မသိမ္ေမြ႔ႏိုင္ခဲ႔တဲ႔ အမ်ိဳးသားေရး ခ်စ္စိတ္ ( ၃ )

“ဂ်ပန္မွာဆုိရင္ ငယ္စဥ္ကတည္းက ဒီလုိ အႏုပညာဓာတ္ခံ ဘယ္သူ႔ ဆီမွာ ရွိသလဲဆုိတာ ရွာယူတယ္။ အသြင္ျပင္ပုံသ႑ာန္၊ အလွအပ စသည္ေပါ႔။ သိပ္ေတာ္တဲ့လူက ပန္းခ်ီဆရာျဖစ္တယ္။ ပန္းပုဆရာျဖစ္တယ္။ အဲသေလာက္မေတာ္သူက တံခါးလုိက္ကာ ဆင္သူေတြ၊ ဒီဇုိင္နာေတြျဖစ္ တယ္။ တစ္ခ်ဳိ႕က landscape ဥယ်ာဥ္မႈးေတြ ျဖစ္ကုန္တယ္။ ဒါမ်ဳိးဗီဇက ရွိကုိရွိမွရတယ္၊
ခင္ဗ်ားတုိ႔က သူတုိ႔ကုိ ေအ လယ္ဘယ္ (အထက္တန္းစာေမးပြဲ) စာေမးပြဲ ရလဒ္ကုိ ၾကည့္ၿပီး ေရြးထား တဲ့ဟာကုိး” တဲ့။
ဒါနဲ႔ “သိၿပီ၊ ငါက တကယ့္ကုိ အ႐ူးပဲကြာ” လုိ႔ေျပာလုိက္တယ္။
( လီကြမ္းယု )

ေမး ။      ။ ေနာက္မွာ က်န္ေနရစ္ခဲ့တဲ့လူေတြ၊ သက္ႀကီးရြယ္အုိေတြက သူတုိ႔ လုိအပ္တဲ့ လူမႈေရးတာ၀န္ေတြကုိ ေတာင္းဆုိလာၾကဦးမွာဆုိေတာ့ လာ မယ့္ႏွစ္ေတြမွာ အစုိးရ အခက္ႀကဳံလာစရာရွိမယ္။ တစ္ခ်ိိန္တည္းမွာပဲ အခြန္ႏႈန္းေတြေလွ်ာ့ၿပီး ေကာက္လာေနတယ္။ ဒီျပႆနာေတြကုိ ဘယ္လုိ ရွင္းမလဲ။

ေျဖ ။      ။ ငါတုိ႔မွာ ဘယ္ေလာက္ရန္ပုံေငြရွိၿပီး ငါတုိ႔ သုံးစြဲႏႈန္းက ဘယ္ေလာက္ တက္လာမလဲဆုိတာ ငါ မခန္႔မွန္းႏုိင္ဘူး။ သက္ႀကီးရြယ္အုိေတြနဲ႔ ပတ္သက္ ၿပီး က်န္းမာေရးေစာင့္ေရွာက္စရိတ္က ေတာ္ေတာ္ေတာ့ မ်ားလိမ့္မယ္။ က်န္း မာေရး၀န္ႀကီး ေခၚဘုန္၀မ္ဆုိရင္ ဒီျပႆနာကုိ ေျဖရွင္းႏုိင္ဖုိ႔ အခ်ိန္ အေတာ္ေပးၿပီး စဥ္းစားေနရတယ္။ သက္ႀကီးရြယ္အုိေတြအတြက္ ကုန္က်ေငြ၊ ေရရွည္မွာ ပုိေကာင္းတဲ့ က်န္းမာေရး ေစာင့္ေရွာက္မႈ၊ အထူး သျဖင့္ ဆီးခ်ဳိေသြးခ်ဳိေရာဂါတုိ႔၊ ကုိလက္စထေရာတုိ႔ စတဲ့ ေရာဂါေတြ အတြက္ေပါ႔။ ေဆးပညာနဲ႔ ပတ္သက္လုိ႔ ရွာေဖြေတြ႔ရွိေလေလ လူနာေတြ ရဲ႕အသက္ ပုိရွည္ေလေလျဖစ္မယ္။ ေဆး၀ါးနဲ႔ ပတ္သက္တဲ့ လုိင္စင္ေတြ လည္း ေစ်းပုိႀကီးမယ္။ ခြဲစိတ္မႈဆုိင္ရာေတြလည္း ပုိေကာင္းလာေအာင္ လုပ္ ရမယ္။ တုိ႔က စကၤာပူဟာ အာရွမွာ အေကာင္းဆုံး က်န္းမာေရးစင္တာ တစ္ ခုအျဖစ္ ေရာက္ေစခ်င္တာ။

ငါတုိ႔ ဘာေၾကာင့္ အေကာင္းစားပုဂၢလိကေဆးရုံေတြ စတင္မလုပ္ခဲ့ၾကတာ လဲ။ ငါ႔သေဘာဆုိရင္ သီးသန္႔ ေဆးရုံကုိ ခြဲၿပီးထားမယ္။ ဒါေပမဲ့ ေဆး႐ုံတစ္ ႐ုံေဆာက္ဖုိ႔ ကုန္က်ေငြက နည္းတာမဟုတ္ဘူး။ ဘယ္သူမွ အဲသေလာက္ အကုန္အက်ခံၿပီး ေဆး႐ုံမတည္ေထာင္လုိၾကဘူး။ ငါ႔ဆႏၵ အရဆုိ ရင္ ႏုိင္ ငံေတာ္ေငြကုိ စုိက္သုံးမယ္။ ေဆး႐ုံေဆာက္ ပစၥည္းကိရိယာေတြ အစုံတပ္ ဆင္ၿပီး ေျပာလုိက္မယ္ “ေဆး႐ုံေတာ့ၿပီးၿပီ။ မင္းႀကိဳက္သလုိ လုပ္ေပေတာ့၊ ငါတုိ႔ကုိ ေဆး႐ုံငွားခ၊ ေနရာငွားခေပး။ ၿပီးေတာ့မွ ေဆး႐ုံံအလုပ္သမားေတြရဲ႕ လစာေတြ၊ ဘာေတြ အကုန္ေပး။ ႏုိင္ငံျခားသားလူနာ၊ စကၤာပူလူမ်ဳိးလူနာ ဘယ္သူ႔ကုိမဆုိ ႀကိဳက္သလုိ ေဆး၀ါးကုသခ ေတာင္းႏုိင္တယ္။ ၿပီးရင္ အ ဆုတ္ အစားထုိးကုတာကစလုိ႔ အစားထုိးကုသမႈမွန္သမွ် အကုန္လုပ္ႏုိင္ တယ္” လုိ႔။ ဒီစနစ္ေတြကုိ SGH (စကၤာပူႏုိင္ေတာ္ေဆးရုံႀကီး) မွာသာ စတင္ က်င့္သုံးရင္ လူေတြက “ငါလည္း ဒီေဆးရုံကုိသြားတာပဲ။ မင္းကေတာ့ ဒါေတြရၿပီး ငါ့က်ေတာ့ မရခဲ့ဘူး” လုိ႔ ေျပာၾကမွာ။ ဒါဆုိ ျပႆနာပဲ။

ေမး ။      ။ လူငယ္၀န္ႀကီးေတြက ဘာေၾကာင့္ မစၥတာလီေျပာသလုိ မလုပ္ခဲ့ၾက တာလဲ။

ေျဖ ။      ။ ဆူပူမႈေတြ အမ်ားႀကီး ျဖစ္လာစရာရွိလုိ႔။ အဂၤလန္မွာ Tory Party က ပုဂၢလိကေဆးရုံေတြေထာင္ဖုိ႔ ႀကိဳးစားခဲ့ဖူးတယ္။ ဒီလုိသာ ပုဂၢလိကေဆး ရုံေတြ ရွိလာရင္ လူနာႏွစ္ေယာက္အေပၚ ဆက္ဆံေရးႏွစ္မ်ဳိး ျဖစ္လာမယ္ဆုိ တာ လူထုက သေဘာေပါက္ၾကတယ္။
အခု Tory Party က ေရြးေကာက္ပြဲမွာ အႏုိင္ရခ်င္ေတာ့ “ေရြးေကာက္ပြဲႏုိင္ရင္ ႏုိင္ငံေတာ္က်န္းမာေရး ေစာင့္ေရွာက္မႈအေနနဲ႔ပဲ ဆက္လက္က်င့္သုံးမယ္ ” လုိ႔ ေျပာလာျပန္တယ္

ေမး ။      ။ ဒီအင္တာဗ်ဴးထဲမွာကုိပဲ မစၥတာလီေျပာခဲ့တာ ႏွစ္ခုရွိတယ္။ လူငယ္ ပုိင္း၀န္ႀကီးေတြ မလုပ္တဲ့ ကိစၥတခ်ဳိ႕ကုိ မစၥတာလီသာ အႀကီးအကဲ တစ္ေယာက္ အေနနဲ႔ ရွိေနဆဲဆုိရင္ လုပ္မိလိမ့္မယ္လုိ႔ ... ေျပာတယ္။ ဒီအ တြက္ တစ္ခုခု စုိးရိမ္မိသလား။

ေျဖ ။      ။ အႀကီးအကဲလည္းဟုတ္တယ္။ ဟုိတုန္းက အေျခအေနမ်ဳိး လည္း ျဖစ္မယ္ဆုိရင္ ငါလုပ္မိမယ္လုိ႔ ေျပာတာ။ အခုလက္ရွိအေျခအေနအရ ငါလုပ္လုိ႔ ရ၊ မရကေတာ့ မေသခ်ာဘူး။

ေမး ။      ။ မစၥတာလီရဲ႕ ခံစားခ်က္္ကုိ သိပါရေစ။ လူငယ္ပုိင္း၀န္ႀကီးေတြဟာ ဒီထက္ ပုိျပတ္သားသင့္တယ္။ အၾကပ္အတည္းကုိ သူတုိ႔ရင္ဆုိင္ဖုိ႔ ဆႏၵ သိပ္မရွိဘူးလုိ႔ ဆုိရင္ ...
ေျဖ ။      ။ ဒီလုိမဟုတ္ဘူး ထင္တယ္။ အက်ဳံး၀င္ေနတဲ့ သေဘာတရားေတြ အားလုံးကုိ သူတုိ႔ ထည့္သြင္းစဥ္းစားရမယ္။ လူထုရဲ႕ေမွ်ာ္လင့္ခ်က္ကုိ စဥ္း စားရမယ္။ လူေတြရဲ႕ ေမွ်ာ္လင့္ခ်က္က ခ်က္ခ်င္းႀကီး နိမ့္ဆင္းသြားမွာ မ ဟုတ္ဘူး။
ျပင္သစ္သမၼတ နီကုိလပ္ ဆာကုိဇီကုိ ၾကည့္။ ျပင္သစ္ေတြက သူတုိ႔ကုိယ္ပုိင္ လုိက္(ဖ္)စတုိင္တခ်ဳိ႕ ရွိတယ္။ ဒါက ငါ႔အလုပ္မွာ ငါပဲ ေနခ်င္တယ္။ ဂလုိဘယ္လုိက္ေဇးရွင္းေတြ၊ ဘဏ္ေတြ ေဒ၀ါလီခံတာေတြ ငါတုိ႔ နားမလည္ ဘူး။ ကိစၥမရွိဘူး။ ဆာကုိဇီ ငါတုိ႔အလုိကုိ မင္းလုိက္ေလ်ာဖုိ႔လုိတယ္။ ဒီလုိ မဟုတ္ရင္ေတာ့ တုိ႔က လမ္းေပၚတက္ၿပီး အႀကီးအက်ယ္ ဆႏၵျပရလိမ့္မယ္။ လမ္းေတြကုိ ပိတ္မယ္။ ရထားလမ္းေတြကုိ ပိတ္မယ္။ အလုပ္သမားပါ၀ါ ကုိ ျပတဲ့အေနနဲ႔ တစ္ရက္ေလာက္ေတာ့ အားလုံးပိတ္ဆုိ႔ပစ္ရလိမ့္မယ္ ... ဆုိတာမ်ဳိးေပါ႔။

ဒါမ်ဳိးကုိက်ေတာ့ ဆာကုိဇီ စဥ္းကုိစဥ္းစားရမယ္။ တခ်ဳိ႕ကုိ သူေျပာင္းလဲႏုိင္ တယ္ဆုိတာ သူသိတယ္။ ေျပာင္းလုိက္ရင္ လူထုအုံၾကြမႈ ျဖစ္လာလိမ့္မယ္ ဆုိတာလည္း သူသိတယ္။ အဲဒါက ျပင္သစ္မွာ ျဖစ္ပ်က္ေနတဲ့ အေျခအေန။ ျပင္သစ္အေျခအေနမ်ဳိး ဒီမွာ ျဖစ္ၿပီဆုိပါေတာ့၊ ငါလည္း ဘာလုပ္လုိ႔ရမွာတုန္း။ ဘယ္ႏုိင္ငံမွ ပုံေသရွိေနလုိ႔ မရဘူး။ ကမၻာႀကီးက လည္း အၿမဲတမ္း တသမတ္တည္း ရွိေနမွာ မဟုတ္ဘူး။ စကၤာပူဆုိတာ ကမၻာ့ေရစီးနဲ႔အတူ စီးေမ်ာေနရတဲ့ အစိတ္အပုိင္းေလးတစ္ခုပဲ။

ေမး ။      ။ ေအာင္ျမင္ဖုိ႔ တျခားနည္းလမ္းတစ္ခုကုိ အစုိးရက မေရြးႏုိင္ဘူးလား။

ေျဖ ။      ။ တုိ႔ ႀကိဳးစားခဲ့ၾကတယ္။ ႀကိဳးစားတာမွ ႐ူး႐ူးမူးမူးကုိ ႀကိဳးစားခဲ့ၾက၊ ႀကိဳးစားေနၾကတယ္။ ဂီတေက်ာင္း၊ အႏုပညာေက်ာင္း၊ အားကစားေက်ာ င္းေတြ တည္ေဆာက္ဖုိ႔ေလ။ ထိပ္တန္း အသက္ေမြး၀မ္းေၾကာင္းပညာ တစ္ခု ခုကုိရဖုိ႔ နည္းလမ္းေတြ အမ်ားႀကီးရွိတာပဲ။ ပညာေရးမွရယ္ မဟုတ္ဘူး။ ငါေျပာတာ ဟုတ္တယ္မဟုတ္လား။
နန္ယန္းပုိလီေက်ာင္းကုိသြားၿပီး တစ္ရက္ေလ႔လာခဲ့တယ္။ အဲဒီမွာ မေလးေက်ာင္း သူေလး တစ္ေယာက္ ဆြဲတဲ့ပုံဟာ ေတာ္ေတာ္ေလးေကာင္း တယ္ဆုိတာ ေတြ႔ခဲ့ရတယ္။ သူဆြဲတဲ့ ပုံက သူမ်ားေတြရဲ႕ပုံေတြထက္ အျပတ္ အသက္ သာတယ္။ ဘာ့ေၾကာင့္လဲလုိ႔ ထင္လဲ။ သူ႔မွာ အေရာင္၊ အေရာင္ေပါင္းစပ္မႈ၊ ပုံသ႑ာန္ေတြကုိ နားလည္ခံစားႏုိင္စြမ္းရွိလုိ႔။ အဲဒါ မေလးေတြရဲ႕ ဗီဇပဲ။ မေလးအိမ္ေတြကုိ မင္းၾကည့္၊ ေသေသ ခ်ာခ်ာ ျပင္ဆင္ မြမ္းမံထားတာ ေတြ႔ရမယ္။ တ႐ုတ္အိမ္ေတြကုိလည္းၾကည့္၊ ႐ုိး႐ုိးေတြ ပဲေတြ႔ရမယ္။ တ႐ုတ္ေတြက လုိက္ကာေတြ၊ ေကာ္ေဇာေတြ၊ ဘာေတြ ညာေတြအတြက္ ပုိက္ဆံအကုန္ခံတာ မဟုတ္ဘူး။

(School of Art, Design & Media - Nanyang Technological University)

ငါ႔ကေလးသုံးေယာက္ကုိၾကည့္။ မူလတန္းေက်ာင္းကေနစလုိ႔ တကၠသုိလ္ အထိ နည္းနည္းပါးပါးေလး ကြဲတာကလြဲရင္ သူတုိ႔အရည္အခ်င္းေတြက ထပ္ တူနီးပါးပဲ။ သခ်ၤာ၊ သိပၸံဘာသာရပ္၊ အက္ေဆးနဲ႔ ဘာသာစကားေတြမွာ ထိပ္ တန္းက ရွိတယ္။ ျမဴးဇစ္လုိဟာမ်ဳိးက်ေတာ့ အတန္းထဲမွာ သုံးေယာက္စလုံး ဘိတ္ခ်ီးေတြ။ ဟုတ္ပါတယ္။ တုိ႔ဆီက ေကာင္ေလးေတြက ျမဴးဇစ္ကုိ သင္ ၾကတယ္။ ရက္ေကာ္ဒါေတြ ဘာေတြနဲ႔ေပါ႔။ သူတုိ႔ကေတာ္ေတာ့ ႏုတ္ေတြ ဖတ္ၿပီး တီးတတ္တယ္။ သီခ်င္းေတြေတာင္မွ ေရးႏုိင္တယ္။ ဒါေပမဲ့ ေခတ္မီ စက္ကိရိယာေတြနဲ႔ခ်ည္းပဲ။ ဖိလစ္ပုိင္ကကေလးေတြလုိ သဘာ၀ ကေပး လုိက္တဲ့ ဂီတပညာရွင္ေလးေတြ ဘယ္လုိ ရႏုိင္ပါ႔မလဲ။ ဟုိက ေကာင္ေလးေတြက နားေထာင္းရင္းနဲ႔ တတ္လာတာ။ ႏုတ္ေတြ မ ၾကည့္ပဲတီးတာ။ ၿပီးေတာ့ ကုိယ္ပုိင္သံစဥ္ေတြနဲ႔ သီခ်င္းေတြ စပ္ၾကတယ္။ ဒီေတာ့ သူတုိ႔က ခံစားမႈပုိင္းေရာ ဂီတပညာပါ ႏွစ္မ်ဳိးလုံး ရသြားၾကတယ္။

ဂီတနဲ႔ပတ္သက္လုိ႔ ဦေႏွာက္ရဲ႕ ဘယ္အပုိင္းက အလုပ္လုပ္တယ္ဆုိတာ ငါမသိဘူး။ စာထဲမွာ ဖတ္ဖူးတယ္။ လူတစ္ေယာက္က အက္ဇုိင္းမားျဖစ္ၿပီ တကယ္ ဘာကုိမွ မသိေတာ့တာေတာင္ သူဟာ စႏၵယားသမားတစ္ေယာက္ ဆုိရင္ Brahms တုိ႔ Beethoven တုိ႔လက္ရာေတြကုိ တီးႏုိင္သ တဲ့။ ေတာ္ေ တာ္ အံ့ၾသစရာေကာင္းတယ္။ ဂီတနဲ႔ပတ္သက္လုိ႔ အလုပ္လုပ္ေနတဲ့ ဦးေႏွာက္က သီခ်င္းဆုိ၊ စကားေျပာ၊ သခ်ၤာစတာေတြနဲ႔ မတူဘူး။ ဒါ နဂုိက တည္းက စိတ္ထဲမွာ ပါလာတဲ့ စြမ္းရည္တစ္မ်ဳိးပဲ။

အဲသလုိစြမ္းရည္က ငါ႔ဆီမွာလည္း မပါ။ ငါ႔ဇနီးဆီမွာလည္း မပါ။ ဒီေတာ့ ငါ တုိ႔ကေလးေတြမွာ ဂီတနဲ႔ ပတ္သက္ရင္ ညံ့ေနၾကေတာ့တာပဲ။ အရွိအတုိင္းပဲ ငါလက္ခံပါတယ္။ ငါ႔သား လြန္း (loong) ကေတာ့ ဂီတနဲ႔ နီးစပ္တဲ့ေကာင္မေ လးကုိ လက္ထပ္လုိက္တယ္။ သူက ပီယာႏုိနဲ႔ Guzheng တီးတတ္တယ္။
ေနာက္ထပ္ ဥပမာတစ္ခု ငါထပ္ေျပာဦးမယ္။

အဲဒါ ဘယ္ေတာ့မွ ေမ့လုိ႔မရေတာ့မယ့္ သခၤန္းစာပဲ။ ငါက ၀န္းက်င္ တစ္ခုလုံး ကုိ သစ္ပင္လွလွေတြ၊ ဂ်ပန္ဥယ်ာဥ္ေတြလုိ ၿခဳံပုတ္လွလွေလးေတြနဲ႔ ျပည့္ေ နေစခ်င္တာ။ ဒါနဲ႔ ဂ်ပန္လူမ်ဳိး Landscape ဥယ်ာဥ္မွဴးႏွစ္ေယာက္ကုိ ေခၚ ယူၾကတယ္။ တနည္းအားျဖင့္ ေျပာရရင္ အဲဒါ ဂ်ပန္ေတြက ငါတုိ႔ကုိ အကူ အညီေပးမႈတစ္မ်ဳိးပဲ။ သူတုိ႔ ဒီမွာေနၿပီး ကုိးလေလာက္ၾကာေတာ့ တုိ႔ဆီက ေကာင္ေလးေတြကုိ သူတုိ႔သင္ျပေပးၾကတယ္။ ဒီလုိနဲ႔ ငါတုိ႔ ပတ္ ၀န္းက်င္တစ္ခုလုံးလည္း လွလွပပ ျဖစ္လာေတာ့တာေပါ႔။ ၿပီးေတာ့ ဂ်ပန္ႏွစ္ေ ယာက္ ျပန္သြားတယ္။ ေတာ္ေတာ္ၾကာေတာ့ ဥယ်ာဥ္ေတြက အရင္အတုိင္းပဲ ရုပ္ဆုိးဆုိး ျပန္ျဖစ္သြားေရာ။ “ဘုရား… ဘုရား။ ငါတုိ႔လူေတြ လုပ္တတ္ၿပီလုိ႔ ထင္တာ” လုိ႔ ငါဘုရားတမိတယ္။ ၿပီးေတာ့ သူတုိ႔ကုိ ျပန္ လႊတ္ေပးဖုိ႔ ဂ်ပန္အစုိးရဆီကုိ ျပန္ေတာင္းဆုိယူရတယ္။ သူတုိ႔ႏွစ္ေယာက္ ဒီျပန္ေရာက္လာေတာ့ သူတုိ႔က ငါ႔ကုိ ေျပာတယ္။
“ဂ်ပန္မွာဆုိရင္ ငယ္စဥ္ကတည္းက ဒီလုိ အႏုပညာဓာတ္ခံ ဘယ္သူ႔ ဆီမွာ ရွိသလဲဆုိတာ ရွာယူတယ္။ အသြင္ျပင္ပုံသ႑ာန္၊ အလွအပ စသည္ေပါ႔။ သိပ္ေတာ္တဲ့လူက ပန္းခ်ီဆရာျဖစ္တယ္။ ပန္းပုဆရာျဖစ္တယ္။ အဲသေလာက္မေတာ္သူက တံခါးလုိက္ကာ ဆင္သူေတြ၊ ဒီဇုိင္နာေတြျဖစ္ တယ္။ တစ္ခ်ဳိ႕က landscape ဥယ်ာဥ္မႈးေတြ ျဖစ္ကုန္တယ္။ ဒါမ်ဳိးဗီဇက ရွိကုိရွိမွရတယ္” တဲ့။
ၿပီးေတာ့သူတုိ႔က ဆက္ေျပာတယ္။ “ခင္ဗ်ားတုိ႔က သူတုိ႔ကုိ ေအ လယ္ဘယ္ (အထက္တန္းစာေမးပြဲ) စာေမးပြဲရလဒ္ကုိ ၾကည့္ၿပီး ေရြးထား တဲ့ဟာကုိး” တဲ့။
ဒါနဲ႔ “သိၿပီ၊ ငါက တကယ့္ကုိ အ႐ူးပဲကြာ” လုိ႔ေျပာလုိက္တယ္။

ဆက္ရန္ ( Hard Truths. Chap,5. Tough Love )

မသိမ္ေမြ႔ႏိုင္ခဲ႔တဲ႔ အမ်ိဳးသားေရး ခ်စ္စိတ္ ( ၂ )


 ဇင္ေဝေသာ္

ႏိုင္ငံျခား ပို႔ေငြနဲ႔ အေကာင္းအဆိုး ျပႆနာ


ဒီေန႔ထုတ္ သတင္းစာေတြအရ ႏိုင္ငံျခားမွာ အလုပ္လုပ္ေနရင္း မိခင္ႏိုင္ငံ ကို ေငြျပန္ပု႔ိၾကတဲ႔ ႏိုင္ငံေတြထဲမွာ အိႏၵိယက နံပတ္တစ္ လို႔ ဆိုပါတယ္။
မနွစ္က စုစုေပါင္း အေမရိကန္ေဒၚလာ ၅၅ ဘီလီယံ ရွိျပီး ဒီႏွစ္ အခုခ်ိန္အထိ ၆၆ ဘီလီယံ ရိွေနျပီမို႔ ၇၀ ဘီလီယံအထိ ေရာက္ သြားႏိုင္ေၾကာင္း ခန္႔မွန္း ထားၾကပါတယ္။
အထူးသျဖင္႔ အေရွ႕အလယ္ပိုင္းမွာ အလုပ္လုပ္ေနသူေတြဆီက ပို႔တဲ႔ေငြ ပို မ်ားပါတယ္။ စီးပြားေရး အခက္ႀကဳံစဥ္မွာ ဒီလို ႏိုင္ငံျခား မွာ အလုပ္လုပ္ေန သူေတြရဲ႕ ေငြနဲ႔ ႏိုင္ငံ႔ စီးပြားေရးကို ဟန္ခ်က္ ထိန္းထားႏိုင္ပါတယ္။

ေစာေစာပိုင္းႏွစ္ေတြကိုျပန္ၾကည္႔ရင္ ႏိုင္ငံျခားမွာ အိမ္ေဖာ္လုပ္ရင္း ေငြစု၊ အိမ္ျပန္ပို႔ၾကတဲ႔ ဖိလစ္ပိုင္ အမ်ိဳးသမီးေတြအေၾကာင္း လည္း ေတြ႔ရပါတယ္။
သူတို႔ဝင္ေငြ၊ အိမ္ျပန္ပို႔ၾကတဲ႔ ေငြေတြကလည္း ဖိလစ္ပိုင္ရဲ႕ စီးပြားေရးကို တစ္တပ္တစ္အား ျဖစ္ေစတယ္လို႔ ဆိုထားပါတယ္။
ဖိလစ္ပိုင္က ပညာရွင္ အျပင္ထြက္သြားတာမ်ိဳးမဟုတ္ေတာ႔ မသိသာေပမယ္႔ အိႏၵိယကေတာ႔ ပညာရွင္ေတြ အျပင္ထြက္သြား တာဆိုေတာ႔ ေဘးထြက္ဆိုး က်ိဳးေတြ ရိွေနပါတယ္။
၁ ။ ျပည္တြင္း ကုန္ထုတ္လုပ္မႈမွာ ေလ်ာ႔သြားတာ။
၂ ။ ျပည္တြင္း ျပည္ပ ဝင္ေငြက ကြာဟ လြန္းေတာ႔ ႏိုင္ငံျခားမွာ အလုပ္ လုပ္ရင္း အျပီးေနသြားၾကတာ။
၃ ။ ျပည္ပ အလုပ္လုပ္သူေတြဆီက ဝင္ေငြရွိသူနဲ႔ မရွိသူေတြၾကားက လူေန မႈအဆင္႔ဟာ ကြာဟလြန္းေနျခင္း စတာေတြ ျဖစ္ပါတယ္လို႔ ဆိုပါတယ္။

အိႏၵိယသတင္းလို႔ဆိုေပမယ္႔ဒီျပႆနာက ျမန္မာေတြရင္ဆိုင္ေနရတဲ႔ ျပႆနာလည္း ျဖစ္ေနပါတယ္။ ငါ႔သားက၊ ငါ႔သမီးက ဘယ္ႏိုင္ငံ မွာ၊ ဘာလုပ္ေန တာ စတာေတြဟာ ေျပာလို႔ေကာင္းတဲ႔ စကားဖက္ရွင္ေတြ ျဖစ္ေန တာ ေတြ႔ ရသလို ျပည္ပ အလုပ္ လုပ္ သူေတြရိွတဲ႔ မိသားစုေတြဟာ ( ဘိုးစဥ္ေဘာ္ဆက္ ခ်မ္းသာလာတာမ်ိဳး မဟုတ္ရင္ သို႔မဟုတ္ စစ္ဗိုလ္ခ်ဳပ္ႀကီးေတြနဲ႔ အကပ္ မရွိ ရင္ ) အျခားမိသားစုေတြထက္ ပိုျပီး အသက္ရွဴေခ်ာင္တာေတြလည္း ရွိေနပါ တယ္။

ျပည္ပမွာ အေျခက်ေနသူ တခ်ိဳ႕ကို " ျမန္မာျပည္ ျပန္ဖို႔ အစီအစဥ္ ရွိသလား " လို႔ ေမးၾကည္႔မိတဲ႔အခါ ဒီကဝင္ေငြ တစ္ဝက္ေလာက္ မွ မရဘဲ ျပန္ဖို႔ ခက္ တယ္ ဆိုသူေတြအမ်ားအားျဖင္႔ ေတြ႔ရပါတယ္။ မွန္ပါတယ္။
အိႏၵိယေလာက္ ကမၻာနဲ႔ခ်ီျပီး မမ်ားေပမယ္႔ ျပည္တြင္းကို ပုံစံ အမ်ိဳးမ်ိဳးနဲ႔ ေငြ လႊဲေနၾကတဲ႔ ျမန္မာေတြရဲ႕ ေငြမာဏကလည္း မနည္းလွ ဘူး လို႔ ထင္တယ္။
ေကာင္းေပမယ္႔ ေစာေစာက ျပႆနာေတြေတာ႔ ဆက္ရွိေနဦးမွာပါ။ ဒါကလည္း ဖြံ႔ၿဖိဳးဆဲ၊ကမၻာနဲ႔ ဝင္ေငြကြာဟဆဲ ႏိုင္ငံတိုင္း ရင္ဆိုင္ ရမယ္႔ ျပႆ နာ ျဖစ္ပုံရပါတယ္။ ဘယ္အစိုးရ ပဲ တက္တက္ ဒီဟန္ခ်က္ကို ထိန္းဖို႔ တက္လာမယ္႔ အစိုးရ တာ ဝန္ကလည္း မေသး လွဘူး။

ဒါေပမယ္႔ အစိုးရဆိုတာကလည္း ဒီလို အေရးႀကီးကိစၥေတြကို ကိုင္တြယ္ ဖို႔ ျပည္သူက ေရြးေကာက္တင္ေျမႇာက္ထားတာ မဟုတ္ပါ လား။ အီအစဥ္ေတြ ရွိေနရမွာေပါ႔။ ေရြးေကာက္ပြဲ မတိုင္မီ ပါတီေတြက တစ္ပါတီကို တစ္ပါတီ အျပစ္ေတြ ေျပာမေနၾကပဲ ႏိုင္ငံေတာ္ အတြက္ အနာဂတ္ စီမံ ကိန္းေတြ ျပည္သူကိုခ်ျပ၊ ေဆြးေႏြးၾကရင္ း မဲဆြယ္ၾကရင္ သိပ္ေကာင္းမွာပဲ လို႔ အိပ္မက္ မက္ေနမိတယ္။ ။


 ဇင္ေဝေသာ္

အေနာက္ကလူေတြနဲ႔ တို႔ အစိုးရ


အေနာက္ေဘာလုံးပရိသတ္က မေက်နပ္လုိ႔ ႏွစ္ပဲတန္ ေၾကးျပားနဲ႔ ဖာဒီနန္ ကို ထုတယ္။
တို႔ အစုိးရက မေက်နပ္လို႔ မ်က္ရည္ယို ဗုံးလိုလို ( စုံစမ္းဆဲ၊ တိတိက်က် မသိရေသး ) မ်က္ႏွာ စုတ္ျပတ္ဗုံးနဲ႔ ထုတယ္။

အေနာက္က ႏွစ္ပဲတန္ ေၾကးျပားနဲ႔ ထုသူကို စီစီတီဗြီ ၾကည္႔ျပီး တရားခံကို အသည္းအသန္ လိုက္ရွာတယ္။
တို႔ အစုိးရက မ်က္ႏွာ စုတ္ျပတ္ဗုံးနဲ႔ ထုသူကို ေနရာေျပာင္းျပီး ရာထူး တိုးေပးတယ္။

လူေၾကာက္ မန္စီးတီးက ဘယ္သူမွ ဘာမွ မေျပာရေသးပဲ ဖာဒီနန္ကို ( အ လုပ္မရိွ အလုပ္ရွာ ) ေတာင္းပန္တယ္။
တို႔ အစုိးရက ကမၻာက ဝုိင္းေအာ္တာေတာင္ ေတာင္းပန္ရမယ္႔အစား ဩဝါဒ စကား ခ်ီးျမႇင္႔တယ္။

အေနာက္ေဘာလုံးပရိသတ္က တရားမရိွလို႔ တစ္ဂုိး႐ွဳံးတာနဲ႔ ကြင္းထဲေရာက္ တယ္။
တရားရိွတဲ႔ တို႔ ပရိသတ္က ဂိုး ဒါဇင္ဝက္ရွဳံးဦး ခပ္ျပဳံးျပဳံးေနတတ္တယ္။



ဦးကိုေမာင္

စကၤာပူအမ်ိဳးသားတကၠသိုလ္ထဲက ဥေပကၡာ


စကၤာပူအမ်ိဳးသားတကၠသိုလ္ ( National University of Singapore ) ဗုဒၶဘာသာ အဖြဲ႔ခ်ဳပ္ ( Buddhist Society ) ( NUSBS ) ေက်ာင္းသားမ်ား၏ Dhamma camp ၌ စကၤာပူအမ်ိဳးသား တကၠသိုလ္ ဗုဒၶဘာသာ အဖြဲ႔ခ်ဳပ္၏ Spiritual Adviser တစ္ပါးျဖစ္သည္႔ ဦးစိတၱရ ( ယေန႔ နံနက္ ၉ နာရီခြဲမွ ၁၁ နာရီ အထိ) တင္ျပ ေဆြးေႏြးခဲသည္႔ ဥေပကၡာ ဆုိင္ရာ တရား မွတ္စု အက်ဥ္း ကို တင္ေပးလိုက္ပါသည္။ ( ေအာက္မွာ အဂၤလိပ္ႏုတ္ ေပးထားပါသည္။ )

ဥေပကၡာဟူသည္

ဥေပကၡာဟူသည္ ညီမ်ွေသာခံစားမႈ၊ ခမ္းနားေသာ ခံစားမႈမ်ိဳးကို ဆိုလိုသည္။
ဥေပကၡာ အမ်ိဳးမ်ိဳးရိုေသာ္လည္း ေန႔စဥ္ လူေနမႈႏွင္႔ သက္ဆိုင္ေသာ ဥေပကၡာ ႏွစ္မ်ိဳး ေတြ႔ရသည္။
ျဗဟၼဝိဟာရုေပကၡာ ႏွင္႔ သခၤါရုေပကၡာ တို႔ျဖစ္သည္။
ျဗဟၼဝိဟာရုေပကၡာ ဟူသည္ ေမတၱာ၊ ကရုဏာ၊ မုဒိတာ၊ ဥေပကၡာ ဟူေသာ ျဗဟၼဝိဟာရ တရား ေလးပါးမွ ဥေပကၡာ ျဖစ္ျပီး ဝန္းက်င္ သက္ရိွေ လာ က ႏွင္႔ ဆက္ႏႊယ္သည္။ လူမႈဆက္ဆံေရး၌ သက္ေတာင္႔ သက္သာ ျဖစ္ရန္ လိုအပ္သည္။
သခၤါရုေပကၡာက ျဖစ္ပ်က္ အစဥ္ သဘာဝတရားတို႔ ႏွင္႔ ဆက္ႏႊယ္ျပီး အနိမ္႔ အျမင္႔ ေလာကဓံတရားမွ အစ၊ အျဖစ္ အပ်က္၊ အိုနာေသ တရားတို႔ႏွင္႔ ရင္ ဆိုင္ရေသာ အခါ ရိွေနသည္႔ တည္ျငိမ္ ခမ္းနားေသာ ခံစားမႈမ်ိဳးျဖစ္သည္။ သဘာဝႏွင္႔ ရင္ဆိုင္ရာ အေရးအႀကီးဆုံး သေဘာတရားျဖစ္သည္။

စရႏၲိ ဝိသေမ သမံ၊ မညီညြတ္ေသာ ေျမျပင္၌ ဟန္ခ်က္ညီညီ ေလ်ွာက္ျခင္း ဟု ဘုရားရွင္ မိန္႔မွာသည္။

ဥေပကၡာ က်င္႔စဥ္

ဤ၌ ဈာန္က်င္႔စဥ္၊ ဝိပႆနာက်င္႔စဥ္ ႏွင္႔ ျဗဟၼစိုရ္ က်င္႔စဥ္ဟု သုံးမ်ိဳး ကြဲ သည္။
ဈာန္က်င္႔စဥ္၌ ဝိတက္၊ ဝိစာရ၊ ပီတိ၊ သုခ၊ ဧကဂၢတာ၊ ဟု ဈာန္အဂၤါ ၅ မ်ိဳး၊ ဈာန္ ၅ ပါးရိွရာ စတုတၴဈာန္အေရာက္ သုခ အစား ဥေပကၡာ ဝင္လာသည္။ သမာဓိဆိုင္ရာ ဥေပကၡာ ရဖို႔ စတုတၴဈာန္ေရာက္ေအာင္ က်င္႔သုံးရသည္။
ဝိပႆနာက်င္႔စဥ္၌ အျဖစ္ အပ်က္စေသာ သဘာဝကို သိေသာ ဥဒယဗၺယ စသည္႔ ဉာဏ္စဥ္တို႔ကို အဆင္႔ဆင္႔ ေက်ာ္ လြန္ျပီး ေနာက္ ဆုံး ေတာင္႔ တ ေၾကာင္႔ၾက ကင္းသည္႔ သခၤါရုေပကၡာကို ေရာက္သည္။
ျဗဟၼစိုရ္ က်င္႔စဥ္၌ ေမတၱာ၊ ကရုဏာ၊ မုဒိတာ၊ ဥေပကၡာ တို႔ကို တစ္ေပါင္း တည္း တြဲ၍ က်င္႔ရ ခက္သလို ခြဲ၍လည္းမရတတ္။ အေျခအေန ႏွင္႔ အခ်ိန္ အခါကို လိုက္၍ က်င္႔ႏိုင္သည္။

ေက်ာင္းသားမ်ားႏွင္႔ အကိုက္ညီဆုံး သာဓက ကို ေပးရလ်ွင္
How are you?
I'm OK. Thanks. ဆိုလ်င္ ေမတၱာ ပြားႏိုင္သည္။
How is everything?
Not very good. I'm having a lot problems. ဆိုလ်င္ ကရုဏာ ပြားရ သည္။
How is everything?
Great! I didn't expect that much. Actually, the result was much better than I expected. ဆိုလ်င္ မုဒိတာ ပြားရသည္

ဥေပကၡာက အနည္းငယ္ကြဲသည္။ ေမတၱာ၊ ကရုဏာ၊ မုဒိတာထားပါလ်က္ အက်ိဳးဆက္ ( သုိ႔ ) တုန္႔ျပန္မႈက အေၾကာင္း အမ်ိဳးမ်ိဳးေၾကာင္႔ ပုံစံ ကြဲႏိုင္ သည္။
ထိုအခါေရာက္မွ ငါလည္းတတ္ႏိုင္သေလာက္ လုပ္ခဲ့ျပီးျပီ၊ က်န္တာေတာ႔ ကံစီမံရာပဲ ဟု စိ္တ္သက္သာေအာင္ ပညာျဖင္႔ ထားျခင္းျဖစ္သည္။
ဤသည္က " မညီညြတ္ေသာ ေျမျပင္၌ ဟန္ခ်က္ ညီညီ ေလ်ွာက္ျခင္း " ျဖစ္သည္။

ဥေပကၡာအေပၚ လြဲမွားေသာ အျမင္ႏွင္႔ ေဝါဟာရ အခ်ိ႕

မ်က္ကြယ္ျပဳ၊ ရက္စက္၊ စိမ္းကားျခင္း စသည္တို႔ႏွ႔င္ ဥေပကၡာ အထူး
မ်က္ကြယ္ျပဳ၊ ရက္စက္၊ စိမ္းကားျခင္း စေသာ ေရွး တရားတို႔ က ေလာ ဘ၊ ေဒါသ၊ ေမာဟ တို႔၏ ထုတ္ကုန္ျဖစ္ျပီး ဥေပကၡာ က သမာဓိ ပညာ၏ ထုတ္ကုန္ျဖစ္သည္။ လုံးဝမတူပါ။
ဗိုက္ အလြန္ဆာေနစဥ္ စားေကာင္းေသာက္ဖြယ္ အနံ႔ရလ်ွင္ ခံရခက္သလို နာလည္မႈ မပါေသာ ေလာဘက ထိမ္းရခက္သည္။
စားေကာင္းေသာက္ဖြယ္ အနံ႔ရေသာ္လည္း မိမိက ဗိုက္ဝေနလ်င္ ထို အနံ႔က သိပ္ဒုကၡ မေပးႏိုင္သလို ပညာပါက ေလာဘကို ထိမ္းထားလိူ႔ရသည္။
အက်ိဳး အေၾကာင္း မသိရလ်င္ တစ္ခုခုကို ေဒါသ ျဖစ္ရသည္။ အက်ိဳး အေၾကာင္း သိလိုက္ရလ်င္ ေဒါသ ေျပသြားသည္။
ထို႔အတူ မ်က္ကြယ္ျပဳ၊ ရက္စက္၊ စိမ္းကားျခင္း စသည္တို႔က အတၱကို အေျခခံျပီး ကိုယ္႔အလိုအတိုင္း တစ္ဖက္သားက မျဖစ္လာသျဖင္႔ ခံစား ရေသာ ခံစားမႈျဖစ္သည္။
ဥေပကၡာက နားလည္မႈကို အေျခခံသည္။ အဇၩတၱ၌ ျဖစ္တတ္ေသာ ေသာမနႆ၊ ေဒါမနႆ ေဝဒနာမ်ားမွ လြတ္သြား သည္။
စိတ္ျငစ္၍ စိတ္မတည္ျငိမ္သလို အေပ်ာ္လြန္လ်င္လည္း စိတ္မတည္ျငိမ္။ ဥေပကၡာက ဤ အစြန္း ႏွစ္ဖက္မွ လြတ္သြားျပီး တည္ျငိမ္သြားသည္။
ဤသည္က " မညီညြတ္ေသာ ေျမျပင္၌ ဟန္ခ်က္ ညီညီ ေလ်ွာက္ျခင္း " ျဖစ္သည္။
ဥေပကၡာ လည္း ခံစားမႈသာျဖစ္သည္။ သို႔ေသာ္ ထို ခံစားမႈက ခမ္းနားသည္။ စိတ္ကို လုံျခံဳမႈ ရေစသည္။

Equanimity
Equanimity is a calm state of mind and attitude to life so that one does not lose one’s temper or get upset.
Equanimity: a state of mind that regards all beings and natural processes with impartiality, free from attachment and aversion.

Mainly two types of Equanimity:
Equanimity towards beings and natural processes .

Three practices to acquire that.
1 ) Concentration: Initial application. Sustained application. Joy. Happiness/ equanimity. One pointedness.
2 ) Insights: Knowing things/processes the way they are, arising and falling away.
3 ) Loving-kindness, compassion, appreciation and equanimity.

Caranti visamam samam- walking evenly on the uneven.

Misunderstanding with:
Don't bother, don't care, give a cold shoulder and equanimity.
While one is the product of anger, ignorance and selfishness, the other is the product of proper understanding and maturity.

May you all be calm and peaceful!
Bhante Cittara


 ကမ္းလက္ 

ဗုဒၶဘာသာႏွင့္ စစ္တပ္ ( ၂ )

“ စစ္သားတစ္ေယာက္ဟာ (တိုင္းျပည္ရဲ့ စစ္သားအစစ္အမွန္လား၊ ေၾကးစားစစ္သားလားဆိုတာေတြ ကြဲကြဲျပားျပား ေဖာ္ျပ မထား ပါဘူး။) တိုက္ပြဲမွာ က်ဆံုးခဲ႔ရင္ နတ္ျပည္ကိုေရာက္ႏုိင္ပါသလား” တဲ့။
    ဘုရားရွင္ရဲ့အေျဖက တိတ္တိတ္ေနလိုက္ျခင္းပါ။
    ေမးတဲ့ပုဂၢဳိလ္က ဇြတ္အတင္းေမးလာေတာ့မွ-
    “သူတပါးကို ေသေစလိုတဲ့ ေစတနာဆိုးနဲ႔ ေသသြားသူအတြက္ ဒုတိယဘဝက ငရဲနဲ႔ တိရိစၧာန္ပဲ ျဖစ္ႏိုင္တယ္” လို႔ ဘုရားရွင္ က ေျဖၾကားခဲ့ပါတယ္။

Buddhism and the Role of the Armed Services.
By: Peter Harvey.

ဗုဒၶဘာသာရဟန္းေတာ္ေတြဆိုရင္ ၂၂၇ - သိကၡာပုဒ္ေတြကို ေစာင့္ထိန္းထားၾကရပါတယ္။ အဓိကက သတၱဝါ၊ အေျခအေနေတြကို စိတ္ရွည္သည္းခံဖို ့လမ္းညႊန္ထားတဲ့ သေဘာတရားပါ။ ဗုဒၶဘာသာရဟန္းေတာ္ေတြမွ မဟုတ္ပါဘူး။ ေသနတ္ကိုင္ထားတဲ့ စစ္ သားေတြ ဟာလည္း စိတ္ရွည္သည္းခံဖို ့ လိုပါတယ္။ ေလာကီအာရံုေတြနဲ ့့ဖ်ားေယာင္းတာကို ရဟန္းေတြခံေနရသလိုမ်ိဳး စစ္သားေ တြ ဟာလည္း စစ္ပြဲ၊ ရန္သူေတြရဲ့ဖ်ားေယာင္းမႈကို ခံေနၾကရတာပါ။
     “ျမတ္စြာဘုရားက စစ္သူၾကီးေကာင္း၊ စစ္သားေကာင္းတစ္ေယာက္ရဲ့ဂုဏ္ရည္နဲ ့ပတ္သတ္လို ့ ပေသနဒီေကာသလမင္းၾကီးကို မိန္ ့ဆိုခဲ့ဖူးပါတယ္။
ေကာင္းေကာင္းေလ့က်င့္ေပးထားသူျဖစ္ရမယ္။
အေတြ ့အၾကံဳရင့္က်က္ရမယ္
သတၱိရွိသူျဖစ္ရမယ္။
အထူးသျဖင့္ ေလးစားထုိက္သူဆိုရင္ ေလးစားမႈရွိေနရမယ္ - တဲ့။ ”
(S-N-1 98, 99, Samyutta Nikaya (Th) Physe Davids.)
ဒါကိုၾကည့္ရင္ ဒီေန ့က်ေနာ္တို ့ဒီေခတ္စစ္တပ္ရဲ့ ဥေပေဒတစ္ခ်ိဳ ့ဟာ ဗုဒၶဥပေဒေတြနဲ ့ ဆက္စပ္ေနတယ္ ဆိုတာ ကို ေတြ ့ျမင္ရပါ တယ္။

ငါးပါးသီလနဲ႔ သမၼာအာဇီဝ-

    ဗုဒၶဘာသာရဲ့ ကိုယ္က်င့္နဲ႔ပတ္သက္လို႔ ငါးပါးသီလက အခ်ဳပ္ပါပဲ။

    ၁။ ပါဏာတိပါတ - လူ၊ တိရိစ ၦာန္ သက္ရွိမွန္သမွ်ကို တိုက္ရိုက္အားျဖင့္ျဖစ္ေစ၊ သြယ္ဝိုက္ေသာအားျဖင့္ျဖစ္ေစ၊ တစ္ေယာက္ေယာက္ကို ေစခိုင္း၍ျဖစ္ေစ သတ္ျဖတ္ျခင္း
    ၂။ မေပးတဲ့ သူတပါးပစၥည္းကို ခိုးယူျခင္း၊ လိမ္ယူျခင္း၊ ႏိုင့္ထက္စီးနင္းယူျခင္း
    ၃။ ကာေမသု မိစ ၦာစာရ
    ၄။ မုသာဝါဒ
    ၅။ သုရာေမရယ - လူရဲ့သတိမွတ္ဥာဏ္ကို ခြ်တ္ယြင္းေစႏိုင္တဲ့ အရက္ေဆးဝါးစတာေတြ သံုးစြဲျခင္း။
    ငါးပါးသီလဆိုတာ တကယ္ေတာ့ ေ႐ႊစည္းမ်ဥ္း၊ ေရႊဥပေဒေတာ္ပါ။ ဘယ္သူမွ ဒုကၡမေရာက္ခ်င္ဘူး။
လူတိုင္းေပ်ာ္ရႊင္ခ်င္တယ္။ ဒီေတာ့ သူမ်ားဒုကၡေရာက္ေအာင္ မလုပ္နဲ႔။ သူမ်ားစိတ္ခ်မ္းသာပါေစ။ ဒါပါပဲ။ ေနာက္ၿပီး ငါးပါးသီလနဲ႔ ဆက္စပ္ၿပီး သတိေပးထားတာက မွားယြင္းတဲ့ အသက္ေမြးဝမ္းေၾကာင္းမွဳဆီကို ေရာက္မသြားေစဖို႔ပါ။ မွားယြင္းတဲ့ အသက္ေမြးမွဳနဲ ႔ပတ္သက္လို႔ ဗုဒၶဘာသာက စာရင္းျပဳစုေပးထားတာေတြက လက္နက္ေရာင္းဝယ္မွဳ၊ တိရိစ ၦာန္ရဲ့ အသားေရာင္းဝယ္မွဳ၊ အဆိပ္ေရာင္းဝယ္မွဳ၊ လူေရာင္းဝယ္မွဳနဲ႔ မူးယစ္ေသစာေရာင္းဝယ္မွဳေတြပါ။

စစ္သားတစ္ေယာက္နဲ႔ ဗုဒၶဘာသာရဲ့တန္ဖိုးမ်ား

လက္နက္အေရာင္းအဝယ္လုပ္တယ္ဆိုတာ စစ္သားနဲ႔ မဆိုင္ပါဘူး။ အေရာင္းအဝယ္လုပ္တဲ႔ လက္နက္ပြဲစားေတြနဲ႔ပဲ ဆိုင္တယ္။ ဒါေပမယ့္ စစ္သား(သို႔) စစ္တပ္နဲ႔ တစ္နည္းနည္းဆက္စပ္ေနရင္ ဗုဒၶဘာသာတစ္ေယာက္အေနနဲ႔ စဥ္းစားစရာေတြ အမ်ားႀကီး ရွိေနမွာ အေသအခ်ာပါပဲ။ ဗုဒၶဘာသာက ဘာမွမေျပာခဲ့ပါဘူး။ ဟိႏၵဴဘာသာရဲ့ က်မ္းစာတစ္ခုျဖစ္တဲ့ ဘဂဝါဂီတမွာေတာ့ " လူတစ္ေ ယာက္ဟာ ေမြးဖြားစဥ္ကတည္းက တိုင္းျပည္တာဝန္ကို ထမ္းေဆာင္ဖို႔ ခတၱိယမ်ိဳးမွာ ေမြးဖြားလာတယ္။ ဒီလို စစ္တပ္ တာဝန္ကို ထမ္းေဆာင္ေနရျခင္းကပင္ ဘာသာေရးတာဝန္တစ္ခုကို ထမ္းေဆာင္ေနသလိုပါ။ စစ္တပ္က လိုအပ္လာတဲ့အခါ ေရွ႕တန္းစစ္မ် က္ႏွာကို ထြက္တယ္။ စစ္တိုက္ရင္း အသက္ဆံုးရွဳံးခဲ့ရတယ္ဆိုရင္ေတာင္မွ ေသရင္နတ္ျပည္ေရာက္တယ္” လို႔ ဘဂဝါဂီတမွာ ေဖာ္ျပထားပါတယ္။ လူေတြအမွတ္မွားေနတဲ့ကိစၥက ဒီစကားကုိ ဗုဒၶဘာသာကပဲ ေျပာခဲ့သလိုလို ထင္ေနျခင္းပါ။ (ရဲေသာ္ မေသ၊ ေသေသာ္ ငရဲမလား- ဟာ ဘဂဝါဂီတ ဟိႏၵဴအယူအဆဆိုတာ ဆရာႀကီးတို႔ သိႏိုင္ပါေစ- ဘာသာျပန္သူ)

ဒီျပႆနာမ်ိဳးပဲ ဘုရားရွင္ကို ေမးေလွ်ာက္ခဲ့ဖူးပါတယ္။
 “ စစ္သားတစ္ေယာက္ဟာ (တိုင္းျပည္ရဲ့ စစ္သားအစစ္အမွန္လား၊ ေၾကးစားစစ္သားလားဆိုတာေတြ ကြဲကြဲျပားျပား ေဖာ္ျပမထားပါဘူး။) တိုက္ပြဲမွာ က်ဆံုးခဲ႔ရင္ နတ္ျပည္ကိုေရာက္ႏုိင္ပါသလား” တဲ့။
    ဘုရားရွင္ရဲ့အေျဖက တိတ္တိတ္ေနလိုက္ျခင္းပါ။
    ေမးတဲ့ပုဂၢဳိလ္က ဇြတ္အတင္းေမးလာေတာ့မွ-
    “သူတပါးကို ေသေစလိုတဲ့ ေစတနာဆိုးနဲ႔ ေသသြားသူအတြက္ ဒုတိယဘဝက ငရဲနဲ႔ တိရိစ ၦာန္ပဲ ျဖစ္ႏိုင္တယ္” လို႔ ဘုရားရွင္ က ေျဖၾကားခဲ့ပါတယ္။ တကယ္ေတာ့ စစ္သားတစ္ေယာက္ရဲ့ တာဝန္ေတြဟာ မ်ားျပားလွပါတယ္။ ၿငိမ္းခ်မ္းေရးအတြက္ ၾကားဝင္ေျဖရွင္းေပးရတာ၊ ျပည္တြင္းမၿငိမ္မသက္ကိစၥေတြရွိလို႔ အေရးေပၚ ထိန္းသိမ္းရတာ၊ အကူအညီေပးရတာ၊ ကိုယ့္ႏိုင္ငံ ကိုယ့္လူမ်ိဳးကို ကာကြယ္ရတာ၊ စံုလို႔ပါပဲ။
    ဒါေပမယ့္ အေႏွးနဲ႔အျမန္ပါပဲ။ ပံုစံတစ္မ်ိဳးမ်ိဳးနဲ႔ သတ္ျဖတ္မွဳေတြ ပါလာတတ္ပါတယ္။ ဗုဒၶဘာသာအရ ေစတနာနဲ႔သာ သတ္လို႔ကေတာ့ ဘယ္လိုသတ္ျဖတ္ျခင္းကိုမွ ေကာင္းေသာသတ္ျဖတ္ျခင္းလို႔ ဆိုမထားပါဘူး။ ဒါေပမယ့္ ေနရာနဲ႔ အေျခအေနေတြကိုေတာ့ ထည့္သြင္းစဥ္းစားရပါလိမ့္မယ္။ အျပစ္မဲ့တဲ့ ျပည္သူေတြကို သက္သက္မဲ့ သတ္ျဖတ္လာႏိုင္တဲ့ အေနအထားေတြမွာဆိုရင္ေတာ့ မလြဲသာမေရွာင္သာ ျပည္သူကိုကာကြယ္ရင္း တစ္ဖက္သားကို ပစ္သတ္လိုက္ရတာမ်ိဳးေတြ ရွိလာမွာပါပဲ။ ဒါဆိုရင္လည္း ေသေစတဲ့ေစတနာကို ကာကြယ္လိုတဲ့ ကရုဏာနဲ႔အစားထိုးၿပီး သံုးသပ္လိုက္ရေတာ့မွာပါ။ ဒီလိုအေနအထားမ်ိဳးကို ကြ်န္ေတာ္တို႔ ဘာသာစကားနဲ႔ “necessary evils” လို႔ ေခၚပါတယ္။



( ဆက္ရန္ )


 ကမ္းလက္