ႏြားျပာႀကီးေၾကာင့္ ပြဲပ်က္တဲ့ ပန္းခ်ီဆုေပးပြဲ


ညီမေလး…ေရ

တစ္ခါက ပန္းခ်ီပညာရွင္ေတြ စုေဝးၿပီး ပန္းခ်ီကားဆု ေပးဖို႔လုပ္ခဲ့ၾကသတဲ့။ သူတို႔ ပထမဆုေပးဖို႔ ဆံုးျဖတ္ထားတဲ့ ပန္းခ်ီကားက ႏြားႏွစ္ေကာင္ ေဝွ႕ေနတဲ့ကား တဲ့ကြဲ႔။ ႏြားတစ္ေကာင္က ရွဳံးလို႔ ထြက္ေျပးတဲ့ပံုပါ။ ဒီေတာ့ ေကာင္ေလးက ႏြားျပာႀကီးကို ပန္းခ်ီဆုေပးပြဲသြားလားလို႔ေမးတယ္။ ပန္းခ်ီဆိုတာ ေျပာင္းဖူးပင္ စိုစိုလားလို႔ေတာင္ ႏြားျပာႀကီးက ေငါ့လိုက္ေသးသတဲ့။ မဟုတ္ပါဘူးကြာ။ ဒါေပမယ့္ ပထမဆု ရထားတဲ့ ပန္းခ်ီကားက ႏြားအေၾကာင္းေရးထားတာကြ။ ဒါေၾကာင့္မင္းမ်ားစိတ္ဝင္စားမလားလို႔ ေမးမိတာလို႔ ေျပာေတာ့မွ…

“ေဆာရီးပဲ ခ်စ္ေကာင္ေလးရာ ။ ဒါဆိုရင္ေတာ့ စိတ္ဝင္စားတယ္” ဆိုၿပီး သူတို႔ ပန္းခ်ီဆုေပးပြဲသြားၾကသတဲ့။


ေကာင္ေလးက ႏြားျပာႀကီးကို စီးလို႔ေပါ့။ ပုေလြတစ္ေခ်ာင္းလဲပါတယ္။ ယံုခ်င္ယံု၊ မယံုခ်င္ေန။ ေကာင္ေလးက ဗြန္ဂ်ိဳဗီရဲ႕ Santa Fe သီခ်င္းကို ပုေလြေလးနဲ႔ ညည္းလို႔တဲ့။ ေဇာ္ဝင္းထြဋ္ေတာင္ “ကႏၱာရခရီးသည္” မပြားရေသးဘူးတဲ့။

ေရာက္ၿပီဆိုပါေတာ့ကြယ္။ ပထမဆုရထားတဲ့ ပန္းခ်ီကားက ေတာ္ေတာ္ေကာင္းသတဲ့။ အလင္းအေမွာင္ ေဆးေရာင္အစပ္ ဘာမွ ေျပာစရာမလိုဘူးတဲ့။ ဒါေပမယ့္ ႏြားျပာႀကီးက စိတ္ပ်က္ပ်က္နဲ႔ ေခါင္းရမ္းလိုက္သတဲ့။

“မစြံလိုက္တာ ေကာင္ေလးရာ..”

“ ေအး၊ ငါလည္းေတြ႔တယ္ကြ၊ ေျပာမွေတာ့ရမယ္” ဆိုၿပီး

“လူႀကီးမင္းတို႔ခင္ဗ်ာ၊ ဒီပန္းခ်ီကားႀကီးက ေတာ္ေတာ္ေလးေကာင္းပါတယ္။ ဒါေပမယ့္ ႏြားေက်ာင္းသား အျမင္မွာေတာ့ သဘာဝသိပ္မက်ဘူးဗ်ာ။ ကၽြန္ေတာ့္ႏြားျပာႀကီး ကလည္း အဓိပၸါယ္မရွိဘူး ေျပာေနပါတယ္”

“ေပစုတ္စုတ္ေကာင္က ဘာေတြလာေျပာေနတာလည္း”

“ရွဳံးလို႔ ထြက္ေျပးတဲ့ ႏြားရဲ႕ အမွီးက ေထာင္ေနလို႔ပါဗ်ာ။ တကယ္ဆို အမွီးကုတ္ၿပီး ထြက္ေျပးရတာပါ”

“ ေဟ့ေကာင္ မင္းဘာသိလို႔လည္း။ ဒီမွာ ထိတ္ထိတ္ႀကဲ ဆရာႀကီးေတြ ပါတယ္။ အရူး”

သူခ်စ္တဲ့ ေကာင္ေလးကို “အရူး” လို႔ေျပာေတာ့ ႏြားျပာႀကီးက စိတ္ဆိုးသြားသတဲ့။ ဒါနဲ႔ အနီးမွာရွိတဲ့ ႏြားတစ္ေကာင္ကို လိုက္ေဝွ႕လိုက္တာ အဲဒီႏြားေလး အမွီးကုပ္ၿပီး ထြက္ေျပးေတာ့သတဲ့။ ဒီေတာ့မွ ပညာရွင္ေတြက လက္ခံသြားၾကသတဲ့။

တစ္ေယာက္တစ္ေလက လြဲရင္ေတာ့ အဲဒီပညာရွင္ေတြဟာ အမွန္တရားကို ျမတ္ႏိုးၾကပါတယ္ တဲ့ကြဲ႔။

“ကၽြန္ေတာ္တို႔ေတာ့ သြားၿပီဗ်ာ ။ ဘယ္ပံုကို ဆုေပးမယ္ဆိုတာကေတာ့ လူႀကီးမင္းတို႔ ကိုယ္တိုင္ပဲ ဆံုးျဖတ္ရမွာပါ” ဆိုၿပီး ႏြားျပာႀကီးကို စီးၿပီး ျပန္သြားသတဲ့။ သူတို႔ကို ၾကည့္ၿပီးမနာလို ျဖစ္ေနတာက “ကိုယ္စီးတဲ့ျမင္း အထီးမွန္း အမမွန္းမသိ” ဆိုတဲ့ စကားပံုတဲ့ကြဲ႔။ သူက ေနရာဝင္ယူမလို႔ လုပ္ေနတုန္း ေကာင္ေလးစီးလာတာက ျမင္းလည္းမဟုတ္ ႏြားႀကီးေလ။ ၿပီးေတာ့ ေကာင္ေလးက သူ႔ႏြားႀကီးကို အထီးမွန္း သိတာေပါ့။ စကားပံုေနရာမရျဖစ္သြားတာ။

ဒါပါပဲ ညီမေလးရယ္။ ဆရာႀကီးေလသံနဲ႔ ဒီပံုျပင္ရဲ႕ ေမာ္ရယ္က ဘာညာဆိုတာေတြ လုပ္မေနေတာ့ပါဘူး။ ပ်င္းလို႔။

ၿပံဳးဖို႔ေရးတာ။ ခ်စ္လို႔ ။ သိပ္စဥ္းစားမေနနဲ႔။ မၿပံဳးလိုက္ရပဲေနဦးမယ္။

ကမၻာ့အဆင့္ ပညာေရးကို ဘယ္လုိ႐ွာေဖြၾကည့္မလဲ ( The Smartest Kids in the World)


ကမၻာ႔အေတာ္ဆုံး ကေလးမ်ား
By Amanda Ripley

အခန္း (၃)
How to spot a world-class education
ကမၻာ့အဆင့္ ပညာေရးကို ဘယ္လုိ႐ွာေဖြၾကည့္မလဲ


သတင္းသမားအမ်ားစုလိုပါပဲ၊ ကၽြန္မကလည္း ဇာတ္လမ္းတစ္ပုဒ္နဲ႔ တစ္ပုဒ္ကို ဆက္စပ္ေပးၿပီး စာဖတ္ သူကိုယ္တုိင္ ေကာက္ခ်က္ခ်တာကို ပုိသေဘာက်ပါတယ္။ ဒီနည္းက ႏွစ္ဦးႏွစ္ဖက္စလံုးအတြက္ ပုိေကာင္းပါ တယ္။

          ဒါေပမဲ့လို႔ ကၽြန္မေရာက္ခဲ့တဲ့ ေနရာတုိင္းမွာ ေတြ႕ခဲ႔တဲ့ မိဘတုိင္းကေတာ့ သူတုိ႔ဘ၀အတြက္ တကယ္ အေရးပါမယ့္ ကၽြန္မဆီက တိက်တဲ့အေျဖကို ေတာင္းတတ္ၾကတယ္။ စူပါမားကတ္မွာေတြ႕လည္း ေမးၾကတယ္။ အားကစားကြင္းေတြမွာေတြ႕လည္း ေမးၾကတယ္။

          ႏုိင္ငံေတာ္ေတာ္မ်ားမ်ားက မိဘတုိင္းမွာပဲ ကိုယ့္ကေလးကို ဘယ္ေက်ာင္းမွာ ထားမယ္ဆုိတဲ့ ေ႐ြးခ်ယ္ ခြင့္ ႐ွိတတ္ၾကပါတယ္။ ဒီဆံုးျဖတ္ခ်က္က သိပ္ၿပီးခက္ခဲတာ မဟုတ္သလို သိပ္လည္း မလြယ္ ကူလွပါဘူး။ အခု ေျပာျပမွာေတြက လူေတာ္ေတာ္မ်ားမ်ား သိခ်င္ေနတဲ့ကိစၥအတြက္ ကၽြန္မ အေကာင္းဆံုး ႀကိဳးစားေျဖဆုိလုိက္ တဲ့ အေျဖေတြပါပဲ။

          ေက်ာင္းသားတစ္ဦးခ်င္းစီတုိင္းဟာ မတူကြဲျပားပါတယ္။ ဒီေက်ာင္းမွာ အေတာ္ဆံုးေက်ာင္းသား တစ္ေယာက္ဟာ အျခားေက်ာင္းတစ္ေက်ာင္းမွာ အခ်ာ္ဆံုးလည္း ျဖစ္ေနႏုိင္တယ္။ ဒါေပမဲ့ ကေလးအတြက္ စည္းကမ္းလည္း ေသ၀ပ္၊ သက္၀င္လႈပ္႐ွားမႈလည္း႐ွိ၊ စိတ္ဓာတ္နဲ႔ပညာေရး အျပည့္အ၀ ရရွိႏိုင္မယ့္ ေက်ာင္း တစ္ေက်ာင္းကို ေ႐ြးခ်ယ္ၾကရာမွာေတာ့ ေမးစရာေမးခြန္းေတြလည္း ႐ွိေနပါ တယ္။

          အခု ကၽြန္မေျပာျပမွာေတြကေတာ့ ကမၻာ့တုိ္က္ႀကီးေလးတိုက္လံုးက ေက်ာင္းေတြကို ေျခဆန္႔ၿပီး ေက်ာင္းသားေတြ၊ ဆရာေတြ၊ မိဘေတြနဲ႔ ေျပာရင္း၊ နားေထာင္ရင္း ကၽြန္မ ႐ွာေဖြယူခဲ့တဲ့ ဗဟုသုတေတြကေန ျဖန္႔ေ၀ေပးခ်င္တဲ့ အေျခခံအေရးပါတဲ့ အခ်က္ေတြျဖစ္ပါတယ္။ ကၽြန္မနဲ႔စကားေျပာခဲ့တဲ့ ပုဂၢိဳလ္ေတြအားလံုးဟာ ကၽြန္မထက္ေတာ္သူေတြခ်ည္းပါပဲ။ ဒါေတြဟာ အျပည့္အစံုမဟုတ္ေပမဲ့ ဒါေတြကေန အစပ်ိဳးယူလို႔ေတာ့ ရပါလိမ့္မယ္။


ေက်ာင္းသားေတြကိုေလ့လာပါ

ေက်ာင္းတစ္ေက်ာင္းရဲ႕ အေျခအေနကို သိခ်င္ရင္ သူမ်ားဆီကရထားတဲ့ သတင္းအခ်က္အလက္ေတြ အားလံုးကို ေမ့ထားလုိက္ပါ။ ေက်ာင္းသား၊ ဆရာမိဘ မိတ္ဆံုစားပြဲေတြလား။ ေက်ာင္းရဲ႕ပညာေရးနဲ႔ မဆုိင္ လွပါဘူး။ ေက်ာင္းသားတစ္ဦးခ်င္းစီရဲ႕ အသံုးစားရိတ္ေတြလား။ ဒါလည္း သိပ္မဆုိင္လွပါဘူး။ တစ္ကမၻာလံုးက ေက်ာင္းေတြကိုၾကည့္ရင္ ေငြေၾကးသံုးစြဲမႈဟာ ပညာေရးေကာင္းမြန္လာေစရမယ္လို႔ အာမခံခ်က္ မေပးႏုိင္ပါ ဘူး။ ကမၻာ့အေတာ္ဆံုး ေက်ာင္းသားေတြ ေမြးထုတ္ေပးလိုက္တဲ့ ႏုိင္ငံတုိင္းဟာ အေမရိကန္ေလာက္ ပညာေရး စရိတ္ မသံုးစြဲတဲ့ ႏုိင္ငံေတြခ်ည္းပါပဲ။

ဒါျဖင့္ စာသင္ခန္းရဲ႕ ေက်ာင္းသားဦးေရ ပမာဏလား။ အလြန္ငယ္ေသးတဲ့ ကေလးေတြရဲ႕ စာသင္ခန္း ကလြဲရင္ လူေတြထင္ထားသေလာက္ ဒါလည္း အေရးမပါလွပါဘူး။ အမွတ္အမ်ားဆံုးရတဲ့ ႏုိင္ငံေတြက စာသင္ ခန္းေတြဟာ အေမရိကန္က စာသင္ခန္းေတြထက္ ႀကီးေန၊ ပိုမ်ားေနတာခ်ည္းပါပဲ။ သင္ၾကားျပသမႈ အရည္ အေသြးဟာ စာသင္ခန္းပမာဏထက္ ပိုၿပီးအေရးႀကီးတယ္ဆုိတာ သုေတသနေတြက ေျပာျပေနပါတယ္။

စာေမးပြဲဆုိင္ရာ အခ်က္အလက္ကေတာ့ အေထာက္အကူ ျဖစ္ေစႏိုင္ပါတယ္။ ဒါေပမဲ့ ဒါကလည္း ႏုိင္ငံတုိင္းရဲ႕ အေျခအေနကို သံုးသပ္ဖုိ႔ ေတာ္ေတာ္ခက္ခဲပါတယ္။ စာေမးပြဲစစ္ေဆးပံု ဘယ္ေလာက္ ေကာင္းမြန္ သလဲ။ ေက်ာင္းသားေတြ အိမ္မွာ ကိုယ္ပိုင္ေလ့လာခဲ့တာအျပင္ ေက်ာင္းေရာက္ရင္ ဘယ္လုိ အရည္ေသြးေတြ ထပ္ေဆာင္းေပးႏုိင္မလဲ။ စသျဖင့္ စသျဖင့္ေပါ့။ အေမရိကန္ရဲ႕ေက်ာင္းတုိင္းမွာ ဒီလုိအခ်က္အလက္ေတြ အားလံုး႐ွိပါတယ္။ လူသိ႐ွင္ၾကား ထုတ္ေဖာ္မျပတာပဲ ႐ွိပါတယ္။

ဒါေတြအစား ေက်ာင္းတစ္ေက်ာင္းရဲ႕ အရည္အေသြးကိုသိခ်င္ရင္ စာသင္ေနခ်ိန္မွာ မိနစ္ႏွစ္ဆယ္ ေလာက္ အခ်ိန္ယူၿပီး စာသင္ခန္းေတြကို ေလ့လာပါ။

စာသင္ေက်ာင္းထဲကို ေရာက္မိၿပီဆုိရင္ ဘယ္ေနရာမွာ ေလ့လာၾကည့္ရမယ္ဆုိတာ အေရးႀကီးပါတယ္။ ေက်ာင္းသားမိဘတုိင္းဟာ စာသင္ခန္းေဘးမွာ႐ွိတတ္တဲ့ ေၾကာ္ျငာဆုိင္းဘုတ္ေတြကို ၾကည့္ၿပီး ေလ့လာမိ တတ္ၾကပါတယ္။ ဒီထက္ေကာင္းတဲ့ အၾကံဉာဏ္က ေက်ာင္းသားေတြကို ၾကည့္႐ႈေလ့လာပါ။

ေက်ာင္းသားေတြ စိတ္၀င္စားတဲ့ ဆိုင္းဘုတ္ေတြကို ဂ႐ုစိုက္ပါ။ သူတုိ႔ ဘာေတြလုပ္ေနတတ္သလဲ။ ႀကိဳးစားပန္းစား ႐ွိရဲ႕လားဆုိတာ ေလ့လာပါ။ ေက်ာင္းစည္းကမ္းေတြဘာေတြကို ဖတ္ၾကည့္မေနပါနဲ႔။ ကေလး ေတြ အမွန္တကယ္ သင္ၾကားေနခ်ိန္ဟာ ဆရာေတြရဲ႕ အခန္းကသိပ္မပါ၀င္ဘဲ သူတုိ႔အုပ္စုအခ်င္းခ်င္း ဆူညံေနတဲ့ အခိုက္အတန္႔မ်ိဳး ျဖစ္ေနတတ္ပါတယ္။ အညံ့ဖ်င္းဆံုး စာသင္ခန္းတခ်ိဳ႕ဟာ လူႀကီးေတြ အပန္းေျဖ တဲ့အခန္းလို တိတ္ဆိတ္ၿပီး သန္႔႐ွင္းသပ္ရပ္ေနတတ္ပါတယ္။

          စနစ္တက်ရွိတဲ့စာသင္ခန္းဟာ စနစ္တက် ရွိပံုေပၚတယ္ဆုိတာကိုလည္း သတိရေပးပါ။ တကယ္လုိ႔ ေက်ာင္းသားေလးေတြဟာ သူတို႔ဖတ္စာအုပ္ေတြနဲ႔ အလုပ္႐ႈပ္ေနမယ္ဆုိရင္ ဒါဟာ ကြက္လပ္ျဖည့္တာသာ ျဖစ္ၿပီး ေလ့လာေနၾကတာ မဟုတ္ပါဘူး။ တခါတခါ ေက်ာင္းသားေတြ မသက္မသာ ခံစားေနရတာမ်ိဳးလည္း ႐ွိသင့္ပါတယ္။ ဒါက ျပႆနာ မဟုတ္ပါဘူး။ သူတုိ႔ကို စိတ္သာမပ်က္ေစပါနဲ႔။ သူတုိ႔စိတ္ပ်က္ရင္ သူတုိ႔အခ်င္း ခ်င္း အကူအညီေပးႏုိင္ေအာင္ စီစဥ္ေပးတာက ပိုၿပီးအလုပ္ျဖစ္ပါတယ္။ သူတုိ႔ကို ကစားခ်ိန္၊ ထမင္းစားခ်ိန္ ေတြ အၾကာႀကီး ေပးမထားသင့္ပါဘူး။ သူတို႔စိတ္ထဲမွာ အေရးႀကီးတယ္၊ အျမန္လုပ္ရမယ္ဆုိတဲ့ အသိစိတ္ရွိ ေနသင့္ပါတယ္။

          ဆရာ့အေပၚမွာ အာ႐ံုစိုက္ေနဖုိ႔ ႀကိဳးစားရမယ္။ ကမၻာ့အေကာင္းဆံုး စာသင္ခန္းေတြက ဆရာတခ်ိဳ႕ဟာ ႏႈတ္နည္းတတ္ပါတယ္။ ဒီလိုမွမဟုတ္ဘူးဆုိရင္လည္း ေဖာ္ေဖာ္ေ႐ြေ႐ြလည္း ႐ွိေနႏုိင္ပါတယ္။ ၿပီးေတာ့ ဆရာတစ္ေယာက္ဟာ ေပါေၾကာင္ေၾကာင္ ေတာင္ ျဖစ္ေကာင္းျဖစ္ေနႏိုင္ပါတယ္။ ရွင္တုိ႔ ခဏေရာက္ၿပီး ဆရာ့အေပၚ မွာ ထားရွိတဲ့အျမင္ဟာ တစ္ႏွစ္လံုး ဆရာနဲ႔အတူေနရတဲ့ ေက်ာင္းသားတစ္ေယာက္ရဲ႕ သူ႕ဆရာအေပၚထား႐ွိ တဲ့ အျမင္ေလာက္ အေရးမႀကီးဘူးဆုိတာ သတိရပါ။

          ကၽြန္မေရာက္ခဲ့တဲ့ ႏိုင္ငံတုိင္းမွာ ေလ့လာၾကည့္ခဲ့ပါတယ္။ ကၽြန္မ စာသင္ခန္းထဲ၀င္အသြားမွာ ကၽြန္မ ကို ေက်ာင္းသားေတြက ဘယ္ေလာက္အာ႐ံုစိုက္သလဲ။ စာထဲမွာ၀င္စားေနတဲ့ ေက်ာင္းသားေတြဟာ ကၽြန္မကို သိပ္အာ႐ံုမစိုက္ႏိုင္ပါဘူး။ သူတို႔မွာ ပိုၿပီး အာ႐ံုစုိက္စရာေတြ ႐ွိေနပါတယ္။ ပ်င္းရိၿငီးေငြ႕ေနတဲ့ ေက်ာင္းသား ေလးေတြကေတာ့ ေနာက္လွည့္ၾကည့္ၿပီး ၿပံဳးျပတာမ်ိဳး၊ လက္ျပတာမ်ိဳး၊ ကၽြန္မႏွာေခ်ရင္ တစ္႐ွဴးထုတ္ေပးတာ မ်ိဳးအထိ လုပ္တတ္ၾကပါတယ္။ သူတုိ႔စိတ္ဟာ သင္ခန္းစာထဲကထြက္ေျပးဖုိ႔ အကြက္ေခ်ာင္းေနၾကတာမ်ိဳးပါ။

          စာသင္ခန္းထဲမွာ ပ်င္းရိေနတဲ့ေက်ာင္းသားေတြ ႏုိင္ငံတုိင္းမွာ ေတြ႕ရပါတယ္။ သင္ခန္းစာအေပၚ ပ်င္းရိ ၿငီးေငြ႕ျခင္းဟာ မူလတန္းကေန တကၠသိုလ္အဆင့္ထိ ႐ွိေနပါတယ္။ အေမရိကန္က စာသင္ခန္းထဲမွာဆုိရင္ ေဘာလ္ပင္နဲ႔ သူမလက္ေမာင္းေပၚမွာ ႏွင္းဆီပြင့္တစ္ပြင့္ပံု က်က်နနေရးဆြဲေနတာကို ေတြ႕ခဲ့ရတယ္။ သူမလုပ္ ေနပံုဟာ ေအးေအးေဆးေဆးနဲ႔ စိတ္႐ွည္လက္႐ွည္ ႐ွိလြန္းလွပါတယ္။ ေနာက္တစ္ေယာက္ကေတာ့ သူ႔စာသင္ခံုေအာက္မွာခ်ထားတဲ့ ေျခေထာက္ႏွစ္ဖက္နဲ႔ စိတ္ပါလက္ပါကေနတာ ေတြ႕ရပါတယ္။ ဒါေပမဲ့ သူ႔ခႏၶာ ကိုယ္အထက္ပိုင္းကေတာ့ နည္းနည္းေလးမွ လႈပ္မေနပါဘူး။

          ကၽြန္မ ဖင္လန္ႏိုင္ငံမွာ ေတြ႕ခဲ့ရတဲ့ ေက်ာင္းသားတစ္ေယာက္ကေတာ့ သူ႔ေနာက္မွာရွိတဲ့ ျပဴတင္း ေပါက္လိုက္ကာကို စိုက္ၾကည့္ေနလိုက္တာ သူ႔ကို တစ္ေနရာရာကို သယ္ေဆာင္သြားမယ့္ ေလထီးတစ္ခုကို ၾကည့္ေနသလိုမ်ိဳးပါ။ ကိုရီးယားမွာေတာ့ စာသင္ခန္းထဲမွာ စိန္ေျပနေျပ အိပ္ေနတတ္ၾကတဲ့ ေက်ာင္းသားေတြ ကို ေတြ႕ရတယ္။ တခ်ိဳ႕က ခံုေပၚေခါင္းတင္ၿပီး အိပ္တယ္။ တခ်ိဳ႕ဆုိရင္ ေခါင္းအံုးေတာင္ပါေသးတယ္။ ကိုရီး ယားဆိုတဲ့ ႏုိင္ငံက ပ်င္းရင္ အိပ္၊ အိပ္ၿပီးရင္ တစ္ညလံုး ျပန္ၿပီးေလ့လာဆုိတဲ့ ႏုိင္ငံမ်ိဳးပါ။

          ေက်ာင္းသားေတြ ပ်င္းရိတယ္ဆုိရာမွာ အေၾကာင္းတရားေတြက မတူတတ္ၾကပါဘူး။ တစ္ေက်ာင္းထဲ မွာ႐ွိတဲ့ စာသင္ခန္းခ်င္းေတာင္ မတူၾကပါဘူး။ အေကာင္းဆံုးေက်ာင္းေတြမွာေတာ့ ပ်င္းရိတယ္ဆုိတာဟာ ျဖစ္႐ိုးျဖစ္စဥ္ဆုိတာထက္ ခၽြင္းခ်က္လို႔ပဲ မွတ္ယူရမွာပါ။ စာသင္ခန္း ငါးခန္းေလာက္ကို ေလွ်ာက္ၾကည့္လုိ႔ ေက်ာင္းသားကိုးေယာက္ ဆယ္ေယာက္ေလာက္က စာကို စိတ္မ၀င္စားတာမ်ိဳးမဟုတ္ဘဲ တစ္ေယာက္စႏွစ္ ေယာက္စကသာ စာကို စိတ္မ၀င္စားတာဆုိရင္ အဲဒီေက်ာင္းဟာ ႐ွင္တုိ႔ကေလးကို ေက်ာင္းအပ္သင့္တဲ့ ေက်ာင္းတစ္ေက်ာင္းပါပဲ။

(ဆက္ရန္)
ဇင္ေ၀ေသာ္

ဘယ္သီခ်င္းကို အႀကိဳက္ဆုံးလဲ


သူဆိုခဲ႔တဲ႔ သီခ်င္းေတြထဲမွာ ဘယ္သီခ်င္းကို အႀကိဳက္ဆုံးလဲလို႔ ဟယ္ရီလင္း ကို ေမးေတာ႔ သူဆိုခဲ႔တဲ႔ သီခ်င္းအားလုံးဟာ သား၊ သမီးေတြလို ျဖစ္ေနလို႔ အဲသလို ခြဲေျပာလို႔ မရပါဘူးတဲ႔။ သြားေခါတဲ႔ကေလးကို သြားေခါေလးမို႔ ခ်စ္ရ၊ မ်က္လုံးေစြေနတဲ႔ ကေလးကို မ်က္လုံးေစြေလးမို႔ ခ်စ္ရ တဲ႔။

အေမရိကန္ ဒု သမၼတေဟာင္း ခ်င္းေညကလည္း က်ားဆိုက်ား၊ မဆိုမ မွ ။ ႏို႔မို႔ ၾကည့္မရဘူး။ တိုက္တိုက္ဆိုင္ဆိုင္ သူ႔သမီးႏွစ္ေယာက္က ေယာက်္ား လ်ွာေလးေတြ လာျဖစ္ေနတယ္။ ဘာတတ္ႏိုင္မွာလဲ။ ေယာက်္ားလ်ွာေလးေတြမို႔ ပို ခ်စ္ရေပါ႔။

ပို႔စ္ကေတာ႔ အသစ္အေဟာင္း အက္ဒမင္ တင္သလို တက္ပါလိမ္႔မယ္။

ေမာနင္းပို႔စ္


"ဟ လုပ္ၾကပါအုံးဟ။ ျမန္မာက ဘယ္ႏွစ္ဂိုးအထိရႉံးလို႔ရသလဲ။ ဒီအတိုင္းဆို တက္မွာလား"
ကိုယ္မွ မသိတာလားဆိုေတာ႔ မဟုတ္ဘူး။ နည္းျပကိုယ္တိုင္ကလည္း မသိဘူး တဲ႔။
"ေသေရာကြာ
ေသၾကေရာကြာ"
ဒါေပမဲ႔ ဒါေတြထဲမွာ ဥပေဒမဲ႔မႈေတြက ေသခ်င္စရာ အေကာင္းဆုံးပါပဲ။ ကမၻာမွာ ႏိုင္ငံေတာ္ရဲ႕ အမွတ္အသားေတြကို မီး႐ႉိ႕ရဲတာဆိုလို႔ အစြန္းေရာက္ မြတ္စလင္ေတြနဲ႔ (သူတို႔က သူမ်ားအမွတ္အသားေတြကို ႐ႉိ႕တာ)ျမန္မာျပည္ က လူ႐ိုင္းေတြပဲ ရွိတယ္။ ဒါ မ်ိဳးခ်စ္စိတ္တဲ႔လား။ ရိုင္းဆိုင္းမႈ၊ အရွက္ခြဲမႈပါ။ ဘယ္ေနးရွင္းမဆို ႐ႉံးဖူး ႏိုင္ဖူးတယ္။


အျပင္ကၾကည္႔ေတာ႔ ျမန္မာရဲ႕ နယ္ပယ္စုံမွာ ေျပာင္းလဲတိုးတက္လာပုံက ထင္တာထက္ ေျခသြက္ေနပါေသးတယ္။ ဆုတံဆိပ္ေတြလည္း မနည္းေတာ႔ ပါဘူး။
အထူးသျဖင္႔ ထိုင္းက ျမန္မာကို လုံးဝ ေလ်ွာ႔မတြက္ရဲေတာ႔ဘူး။ ဒါက ဒီေန႔ စထရိတ္တိုင္းပါ ေနးရွင္သတင္းစာ အယ္ဒီတာ ဆရာကဝိရဲ႕ ေဆာင္းပါး ပါ။ ႏိုင္ငံေရး၊ စီးပြားေရး၊ အားကစား၊ လူ႔အခြင္႔အေရး စတဲ႔ တိုးတက္လာ မႈေတြကို အားနည္းခ်က္ တခ်ိဳ႕နဲ႔ တြဲၿပီး ေထာက္ျပရင္း ေရးသြားတယ္။ (ထိုင္းဆိုေတာ႔) သူ႔ အသံက လန္႔ေနသံေပါက္ေနလို႔ ကိုယ္႔လက္ေမာင္း အားကို (ဟုတ္ေကာ ဟုတ္ရဲ႕လား) ျပန္ညႇစ္ၾကည္႔ရေတာ႔မလိုပါပဲ။
တကယ္ေတာ႔လည္း ႏွစ္ႏွစ္အတြင္းရထားတာေတြက မနည္းေတာ႔ပါဘူးေလ။

လူထု၊ အဖြဲ႔အစည္းနဲ႔ စည္းပြားေရး (လူတစ္ေယာက္ရဲ႕ ကမၻာ့အျမင္)


The New China

"အိမ္နီးခ်င္း ႏိုင္ငံငယ္ေတြအေပၚ သူတုိ႔ကဗိုလ္က်ေလေလ အိမ္နီးခ်င္းႏုိင္ ငံငယ္ေတြက အေမရိကဖက္ကို ယိမ္းေလေလ ဆုိတာပါပဲ" (လီကြမ္းယု)

တီနန္မင္ အေရးအခင္းအၿပီး ၁၉၈၉ ခု ေဆာင္းဦးေပါက္မွာ ဒု-ပရီမီယာ က်င္ က်ိခ်င္(Qian Qichen) ရဲ႕သား က်င္နင္ (Qian Ning) မီခ်ီဂန္တကၠသိုလ္ကို စေကာလားနဲ႔ ေရာက္သြားတယ္။ သူက အသက္သံုးဆယ္ ၀န္းက်င္ျဖစ္ၿပီး အေမရိကကိုမသြားမီ လူထုေန႔စဥ္(peoples daily) သတင္းစာမွာ အလုပ္ လုပ္ခဲ့တယ္။ အေမရိ ကေရာက္ၿပီး ႏွစ္အနည္းငယ္ၾကာေတာ့ အေမရိကမွာ ပညာသင္ၾကားျခင္း (Studying in America) ဆုိတဲ့ စာအုပ္ကိုေရးတယ္။ တ႐ုတ္ျပည္ကလည္း ဒီစာအုပ္ကို ထုတ္ေ၀ခြင့္ျပဳခဲ့ပါတယ္။ ကြန္ျမဴနစ္၀ါဒက သူ႔ဆီမွာ အ႐ိုးစြဲရွိေနတာ။ ဒါေပမဲ့ သူက လက္ရွိကြန္ျမဴနစ္၀ါဒကို ေတာ္ေ တာ္ႏွိပ္ကြပ္ေရးသားထားတာပဲ။

မီခ်ီဂန္က အန္း အာေဘာ္(Ann Arbor)ကို ေရာက္ေတာ့မွ ဘ၀ဆုိတာ ပါ တီေတြ၊ ဘာဘီက်ဳေတြ၊ မိတ္ေဆြေကာင္းေတြနဲ႔ ဖြဲ႔စည္းထားတယ္ဆုိတာ သူသေဘာေပါက္ခဲ့တယ္၊ ကိုယ့္ကိုယ္ကိုမေက်မနပ္နဲ႔ ပူေလာင္ေနတဲ့အိမ္ထဲ ပီကင္းက ႏိုင္ငံေရးမူ၀ါဒေတြနဲ႔ ဖြဲ႔စည္းထားတာတင္မဟုတ္ဘူး တဲ့။ စာပိုဒ္ တစ္ပိုဒ္ထဲမွာ သူေရးထားတာက ခင္ပြန္းနဲ႔အတူ အေမရိကကို တစ္ေခါက္ေ ရာက္ဖူးတဲ့ တ႐ုတ္ဇနီးတစ္ေယာက္ဟာ တ႐ုတ္ ျပည္ေရာက္တာနဲ႔ အရင္လို လံုး၀မျဖစ္ႏုိင္ေတာ့ဘူး တဲ့။ တ႐ုတ္ျပည္နဲ႔မတူတဲ့ လိုက္(ဖ္)စတုိင္ေတြ အေမ ရိက မွာ သူတုိ႔ေတြ႔ၾကရတယ္။
တ႐ုတ္ေတြရဲ႕ အသိုင္းအ၀ိုင္းထဲမွာဆုိ ျဖစ္ေပၚလာႏုိင္တဲ့ တစ္ခ်ိဳ႕အျမင္ေတြ သူကိုယ္ တုိင္ေျပာင္းလဲလာခဲ့တယ္လို႔ ေရးခဲ့တယ္။ ဒါဟာ ေခတ္သစ္ တ ႐ုတ္ျပည္ရဲ႕ အေျခအေနပဲ၊ အခုဆုိ သူတုိ႔ပံုစံ အမ်ိဳးမ်ိဳးနဲ႔ ျပင္ပကမၻာႀကီးနဲ႔ ဆက္သြယ္ေနၾကတယ္။

တ႐ုတ္ျပည္ရဲ႕အသြင္သ႑ာန္ဟာ ျဖည္းျဖည္းနဲ႔မွန္မွန္ ေျပာင္းလဲလာေန
တယ္။ ၁၉၇၆ ခုႏွစ္ တ႐ုတ္ ျပည္ကို ကၽြန္ေတာ္ေရာက္စဥ္က တ႐ုတ္ျပည္
က တံခါးပိတ္၀ါဒနဲ႔ တယူသန္လူ႔အဖြဲ႔အစည္းသာ ျဖစ္ေနခဲ့ပါတယ္။ လမ္းေပၚ ကလူေတြကိုၾကည့္ရင္လည္း အျပာ(သုိ႔မဟုတ္)အနက္ေရာင္ အ၀တ္ အ စားေတြနဲ႔ အားလံုးဆင္တူလုိ လိုပါပဲ။ ကၽြန္ေတာ္ေရာက္သြားေတာ့ ေက်ာင္း ပိတ္ရက္လည္း မဟုတ္ပါဘဲနဲ႔ ကၽြန္ေတာ့္ကိုႀကိဳဆုိဖုိ႔ ေက်ာင္းသား ေလးေတြ ကို စုစည္းေခၚခဲ့ၾကတယ္။
“Huan ying, huan ying! Re lie huan ying’’ (“welcome, welcome, warmly welcome! (-ႀကိဳဆုိပါတယ္၊ ႀကိဳဆုိပါတယ္၊ ေႏြးေထြးစြာႀကိဳဆုိပါ တယ္) ဆုိတဲ့ သီခ်င္းေတြ ဆုိၾကလို႔ပဲ။

“သူတုိ႔အားလံုး ေက်ာင္းထဲမွာေနၿပီး စာသင္ရမယ့္အခ်ိန္မွာ ေက်ာင္း ကေ န ေလယာဥ္ကြင္းကိုလာ၊ ေလယာဥ္ကြင္းကေန ေက်ာင္းကိုျပန္နဲ႔ တစ္ေန႔ တာလံုး အခ်ိန္ျဖဳန္းေနၾကရရွာတယ္”
လို႔ ကၽြန္ေတာ္ေတြးလိုက္ မိတယ္။
အဲဒီတုန္းက သူတုိ႔ဆီမွာ ဒီလုိျပင္ရခက္တဲ့ေရွး႐ိုးစဥ္ အစဥ္အလာရွိခဲ့တယ္။ သူတုိ႔က ေရာက္လာတဲ့ ဧည့္သည္ကို ေႏြးေႏြးေထြးေထြး ၀တ္စံုညီေတြနဲ႔ ႀကိဳဆုိတတ္ၾကတယ္ဆုိတာကို ဂုဏ္ယူခ်င္ၾကတယ္။ အဲသလို ပဲ ဧည့္သည္ ကို သူတုိ႔က ဒီလုိလုပ္တတ္တယ္၊ လုပ္ႏုိင္တယ္ဆုိတာ ျပသလိုၾကတယ္။ အခုေတာ့ ဒါမ်ိဳးေတြ မရွိေတာ့ဘူးလို႔ ကၽြန္ေတာ္ထင္ပါတယ္။ ဒါေတြ လုပ္ျပေ နလုိ႔ ေရာက္လာတဲ့ဧည့္သည္က အထင္မႀကီးဘူးဆုိတာ သူတုိ႔ သေဘာေ ပါက္သြားၾကပါၿပီ။ အဲသလိုပဲ အျပာ၊ အနက္၀တ္စံုေတြလည္း မေတြ႔ရေတာ့ ဘူး။ အခုဆုိရင္ လမ္းေတြေပၚမွာ သက္တန္႔ေရာင္စံု၀တ္စံုေတြကို ေတြ႔ျမင္ေန ၾကရၿပီ။

အေနာက္ႏုိင္ငံေတြရဲ႕ အေကာင္းစားအ၀တ္အစားေတြဟာ တ႐ုတ္ေစ်းကြက္ ထဲကို ေနရာယူထားၾကၿပီ။ ၂၀၀၉ ခုႏွစ္ စစ္တမ္းအရ အေကာင္းစား ပစၥည္းေတြ၀ယ္ယူသံုးစြဲမႈမွာ တ႐ုတ္က အေမရိကကို ေက်ာ္တက္သြား ၿပီး ဂ်ပန္ေနာက္ကေန ဒုတိယလိုက္ေနတယ္။ တန္ဖုိးႀကီး လက္ပတ္နာရီေတြ၊ သားေရထည္ပစၥည္းေတြဟာ အထူးေရာင္းေကာင္းေနတဲ့ ပစၥည္းေတြပဲ။ တစ္ေယာက္နဲ႔တစ္ေယာက္ လက္ေဆာင္ေပးတဲ့ ယဥ္ေက်းမႈကို ေက်းဇူး တင္ရမယ္ထင္ပါတယ္။ ေနာက္ဆံုးႏွစ္ႏွစ္အတြင္း တ႐ုတ္ျပည္ရဲ႕ ကားေစ်း ကြက္ထဲ မာစီးဒီးနဲ႔ BMW ကားေတြ ဆတုိး ပိုမ်ားလာေနတယ္။ သူတုိ႔ စာအုပ္ မွာယူမႈေတြကေတာင္ မ်ားလြန္းေတာ့ ဖြ႔ံၿဖိဳးၿပီးႏုိင္ငံႀကီးေတြ ေတာ္ေတာ္ အ က်ပ္႐ိုက္သြားခဲ့တယ္။ တ႐ုတ္လူလတ္တန္းစားေတြဟာ ၀တ္ေကာင္းစား လွေတြ ၀တ္ၿပီး ပိုၿပီး သက္ေတာင့္သက္သာရွိတဲ့ဘ၀မွာ ေနႏုိင္လာတယ္။ မသံုးမစြဲ ျခစ္ကုတ္စုေနတဲ့ဘ၀ဟာ ေပ်ာ္႐ႊင္မႈကို မေပးႏုိင္ ဘူးဆုိတာ အခု သူတုိ႔သေဘာေပါက္လာၾကတယ္။

Qian Ning လုိ တ႐ုတ္ေခတ္လူငယ္ေတြဟာ ကမၻာ့႐ြာႀကီးထဲမွာ ေနေနၾက တာပါ။ ကမၻာ့ခရီးသြားလာ မႈေတြကလည္း ပိုမ်ားလာတယ္။ အေမရိကနဲ႔ ဥေရာပကို သြားေနၾကတဲ့ တ႐ုတ္ေတြ၊ တ႐ုတ္ျပည္ကို လာေနၾကတဲ့ အေမရိ ကန္ေတြနဲ႔ ဥေရာပတုိက္သားေတြ အမ်ားႀကီးပဲ။ မီခ်ီဂန္လုိတကၠသိုလ္မွာ ပညာသင္ၾကားခြင့္မရဘူး ဆုိရင္ေတာင္မွ အင္တာနက္၊ ႏုိင္ငံျခား႐ုပ္ရွင္၊ စာ အုပ္ေတြကေနတဆင့္ ကမၻာ့ျပဴတင္းေပါက္ထဲကို လွမ္းၾကည့္ လုိ႔ ရေနၾကၿပီ။ ဒါေတြဟာ သူတုိ႔ေရွ႕မ်ိဳးဆက္က တ႐ုတ္ေတြအတြက္ အိပ္မက္ထဲမွာပဲရွိတဲ့ အရာေတြသာျဖစ္ တယ္။ သူတုိ႔နယ္ပယ္ေတြက်ယ္လာတာနဲ႔အမွ် သူတုိ႔အျမင္နဲ႔ တ႐ုတ္ျပည္ရဲ႕အေနအထားလည္း ေျပာင္းလဲ လာေနတယ္။

တ႐ုတ္စီးပြားေရးေစ်းကြက္ ဖြင့္ၿပီးတဲ့ေနာက္မွ ေမြးဖြားလာတဲ့ကေလးေတြ ကပဲ တျဖည္းျဖည္းနဲ႔ႏုိင္ငံကို ပခံုးေျပာင္းယူၾကေတာ့မွာပဲ။ ဒုကၡေပါင္းစံုနဲ႔ တ႐ုတ္ျပည္ရဲ႕အတိတ္သမုိင္းဟာ သူတုိ႔ေခါင္းထဲမွာေတာင္ သိပ္ရွိ ေနေတာ့ မွာ မဟုတ္ေတာ့ဘူး။ သူတုိ႔သိတဲ့ တ႐ုတ္ျပည္ဟာ သမုိင္းထဲက တ႐ုတ္ျပည္ မဟုတ္ေတာ့ဘဲ သူတုိ႔ႀကံဳ ေတြ႔ေနထုိင္ေနရတဲ့ လက္ရွိတ႐ုတ္ျပည္ ပဲ ျဖစ္ေနလိမ့္မယ္။ ဒီအျမင္ဟာ လူငယ္ေတြၾကား ႀကီးထြားလာေနသလို တစ္ေန႔တစ္ျခားလည္း ပိုႀကီးထြားလာဖုိ႔ပဲ ရွိလိမ့္မယ္။

ဒါဆိုရင္ တ႐ုတ္ျပည္ရဲ႕ အနာဂတ္က ဘယ္လုိလဲ။

လာမယ့္အႏွစ္(၃၀)မွာ အာဏာျပလာတဲ့ လူမ်ိဳးစြဲနဲ႔တ႐ုတ္ျပည္ ျဖစ္လာမ လား။ ျဖစ္ႏုိ္င္ေျခရွိတယ္။ ေခတ္သစ္တ႐ုတ္ေတြရဲ႕ၾကားမွာ သူတို႔က အာႀကီး တယ္ဆုိတဲ့အေတြးေၾကာင့္ လူမ်ိဳးစြဲစိတ္ေတြ၀င္လာတာ ပထမဆံုးေတြ႔ရ တယ္။ သူတုိ႔ဟာ ဘာေတြပဲျဖစ္ျဖစ္ သူတို႔လုပ္ပိုင္ခြင့္ကလည္း အကန္႔ အ သတ္နဲ႔ပဲ ရွိမယ္ဆုိတာကို သေဘာေပါက္လာရင္ေတာ့ ခဏေလာက္ ရပ္ ၿပီး ျပန္လည္သံုးသပ္ဖုိ႔ လုိလာေတာ့မွာေပါ့။
သူတုိ႔ ဘယ္ေလာက္ႀကိဳးစားႀကိဳးစား ဒီနယ္ကေန အေမရိကန္ေတြ ထြက္ သြားေအာင္ မလုပ္ႏုိင္ဘူးဆုိတဲ့ေနာက္မွ သူတုိ႔လည္း ဇာတိမာန္နည္း နည္း ေလ်ာ့သြားေပလိမ့္မယ္။ ေနာက္ၿပီး သူတုိ႔သေဘာေပါက္လာမွာက အိမ္နီးခ်င္း ႏိုင္ငံငယ္ေတြအေပၚ သူတုိ႔က ဗိုလ္က်ေလေလ အိမ္နီးခ်င္းႏုိင္ ငံငယ္ေတြက အေမရိကဖက္ကို ယိမ္းေလေလ ဆုိတာပါပဲ။ သူတုိ႔က အေမ ရိကန္ေတြကို လာပါ၊ လည္ပတ္ပါ ခင္ဗ်ားတုိ႔ ေလတပ္နဲ႔ဆုိင္တဲ့ စစ္ပစၥည္းေ တြ ကၽြန္ေတာ္တုိ႔ႏုိင္ငံထဲ လာထားပါလုိ႔ ႀကိဳဆုိၾကမွာပဲ။

လြန္ခဲ့တဲ့ ႏွစ္အနည္းငယ္တုန္းက အသက္(၇၀)ေက်ာ္ေက်ာ္ တ႐ုတ္ေခါင္းေ ဆာင္တစ္ေယာက္က ကၽြန္ေတာ့္ကို ေမးဖူးတယ္။
“ကၽြန္ေတာ္တုိ႔ ဖြ႔ံၿဖိဳးတုိးတက္လာတာဟာ ၿငိမ္းၿငိမ္းခ်မ္းခ်မ္းနဲ႔ ဖြ႔ံၿဖိဳးတိုးတက္ လာမႈမ်ိဳး လို႔ ယံုၾကည္ပါသ လား” တဲ့။

ကၽြန္ေတာ္လည္း
“ယံုၾကည္ပါတယ္၊ ဒါေပမဲ့ အဖုအထစ္ေတာ့ရွိတယ္။ ခင္ဗ်ားတုိ႔ တ႐ုတ္လူ မ်ိဳးေတြဟာ ဂ်ပန္စစ္၊ ျပည္တြင္းစစ္၊ ယဥ္ေက်းမႈေတာ္လွန္ေရး စတာေတြ ကို ျဖတ္သန္းႀကံဳေတြ႔ခဲ့ရတယ္။ အခု ႐ုတ္တရက္ ႀကီး စီးပြားေရးတံခါး ဖြင့္ေပးလုိက္တယ္။ ဒီအေျခအေနမွာ ဒုကၡေရာက္(ေခ်ာက္ထဲေရာက္) သြားႏုိ္င္စရာေတြ အမ်ားႀကီးရွိတယ္။ တ႐ုတ္ျပည္ရဲ႕ စီးပြားေရးတုိးတက္မႈ ပံုပ်က္ပန္းပ်က္ ျဖစ္မသြားဖုိ႔ုိဆုိရင္ ျပည္တြင္းမွာ ေအးေဆးၿငိမ္သက္ဖုိ႔လိုသလို ျပည္ပမွာ ၿငိမ္းခ်မ္းေရးသေဘာေဆာင္ေနဖုိ႔ လိုပါတယ္။ ဒါေပမဲ့ ခင္ဗ်ားတုိ႔ က တ႐ုတ္လူငယ္ေတြရဲ႕ အလြန္ႀကီးမားတဲ့ အမ်ိဳးသားေရးစိတ္ကို ထည့္ မ တြက္ခဲ့ၾကဘူး။ ဂ်ပန္ေတြကို ဆန္႔က်င္ ဆႏၵျပရင္းနဲ႔ ေနာက္ဆံုး အၾကမ္းဖက္ မႈေတြဆီ ေရာက္သြားတယ္။ ၿပီးေတာ့ ကၽြန္ေတာ့္သား ၀န္ႀကီးခ်ဳပ္ ၂၀၀၄ ခုႏွစ္မွာ ထုိင္၀မ္ကိုအလည္သြားေတာ့ တ႐ုတ္အင္တာနက္အြန္လိုင္းေတြမွာ စကၤပူဟာ သစၥာေဖာက္ဆုိၿပီး ၀ိုင္း၀န္းတုိက္ခိုက္ခဲ့ၾကျပန္တယ္။ ဒါဟာလည္း အၾကမ္းဖက္မႈပဲလို႔”
ျပန္ေျပာခဲ့ပါတယ္။ ဒီေတာ့ သူက သူတုိ႔လူငယ္ေတြ သေဘာေပါက္လာေ အာင္ လမ္းၫႊန္ေပးပါမယ္လုိ႔ ေျပာဆုိခဲ့ပါတယ္။

သူတုိ႔ ကတိတည္မယ္လို႔လည္း ေမွ်ာ္လင့္မိပါတယ္။ ဒါေပမဲ႔ လက္ေတြ႔ အေျခအေနမွာ မ်ိဳးဆက္တစ္ ဆက္ဟာ သူတို႔ကိုယ္တုိင္ တကယ္ လူလား မေျမာက္မီ လူလားေျမာက္ၿပီလို႔ ထင္မွတ္လာႏုိင္တယ္။ ဒီလိုသာ ျဖစ္လာခဲ့ ရင္ ၀မ္းနည္းဖြယ္ရာႀကံဳေတြ႔ရႏုိင္ၿပီး ေဒသတြင္း မၿငိမ္မ သက္လည္း ျဖစ္ သြားႏုိင္ပါတယ္။ တကယ္က တုိးတက္လာေနတဲ့ တ႐ုတ္ျပည္ကို ေကာင္းေ ကာင္းကိုင္တြယ္ထားႏုိင္မယ္ဆုိရင္ သူတုိ႔အရည္အခ်င္းနဲ႔ စိတ္ ဓာတ္ကို အက်ိဳးရွိရွိအသုံးခ်သြားဖုိ႔ သူတုိ႔အရည္အေသြးေတြ လံုေလာက္ေနပါတယ္။