အစၥလာမ္ဘာသာ ႏုိးထျခင္း(၂)


လူ႔ယဥ္ေက်းမႈ ပဋိပကၡနဲ႔ ကမၻာသစ္တစ္ခုကို ပုံေဖာ္ျခင္း
အခန္း ငါး၊ ေကာက္ႏႈတ္ခ်က္

အစၥလာမ္ဘာသာ ႏုိးထျခင္း(၂)

ေဂ်ာ္ဒန္ႏုိင္ငံက မြတ္စလင္ ညီရင္းအကို (Muslim Brotherhood) အဖြဲ႕က လည္း ၁၉၉၀ ခုႏွစ္ ဦးပုိင္းေတြမွာ အစၥလာမ္ႏုိင္ငံေတြအတြင္း လူမႈေရးနဲ႔ ယဥ္ေက်းႈ အေျခခံေတြ ဖြံ႕ၿဖိဳးေရး ေပၚလစီကို ကိုင္ဆြဲၿပီး ႀကိဳးစားလာ ခဲ့ၾက တယ္။ လူဦးေရ ေလးသန္းသာရွိတဲ့ ႏုိင္ငံေလးထဲမွာ ေဆး႐ံုႀကီး ၁ ခု ၊ စာ သင္ေက်ာင္း (၁၂၀) ဖြင့္ၿပီး လည္ပတ္ႏုိင္ခဲ့ၾကတယ္။ သူတို႔နဲ႔ ေဘးခ်င္း ကပ္ လ်က္ အေနာက္ဂါဇာ ကမ္းေျခမွာလည္း အစၥလာမ္မစ္အဖြဲ႕အစည္းေတြ က" ေက်ာင္းသား သမဂၢ" "လူငယ္အစည္းအ႐ံုး" ဘာသာေရး၊ လူမႈေရးနဲ႔ ပညာေရး၊ အဖြဲ႕အစည္းေတြ ဖြဲ႕ ဖြဲ႔ၿပီးလည္ပတ္ႏုိင္ခဲ့ၾကတယ္။ ေက်ာင္း ေတြ ဆိုရင္ မူႀကိဳကေန အစၥလာမ္မစ္ တကၠသိုလ္အထိ၊ ေဆးခန္းေတြ၊ မိဘ မဲ့ေဂဟာေတြ၊ လူႀကိးေဂဟာေတြ တည္ေထာင္ ခဲ့ၾကတယ္။ အစၥလာမမ္စ္ တရားသူႀကီး ခံုသမာဓိေတြကို အစၥလာမ္မူအတုိင္း ဖြဲ႕စည္းလာၾကတယ္။

၁၉၇၀ ခု ႏွင့္ ၁၉၈၀ ခုႏွစ္ေတြအၾကား အစၥလာမ္မစ္အဖြဲ႕အစည္းေတြနဲ သူတို႔ရဲ႕ လႈပ္ရွားမႈေတြ အင္ဒိုနီးရွား တစ္ႏုိင္ငံလံုးမွာ ပ်ံႏွ႔ံခဲ႔တယ္။ ၁၉၈၀ ခုႏွစ္ေတြမွာ အႀကီးဆံုး အဖြဲ႕တစ္ဖြဲ႕ျဖစ္တဲ့ မူဟာမက္ဒီဂ်ာ (Muhhamat dijah) အဖြဲ႕ မွာအဖြဲ႕၀င္ေပါင္း ၆ သန္းေတာင္ ရွိခဲ့တယ္။ “ဘက္မလိုက္ႏုိင္ငံထဲကဘာသာေရး ေစာင့္ေရွာက္မႈႏုိင္ငံ”ကို တည္ ေထာင္ ၿပီး ႏုိင္ငံႏွင့္အ၀ွမ္း ကူညီေစာင့္ေရွာက္မႈေတြ ေပးခဲ့ၾကတယ္။ စာသင္ေက်ာင္း၊ ေဆး႐ံု၊ ေဆးခန္း၊ တကၠသိုလ္ အဆင့္၊ ပညာေရးေတြ အခ်င္း ခ်င္းခ်ိတ္ဆက္ၿပီးအလုပ္လုပ္ခဲ့ၾကတယ္။ ႏုိင္ငံေရးမလုပ္ရလို႔ တားျမစ္ခံထား ရတဲ့ ဒီမြတ္စလင္အဖြဲ႕ေတြရ႕ဲ ၂၀ ရာစုဦးပုိင္း လူမ်ဳိးေရး အကူအညီေတြ ေပး ပံုေတြဟာ အေမရိကန္မွာ (ပ႐ိုတက္စတင့္ေတြက) အကူအညီ ေပးခဲ႔ တာေတြနဲ႔ အလားတူပါပဲ။(Note 21)

အစၥလာမ္လႈပ္ရွားမႈရဲ႕ ႏုိင္ငံေရးသ႐ုပ္သကန္က လူမႈေရးနဲ႔ ယဥ္ေက်း မႈေလာက္အထိေတာ့ ပ်ံ႕ႏွံ႕စီး၀င္မႈ မရွိပါဘူး။ ဒါေပမဲ့ ၂၀ ရာစုရဲ႕ ေနာက္ဆံုး ၂၅ ႏွစ္တာကာလထဲမွာေတ့ ဒီလႈပ္ရွားမႈဟာ မြတ္စလင္ႏိုင္ငံေတြအတြင္း အေရးအႀကီးဆုံးနဲ႔ ႏိုင္ငံေရးအျမင္ ဖြံၿဖဳိးလာေစဖို႔ အဓိကလႈပ္ရွားမႈႀကီး တစ္ ခု ျဖစ္ခဲ႔ပါတယ္။ အစၥလာမ္ႏိုင္ငံေရးလႈပ္ရွားမႈ ႐ုပ္လံုးေပၚလာဖို႔ အတြက္ ေပးၾကတဲ့ လူေတြရဲ႕ ေထာက္ခံအားေပးမႈေတြက တစ္ႏုိင္ငံနဲ႔ တစ္ႏုိင္ငံ ခၽြတ္စြပ္ မတူညီေပမဲ့ အတုိင္းအတာ တစ္ခုအထိ ေတာ့ တူညီမႈ ရွိၾကတယ္။
ေက်းလက္မွာရွိၾကတဲ့ အဆင့္ျမင့္လူတန္းစားေတြ၊ လယ္သမားေတြနဲ႔ သက္ ႀကီး ႐ြယ္အိုေတြဆီက ေထာက္ခံအားေပးမႈကိုေတာ့ မရရွိၾကဘူး။ အျခား ဘာသာေတြထဲက စာအုပ္ႀကီးသမားေတြလိုပါပဲ အစၥလာမ္ စာအုပ္ႀကီး သ မားေတြကလည္း ေခတ္မွီေအာင္ႀကိဳးစားျခင္းလမ္းစဥ္မွာ အလံုးအရင္းနဲ႔ ပါ၀င္ခဲ့ၾကၿပီး အင္အား တစ္ရပ္လည္း ျဖစ္လာခဲ့ၾကတယ္။ သူတို႔ဟာ လူ႔အဖြဲ႕ အစည္းႀကီး သံုးဖြဲ႕ထဲကေန ေပၚထြက္လာတဲ့ လႈပ္ရွားတက္ ႂကြၿပီး၊ ေခတ္မွီ တဲ့သူငယ္ေတြပဲ ျဖစ္ၾကပါတယ္။

ေတာ္လွန္ေရးလႈပ္ရွားမႈအမ်ားစုမွာ အဓိကပါ၀င္ေနသူေတြက ေက်ာင္း သားေတြနဲ႔ ပညာရွင္ေတြျဖစ္ၾကပါတယ္။ ႏုိင္ငံအမ်ားစုမွာ ဘာသာေရး စာ အုပ္ႀကီးသမားေတြအတြက္ ေက်ာင္းသားသမဂၢေတြနဲ႔ အလားတူ အဖြဲ႕ အ စည္းေတြအေပၚ ေအာင္ျမင္မႈရလုိက္ျခင္းဟာ ႏုိင္ငံေရးအရ အစၥလာမ္ဘာ သာ သြတ္သြင္းေရးရည္ရြယ္ခ်က္ ရဲ႕ ပထမအဆင့္ ျဖစ္ပါတယ္။ ၁၉၇၀ ခု နွစ္ေတြမွာ အီဂ်စ္၊ ပါကစၥတန္နဲ႔ အာဖဂန္နစၥတန္ႏုင္ငံေတြမွာ တကၠသိုလ္ အဆင့္အထိ ေအာင္ျမင္မႈ ရလုိက္ၿပီး ေနာက္ပုိင္း အျခားမြတ္စလင္ႏုိင္ငံေတြ ဆီပါ ပ်ံ႕ႏံွ႔သြားတယ္။
ေက်ာင္းသားေတြထဲမွာကိုပဲ အစၥလာမ္မစ္ ေခါင္းေဆာင္ေတြ လိုခ်င္တာက အဆင့္ျမင့္နည္းပညာအင္စတီက်ဳေတြမွာ သင္ၾကားေနၾကတဲ႔ အင္ဂ်င္နီယာ နဲ႔သိပၸံ ေက်ာင္း သားမ်ဳိးေတြ ကိုပါ။ ၁၉၉၀ ခုႏွစ္ေတြေရာက္ေတာ့ ေဆာ္ဒီ အာေရးဗ်၊ အယ္(လ္) ဂ်ီးရီးယားနဲ႔ အျခား ႏုိင္ငံေတြမွာ “ယဥ္ေက်းမႈကိုယ္ ပုိင္ျပဳျခင္း၊ ဒုတိယမ်ဳိးဆက္” ေပၚထြက္လာခဲ့ပါေတာ့တယ္။ ဒီ တကၠသိုလ္ေ က်ာင္းသားေတြဟာ ျပည္တြင္းက တကၠသိုလ္ ေတြမွာ အမ်ားစုက မိခင္ရင္း ဘာသာစကားေတြနဲ႔ ပညာသင္ၾကားခြင္႔ ရလာၾကပါတယ္။ ဒါေၾကာင့္ အစၥ လာမ္ဘာသာ လႊမ္မုိးမႈကလည္း တဟုန္ထုိး အားေကာင္းလာခဲ့တယ္။(Note 22)

အစၥလာမ္မစ္ လႈပ္ရွားမႈဟာ အမ်ဳိးသမီးထုကိုလည္း စည္း႐ံုးႏုိင္ခဲ့ပါတယ္။ တူရကီမွာဆိုရင္ ယဥ္ေက်းမႈ မ်ိဳးဆက္ကြာဟမႈ ျပႆနာ ႀကံဳေတြ႕လုိက္ရတယ္။ အသက္ႀကီးတဲ့ မိခင္၊ အဖြားေတြက ဘာသာေရး ဘက္မလုိက္၀ါဒ၊ သမီးေျမးမေလးေတြက အစၥလာမ္ ဘာသာအသည္းစြဲ ဆိုတာ မ်ဳိးေတြပါ။ (Note 23)

အီဂ်စ္ အစၥလာမ္ အစြန္းေရာက္ စစ္ေသြးႂကြအဖြဲ႕ကို သုေတသနျပဳထားတဲ့ မွတ္တမ္းရ အစၥ လာမ္စစ္စစ္ ႏုိင္ငံေတြနဲ႔ အျခားႏုိင္ငံေတြမွာ တူညီေနတဲ႔ အဓိကအခ်က္ ၅ ခ်က္ေတြ႕ရတယ္လို႔ ဆိုပါတယ္။ အစၥလာမ္မစ္ အဖြဲ႕ ၀င္ေတြဟာ ငယ္႐ြယ္ သူေတြ အမ်ားအားျဖင့္ ၂၀ နဲ႔ ၃၀ ၾကားေတြျဖစ္ၾက တယ္။ သူတို႔အထဲက ၈ ရာခုိင္ႏႈန္းဟာ တကၠသိုလ္ဘဲြ႕ရနဲ႔ တကၠသိုလ္ေ က်ာင္းသားေတြျဖစ္ၾကတယ္။ တစ္၀က္ေက်ာ္ေက်ာ္က နာမည္ႀကီး ေကာ လိပ္ဆင္းေတြ(သို႔မဟုတ္) အသိ ဥာဏ္ပိုၿပီး လိုအပ္တဲ့ ေဆး အင္ဂ်င္နီယာ စတဲ့ ဘာသာရပ္ေတြကို သင္ၾကားတတ္ေျမာက္ထားသူေတြ ျဖစ္ၾကတယ္။ ၇၀ ရာခုိင္ႏႈန္းေက်ာ္ကေတာ့ ေအာက္ေျခလူလတ္တန္းစားေတြပါ။ “မခ်မ္းသာေပမဲ့ ဆင္းရဲတဲ့ အသုိင္းအ၀ုိင္း” ထဲက မဟုတ္ၾကပါဘူး။ ေနာက္ၿပီး သူတို႔ဟာ သူတို႔မိသားစုထဲမွာ ပထမဆံုး အဆင့္ျမင့္ ပညာေရးကို သင္ယူခြင့္ ရရွိၾကသူေတ လည္းျဖစ္တယ္။ သူတို႔ ငယ္ဘ၀ကို ၿမိဳ႕ငယ္ေလးေတြ (သို႔မဟုတ္) ေက်း လက္ေတြမွာ ေနထုိင္ခဲ့ရၿပီး၊ အ႐ြယ္ေရာက္လာမွ ၿမိဳ႕ျပကို တက္ လာၾကသူေတြ ျဖစ္ၾကတယ္။ (Note 24)

ေက်ာင္းသားေတြနဲ႔ ပညာရွင္ေတြက ေကဒါအၾကမ္းဖက္အဖြဲ႕ကို ဖြဲ႕စည္း လုိက္ေတာ့ အစၥလာမ္မစ္ လႈပ္ရွားမႈ အဖြဲ႕ေတြေတာင္ တုန္လႈပ္သြားခဲ့ရၿပီး ၿမိဳ႕ေပၚရွိ လူလတ္တန္းစားေတြ အံုနဲ႔က်င္းနဲ႔ အဖြဲ႕၀င္အျဖစ္ ပါ၀င္ၾကတယ္။ ဒီလူေတြဟာ အမ်ားအားျဖင့္ “မိ႐ုိးဖလာ” အလယ္အလတ္ တန္းစားေတြ ထဲကပါ။ ကုန္သည္ပြဲစားေတြ၊ အေသးစားစီးပြား ေရးလုပ္ငန္းရွင္ (ဘာဇာရီ - Bazaaris) ေတြ ပါ၀င္ပါတယ္။ အီရန္ႏုိင္ငံေတာ္လွန္ေရးမွာ သူတို႔ဟာ အဓိက အခန္း ကပါ၀င္ၿပီး အယ္(လ္)ဂ်ီးရီးယား၊ တူရကီ၊ အင္ဒုိနီးရွား ႏုိင္ငံေတြရဲ႕ ဘာသာေရး လႈပ္ရွားမႈထဲမွာ တစ္တပ္တအား ပါ၀င္ခဲ့ၾကတယ္။ ဒါေပမဲ့ ဒီထက္ပိုၿပီး အေရးပါတဲ့အခ်က္က ဘာသာေရး စာအုပ္ႀကီးသမားေတြဟာ အလယ္အလတ္ လူတန္းစားထဲမွာကိုပဲ“ေခတ္မွီ”တဲ့ အုပ္စု၀င္ေတြျဖစ္ေန ၾကျခင္းပါ။ အစၥလာမ္မစ္ လႈပ္ရွားသူေတြထဲမွာ ယံုရခက္ေလာက္ ေအာင္ ပညာေရး အဆင့္အျမင့္ဆံုး၊ အသိဥာဏ္အရွိဆံုး လူငယ္ေတြအမ်ားစု ပါ ၀င္ေနျခင္းပါ။ သူတို႔ထဲမွာ ဆရာ၀န္ေတြ၊ ေရွ႕ေနေတြ၊ အင္ဂ်င္နီယာေတြ၊ သိပၸံပညာရွင္ေတြ၊ ေက်ာင္းဆရာေတြ၊ ျပည္သူ႔ ၀န္ထမ္းေတြ ပါပါတယ္။ (Note 25)

အစၥလာမ္မစ္ ဖြဲ႕စည္းပံုမွာ ေတြ႕ရတဲ့ တတိယအခ်က္ ကေတာ့ ေက်းလက္ ကလူေတြ ၿမိဳ႕ ႀကီးေတြေပၚ ေရႊ႕ေျပာင္း ေနထုိင္လာၾကျခင္းပါ။ ၁၉၇၀ နဲ႔ ၁၉၈၀ ခုႏွစ္ေတြ တေလ်ာက္လံုး ၿမိဳ႕ ႀကီးေတြေပၚေရႊ႕ေျပာင္းေနထုိင္ လာ တဲ့ႏႈန္းက ႐ုတ္တရက္ႀကီး ျမင့္တက္လာေနခဲ့တယ္။ ၿမိဳ႕စြန္ၿမိဳ႕ဖ်ားေတြမွာ သူတို႔နဲ႔ျပည့္သိမ္ေနၿပီး သူတို႔လို အပ္ခ်က္ေတြကို အစၥလာမ္မစ္အဖြဲ႕ေတြက ကူညီပံ့ပုိးေပးၾကတယ္။ အန္းနက္ဂဲ(လ္)နား(Ernest Gellner)က ဒီလိုေထာက္ျပတယ္။
“အစၥလာမ္က ခုိကုိးရာမဲ့ျဖစ္ေန တဲ့လူထုႀကီးကို ဂုဏ္ထူးေဆာင္ အမွတ္ အသား (အုိင္ဒင္တတီ) ေပးလုိက္တယ္။”
အစၥတန္ ဘူ၊ အန္ကရက၊ ကုိင္႐ုိနဲ႔ အာစ႐ြတ္ေတြမွာ၊ အယ္ဂီးယားနဲ႔ ဖက္ (စ္)ၿမိဳ႕ေတြမွာ ေနာက္ၿပီး ဂါဇာကမ္းေျခတေလ်ာက္လံုးမွာ အစၥလာမ္မစ္ အဖြဲ႕ေတြက ေအာင္ေအာင္ျမင္ျမင္စည္း႐ံုးလုိက္ႏုိင္ၿပီး အဖိႏိွပ္ခံ၊ ခုိကုိးရာမဲ့ သူေတြအတြက္ ေရွ႕ကေန မားမား မတ္မတ္ရပ္ၿပီး အခြင္႔အေရးေတြ ေတာင္း ဆိုေပးခဲ့ၾကတယ္။“
အိုလီဗာ႐ြိဳင္း (Oliver Roy) ကလည္း "အစၥလာမ္ေတာ္လွန္ေရးႀကီးဟာ ေခတ္သစ္လူ႔အဖြဲ႕အစည္းကေမြး ထုတ္ေပး လုိက္တဲ့ ေတာ္လွန္ေရးတစ္ခုပါ။ ၿမိဳ႕ႀကီးေတြေပၚ အသစ္ေရာက္လာသူေတြ၊ သန္းခ်ီတဲ့ လယ္သမားေတြက လူဦးေရသံုးဆ တက္လာတဲ့ အေရာင္အေသြး စံု မြတ္စလင္ၿမိဳ႕ေတာ္ႀကီး ေတြကို ျဖစ္လာေစတာပါပဲ။” (Note 26)

၁၉၉၀ ခုႏွစ္ေတြရဲ႕ အလယ္ပုိင္းေလာက္မွာ အစၥလာမ္ဘာသာ၀င္ အစုိးရ ဆိုလို႔ အီရန္နဲ႔ ဆူဒန္ႏုုိင္ငံမွာပဲ ရွိခဲ့ပါတယ္။ မြတ္စလင္ႏုိင္ငံေတြထဲက တူရကီ၊ ပါကစၥတန္လို ႏုိင္ငံအနည္းစုက အစိုးရေတြဟာ ဒီမိုကေရစီ အစုိးရေတြလို႔ တရား၀င္ သတ္မွတ္လို႔ရပါတယ္။ ဒီႏွစ္အုပ္စုက လြဲတဲ့ႏုိင္ငံအစိုးရေတြ ကေတာ့ ဒီမိုကေရစီနဲ႔ လံုး၀မဆုိင္ပါဘူး။ ဘုရင္ေတြ၊ တစ္ပါတီအာဏာ ရွင္ေတြ၊ စစ္အာဏာရွင္ေတြ၊ တစ္ေယာက္တည္းအာဏာရွင္၊ စုေပါင္း အာ ဏာရွင္ေတြ အထူးသျဖင့္ မိသားစု အစဥ္အဆက္၊ လူမ်ဳိးစံုအစဥ္အဆက္ အစုိးရေတြသာ ျဖစ္ၾကပါတယ္။ ေမာ္႐ိုကို နဲ႔ ေဆာ္ဒီအာေရဗ်က အစုိး ရ ေတြဆိုရင္ အစၥလာမ္မစ္ဥပေဒ တရား၀င္ျဖစ္ဖို႔ေတာင္ ႀကိဳးစားခဲ့ၾက ပါေသးတယ္။
ဒါေပမဲ့ အျခားအစုိးရေတြကေတာ့ အစၥလာမ္မစ္ အစုိးရလို႔ေရာ၊ ဒီမိုကရက္ တစ္အစိုးရလို႔ပါ သတ္မွတ္ဖို႔ ခက္ပါတယ္။ အမ်ဳိးသားေရး၀ါဒကို တန္ဖုိး ထားျခင္း လည္းမရွိၾကပါဘူး။ ကလီးဗင့္ဟယ္ရီမုိး(ရဲ) (Clement Herry More) ကေတာ့ “သူတို႔ဟာ ဘန္ကာအစုိးရ” ေတြျဖစ္ၾက တယ္လို႔ဆိုတယ္။ သူတို႔ဟာ ဖိႏွိပ္တယ္၊ တရားပ်က္တယ္၊ လူထုရဲ႕လိုအပ္ခ်က္နဲ႔ အက်ိဳးစီးပြားကို ဂ႐ုမစုိက္ၾကဘူး။ အခ်ိန္ အတုိင္းအတာ တစ္ခုအထိ ဒီလိုအစုိးရေတြ ရပ္ တည္ႏုိင္ေကာင္း ရပ္တည္ႏုိင္မယ္။ ရုတ္တရက္ႀကီး ၿပိဳလဲက်သြားမယ္ မဟုတ္ပါဘူး။ ဒါေပမဲ့ ေခတ္သစ္ကမၻာႀကီးထဲမွာေတာ့ သူတို႔ေျပာင္းလဲရမယ္။ ဒါမွမဟုတ္ရင္ ၿပိဳလဲက်သြားႏုိင္ေျခက သိပ္ ျမင့္မားတယ္။

၁၉၉၀ ခုႏွစ္ေတြ အလယ္ပုိင္းေရာက္လာေတာ့ သူတို႔နဲ႔ ဆက္စပ္ၿပီး ေတြေ တာစရာ တစ္ခု ရွိလာခဲ့တယ္။ ဒါက သူတို႔ကို ဆက္ခံသူက ဘယ္သူေတြျဖစ္ ၿပီး သူတို႔က်င္႔ သုံးမယ္႔မူေတြက ဘယ္မူေတြ ျဖစ္လာႏိုင္မလဲဆိုတာပါ။ အဲဒီ ႏွစ္ေတြအတြင္း ႏုိင္ငံတုိင္းက အစိုးရေတြရဲ႕ အရိုက္အရာကို ဆက္ခံ လာႏုိင္စရာ ရွိသူေတြကေတာ့ အစၥလာမ္မစ္ အစုိးရေတြ ျဖစ္ဖို႔ပဲ ပိုမ်ားပါ တယ္။
၁၉၇၀ နဲ႔ ၁၉၈၀ ခုႏွစ္ေတြအတြင္း ကမၻာမွာ ဒါဇင္ေပါင္းမ်ားစြာေသာ ႏုိင္ ငံေတြဟာ ဒီမိုကေရစီစနစ္ကိုလက္ခံ က်င့္သံုးလာခဲ့ၾကတယ္။ ဒီမိုကေရစီ လိႈင္းက မြတ္စလင္ႏုိင္ငံေတြကို ထိ႐ုိက္မႈ ရွိခဲ့ေပမဲ့ အတုိင္းအတာ တစ္ ခုေလာက္ အထိသာပါ။ ဒီမိုကေရစီလႈပ္ရွားမႈ အားေကာင္းလာၿပီး ဥေရာ ပေတာင္ပုိင္း၊ လက္တင္အေမရိက၊ ေနရာေျပာက္ၾကား အာရွနဲ႔ ဥေရာပ အလယ္ပုိင္းမွာ အရွိန္အဟုန္ေကာင္းလာခ်ိန္ အစၥလာမ္လႈပ္ရွားမႈကလည္း မြတ္စလင္ႏုိင္ငံေတြၾကားမွာ အားေကာင္းလာေနတယ္။ ခရစ္ယန္ဘာသာဝင္ ႏုိင္ငံေတြထဲမွာ ဒီမိုကေရစီကို အာဏာရွင္စနစ္နဲ႔ အစား ထုိးသလို အစၥလာမ္ဘာသာ သြတ္သြင္းျခင္းဟာ အတုိက္အခံဒီမိုကေရစီကို အစားထုိးဖို႔ စနစ္တက်ဖန္တီးထားတဲ့ အစီအစဥ္ တစ္ခုျဖစ္ပါတယ္။ ဒီျဖစ္စဥ္ဟာ အမ်ားအားျဖင့္ ေတာ္ေတာ္ဆင္ေနပါတယ္။ လူမႈေရး သက္၀င္ လႈပ္ရွားမႈ၊ အာဏာရွင္ အစုိးရေတြ ထိန္းခ်ဳပ္ႏိုင္အား နည္းသြားမႈ ၊ တရား ဥပေဒေတြ ထိေရာက္ျခင္းမရွိေတာ႔မႈ ႏုိင္ငံတကာဆက္ဆံေရး ၀န္းက်င္ ေျပာင္းလဲမႈ၊ ေရ နံေစ်း ႏႈန္းေတြ ျမင့္တက္မႈ၊ မြတ္စလင္ကမၻာထဲမွ ဒီမိုကေရစီ လမ္းစဥ္ထက္ အစၥလာမ္ဗစ္၀ါဒကိုအားေပးမႈ စတာေတြျဖစ္ ပါတယ္။
ဘုန္းေတာ္ႀကီးေတြ၊ တရားေဟာဆရာေတြ၊ လူပုဂၢိဳလ္ဘာသာေရးအဖြဲ႕ေတြက ခရစ္ယန္ လူ႔အဖြဲ႕အစည္းေတြထဲမွာရွိတဲ့ အာဏာရွင္အစုိးရေတြကို ဆန္႔က်င္ ရာမွာ အဓိကအခန္းက ပါ၀င္ခဲ့ၾကသလို မြတ္စလင္ အေျခစုိက္အဖြဲ႕ေတြ၊ အစၥ လာမ္မစ္အဇြဲ႕ေတြကလည္း မြတ္စလင္ႏုိင္ငံေတြမွာ အလားတူပဲ လႈပ္ရွား ပါ ၀င္ခဲ့ၾကတယ္။
ပိုလန္ႏုိင္ငံရဲ႕ ကြန္ျမဴနစ္အစုိးရျပဳတ္က်ဖို႔ ပုတ္ရဟန္းမင္းႀကီးက အဓိကေန ရာမွာ ရွိခဲ့သလို အီရန္က ရွားဘုရင္ကို အယာတိုလာက နန္း ပုလႅင္ ေပၚ ကေနဆြဲခ်ခဲ့တယ္။

(အမွာ၊ အရင္ပို႔စ္မွာ အခန္း ငါး အစားအခန္း ေလးလို႔ မွားယြင္းေဖာ္ျပခဲ႔ ပါတယ္။)
ဆက္ရန္

Rosa Parks Day


၁၉၅၅ ခု၊ ဒီဇင္ဘာ ၁ ရက္ေန႔

ေမာင္႔ဂိုမာရီ အလာဘားမားမွာ (Montgomery Alabama) အာဖရိကန္ အေမရိကန္ လူမည္းအမ်ိဳးသမီး ရိုစာ ပါ႔က္ “Rosa Parks Day” ဟာ ဘတ္စ္ ကားစီးလာခဲ႔တယ္။ လမ္းေရာက္ေတာ႔ ကားေပၚတက္လာတဲ႔ လူျဖဴ အတြက္ သူမရဲ႕ထိုင္ခံုကေနဖယ္ေပးဖို႔ ကားဆရာက အမိန္႔ေပးခဲ႔ျပန္တယ္။ ဒါကို သူမက ရဲရဲဝန္႔ဝန္႔ ျငင္းဆန္ခဲ႔ပါတယ္။
ဒီလို သာမန္ျငင္းဆန္မႈေလးဟာ အေမရိကရဲ႕ ၿမိဳ႕ျပအခြင္႔အေရးလႈပ္ရွားမႈမွာ အထင္ကရအျဖစ္ဆုံးျဖစ္ရပ္တစ္ခုအထိ ျဖစ္ခဲ႔ရတယ္။ အေမရိကန္ ကြန္ ဂရက္က သူမကို "ၿမိဳ႕ျပအခြင္႔အေရးလႈပ္ရွားမႈရဲ႕ ဦးေဆာင္အမ်ိဳးသမီး" "လြတ္လပ္ေရးလႈပ္ရွားမႈရဲ႕ မိခင္" လို႔ ညႊန္းဆိုတတ္ၾကတယ္။



ကာလီဖိုးနီးယားနဲ႔ အိုဟိုင္ယိုျပည္နယ္ေတြမွာဆိုရင္ ဒီဇင္ဘာ ၁ ရက္ေန႔ကို ရိုစာ ပါ႔က္ေန႔ “Rosa Parks Day” လို႔ သတ္မွတ္ဂုဏ္ျပဳထားၾကတယ္။

ရိုစာ ပါ႔က္ဟာ အသက္ ၉၂ ႏွစ္အရြယ္၊ သူမ မေသဆုံးမီ ၂၀၀၅ ခုႏွစ္မွာ ဗုဒၶဘာသာအျဖစ္ခံယူသြားခဲ႔ပါတယ္။ လူတန္းစားခြဲျခားမႈကို ဆန္႔က်င္ခဲ႔တဲ႔ အမ်ိဳးသမီး အိုက္ကြန္းႀကီးတစ္ေယာက္ ဖိအားမပါ၊ ျမွဴဆြယ္မႈမလုပ္တတ္တဲ႔ ဗုဒၶဘာသာအျဖစ္ခံယူသြားမႈဟာ လူတန္းစားခြဲျခားမႈကို လက္မခံတဲ႔ ဗုဒၶဘာသာရဲ႕ အဆုံးအမေၾကာင္႔လို႔ ေကာက္ခ်က္ဆြဲမယ္ဆိုရင္ မွားႏိုင္ေျခ သိပ္ရွိမယ္မဟုတ္ပါဘူး။

မွန္ပါတယ္လို႔သက္ေသျပဖို႔ သာဓက


American leaders allege that the Muslims involved in the quasi war are a small minority whose use of violence is rejected by the great majority of moderate Muslims. This may be true, but evidence to support it is lacking. Protects against anti-Western violence have been totally absent in Muslim countries.
(The Clash. Chap 9. P 217)

အေမရိကန္ေခါင္းေဆာင္ေတြက အရပ္သားစစ္ပြဲအၾကမ္းဖက္မႈေတြထဲ ပါ ဝင္ေနသူေတြဟာ မြတ္စလင္လူနည္းစုေလးသာျဖစ္ၿပီး သူတို႔ရဲ႕ အၾကမ္းဖက္ မႈေတြကို သမာသမတ္က်တဲ႔ မြတ္စလင္လူအမ်ားႀကီးက ကန္႔ကြက္တယ္ လို႔ေျပာဆိုတတ္ၾကတယ္။ ဒီအဆိုက မွန္ေကာင္းမွန္ပါလိမ္႔မယ္၊ ဒါေပမဲ႔ ဒီအဆိုကို မွန္ပါတယ္လို႔သက္ေသျပဖို႔ သာဓကေတာ႔မရွိပါဘူး။ အေနာက္ ဆန္႔က်င္ေရးအၾကမ္းဖက္မႈေတြကို(သေဘာမတူလို႔)ကန့္ကြက္ဆႏၵျပမႈေတြ မြတ္စလင္ႏိုင္ငံေတြထဲမွာ လုံးဝကို မရွိခဲ႔ဘူး။

အစၥလာမ္ဘာသာ ႏုိးထျခင္း


လူ႔ယဥ္ေက်းမႈ ပဋိပကၡနဲ႔ ကမၻာသစ္တစ္ခုကို ပုံေဖာ္ျခင္း
အခန္း ငါး၊ ေကာက္ႏႈတ္ခ်က္

အစၥလာမ္ဘာသာ ႏုိးထျခင္း
********************

စီးပြားေရးဖြံ႕ၿဖိဳးတုိးတက္မႈေၾကာင့္ အာရွရဲ႕ယံုၾကည္မႈ ျပင္းျပခုိင္မာလာေန သလို အေရအတြက္ မ်ားျပားလြန္းလွတဲ့ မြတ္စလင္ လူဦးေရကလည္း အစၥ လာမ္ဘာသာရဲ႕ အုိင္ဒင္တတီ (အမွတ္အသားလကၡဏာ)၊ အဓိပၸါယ္၊ တည္ၿငိမ္မႈ၊ တရား၀င္မႈ၊ ဖြံ႕ၿဖိဳးမႈ၊ ပါ၀ါနဲ႔ ေမွ်ာ္လင့္ခ်က္ အားေကာင္းလာဖို႔ အတြက္ အေၾကာင္းတစ္ရပ္ ျဖစ္လာေနပါတယ္။
ေမွ်ာ္လင့္ခ်က္ဆိုရမွာ သူတို႔ရဲ႕ ေဆာင္ပုဒ္ကကို ပဲ“အစၥလာမ္ဟာ ျပသနာရဲ႕ အေျဖ Islam is the solution)”ျဖစ္ေနပါတယ္။ အစၥလာမ္ဘာသာ ႏုိးထလာျခင္းရဲ႕ ပမာဏနဲ႔ အရွိန္အဟုန္က အေနာက္တုိင္း စီဗီလုိက္ေဇးရွင္းကို လွမ္းၿပီးအားၿပိဳင္လုိက္တဲ့ ေနာက္ဆံုး အေျပာင္းအလဲ တစ္ခု၊ ျပႆနာရဲ႕အေျဖကို အေနာက္တုိင္း အုိင္ဒီေယာ္ေလာ္ဂ်ီနဲ ႔အညီ ရွာမွာ မဟုတ္။ အစၥလာမ္ အဆံုး အမနဲ႔အညီ ရွာေဖြယူမယ္ဆိုတဲ့ အားထုတ္မႈ တစ္ခုပါ။
အစၥလာမ္က ေခတ္မီျခင္းကိုလက္ခံတယ္။ အေနာက္တုိင္း ယဥ္ေက်းမႈ ကို ျငင္းဆန္တယ္။ ေခတ္သစ္ကမၻာႀကီးထဲမွာ ေနထုိင္ႏုိင္ဖို႔ အစၥလာမ္ ဘာသာဟာ လမ္းၫႊန္ခ်က္ျဖစ္တယ္။ ေဆာ္ဒီဲရဲ႕ ထိပ္တန္း အရာရွိ တစ္ေယာက္ ၁၉၉၄ ခုႏွစ္က ရွင္းျပသလိုဆိုရင္ “ႏုိင္ငံျခား သြင္းကုန္ေတြ ဟာ ေကာင္းတယ္၊ ေတာက္ ေတာက္ပပရွိတယ္(သို႔မဟုတ္)နည္းပညာ အဆင့္ျမင့္တဲ့ ႐ုပ္၀တၳဳေတြသာျဖစ္တယ္။ ဒါေပမဲ့ ကိုင္တြယ္ထိေတြ႕လို႔ မရတဲ့(သိမ္ေမြ႔တဲ႔) လူမႈေရးနဲ႔ ႏုိင္ငံေရး အဖြဲ႕အစည္းေတြထဲမွာေတာ့ ႏုိင္ ငံျခားပို႔ကုန္ (ယဥ္ေက်းမႈ) ေတြဟာ ေသလုေျမာ ပါး အႏၱရာယ္ႀကီးလြန္းလွ ပါတယ္.....အီရန္က ရွား(ဘုရင္)ကို ေမးၾကည့္ပါ … ကၽြန္ေတာ္တို႔အတြက္ အစၥလာမ္ဘာသာဟာ ဘာသာေရးတင္ မဟုတ္ပါဘူး ဘ၀လမ္းၫႊန္ လည္း ျဖစ္ပါတယ္။ ကၽြန္ေတာ္တို႔ ေဆာ္ဒီေတြလည္း ေခတ္မွီလိုၾကပါတယ္။ ဒါေပမဲ့ အေနာက္ တုိင္းဟန္နဲ႔ ေခတ္မွီစရာေတာ့ မလိုအပ္လွပါဘူး။” (Note 17)

အစၥလာမ္ဘာသာ ႏိုးထလာျခင္းဟာ ဒီရည္႐ြယ္ခ်က္ အထေျမာက္လာေစဖို႔ မြတ္စလင္ေတြရဲ႕ အားထုတ္မႈပါ။ ဒါဟာ အစၥလာမ္ကမၻာ အႏွံ႕အျပား ပ်ံ႕ႏွံ႕ေစ တဲ့ပညာရပ္ပုိင္းဆုိင္ရာ ယဥ္ေက်းမႈ ဆုိင္ရာ၊ လူမႈေရးရာနဲ႔ ႏုိင္ငံေရးရာ လႈပ္ ရွားမႈႀကီးပါပဲ။ အစၥလာမ္ဘာသာေရးစာအုပ္ႀကီး၀ါဒကို ေယဘုယ်အားျဖင့္"အစၥလာမ္ ႏုိင္ငံေရး" အေနနဲ႔ သေဘာေပါက္ ထားလို႔ရပါတယ္။ အစၥလာမ္ အေတြးအေခၚေတြ၊ အေလ့အက်င့္ေတြ ျပန္လည္ရွင္သန္လာေရးအတြက္ မြတ္စလင္ေတြက အစၥလာမ္ဘာသာကို ေပးဆပ္မႈေတြထဲမွာ ဒီလႈပ္ရွားမႈဟာ တစိတ္ တပုိင္းေလး တစ္ပုိင္းမွ်သာ ျဖစ္ပါတယ္။ အစၥလာမ္ ဘာသာ ႏုိးထလာျခင္းက ပင္မေရစီးေၾကာင္းျဖစ္ၿပီး အစြန္းေရာက္၀ါဒီ မဟုတ္ပါဘူး။ ေနရာအႏွံ႕ ပ်ံ႕ႏွံ႕ေနၿပီး တသီးတသန္႔ ရွိေနတာလည္း မဟုတ္ပါဘူး။
ဒီလႈပ္ရွားမႈက ႏုိ္င္ငံတုိင္းမွာရွိတဲ့ မြတ္စလင္ေတြကိုရုိက္ခတ္ေစၿပီး ဒါဟာ လူ႔အဖြဲ႕အစည္းေတြအတြက္ လမ္းၫႊန္ ခ်က္၊ မြတ္စလင္ႏုိင္ငံ အမ်ားစု အတြက္ ႏုိင္ငံေရးလည္းျဖစ္တယ္။ ဂၽြန္အယ္(လ္) အက္(စ္)ပိုစီတို (John L.S Posito) “တစ္ဦးခ်င္း ဘ၀ေတြအတြက္ ႏုိးထလာတဲ့ အစၥလာမ္ လက္စြဲက်မ္း” မွာ ဒီလိုေရးထားတယ္။
"လမ္းၫႊန္ခ်က္ေတြ အမ်ားအျပားရွိပါတယ္။ ဘာသာေရး ကုိင္း႐ႈိင္းဖို႔အတြက္ အာ႐ံုစုိက္ျခင္း (ဗလီတက္ျခင္း၊ ဆု ေတာင္း၀တ္ျပဳျခင္း၊ ဥပုသ္ေစာင့္ျခင္း) ဘာသာေရး အစီအစဥ္ေတြျဖန္႔ေဝျခင္း၊ ဘာသာေရးဆုိင္ရာ က်မ္းစာေတြ ပံုႏွိပ္ ျဖန္႔ေ၀ျခင္း၊ အစၥလာမ္ထံုးတမ္းစဥ္လာအတုိင္း ဝတ္စားဆင္ယင္ျခင္း နဲ႕ အစၥလာမ္တန္ဖုိးကို အေလး ထားျခင္း၊ စူဖီ၀ါဒကို ျပန္လည္ အသက္ သြင္းျခင္း (Sufism = mysticism) ေတြ ပါ၀င္ပါတယ္။ က်ယ္က်ယ္ျပန္႔ျပန္႔ ျပန္လည္ဆန္းသစ္လာတဲ့ အစၥလာမ္လႈပ္ရွားမႈကို လူထု ႀကီးတစ္ရပ္လံုးရဲ႕ အစၥလာမ္ဘာသာ အေပၚယံုၾကည္သက္ဝင္မႈ ျပန္ လည္ အားေကာင္းျခင္းက ၀န္းရံေပးထားတယ္။ အစၥလာမ္ဘာသာ လမ္းၫႊန္မႈနဲ႔ ဖြဲ႕စည္းထားတဲ့ အစိုးရေတြ၊ အဖြဲ႕ အစည္းေတြ၊ ဥပေဒေတြ၊ ဘဏ္ေတြ၊ လူထု အက်ဳိးျပဳလုပ္ငန္းေတြ၊ ပညာေရးဆုိင္ရာ အဖြဲ႕အစည္းေတြ၊ ေက်ာင္းေတြ အမ်ားအျပား ေပၚထြက္လာခဲ႔ပါတယ္။ အစိုးရေတြကေရာ အတုိက္အခံေတြ ကပါ အစၥလာမ္ဘာသာကို ေျခကုတ္ယူၿပီး ေထာက္ခံမဲေတြရေအာင္ ႀကိဳးစား ၾကတယ္။ သူမ်ားထက္ပိုၿပီး ဘာသာေရးဘက္မလုိက္ဝါဒဆန္တဲ့ တူရကီလို၊ တူနီးရွားလို ႏုိင္ငံ ေတြအပါအ၀င္ ႏုိင္ငံအစုိးရအမ်ားစုဟာ အစၥလာမ္ရဲ႕ အားကို အသိအမွတ္ျပဳလာၾကၿပီး အစၥလာမ္နဲ႔ ပါတ္သက္ တဲ့ကိစၥ ေတြမွာ စိတ္၀င္စားမႈေတြ ျပသလာေနၾကပါတယ္"

အလားတူပါပဲ ေနာက္ ထင္ရွားတဲ့ အစၥလာမ္ပညာရွင္ အလီ အီး ဟီ လယ္ဒက္ကီး (Ali-E-Hilla Dessouki) ကေတာ့ အစၥလာမ္ ဘာသာ ႏုိးထ လာျခင္းဟာ အရင္ကရွိခဲ့တဲ့ အေနာက္တုိင္းဥပေဒ ေနရာမွာ အစၥလာမ္မစ္ ဥပေဒကို အစားထုိးႏုိင္ေရး၊ ဘာသာတရားနဲ႕ ဆုိင္တဲ့ ဘာသာစကား၊ သေကၤတေတြကို ပိုအသံုးျပဳၾကေရး၊ အစၥလာမ္ ပညာေရးတုိးခ်ဲ႕ေရး (အစၥလာမ္မစ္ေက်ာင္းေတြ တုိးပြားလာေရးနဲ႔ အစုိးေက်ာင္းေတြမွာ အစၥလာမ္ ဘာသာေရးေတြ ထည့္သြင္းျပဌာန္းေရး)၊ အစၥလာမ္မစ္ ကိုယ္က်င့္တရားေတြ က်င့္သံုးလာေရး (အမ်ဳိးသမီးမ်ား မ်က္ႏွာဖံုးထားျခင္း၊ အရက္ေသစာ ေရွာင္ ၾကဥ္ျခင္း) ဘာသာေရး ၀န္ျပဳဆုေတာင္းပြဲေတြမွာ တက္ေရာက္သူ ပိုမိုမ်ားျပား လာေရး၊ မြတ္စလင္ႏုိင္ငံေတြမွာ ရွိေနတဲ့ ဘာသာေရးဘက္မလုိက္ အစိုးရေ တြရဲ႕ေနရာကို အစၥလာမ္ဗ္အဖြဲ႕ေတြက ေနရာယူႏုိင္ေရး၊ တစ္ကမၻာလံုးရွိ အစၥလာမ္ႏုိင္ငံ၊ အစၥလာမ္လူ႔အဖြဲ႕အစည္းေတြၾကား ဆက္ဆံေရးေတြ ပိုမို အားေကာင္းခုိင္မာလာေရးေတြအတြက္ (အစၥလာမ္ ဘာသာ ႏုိးထျခင္း လႈပ္ရွားမႈက) အားႀကိဳးမာန္တက္ ပါ၀င္ခဲ့တယ္လို႔ ႐ႈျမင္ပါတယ္။(Note 18)

La revanche de Dieu ထာ၀ရဘုရားရွင္ရဲ႕ပစ္ဒဏ္ခတ္ျခင္းကေတာ့ တစ္ ကမၻာလံုးနဲ႔ ဆုိင္တဲ့ကိစၥပါ။ ဒါေပမဲ့ အလႅာ ရွင္ျမတ္ရဲ႕ ျပစ္ဒဏ္ စီရင္ျခင္း ကေတာ့ နယ္ပယ္အက်ယ္ဆံုး ပ်ံ႕ႏွံ႕ေနၿပီး မြတ္စလင္ လူ႔အဖြဲ႕အစည္းေတြရဲ႕ ဆႏၵကို ျဖည့္ ဆည္းေပးလ်က္ရွိေနပါေတာ့တယ္။
ႏုုိင္ငံေရးအရ ၾကည့္မယ္ဆိုရင္ေတာ့ အစၥလာမ္လႈပ္ရွားမႈဟာ မာ႔က္(စ္) ၀ါဒနဲ႔ ဆင္တူပါတယ္။ လမ္းၫႊန္ခ်က္ လက္စြဲက်မ္းစာႏွင့္အတူ အရာခပ္သိမ္း ၿပီးျပည့္စံုတဲ့ ဘ၀အျမင္ရွိတယ္။ လိုအပ္တဲ့ အေျခခံေျပာင္းလဲမႈေတြျဖစ္ဖို႔ အား စုိက္ထုတ္တယ္။ ပါ၀ါကို ဆန္႔က်င္တယ္၊ အမ်ဳိးသားႏုိင္ငံေတာ္ကို ဆန္႔ က်င္တယ္၊ ဒီအထဲမွာ တရားမွ်တတဲ့ ျပဳျပင္ ေျပာင္းလဲေရးနဲ႔ အၾကမ္း ဖက္ေတာ္လွန္ေရးဆိုတဲ့ အဆံုးအမ ႏွစ္ခုကြဲျပားစြာပါဝင္ပတ္သက္ေနတယ္။


ဒီထက္ပိုအသံုးက်မဲ့ ႏိႈင္းယွဥ္မႈကေတာ့ အစၥလာမ္ႏုိးထျခင္းဟာ ပ႐ုိတက္ စတင့္ (ခရစ္ယာန္အယူဝါဒ) ျပန္လည္ တည္ေဆာက္ေရးနဲ႔ တူပါ တယ္။ ႏွစ္ဖြဲ႕စလံုးဟာ လက္ရွိအဖြဲ႕အစည္းေတြရဲ႕တက္ႂကြမႈမရွိျခင္း၊ ကိုယ္ က်င့္တရားပ်က္ျခင္းကို ေတာ္လွန္ဖို႔ ေပၚထြက္လာခဲ့ျခင္းျဖစ္တယ္။ ပို႔ၿပီး သန္႔စင္၊ ပိုၿပီးေတာင္းဆိုမႈမ်ားတဲ့ မူလဘာသာတရားဆီ ျပန္သြားမယ္ လို႔ေၾကြးေၾကာ္ၾကတယ္။ အလုပ္၊ အမိန္႔နဲ႔ စည္းကမ္း အေၾကာင္းေတြ ကို ေဟာေျပာၾကတယ္၊ အင္အားေကာင္းတဲ့ လူလတ္ တန္းစာေတြ ပါ၀င္ လာဖို႔ စည္းရုံးေတာင္းဆိုၾကတယ္။ လႈပ္ရွားမႈအားျဖင့္လည္း ႏွစ္ဖြဲ႕စလံုးဟာ ႐ႈပ္ေထြးမ်ားျပား လြန္းလွတယ္။ ရပ္တည္ခ်က္ေတြမတူၾကဘူး။ ဒါေပမဲ့ အဓိကႏွစ္ခ်က္ကေတာ့ တူေနတယ္။ (ခရစ္ယန္မွာ) လူသာရင္၀ါဒနဲ႔ ကာ(လ္)မင္၀ါဒရွိခဲ႔သလို၊ (အစၥလာမ္မွာ) ရွိယိုက္နဲ႔ ဆြန္နီ ဘာသာေရး စာအုပ္ႀကီး၀ါဒတို႔ရွိၾကတယ္။ ေနာက္ၿပီး ဂၽြန္ကာ(လ္)မင္နဲ႔ အယာ တုိလာ ခုိေမနီတို႔ေတာင္ တစ္ေယာက္နဲ႔တစ္ေယာက္ ဆင္တူေနၿပီး ဘာသာေရး ဥပေဒေတြကို လူထုလုိက္နာက်င့္သံုးဖို႔ ႀကိဳးစားခဲ့ ၾကတယ္။

(Lutheranism လူသာရင္နစ္ဇင္ဆိုတာ ခရစ္ယန္ဂိုဏ္းကြဲတစ္ခု၊ ဂ်ာမန္ဘုန္းေတာ္ႀကီး မာတင္လူသာ (ရ္) တို႔ရဲ႕ အဆံုး အမေတြကို အစြဲျပဳၿပီး၊ ေခၚေ၀ၚထားတဲ့ အမည္ျဖစ္ၿပီး Calvinism ကေတာ့ ပ႐ိုတက္စတင့္ဂုိဏ္း၊ John Colvin ကုိ အစြဲျပဳၿပီး၊ ေခၚေ၀ၚတဲ့အမည္ပါ) ဘာသာျပန္သူ။)

ခရစ္ယန္ဘာသာ ျပန္လည္တည္ေဆာက္ေရးနဲ႔အစၥလာမ္ဘာသာ ႏုိးထေ ရး ႏွစ္ခုလံုးရဲ႕ အေျခခံ စိတ္ဓါတ္က စနစ္တက် ျပန္လည္တည္ေဆာက္ေရး ပါပဲ။
“ ျပန္လည္တည္ေဆာက္ေရးဟာ ကမၻာ အနွံ႕အျပားမွာ ျဖစ္ေနရမယ္။ ေန ရာေတြ၊ လူေတြ၊ အမည္နာမေတြ အားလံုးေျပာင္းလဲရမယ္။ တရားခံု႐ံုးေတြ ကို ေျပာင္းရမယ္၊ မွ်တမႈမရွိတဲ့ တရားသူႀကီးေတြကို ေျပာင္းလဲ ရမယ္။ တကၠသိုလ္ေတြ၊ ၿမိဳ႕ေတာ္ေတြ၊ ႏုိင္ငံေတြကို ေျပာင္းလဲရမယ္၊ ပညာေရး၊ မေကာင္းတဲ့ေက်ာင္းေတြ၊ ဥပုဒ္ေက်ာင္း ေတြ၊ တရားနာပရိတ္သတ္ေတြ၊ ဘုရားရွိခုိးပံုေတြ ေျပာင္းလဲရမယ္ ” လို႔ျပဳျပင္ ေျပာင္းလဲ ေရး ခရစ္ယန္ တရားေဟာဆရာ တစ္ေယာက္က ေျပာခဲ့ဘူးပါတယ္။

သူနဲ႔အလားတူပါပဲ၊ အယ္(လ္) တူရဘီ (al-Turabi) ကလည္း ဒါကိုထပ္ၿပီး ခုိင္မာေစတယ္။
"အစၥလာမ္ဘာသာ ႏုိးထလာမႈဟာ အဓိပၸါယ္ အလြန္ေလးနက္ပါတယ္။ ဒါဟာ တစ္ကုိယ္ေရ ဘာသာတရား ကုိင္း႐ိႈင္းတာမဟုတ္ပါဘူး။ အသိ ဥာဏ္ပုိင္းဆုိင္ရာ၊ ယဥ္ေက်းမႈဆုိင္ရာ၊ ႏုိင္ငံေရးဆုိင္ရာ ကုိးကြယ္မႈလည္း မဟုတ္ဘူး။ အထက္က အရာေတြ အားလံုး ပါ၀င္ၿပီး၊ အထက္ဆံုး ကေန ေအာက္ဆံုးအထိ ရွိေနတဲ့ လူတန္းစားအားလံုးကို တစ္ေပါင္း တည္း ျပန္လည္ဖြဲ႕စည္းလုိက္တဲ့ က်ယ္၀န္းေလးနက္မႈမ်ဳိးပါ။" (Note 19)

၂၀ ရာစု ေႏွာင္းပုိင္း အေရွ႕အလယ္ပိုင္း ႏုိင္ငံေတြထဲက အစၥလာမ္ ႏုိး ထျခင္းရဲ႕ အက်ုဳိးသက္ေရာက္မႈကို မ်က္ကြယ္ ျပဳျခင္းဟာ ၁၆ ရာစု ေႏွာင္းပုိင္း၊ ဥေရာပႏုိင္ငံေရးထဲက ပ႐ိုတက္စတင့္ ျပန္လည္ တည္ေဆာက္ေရးရဲ႕ အက်ဳိး သက္ ေရာက္မႈကို မ်က္ကြယ္ျပဳလုိက္တာနဲ႔ အတူတူပါပဲ။ အစၥလာမ္ ႏုိးထျခင္းက ခရစ္ယန္ျပန္လည္တည္ေဆာက္ေရး ထက္ထူးျခား တာဆိုလို႔ တစ္ခုပဲရွိပါတယ္။ ပ႐ုိတက္စတင့္ ျပန္လည္ တည္ေဆာက္ေရးရဲ႕ အက်ဳိးသက္ေရာက္မႈက ဥေရာပ အေနာင္တုိင္းထဲ တင္သာျဖစ္ၿပီး၊ စပိန္၊ အီတလီနဲ႕ ဥေရာပအေရွ႕ပုိင္းေတြမွာ သက္ေရာက္မႈ သိပ္မရွိခဲ့ဘူး။ အစၥလာမ္ ဘာသာ ႏုိးထျခင္းက မြတ္စလင္ႏုိင္ငံတုိင္းကို ပ်ံ႕ႏွံ႕သြားခဲ့တယ္။

၁၉၇၀ ခုႏွစ္ေတြကစလို႔ အစၥလာမ္မစ္ သေကၤတေတြ၊ ယံုၾကည္မႈ၊ အက်င့္၊ ဖြဲ႕စည္းပံုဥပေဒေတြ၊ ေပၚလာစိေတြနဲ႔ အဖြဲ႕အစည္းေတြဟာ ေမာ္႐ိုကိုကေန အင္ဒိုနီးရွား၊ ႏုိင္ဂ်ီးရီးယားကေန ကာဇက္စတန္ (တစ္) ဘီလီယံရွိတဲ့ မြတ္စ လင္ေတြရဲ႕ တခဲနက္ အားေပးေထာက္ခံမႈကို ရရွိခဲ့တယ္။ ဒီလႈပ္ရွားမႈက အစမွာေတာ့ ယဥ္ေက်းမႈနယ္ပယ္ထဲေလာက္တင္ပါ။ ေနာက္ပုိင္းမွာေတာ့ လူမႈေရးနဲ႔ ႏုိင္ငံေရး နယ္ပယ္ ေတြထဲအထိက်ယ္ျပန္႔သြားခဲ႔တယ္။ ပညာေရး၊ ႏုိင္ငံေရးေခါင္းေဆာင္ ေတြအေနနဲ႔ သေဘာက်သည္ျဖစ္ေစ၊ မက် သည္ျဖစ္ေစ၊ အသိ အမွတ္မျပဳလို႔ မရသလို ေရွာင္လႊဲလို႔ လည္းမရေတာ့ ပါဘူး။ မ်ဳိးဆက္ႀကီး တစ္ခုလံုးကို သိမ္းက်ဳံး ေခၚယူသြားႏုိင္ျခင္းဟာ အၿမဲတမ္း အႏၱရာယ္ရွိၿပီး အမ်ားအားျဖင့္မွာလည္း မွားေနတတ္တယ္။ ဒါေပမဲ့ မွန္သလို လိုလည္း ထင္ေနရတတ္တယ္။ ၁၉၉၅ ခုေရာက္ေတာ့ အီရန္ကလြဲရင္ မြတ္ စလင္လူမ်ဳိး အမ်ားစုရွိတဲ့ ႏုိင္ငံေတြဟာ လြန္ခဲ့တဲ့ ၁၅ ႏွစ္ကထက္ ယဥ္ေက်းမႈ၊ လူမႈေရးနဲ႔ ႏုိင္ငံေရးအရ ပိုၿပီး အစၥလာမ္မစ္ေတြ ျဖစ္လာခဲ့ၾကေတာ့ တယ္။(Note 20)

ႏုိင္ငံအမ်ားစုေတြထဲမွာ အစၥလာမ္မစ္ လႈပ္ရွားေရးသမားေတြ အဓိက လုပ္ေဆာင္ၾကတဲ့ အခ်က္က အစၥလာမ္မစ္ လူမႈေရး အဖြဲ႕အစည္းေတြ တုိးတက္အားေကာင္းေအာင္ ျပဳမူျခင္းနဲ႔ ရွိရင္းစြဲ လူ႔အဖြဲ႕အစည္းေတြကို အစၥလာမ္မစ္ အဖြဲ႕ေတြက သိမ္းပုိက္ယူျခင္းပါပဲ။ အစၥလာမ္မစ္ေတြ အထူး အာ႐ံုစုိက္ လုပ္ေဆာင္တာက အစၥလာမ္စာသင္ေက်ာင္းေတြ တည္ေထာင္ျခင္းနဲ႕ အစုိးရေက်ာင္းေတြမွာ အစၥလာမ္အဆံုးအမေတြ လႊမ္းမုိး လာေအာင္ ႀကိဳးစားယူျခင္းပဲျဖစ္တယ္။ အက်ဳိးဆက္ အေနနဲ႔ အစၥလာမ္မစ္ အဖြဲ႕ေတြဟာ လူထုအဖြဲ႕အစည္းထဲ တစိမ့္စိမ့္ တုိး၀င္ တည္ရွိ လာခဲ့ျခင္း ပဲပါတယ္။ အျခား အဖြဲ႕အစည္းေတြနဲ႔ အားၿပိဳင္တယ္၊ ဖိႏွိပ္တယ္၊ ဘာသာေရး ေလ်ာ့ရဲၿပီး အားနည္းတဲ့ အဖြဲ႕အစည္းေတြရဲ႕ ေနရာမွာ အေရ အတြက္ ပမာဏအားျဖင့္ေရာ ကူညီေဆာင္ရြက္ခ်က္ေတြ အားျဖင့္ပါ ေန ရာ၀င္ယူ လာၾကေတာ့တယ္။ ၁၉၉၀ ခုႏွစ္ေတြရဲ႕ ေစာေစာ ပုိင္းက အီဂ်စ္ႏုိင္ ငံထဲ အစၥလာမ္မစ္ အဖြဲ႕အစည္း ေတြ အားေကာင္းလာၿပီး၊ အစိုးရက ျဖည့္ ဆည္းေပးဖို႔ ပ်က္ကြက္ခဲ့တဲ့ကြက္လပ္ေနရာ(လွည့္မၾကည့္ႏုိင္တဲ့ေနရာ)ေတြ ကုိသူတို႔ကျဖည့္ဆည္းေပး လာခဲ့ၾက တယ္။ က်န္းမာေရး၊ လူမႈေရး၊ ပညာေရး နဲ႔ အျခားအကူအညီေတြ ဆင္းရဲသား အီဂ်စ္ေတြကို အလံုးအရင္းနဲ႔ ေပးခဲ့ ၾကတယ္။ ၁၉၉၂ ခုႏွစ္ ကိုင္႐ုိၿမိဳ႕မွာ ငလ်င္ႀကီးလႈပ္ေတာ့ သူတို႔အဖြဲ႕ေတြက နာရီပုိင္းအတြင္း လမ္းေတြေပၚေရာက္လာၿပီး၊ အစားအေသာက္ေတြေ၀ ၾက၊ ေစာင္ေတြေပးၾကေတာ့ အစိုးရအဖြဲ႕ေတြက သူတို႔ေနာက္ အမ်ား ႀကီး ျပတ္က်န္ေနရစ္ခဲ့ၾက တယ္။

ဆက္ရန္

သူ႕လက္သံ


ရုပ္ရွင္မင္းသား Basil Rathbone နဲ႔ စႏၵယားဆရာ Dane တို႔ Victor Borge ဟိုတယ္မွာ အတူတူ တည္းၾကေတာ႔ ဒိန္းက စႏၵယားတစ္လုံးဟာ ဘယ္ေလာက္ အသုံးက်ေၾကာင္း၊ ေကာင္းေကာင္း တီးတတ္ရင္ ဘယ္အခ်ိန္ ရိွၿပီ ဆိုတာကိုပင္ စႏၵ ယားသံနဲ႔ ေျပာျပႏိုင္ေၾကာင္း ရွင္းျပတယ္။



ဘာဆယ္အတြက္ ယုံရခက္ခက္ ျဖစ္ေနတာေပါ႔။ ဒါနဲ႔ ဒိန္းက စႏၵယားေရွ႕မွာ ထိုင္လိုက္ျပီး လက္သံၾကမ္းၾကမ္း တီးကြက္ ႏွစ္ကြက္ သုံးကြက္ တီးခ်လိုက္ တယ္။
အဲဒီအခ်ိန္ ဟိုဖက္အခန္းမွာ အိပ္ေနတဲ႔ ဧည္႔သည္က နံရံကို ထုရင္း အိပ္ခ်င္ မူးတူး ေဒါသတႀကီးနဲ႔

" ေခြးမသားေတြ မအိပ္ၾကေသးဘူး၊ မင္းတို႔ အေဖ႔အိမ္မ်ား မွတ္ေနလို႔လား၊ နာရီလည္းၾကည္႔ဦး၊ မနက္ တစ္နာရီ ခြဲေနျပီ " တဲ႔။

ဒီေတာ႔ ဒိန္းက " ကဲ ဘယ္လိုလဲ " ဆိုတဲ႔ အၾကည္႔နဲ႔ ဘာဆယ္ကို ၿပဳံးစိစိ လွမ္း ၾကည္႔ လို႔။
( RD, Dec, 1957 )
(16/12/2012)

ဇင္ေဝေသာ္