စကၤာပူတေစၧကလည္း ေျခာက္ (ေနာက္) တယ္


ျဖစ္ေနတာက Rainbow Centre, Margaret Drive School မွာျဖစ္သည္။ ထိုေက်ာင္းက ျမန္မာလို ဆြံ႕အနားမၾကားေက်ာင္းဟု အနီးစပ္ဆုံး ဆိုရမည္ ထင္ပါသည္။ ေက်ာင္းသား ေလးရာေက်ာ္ ရွိသည္။
ဆရာ၊ ဆရာမမ်ား အုပ္စုလိုက္ ဓာတ္ပုံ႐ိုက္ၾကအၿပီး ျပန္ၾကည္႔ေတာ႔ မဆီ မဆိုင္ မ်က္ႏွာတစ္ခုက ဓာတ္ပုံ ဝင္အ႐ိုက္ခံသြားသည္။ ထိုမ်က္ႏွာ က ေၾကာ္႐ြံ႕ဖြယ္ဟု ဆိုၾကသည္။ မည္သူမည္ဝါမွန္း သူတို႔မေျပာႏိုင္။ အမ်ိဳး သမီး ဟုသာဆိုႏိုင္ၾကသည္။
ေနာက္တစ္ႀကိမ္မွာက အမ်ိဳးသား။ ဆရာမတစ္ေယာက္က သူမေဘးမွာ ရပ္ေနသည္႔ အမ်ိဳးသားဖက္လွည္႔ကာ စကားစမည္ ေျပာေနမိသည္။ သူမ အထင္က ေက်ာင္းထဲမွ အသိဆရာတစ္ေယာက္ဟုျဖစ္ေသာ္လည္း ထိုေန႔က ထိုဆရာ ေဆးခြင္႔ယူထားသည္ ဟူသတဲ႔။
သို႔ျဖင္႔ သီရိလကၤာကိုယ္ေတာ္ေလးနဲအတူ ပရိတ္လိုက္ရြတ္ေပးလိုက္ရသည္။

ဤ၌ အထူး ေျပာလိုသည္က ေက်ာင္းအုပ္ဆရာမႀကီးကိုယ္တိုင္ လာပင္႔ တာျဖစ္ၿပီး သူမက မြတ္စလင္ျဖစ္သည္။ ေခါင္းၿမီး ၿခဳံထားသည္။ သူမက မြတ္စလင္ျဖစ္ေသာ္လည္း အားလုံးအတြက္ လုပ္သင္႔တာကို အယူမသည္း၊ အစြဲမႀကီးပဲ လူႀကီးပီသစြာ ျပဳလုပ္သြားသည္။
အားက်မိ၏။ ေလးစားမိ၏။
မိမိတို႔အမွန္ ေၾကာက္သင္႔သည္က တေစၧမဟုတ္၊ ဘာသာအခ်င္းခ်င္း မုန္း တီးစိတ္၊ ဘာသာအခ်င္းခ်င္း ပ်က္စီးေစလိုေသာအကုသိုလ္စိတ္ ပင္ျဖစ္ သည္။
ဘယ္ဘာသာဝင္လို႔ဆိုဆို အကုသိုလ္ကေတာ႔ ကုသိုလ္ ျဖစ္မသြားႏိုင္။

ကမၻာ႔အေတာ္ဆုံး ကေလးမ်ား (The Smartest Kids in the world)


By amanda ripley

က်မအတြက္ ပေဟဠိ

တိုင္းမ္နဲ႔ အျခားမဂၢဇင္းေတြမွာ စာေရးေနရတဲ့ သက္တမ္းတစ္ေလွ်ာက္လံုး ပညာေရးနဲ႔ ပတ္သက္တဲ့ေဆာင္းပါးေတြကို လက္ေရွာင္ဖို႔ အျမဲတမ္းႀကိဳး စားေနမိခဲ့တယ္။ အယ္ဒီတာက အေရးခိုင္းရင္ေတာင္မွ ပညာေရးနဲ႔ ပတ္ သတ္တဲ့ ေဆာင္းပါးေတြအစား အၾကမ္းဖက္မႈသတင္း၊ ေလယာဥ္ပ်က္က်မႈ သတင္း၊ ေရာဂါျပန္႔ပြားမႈသတင္း စတာေတြကို ေရးလိုက္မိတတ္ပါတယ္။
က်မဖြင့္ေတာ့မေျပာမိပါဘူး။ ဒါေပမဲ့ စိတ္ထဲမွာေတာ့ ပညာေရးနဲ႔ပတ္သက္ တဲ့ ေဆာင္းပါးေတြဟာ အေရးမႀကီးလွဘူးလို႔ထင္တယ္။ ဒါေတြကို ဖတ္တာ ကလည္း လူႀကီးပိုင္းေတြ၊ ကေလးေတြက ဓာတ္ပံုၾကည့္တာေလာက္ပဲ ရွိႏုိင္ ပါတယ္။

အျငင္းပြားစရာ ဝါရွင္တန္က ပညာေရးအႀကီးအမွဴးအသစ္အေၾကာင္းကို အယ္ဒီတာက အေရးခိုင္းေတာ့မွ က်မ စိတ္ေျပာင္းလာခဲ့ရတာပါ။ ဒီကိစၥနဲ႔ ဆက္စပ္ျပီး ကေလးေတြ၊ မိဘေတြ၊ ေက်ာင္းဆရာေတြကို ပညာေရးနဲ႔ ပတ္ သတ္ျပီး စကားေတြအမ်ားႀကီးေျပာျဖစ္ခဲ့ပါတယ္။ ဒီေနာက္ ဝါရွင္တန္ ပညာေရးအရာရွိအသစ္ Rhee ဟာ စိတ္ဝင္စားစရာေကာင္းလွေပမယ့္ ကေလးစာသင္ခန္းထဲမွာ ရွင္းရခက္လြန္းတဲ့ ပေဟဠိတစ္ပုဒ္ မဟုတ္လွဘူး ဆိုတာ က်မ သေဘာေပါက္ခဲ့ရပါေတာ့တယ္။

က်မအတြက္ တကယ့္ပေဟဠိက ဘာေၾကာင့္ကေလးတခ်ိဳ႕က အမ်ားႀကီး သင္ၾကားတတ္ေျမာက္ျပီး တခ်ိဳ႕ကနည္းနည္းေလးပဲ သင္ၾကားတတ္ေျမာက္ ၾကတာပါလိမ့္ ဆိုတာပါပဲ။



ပညာေရးနဲ႔ပတ္သက္လို႔ ဘာေတြျဖစ္ေနတယ္၊ ဘာေတြျဖစ္လိမ့္မယ္ ဆုိတာ ကို ေဒတာေတြအရ အရင္ထက္အမ်ားႀကီးသိလို႔ရေနျပီ။ ကေလးပညာေရး နဲ႔ပတ္သက္လို႔ အတက္၊ အက်၊ ခ်မ္းသာတဲ့ကေလးနဲ႔ ဆင္းရဲသားကေလး၊ လူျဖဴေက်ာင္းသားနဲ႔ လူမည္းေက်ာင္းသား ဒီအခ်က္ေတြေႀကာင့္ ကြဲျပားေန တာလား။
တခ်ိဳ႕အဆိုအရ ေငြေၾကာင့္၊ အသားအေရာင္ကြာျခားမႈေၾကာင့္၊ လူမ်ိဳး မတူ ညီမႈေၾကာင့္ ဒီလိုေတြကြဲျပားေနတာ တဲ့။ ဒါေတြေၾကာင့္သက္သက္ေတာ့ မ ဟုတ္ႏိုင္ေသးပါဘူး။ အျခားအေၾကာင္းတရားေတြ ရွိကိုရွိေနရဦးမယ္။

ဒီေနာက္ ႏွစ္ေပါင္းအေတာ္ၾကာေအာင္ ပညာေရးနဲ႔ပတ္သက္တဲ့ ေဆာင္း ပါးေတြ အမ်ားၾကီးေရးေနမိတယ္။

ဝါရွင္တန္ဒီစီ ကင္းဘဲ(လ္) မူလတန္းေက်ာင္းက ငါးတန္းကေလးတြဟာ အလြန္ရွည္လ်ားတဲ့ ဆခဲြကိန္း သခ်ၤာပုစာၦတစ္ပုဒ္ကို ဘလက္ဘုတ္ေပၚမွာ သူတို႔ကိုယ္တိုင္တြက္ခ်က္ခြင့္ျပဳဖို႔ ဆရာ့ကို ေတာင္းဆိုေနၾကတာကို ေတြ႕ ခဲ့ရဖူးပါတယ္။ သူတို႔တြက္တဲ့အေျဖမ်ား မွန္သြားျပီဆိုရင္ လက္သီး လက္ေ မာင္းတန္းျပီး “ေရး..” လို႔ ျပိဳင္တူေအာင္တတ္ၾကတယ္။
သူတို႔ေလးေတြရဲ့ ပတ္ဝန္းက်င္ကိုၾကည့္ေတာ့ တစ္ပတ္မွာလူတစ္ေယာက္ႏႈ န္း အသတ္ခံေနရတဲ့ေနရာ၊ အလုပ္လက္မဲ့ (၁၀)ရာခိုင္ႏႈန္းအထိရွိေနတဲ့ေန ရာပါ။

ေနာက္တစ္ေနရာမွာေတာ့ စာသင္ခန္းထဲမွာပ်င္းရိေနတဲ့ကေလးေတြ၊ က်မ သူတို႔အခန္းထဲဝင္သြားေတာ့ မ်က္လံုးအဝုိင္းသားေလးေတြနဲ႔ ေမာ့ၾကည့္ေန ၾကတဲ့ကေလးေတြကို ေတြ႔ရျပန္ေရာ။ ျဖစ္ႏိုင္ရင္ က်မျဖင့္ ဆုသာေတာင္း လိုက္ခ်င္ေတာ့ရဲ့။ ျမတ္စြာဘုရား၊ ပ်င္းရိၿငီးေငြ႕ဖြယ္ေနာက္ထပ္ တစ္နာရီေ ဘးကေန ကေလးေတြကို ကယ္တင္ေပးေတာ္မူပါ .. လို႔ေလ။ ဒီမတူညီတဲ့ ျမင္ကြင္းႏွစ္ခုဟာလည္း က်မအတြက္ေနာက္ထပ္ပေဟဠိ တစ္ ခုပါပဲ။
အဲဒီအခိုက္အတန္႔ေလးမွာ က်မကိုက်မျပန္ေျပာမိတယ္။ ဒီပတ္ဝန္းက်င္ တစ္ ခုကေန ေနာက္ပတ္ဝန္းက်င္တစ္ခု၊ ဒီေက်ာင္းအုပ္ကေန ေနာက္ေက်ာင္း အုပ္၊ ဒီေက်ာင္းဆရာကေန ေနာက္ေက်ာင္းဆရာ .. ဒါေတြဟာ ေမွ်ာ္လင့္ ထားသင့္တဲ့ မတူညီမႈ ကြဲျပားမႈေတြပဲ လို႔ပါပဲ။ တခ်ိဳ႕ကေလးေတြကေတာ့ ကံကိုေကာင္းၾကပါတယ္။ ဒါေပမဲ့ ဒီကြဲျပားမႈေတြဟာ အမ်ားအားျဖင့္ေ တာ့ ေငြေၾကးနဲ႔ ဆက္စပ္လို႔ေနပါတယ္။

တစ္ေန႔မွာေတာ့ ပညာေရးအညႊန္းဇယားကို က်မေတြ႔လိုက္မိပါေတာ့တယ္။ က်မဘာျပန္ေျပာရမလဲေတာင္ မသိေတာ့ပါဘူး။

ဖင္လန္ကိုၾကည့္လိုက္စမ္းပါ။ ပညာေရးမွာေအာက္ေျခကေန ထိပ္ဆံုးအထိ ထိုးတက္လာလိုက္တာ ဒံုးပ်ံတစ္စင္းလုိပါပဲ။ ကဲ ဒါျဖင့္ သူတို႔ေဘးမွာရွိေနတဲ့ (ပညာေရးအညႊန္းဇယားမွာ) ေနာ္ေဝကေရာ။ အေပၚကေန ဆင္းလာလိုက္ တာ ေအာက္ဆံုးအထိေရာက္ေတာ့မတတ္ပဲ။ ဒါသာျဖစ္တယ္၊ ေနာ္ေဝမွာ ဆင္းရဲတဲ့ကေလး မရွိဘူးလုိ႔ဆိုလို႔ ရနိုင္ပါတယ္။
ကေနဒါကိုၾကည့္ျပန္ေတာ့လည္း သာမန္ပညာေရးအဆင့္ကေန တက္လာ လိုက္တာ ဂ်ပန္နဲ႔တန္းတူေလာက္ျဖစ္ေနၿပီ။
တကယ္လို႔ ပညာေရးဆိုတာဟာ ယဥ္ေက်းမႈအေပၚမွာ မွီခိုေနတယ္ဆိုရင္ ပညာေရးအေျပာင္းအလဲ ဒီလိုျမန္ေနသလို ယဥ္ေက်းမႈလည္း ပညာေရးနဲ႔ အတူ ျမန္ျမန္ႀကီးေျပာင္းလဲသြားရမွာပဲ မဟုတ္လား။

တစ္ကမာၻလံုးကို ျခံဳၾကည့္ရင္ ကေလးေတြရဲ့ပညာေရးဟာ အခ်ိန္တိုတို အ တြင္းမွာကိုပဲ တက္လိုက္၊ က်လိုက္ပါ။ က်မကိုယ္တိုင္ အျပင္ဖက္က အျမင္ နဲ႔ ေျပာင္းၾကည့္လိုက္ေတာ့ ဝါရွင္တန္ဒီစီရဲ့ကိစၥဟာ ပိုျပီးေတာ့ေတာင္ စိတ္ ဝင္စားစရာေကာင္းေနပါေသးတယ္။ နုိင္ငံအမ်ားစုဟာ သူတို႔ကေလးေတြကို ပညာေရးေကာင္းေကာင္း မေပးနိုင္ၾကပါဘူး။ သူတို႔နိုင္ငံေတြက အေတာ္ဆံုး ဆိုတဲ့ကေလးေတြကိုေတာင္ စနစ္တက် ပညာသင္မေပးနိုင္ၾကပါဘူး။ ဒါေတြ ကို ျခံဳငံုျပီးၾကည့္မိေတာ့ အေမရိကဟာ သိပ္လည္းမဆိုး၊ သိပ္လည္း မစြံ ဘူးေပါ့။

အေရအတြက္သိမ္မမ်ားေပမယ့္ တခ်ိဳ႕နုိင္ငံေတြကေတာ့ ပညာေရးမွာ သိပ္ျပီးေရွ႕ေရာက္ေနတယ္။ သူတို႔နိုင္ငံေတြက ကေလးတိုင္းလိုလိုဟာ သိပၸံ၊ သခ်ၤာ၊ စာဖတ္စြမ္းရည္ေတြနဲ႔ ဆက္စပ္ျပီး စစ္စစ္ေပါက္ေပါက္ ေတြးနည္းေခၚ နည္းေတြပါ ေလ့လာသင္ယူခြင့္ရေနၾကတယ္။ သူတို႔ေလးေတြဟာ အခ်က္ အလက္ေတြကို မွတ္မိေနရံုတင္မကဘူး။ ဒီအခ်က္ေတြကို အေျခခံျပီး ျပႆ နာေျဖရွင္းနည္းေတြကိုပါ ေလ့လာေနၾကတယ္။ ေခတ္သစ္ စီးပြားေရး နယ္ ပယ္မွာ ရွင္သန္ေနနိ္ုင္ဖို႔ သူတို႔ကို ေလ့က်င့္ေပးေနၾကတာလို႔ က်မ ဆိုလိုက္ ခ်င္ပါေတာ့တယ္။

 ေယဘူယ်ကို ျခံဳၾကည့္ရင္ အေမရိကန္ေက်ာင္းသားေတြဟာ ဂ်ပန္၊ နယူးဇီ လန္၊ ေတာင္ကိုရီးယားက ေက်ာင္းသားေတြထက္သာတယ္။ ဒါေပမဲ့ သခ်ၤာ မွာ သူတို႔ေနာက္ အေမရိကန္ကေလးေတြက အမ်ားႀကီးေရာက္ေနတယ္။ အေမရိကန္ေက်ာင္းသားအမ်ားစုဟာ ပညာတတ္မိဘေတြရွိတယ္။ ကမာၻမွာ အေကာင္းဆံုးေက်ာင္းေတြမွာ တက္ခြင့္ရေနတယ္။ ဒါေပမဲ့ သခ်ၤာ ဘာသာ ရပ္အတြက္ သူတို႔အဆင့္က (၁၀)မွာပဲ ရွိတယ္။ နယူးဇီလန္၊ ဘယ္လ္ဂ်ီ ယံ၊ ျပင္သစ္နဲ႔ ကိုရီးယားကေလးေတြရဲ့ေနာက္မွာ။



ပထမေတာ့ က်မကိုယ္က်မ ျပန္ေမးမိတယ္။ ပညာေရးနဲ႔ပတ္သက္လို႔ က်မ တို႔ကေလးေတြရဲ့အဆင့္က တစ္ ဆိုပါေတာ့။ ဒါက တကယ္ေရာ အေရးပါရဲ့ လား။ တစ္ဆယ္ဆိုပါေတာ့။ ဒါဆိုရင္ ဘာျဖစ္မလဲ။ က်မတို႔ မူလတန္းေက်ာ င္းသားေလးေတြဟာ အျပည္ျပည္ဆိုင္ရာ စာေမးပြဲစစ္တန္းေတြမွာ အေျခ အေနေကာင္းပါတယ္။ ေက်းဇူးတင္စရာက “အဖတ္” မွာပါ။ ကေလးေတြ ႀကီး လာျပီး ဆယ္ေက်ာ္သက္အရြယ္ေရာက္လာေတာ့ မွ ျပႆနာေ တြ႕ရေတာ့တာ။
ဒါက သခ်ၤာနဲ႔ သိပၸံဘာသာရပ္ေတြမွာပါပဲ။ ဒီေတာ့ အေမရိကန္ေက်ာင္းသား (ဆယ္ေက်ာ္သက္) ေတြရဲ့ သခ်ၤာနဲ႔ Critical Thinking က ၂၆ ကုိေရာက္ သြားပါေတာ့တယ္။ ဖြံၿဖိဳးျပီး ႏိုင္ငံေတြရဲ့ ေအာက္မွာရွိတယ္။

ကဲ ဒီေတာ့ ဘာျဖစ္ေသးလဲ။

ဆယ္ေက်ာ္သက္ေက်ာင္းသားေတြရဲ့ အရည္အခ်င္းက သူမ်ားနဲ႔ တန္းတူျဖစ္ ခ်င္ျဖစ္၊ သူမ်ားေအာက္ေရာက္တယ္ပဲ ဆိုခ်င္ဆို ဒါေတြက အေမရိကရဲ့ စီး ပြားေရးအေပၚ ဘယ္ေလာက္ထိခိုက္မႈရွိႏိုင္မွာ မို႔လိုလဲ။ ဘာအတြက္ စိုး ရိမ္ေၾကာင့္ၾကေနစရာ လိုလို႔လဲ။ အေမရိကဆိုတာ ႀကီးမားၿပီးက်ယ္ျပန္႔ တဲ့ႏို င္ငံႀကီးပဲ။ သူ႔မွာအားသာခ်က္ေတြ အမ်ားၾကီးရွိေနတာပဲ။ သုေတသန လုပ္ေနတဲ့ ပထမတန္းစား တကၠသိုလ္ႀကီးေတြရွိတယ္။ သုေတသနနဲ႔ ဖြံၿဖိဳး တိုးတက္မႈအတြက္ (R & D) အျခားႏိုင္ငံအားလံုးထက္ပိုၿပီး ရင္းႏွီးျမွဳပ္ႏွံ မႈေတြ လုပ္ေနတယ္။
စီးပြားေရး အႀကီးအက်ယ္ စလုပ္ေတာ့မယ္ဆိုရင္လည္း အေမရိကမွာ စတာ ဟာ အျခားေနရာေတြမွာ စတာထက္ အခြင့္အလမ္း အမ်ားႀကီး ပိုရွိတယ္။ အလုပ္ႀကီးပိုရွိတယ္။ အလုပ္ႀကိဳးစားမႈနဲ႔ အျခားလွ်ပ္စစ္မီးစတာေတြ ျပည့္စံု မႈေတြ အေမရိကမွာ အျမဲတန္းရွိေနတာပဲ။

ဒါေပမဲ့ …

သတင္းေထာက္တစ္ေယာက္အေနနဲ႔ အျခားေနရာေတြ ေရာက္တဲ့ အခါမွာေ တာ့ ကမာၻဟာ အမ်ားႀကီး ေျပာင္းလဲေနၿပီဆိုတာ ေတြ႔လိုက္ရပါေတာ့တယ္။ ဒီအခါမွာ က်မသေဘာေပါက္လိုက္တာက ကေလးေတြ အထက္တန္း ပညာေရးမဆံုးခင္အထိ ပညာသင္ၾကားခဲ့ရတဲ့ ရက္ေပါင္း ႏွစ္ေထာင့္သံုးရာ (၂၃၀၀) ဟာ အရင္ကထက္ ပိုၿပီး အေရးႀကီးလာေနပါလားဆိုတာပဲ။

ဥကၠလာဟိုးမားမွာရွိတဲ့ မက္ေဒၚနယ္ဆိုင္က CEO က ဒီေခတ္ အလုပ္ သေဘာေတြကို ေကာင္းေကာင္းကိုင္တြယ္ေျဖရွင္းႏိုင္တဲ့ အေမရိကန္ အလု ပ္သမား အလံုအေလာက္ရဖို႔ ရွာရခက္ေနၿပီ ဆိုတဲ့အေၾကာင္း က်မကိုေျပာျပ ပါတယ္။ မုန္႔ဖုတ္၊ စကၠဴပံုးထဲထည့္ဆိုတဲ့ေခတ္က ကုန္သြားျပီ။ သူမ (စီအီးအို) လုိတာက စာေကာင္းေကာင္းဖတ္ႏိုင္သူေတြ၊ ျပႆနာကို ၾကည့္ ၿပီးေျဖရွင္းႏိုင္သူေတြ၊ တစ္ခုခုျဖစ္ၿပီဆိုရင္ ကာစတန္မာနဲ႔ေကာင္းေကာင္း စကားေျပာႏိုင္သူေတြတဲ့။ သူတို႔လိုအပ္တဲ့ အရည္အေသြးမီ အလုပ္ သ မားေတြ အေရအတြက္ကို ဥကၠလာဟိုးမား အထက္တန္းေက်ာင္းေတြ ၊ ေကာလိပ္ေတြက ေမြးထုတ္မေပးႏိုင္ေတာ့ဘူး။

ႏိုင္ငံေပါင္း (၈၂) ႏိုင္ငံက ရံုးေတြကို လည္ပတ္ဖို႔ ဝန္ထမ္းရွာေဖြရာမွာ အေရာင္းဝန္ထမ္းကို ရွာေဖြရတာဟာ အခက္ခဲဆံုးျဖစ္တယ္လို႔ အလုပ္ သ မားေရးရာထိပ္တန္းအရာရွိတစ္ေယာက္က ေျပာပါတယ္။ ဟိုးအရင္က အေရာင္းဝန္ထမ္းတစ္ေယာက္ဟာ ခပ္တည္တည္နဲ႔ ပစၥည္းေရာင္းေပးရင္ ရၿပီ။ ဒါေပမဲ့ ဒီေန႔အေရာင္းဝန္ထမ္းတစ္ေယာက္ရဲ့တာဝန္ဟာ ပိုၿပီး ရႈပ္ေထြး လာတယ္။ ဒါကလည္း ကုန္ထုတ္လုပ္မႈနဲ႔ စီးပြားေရး သေဘာတရားေတြက ပိုၿပီးရႈပ္ေထြးလာေနလို႔ပါ။ သတင္းအခ်က္အလက္ေတြကလည္း အလြယ္ တ ကူ ရရွိႏိုင္ေတာ့ ကာစတန္မာေတြ ကိုယ္တိုင္ကလည္း ဒီသေဘာတရားေတြ ကို သိလာေနၾကပါတယ္။ ဒီေတာ့ အေရာင္းဝန္ထမ္းတစ္ေယာက္ဟာ ကာစ တန္မာကို ဆြဲေဆာင္ႏိုင္မယ့္ ပစၥည္း အသစ္အဆန္း ေတြနဲ႔ သူတို႔ေရာင္း ခ်ေနတဲ့ ပစၥည္း ေတြအေၾကာင္းကို အင္ဂ်င္နီယာတစ္ေယာက္နီးပါး သိေနမွ အဆင္ေျပႏိုင္ပါေတာ့တယ္။ ေနာက္ၿပီး ၾကံဳေတြ႔ေနရတဲ့ လတ္တေလာျပႆ နာက သိပ္မစြံလွတဲ့ ပညာေရး ကပင္ ေတာ္ေတာ္ႀကီးအေရးပါေနတဲ့ အခ်က္ ပါပဲ။
အထက္တန္းေအာင္ ဒီပလိုမာမွ မရရင္ နယူးေယာက္မွာ အမႈိက္သိမ္း သူေ တာင္ မျဖစ္ႏိုင္၊ ေရတပ္တဲ့ေတာင္ ဝင္လို႔မရျဖစ္ေနပါတယ္။ ဒါသာျဖစ္ တယ္ ၊ ေက်ာင္းသားေလးေယာက္မွာ တစ္ေယာက္က စာသင္ခန္းထဲကထြက္ၿပီး စာသင္ခန္းထဲျပန္ မ ဝင္ေတာ့တဲ့ ျပႆနာကလည္း ရွိေနဆဲပါ။
သိပ္မၾကာေသးတဲ့ကာလတုန္းကပဲ အထက္တန္းေက်ာင္းၿပီးသူ အေရ အ တြက္မွာ ဘယ္ႏိုင္ငံမွ အေမရိကထက္မသာဘူး။ ၂၀၀၉ ခုေရာက္လာေ တာ့ ႏိုင္ငံေပါင္း (၂၀)ေလာက္က အေမရိကကို ေက်ာ္တက္လာေနခဲ့တယ္။ အသိပညာဟာ ပိုပိုၿပီးအေရးပါလာေနတဲ့ေခတ္ႀကီးထဲမွာ က်မတို႔ဆီက ကေလးေတြက ဘာေၾကာင့္ အသိပညာေတြ ေလ်ာ့ပါးရင္း ေလ်ာ့ ပါး လာေနရပါသလဲ။ သူတို႔ကေလးေတြေလာက္ ဘာျဖစ္လို႔ အသိပညာ မၾကြယ္ ဝ ဘဲရွိေနသင့္ပါသလဲ။

ဒီအတြက္ အျပစ္ပံုခ်စရာေတြက လူမ်ိဳးေပါင္းစံု စုေပါင္းေနထိုင္ျခင္းလား၊ ဆင္းရဲမြဲေတမႈလား၊ က်ယ္ျပန္႔ႀကီးမားလြန္းတဲ႔ ပထဝီေၾကာင့္လား။ အလုပ္ မျဖစ္တဲ့ေပၚလစီေတြေၾကာင့္လား။ ႏိုင္ငံေရးသမားေတြေၾကာင့္လား၊ မိဘေတြေၾကာင့္လား။

က်မတို႔ေျပာေနၾကတာက အေမရိကဟာ ခရီေယးတစ္ျဖစ္တဲ့ ကေလးေတြ ကို ေမြးထုတ္ေပးရာျဖစ္တယ္။ က်မတို႔ကေလးေတြဟာ လွ်ပ္စစ္ အင္ဂ်င္နီ ယာ ပညာမွာ ထိပ္တန္းမရွိရင္ေနမယ္။ ရဲရဲဝင့္ဝင့္ ေျပာရဲဆိုရဲရွိတယ္။ တည္ ထြင္ ဆန္းသစ္ရဲတယ္။ ျဖစ္ႏိုင္ေျခမွန္သမွ်ထဲမွာ အေကာင္းဆံုးျဖစ္ေအာင္ လုပ္ျပႏိုင္တယ္။ ဒီလိုပါ။
ဒါေပမဲ့ ဒါဟာမွန္ပါတယ္လို႔ က်မတို႔ဘယ္လိုလုပ္ သိႏိုင္ၾကပါမလဲ။

စေနေဘာလံုး


အဲဗာတန္ ၃၊ လီဗာပူးလ္ ၃

ေတာ္ေတာ္ေကာင္းတဲ႔ပြဲပါပဲ။ ခက္တာက (ႀကံၾကံဖန္ဖန္) ကြမ္းယာ ထြက္ယာ လိုက္ ဂိုးသြင္းလိုက္ျဖစ္ေနလို႔ ေျခာက္ဂိုးမွာ တစ္ဂိုးမွ လိုက္ဗ္ မၾကည္႔လိုက္ရ ဘူး။
အာဆင္နယ္ အသက္ရွဴေခ်ာင္ေခ်ာင္နဲ႔ အႏိုင္ကစားသြားမယ္႔ပုံပါပဲ။ ပုံမွန္ ပြဲခ်ိန္ထက္ ၁၅ မိနစ္ ေနာက္က်မယ္ဆိုပဲ။

လူတစ္ေယာက္ရဲ႕ ကမၻာ့အျမင္ (၅)


ေမး ။ ။ ကြန္ျမဴနစ္ပါတီရဲ႕ သီအုိရီသမားေတြကေတာ့ သူတုိ႔ဟာ အခု ပါတီ တြင္း ဒီမုိကေရစီကုိ စတင္ က်င့္သုံးေနၿပီ၊ ဒီကေနတဆင့္ ဆက္တက္ မယ္ လုိ႔ ေၾကြးေၾကာ္ေနၾကတယ္။ သူတုိ႔စကားေတြ တကယ္ ျဖစ္လာမယ္လုိ႔ ထင္ ပါသလား။

ေျဖ ။ ။ ေရြးေကာက္ပြဲကုိ သူတုိ႔ လက္ခံလာၾကလိမ့္မယ္။ ဒါေပမဲ့ သူတုိ႔ တင္ေျမွာက္ထားတဲ့ ကုိယ္စားလွယ္ေတြ ၾကားမွာပဲ ေရြးေကာက္လုိ႔ ရမယ္။ အဲဒါ ပါတီတြင္း ဒီမုိကေရစီပဲ။

ေမး ။ ။ ဒါဆုိ ေနာက္ထပ္ ေျခလွမ္းက ဘာျဖစ္မလဲ။

ေျဖ ။ ။ ဒါေတာ့ ငါလည္း မသိဘူး။ တ႐ုတ္ျပည္မွာ လြတ္လပ္တဲ့ ေရြးေ ကာက္ပြဲ ျဖစ္လာမယ္လုိ႔ေတာ့ မထင္မိဘူး။ သမုိင္းမွာလည္း မရွိခဲ့ဖူးဘူး။ “ကြ်န္ေတာ့္နာမည္ ဂ်င္မီကာတာပါ။ ကြ်န္ေတာ္ သမၼတရာထူး အေရြးခံပါ မယ္” ဆုိတာမ်ိဳး တ႐ုတ္ျပည္မွာ ၾကားေကာ ၾကားဖူးလုိ႔လား။

ေမး ။ ။ ထုိင္ဝမ္မွာေတာ့ ဒါမ်ိဳး ျဖစ္ခဲ့ဖူးတာပဲ။

ေျဖ ။ ။ ထုိင္ဝမ္က ႏုိင္ငံ ငယ္ငယ္ေလး။ လူဦးေရ (၂၃) သန္းပဲ ရွိတယ္။

ေမး ။ ။ ဒီေတာ့ အမွန္တကယ္ လုိအပ္ေနၿပီဆုိတာေတာင္ လူတစ္ေယာက္ မဲတစ္မဲစနစ္ တ႐ုတ္ျပည္မွာ ျဖစ္မလာႏုိင္ဘူးလုိ႔ ဆုိလုိတာလား။

ေျဖ ။ ။ မထင္မိဘူး။ ေက်းရြာအဆင့္၊ ခ႐ုိင္အဆင့္မွာေတာ့ ဒါမ်ိဳး ျဖစ္လာႏုိ င္မယ္။ ဒါေပမဲ့ ထိပ္တန္း အုပ္ခ်ဳပ္ေရးရာထူး၊ အစုိးရနဲ႔ ပါတီရဲ႕ အတြင္းေရး မွဴး ရာထူးေနရာေတြ အတြက္ေတာ့ ဒါမ်ိဳး ျဖစ္လာမယ္ မထင္ဘူး။

ေမး ။ ။ ထိပ္တန္းအဆင့္က အရာရွိႀကီးေတြ သေဘာထားခ်င္း မတုိက္ ဆုိင္လုိ႔ ကြဲသြားတာမ်ိဳးေရာ မျဖစ္ႏုိင္ဘူးလား။ ဝမ္က်ားေပါင္ ရာထူးရွိေနစဥ္ တုန္းက သူဟာ ႏုိင္ငံေရး ျပဳျပင္ေျပာင္းလဲလုိသူ တစ္ေယာက္အေန နဲ႔ ေတြ ႔ျမင္ခဲ့ရတယ္။ ဒီမုိကေရစီနဲ႔ တ႐ုတ္တုိ႔ စ႐ုိက္ေတြ အေၾကာင္းေတာင္ သူ ေျပာျပေနေသးတယ္။

ေျဖ ။ ။ ဒါေပမဲ့ သူက နံပါက္တစ္ မဟုတ္ဘူး။ နံပါက္သုံးအဆင့္ပဲ ရွိတယ္။ နံပါက္သုံးအဆင့္က ဒါမ်ိဳး ေျပာတယ္ဆုိတာကလည္း ေကာင္းတဲ့အခ်က္ပါပဲ။ အဲဒီတုန္းက က်န္ဇီမင္းက အာဏာကုိ ကုိင္ထားတုန္းပဲ။ သူတုိ႔ ထိပ္တန္းအ ဆင့္ အရာရွိႀကီးေတြၾကားမွာ ဝမ္က်ာင္းေပါင္နဲ႔ သေဘာထား တုိက္ဆုိင္တာ ဆုိလုိ႔ တစ္ေယာက္စ ႏွစ္ေယာက္စပဲ ရွိမယ္ ထင္တယ္။ သူတုိ႔အားလုံးဟာ ေစ့ေစ့စပ္စပ္ ေရြးခ်ယ္ခံထားရတဲ့ လူေတြခ်ည္းပဲ။ ဟုတ္ၿပီ၊ ဒီစနစ္ေဟာင္းကုိ စြန္႔ၿပီး လူထုအႀကိဳက္ လုိက္ၾကစုိ႔လုိ႔ ေျပာၾကလိမ့္မယ္ ထင္ သလား။ ေရြးေကာက္ပြဲဆုိတာ တစ္ေယာက္ေယာက္က ဝင္ၿပိဳင္ၿပီး မထင္ မွတ္ဘဲ ႏုိင္သြားတာမ်ိဳးေတြ ရွိတတ္တယ္။ ဒါမ်ိဳး သူတုိ႔ လုပ္ၾကမွာ မဟုတ္ ပါဘူး။

ေမး ။ ။ စကၤာပူရဲ႕ ႏုိင္ငံေရး ပုံသ႑ာန္ကုိ သူတုိ႔ စိတ္ဝင္စားၾကတယ္ မဟုတ္လား။

ေျဖ ။ ။ ႀကိဳက္တာေလးေတြ ေရြးယူဖုိ႔ တစ္ကမၻာလုံးက ေပၚလစီေတြကုိ သူတုိ႔ စိတ္ဝင္စား ၾကပါတယ္။ ဒါေပမဲ့ သူတုိ႔မူဝါဒထဲ ဘယ္လုိလုပ္ အံဝင္ ခြင္က် ရွိႏုိင္ပါ့မလဲ။

ေမး ။ ။ စကၤာပူက လူတစ္ေယာက္ မဲတစ္မဲ စနစ္ပဲ။

ေျဖ ။ ။ သူတုိ႔ ဒီလုိ လုပ္မယ္လုိ႔ မထင္မိဘူး။ မင္းတုိ႔ေရာ ထင္ေနလုိ႔လား။ သူတုိ႔ ႏုိင္ငံႀကီးရဲ႕ ပမာဏကုိလည္း ၾကည့္ဦးေလ။

ေမး ။ ။ ဒါဆုိရင္ စကၤာပူ ႏုိင္ငံေရး ေပၚလစီေတြထဲမွာ ဘယ္လုိ အခ်က္ေ တြကုိ သူတုိ႔က စိတ္ဝင္စားေနတာလဲ။

ေျဖ ။ ။ စကၤာပူမွာ ေအာက္ေျခလူတန္းစားေတြနဲ႔ ထိေတြ႔ ဆက္ဆံလုိ႔ရ တဲ့ ျပည္သူ႔ေတြ႔ဆုံပြဲ (Meet-the-people-session) လုိဟာကုိ စိတ္ဝင္စား ၾကတယ္။ ၿပီးေတာ့ ေအာက္ေျခလူတန္းေတြရဲ႕ လုိအပ္ခ်က္ စတာေတြကုိ ငါတုိ႔က သိျမင္ႏုိင္ၾကတယ္။ သူတုိ႔ ဒီနည္းအတုိင္း လုိက္လုပ္ဖုိ႔ အမိန္႔ေတာင္ ခ်မွတ္ထားၿပီးၿပီလုိ႔ ငါေတာ့ ယုံၾကည္တယ္။ ဒီစနစ္ တကယ္ အလုပ္ျဖစ္၊ မျဖစ္ မသိေပမဲ့ ေအာက္ေျခလူတန္းစားေတြနဲ႔ ေတြ႔ဆုံေဆြးေႏြးဖုိ႔ကိုေတာ့ သူတုိ႔ လုပ္ေဆာင္ေနၾကၿပီ။
ဒါေပမဲ့ ေဆာက္လုပ္ေရးကုမၸဏီႀကီးေတြနဲ႔ လယ္သမားေတြရဲ႕ ျပႆနာ လုိပါပဲ။ လယ္ယာေျမေတြ သိမ္း၊ ေတာင္သူေတြကုိ တန္ရာတန္ေၾကး မေပး၊ ဒီပုံစံနဲ႔ဆုိရင္ ဘယ္လုိလုပ္ တရားမွ်တမႈ ရွိေတာ့မွာလဲ။

ေမး ။ ။ ကြန္မင္တန္သာ တ႐ုတ္ျပည္မႀကီးထဲမွာ အာဏာရသြားရင္ လူ တစ္ေယာက္ မဲတစ္မဲစနစ္ တ႐ုတ္ျပည္မွာ ျဖစ္လာႏုိင္မလား။ ဆြန္ယဲ့ဆင္ (Sun Yet-Sen) ကုိယ္တုိင္က အေနာက္တုိင္း ဒီမုိကေရစီကုိ ယုံၾကည္ထား တာ ဆုိေတာ့ေလ။

ေျဖ ။ ။ ျဖစ္မလာႏုိင္ဘူး။ သူတုိ႔ ဒီမုိကေရစီ ထြန္းကားေအာင္ လုပ္ႏုိင္ခဲ့ တယ္ဆုိတာက ထုိင္ဝမ္မွာမုိ႔လုိ႔။ ထုိင္ဝမ္က ႏုိင္ငံလည္း ေသးတယ္။ ၿပီးေတာ့ သူတုိ႔ ရွင္သန္ဖုိ႔ အေမရိကန္ကုိ မွီခုိေနၾကရတာ။ အာဏာရွင္စနစ္ဆုိရင္ အေမရိကန္ေတြက သူတုိ႔ကုိ ေထာက္ခံေပးမွာ မဟုတ္ဘူး။ ဒါေၾကာင့္ လူ တစ္ေယာက္ မဲတစ္မဲ စနစ္ကုိ သူတုိ႔ က်င့္သုံးႏုိင္ခဲ့ၾကတာ။

ေမး ။ ။ ဒါေပမဲ့ ထုိင္ဝမ္ဆုိရင္ ဒီေန႔ ဒီမုိကေရစီစနစ္အတုိင္း သြားေနတာ ပဲ။ ေဟာင္ေကာင္ ဒီလမ္းကုိ လုိက္ႏုိင္ဖုိ႔လည္း တစ္ကမၻာလုံးက အကူ အ ညီေတြ ေပးလာၾကမယ္။ ဒါေတြက တ႐ုတ္ျပည္မႀကီးလည္း ဒီလမ္းစဥ္ကုိ လုိက္ဖုိ႔ ဖိအားေတြ က်ေရာက္ မလာႏုိင္ဘူးလား။ ထုိင္ဝမ္နဲ႔ ေဟာင္ေကာင္မွာ ရရွိေနတဲ့ အခြင့္အေရးမ်ိဳးေတြ ရရွိဖုိ႔ ျပည္မႀကီး ထဲက လူထုကလည္း အစုိးရကုိ ဖိအားေတြ ေပးလာႏုိင္တာပဲ မဟုတ္လား။

ေျဖ ။ ။ ေအးေလ၊ လူထုကေတာ့ ဒါမ်ိဳးေတြကုိ ေတာင့္တေနမွာေပါ့။ ဒါေပ မဲ့ ဘယ္လုိလုပ္ သူတုိ႔က အစုိးရအေပၚ ဖိအားေပးႏုိင္မွာလဲ။ သူတုိ႔ကုိယ္တုိင္ ကေရာ မဲေပးခြင့္ ရေနလုိ႔လား။ ေတာ္လွန္ေရးပုံစံနဲ လက္ရွိအစုိးရကုိ ျဖဳတ္ ခ်မွာလား။ ထိပ္ပုိင္းက လူေတြက အာဏာကုိ လက္လႊတ္ခံမယ္လုိ႔ ငါေတာ့ မထင္မိပါဘူး။ ျပည္မႀကီးထဲက တ႐ုတ္လူထုကုိယ္တုိင္ကလည္း လူတစ္ေ ယာက္ မဲတစ္မဲ စနစ္နဲ႔ သမၼတတစ္ေယာက္ကုိ ေရြးခ်ယ္ တင္ေျမွာက္ႏုိင္ မယ္လုိ႔ ယုံၾကည္ထားၾကမယ္ မဟုတ္ပါဘူး။ ဒီစနစ္က တကယ့္လက္ေတြ႔မွာ အလုပ္ မျဖစ္ႏုိင္ပါဘူး။

ေမး ။ ။ ဘာေၾကာင့္ မစၥတာလီက ဒီလုိ ထင္ျမင္မိတာလဲ။

ေျဖ ။ ။ ၁.၃ ဘီလီယံ လူထုႀကီးဆီက တစ္ဦးခ်င္းရဲ႕ ဆႏၵကုိ ဘယ္လုိ လုပ္ ေကာက္ယူလုိ႔ ရႏုိင္မလဲကြာ။

ေမး ။ ။ အိႏၵိယမွာ ဒီလုိပဲ လုပ္ေနတာ မဟုတ္လား။

ေျဖ ။ ။ အင္း၊ ဟုတ္ပါတယ္။ ဒါေပမဲ့ မတူညီတဲ့ အေၾကာင္းေတြေၾကာင့္ ပဲဆုိုဆုိ အိႏၵိယရဲ႕ အက်ိဳးရလဒ္ကလည္း မစြံလွဘူးေလ။



လူတစ္ေယာက္ရဲ႕ ကမၻာ့အျမင္(၁)
လူတစ္ေယာက္ရဲ႕ ကမၻာ့အျမင္ (၂)

လူတစ္ေယာက္ရဲ႕ ကမၻာ့အျမင္ (၃)

လူတစ္ေယာက္ရဲ႕ ကမၻာ့အျမင္ (၄) 

**သခၤန္းစာ ကြာဟမႈ (Education Gap)**


သမၼတႀကီးတစ္ဦးသည္ ေရြးေကာက္ၿပီး ပါတီၿပိဳကြဲကာ တစ္ဦးတည္း ထြက္ေျပးတိန္းေရွာင္ေနရသည္။ သူ (ပုံျပင္ေဟာင္းထဲမွာ) သိထားသည္က သူ သုႆာန္ပ်က္ထဲက လိုင္ဂူတစ္ဂူထဲဝင္ကာ ပုန္းေအာင္းေနရမည္။ ျပီး လ်င္ အေပၚကိုေမာ႔ၾကည္႔ရမည္၊ အေပၚကိုေမာ႔ၾကည္႔ခိုက္ အိမ္ဖြဲ႔ေနေသာ ပင္႔ကူတစ္ေကာင္ကို ေတြ႔ရမည္။ အိမ္ဖြဲ႔ေနေသာ ပင္႔ကူက ခဏခဏ ျပဳတ္ က်၊ ခဏခဏ ျပန္တက္ရင္း မေနမနားႀကိဳးစားသည္၊ ေနာက္ဆုံး ပင္႔ကူအိမ္ ႀကီး အၿပီးတည္ေဆာက္ႏိုင္သည္။ ဒါကို ၾကည္႔ရင္း သခၤန္းစာရေအာင္ ယူရ မည္၊ ေနာက္ဆုံး စိတ္ဓာတ္ေတြ တက္ႂကြလာၿပီး ပါတီကိုျပန္လည္စုစည္းကာ အတိုက္အခံပါတီကို ေခ်မႈန္းၿပီး ႏုိင္ငံကိုျပန္လည္သိမ္းပိုက္ယူရမည္ ျဖစ္သည္။ ပုံျပင္ေဟာင္းထဲကအတိုင္း သူလိုက္လုပ္ပါသည္။ သို႔ေသာ္ ပင္႔ကူက ပင္႔ ကူ အိမ္တည္ေဆာက္လို႔သာၿပီးသြားသည္ သူ႔မွာ သခၤန္းစာဆိုလို႔ ဘာမွ မရ လိုက္သလို ဘာစိတ္ဓာတ္ခြန္အားမွလည္း မရလိုက္ေပ။ သမၼတႀကီး ေတာ္ေတာ္ေၾကကြဲသြားသည္။

ထို႔ေၾကာင္႔ ေျခဦးတည္႔ရာေလ်ွာက္သြားေနမိေတာ႔သည္။ အခ်ိန္မည္မ်ွၾကာ သြားသည္ မသိ။ အင္တာနက္ ကေဖးဆိုေသာ ဆိုင္တစ္ဆိုင္ကို ေတြ႔လိုက္ရ သျဖင္႔ သခၤန္းစာရလိုရျငား ဆိုင္ထဲဝင္သြားလိုက္မိ သည္။
ထိုဆိုင္ထဲမွာ လူငယ္တစ္ေယာက္က သူ႕ ေဖစ္ဘုတ္ေပၚမွာ ပုံေလးတစ္ပုံ တင္ဖို႔ႀကိဳးစားေနေလသည္။ သမၼတႀကီးက ေကာင္ကေလး ဘာလုပ္ေန သည္ကို အတိအက်မသိေသာ္လည္း တစ္ခုခုကို ႀကိဳးစားေနမွန္းေတာ႔ သိသည္။
ထို႔ေၾကာင္႔ စိတ္ဝင္စားစြာ ေကာင္ကေလးႏွင္႔ သူ႕ေရွ႕ကစက္ေလးကို ၾကည္႔ေနမိသည္။ ထိုစက္ေလးေပၚရွိ အစိ္မ္းေရာင္အဝိုင္းေလးက စိတ္ရွည္ လက္ရွည္ လယ္ေနတာကိုလည္းေတြ႔ရသည္။ တစ္ခါတစ္ခါ စိတ္မရွည္ေတာ႔ ဟန္ျဖင္႔ အစိ္မ္းေရာင္အဝိုင္းေလး ေပ်ာက္သြားျပန္သည္။ ေကာင္ကေလး က ေခါင္းကုတ္သည္၊ တက္ေခါက္သည္၊ သမၼတႀကီးကို လွည္႔ၾကည္႔သည္။ ၿပီး... ျပန္ႀကိဳးစားသည္။ အစိ္မ္းေရာင္အဝိုင္းေလးက ေပ်က္သြားလိုက္ ျပန္ေပၚလာလိုက္ပင္။ အႀကိမ္ေရ မည္မ်ွရွိသြားသည္မသိ၊ ေနာက္ဆုံး ေကာင္ကေလးက "ေရး" ဟု ေအာ္လိုက္သည္။ ထိုအခါ သူ႔ေရွ႕က ကစက္ေလးေပၚမွာ ပုံေလးတစ္ပုံေ ပၚလာတာကို သမၼတႀကီးကိုယ္တိုင္ မ်က္ျမင္ကိုယ္ေတြ႔ ေတြ႔လိုက္ရေတာ႔ သည္။

ပင္႔ကူတစ္ေကာင္ဆီက ဘာမွ မရလိုက္ေသာ သမၼတႀကီးသည္ ျမန္မာျပည္ အင္တာနက္ ကေဖးဆိုင္ထဲမွ လူငယ္ေလးတစ္ေယာက္၏ ဇြဲႏွင္႔ စိတ္ရွည္ မႈကို သခၤန္းစာယူကာ "ငါလည္း ဘာလို႔မျဖစ္ႏိုင္ရမွာလဲ" ဟု မာန္သြင္းကာ ႀကိဳးစားေလေတာ႔သည္။
သူ ႏိုင္၊ မႏိုင္ကိုေတာ႔ ယခု ပုံျပင္သစ္ၿပီးခ်ိန္အထိ မသိရေသးပါ။ သိရလ်ွင္ ပုံျပင္ကို ဆက္လက္ေဖာ္ျပပါမည္။