန္မာျပည္ရဲ႕ ျပဳျပင္ေျပာင္းလဲေရးဟာ တရုတ္ နဲ႔ ေတာ္ေတာ္ဆင္ေနတာကို ေတြ႔ရပါတယ္။ ေလ႔လာသုံးသပ္ၾကည္႔ပါ။


လူတစ္ေယာက္ရဲ႕ ကမၻာ့အျမင္ (လီကြမ္ယု)
(အခန္း တစ္)


တ႐ုတ္ျပည္၊ ဗဟုိအားျပဳမူဝါဒ


လက္ရွိ တ႐ုတ္ျပည္နဲ႔ လာမယ့္ႏွစ္ႏွစ္ဆယ္ရဲ႕ တ႐ုတ္ျပည္အေၾကာင္းကုိ နားလည္ သေဘာေပါက္ဖုိ႔ဆုိရင္ သူတုိ႔ဟာ ဘယ္လုိလူမ်ိဳးေတြဆုိတာနဲ႔ သူ တုိ႔ဟာ ဘယ္လုိ လူ႔အဖြဲ႔အစည္းလဲဆုိတာ အရင္ သေဘာေပါက္ထားဖုိ႔ လုိ အပ္ပါတနယ္။ လြန္ခဲ့တဲ့ ႏွစ္ေပါင္းငါးေထာင္ေလာက္ကတည္းက တ႐ုတ္ လူမ်ိဳးေတြရဲ႕ ယုံၾကည္မႈဟာ ဗဟုိဌာနခ်ဳပ္က အားေကာင္းေနမွ ႏုိင္ငံလည္း လုံၿခံဳေအးခ်မ္းတယ္ ဆုိတာပါ။ ဗဟုိဌာနခ်ဳပ္က အားနည္းၿပီဆုိရင္ ႏုိင္ငံ လည္း ျပႆနာေပါင္းစုံနဲ႔ ရင္ဆုိင္ရၿပီ။ လက္ရွိမွာလည္း အားေကာင္းတဲ့ ဗဟုိဦးစီးမႈေအာက္မွာ တ႐ုတ္ျပည္မွာ ၾကြယ္ဝ ခ်မ္းသာတာပဲ ျဖစ္ပါတယ္။ ဒါကုိ တ႐ုတ္လူမ်ိဳးတုိင္း နားလည္ သေဘာေပါက္ၾကပါတယ္။ ဒါဟာ သူတုိ႔ရဲ႕ အဓိက မူဝါဒ ျဖစ္သလုိ ဒီမူဝါဒကလည္း ေရွးေရွးသမုိင္းေတြထဲမွာကုိပဲ စြဲစြဲၿမဲ ၿမဲ အျမစ္တြယ္ေနခဲ့ၿပီးသားပါ။ ဒီယုံၾကည္မႈနဲ႔ မူဝါဒက ေတာ္ေတာ္နဲ႔ ကြယ္ေ ပ်ာက္သြားမွာ မဟုတ္ပါဘူး။

တခ်ိဳ႕ အေနာက္ႏုိင္ငံေတြက သူတုိ႔ အေနာက္ယဥ္ေက်းမႈကုိ အေျခခံတဲ့ ဒီမုိကေရစီ တ႐ုတ္ျပည္မွာ ထြန္းကားလာတာကုိ ျမင္ေတြ႔လုိၾကတယ္။ ဒါက ျဖစ္လာမယ္ မဟုတ္ဘူး။ အေမရိကန္ေတြ ယုံၾကည္ထားတာက လူ တစ္ေယာက္ မဲတစ္မဲ စနစ္ ဒီမုိကေရစီ မက်င့္သုံးဘဲ ႏုိင္ငံလည္း ေအာင္ျမင္ တုိးတက္လာမွာ မဟုတ္ဘူးဆုိတာ ျဖစ္တယ္။ ၿပီးေတာ့ သမၼတနဲ႔ ပါလီမန္ အမတ္ေတြကုိလည္း ႏွစ္အနည္းငယ္အတြင္းမွာ အၿမဲတန္း အေျပာင္းအလဲ လုပ္ၾကတယ္။ ဒါက သူတုိ႔စိတ္ထဲမွာ အျမစ္တြယ္ေနတဲ့ ကမၻာ့အျမင္ပါပဲ။ တ႐ုတ္ျပည္မွာ ဒီလုိ အစဥ္အလာမ်ိဳး ဘယ္တုန္းကမွ မရွိခဲ့ဖူးဘူး။ တ႐ုတ္ျပည္ဆုိတာ ယဥ္ေက်းမႈမတူ၊ သမုိင္းမတူတဲ့ လူဦးေရ ၁.၃ ဘီလီယံ ရွိတဲ့ ဧရာမ ႏုိင္ငံႀကီးပဲ။ သူတုိ႔ လမ္းစဥ္နဲ႔ သူတုိ႔ပဲ ခရီးဆက္ၾကလိမ့္မယ္။

၂၀၁၁ - ေဆာင္ဦးေပါက္မွာ ဂြမ္ေပါင္ျပည္နယ္၊ ဝူကန္ (Wukan) ဆုိတဲ့ တံငါရြာမွာ မၿငိမ္မသက္ ျဖစ္ခဲ့တယ္။ ေဆာက္လုပ္ေရး ကုမၸဏီႀကီးေတြရဲ႕ လက္ခ်က္နဲ႔ လယ္သမားေတြ ယာေျမေတြ ဆုံး႐ႈံးခဲ့ၾကရတယ္။ ကုမၸဏီႀကီးေတြက ေဒသဆုိင္ရာ အာဏာပုိင္ေတြနဲ႔ လက္ဝါး႐ုိက္ၿပီး လုပ္ ခဲ့ၾကတာ။ လယ္ေျမေတြ ေရာင္းလုိ႔ရတဲ့ အက်ိဳးအျမတ္ေတြအားလုံးက ကုမၸဏီႀကီးေတြနဲ႔ အရာရွိေတြရဲ႕ အိပ္ထဲပဲ ေရာက္သြားတယ္။ ၂၀၁၁ - ခု၊ စက္တင္ဘာလထဲမွာ မၿငိမ္မသက္ျဖစ္မႈ စတင္ခဲ့တယ္။ အစမွာေတာ့ အလြန္ မေက်မနပ္ ျဖစ္ေနၾကတဲ့ ရာဂဏန္းသာရွိတဲ့ လယ္သမားေတြပါ။ ဒီဇင္ဘာ လ လည္း ေရာက္ေရာ ဆႏၵျပမႈကုိ ႏွိမ္နင္းတဲ့ ရဲရဲ႕လက္ခ်က္ေၾကာင့္ လယ္ သမားတစ္ေယာက္ အသက္ဆုံး႐ႈံးခဲ့ရာက စၿပီး ဒီအေရးအခင္းလည္း အႀကီး အက်ယ္ ေပါက္ကြဲထြက္သြားေတာ့တယ္။ ရက္အနည္းအငယ္ အတြင္းမွာပဲ လယ္သမားဦးေရ ႏွစ္ေသာင္းနီးပါးဟာ ဆႏၵေတြ ထုတ္ေဖာ္ျပလာၾကေတာ့ တယ္။

သူတုိ႔က ရြာမွာရွိေနတဲ့ အရာရွိေတြကုိ ေမာင္းထုတ္တယ္။ လမ္းေတြကုိ ပိတ္ ဆုိ႔တယ္။ ရရာ လက္နက္ေတြကုိလည္း ကုိင္ဆြဲလာၾကတယ္။ သူတုိ႔ေတာင္း ဆုိတာက သူတုိ႔လယ္ယာေျမေတြကုိ ျပန္ေပးဖုိ႔ပဲ။ တ႐ုတ္အစုိးရရဲ႕ သတင္း ဌာနေတြမွာ ဝူကန္အေရးအခင္းနဲ႔ ပတ္သက္ၿပီး အေမွာင္ခ်ထားေပမဲ့လုိ႔ အဲဒီမွာ ဘာေတြ ဘယ္လုိ ျဖစ္ပ်က္ေနတယ္ဆုိတာကုိ တ႐ုတ္လူမ်ိဳးေတြက အင္တာနက္နဲ႔ ႏုိင္ငံျခား သတင္းဌာနေတြက တဆင့္ ၾကားသိေနၾကရ တယ္။ ေနာက္ဆုံးမွာေတာ့ ဂြမ္ေဒါင္းျပည္နယ္ရဲ႕ လက္ေထာက္ အုပ္ခ်ဳပ္ေရး မွဴးက ဝူကန္ရြာကုိ အေရာင္းဆင္း၊ မေက်မနပ္ ျဖစ္ေနတဲ့ လယ္သမားေတြ နဲ႔ ေတြ႔ဆုံေဆြးေႏြးၿပီး ျပႆနာကုိ ၿငိမ္းေအးေအာင္ လုပ္ေပးခဲ့တယ္။
လယ္သမားေတြရဲ႕ ေတာင္းဆုိမႈက တရားမွ်တတယ္လုိ႔ အာဏာပုိင္ေတြက သေဘာေပါက္ လက္ခံခဲ့ၾကတယ္။ လယ္ယာေျမ တခ်ိဳ႕ကုိ ျပန္ေပး တယ္ ။ ေစာေစာက အဖမ္းခံထားရတဲ့ လယ္သမားေတြကုိ ျပန္လႊတ္တယ္။ အဲဒီေနာက္ လွ်ိဳ႕ဝွက္မဲေပးစနစ္နဲ႔ ေရြးေကာက္ပဲြ လုပ္ေပးလုိက္တယ္။ ဒီေရြးေကာက္ပြဲမွာ လူထုလႈပ္ရွားမႈ ေခါင္းေဆာင္က မဲအျပတ္နဲ႔ အႏုိင္ရရွိၿပီး သူပဲ ရြာသူႀကီး ျဖစ္သြားေတာ့တယ္။

ဒီဝူကန္ရြာ အေရးအခင္းကုိ အေၾကာင္းျပဳၿပီး တ႐ုတ္ျပည္မွာ ဒီမုိကေရစီ ကူးေျပာင္းမႈ ျဖစ္လာႏုိင္တယ္လုိ႔ လူတခ်ိဳ႕က ေမွ်ာ္လင့္လာၾကေတာ့တယ္။
သတင္းေတြအရ တ႐ုတ္ျပည္ရဲ႕ တျခားေနရာေတြမွာလည္း အလားတူ အျဖစ္အပ်က္ေတြ ရွိေနခဲ့တယ္ဆုိတာ သိရတယ္။ ဒါေတြကုိ ေထာက္႐ႈ႕ၿပီး တ႐ုတ္ျပည္ရဲ႕ ဗဟုိဦးစီးမႈစနစ္ အားေလ်ာ့လာေနၿပီလုိ႔ တခ်ိဳ႕ကလည္း ေတြး ၾကတယ္။ ဒါေပမဲ့ တကယ့္အမွန္တရားက ဒီအျဖစ္အပ်က္ေတြဟာ ဘယ္ နည္းနဲ႔မွ ႏုိင္ငံေတာ္အဆင့္အထိ ေရာက္မလာႏုိင္ဘူးဆုိတာပဲ။ ဒီအခ်က္ကုိ ဝူကန္ အေရးအခင္းက သက္ေသခံေနတယ္။ ဒီကိစၥ အေျခအေနမွန္ ကုိ ျပန္ေရာက္ဖုိ႔ တ႐ုတ္ကြန္ျမဴနစ္ အစုိးရက ဂြမ္ေဒါင္းျပည္နယ္ရဲ႕ ဒုတိယ အာဏာအရွိဆုံးလူကုိ ေစလႊတ္လုိက္တယ္။
ဝူကန္အေရးအခင္းကေန သခၤန္းစာႏွစ္ခု ဆြဲယူလုိ႔ရတယ္။
တစ္အေနနဲ႔ တ႐ုတ္ကြန္ျမဴစ္ပါတီက သူတုိ႔ပုိင္ဆုိင္ထားတဲ့ အာဏာကုိ လက္လႊတ္မခံဘူး။ ပါတီရဲ႕ အကူအညီနဲ႔ အေျခအေနမွန္ကုိ ျပန္ေရာက္ေ အာင္ ထိန္းထားႏုိင္တယ္။
ႏွစ္ကေတာ့ ပါတီဟာ တည္ၿငိမ္မႈကုိ ရရွိေစဖုိ႔ သူတုိ႔အာဏာကုိ အေပ်ာ့လုိ တစ္မ်ိဳး၊ အမာလုိတစ္ဖုံ ေရာစပ္ သုံးစြဲေနတယ္ ဆုိတာပါ။

ျပႆနာတစ္ခု စတင္ဖုိ႔ အလားအလာ ရွိေနၿပီဆုိရင္ ဗဟုိအစုိးရက လက္ မေႏွးဘဲ ျပႆနာ သေႏၶတည္စ ကတည္းက ခင္တင္းတင္း ကုိင္တြယ္ ေျဖ ရွင္းေလ့ရွိတယ္။ ေနာက္ၿပီးေတာ့ ဒီဆႏၵျပမႈမွာ လယ္သမားေတြဖက္ က လည္း ေဒသဆုိင္ရာ အက်င့္ပ်က္ အရာရွိေတြကုိပဲ ဆႏၵျပၾကတာ။ တကယ္ေတာ့ ကြန္ျမဴနစ္ပါတီရဲ႕ ကုိယ္က်င့္တရားပ်က္မႈေတြဟာ အလြန္ ထင္သာျမင္သာ ရွိပါတယ္။ ဒါေပမဲ့ ဝူကန္ရြာသားေတြဟာ ဒီကိစၥကုိ သတိ ရွိရွိနဲ႔ ဆႏၵျပေနၾကတာကုိ ေတြ႔ရတယ္။ သူတုိ႔ကုိင္ေဆာင္ထားတဲ့ ဆုိင္း ဘုတ္ေတြကုိ ၾကည့္ရင္ သူတုိ႔ဟာ ဗဟုိအစုိးရကုိ ေထာက္ခံတယ္။ သူတုိ႔ ကန္႔ကြက္တာက ေဒသဆုိင္ရာ အရာရွိေတြသာ ျဖစ္တယ္ဆုိ တာ ေတြ ႔ျမင္ႏုိင္ပါတယ္။
တ႐ုတ္လူမ်ိဳးေတြ ဆႏၵျပရင္ ဒီအတုိင္းပဲ ျပလာၾကတာ ႏွစ္ေပါင္း ေထာင္ခ်ီၿပီး ၾကာခဲ့ပါၿပီ။ ဗဟုိအစုိးရကုိ ဆႏၵျပေနတာဟာ သဲထဲေရသြန္သလုိပဲဆုိတာ သူ တုိ႔ သေဘာက္ေပါက္ၾကတယ္။ ဒီေတာ့ သူတုိ႔က ဗဟုိအစုိးရကုိ သစၥာရွိ ရွိ ေထာက္ခံၿပီး ေဒသတြင္းက အရာရွိေတြကုိပဲ ဆန္႔က်င္ ဆႏၵျပၾကေတာ့ တယ္။ တစ္ႏုိင္ငံလုံးကုိ သိမ္းပုိက္ႏုိင္ဖုိ႔အထိ ရည္ရြယ္ခ်က္ မရွိရင္ ဗဟုိအစုိး ရကုိ ဆန္႔က်င့္ဖုိ႔လည္း လက္ေရွာင္ၾကတယ္။ တစ္ႏုိင္ငံလုံး သိမ္းပုိက္ႏုိင္ဖုိ႔ ဆုိတာကလည္း ျဖစ္ႏုိင္ေခ် ေတာ္ေတာ္ မရွိတဲ့ကိစၥပါပဲ။
(ဆက္ရန္)

ဇင္ေဝေသာ္

ေက်ာင္းတြင္းမွတ္စု (ေယာဂီရဲ႕ ေလာ႔ဂ်စ္)


"အရွင္ဘုရားရယ္၊ လူအမ်ားစုကေတာ႔ က်န္းမာေရးအတြက္ ေန႔စဥ္ေလ႔ က်င္႔ခန္းေလးေတြလုပ္ဖို႔ထက္ တစ္ခုခုျဖစ္ၿပီဆိုေတာ႔မွ ဆရာဝန္ဆီ သြား ၊ ေဆးထိုးေဆးစား လုပ္ခ်င္ၾကတာပါ။ လြယ္တာကိုး။
ဘာသာေရးမွာလည္း အဲသလိုပါပဲ။ ေန႔စဥ္က်င္႔သုံးရမယ္႔ သတိပ႒ာန္ စတာေတြကို မက်င္႔ၾကပါဘူး။ ဒုကၡႀကံဳလာၿပီဆိုေတာ႔မွ ဘုရားေရွ႕ေရာက္၊ ဆုေတြေတာင္း၊ ရဟန္းေတြဆီလာ၊ ဘလက္ဇင္းေတြ အလုပ္ခိုင္းတတ္ၾက တာပါ။ ဒါကလည္း လြယ္တာကုိး"

သူ႕စကားကို ၾကားလိုက္ရၿပီး ဒီ တ႐ုတ္က မေခပါလားဟု ေတြးမိကာ သူ႕ကိုလည္း ေခသူမဟုတ္ စာရင္းထဲ အျမန္ထည္႔ထားလိုက္ရေတာ႔သည္။

ဆယ္ပါးရယ္ဘြယ္၊ မွတ္ေၾကာင္းသြယ္ပိမ့္


(၁) ဥာဏ္က်ယ္ပါလ်က္၊ ပြဲလည္ခ်က္ဝယ္၊ ႏႈတ္ထြက္ယြင္းပါး၊ ဖြင္ဆိုမွားအံ့၊
(၂ ) ခစားသူမွာ၊ သူလိုရာသို႔ လိုက္နာရလ်က္၊ မာနတက္အံ့၊
(၃) လကၡဏာမဲ့၊ ခ်ဳိ႕တဲ့ဥစၥာ၊ ဆင္းရဲစြာလ်က္၊ ကာမဂုဏ္မႈ၊ လံု႔လျပဳအံ့၊
(၄) ျပီးထုထပ္ပြား၊ ဥစၥာမ်ားလ်က္၊ မိုက္အားဖံုးလြမ္း၊ မေပးကမ္းပဲ၊ ဒါန နည္းအံ့၊
(၅) ျငိမ္းခ်မ္းသာယာ၊ ေနရပါလ်က္၊ သူမ်ားမွီေန၊ ခစားေနအံ့၊
(၆) သားေရေလ်ာ့ပါး၊ အိုပါျငားလည္း၊ တရားမဂ္ဖိုလ္၊ မမွီခိုအံ့၊
(၇) ရန္ျပိဳပယ္လွစ္၊ ျပည့္ရွင္ျဖစ္လ်က္၊ မူညစ္ဆိုးႏြမ္း၊ မူးမတ္သြမ္းႏွင့္၊ ခ်စ္ကၽြမ္းဝင္ဝင္၊ ေရးတိုင္ပင္အံ့၊
(၈) သန္႔စင္ႏြယ္ဓာတ္၊ မ်ဳိးရိုးျမတ္လ်က္၊ အတတ္မသင္၊ နားဝင္မ ကၽြမ္း ၊ ေလာ္လီသြမ္းအံ့၊
(၉) မႏြမ္းဂုဏ္အင္။ ေယာက်ၤားစင္လ်က္၊ ခ်စ္ခင္စိုးပိုင္၊ မယားႏိုင္အံ့၊
(၁၀) သံုးဆိုင္ေဗဒင္၊ ကုန္စင္ေျမာက္ျမား၊ ထံုးႏွယ္ထြားသည္၊ ပုဏၰားျဖစ္ လ်က္၊ အက်င့္ပ်က္အံ့၊
ကန္႔ကြက္ျခားနား၊ ဤဆယ္ပါးကို၊ အမ်ားလူတြင္၊ ရယ္ဘြယ္ထင္သည္၊ သည့္ျပင္ရယ္ေဆး ရမည္ေဝး။

(ၾသဝါဒထူးပ်ဳိ႕၊ စိႏၱေက်ာ္သူဦးၾသ)

ဇင္ေဝေသာ္နဲ႔ ဆုထားမ်က္ခ်ယ္တို႔ ပြင္႔လႊာမ်ား အေၾကာင္း


နာဂေတာင္တန္း အသြယ္သြယ္ဆီ ေဝ႔ဝိုက္ဆင္းလာသည္႔ စာရာေမတိ ႏွင္း သက္ေလက ရက္စက္လြန္းလွ၏။
ေရာက္လာသူ ဧည္႔သည္တိုင္းကို လက္ေအးႀကီးျဖင္႔ ေထြးေပြ႔တတ္သည္႔ နာဂေတာင္ေန ငွက္ဖ်ားပိုးတို႔က စာနာမႈ ကင္းလြန္းလွ၏။
ထို ေသလုေမ်ာပါး ေန႔ရက္ေတြမ်ားမွာ ေႏြးေထြးသည္႔ ႏွလုံးသားမ်ားသာ မရွိခဲ႔ရင္ "ငါ႔" ကို ၃၁ ဘုံထဲ ဘယ္မွာ ရွာရမလဲ။ မသိ။


ထိုစဥ္ ေမြးကင္းစ ကေလးႏွစ္ေယာက္ကို နာမည္ ေပးဖို႔ ရွိလာခဲ႔သည္။
အဂၤါသားနဲ႔ အဂၤါသမီးေလး။
အတတ္ႏိုင္ဆုံး အလွဆုံး ေရြးမိသည္။
ဇင္ေဝေသာ္နဲ႔ ဆုထားမ်က္ခ်ယ္။


"ဘဝမွာ အဆင္ေျပခိုက္ ေလေျပတိုင္း ပုေလြတစ္ေခ်ာင္းစီ ပါတယ္"
ေသလုေမ်ာပါး ေန႔ရက္မ်ားနဲ႔ ေက်းဇူးတရားမ်ာဆီ ေရာ္ရည္ရင္း ရွိၿပီးသား လူ အတန္ငယ္သိသည္႔ ကေလာင္ကို ခ်န္ခဲ႔ကာ ဇင္ေဝေသာ္ကို ခ်စ္ျမတ္ႏိုး စြာ ေမြးဖြားလိုက္မိသည္။
အမည္ဆိုတာေတြကလည္း တကယ္ေတာ႔ ဘာဆို ဘာမွ မဟုတ္။
သို႔ေသာ္......

အိုဘီစီးတီး (Obesity) ေပၚ ဘုရားရွင္၏သေဘာထား


မေရာင္ရာဆီလူးရေပဦးေတာ့အံ့။
    ျမတ္စြာဘုရားရွင္သည္ ဝိတ္ထိန္းဖုိ႔မွာၾကားေတာ္မူခဲ့ေလသေလာ။ တိတိက်က်ေျပာရန္ကား ခက္၏။ သို႔ေသာ္ ယင္းအလြန္ဝေရာဂါဟုဆိုေသာ Obesity သည္ ယေန႔လူခ်မ္းသာႏိုင္ငံႀကီးမ်ား၌ ဝမ္းမီလ်ံတန္ေသာ ဆိုလူးရွင္းတစ္ခုျဖစ္ေနေပေတာ့သည္။ ထို႔ေၾကာင့္ ဒိုက္ယက္ႏွင့္ဆိုင္ေသာ အမွာစကားေတာ္တစ္ခ်ိဳ႕ လက္လွမ္းမီသ၍ ထုတ္ၾကည့္မိေတာ့သည္။

    မာတိကာနိဒါန္းကိုက်က္စဥ္ ထန္းသီးလံုးခန္႔ပမာဏရွိေသာ ႏို႔ဂဏာဆြမ္းကို ေလးဆယ့္ကိုးလုတ္ မရုတ္ေလြးေလြး ဘုန္းေပးေတာ္မူသည္ဟု ဆို၏။ ထန္းသီးလံုးခန္႔ရွိေသာ ဆြမ္းလုတ္(၄၉) လုတ္သည္ အလြန္မ်ားေသာ ပမာဏပင္ျဖစ္ေခ်၏။ ဤပမာဏအတိုင္းသာဆိုေသာ္ ယေန႔ဗုဒၶဘာသာတို႔အာရံု၌ ေပၚထင္ေနေသာ ျမတ္စြာဘုရားရွင္၏ ရူပကာယေတာ္သည္ အတန္ငယ္ပိန္သြယ္ေတာ္မူသည္ဟုသာ ဆိုရေခ်ေတာ့အံ့။
    (၄၉) လုတ္ကိစၥကုိ ဘာမွမမိန္႔ေသာ္လည္း “ထန္းသီးလံုးခန္႔” ဟူေသာ စကားကုိမူ မင္းကြန္းတိပိဋကဓရ ဆရာေတာ္ႀကီးကား သေဘာေတြ႔ေတာ္မမူေခ်။ ထန္းသီးလံုးခန္႔မျဖစ္သင့္၊ ထန္းေစ့ခန္႔မွ်သာျဖစ္သင့္သည္ဟု မဟာဗုဒၶဝင္က်မ္း၌ ဆံုးျဖတ္ေတာ္မူ၏။ သဘာဝယုတၱိ၊ အာဂမယုတၱိရွိရွိ ေရွးစကားကုိပယ္ေတာ္မူခဲ့၏။ ထိုစကားအရ ျမတ္စြာဘုရားရွင္၏ ရူပကာယေတာ္သည္ မပိန္၊ မဝ ၾကည္ညိဳဖြယ္ကို ေဆာင္နုိင္ေပေတာ့၏။
    ၿပံဳးရယ္ဖြယ္စကားတစ္ခြန္း ကစၥည္း သဒၵါက်မ္း၌ ေတြ႔ရ၏။
    “ ေဒဝဒေတၱာ ဒိဝါ နဘုေတၱာ တူေလာ” ဟု ျဖစ္သည္။ ေဒဝဒတ္ကား ေန႔အခါ၌ မစား၊ သို႔ေသာ္ ဝၿဖိဳး၏ဟု အဓိပၸါယ္ရေလသည္။
    သူ႔ကိုယ္သူ ေခါင္းပါးခ်ိဳးျခံေသာအက်င့္ရွိသူဟု ေၾကြးေၾကာ္ေသာ ေဒဝဒတ္ကို ဂရမၼဆရာက လက္ေဆာ့၍ ေသာ့လိုက္ေသာ အေသာစကားျဖစ္ေလသည္။ ဘုရားရွင္ႏွင့္ကား ဘာမွမဆိုင္ေပ။ ဘုရားရွင္က ေန႔အခါ၌ အစာမဘုန္းေပးဟုလည္း မမိန္႔၊ ဝၿဖိဳးေသာခႏၶာကိုယ္ရွိသည္ဟု စာေပ၌လည္းမေတြ႔ရ။ ဤကိစၥကို ေဒဝဒတ္အထံသို႔သာ ေဘာ္လီေဘာပုတ္ရေပေတာ့အံ့။
    “ စတၱာေရာ ပဥၥ အာေလာေပ အဘုတြာ ဥဒကံ ပိေဝ” ဟူေသာ စကားေတာ္ကိုလည္း ေတြ႔ရျပန္၏။ အဝအတင္းႀကီးမစားဘဲ ဆြမ္းေလးငါးလုတ္ခန္႔ေလွ်ာ့စားၿပီး ေရေသာက္ရန္မွာၾကားထားေသာ ဒိုက္ယက္ႏွင့္ဆိုင္သည့္ စကားေတာ္ျဖစ္၏။ ငိုက္ျမည္းျခင္း၊ အဝလြန္ျခင္း စသည္တို႔ကို ကာကြယ္ရန္ဟုတဆိုက ျငင္းရန္ခက္၏။
    ဤသည္ကိုပင္ စာတတ္ေပတတ္ ေညာင္ကန္ဆရာေတာ္ဗုဓ္က ခပ္ေသာေသာ ယူဆေတာ္မူခဲ့ေပသတတ္။ “ အဘုတြာ” ဟူေသာ ပါဠိပုဒ္၌ပါေသာ “အ” ကို ပဋိေသဓ (သို႔) နက္ေဂးတစ္ပါတီကယ္အေနျဖင့္ မယူဆပဲ “ အပိုအလြန္” ဟူေသာ အနက္ကိုယူေတာ္မူၿပီး “ ဆြမ္းေလးငါးလုတ္ခန္႔ (စားသင့္သည္ထက္) ပိုစားၿပီးမွ ေရေသာက္ရာ၏ဟု ဘာသာျပန္ခဲ့သည္ဟု ၾကားဖူး၏။ အတည္စကားဟုတ္္ဟန္္ေတာ့မတူေပ။ “ သဒၵါတတ္ေတာ့ ေဆာ့” ဟူသည့္ စကားအတိုင္းသာ ျဖစ္ႏိုင္၏။
    မည္သို႔ဆိိုေစ ထုိအာဟာရႏွင့္ပတ္သက္ၿပီး အဝလြန္ေရာဂါႏွင့္ ဝိတ္ခ်ေရးကား လူေတာ္ေတာ္မ်ားမ်ား ေျပာေနၾကရေသာ စကားျဖစ္ေတာ့၏။ စားခ်င္ရင္မ်ား နင္းကန္စားၿပီး အဝလြန္လာေသာအခါ အစာစားခ်င္စိတ္နည္းပါးေအာင္ ထိန္းခ်ဳပ္လာၾက၏။ ဆိုက္ကိုက်င့္စဥ္ကုသထံုးကုိ သံုးလာၾက၏ (Psychotherapy) ။ ဒိုက္ရက္ႏွင့္ပတ္သက္ၿပီး ပညာရွင္မ်ားထံ နည္းခံလာၾက၏။ ေနာက္ဆံုးခြဲစိတ္ကုသမႈမ်ားပင္ လုပ္လာၾကေတာ့၏။ အမွန္မူ အနည္းငယ္ေသာ ေလ့က်င့္ခန္းပံုမွန္လုပ္ျခင္း၊ အစားေလွ်ာ့စားျခင္းျဖင့္ ဤကိစၥကို ထိ္န္းထားႏိုင္ေပသည္။
    ျမတ္စြာဘုရားကမူ “ ျမဴးရြယ္မာန္ၾကြ၊ လွပေရဆင္း၊ ျပည့္ၿဖိဳးျခင္းငွာ၊ မသံုးပါ”  ဟု ဆင္ျခင္ၾကရန္မွာေတာ္မူခဲ့၏။
    ယေန႔ အစာစားျခင္းကို ငဲ့ေစာင္းၾကည့္ေသာအခါ အမွန္ဆာ၍စားသည္က ရွားလွ၏။
    ပ်င္း၍စားသည္ဟု တစ္ခ်ိဳ႕ကဆို၏။ ေၾကာ္ျငာေကာင္း၍ စား၏။ အေပ်ာ္သေဘာ စား၏။ တီဗြီေၾကာ္ျငာကို စမ္းသပ္ၾကည့္လိုသျဖင့္ စား၏။ မစားဖူးေသာအစာျဖစ္ေသာေၾကာင့္ စား၏။ ဖေလဘာအသစ္ပါဝင္ေသာေၾကာင့္ စား၏။ ဤသည္တို႔ကား ယေန႔လူမ်ား အစာစားျခင္း၏ အေၾကာင္းတရားတို႔တည္း။ ဤနည္းျဖင့္ လူႀကီးေရာ၊ ကေလးပါ အဝလြန္ေရာဂါ စြဲကပ္လာၾကေပေတာ့၏။
    ဘုရားရွင္လက္ထက္က ပေသနဒီေကာသလမင္းႀကီးသည္ အလြန္အစားမက္၏။ ဝၿဖိဳးေသာခႏၶာကိုယ္ ရွိသည္ဟုလည္းဆို၏။ ျမတ္စြာဘုရားထံေရာက္ခုိက္ အစားလြန္ထားသျဖင့္ အသက္ကိုပင္ မႏိုင္မနင္းရွဴေနရရွာသည္ဟု ဆို၏။ ထိုအခါ ျမတ္စြာဘုရားရွင္က-
    “ လူတစ္ေယာက္သည္ သတိႏွင့္ယွဥ္ၿပီး မွ်မွ်တတစားသံုးမည္ဆိုလွ်င္ နာမက်န္းမႈကိုလည္း ပယ္ေဖ်ာက္ႏိုင္၏။ အရြယ္တင္၏။ အသက္ကိုလည္း ရွည္ေစ၏” ဟု မိန္႔၏။
    စားပိုးနင့္ေနရွာေသာ ပေသနဒီေကာသလႀကီးက ထိုစကားတို႔ကို ေကာင္းေကာင္းမၾကားလိုက္ရရွာ။ ထို႔ေၾကာင့္ တူျဖစ္သူကုိ ထပ္ေျပာျပရန္ ခိုင္းခဲ့ရသည္ဟု စာေပကဆို၏။
    ပေသနဒီကား ဘုရားစကားကို နားေထာင္၏။ ထို႔ေနာက္ on a diet လုပ္ကာ ဝိတ္ေတြက်လာၿပီး ေဘာဒီလည္း စလင္းျဖစ္သြားသည္ဟု ဆိုေလ၏။
    ဘုရားရွင္၏ အဆံုးအမေတာ္မ်ားအနက္ အိုဘီးစီးတီးကို အထိေရာက္ဆံုးထိန္းခ်ဳပ္ႏုိုင္ဆံုး အဆံုးအမမွာ သတိႏွင့္စားျခင္းပင္ ျဖစ္ေပလိမ့္မည္။ အမွတ္ျဖင့္စားေနေသာအခါ အမူအယာလည္းေႏွး၏။ ဝါးမႈ၊ ၿမိဳမႈလည္း ေႏွး၏။ အစားအေသာက္အေပၚ တြယ္မက္ေသာ ရသတဏွာကိုလည္း ပါးလ်ေစ၏။ အနည္းဆံုး မိမိဘာစားေနသည္ ဘယ္လိုစားေနသည္ကို သိ၏။ ပေသနဒီေကာသလကုိုေပးခဲ့ေသာ “ သတိႏွင့္စား” ဟူေသာ စကားသည္ လိုက္နာရခက္ေသာ္လည္း မဆာပဲစားတတ္ၾကေသာ ယေန႔ေခတ္လူတစ္ခ်ိဳ႕အတြက္ အလြန္ပင္ထိေရာက္ႏုိင္သည္ဟု ထင္မိသည္။

    ပို၍အံ့ၾသဖြယ္ေကာင္းသည္မွာ ပေသနဒီေကာသလကို ဘုရားရွင္မိန္႔မွာရာ၌ ေပါ့စတစ္မ်ားျဖင့္ မိန္႔ေတာ္မူျခင္းတည္း။ ဤသည္မွာ ၂၀-၂၁ ရာစု ဆိုက္ေကာ္ေလာ့ဂ်စ္တို႔ ေျပာေနၾကသည့္ သူတပါးကို အၾကံေပးရာ၌ နေဂးတစ္ထက္ ေပါ့စတစ္က ပို၍ထိေရာက္ေၾကာင္းပင္ ျဖစ္ေလသည္။
    ဝိတ္ေလ်ာ့ျခင္း၏ အက်ိဳးေက်းဇူးမ်ားကား-
    ၁။ တႏုတႆ ဘဝႏိၱေဝဒနာ- ခႏၶာကိုယ္ ေဝဒနာကိုေလ်ာ့ပါးေစ၏။
    ၂။ သဏိကံ ဇာရတိ- ဇရာ အလာေႏွး၏၊ အရြယ္တင္၏။
    ၃။ အာယု ပါလယ- အသက္ကိုေစာင့္ေရွာက္၏။ အသက္ရွည္ေစ၏။
    ဤအခ်က္တို႔သည္ ေမာ္ဒန္ေဆးသိပၸံက မျငင္းႏိုင္ေသာ ဗုဒၶ၏လမ္းညႊန္ခ်က္မ်ားပင္ ျဖစ္ေခ်ေတာ့၏။
    ထို႔အျပင္ ရွစ္ပါးသီလေစာင့္ထိ္န္းသူ၊ ရဟန္း၊ သာမေဏ၊ သီလရွင္တို႔ ဝိကာလကိုေရွာင္ၾကဥ္ၾက၏။ ေန႔လြဲညစာစားျခင္းမွ ေရွာင္ၾကဥ္ျခင္းသည္ အဝလြန္ျခင္း အိုဘီစီးတီး အဝလြန္ျခင္းကို ကာကြယ္ရန္ဟုေတာ့ မဆိုလိုေပ။ စာေပ၌လည္း မေတြ႔ရ။ သို႔ေသာ္ ညစာမစားျခင္းသည္လည္း အဝလြန္ျခင္းကို ေသခ်ာေပါက္ ဟန္႔တားထားႏိုင္ေပလိမ့္မည္။
    မေယာင္ရာဆီလူးကိစၥကို ရွင္း၏။
    ျမန္မာလူမ်ိဳးတို႔တြင္ ထမင္းနပ္မွန္ေအာင္ပင္ ႀကိဳးစားရွာေနရေသာ မိသားစုမ်ား မ်ားစြာရွိေနေပေသး၏။ ထိုပုဂၢိဳလ္တို႔အတြက္္ ယခုေရးမိေသာ အဝလြန္ျခင္း အိုဘီးစီးတီးသည္ အလြန္ပင္အားနာစရာေကာင္းလွေပ၏။ မတတ္ႏိုင္။ ေရးရန္ရွိက ေရးရေပေတာ့အံ့။
    တစ္ေန႔က က်န္းမာေရးမေကာင္းသျဖင့္ ဆရာဝန္ထံသြားရ၏။ ဆရာဝန္က အရပ္ႏွင့္ အေလးခ်ိန္ကို စစ္၏။ ယခုအထိေတာ့ အိုဗာဝိတ္မျဖစ္ေသး။ ျဖစ္ရန္အလားအလာကား ရွိ၏ဟုဆို၏။ ထို႔ေၾကာင့္ ေလ့က်င့္ခန္းလုပ္ရန္ ေျပာ၏။ ဘယ္သုိ႔ေသာ ေလ့က်င့္ခန္းလုပ္ရမည္နည္းဟုေမးရာ “ေရကူး” ဟု ခရစ္ယာန္ဆရာဝန္က ေျပာ၏။ ရဟန္းေရမကူးရဟုဆိုရာ “ ေျပး” ဟု ဆိုျပန္၏။ ေျပး၍လည္း မရဟုဆိုျပန္ရာ “ ေဂ်ာ့ဂင္” လုပ္ဟု ေျပာျပန္၏။ ေဂ်ာ့ဂင္လည္း လုပ္လို႔မရ လမ္းေလွ်ာက္ရံုသာ လုပ္လို႔ရသည္ဟုဆိုုေသာအခါ လမ္းေလွ်ာက္ျခင္းကား အက္ခ္ဆာဆိုက္ဟု ဆိုရန္ခက္၏ဟု ၿငီးျငဴေလေတာ့၏။

    ေဆးခန္းကျပန္မွ တစ္ေယာက္တည္း စဥ္းစားမိ၏။
    သူေပးေသာေလ့က်င့္ခန္းမ်ားက ထမင္းသံုးနပ္စားေသာသူမ်ားအတြက္ ျဖစ္၏။ ရဟန္းကား ႏွစ္္ထပ္မွ်သာ ေပါ့ေပါ့ပါးပါး ေလ့က်င့္ခန္း (လမ္းေလွ်ာက္ျခင္း) ေလးမွ်ျဖင့္ လူခ်မ္းသာေရာဂါ Obesity ကို ကာကြယ္ထားႏိုင္ေပသည္။
    ဤကား ဝိကာလ၏ေက်းဇူးဟုဆိုေသာ္ မွားအံ့မထင္။
    ဘုရားရွင္သည္ Obesity ျပႆနာကို ႀကိဳတင္သိျမင္ေတာ္မူသည္ဟု ထင္၏။ 

(22/10/2013)
သီဟနာဒ
(2-Jul-2012)