ေတာ္ေတာ္ ခ်ာ တဲ႔ Dean


ဥေရာပ တစ္ခြင္ ၿပဲၿပဲစင္ ေနတဲ႔ ခရီးကို အာရွသား အိႏၵိယန္း မ်ဳိဆက္ပီပီ ၾကည့္လု႔ိမရဘူး ျဖစ္ေနတယ္ ထင္ပါရဲ႕။ က်ေနာ္ေျပာေနတာ လီကြမ္းယု စကူးလ္ က ဒိန္း အေၾကာင္းပါ။ Kishore Mahbubani တဲ့။ ဒီေန႔ စထရိတ္တိုင္းမွာ ေပၚလာတဲ႔ ေဆာင္းပါး ေရးသူ။

သူေျပာမသြားတဲ႔ အခ်က္က ဂုိေခ်ာက္ေထာင္ တို႕အုပ္စုကေရာ ေဒၚစု ဥေရာပ ခရီးစဥ္နဲ႔ ကိုက္ၿပီး ဘာျဖစ္လို႔ ျမန္မာျပည္ကို သြားခဲ႔ၾကတာလဲ။ ကံမေကာင္း အေၾကာင္းမလွ လို႔ လြဲသြားတာပါ လို႔ ေျပာမလားမသိဘူး။ က်ေနာ္တို႔ အဲသေလာက္ မ အ ၾကဘူး။

ကမာၻ႕အေနာက္ျခမ္းက ေဒၚစုနဲ႔ေတြ႔ဖို႔ အေဝးႀကီးက လာေနၾကခ်ိန္မွာ အာရွ (စင္ကာပူ) က ဆရာႀကီးေတြကေတာ့ ေဒၚစု မ႐ိွခ်ိန္ ျမန္မာျပည္ကုိ သြားခဲ႔ၾကတယ္။

ဥေရာပကို ေဒၚစု ဘာကိစၥနဲ႔ သြားရသလဲ ဆိုတာ ပညာရွိပီပီ ေမ႔ခ်င္ေယာင္ ေဆာင္လိုက္တယ္။ ႏိုဘယ္လ္ ဆုယူဖို႔(စီးပြားေရး အျမတ္အစြန္းပဲ ၾကည့္တတ္သူေတြနဲ႔ေတာ႔ ေဝးတဲ႔ ဆုေပါ႔။) သြားတယ္။ ၿပီးေတာ႔ ဘဝတစ္ခုလုံး ေသသည္အထိ အားေပးသြားတ႔ဲ လင္သား႐ဲ႕ ေခါင္းခ်ရာ၊ အသက္ရွိေနေသးတဲ႔ သားႏွစ္ေယာက္ ရိွရာ။ ေမာင္းထုတ္ခံရစဥ္ ထမင္းေကၽြး ပညာေပးခဲ႔တဲ႔ ေနရာ။ ဘဝတစ္ခု ခဏအေမာေျဖဖိ႔ု ဒီေနရာကို မသြားရင္ ဘယ္ကို သြားမွာတုန္း မစၥတာဒိန္း ရယ္။ ခ်ာလွခ်ည့္။

ေဒၚစု ထိုင္းကိုေရာက္ခဲ႔ပါၿပီ။ မေရွာင္ခဲ႔ရင္ စ လံုးေတြ ေဒၚစုနဲ႔ ေတြ႔ခဲ႕မွာပါ။ ဂုိေခ်ာက္ေထာင္လို မလုပ္ရင္ေပါ႔။ ဒါေပမယ္႔ ထိုင္း ဝန္ႀကီးခ်ဳပ္ ကိုယ္တိုင္ကကို သူ႕ထက္ သာေနတဲ႔ ေဒၚစုကို အမ်ိဳးသမီး အခ်င္းခ်င္း သိပ္ၾကည္တာ မဟုတ္ဘူး။ သူမ ေျပာတာေတြၾကၫ္႔ရင္ မ႐ူးတဲ့သူတိုင္း သေဘာေပါက္တယ္။ ဒါက အိမ္နီးခ်င္းေတြ႐ဲ႕ ျမန္မာျပည္နဲ႔ ေဒၚစု အေပၚထားတဲ႔ သေဘာထား အက်ဥ္းခ်ဳပ္ပါ။

ႏိုဘယ္ဆု ယူဖို႔သြားတာ၊ သားေတြနဲ႔ ေတြ႔ဖု႔ိ၊ သူမ ခ်စ္သူေတြနဲ႔ ေတြ႔ဖို႔ သြားတာကို ဒီေန႔ ဥေရာပ စီးပြားေရးက ေလးဖက္ေထာက္ေနၿပီ လိ႔ု မဆိုင္တဲ႔ အစ္ရွဴးကို ရူးေၾကာင္ေၾကာင္ ေမႊထၫ္႔သြားေသးတယ္။ ဂရိ၊ စပိန္၊ အီတလီ ေတြ အေႂကြးတင္တာနဲ႔ ေနာ္ေဝး၊ ဒိန္းမတ္ တိ႔ု ဆက္စပ္လို႔ မရပါဘူး။ ေနာ္ေဝးမွာ က်ေနာ္တို႔လူမ်ိဳးေတြ႐ိွတယ္။ သူတို႔ကို သူတို႔ႏိုင္ငံ ဒီမိုကေရစီ ရေအာင္ ႀကိဳးစားဖိ႔ု ေနာ္ေဝက ထမင္းေကၽြးပညာသင္ ေပးထားတာ။ ခ်ာလွတဲ႔ ပတ္ဘလစ္ ေပၚလစီ ပါေမာကၡ။

အေၾကာင္ဆုံးကိစၥက ယူတူး က ဘိုႏို န႔ဲ အန္ပေလး ပီယာႏို ဆိုခဲ႔သူ ဒယ္မီယံ ရုိက္စ္ တို႔က ေမြးေန႔ႀကိဳ ဂုဏ္ျပဳမယ့္ဂီတပူေဇာ္ပြဲ။ ဟ်ဴးမင္း႐ိုက္ ေခါင္းေဆာင္၊ သူထင္ရာ သူလုပ္တတ္တဲ႔ ဘိုႏိုလို ေကာင္က ဘယ္လိုအာရွေခါင္းေဆာင္ကို ယူတူး နဲ႔ ဂီတပူေဇာ္ ဖူးလု႔ိတုန္း။ မစၥတာ ဒိန္း ေမ႔ေနတဲ႔ကိစၥက ဒၚစု အက်ဥ္းက်ေနစဥ္မွာ ဂီတ နဲ႔ ကမာၻ႕မ်က္စိေတြ ျပဴးလာေအာင္ ကိုယ္႔ထမင္းကိုယ္စားရင္း ဆြဲဖြင္႔ခဲ႔တာ ဘိုႏို တို႔ ဒယ္မီယံ ရုိက္စ္ တို႔ပါ။ စီးပြားေရး တစ္ခုဘဲ သိသူကို အႏုပညာအေၾကာင္း ေျပာရတာ လက္ေပါက္ေတာ႔ မ်ားမ်ား ကတ္တာေပါ႔။

ေဒၚစု ေထာင္က်စဥ္က အိမ္နီးခ်င္းေကာင္း ဆုိလု႔ိ အာရွက ဂ်ပန္ပဲ ရိွခ႔ဲတယ္။ က်န္သူေတြကေတာ႔ ၁၉၆၂ က က်ားႀကီးတစ္ေကာင္ ေထာင္ေျခာက္ေတြ ေဖာက္ထြက္လာမွာကို စိုးတထိတ္ထိတ္ပါဘဲ။ သူ႕ သယံဇာတနဲ႔ သူ႕ဦးေႏွာက္ေတြ ေပါေခ်ာေကာင္း မရႏိုင္ေတာ႔ဘူး မဟုတ္လား။ တရားမွ်တ ပါတယ္။

အမ်ိဳးဆိုတာ မေခၚလို႔ရတယ္၊ မေတာ္လို႔ မရဘူး ဆိုသလိုေပါ့။ စိတ္မပူပါနဲ႔။ ေဒၚစု စိတ္ကူးေပါက္ရင္ အာရွကို လာမွာပါ။ သားေတြနဲ႔ေတြ႔ဖု႔ိ သြားတဲ႔ ခရီးကို ရိုဟိ္န္ဂ်ာ ေတြ၊ အေရွ႕အလယ္ပိုင္း ျပႆနာေတြနဲ႔ ေရာ မေမႊေၾကးေပါ႔။

တကယ္ေတာ႔ ဥေရာပ ဆိုတာ ေဒၚစုရဲ႕ ေနခဲ႔ရတဲ႔အိမ္ပါ၊ျမန္မာနဲ႔ အာရွ က ဆယ္စုႏွစ္ မ်ားစြာ သူမ႐ဲ႕ အက်ဥ္းေထာင္ပါ။ ဒါကိုေတာ႔ ဆိုရွယ္ ပတ္ဘလစ္ ဆရာႀကီးက ျမင္ေအာင္ မၾကၫ္႔ႏိုင္ခဲ႔ရွာဘူး။ သူမ အိမ္ ခဏျပန္ပါေစ ဗ်ာ။

ပါးပါး ၊ ထူထူ လီွး တတ္တဲ႔ တရုတ္၊ အိႏြိယ၊ စင္ကာပူ တို႔နဲ႔ လည္း ကင္းလိ႔ု မရဘူး ဆိုတာေလာက္ေတာ႔ ေဒၚစု မေျပာနဲ႔ ဘုန္းႀကီးေက်ာင္းထြက္လည္း သိပါတယ္။ ကၽြတ္ ကၽြတ္ ကၽြတ္။
လာရင္ေတာ႔ ထြက္မေျပးနဲ႔ ေနာ္ မစၥခ်ာ ကီေရွာ မဘုဘာဏီ။



ဇင္ေ၀ေသာ္   
Zin Wai Thaw







Copyright © 2012 ကမ္းလက္. All rights reserved.

ရြာအေနာက္ျခမ္းက အသံမ်ား (၂)

Pre-Buddhist Background
ဗုဒၶဘာသာကို ေလ့လာၾကရာမွာ ဗုဒၶဝင္ကစၾကတာမ်ားေပမယ့္ ကြ်န္ေတာ္ကေတာ့ ဗုဒၶ မေပၚမီ ေခတ္ကို ျပန္သြားၾကည့္ခ်င္ပါတယ္။ ဒီလိုေလ့လာမႈဟာ ဗုဒၶဝင္နဲ႔ ဗုဒၶရဲ့အဆံုးအမေတြကို ပိုၿပီး သေဘာက် ေစမယ္လို႔ ယံုၾကည္ၿပီး သမိုင္းနဲ႔ယဥ္ေက်းမႈဆက္သြယ္ခ်က္ေတြကို ပိုၿပီးက်ယ္က်ယ္ျပန္႔ျပန္႔႔ သိနားလည္ လာေစႏိုင္ပါတယ္။ ဒါမွသာ ဗုဒၶေပၚထြန္းခဲ့တဲ့ အိႏၵိယရဲ႕ ဒႆနအျမင္နဲ႔ ကိုးကြယ္မႈကို အေျခခံလိုက္ႏိုင္မွာပါ။

အိႏိၵယရဲ့ ဒႆနနဲ႔ ကိုးကြယ္မႈဖြ႔႔ံျဖိဳးလာပံုကို ပထဝီအေနအထားေပၚ အေျခခံၿပီး သံုးသပ္ၾကည့္ လိုပါတယ္။ အိႏိၵယမွာ ဂဂၤ ါနဲ႔ ယမံုနာဆိုတဲ့ ျမစ္ႀကီးႏွစ္စင္းရွိတယ္။ ဟိမဝႏၱာကေန အစခ်ီၿပီး ဒီျမစ္ႀကီးႏွစ္စင္းက နယ္ေျမေတြကို က်ယ္က်ယ္ျပန္႔ျပန္႔ခြဲထားေပးခဲ့တယ္။ ေနာက္မွ တျဖည္းျဖည္းနီးလာၿပီး အိႏိၵယလြင္ျပင္ အလဟာဘတ္ၿမိဳ႕နားကိုေရာက္မွ ဒီျမစ္ႀကီးႏွစ္စင္း ေပါင္းဆံုသြားတယ္။

ဒီျမစ္ႀကီးႏွစ္စင္းဟာ အိႏိၵယဖေလာ္ေဆာ္ဖီန႔ဲ ဘာသာေရးအစျပဳပံုနဲ႔ ဖြ႔ံၿဖိဳးတိုးတက္ပံုေတြကို ညႊန္ျပေနတယ္။ ပထဝီ အေနအထားအရ ျခားနားသလို အဲဒီျမစ္ႀကီးေတြအေပၚမွာ အမွီျပဳေနထိုင္ေနၾကတဲ့ လူေတြရဲ့ စရိုက္လကၡဏာေတြကလည္း မတူကြဲဲျပားေနၾကပါတယ္။ ဒီယဥ္ေက်းမႈေတြဟာ ရာစုႏွစ္ေပါင္းမ်ားစြာ မတူကြဲျပားရာကေန တျဖည္းျဖည္းနီးစပ္လာခဲ့ၿပီး ယေန႔ဆိုရင္ ခြဲျခားလုိ႔ေတာင္မရေတာ့ေအာင္ ျဖစ္ေနပါတယ္။ ျမစ္ႀကီးႏွစ္စင္းကြဲျပားရာကေန ေနာက္ဆံုးပင္လယ္ထဲကို အတူစီးဝင္သြားသလုိမ်ိဳးလို႔ေျပာရင္ ရႏိုင္လိမ့္မယ္ ထင္ပါတယ္။

အိႏိၵယသမိုင္းကိုျပန္ၾကည့္ေတာ့ ဘီစီတတိယေထာင္စုႏွစ္ေတြကတည္းကပဲ အလြန္ဖြ႔ံၿဖိဳးေနၿပီျဖစ္တဲ့ ယဥ္ေက်းမႈကို ေတြ႔ၾကရတယ္။ ဒီယဥ္ေက်းမႈဟာ လူ႔ယဥ္ေက်းမႈပုခက္လို႔ေခၚရမယ့္ အီဂ်စ္၊ ေဘဘီလံုတို႔နဲ႔ ေခတ္ၿပိဳင္ပါ။ ဘီစီ ၂၈၀၀ ခန္႔ကေန ၁၈၀၀ အထိ ဖြံ႕ၿဖိဳးခဲ့တဲ့ အိႏၵဳျမစ္ဝွမ္းယဥ္ေက်းမႈပါ။ ဟရပၸန္စီဗီ လိုက္ေဇးရွင္းလို႔လည္း ေခၚႏိုင္ပါတယ္။ အဲဒီယဥ္ေက်းမႈဟာ ဒီေန႔ပါကစၥတန္အေနာက္ပိုင္းကေန ဘံုေဘအထိ ျပန္႔ခဲ့ၿပီး အေရွ႕ဖက္ဆိုရင္ ရွင္းမလကေန ဟိမဝႏၱာေတာင္ေျခအထိ ျပန္႔ႏွ႔ံခဲ့တယ္။

ဒီေန႔ေျမပံုကိုျပန္ၾကည့္ရင္ အိႏၵဳျမစ္ဝွမ္းယဥ္ေက်းမႈရဲ့ ခမ္းနားခဲ့ပံုကိုသိႏိုင္ပါတယ္။ ဒီယဥ္ေက်းမႈဟာ ႏွစ္ေထာင္ခ်ီၿပီးတည္တံ့ခဲ့ရံုသာမက ရုပ္ပိုင္းေရာ၊ စိတ္ဓာတ္ပိုင္းပါ အမ်ားႀကီးတိုးတက္ေနခဲ့ပါၿပီ။ အထူးသျဖင့္ ဆည္ေျမာင္းမ်ားနဲ႔ ၿမိဳ႕ျပအိမ္ရာစနစ္ေတြပါ။ အဲဒီေခတ္ကလူေတြဟာ ဒီေန႔ကြန္ပ်ဴတာမွာသံုးေနတဲ့ binary model သခ်ၤာစနစ္ကို သံုးစြဲတတ္ေနၿပီဆိုတဲ့ အေထာက္အထားေတြ ေတြ႔ရပါတယ္။

သူတို႔ဟာ စာေပတတ္ေျမာက္ခဲ့ရံုသာမက ေရးသားမႈပင္ရွိေနခဲ့ၿပီး အဲဒီအကၡရာေတြ ကို အခုအထိ ဘာသာ မျပန္ဆိုႏိုင္ေသးပါဘူး။ (အိႏၵဳျမစ္ဝွမ္းမွတ္တမ္းကကိုပဲ ဘာသာေဗဒအရ ေျဖရွင္းလို႔မရေသးတဲ့ ပေဟဠိတစ္ခုရွိေနဆဲပါ) ။ ဒါ့အျပင္ စိတ္ဓာတ္ေရးရာမွာလည္း အမ်ားႀကီးဖြ႔ံၿဖိဳးေနၿပီဆိုတာ Mohenjo-daro နဲ႔ Harappa တို႔က သက္ေသခံေနပါတယ္။

အဲဒီ ၿငိမ္းခ်မ္းတဲ့ ေရွးေဟာင္းလူ႔ယဥ္ေက်းမႈဟာ ဘီစီ ၁၈၀၀ နဲ႔ ၁၅၀၀ ၾကားမွာေတာ့ သဘာဝ အႏၱရာယ္နဲ႔ နယ္ခ်ဲ႕သူအႏၱရာယ္တို႔ေၾကာင့္ ေတာ္ေတာ္အထိနာခဲ့ရပါေတာ့တယ္။ နယ္ခ်ဲ႕သူေတြဟာ အာရီးယန္း ေတြလို႔ ဆိုစမွတ္ျပဳၾကပါတယ္။ သူတို႔မူလေနရပ္က အေရွ႕ဥေရာပကျဖစ္ႏိုင္ၿပီး ယေန႔ ပိုလန္နဲ႔ ယူကရိန္း ႏိုင္ငံတို႔လို႔ဆိုရင္ ရႏိုင္ပါတယ္။ အရီးယန္းေတြဟာ ေဒသခံအိႏၵဳျမစ္ဝွမ္းကလူေတြနဲ႔ လံုးဝမတူ ျခားနားပါတယ္။ အိႏၵဳျမစ္ဝွမ္းသားေတြက စိုက္ပ်ိဳးေမြးျမဴေရးနဲ႔ အေျခခ်ေနထိုင္တတ္ၿပီး အရီးယန္းေတြက လွည့္လည္က်င္လည္ က်က္စားတတ္ၾကပါတယ္။ ၿမိဳ႕ျပစနစ္ကို အထာမက်ၾကေသးပါဘူူး။

အာရီးယန္းေတြေရာက္လာၿပီး မၾကာခင္မွာပဲ တျဖည္းျဖည္းနဲ႔ သူတို႔ယဥ္ေက်းမႈေတြ လႊမ္းမိုးလာခဲ့ၿပီး ဒုတိယေထာင္စုတစ္ဝက္ေလာက္လည္းေရာက္ေရာ အိႏၵိယျပည္ႀကီးဟာ အာရီးယန္းယဥ္ေက်းမႈေတြနဲ႔ လႊမ္းၿခံဳ သြားခဲ့ပါေတာ့တယ္။

အိႏၵဳျမစ္ဝွမ္းသားေတြနဲ႔ အာရီးယန္းေတြရဲ့ ဘာသာေရးအျမင္ကို ၾကည့္ၾကပါဦးစို႔။ ကြ်န္ေတာ္ ေျပာခဲ့ၿပီးပါၿပီ။ အိႏၵဳျမစ္ဝွမ္းသားေတြဆီမွာ ဒီေန႔အထိ ဘာသာျပန္ဆိုလို႔မရေသးတဲ့ စာေပေရးသားမႈ ရွိေနခဲ့ပါၿပီ။

ဒါေပမယ့္ ကြ်န္ေတာ္တို႔သိထားခဲ့တဲ့ ယဥ္ေက်းမႈသမိုင္းဟာ ရွာေဖြေတြ႔ရွိမႈအေထာက္အထားႏွစ္ခုနဲ႔ အနည္းငယ္ေသြဖီေနပါတယ္။ မိုဟိန္ဂ်ိဳဒါဇိုနဲ႔ ဟရပၸမွာ တူးေဖာ္ေတြ႔ရွိခ်က္ေတြအရ ဒီစာေပေရးသားမႈေတြဟာ အာရီးယန္းေတြရဲ႕ အကၡရာေတြျဖစ္ၿပီး သူတို႔ေအာင္ႏိုင္သိမ္းပိုက္လိုက္တဲ့ လူေတြရဲ့ ဘာသာေရး ယံုၾကည္မႈ ေတြနဲ႔ ပတ္သက္လို႔ ေရးသားထားတာလို႔ ဆိုပါတယ္။

တူးေဖာ္ေတြ႔ရွိမႈေတြအရ အိႏၵဳျမစ္ဝွမ္းသားေတြရဲ့ အေရးႀကီးတဲ့သေကၤတ အမွတ္အသားေတြ အမ်ားႀကီးရွိတယ္ဆိုတာ သိရျပန္တယ္။ ဒါေတြက ဘာသာေရးနဲ႔ပတ္သက္တဲ့ သေကၤတေတြျဖစ္ၿပီး ဗုဒၶဘာသာက အထြက္အျမတ္ ထားတဲ့ သေကၤတေတြျဖစ္ေနျပန္ပါတယ္။ ဥပမာ ေဗာဓိပင္၊ ဆင္၊ သမင္ စတာေတြပါ။ အေရးႀကီးဆံုးလို႔ ဆိုရင္ ရႏိုင္တာက လူတစ္ေယာက္ တင္ပလႅင္ေခြ၊ လက္ႏွစ္ဖက္ေပါင္ေပၚတင္၊ မ်က္စိကို ခပ္ေရးေရးမွိတ္ထားတဲ့ တရားထိုင္ေနတဲ့ ပံုမ်ိဳးပါပဲ။

ဒီလို တူးေဖာ္ေတြ႔ရွိမႈေတြ၊ အေထာက္အထားေတြကုိ ၾကည့္ျခင္းအားျဖင့္ အိႏၵဳျမစ္ဝွမ္းသားေတြရဲ႕ ေယာဂနဲ႔ တရားထုိင္ျခင္းေတြကို ေျခရာခံႏိုင္တယ္လို႔ ပညာရွင္ေတြက သံုးသပ္ၾကပါတယ္။

ဒါေပမယ့္ အာရီးယန္းေတြေရးသားထားတဲ့ အိႏၵဳျမစ္ဝွမ္းသားေတြအေၾကာင္း ေဖာ္ျပတဲ့ ေဝဒက်မ္း ေတြကုိ ျပန္ၾကည့္ျပန္ေတာ့ အတည္တက်မရွိ ေလွ်ာက္သြားတတ္တဲ့ ရေသ့သူေတာ္စင္ ေတြအေၾကာင္းလည္း ေတြ႔ရျပန္တယ္။ သူတို႔ဟာ စိတ္ထိန္းခ်ဳပ္မႈက်င့္စဥ္ေတြကိုက်င့္ၿပီး တစ္ေယာက္ တည္းေန၊ အဝတ္အစားမပါ၊ (သို႔) ႀကီးမားတဲ့ဝတ္ရံုေတြကို ဝတ္ရံုထားတဲ့လကၡဏာေတြ ေတြ႔ရပါတယ္။ သူတို႔ဟာ ေမြးျခင္း၊ ေသျခင္းရဲ့လြတ္ေျမာက္ရာတရားေတြကို လိုက္လံေဟာၾကားေနတတ္ၾကတယ္။

အိႏၵဳျမစ္ဝွမ္းယဥ္ေက်းမႈနဲ႔ပတ္သက္လို႔ တူးေဖာ္ေတြ႔ရွိမႈေတြ၊ အရီးယန္းေတြ ေရးသားထားတဲ့ ကနဦးပိုင္း အေထာက္အထားေတြကို ေပါင္းစပ္ၾကည့္ရင္ အိႏၵဳျမစ္ဝွမ္းသားေတြရဲ႕ ဘာသာေရးအယူအဆနဲ႔ က်င့္သံုးမႈေတြကို ရွင္းရွင္းလင္းလင္းႀကီး မဟုတ္တန္ေစ အေရးႀကီးတဲ့အပိုင္းေတြကိုေတာ့ အေတာ္အတန္ ေကာက္ခ်က္ခ်လို႔ရပါၿပီ။

သူတို႔ဘာသာေရးမွာ အေရးႀကီးတာေတြ အမ်ားႀကီးပါ။

ပထမဆံုး တရားထုိင္ျခင္း(သို႔) စိတ္က်င့္စဥ္အေၾကာင္း။
ဒုတိယ - ေတာရိပ္မွီခိုတဲ့ အေလ့အက်င့္ စတာေတြဟာ ေတာ္ေတာ္ေလး ေယဘုယ်ဆန္တဲ့ ဓေလ့စရိုက္ေတြပါ။
တတိယကေတာ့ သံသရာဝါဒနဲ႔
စတုတၳကေတာ့ ဒီေန႔ကမၼလို႔ေျပာရမယ့္ ေသတဲ့ေနာက္ပါလာတဲ့ နာမ္သတၱိသေဘာတရားေတြပါ။
ေနာက္ဆံုးကေတာ့ ေသျခင္းတရားမွ လြတ္ေျမာက္ရာ ဝိမုတၱိဆိုတဲ့ အႀကီးမားဆံုးပန္းတိုင္ပါပဲ။

ဒါေတြဟာ အံ့ဘနန္း အိႏၵဳျမစ္ဝွမ္းသားေတြရဲ့ ေရွးအက်ဆံုးပံုရိပ္ေတြပါ။

ယခု အာရီးယန္းေတြရဲ့ ဘာသာေရးကို ၾကည့္ၾကပါစုိ႔။ ေတာ္ေတာ္ေလး ျခားနားပါတယ္။ ေရွးဦး အာရီးယန္းေတြရဲ့ ယံုၾကည္မႈက ရွင္းလင္းတယ္။ သူတုိ႔မူလေနရပ္က အေရွ႕ဥေရာပက ျဖစ္ႏိုင္တယ္ ဆိုတဲ့အတိုင္း ေရွးေဟာင္း ဂရိယဥ္ေက်းမႈေတြနဲ႔ ေတာ္ေတာ္မ်ားမ်ား ဆင္တူတာေတြ႔ရပါတယ္။ ဂရိနတ္ ေမာ္ကြန္းေတြကိုၾကည့္ရင္ သိႏိုင္ပါတယ္။ သဘာဝကို ကိုယ္စားျပဳတဲ့နတ္ေတြ အမ်ားႀကီး အာရီးယန္းေတြရဲ့ ကိုးကြယ္မႈမွာ ေတြ႔ရပါတယ္။ ဥပမာ ဣႏၵရ(မုိးနတ္) ၊ အဂၢိ( မီးနတ္)၊ ဝရုဏ(ေရနတ္) စတာေတြပါ။

အိႏၵဳျမစ္ဝွမ္းသားေတြအတြက္ ရေသ့ရဟန္းဟာ ဘာသာေရး သေကၤတတစ္ခုမွ်သာျဖစ္ေပမယ့္ အာရီးယန္းေတြရဲ့ တရားေဟာဆရာက ဒီထက္အမ်ားႀကီး ပိုအေရးႀကီးပါတယ္။

အိႏၵဳျမစ္ဝွမ္းသားေတြရဲ့ အထြက္အျမတ္ဘာသာေရးအက်င့္က ကာမဂုဏ္ကိုစြန္႔ကာ ေတာထြက္ျခင္း ျဖစ္ၿပီး အာရီးယန္းေတြအတြက္ကေတာ့ တူတူတန္တန္မိသားစုေခါင္းေဆာင္ ျဖစ္ဖို႔ပါ။

မိသားစုနဲ႔ပတ္သက္လို႔ အိႏၵဳျမစ္ဝွမ္းသားေတြမွာ ထူးထူးျခားျခားယံုၾကည္မႈ မေတြ႔ရေပမယ့္ အာရီးယန္း ေတြအတြက္ကေတာ့ “သား” ေမြးဖြားမႈဟာ အႀကီးမားဆံုးဆုလာဒ္ပါ။

အိႏၵဳျမစ္ဝွမ္းသားေတြက တရားရႈမွတ္ျခင္းကို အေလးအနက္ထားေပမယ့္ အာရီးယန္းေတြကေတာ့ ယဇ္ပူေဇာ္မႈကို အေလးထားတယ္။

အိႏၵဳျမစ္ဝွမ္းသားေတြက ကမၼနဲ႔ သံသရာဝါဒကို ယံုၾကည္ၾကေပမယ့္ ဒီလိုယံုၾကည္မႈမ်ိဳး အာရီးယန္း ေတြဆီမွာ မေတြရျပန္ပါဘူး။

တမလြန္နဲ႔ပတ္သက္တဲ့ အယူအဆေတြ၊ ကံတရားေတြ အာရီးယန္းေတြဆီမွာ မေတြ႔ရပါဘူး။ သူတို႔ရဲ့ အျမင့္ျမတ္ဆံုးကိုယ္က်င့္တန္ဖိုးက အဖြဲ႔အစည္းကို သစၥာေစာင့္သိဖို႔၊ လူမ်ိဳးစုၾကားထဲမွာ သပၸါယျဖစ္ဖို႔၊ လူမ်ိဳး ကိုျပန္လည္အက်ိဳးျပဳဖုိ႔ စတာေတြနဲ႔ သတ္မွတ္ပါတယ္။

ေနာက္ဆံုးအေနနဲ႔ အိႏၵဳျမစ္ဝွမ္းသားတို႔ရဲ့ ေနာက္ဆံုးဘဝပန္းတုိင္ဟာ လြတ္ေျမာက္ေရးျဖစ္ၿပီး အာရီးယန္း ေတြအတြက္မွာေတာ့ ေကာင္းကင္ဘံုေရာက္ရွိေရးပါ။

အားလံုးကိုျပန္ခ်ဳပ္ၾကည့္ရင္ အိႏၵဳျမစ္ဝွမ္းသားတို႔က ေတာထြက္ျခင္း၊ တရားအားထုတ္ျခင္း၊ သံသရာ၊ ကံ၊ ဝိမုတၱိတို႔ကို အေလးထားၿပီး အာရီးယန္းေတြကေတာ့ ယဇ္နတ္ပူေဇာ္ျခင္း၊ သစၥာရွိျခင္း၊ ခ်မ္းသာ ၾကြယ္ဝျခင္း၊ အာဏာရွိျခင္းနဲ႔ ေကာင္းကင္ဘံုတို႔ုကို အေလးထားပါတယ္။ ဒါေတြကိုၾကည့္ရင္ ဒီယံုၾကည္မႈ ႏွစ္ခုဟာ လံုးဝမတူကြဲျပားခဲ့ၿပီး ေနာက္ရာစုႏွစ္မ်ားစြာၾကာတ့ဲအခါမွာေတာ့ ခြဲျခားလို႔မရေအာင္ တစ္သားတည္း ျဖစ္ခဲ့ရပါတယ္။

ၿပီးေတာ့ အရီးယန္းေတြဆီမွာ ေဒသခံေတြလံုးဝမၾကားဖူးတဲ့ အခ်က္ႏွစ္ခုရွိေနျပန္ပါတယ္။ ဒါကေတာ့ ဇာတ္ခြဲျခားမႈနဲ႔ နတ္ေဒဝတာတို႔က သတင္းေပးျခင္းဆိုတာေတြပါ။

ဘီစီ ၁၅၀၀ နဲ႔ ဘီစီေျခာက္ရာစု (ျမတ္စြာဘုရားေပၚထြန္းခ်ိန္) ၾကားကာလဟာ မတူကြဲျပားတဲ့ ဒီယဥ္ေက်းမႈႏွစ္ခု အျပန္အလွန္ႏွီးေႏွာတဲ့ကာလ ျဖစ္ခဲ့တယ္။ အာရီးယန္းေတြက အိႏိၵယအေရွ႕ေတာင္ပိုင္း ဆီကို တျဖည္းျဖည္းေရြလ်ားခဲ့ၾကၿပီး ၿမိဳ႕ျပအိမ္ယာတည္ေထာင္မႈစနစ္ေတြက တျဖည္းျဖည္း ေမြးစားက်င့္သံုး လာခဲ့ၾကတယ္။ ေရွးေရွးကေျပာခဲ့သလိုပါပဲ၊ ျမစ္ႀကီးႏွစ္စင္း ေပါင္းဆံုသြားသလို ဒီယဥ္ေက်းမႈႏွစ္ခုလည္း ေပါင္းစပ္သြားေတာ့တယ္။

ဘုရားရွင္ပြင့္ထြန္းတဲ့ကာလလည္းေရာက္ေရာ ဘာသာယဥ္ေက်းမႈေတြဟာ လံုးဝဖြံ႕ၿဖိဳးလာခဲ့ ပါေတာ့ တယ္။ ဘုရားရွင္ရဲ့ျဖစ္ေတာ္စဥ္ထဲမွာကိုပဲ ဒီယဥ္ေက်းမႈေတြ ေတြ႔လာခဲ့ရေတာ့တယ္။ ဥပမာအားျဖင့္ ဘုရား အေလာင္းေမြးဖြားၿပီးၿပီးခ်င္း အေလာင္းေတာ္ရဲ့ ျမင့္ျမတ္လာမယ့္ အနာဂတ္နိမိတ္ကို ပညာရွင္ ေတာ္ေတာ္ မ်ားမ်ားက ဖတ္ၾကားၾကတယ္။

ပထမဆံုးနိမိတ္ဖတ္သူက အသိတပါ။ သူက ေတာေတာင္ထဲမွာေနတဲ့ ရေသ့တစ္ပါးျဖစ္တယ္။ ဗုဒၶဝင္အရ သူဟာ ျဗဟၼာလို႔အခိုင္အမာဆိုထားေပမယ့္ သူဟာ အာရီးယန္းမ်ိဳးဆက္အဖြဲ႔ဝင္တစ္ေယာက္ ျဖစ္ပါတယ္။ ဒါဟာ ဒီယဥ္ေက်းမႈႏွစ္ခု ဘယ္ေလာက္အထိ ထပ္တူက်ေနၿပီလဲဆိုတာ ေျပာေနတဲ့အခ်က္ပါ။

ဘီစီေျခာက္ရာစုမွာ ျဗဟၼဏတို႔ကိုယ္တိုင္ကပင္ ေတာထြက္ၿပီး အိမ္ယာမေထာင္ ရေသ့ရဟန္းေဘာင္ ကို ယူေနၾကပါၿပီ။ ေစာေစာပိုင္းကဆို ဒါမ်ိဳးကိစၥက ၾကားပင္မၾကားဖူးတဲ့ကိစၥပါ။ ခဏၾကာေတာ့ ၁၀၈- ပါးေသာ ျဗဟၼဏတို႔ကို သိဒၶတၳမင္းသားရဲ့ ကင္ပြန္းတပ္မဂၤလာအတြက္ ဖိတ္ၾကားခဲ့တယ္ဆိုတာ ေတြ႔ရပါေတာ့တယ္။ သူတို႔ဟာ အိမ္ယာေထာင္မႈကို မစြန္႔လႊတ္ပဲ အာရီးယန္းေတြက်င့္သံုးတဲ့ ဓေလ့၊ စရိုက္ေတြကို စြဲစြဲၿမဲၿမဲ ေလ့က်င့္ၾကတဲ့ ျဗဟၼဏေတြပါ။

ဒီလိုကြဲျပားတဲ့ယဥ္ေက်းမႈႏွစ္ခု ဘာေၾကာင့္ တစ္သားတည္းျဖစ္သြားရတာလဲ။

အာရီးယန္းေတြရဲ့ နယ္ခ်ဲ႕မႈဟာ ေျမျပန္႔လြင္ျပင္ကိုေရာက္ေတာ့ အဆံုးသတ္သြားခဲ့တယ္။ လူမ်ိဳးျခင္း ေပါင္းစည္းသြားတယ္။ အဲဒီေနာက္ လူမႈေရး၊ စီးပြါးေရးနဲ႔ ႏုိင္ငံေရးေတြ အေျပာင္းအလဲျဖစ္ခဲ့ေတာ့တာပါပဲ။

အစပထမကေတာ့ လူဦးေရအမ်ားစုဟာ ျမစ္ေခ်ာင္းေတြနားမွာေနၿပီး သဘာဝအႏၱရာယ္ေတြရဲ့ ႏွိပ္စက္မႈေတြကို အလူးအလဲခံခဲ့ၾကရတယ္။ ဒီသဘာဝေတြကိုပဲ အာရီးယန္းတို႔က နတ္ေတြကို ကိုယ္စားျပဳ တယ္လို႔ ယံုၾကည္ခဲ့ၾကတယ္။

ဒုတိယအေနနဲ႔ စီးပြါးေရးအခ်က္အျခာ ျဖစ္လာျခင္းသေဘာပါ။ ကနဦး အာရီးယန္းေတြရဲ့ ယဥ္ေက်းမႈမွာ ရေသ့၊ ရဟန္း(သမဏ၊ ျဗဟၼဏ) နဲ႔ စစ္သား(ခတၱိယ) တို႔သာ လႊမ္းမိုးထားခဲ့တယ္။ ရေသ့၊ ရဟန္းက နတ္ေဒဝတာေတြနဲ႔ ဆက္သြယ္ေပးတယ္။ စစ္သားက နီးစပ္ရာလူမ်ိဳးစုေတြဆီသြားၿပီး စစ္တိုက္တယ္။ ဒီေတာ့ ႏိုင္ငံမြဲေတလာမွာေပါ့။ အဲဒီကေနတဆင့္ စီးပြါးေရးပံုသ႑ာန္ေပၚလာၿပီး ကုန္သည္၊ ပြဲစားေတြ အေရးပါလာေတာ့တာပါ။ ဘုရားရွင္ရဲ့ သာဝကျဖစ္တဲ့ အနာထပိဏၰိကဆိုရင္ ထင္ရွားတဲ့ သာဓကတစ္ခုပါ။

ေနာက္ဆံုးအေနနဲ႔ လူမ်ိဳးစုကြဲေလးေတြအားလံုး တစ္စုတစ္ေဝးတည္းျဖစ္လာတယ္။ လူ႔အဖြဲ႔အစည္း ဟာ လူမ်ိဳးနဲ႔မသတ္မွတ္ေတာ့ပဲ၊ ပထဝီနယ္နိမိတ္နဲ႔ သတ္မွတ္လာၾကတယ္။ လူမ်ိဳးစုကြဲေတြ စုေပါင္းေနထိုင္ လာၾကတယ္။ ဘုရားရွင္ရဲ့ သာဝကျဖစ္တဲ့ မဂဓတိုင္းသခင္ ဘုရင္ဗိမၺိသာရ မဂဓႏိုင္ငံေတာ္ဟာ ဒီအတြက္ ထင္ရွားတဲ့ သာဓကတစ္ခုပါပဲ။

စီးပြားေရး၊ လူမႈေရးနဲ႔ ႏိုင္ငံေရးအေျပာင္းအလဲေတြဟာ အိႏၵဳျမစ္ဝွမ္းသားတို႔က်င့္သံုးတဲ့ ဘာသာေရးဓေလ့စရိုက္ေတြကို အာရီးယန္းေတြ လက္ခံလာဖို႔တြန္းပို႔လိုက္တဲ့ အခ်က္တစ္ခ်က္ျဖစ္ႏိုင္ပါတယ္။ အာရီးယန္းေတြက အစပိုင္းမွာ ရုပ္ဝတၱဳေတြနဲ႔ လြႊမ္းမိုးထားႏိုင္ခဲ့ေပမယ့္ ေနာင္ႏွစ္ေပါင္း ႏွစ္ေထာင္လည္း ၾကာေရာ အိႏိၵယဟာ အိႏၵဳျမစ္ဝွမ္းသားေတြရဲ့ ဘာသာေရးအယူအဆ၊ အက်င့့္တရားေတြနဲ႔ လံုးဝႀကီးလႊမ္းမိုး သြားပါေတာ့တယ္။ အဲဒီအခါမွာေတာ့ အိႏၵဳျမစ္ဝွမ္းသားေတြနဲ႔ အာရီးယန္းေတြၾကားက ျခားနားခ်က္ဆိုတာ ရွာမေတြ႕ေတာ့ေလာက္ေအာင္ တသားတည္းျဖစ္သြားေတာ့တယ္။

ဒီသမိုင္းအေထာက္အထားကိုၾကည့္ရင္ ဗုဒၶဘာသာက ျဗဟၼဏဘာသာကို ဆန္႔က်င္တယ္ဆိုတဲ့စကား လံုးဝအဓိပၸါယ္မရွိေတာ့ပါဘူး။

ဗုဒၶဘာသာထဲမွာ အိႏၵဳျမစ္ဝွမ္းသားေတြယံုၾကည္တဲ့၊ က်င့္သံုးတဲ့ ဘာသာေရးအယူအဆ ေတာ္ေတာ္ မ်ားမ်ားကို ေမြးစားယူခဲ့ပါတယ္။ ဥပမာ ေတာထြက္ျခင္း၊ ကမၼ၊ ဝိမုတၱိ ဆိုတာေတြပါ။ ဗုဒၶဘာသာ မေပၚမီ ကတည္းက ဒါေတြရွိေနခဲ့ၿပီး ဗုဒၶဘာသာေပၚလာတဲ့ ေနာက္မွာလည္း ဒါေတြက ဗုဒၶဘာသာရဲ့ အေရးႀကီးတဲ့ အခ်က္ေတြပဲ ျဖစ္လာခဲ့့ပါတယ္။

သူသင္ျပမယ့္တရားေတြဟာ ေရွးေဟာင္းတရားျဖစ္တယ္၊ ပန္းတိုင္ကလည္း ေရွးကရွိခဲ့တဲ့ ပန္းတိုင္ (သူထြင္တာ မဟုတ္- တထာဂတကို ဘာသာျပန္သည္ဟုထင္- စာေရးသူ) သာျဖစ္တယ္ဆိုတဲ့ ဘုရားရွင္ရဲ့ စကားဟာ အိႏၵဳျမစ္ဝွမ္းသားေတြရဲ့ အက်င့္ေဟာင္း၊ ပန္းတိုင္ေဟာင္းကိုပဲ အေျခခံတယ္လို႔ မိန္႔ဆိုဟန္ရွိပါတယ္။ (သမိုင္းကို ေလ့လာရာမွာ ေရွးဘုရားရွင္ေတြမပါဘူးဆိုတာေလး စိတ္ထဲမွာထားၿပီး သဒၶါတရားခိုင္ခိုင္နဲ႔ ဖတ္ၾက ေစခ်င္ပါတယ္)။

ဒါတင္မကပါဘူး။ ေဂါတမဗုဒၶ မပြင့္ခင္ကတည္းက ေရွးေရွးဘုရားရွင္ေတြ ရွိခဲ့ဖူးတယ္ဆိုတဲ့ အိႏၵဳျမစ္ဝွမ္း သားတို႔ရဲ့ ယံုၾကည္မႈကိုလည္း ဗုဒၶဘာသာက ဆက္လက္ယံုၾကည္ေစခဲ့ပါတယ္။

ဗုဒၶဘာသာနဲ႔ ဟိႏၵဴဘာသာကိုေလ့လာရင္း ဘာသာေရးယံုၾကည္မႈေတြဟာ အနည္းႏွင့္အမ်ား ကူးလူး ဆက္ဆံေနတာကို ေတြ႔႔ရပါတယ္။ ဗုဒၶဘာသာဟာ အိႏၵဳျမစ္ဝွမ္းသားတို႔ရဲ့ ယံုၾကည္မႈကို အမ်ားစု လက္ခံခဲ့ၿပီး အာရီးယန္းေတြရဲ့ ယံုၾကည္မႈအနည္းငယ္ကိုသာ လက္ခံခဲ့ပါတယ္။ နတ္ေဒဝတာေတြနဲ႔ ပတ္သက္ တာနဲ႔ နိမိတ္ဖတ္တာစတဲ့ ေဝဒပညာတစ္ခ်ိဳ႕ေလာက္ပါ။

ဟိႏၵဴေတြကေတာ့ အာရီးယန္းေတြရဲ့ ယံုၾကည္မႈကို အမ်ားစုအေျခခံၿပီး အိႏၵဳျမစ္ဝွမ္းသားေတြရဲ့ ယံုၾကည္မႈကို အနည္းငယ္သာ လက္ခံခဲ့တယ္။ ဒါေၾကာင့္ ဟိႏၵဴအမ်ားစုဟာ ဇာတ္စနစ္ရွိတယ္၊ ေဝဒရွိတယ္၊ နတ္ရွိတယ္၊ ယဇ္ပူေဇာ္မႈရွိတယ္။ ဒါေတြဟာ အာရီးယန္းေတြရဲ့ အက်င့္ေဟာင္းေတြပါ။ ဒါေပမယ့္ အိႏၵဳသားတို႔ရဲ့ ယံုၾကည္မႈျဖစ္တဲ့ ေတာထြက္ျခင္း၊ တရားထိုင္ျခင္း၊ သံသရာ၊ ကမၼ၊ ဝိမုတၱိတို႔ကိုလည္း ေနရာေတာ့ေပးထားတာ ေတြ႔ရျပန္ပါတယ္။



ဆုထားမ်က္ခ်ယ္









Copyright © 2012 ကမ္းလက္. All rights reserved.


သိပၸံနဲ႔ က်ေနာ္တုိ႔အျမင္

၁။ တာရာမင္းေဝ
တာရာမင္းေဝကေတာ႔ လူငယ္ဆန္ဆန္ လူငယ္ႀကိဳက္ပဲ ေျပာခဲ႔တယ္။
"သိပၸံပညာေတြ ဘယ္ေလာက္ပဲ တိုးတက္ တိုးတက္ ကြဲေနတဲ႔ အသည္းကုိေတာ႔ ျပန္ဆက္ေအာင္ မစြမ္းႏိုင္ေသးပါဘူး" တဲ႔။

၂။ စတန္နီ
သူကေတာ႔ သိပၸံပညာကို သေရာ္သံ စြက္စြက္နဲ႔ ၾကည့္တယ္။
"သိပၸံပညာေတြ ဘယ္ေလာက္ပဲ တိုးတက္ တိုးတက္ ႐ိုး႐ိုးေလွကားထက္ စက္ေလႇကားက ပ်က္တာ ပိုမ်ားတယ္" တဲ႔။

၃။ ေဂ်ာ႔ ဘားနတ္ေရွာ
သူကေတာ႔ ပိုၿပီးေတာင္ သေရာ္သံ စြက္ေနပါေသးတယ္၊ သိပၸံပညာကို လူနဲ႔ေရာၿပီးေတာင္ သေရာ္လိုက္ေသးတယ္။
ႏြားႏို႔ၫႇစ္စက္ တီထြင္ႏိုင္တဲ႔ သူ႕တပည့္ေတြက သူ႕ကို လာႂကြားၾကတယ္။
"ဆရာႀကီး ဒီေန႔ကစလို႔ လူကိုယ္တိုင္ ႏြားႏို႔ၫွစ္စ႐ာမလိုေတာ႔ဘူး၊ က်ေနာ္တို႔ ႏြားႏို႔ၫႇစ္စက္ကို တီထြင္ႏိုင္ၿပီ။"
"ဒါနဲ႔ မင္းတို႔စက္ကလူကို အစားထိုးတာလား၊ ႏြားမကို အစားထိုးတာလား"
"လူကိုေပါ႔ ဆရာႀကီးကလည္း"
"ႏြားမကိုေရာ အစားထိုးလို႔ မရဘူးလား"
"ဘယ္ရမလဲ ဆရာႀကီးကလည္း"
"ဟင္ လူကိုေတာ႔ စက္နဲ႔အစားထိုးလို႔ရတယ္၊ ႏြားမကိုေတာ႔ မရဘူး၊ ဒါဆို လူက ႏြားမေလာက္ေတာင္ အသုံးမက်၊ မ႐ိွမျဖစ္ မဟုတ္လို႔ေပါ႔ ကြာ" တဲ႔။

၄။ ဇင္ေဝေသာ္
ဆုိပါေတာ႔ သိပၸံပညာက ကြဲေနတဲ႔ အသည္းကုိ ျပန္ဆက္ေပးႏိုင္တယ္၊ ႏြားမကိုလည္း စက္နဲ႔ အစားထိုးေပးႏိုင္တယ္။
ဒါဆိုရင္ အသည္း နဲ႔ ႏြားမက စက္ေလႇကားလို ခဏ ခဏ ပ်က္သြားႏိုင္တာေပါ႔။


(ဇင္ေ၀ေသာ္ ၊ ကမ္းလက္)







Copyright © 2012 ကမ္းလက္. All rights reserved.

အတင္းတုပ္သည့္ သင္းအုပ္

ႏွစ္ႏွစ္ခန္႔ၾကာၿပီျဖစ္သည္။ စင္ကာပူတစ္ကြ်န္းလံုး အံုးအံုးၾကြက္ၾကြက္ ျဖစ္သြားခဲ့သည္။ အေၾကာင္းကား ခရစ္ယာန္သင္းအုပ္ဆရာတစ္ေယာက္က ဗုဒၶဘာသာ၏ အႏွစ္သာရအဆံုးအမမ်ားျဖစ္ၾကသည့္ ကမၼဝါဒ၊ သံသရာဝါဒ၊ နိဗၺာန္ႏွင့္ပတ္သက္သည့္ ေဒသနာတို႔ကို သူ၏ပိုင္နက္တရားေဟာခန္းမထဲ၌ ပ်က္ရယ္ျပဳေလွာင္ေျပာင္ေနခဲ့ျခင္းေၾကာင့္ ျဖစ္သည္။ ယေန႔ေခတ္ႀကီးကား ေျပာသတိ၊ ဆိုသတိ၊ ေရးသတိ အေရးႀကီးလွေပသည္။

ထိုအတင္းတုပ္ေသာ သင္းအုပ္ဆရာ၏ ဗြီဒီယိုမ်ား ယူက်ဳေပၚေရာက္သြားၿပီး ဗုဒၶဘာသာတို႔၏ႏွလံုးသားကို ထိရိုက္သြားေလေတာ့သည္။ ထို႔ေနာက္ အစိုးရပိုင္သတင္းစာမွာပင္ အသံေတြဆူညံသြားေလေတာ့သည္။ ဗုဒၶဘာသာဝင္မ်ားသာမက အျခားေသာဘာသာဝင္မ်ားကလည္း သူတပါး၏ယံုၾကည္ေလးျမတ္မႈကို သေရာ္ရဲေသာ ထိုဆရာကို ဝိုင္းဝန္းေဝဖန္ၾကေလေတာ့သည္။ ထိုအခါေရာက္မွ ထိုအတင္းတုပ္သင္းအုပ္ဆရာ ပါးစပ္ဗရိတ္အုပ္သြားေလေတာ့သည္။

ထိုကိစၥႏွင့္ပတ္သက္၍ အြန္လိုင္းေပၚမွ တုံု႔ျပန္ၾကသူမ်ားတြင္ စကၤာအမ်ိဳးသားတကၠသိုလ္ ဗုဒၶဘာသာအဖြဲ႔မွ ေက်ာင္းသားမ်ား အမ်ားစုပါဝင္ၾကေလသည္။

ၾကြားသည္ဟုမထင္လွ်င္ ေျပာခ်င္၏။ သီဟနာဒကား ထိုစကၤာပူအမ်ိဳးသားတကၠသိုလ္ ဗုဒၶဘာသာအဖြဲ႔ခ်ဳပ္၏ ေထရဝါဒဗုုဒၶဘာသာဆိုင္ရာ Spiritual Adviser ျဖစ္သည္။ ထို႔ေၾကာင့္ ဗုဒၶဘာသာအဖြဲ႔မွ ေကာ္မတီမ်ား တစ္စုတစ္ေဝးတည္း ေရာက္လာၿပီး ၾသဝါဒခံယူၾကသည္။

အတင္းတုပ္ေသာ သင္းအုပ္၏ေတာ့ပစ္က ေဟာ့ျဖစ္ေနေသာကာလတည္း။ ကိုယ္တိုင္က သည္းခံတတ္ေသာ အမ်ိဳးအစားတြင္သိပ္မပါဝင္ေသာ္လည္း Spiritual Adviser ဟူေသာ ေခါင္းစည္းႀကီးေအာက္၌ကား ထုၾကကြာ၊ ႏွက္ၾကကြာဟုကား ၾသဝါဒေပး၍မရေခ်။ထို႔ေၾကာင့္ -

စာလာေပလာအတုိင္း (ကိုယ္တိုင္မလိုက္နာႏိုင္ေသးဆိုေစ) ျမတ္စြာဘုရားကား သည္းခံ၏။ သည္းခံျခင္းကို တန္ဖိုးထား၏။ ခ်စ္သားတို႔- ငါဘုရားကိုျဖစ္ေစ၊ ငါ၏ ေဒသနာေတာ္တို႔ကိုျဖစ္ေစ၊ ရဟန္းသံဃာအဖြဲ႔အစည္းကိုျဖစ္ေစ ၊ မဟုတ္မမွန္ စြပ္စြဲပုတ္ခတ္က စိတ္တိုစိတ္ပ်က္ရန္မလို။ မဟုတ္က မဟုတ္ေၾကာင္း၊ ဟုတ္က ဟုတ္ေၾကာင္းသာ ရွင္းျပၾက၊ အစခ်ီေသာ ေခါက္ရိုးႀကိဳး ၾသဝါဒကိုေပးမိ၏။

ထိုအခါ ႏႈတ္သြက္ေသာ ေက်ာင္းသူေလးက “ဘေႏၲ ၊ ဒါဆို ငံု႔ခံေနၾကရေတာ့မွာလား” ဟုေမး၏။ ေမးထိုက္ပါေပ၏။ သူတို႔အားလံုးအမွန္ပင္ နာၾကည္းေနၾကသည္။

ငံု႔ခံဟု မဆိုလို၊ ခပ္ၿပံဳးၿပံဳးတုံ႔ျပန္ဟုသာ ဆိုလိုသည္။ ခပ္ၿပံဳးၿပံဳးတံု႔ျပန္ရန္ကား ခ်က္ခ်င္းမရ။ ကိုယ္က ၿပံဳးႏိုင္မွ တုံု႔ျပန္မႈကလည္း အၿပံဳးတံု႔ျဖစ္ေပလိမ့္မည္။ ၿပံဳးရန္ကလည္း အီမိုးရွင္းနည္းမွ ျဖစ္မည္။ အခ်ိန္ကိုေစာင့္ၿပီး ေဒါသသံမပါေသာ တုံ႔ျပန္မႈမ်ားျဖင့္ ထိုအတင္းတုပ္သင္းအုပ္ဆရာကို ပညာေပးမွ ဗုဒၶဘာသာကို လူအထင္ႀကီးေပလိမ့္မည္ဟု ဆက္ေျပာရ၏။ ပညာတတ္ကေလးမ်ားျဖစ္သျဖင့္ နားေထာင္ၾက၏။ သေဘာေပါက္ၾက၏။

ဒါဆို ဘာလုပ္သင့္သနည္း။
မဟာယာနဖက္၊ တိဗက္တန္ဖက္၊ ဇင္ဂ်ပန္ဗုဒၶဘာသာဘက္မွ ဆရာေတာ္မ်ားထံမွလည္း ၾသဝါဒေတာင္းခံၿပီးမွ တစ္ခုခုလုပ္ၾကရန္ အေရးႀကီးသည္။ မဟာယာနဘက္မွ ၾသဝါဒကိုေတာ့ရၿပီးျဖစ္၏။ အလြန္ေကာင္းေသာ တံု႔ျပန္မႈတစ္ခုလည္းျဖစ္သည္။ ယင္းကား စာအုပ္ပါးပါးေလးတစ္အုပ္ တရားဝင္ထုတ္ျပန္ရန္ျဖစ္သည္။ စကၤာပူဗုဒၶဘာသာ အဖြဲ႔ခ်ဳပ္(Buddhist Federation) က ထုတ္ေဝမည္ျဖစ္သည္။ NUS, NTU ႏွင့္ ပိုလီဗုဒၶဘာသာအဖြဲ႔တို႔က ပံ့ပိုးမည္ျဖစ္သည္။

ၿပံဳးစိစိတုံ႔ျပန္ၾကရန္ သေဘာတူလိုက္ၾကသည္။
ေနာက္တစ္ပတ္ခန္႔ၾကာေသာအခါ NUS ေက်ာင္းသားေဟာင္း၊ လတ္တေလာ လက္ေတြ႔ဗုဒၶဘာသာတစ္ဖြဲ႔ကို ဦးေဆာင္ၿပီး အေတာ္အတန္လူဖတ္မ်ားသည့္ ဘာသာေရး ဘေလာ့ဂါတစ္ေယာက္ ေရာက္လာျပန္သည္။ (အဂၤလိပ္ဘာသာစကားျဖင့္)

ဘာသာေရးကို ႏွ႔ံႏွ႔ံစပ္စပ္သိသူပင္ျဖစ္သည္။
ဘေႏၲ ၊ ဒီကိစၥကေတာ့ ပုဏၰမေထရ္ရဲ႕ထံုး ႏွလံုးမူလို႔ေတာ့ ရမယ္မထင္ဟု သူကပင္စကားစေလေတာ့၏။
အခ်ိဳ႕သိ၍ အခ်ိဳ႕ကမသိေသးဟုထင္၏။

ၾကမ္းတမ္းေသာေဒသသို႔ သာသနာၿပဳၾကြမည့္ ပုဏၰမေထရ္ကို ဘုရားရွင္က သတိေပးျခင္း အျဖစ္အပ်က္ျဖစ္သည္။ သူတို႔က ႏႈတ္ၾကမ္း၏၊ ဆဲေရးတိုင္းထြာလိမ့္မည္ဟုမိန္႔ရာ မေထရ္က ကိုယ္ထိလက္ေရာက္မွ မေစာ္ကားေသးဘဲဟု ႏွလံုးပိုက္ပါမည္ဟု ေျဖ၏။ ကိုယ္ထိလက္ေရာက္ ေစာ္ကားလွ်င္ေရာဟု ဗုဒၶကေမးျပန္ရာ မေထရ္က ငါ့အသက္ကုိမွ ရန္မရွာေသးဘဲဟု ႏွလံုးပိုက္ပါမည္ဟု ေျဖျပန္၏။ အသက္ကို ရန္ရွာလာလွ်င္ေကာဟု ဘုရားရွင္ကေမးျပန္ရာ မေထရ္က ေသေန႔ေစ့က ေသရမည္။ ငါ့ေသျခင္းအတြက္ သူတို႔က အကူအညီပင္ေပးေသးသည္ဟု ႏွလုံးသြင္းပါမည္ဟု ေျဖေတာ္မူ၏။ ထိုအခါမွသာ ဘုရားရွင္က ပုဏၰမေထရ္ကို မီးစိမ္းျပလိုုက္ေတာ့သည္။

ထိုဒကာက ဤအျဖစ္အပ်က္ကို ရည္ညႊန္းျခင္းျဖစ္၏။
ထိုပုဏၰမေထရ္ကား ကိေလသာဟူသမွ် ပရိုတြန္၊ ႏ်ဴထရြန္ပင္မက်န္ေအာင္ ပယ္သတ္ၿပီးေသာ ရဟႏၱာမေထရ္ႀကီးတည္း။ ယခု မိမိတို႔ကား ကိေလသာမ်ား မူလေအာ္ရဂ်င္နယ္အတိုင္း ရွိေနေသးေသာ ပုထုဇဥ္အရိုင္းတံုးႀကီးမ်ားသာ။ ပုဏၰမေထရ္လိုေတာ့ သည္းမခံႏိုင္။ ဟန္လုပ္၍လည္း သည္းမခံ။

ယင္းဒကာက ထိုလႈပ္ရွားမႈကို စ၏။
အြန္လိုင္းက စ၏။ ပတ္ဗလစ္ရွ္လည္းလုပ္၏။ Workshop ေတြးလည္းလုပ္၏။ ယင္းစာအုပ္ကေလးကား Agree to Disagree ပင္ျဖစ္သည္။ မဖတ္ၾကရေသးလွ်င္ ရွာ၍ဖတ္ၾကည့္သင့္ပါ၏။ သိမ္ေမြ႔ေသာ တံု႔ျပန္မႈ ျဖစ္သျဖင့္ ဗုဒၶဘာသာလည္း အျခားဘာသာမ်ားအလယ္ မ်က္ႏွာထည္ပါ၏။

မည္သုိ႔ဆိုေစ၊ ထိုအတင္းတုပ္ေသာ သင္းအုပ္၏ပါးစပ္က ၿငိမ္သြား၏။ ၿငိမ္လည္း ၿငိမ္ရေပမည္။ ဤကား စကၤာပူ၏ ႏိုိင္ငံေတာ္မူဝါဒႏွင့္ပင္ မညီ။ ဝမ္းနည္းစရာေကာင္း၏။ သူ႔အတြက္၊ ဗုဒၶဘာသာအတြက္၊ ခရစ္ယာန္ဘာသာဝင္မ်ားအတြက္ေရာ ဝမ္းနည္းစရာတည္း။ အမွန္မူ ထိုဓမၼဆရာကလည္း ပညာတတ္တစ္ေယာက္ပင္ျဖစ္သည္။

မည္သုိ႔ဆိုေစ-
အတင္းတုပ္ေသာ သင္းအုပ္ကားၿငိမ္သြားၿပီ။ သို႔ေသာ္ အတင္းတုပ္မည့္သူကေတာ့ သင္းအုပ္ဆရာတစ္ေယာက္တည္း မဟုတ္တန္ရာ။ တစ္ခ်ိန္ခ်ိန္၍ ပံုစံတစ္မ်ိဳးမ်ိဳးျဖင့္ တစ္ေယာက္ေယာက္၊ တစ္ဖြဲ႔ဖြဲ႔ေပၚလာႏိုင္ေသး၏။

ထိုအခါ NUS က ကေလးမ်ားကဲ့သို႔ ဗုဒၶဘာသာ၏ သည္းခံျခင္းဟူေသာဓါးအိမ္ထဲမွ သိုသိပ္စြာ မ်က္ရွေနေသာ ဓါးကေလးမ်ား အနာဂတ္တြင္လိုေနမည္ျဖစ္သည္။

ပုဏၰမေထရ္ကဲ့သို႔ ရဟႏၱာတစ္ပါး၏က်င့္စဥ္ကို ပုထုဇဥ္ရဟန္းမ်ား၊ လူပုဂၢဳိလ္ဗုဒၶဘာသာမ်ားက ဟန္ေဆာင္၍လိုက္ေနရန္မလို။ ဘာသာႏွင့္ ေဒသနာအတြက္လိုအပ္လွ်င္ ဓါးတစ္လက္ပင္ျဖစ္သင့္သည္။ သုိ႔ေသာ္ ထိုဓါးကို သည္းခံျခင္းဓါးအိမ္ျဖင့္ အုပ္ခ်ဳပ္ထားသင့္သည္။ အေရးမႀကီးဘဲ ဓားအိမ္ထဲမွ ထြက္မလာသင့္။ ။



သီဟနာဒ







Copyright © 2012 ကမ္းလက္. All rights reserved.

လက္မေဆးခင္ သန္႔ရွင္းေရး အကုန္လုပ္သင္႔ၿပီ !

အမိႈက္ပံု တစ္

ဒီကိစၥက လြန္ခဲ႔တဲ႔ ႏွစ္အစိတ္ေက်ာ္ေက်ာ္က စတင္ခဲ႔ၿပီး မေအာင္ျမင္ခဲ႔တဲ႔ စီမံကိန္းတစ္ခုျဖစ္တယ္။ ဘူးသီးေတာင္ ေမာင္းေတာ စစ္ဆင္ေရး အၿပီး လူသူမ႐ိွတဲ႔ အဲဒီေဒသကို ျမန္မာတိုင္းရင္းသားေတြ အေျခခ် ေနႏိုင္ဖို႔ ႒ာန ဆိုင္ရာက ႀကိဳးစားခဲ့ၾကတယ္။ မေအာင္ျမင္ခဲ႔ဘူး။

မေအာင္ျမင္တာက လူထုက ျပႆနာကို ေျခေျခ ျမစ္ျမစ္ သေဘာမေပါက္သလို အစိုးရဘက္က ျဖၫ္႔ဆည္းေပးရမယ့္ ၿမိဳ႕ျပတည္ေထာင္ေပးမႈ စနစ္မက်၊ အဆင္႔မမီတာလည္းပါတယ္။ ကုန္ကုန္ေျပာရရင္ ရခိုင္ တိုင္းရင္းသားေတြ အပါအဝင္ ျမန္မာေတြက အဲသေလာက္ေခါင္တဲ႔ေနရာကို မေနလိုၾက၊ မေနႏိုင္ၾကဘူး။ အဲဒီ အခ်ိန္ကတည္းက ရိုဟိန္ဂ်ာကိစၥက စိုးရိမ္ေရမွတ္မွာ ရိွေနပါၿပီ။

ၫႊန္ၾကားေရးမႉးတစ္ေယာက္ ေျပာတာကိုသတိရမိတယ္။ အစိုးရက ရြာတည္ေထာင္ေပးတယ္၊ လုပ္ကိုင္ စားေသာက္ဖို႔ အရင္းအႏွီး ေပးတယ္။ သာသနာျပဳ ရဟန္းေတာ္ေတြပါ ပူးတြဲလႊတ္ေပးတယ္။ ဒါေပမယ္႔ ဘယ္သူမွ အေျခတည္၊ အေျခက်ေအာင္ မေနၾကဘူး တဲ႔။

သူ႕အျမင္က တစ္ဖက္သက္ နည္းနည္းဆန္တယ္။ အဓိက ပညာေရး၊ က်န္းမာေရး နဲ႔ လမ္းပမ္းဆက္သြယ္ေရး အဆင္မေျပဘဲ ဘယ္သူမွ ေရရွည္ေနႏိုင္မႇာ မဟုတ္ဘူး။

ဒီေန႔ ရိုဟိန္ဂ်ာက မေန႔က သီရိလကၤာက တမီးလ္ေတြ ျဖစ္ေနၿပီ။ ျမန္မာတိုင္းရင္းသားထဲမပါ ဘဂၤလားေဒ႔ရွ္ကလည္း အသိအမွတ္မျပဳ၊ အိမ္မ႐ိွတဲ႔ လူမ်ိဳးေတြ။ ျပႆနာေပါင္း ေသာင္းေျခာက္ေထာင္ သယ္လာေတာ႔မယ္။ သီရိလကၤာနဲ႔ တမီးလ္ ျပႆနာက ၿငိမ္ေနတာ၊ ၿပီးသြားတာမဟုတ္ေသးဘူး။ ဘာသာေရးဖက္က ၾကည့္ရင္ သီဟိုဠ္ေတြေရာ ျမန္မာေတြပါ စိတ္ေပ်ာ႔ၾက၊ စိတ္ႏုၾကတယ္။ သနား ကရုဏာစိတ္ မ်ားတယ္။

လတ္တေလာ ကရုဏာက အနာဂတ္ မ်ိဳးဆက္ကို ျပည္တြင္းစစ္ လက္ေဆာင္ ေပးခဲ႔လိမ္႔မယ္ဆိုတာ သေဘာမေပါက္ၾကဘူး။ ဒီေန႔ ရေအာင္မရွင္းရင္ ရုိဟိန္ဂ်ာဟာ အနာဂတ္ျပည္တြင္းစစ္ မီးပြားဘဲ။လူသားအခ်င္းခ်င္း စာနာေထာက္ထားတယ္ ဆိုေစဦးေတာ႔ ျမန္မာျပည္က သူတို႔ကို လက္ခံသင္႔တာက ရဖ်ဴးဂ်ီး ေတြအေနနဲ႔ပါပဲ။ႏိုင္ငံေရး အရပဲျဖစ္ျဖစ္၊ စစ္ေရးအရပဲျဖစ္ျဖစ္ မညွာတမ္းရွင္းထားမွ ရလိမ္႔မယ္။

ဘယ္လို ရွင္းရမလဲ ဆိုတာမသိရင္ ဂ်ပန္နဲ႔ ကိုရီးယားတု႔ိကို ေမးရမယ္။ ဒီမုိကေရစီ ပီပီျပင္ျပင္ ျဖစ္သြားရင္ အက်ိဳးတကယ္ ခံစားသြားၾကရမွာက ျမန္မာနဲ႔ တိုင္းရင္းသားေတြမဟုတ္ဘဲ လူမ်ိဳးျခားေတြ ျဖစ္သြားႏိုင္တယ္။ လက္ စင္ေအာင္ မေဆးခင္ ဒီအမိႈက္က အရင္ရွင္းထားမွရမယ္။


အမိႈက္ပံု ႏွစ္

ရိုဟိန္ဂ်ာၿပီးရင္ ရွဳပ္လာမဲ႔ အမိႈက္ပံုက ဘိန္း အေရာင္းအဝယ္လုပ္ၿပီး ခ်မ္းသာ။ ႏိုင္ငံသား ကဒ္ျပားေတြ ေငြေပးဝယ္ေနၾကတဲ႔ ဝ ေတြ။ အတြင္းေရးမႈးတစ္ ဦးခင္ၫြန္႔ ရေအာင္ယူခဲ႔တဲ႔ ေပါေခ်ာင္ေကာင္း ၿငိမ္းခ်မ္းေရးေပါ့။

စပါး စိုက္တဲ႔ ျမန္မာက ဘိ္န္းစိုက္တဲ႔ ဝ ကို စီးပြားေရးအရ ဘယ္နည္းနဲ႔မွယွဥ္ႏိုင္မႇာ မဟုတ္ဘူး။ ေျခာက္လံုးျပဴးနဲ႔ ဝ ကို ေလးခြနဲ႔ ျမန္မာက မႏိုင္ဘူး။ ပါဂ်ဲရိုးေပၚက ဝ ကို ႏြားလႇည္း နဲ႔ ျမန္မာက မွီေအာင္ လုိက္လို႔ မ႐ဘူး။ ျပည္ပထြက္ ေငြလာရွာတဲ႔ ျမန္မာေတြ ျပည္းတြင္းက ဝ ေတြရဲ႕ ကား၊ အိမ္၊ၿခံ ေျမ ေဈးကြက္ထဲ မတိုးႏိုင္ဘူး။ တစ္လ ေဒၚလာ ငါးေထာင္ဆိုတဲ႔ ဝင္ေငြမ်ိဳးကို အက်င္႔ပ်က္ အရာရိွနဲ႔ ေပါင္းရွာရင္ တစ္ရက္ ႏွစ္ရက္ အတြင္း ရွာလို႔ရတယ္။

ဒီလိုနဲ႔ ျပည္ပေရာက္ ျမန္မာပညာတတ္ေတြဆုံး၊ ၿမိဳ႕တြင္းက ျမန္မာေတြ ၿမိဳ႕ျပင္ ေရာက္မွန္းမသိ ေရာက္သြားၾကေရာ။ ဘာသာေရး ရွဳေထာင္႔က ၾကၫ္႔ရင္ သူတို႔ ျပႆနာက ရိုဟိန္ဂ်ာေလာက္မႀကီးဘူး။ သူတို႔က ပိုေကာင္း၊ ပိုခ်မ္းသာတဲ႔ ဘဝကို လိုခ်င္တာ။ ဘာသာေရး အယူမသည္းဘူး၊ ကိုးကြယ္မႈ ျပႆနာ မ႐ွိဘူး။ ဒါေပမယ္႔ ႏိုင္ငံသား မဟုတ္တာေတာ႔ မဟုတ္တာပဲ။ ဒီကိစၥကလည္း လက္မေဆးခင္ ရွင္းထားမွရလိမ္႔မယ္။

သူတို႔ေၾကာင္႔ တိုင္းရင္းသားေတြ အခ်င္းခ်င္း မညီမၫြတ္ ျဖစ္ရာက အခ်င္းခ်င္း ေသြးကြဲႏိုင္တယ္။ ရက္စက္ေကာင္း ရက္စက္မယ္။ ဒါေပမယ္႔ ဒီ အမိႈက္ပံု ႏွစ္ပုံ နဲ႔ ပတ္သက္လို႔ေတာ႔ တိက်တ႔ဲ ေပၚလစီ ရိွမွကိုရလိမ္႔မယ္။

လက္ကို စင္ေအာင္ ေဆးၿပီးရင္လည္း သန္႔သန္႕ေလးေနမွ၊ ႏု႔ိမို႔ သိသာလြန္းတယ္။
အခုေန လုပ္စရာေတြ လုပ္ထားလို႔ရေသးတယ္။ လုပ္ ၿပီးေတာ႔မွ လက္ေဆး၊ ေမာင့္က်က္သေရ စြပ္။



ဇင္ေ၀ေသာ္   
Zin Wai Thaw










Copyright © 2012 ကမ္းလက္. All rights reserved.