အေမရိကန္သံအမတ္ႀကီး ဗုဒၶဘာသာအျဖစ္ ခံယူမည္ ...

ဟူေသာ သတင္းႏွင့္ စပ္လ်ဥ္း၍ ...

၁။ သာဓုေခၚမိပါသည္။
ဗုဒၶဘာသာအတြက္လည္းေကာင္း၊ သံအမတ္ႀကီးတုိ႔ ဇနီးေမာင္ႏွံအတြက္ လည္းေကာင္း၊ ထုိသတင္းကုိ ဖတ္ရ၊ ၾကားရၿပီး ဝမ္းေျမာက္ဝမ္းသာ ျဖစ္ၾကရေသာ ဗုဒၶဘာသာဝင္မ်ား အတြက္လည္းေကာင္း သာဓုသုံးႀကိမ္ ေခၚပါ၏။

(ဓါတ္ပံုကို forward mail မွရရွိပါသည္။)

၂။ ထုိသတင္းႏွင့္ ဆက္စပ္ၿပီး လူ႔အဖြဲ႔အစည္းႏွစ္ခုအေၾကာင္းကလည္း ထူးထူးျခားျခား စဥ္းစားစရာမလုိဘဲ ေခါင္းထဲေရာက္လာသည္။
အေမရိကန္သံအမတ္ႀကီး ဗုဒၶဘာသာအျဖစ္ ေျပာင္းလဲလုိက္ျခင္းႏွင့္ ပတ္သက္၍ …

(က) အေမရိကန္အစုိးရက မည္သုိ႔ တုန္႔ျပန္လာမည္နည္း။
(ခ) သူ၏ မူလဘာသာေရး ေခါင္းေဆာင္တုိ႔က မည္သုိ႔ တုန္႔ျပန္လာမည္နည္း။
(ဂ) အေမရိကန္လူထုကေရာ မည္သုိ႔ တုန္႔ျပန္လာမည္နည္း။

အေမရိကန္တုိ႔သည္ အေမရိကန္တုိ႔ ျဖစ္သည္အားေလ်ာ္စြာ ဘာမွ ထူးထူးျခားျခား တုန္႔ျပန္ေနၾကမည္ မဟုတ္ပါ။ ယုံၾကည္ကုိးကြယ္မႈဟူသည္ လူတုိင္းေရြးခ်ယ္ခြင့္ရွိသည့္ လူ႔အခြင့္အေရး မဟုတ္ပါလား။

၃။ ဥပမာအားျဖင့္ ဆုိပါမည္။
အေမရိကန္သုိ႔ သံအမတ္အျဖစ္ ေစလႊတ္ျခင္းခံရေသာ ျမန္မာဗုဒၶဘာသာ သံအမတ္ႀကီးသည္ ပ႐ုိတက္စတင့္ ခရစ္ယန္ဘာသာသုိ႔ ကူးေျပာင္းသြားသည္ ဆုိပါစုိ႔။

(က) ျမန္မာအစုိးရက မည္သုိ႔ တုန္႔ျပန္ေလမည္နည္း။
(ခ) ဗုဒၶဘာသာရဟန္းေတာ္တုိ႔၏ တုန္႔ျပန္မႈက မည္သုိ႔ ျဖစ္ေလမည္နည္း။
(ဂ) ျမန္မာျပည္သူလူထုကေရာ မည္သုိ႔ တုန္႔ျပန္လာေလမည္နည္း။

ဆုိးဆုိးရြားရြားႀကီးေတာ့ မျဖစ္ေလာက္၊ “သာသနာဖ်က္ေကာင္” ဘာညာစသည္ မသုံးစြဲၾကေလာက္ဟု ထင္ပါသည္။ သုိ႔ဆုိလွ်င္ ကြ်ႏု္ပ္တုိ႔ လူ႔အဖြဲ႔အစည္းသည္လည္း လူ႔အခြင့္အေရးကို ေလးစားေသာ၊ ယဥ္ေက်း၊ ရင့္က်က္ေသာ လူ႔အဖြဲ႔အစည္းဟု ဆုိႏုိင္ပါၿပီ။

၄။ အေမရိကန္တုိ႔ မေခၾက ။
မႏၲေလးမွာေနစဥ္က အေမရိကန္၊ ဂ်ာမန္ ႏွစ္ေယာက္ႏွင့္ မင္းကြန္းဖက္သုိ႔ လုိက္သြားခဲ့ဖူးသည္။ အေမရိကန္ေတြႏွင့္ အဂၤလိပ္စကား ေျပာရျခင္းသည္ အလြန္ပညာရေသာေၾကာင့္ ျဖစ္သည္။

မင္းကြန္းသုိ႔ေရာက္၊ လည္ပတ္ၿပီး အေအးဆုိင္၌ အေအးေသာက္ရန္ ထုိင္ေသာအခါ ဆုိင္က လူ႐ႈပ္ေနသျဖင့္ စားပြဲထုိးေလးက လက္မအား၊ ကုိယ္တုိင္သြားယူမွ ရမည့္သေဘာ ရွိေနသည္။ ထုိ႔ေၾကာင့္ လူလည္ အေမရိကန္က ဂ်ာမန္ကုိ သြားယူေပးရန္ ခုိင္းသည္။ ဂ်ာမန္ကလည္း သူ လူလည္လုပ္သည္ဟု ထင္သျဖင့္ သြားေတာ့ ယူမည္။ သုိ႔ေသာ္ ရဟန္းအတြက္ႏွင့္ သူ႔အတြက္သာ ယူမည္။ အေမရိကန္အတြက္ ယူမေပးႏုိင္ဟု ဆုိသည္။

ထုိအခါ အေမရိကန္က အၿပံဳးမပ်က္၊ ႏွစ္ေယာက္သြားရန္ မလုိ၊ တစ္ေယာက္ဆုိ ရၿပီ၊ သူသြားမည္၊ သုံးေယာက္စလုံး (ရဟန္းတစ္ပါးႏွင့္ လူႏွစ္ေယာက္) အတြက္ သူ ယူခဲ့ပါမည္ဟုဆုိကာ ထြက္သြားသည္။

အေမရိကန္ လူလည္က်သြားပုံကုိ ထုိေရာက္မွ မ်က္ဝါးထင္ထင္ ေတြ႔လုိက္ရသည္။ သူ႔အျပဳအမူအရ ဂ်ာမန္ကပင္ ကေလးကလား ဆန္သြားေတာ့သည္။ သူက လူႀကီးလူေကာင္းဆန္သည္။ “မင္းက ငါ့အတြက္ လုပ္မေပးႏုိင္ဘူးဆုိရင္ ငါကလည္း မင္းအတြက္ လုပ္မေပး” ဟူေသာ ကေလးဆန္မႈ သူ႔မွာ မရွိ။ လူ႔ယဥ္ေက်းမႈအရ ဂ်ာမန္ လုံးဝ ႐ႈံးသြားသည္။

ထုိ႔ေၾကာင့္ ဆုိျခင္းျဖစ္၏။ အေမရိကန္တုိ႔က မေခၾက၊ ရင့္က်က္၊ ယဥ္ေက်းၾက၏။
ဤအျဖစ္အပ်က္ျဖင့္ သံအမတ္၏ ဗုဒၶဘာသာခံယူမႈသည္ ဘာသာေရးစစ္စစ္ မဟုတ္ႏုိင္ဟု ကြ်ႏု္ပ္ ေျပာေနျခင္း၊ စြပ္စြဲေနျခင္း မဟုတ္။ ဗုဒၶဘာသာကုိ ထဲထဲဝင္ဝင္ ေလ့လာမိေသာ ပညာတတ္တုိ႔သည္ ဗုဒၶဘာသာစစ္စစ္ႀကီးမ်ား ျဖစ္သြားတတ္ၾကသည္။

ကြ်ႏု္ပ္ဆုိလုိသည္က အျခားႏုိင္ငံမ်ားက “အေမရိကန္ေတြ ေရႊ႕လုိက္တဲ့ အဓိကက်ားကြက္တုိင္းဟာ အမွန္ေတြခ်ည္းပဲ။ သူမ်ားထက္ အၿမဲတမ္း လက္ဦးေနတာပဲ” ဟု ဆုိလာေသာ္ ကြ်ႏု္ပ္တုိ႔ ျပန္ေျပာရန္ စကားေတာ့ ရွိမည္မဟုတ္။

ေအာက္တုိဘာ (၃၀) ရက္ေက်ာ္ပါက ထုိအေမရိကန္ သံအမတ္ႀကီးသည္ ျမန္မာႏုိင္ငံ၏ ေပၚျပဴလာ အျဖစ္ဆုံး ပုဂၢဳိလ္ (၅) ေယာက္တြင္ တစ္ေယာက္ အပါအဝင္ ျဖစ္သြားႏုိင္ေပလိမ့္မည္။ ယခုပင္ သူက ျပည္သူ႔ႏွလုံးသားထဲ ေရာက္ေနေပၿပီ။ ေသခ်ာသည္က အေမရိကန္၊ ျမန္မာ ဆက္ဆံေရး ပုိ၍ အားေကာင္းလာေပေတာ့မည္။ သူမ်ားကုိ မဆုိလို၊ သီဟနာဒ မ်က္ေစ့ထဲမွာပဲ ထုိသံအမတ္ ဇနီးေမာင္ႏွံက အရင္က ျမင္ဖူးတာထက္ ပုိ၍ က်က္သေရ ရွိေန၏။ အေမရိကန္တုိ႔ မေခၾက။ ယဥ္ေက်း၊ ရင့္က်က္ၾက၏။ တနည္းဆိုရေသာ္ အေမရိကန္တို႕သည္ political science ၊ Social science တို႕၌က်မ္းေက်၏။


သီဟနာဒ

ဝတၳဳတို ႏွစ္ပုဒ္

ၾကည္ညိုဖြယ္ မင္းကြန္းဆရာေတာ္ႀကီး
မႏၱေလးမွာ ဒကာတစ္ေယာက္က ဆြမ္းေလာင္းေနရင္း ကိုရင္ေလးကို အားေပးစကားမ်ား ေလွ်ာက္ထားေနသည္။
" ကိုရင္ေလး ႀကီးလာရင္ မင္းကြန္းဆရာေတာ္ႀကီးလို ျဖစ္ေအာင္ အခုကတည္း စာေတြ ႀကိဳးစားၿပီး လိုက္ထား ဘုရား၊ မင္းကြန္းဆရာေတာ္ႀကီးက ၾကည္ၫိုဖို႔ သိပ္ ေကာင္းတာပဲ "

" ဟုတ္တယ္ ဒကာႀကီး မင္းကြန္းဆရာေတာ္ႀကီးက ၾကည္ၫိုဖို႔ သိပ္ ေကာင္းတာ "

" ကိုရင္  မင္းကြန္းဆရာေတာ္ႀကီး အတၳဳပၸတၱိကို သိသလား၊ ဘာျဖစ္လို႔ ၾကည္ၫိုဖို႔ သိပ္ ေကာင္းတာပဲ လို႔ ေျပာတာလဲ ဘုရား "

"  မင္းကြန္းဆရာေတာ္ႀကီးက ကိုရင္ေလးေတြ ေဘာလံုးပြဲ ၾကည္႔ခ်င္ရင္ ၾကည္႔ပါေစ။ ဘုန္းႀကီးတို႔ အ႐ြယ္ေရာက္ရင္ သူတိ႔ု မၾကည္႔ေတာ႔ပါဘူး တဲ႔။ ဆရာေတာ္ႀကီး ေၾကာင္႔ ကုိရင္တိူ႔ အခု ေဘာလံုးပြဲ ၾကည္႔ေနရတာပါ "
လိ႔ု မိန္႔ရင္း သပိတ္ကိုပုိက္ ၾကြသြားေလေတာ႕သည္။

ယင္း ဒကာကား ေအာ္ ကိုရင္ေလး မင္းကြန္းဆရာေတာ္ႀကီးကို ၾကည္ၫိုတာက သူ႕ အေၾကာင္း နဲ႔ သူေပကိုး ဟုသာ မွတ္ခ်က္ခ်လိုက္ရေလေတာ႔သည္။

( သီဟနာဒ )


ကိုေ႐ႊဘ ခ်ထားဗ်
႐ြာသားေတြ ေ႐ႊဘရဲ႕ ႐ုပ္ရွင္ကား ၾကည္႔ေနၾကတယ္၊ ေ႐ႊဘလည္း လူဆိုးေတြနဲ႔ ဖိုက္တဲ႔အခန္းေရာက္ေရာ ေ႐ွ႕က ႐ြာသားက အားပါးတရ အားေပးေနတယ္
" ေ႐ႊဘတဲ႔ကြ၊ ခ်ထား၊ လူဆိုးႏွစ္ေယာက္ပဲ က်န္ေတာ႔တယ္။ ေဟး ဒါမွ  ေ႐ႊဘကြ "

  ေနာက္ကလူ သည္းမခံႏိုင္ေတာဘူး၊၊ ဒါနဲ႔
" ေဟ႔လူ၊ မိုက္႐ိုင္းလွပါလား။ မင္း ဘယ္႐ြာသားလဲ။ ကိုေ႐ႊဘ လို႔ ေခၚပါကြ "

ဒီေတာ႔မွ
" ကိုေ႐ႊဘတဲ႔ ခ်ထားဗ် "

^ ဇင္ေဝေသာ္  ^


ကမ္းလက္

စီးပြားေရး ပဥၥလက္ (၁)

လီကြမ္းယုရဲ့ Hard Truths (to keep Singapore going) ထဲက သင့္ေတာ္မယ့္ အပိုင္းေတြကို ေရြးၿပီးဘာသာျပန္ထားတာပါ။ သူ႔အေတြးအေခၚ၊ သူ႔လုပ္ေဆာင္ခ်က္ေတြ အရင့္အရင္ စာအုပ္ေတြမွာ တခ်ိဳ႕ပါခဲ့ေပမယ့္ ဒီစာအုပ္ကေတာ့ လူငယ္ဂ်ာနယ္လစ္ေတြနဲ႔ ေတြ႔ဆံုေမးျမန္းထားတဲ့ အင္တာဗ်ဴးျဖစ္ၿပီး အေမးအေျဖပံုစံဆိုေတာ့ ပိုၿပီးသြက္ေနတယ္လို႔ ခံစားရလုိ႔ပါ။ တစ္စံုတစ္ရာ ရႏိုင္ေကာင္းပါရဲ့လို႔ ေမွ်ာ္လင့္မိပါတယ္။
ဇင္ေ၀ေသာ္


ေမး ။     ။ ကုန္ထုတ္လုပ္မႈမွာ စကၤာပူဟာ ကမၻာ့ထိပ္တန္းအဆင့္ ဝင္ႏုိင္ပါသလား။

ေျဖ ။    ။ ဒါက တစ္ကမၻာလုံးနဲ႔ဆုိင္တဲ့ကိစၥ။ ထိပ္မွာ ရပ္တည္ဖုိ႔ လူေတာ္ေတြ အလုံအေလာက္ မရွိဘူးဆုိရင္ အၿမဲတမ္း ဒုတိယေနရာကပဲ ရွိေနမွာပဲ။ ၁၉၉၂ - ခုႏွစ္က ဂ်ာမန္ကားကုမၸဏီ Daimler Bens ဘုတ္အဖြဲ႔ထဲ ဝင္ခဲ့တယ္။ အဲ့ဒီမွာ ဥကၠ႒၊ စီအီးအုိလည္းျဖစ္တဲ့ Jurgen Schrempp (မာစီးဒီးကားကုမၸဏီဥကၠ႒) က ေျပာတယ္။ ကားကုမၸဏီတံဆိပ္ေတြ ကမၻာတစ္ဝွမ္းလုံးမွာ ေလ်ာ့က်သြားလိမ့္မယ္။ ကားကုမၸဏီ (၁၀) ခု (၁၂) ခုေလာက္ပဲ အားေကာင္းေမာင္းသန္နဲ႔ က်န္ခဲ့လိမ့္မယ္တဲ့။ ဒါ့ေၾကာင့္ သူ ကုမၸဏီအတြက္ ကမၻာကုိ ထြက္ၾကည့္ခဲ့တာ။ ပထမ အေမရိကန္ ကားထုတ္လုပ္တဲ့ ကုမၸဏီ Chrysler ကုိ ရဖုိ႔ ႀကိဳးစားတယ္။ ယဥ္ေက်းမႈမတူေတာ့ မရခဲ့ဘူး။ အဲ့ဒီေနာက္ ဂ်ပန္နဲ႔ ကုိရီးယားကုိ သြားတယ္။ မေအာင္ျမင္ျပန္ဘူး။

ဒါကုိ ၾကည့္ေပါ့။ ကုန္ထုတ္လုပ္မႈ နယ္ပယ္တစ္ခုခုမွာ ကုိယ္က ထိပ္တန္းအဆင့္ မရွိဘူးဆုိရင္ လက္ရွိ ရွိေနတဲ့ ခ်န္ပီယံေတြကပဲ ထိပ္တန္းမွာ ေနေနၾကမွာပဲ။ ဥပမာ ... ထုိင္ဝမ္ကုိၾကည့္။ သူတုိ႔မွာ လူဦးေရ သန္း (၂၀) ေက်ာ္ ရွိမယ္။ သြင္းကုန္ေတြ ပိတ္ၿပီး ပုိ႔ကုန္ေတြ ပုိအားေကာင္းေအာင္ ႀကိဳးစားၾကည့္ၾကတယ္။ အစပုိင္းေတာ့ သူတုိ႔ ေအာင္ျမင္တယ္။ လက္(ပ္)ေတာ့ေတြ၊ ဆီမီးကြန္ဒတ္တာေတြ ကြန္ပ်ဴတာခ်စ္(ပ္)ေတြ ပုိ႔ၾကတယ္။

အခု Wall Street Journal ေဆာင္းပါးကုိ ဖတ္ၾကည့္ေတာ့ သူတုိ႔ လြင့္သြားၿပီ။ ဂ်ပန္နဲ႔ ကုိရီးယားကုိ သူတုိ႔ မယွဥ္ႏိုင္ဘူး။ ဂ်ပန္နဲ႔ ကုိရီးယားက လူဦးေရ ပုိမ်ားသလုိ လူေတာ္ေတြလည္း သူတုိ႔ထက္ ပုိမ်ားတယ္။ ဒါ့ေၾကာင့္ ထုိင္ဝမ္သမၼတက သူ႔ႏုိင္ငံက ကုမၸဏီႀကီးေတြ ဆက္ၿပီး အလုပ္လုပ္ႏုိင္ေအာင္ ေငြေတြ ထုတ္ေခ်းေပးတယ္။ ဒါက ေရတုိပဲ ရမွာေပါ့။ တကယ့္ျပႆနာက သူတုိ႔နဲ႔ အမီလုိက္ႏုိင္ဖုိ႔ R and D ရွိသလား ဆုိတာပဲ။ (Research and Development - သုေတသနႏွင့္ ဖြံ႔ၿဖိဳးတုိုးတက္မႈ)

ေဟာင္ေကာင္မွာလည္း လူဦးေရက (၇) သန္းပဲ ရွိတယ္။ မယွဥ္ႏိုင္ဘူး။ ေဟာင္ေကာင္မွာ ဘယ္လုိလူေတြ ရွိသလဲ။ ေဆာက္လုပ္ေရးကုမၸဏီႀကီးေတြနဲ႔ ေစ်းကြက္ကစားသူေတြပဲ ရွိတယ္။ Li Ka Shing က ကမၻာကုိ ေရာင္းဖုိ႔ ပစၥည္းေတြ ထုတ္လုပ္ႏုိင္သလား။ မထုတ္လုပ္ႏုိင္ဘူး။ သူ လုပ္လုိ႔ရတာက အိမ္အေရာင္းအဝယ္၊ ဆိပ္ကမ္းစီးပြားေရး၊ လက္လီအေရာင္းဆုိင္နဲ႔ တယ္လီဖုန္းကုမၸဏီပဲ။ ေဟာင္ေကာင္မွာ အေအာင္ျမင္ဆုံး ကုမၸဏီက ဘာလဲ။ Li and Fung ကုမၸဏီပဲ။ ေတာ္ေတာ္ေတာ္တဲ့ ညီအကုိႏွစ္ေယာက္။ သူတုိ႔ဟာ ေဟာင္ေကာင္ကုမၸဏီတုိင္းရဲ႕ ေလာဂ်စ္စတစ္ႀကိဳးတစ္ေခ်ာင္းပဲ။ သူတုိ႔လည္း ကုန္ မထုတ္လုပ္ၾကဘူး။ ဘာ့ေၾကာင့္လဲ။ သူမ်ားေတြနဲ႔ မယွဥ္ႏုိင္လုိ႔။ တ႐ုတ္က ကုန္ထုတ္မႈလုပ္တယ္။ ထုိင္ဝမ္ကေတာင္မွ ျပည္မႀကီးထဲက ရယ္ဒီမိတ္ေတြနဲ႔ စၿပီး ထုတ္လုပ္ခဲ့ၾကတယ္။ တုိ႔မွာ ဒါမ်ိဳး အေျခအေန မရွိခဲ့ဘူး။ ငါတုိ႔ စကၤာပူက လယ္သမားေတြနဲ႔ စခဲ့ရတာ။ အဲ့ဒီအထဲက တခ်ိဳ႕ေတာ့ ကုန္သည္ပြဲစား ျဖစ္လာတာေပါ့။ အမွန္တကယ္ ပေရာ္ဖက္ရွင္နယ္ဆန္ဆန္ စီးပြားေရးသမားေတြ ျဖစ္လာဖုိ႔ဆုိတာ အခ်ိန္ေတြ လုိတယ္။

ေမး ။     ။ စကၤာပူက ခရီေယးတစ္(ဖ္)လုိ ကုမၸဏီက ကမၻာ့ေစ်းကြက္ထဲကုိ ဝင္တုိးလုိ႔ မရႏုိင္ဘူးလား။ ဟုိတစ္ခါက အသံကဒ္ (Sound Cards) ေတြနဲ႔ ပတ္သက္ၿပီး ဦးေဆာင္ခဲ့ဖူးေသးတာပဲ။

ေျဖ ။    ။ ဟုတ္တယ္။ Creative ဟာ စကၤာပူ ဦးေဆာင္ကုမၸဏီ လက္တစ္ဆုပ္စာထဲက တစ္ခုပဲ။ ဒါေပမယ့္ ဒီကုိေရာက္ေအာင္ သူတုိ႔ ဘယ္လုိ ႀကိဳးစားခဲ့ရသလဲဆုိတဲ့ ေနာက္ေၾကာင္းကုိ ျပန္ၾကည့္။ သူမ်ားေတြနဲ႔ အမီလုိက္ႏုိင္ဖုိ႔ Silicon Valley က လူေတြနဲ႔ လုပ္ေနရတာ။ စကၤာပူမွာ အဲ့သလုိ လူေတာ္ေတြ မ်ားမ်ားစားစား မရွိဘူး။ ေနာက္ဆုံး Creative က MP3 Player, Sound blasters ေတြ ထုတ္ႏုိင္ခဲ့တယ္။ ဒီျပင္ ကုမၸဏီေတြက အခု သူတုိ႔ကုိ မီသြားၿပီ။

အစားအေသာက္နဲ႔ အေဖ်ာ္ယမကာကုမၸဏီ Tea Yih Jia လည္း မဆုိးဘူး။ ဒါေပမယ့္ အေမရိကဘက္ကုိ ဦးတည္လုိက္ၿပီဆုိတာနဲ႔ ဟုိက ပက္ပစီကုိလာ (Pepci Co) ဆုိတဲ့ အေကာင္ႀကီးေတြက ဖမ္းစားလုိက္မွာပဲ။

ငါ ဘယ္လုိ သိတယ္ ထင္လဲ။
ပက္(ပ္)စီ အစည္းအေဝးေတြ ငါ တက္ခဲ့ဖူးတယ္။ သူတုိ႔က စားေသာက္ကုန္ပစၥည္းေတြ တစ္ကမၻာလုံးကေန ရေအာင္စု၊ ထုတ္လုပ္ၿပီး လက္တင္အေမရိကတစ္တုိက္လုံးကုိ ျဖန္႔ေရာင္းတာ။ တစ္ကမၻာလုံးက ႐ုပ္ရွင္႐ုံတုိင္းမွာ သူတုိ႔စားေသာက္ဆုိင္ေတြ ရွိတယ္။ Tea Yih Jia ကုိ သူတုိ႔က ဝါးမ်ဳိသြားမွာ။ သူတုိ႔ကုိ မယွဥ္ႏုိင္ဘူး။

ဒီေတာ့ ပုံတူကူးခ်ၿပီး စီးပြားေရးလုပ္မယ္ဆုိရင္ အထာမက်ႏုိင္ဘူးလုိ႔ ငါ ျမင္တယ္။ ကမၻာ့ရြာထဲမွာ ေစ်းကြက္ႀကီးတစ္ခုလုံး ပြင့္ေနတယ္။ ႀကိဳက္သည္ျဖစ္ေစ၊ မႀကိဳက္သည္ျဖစ္ေစ ဒီအတုိင္းပဲ သြားေနမွာပဲ။

ဒီေတာ့ တုိ႔အနာဂတ္က ဘာလဲ။
ႀကိဳးစားၿပီး ယွဥ္ၿပိဳင္၊ ဒီလုိလား။
ဘယ္နယ္ပယ္မွာ ၿပိဳင္မွာလဲ။ ဘာေတြ ထုတ္လုပ္ၾကမွာလဲ။
အေသးစားပစၥည္းေတြ ထုတ္လုပ္မယ္။ အဲ့ဒီ အေသးစားပစၥည္းက ဘာလဲ။
ငါတုိ႔ လုပ္တာနဲ႔ တ႐ုတ္၊ အိႏၵိယ၊ ဗီယမ္နမ္ေတြကလည္း လုိက္လုပ္ၾကမွာပဲ။

ေမး ။     ။ဒါေပမယ့္ စကၤာပူဟာ ကုန္ထုတ္လုပ္မႈစင္တာအေနနဲ႔ ျဖစ္ေအာင္ ႀကိဳးစားေနၾကတယ္ မဟုတ္လား။ ၿပီးေတာ့ နယ္ပယ္အသစ္ျဖစ္တဲ့ Life Science လုိ ပညာရပ္ေတြမွာ ...

ေျဖ ။    ။ ဟုတ္တယ္။ Life Science လို ပညာရပ္ေတြမွာ ပုိၿပီး တုိးတက္ေအာင္ ႀကိဳးစားေနၾကတယ္။ ဒါေပမယ့္ တုိ႔ဟာ ဒီနယ္ပယ္မွာ ဦးေဆာင္ႏုိင္တဲ့အဆင့္ထိ ေရာက္ႏုိင္မလား။ လုံးဝ မေရာက္ႏုိင္ဘူး။

အဲ့ဒီကုမၸဏီေတြကုိ ငါတုိ႔ ေထာက္ပံ့ေပးႏုိင္တာက သူတုိ႔ စူးစမ္းရွာေဖြေတြ႔႔ရွိခ်က္ေတြအတြက္ လုံၿခံဳစိတ္ခ်ရမႈ ေကာ္ပီ႐ုိက္ကိစၥကုိ တင္းတင္းၾကပ္ၾကပ္ ထားေပးမႈ၊ သူတုိ႔ သုေတသနပညာရွင္၊ သိပၸံပညာရွင္ေတြအတြက္ ေနခ်င့္စဖြယ္ ေနရာေပးထားႏုိင္မႈ၊ ငါတုိ႔ လူထုကုိ အေျခခံၿပီး သူတုိ႔ စမ္းသပ္ခ်င္တာေတြ စမ္းသပ္လုိ႔ရေအာင္ ျဖည့္ဆည္းေပးထားႏုိင္မႈ ... ဒါေလာက္ပဲ။ တုိ႔ဆီမွာ ေဆး႐ုံေတြက အဆင့္မီတယ္။ လူေတြကလည္း လူမ်ိဳးေပါင္းစုံ။ ဒါ့ေၾကာင့္ သူတုိ႔ကုိ ျဖည့္ဆည္းေပးထားႏုိင္တာ။

ဒါေတာင္မွ ငါတုိ႔ လုပ္ေနတာေတြကုိ သူတုိ႔ မသိမျမင္တာ မဟုတ္ဘူး။ တ႐ုတ္ျပည္က ေဆး႐ုံေတြလည္း တျဖည္းျဖည္း အဆင့္မီလာလိမ့္မယ္။ တ႐ုတ္လူနာကုိ ေဆးစစ္ဖုိ႔ုဆုိရင္ ကုမၸဏီေတြက တ႐ုတ္ျပည္ကုိ သြားၾကမွာေပါ့။ ဘာ့ေၾကာင့္လဲ။ ဟုိမွာက တ႐ုတ္လူမ်ိဳးေတြ ပုိမ်ားတာကုိး။ ဒါေပမယ့္ အသိဉာဏ္ပုိင္းဆုိင္ရာ ေတြ႔ရွိခ်က္ေတြအတြက္ လုံၿခံဳစိတ္ခ်ရမႈ မေပးႏုိင္ေသးဘူး။ ၿပီးေတာ့ တုိ႔ဆီမွာလုိ အိႏၵိယန္းေတြ၊ မေလးေတြ၊ လူျဖဴ (ေကာ့ေကးရွန္း) ေတြနဲ႔ အျခားလူမ်ိဳးကြဲေတြ မရွိေသးဘူး။ ဒါ့ေၾကာင့္ လာမယ့္ အႏွစ္ (၂၀) နဲ႔ (၃၀) အထိေတာ့ ငါတုိ႔က ပူစရာ မလုိေသးဘူး။ ဒီထက္လည္း ၾကာေကာင္းၾကာႏုိင္တယ္။

အိႏၵိယက ေဆး႐ုံေတြ ကမၻာ့အဆင့္မီဖုိ႔၊ ရွာေဖြေတြ႔ရွိခ်က္ေတြ စိတ္ခ်ယုံၾကည္ရမႈ အိႏၵိယမွာ ရွိဖုိ႔ဆုိတာကလည္း ငါေတာ့ မျမင္မိေသးဘူး။ ဒါ့ေၾကာင့္ တုိ႔က ပူစရာ မလုိေသးဘူးလုိ႔ ေျပာတာ။ ဖရီးမားကတ္ထဲမွာ နည္းပညာပုိင္းဆုိင္ရာ ဂလုိဘယ္ျဖစ္လာတဲ့ကိစၥဟာ ႏုိင္ငံတုိင္း ရင္ဆုိင္ရမယ့္ စိန္ေခၚမႈပဲ။ ဒီေတာ့ ထုိင္ဝမ္တုိ႔၊ ေဟာင္ေကာင္တုိ႔ ဒါမ်ိဳးေတြ မလုပ္ႏုိင္ဘူး။ ဒါေပမယ့္ Shenzhen (ရွန္ဟုိင္း) ကေတာ့ စြမ္းႏုိင္တယ္။ အဲ့ဒါ လူဦးေရ (၇) မီလီယံေၾကာင့္ မဟုတ္ဘူး။ အဲ့ဒီ (၇) မီလီယံသာရွိတဲ့လူေတြက သန္း (၁၃၀၀) မီလီယံထဲက ေရြးထုတ္ထားတဲ့ လူေတြမုိ႔။

၃.၂ မီလီယံ လူဦးေရထဲက တုိ႔ ဘယ္သူေတြ ေရြးထုတ္ၾကမလဲ။
ကြ်မ္းက်င္တဲ့ ႏုိင္ငံျခားသား အလုပ္သမားေတြမရွိဘဲ တုိ႔ဘာမွ လုပ္လုိ႔ မရဘူး။ ေရရွည္မွာ အဲ့သလုိ လူေတာ္ေတြ ဆက္ၿပီး ေမြးယူရမယ္။ ပညာကုိ ငါတုိ႔က တန္ဖုိးထားေနသေရြ႕ ငါတုိ႔ ေလာေနစရာလည္း မလုိေသးဘူးလုိ႔ ထင္တယ္။

ေမး ။     ။ မစၥတာလီ ေျပာခဲ့တာက ႏုိင္ငံကေသးေသး။ လူဦးေရက နည္းနည္း၊ အရင္းအျမစ္ကလည္း အတုိင္းအတာတစ္ခုေလာက္သာရွိ၊ ဒီေတာ့ ကမၻာ့ခ်န္ပီယံံျဖစ္ဖုိ႔ အႀကီးစား ထုတ္လုပ္မႈကိစၥအေၾကာင္းေတြကုိ စဥ္းစားေတာင္ မေနနဲ႔လုိ႔ ဆုိလုိတာလား။

ေျဖ ။    ။ ဟုတ္တယ္။ ေအာင္ျမင္လာၿပီဆုိတာနဲ႔ မင္းကုိ ဝါးမ်ိဳပစ္လုိက္မွာပဲ။ ကမၻာ့အဆင့္ ကုမၸဏီႀကီးေတြကုိ ၾကည့္။ တစ္ခုကုိတစ္ခု ဝါးမ်ဳိဖုိ႔ ေခ်ာင္းေနၾကတာ။

ေမး ။     ။ ဒါေပမယ့္ ဖင္လန္က ႏုိကီယာ ထုတ္ႏုိင္တယ္။ ဆြီဒင္မွာလည္း အုိင္ကီးယား (IKea) လုိ ကုမၸဏီ ရွိတယ္။ ဒါေတြကုိ ၾကည့္ရင္ ႏုိင္ငံအႀကီးအေသးနဲ႔ ကမၻာ့အဆင့္မီ ထုတ္လုပ္ႏုိင္မႈက သိပ္ မသက္ဆုိင္သလုိပဲ။

ေျဖ ။    ။ ဟုတ္ၿပီ။ ဆြီဒင္၊ အုိင္ကီးယား။ တုိ႔ သူတုိ႔နဲ႔ သြားယွဥ္မလား။ တုိ႔မွာ အုိင္ဒီယာ ေကာင္းေကာင္းနဲ႔ ဒီဇုိင္နား လူေတာ္ေတြ ရွိသလား။ ဆြီဒင္ကလူေတြက ဒီဇုိင္းပညာမွာ သိပ္ ေတာ္တယ္မုိ႔႔လား။

ႏုိကီယားရဲ႕သမုိင္းကုိ ျပန္ၾကည့္။ ႏုိကီယာကုိ ထိမ္းထားတဲ့လူေတြက ဆုိဗီယက္နဲ႔ မကင္းတဲ့လူေတြ။ ဖင္လန္က လူဦးေရ (၅) သန္း (၆) သန္းေလာက္ ရွိမယ္။ ေရရွည္မွာ ကုိရီးယားနဲ႔ ဂ်ပန္ကုိ သူတုိ႔ ယွဥ္ႏုိင္မယ္လုိ႔ ထင္သလား။ တီထြင္ႀကံဆႏုိင္တဲ့ ေခါင္းေကာင္းေကာင္းေတြ သူတုိ႔ ဘယ္ေလာက္ ရႏုိင္မွာလဲ။

သူတုိ႔ကုိ ဂ်ပန္၊ အေမရိကန္ေတြနဲ႔ ယွဥ္ၾကည့္ဦး။ ဂ်ပန္ေတြက ပစၥည္းအစုံထုတ္တယ္။ အၿမဲတမ္းလည္း ေကာင္းေအာင္ ႀကိဳးစားေနၾကတယ္။ လွ်ပ္စစ္မုတ္ဆိတ္ရိပ္စက္ ငါ သုံးတယ္။ ေျခာက္လျပည့္တုိင္း ေမာ္ဒယ္အသစ္တစ္ခု ထပ္ထြက္တယ္။ အရည္အေသြးက အရင္ေမာ္ဒယ္နဲ႔ သိပ္ မကြာဘူး။ ဒါနဲ႔ ငါ ေျပာတယ္ "သိပ္ မထူးပါဘူး။ မဝယ္နဲ႔" လုိ႔။ ဒါေပမယ့္ သူတုိ႔က ပုိပုိေကာင္းေအာင္ လုပ္လာၾကတာ။ မဝယ္လုိ႔ မရေအာင္ လုပ္လာၾကတာ။ ဂ်ပန္ေတြက ကားကေန ေခါက္ဆြဲစားတဲ့တူအထိ လုပ္ေနၾကတာ။

အေမရိကန္ေတြရဲ႕ ယဥ္ေက်းမႈက တစ္မ်ိဳး။ စနစ္တက် ေကာက္ေၾကာင္းဆြဲမယ္။ ၿပီးေတာ့ မင္းကုိ အႏုိင္ယူမယ္။ ဒါမ်ိဳး။ ဒါ့ေၾကာင့္ အေမရိကန္ေတြ စီးပြားေရးအက်ပ္အတည္းကေန ထြက္လာမွာလုိ႔ ငါ ယုံၾကည္တယ္။ ကုန္ထုတ္လုပ္မႈမွာ အေမရိကန္ေတြ ဂ်ာမန္နဲ႔ ဂ်ပန္ေတြေအာက္ ေရာက္သြားတယ္။ ဘာမွ မၾကာလုိက္ဘူး။ အင္တာနက္နဲ႔ ေဖာက္ထြက္လာခဲ့ၾကေရာ။ မုိက္က႐ုိေဆာ့(ဖ္)၊ ဘီး(လ္)ဂိတ္၊ ဒဲ(လ္) စတာေတြ။ သူတုိ႔က ႐ုတ္တရက္ႀကီး စီးပြားေရးေထာင္တက္သြားတယ္။ ဥေရာပႏုိင္ငံေတြနဲ႔ ဂ်ပန္ေတြ မီေအာင္ လုိက္ၾကေပဦး။

အခ်ိန္နဲ႔အညီ တီထြင္တဲ့ေနရာမွာ ဂ်ပန္ေတြက နံပါတ္တစ္ပဲ။ ဒါေပမယ့္ အေမရိကန္ေတြက အသစ္အဆန္းတစ္ခုခုကုိ အၿမဲတမ္း အရင္ေတြ႔ေနတတ္တယ္။ ဒီအရည္အခ်င္းေတြ ရွိဖုိ႔ ဘာေတြ လုိအပ္သလဲ။

လူ႔သမုိင္းကလည္း အစိတ္အပုိင္းတစ္ခုပဲ။ အေမရိကန္ေတြက ဘာမွမရွိတဲ့ေျမေပၚ ေရာက္ေအာင္သြားၿပီး တစ္ခုခုျဖစ္ေအာင္ လုပ္လာခဲ့ၾကတာ။ အိႏၵိယန္းလူနီေတြကုိ သတ္၊ ေျမေတြသိမ္း၊ ကြ်ဲေတြသိမ္း၊ အဲ့ဒါ သူတုိ႔ ဘယ္သူေတြဆုိတာ ျပတာပဲ။ မင္းက ဒီေနရာမွာ ၿမိဳ႕တည္၊ မင္းက ၿမိဳ႕သူႀကီးလုပ္၊ ငါက တရားသူႀကီး လုပ္မယ္၊ မင္းက ရဲအရာရွိလုပ္၊ ငါက ကုန္သည္လုပ္မယ္၊ စၾကစုိ႔။ အဲ့သလုိမ်ိဳး။ အဲ့ဒီ ယဥ္ေက်းမႈက ဒီေန႔အထိ ရွင္သန္ေနတုန္း။

"There is the belief that you can make it happen." "ယုံၾကည္မႈသာရွိရင္ ျဖစ္ေအာင္လည္း လုပ္လုိ႔ ရတယ္"


ဇင္ေ၀ေသာ္
Zin Wai Thaw

ဖြင့္ထားေသာ လူ႔အဖြဲ႔အစည္း

ဤေခါင္းစဥ္ေအာက္၌ မိမိကုိယ္တုိင္ ႀကံဳေတြ႔ေနရေသာ ဘာသာေရး၊ လူမႈေရးႏွင့္ဆုိင္ေသာ စကၤာပူ၏ အားသာခ်က္တုိ႔ကုိ ေဆြးေႏြးရန္ အႀကံျဖစ္မိသည္။ အစုိးရေပၚလစီႏွင့္မဆုိင္၊ လူ႔အဖြဲ႔အစည္းမ်ားႏွင့္သာ ဆုိင္၏။ ဤ၌ က႑အခ်ိဳ႕ ၿခံဳငုံမိသမွ် ၿခံဳငုံမိေအာင္ေတာ့ ႀကိဳးစားမည္။ စကၤာပူဟူသည္ အေၾကာင္းမဲ့ ေရွ႕ေရာက္ေနေသာ လူ႔အဖြဲ႔အစည္းမဟုတ္၊ အေကာင္းတကာ့အေကာင္းမ်ား ရရွိေစရန္ အမွန္ပင္ တံခါးဖြင့္ထားေသာ လူ႔အဖြဲ႔အစည္း ျဖစ္သည္။

ပထမဆုံး စကၤာပူအမ်ိဳးသားတကၠသုိလ္၊ ဗုဒၶဘာသာအဖြဲ႔ခ်ဳပ္ National University of Singapore Buddhist Society (www.nusbs.org.sg) အေၾကာင္းကို ေဆြးေႏြးျပပါမည္။ လူငယ္ေလးမ်ားပင္ ျဖစ္လင့္ကစား သူတုိ႔က အပိတ္မ်ား မဟုတ္ၾက။ စကၤာပူ၌ မဟာယာန ပုိအားေကာင္းသည္ဟုဆုိေစ၊ ေထရဝါဒႏွင့္ အျခားယဥ္ေက်းမႈတုိ႔ကုိ မ်က္ကြယ္မျပဳၾက။ သူတုိ႔ ဗုဒၶဘာသာအဖြဲ႔ခ်ဳပ္ကုိပင္ ဗုဒၶဘာသာအဖြဲ႔ခ်ဳပ္အေနျဖင့္သာ လက္ခံသည္။ ေထရဝါဒ၊ မဟာယာန၊ ဇင္၊ တိဗက္တန္စသည့္ သီးသန္႔နာမည္မ်ား၊ ယဥ္ေက်းမႈမ်ားကုိ လက္မခံ။ မဟာယာနမွ ေကာင္းတာကုိ ယူသည္။ ေထရဝါဒ၊ ဇင္၊ တိဗက္တန္တုိ႔ထံမွ ေကာင္းတာကုိ ယူသည္။

ထုိ႔ေၾကာင့္ သူတုိ႔အဖြဲ႔အစည္းအတြက္ ဩဝါဒါစရိယမ်ား တင္ေျမွာက္ရာ၌ပင္ ဤယဥ္ေက်းမႈ ေလးခုစလုံးမွ ဆရာေတာ္မ်ားပါေအာင္ အနည္းဆုံး ေလးပါး တင္ေျမွာက္ၾကသည္။ ဩဝါဒ ခံယူၾကသည္။ သူတုိ႔ အဖြဲ႔အစည္းႏွင့္ ကုိက္ညီေသာ၊ လက္ေတြ႔က်ေသာ ဩဝါဒတုိ႔ကုိ က်င့္သုံးၾကသည္။ သုိ႔ျဖင့္ မဟာယာန၊ ေထရဝါဒ ဘာသာေရးဓေလ့ထုံးစံမ်ားႏွင့္ ေက်ာင္းသားမ်ားက အကြ်မ္းတဝင္ ရွိေနေလေတာ့သည္။



သူတုိ႔မွာ ဗုဒၶဘာသာသာ ရွိသည္။ ယဥ္ေက်းမႈ အမည္နာမ မရွိ။ ေကာင္းသည္ဟု ထင္သည္။ တိဗက္တန္ဗုဒၶဘာသာကလည္း အေၾကာင္းမဲ့ ေပၚျပဴလာ ျဖစ္ေနသည္ မဟုတ္။ ဇင္ဗုဒၶဘာသာကုိလည္း အေၾကာင္းမဲ့ အေမရိကန္ေတြ က်င့္သုံးေနၾကသည္ မဟုတ္။ ေကာင္းကြက္မ်ား ရွိကုိရွိပါသည္။ ကုိယ့္ဟာကုိယ္ပဲ ေကာင္းၿပီး သူမ်ားဟာကုိ ေလ့လာရမွန္း မသိေသာ ယဥ္ေက်းမႈသည္ အပိတ္ျဖစ္သည္။ အေတြးအေခၚ ပိတ္ေနသည္။ အုိင္ဒီယာတုိ႔ ပိတ္ေနသည္။

ဒုတိယ ေဆြးေႏြးလိုေသာ အဖြဲ႔အစည္းက မိမိ ေနထုိင္သီတင္းသုံးရာ ေက်ာင္းပင္ ျဖစ္သည္။ ဤေက်ာင္းသည္ ၂၀၁၀- ခုႏွစ္က ႏွစ္ (၅၀) ျပည့္ခဲ့ၿပီး သက္တမ္းႏုႏု စကၤာပူ၌ ဒုတိယ ေရွးအက်ဆုံး ေထရဝါဒ ေက်ာင္းတစ္ေက်ာင္း ျဖစ္သည္။ တည္ေထာင္ခဲ့ေသာ ဆရာေတာ္က သီရိလကၤာဆရာေတာ္။ ထုိဆရာေတာ္ႀကီး ပ်ံလြန္ေတာ္မူၿပီး သီရိလကၤာဆရာေတာ္ႏွစ္ပါး ဆက္လက္ ေက်ာင္းထုိင္သည္။ သီဟနာဒကား ၂၀၀၃ - ခုမွ ဤေက်ာင္းကုိ ေရာက္သည္။

ေက်ာင္းဒကာ၊ ဒကာမတုိ႔ကလည္း အဖြင့္မ်ား ျဖစ္သည္။ အပိတ္ မဟုတ္ၾက။ သီရိလကၤာရဟန္း၊ ျမန္မာ ရဟန္းဟု မစြဲ။ အတူတူပင္ ျဖစ္သည္။ သူတုိ႔ႏွင့္ အံဝင္ခြင္က်ရွိေသာ သီရိလကၤာယဥ္ေက်းမႈကုိ က်င့္သုံးသည္။ ျမန္မာယဥ္ေက်းမႈတုိ႔ကို က်င့္သုံးသည္။ သီရိလကၤာဆရာေတာ္ႀကီး၏ တပည့္မ်ားပင္ ျဖစ္ေသာ္လည္း လက္ေတြ႔က်ေသာ ျမန္မာယဥ္ေက်းမႈကုိ က်င့္သုံးရန္ လက္မေႏွးၾက။ ထုိ႔ေၾကာင့္ သီရိလကၤာႏွင့္ ျမန္မာယဥ္ေက်းမႈတုိ႔မွ အားသာခ်က္တုိင္းကုိ ရယူၾကသည္။ ေကာင္းသည္ဟု ထင္၏။ ဘုရားအဆုံးအမက တစ္ခုတည္း၊ ယဥ္ေက်းမႈကသာ ကြဲေန၏။

ထုိ႔ထက္ ထင္ရွားေသာ တံခါးဖြင့္ဝါဒမွာ ေက်ာင္းထုိင္ဘုန္းႀကီး တင္ေျမွာက္ေရးပင္ ျဖစ္၏။ ဤေက်ာင္းကား သီရိလကၤာယဥ္ေက်းမႈ အျမစ္ခုိင္ေနေသာ ေက်ာင္းျဖစ္ၿပီး ေက်ာင္းထုိင္ဘုန္းႀကီးတုိင္းလည္း သီရိလကၤာရဟန္းေတာ္ ျဖစ္ေနရမည္ ျဖစ္သည္။ ဤဥပေဒကုိ “စလုံး” ဗုဒၶဘာသာတုိ႔က ဂ႐ုမစုိက္။ အလုပ္ျဖစ္ေသာ ရဟန္းကုိ ေက်ာင္းထုိင္တင္မည္။ သီရိလကၤာေသာ၊ ျမန္မာေသာ၊ ထုိင္းေသာ၊ ဘာေသာညာေသာ မရွိၾက။ သုိ႔ျဖစ္ပင္ ျမန္မာရဟန္း ေက်ာင္းထုိင္ ျဖစ္လာခဲ့၏။ ျမန္မာလူ႔အဖြဲ႔အစည္း၊ သီရိလကၤာ လူ႔အဖြဲ႔အစည္းတုိ႔၌ ဤမွ်ရဲတင္းေသာ ဆုံးျဖတ္ခ်က္ ခ်ႏုိင္လိမ့္မည္ မဟုတ္။

စလုံး ဗုဒၶဘာသာေတြအျမင္က ရွင္းသည္။ ရဟန္းဟူသည္ ဘုရားသားေတာ္ ျဖစ္သည္။ ဤမွ် ျဖစ္သည္။ လူမ်ိဳးမၾကည့္၊ သကၤန္းေရာင္ မၾကည့္၊ အသားအေရအေရာင္ကုိ မၾကည့္။ ပြင့္၏။ မပိတ္။
ဤ၌ ညံ့ေနရစ္သည္က ျမန္မာႏွင့္ သီရိလကၤာ ဗုဒၶဘာသာမ်ား ျဖစ္ၾက၏။ ေထရဝါဒခ်င္း တူသည္ဟု ဆုိေစ၊ ျမန္မာအခမ္းအနား၌ သီရိလကၤာေတြက ေယာင္ေတာင္ေတာင္၊ သီရိလကၤာ အခမ္းအနား၌ ျမန္မာေတြက ေတာင္ၾကည့္ေျမာက္ၾကည့္။ စလုံး ဗုဒၶဘာသာေတြက ႏွစ္ခုစလုံးႏွင့္ အံဝင္ေအာင္ လုပ္ျပသြားႏုိင္သည္။ အားသာခ်က္ မဟုတ္ပါေလာ။ သူတုိ႔၏ အဓိက အားသာခ်က္သည္ အစြဲနည္းျခင္း ျဖစ္သည္။

အခ်ိဳ႕ျမန္မာတုိ႔က ေမးတတ္ၾကသည္။ ဤတ႐ုတ္ေတြ ေထရဝါဒစစ္သလားဟု ျဖစ္၏။ ၾကည့္ပါေလ၊ ေက်ာင္းထဲ၌ ကြမ္ယင္မရွိ၊ ဘာမရွိ၊ ဘုရားဆင္းတုသာ ရွိ၏။ တစ္ေန႔သုံးႀကိမ္ ဘုရားရွိခုိး၏။ ဒကာ၊ ဒကာမ အမ်ားစုက မဂၤလသုတ္၊ ရတနသုတ္၊ ေမတၱသုတ္ သုံးသုတ္ အလြတ္ရ၏။ တရားထုိင္၏။ သင္ ပရိတ္သုံးသုတ္ အလြတ္ရပါ၏ေလာဟု ေမးရန္သာ ရွိ၏။

သူတုိ႔ကုိယ္သူတုိ႔ ေထရဝါဒစစ္လွၿပီ ထင္ေသာ ထုိထုိျမန္မာတုိ႔က ညေနပုိင္း သစ္သီးကပ္ၾက၏။ ေက်ာင္းမွ တ႐ုတ္ဒကာ၊ ဒကာမတုိ႔က ဆြမ္းသစ္သီးစသည္တုိ႔သည္ (၁၂) နာရီေက်ာ္က မကပ္သင့္ေၾကာင္း ရွင္းျပတတ္၏။ ထုိအခါ ေရႊျမန္မာတုိ႔က တ႐ုတ္တုိ႔ သူတုိ႔ေနရာမို႔ ဘာမကပ္ရ၊ ညာမကပ္ရ လူစြာလုပ္သည္ဟု ထင္ၾကသည္။ အမွန္မူ ထုိထုိေရႊျမန္မာတုိ႔ “ခ်ာ” ျခင္းသာ ျဖစ္၏။ ပန္းကပ္ေသာ္ မည္သူမွ သူတုိ႔ကုိ မတား။

ကြ်ႏု္ပ္ဆုိလုိခ်င္ေသာ အခ်က္သည္ ဘာသာေရးမွာလည္း စလုံးေတြ “မခ်ာ” ဟူေသာ အခ်က္ ျဖစ္သည္။
ထုိ႔ေနာက္ ေဆြးေႏြးလုိေသာ အခ်က္က သူတုိ႔ ပညာေရးျဖစ္သည္။ ပညာေရးေကာင္းသည္။ ပညာေရးသာမက အက်ဥ္းအၾကပ္ထဲေရာက္ေသာ္ ဘာလုပ္ရမည္၊ ဘာလုပ္သင့္သည္ဆုိတာမ်ိဳးေတြကုိပင္ ႀကံဳလွ်င္ႀကံဳသလုိ ငယ္စဥ္ကတည္းက ပညာေပးတတ္ၾက၏။

ဤမွ စလုံး ဒကာ၊ ဒကာမမ်ားႏွင့္ ျမန္မာျပည္ သြားၾကစဥ္ က်ိဳက္ထီး႐ုိးမွအျပန္ ကားႏွစ္စီးအနက္ တစ္စီးက ပ်က္ေန၏။ အနည္းငယ္ စုိးရိမ္မိသည္။ စလုံးမ်ားက ကားဒ႐ုိင္ဘာႏွင့္ ဧည့္လမ္းညႊန္ကုိ ဆူလား၊ ႀကိမ္းလား လုပ္ေနေလမည္လားဟူေသာ အေတြးေၾကာင့္ ျဖစ္သည္။

ထုိ႔ေၾကာင့္ ေရွ႕ကားကုိ ခဏ အနားယူခုိင္းၿပီး အျခားကားတစ္စီးကုိ တားၿပီး ထုိကားပ်က္ရွိရာ ျပန္လုိက္သြားမိသည္။ ေရာက္ေသာအခါ အံ့ဩဖြယ္ ေတြ႔ခဲ့ရသည္။ သူတုိ႔အားလုံး စိတ္မဆုိး၊ စိတ္မညစ္ၾက။ ကားသမား စက္ျပင္ေနခ်ိန္ အခ်ိန္ျဖဳန္းသည့္သေဘာျဖင့္ ပရိတ္ရြတ္ ၿပိဳင္ေနၾကသည္။ တစ္ေယာက္တလွည့္စီ ရြတ္ၿပီး အမွတ္ေပးေနၾကသည္။ မိမိေရာက္သြားေသာအခါ အခုမွ အမွတ္ေပးဒုိင္ပါ ေရာက္လာသည္၊ ဘုရားမသည္ဟု လက္ခုပ္လက္ဝါး တီးၾက၏။ ထပ္ၿပိဳင္ၾက၏။ ထုိကားေပၚ၌ လူေပါင္း သုံးဆယ္ေက်ာ္ခန္႔ ပါသည္။ ထုိ႔ေၾကာင့္ လူ (၃၀) မျပည့္မီ စက္လည္း ျပန္ေကာင္းသြားေတာ့၏။ စိတ္ညစ္ခ်ိန္မရ၊ စိတ္ဆုိးခ်ိန္မရ၊ ဆူခ်ိန္ေငါက္ခ်ိန္ မရလုိက္ၾကေတာ့။ ဤသုိ႔ နည္းလမ္းရွာေဖြတတ္ျခင္းသည္ သူတုိ႔ပညာေရး၏ အစိတ္အပုိင္း ျဖစ္၏။

သီဟနာဒကုိယ္တုိင္ ျမန္မာေတြႏွင့္ ခရီးသြားခဲ့ဖူးသည္။ ကားပ်က္ၿပီဆုိလွ်င္ ဘာလုပ္လုိ႔ လုပ္ရမည္ မသိ။ စက္ပ်က္သျဖင့္ စိတ္ညစ္ေနရွာေသာ ကားသမားကုိ ဝုိင္းဆူၾကသည္သာ မ်ား၏။ မည္သူ႔အတြက္မွ ေကာင္းက်ိဳးမရွိ။

အစပထမပုိင္းက ဤေက်ာင္း၌ ျမန္မာႏွင့္ ပတ္သက္ေသာ သင္တန္းမ်ား၊ တရားပြဲမ်ား၊ ပ႒ာန္းပြဲမ်ား မရွိ။ သူတုိ႔ စလုံးတုိ႔ အခမ္းအနားမ်ားသာ ရွိ၏။ ထုိ႔ေၾကာင့္ သူတုိ႔ကုိ ဩဝါဒေပးရသည္။ ဤေက်ာင္းသည္ သံဃိကေက်ာင္းသာ ျဖစ္သည္။ အစုိးရဥပေဒအရ “စလုံး” တုိ႔ ပုိင္သည္။ ဘုရားဥပေဒအရ သံဃာပုိင္သည္။ ထုိ႔ေၾကာင့္ ဗုဒၶဘာသာႏွင့္ ပတ္သက္ေသာ ဘယ္သင္တန္းမဆုိ ေက်ာင္းအားပါက၊ စာသင္ခန္းမ်ား အားပါက လက္ခံသင့္သည္။ သုိ႔မွသာ အစုိးရဥပေဒကုိလည္း မေဖာက္၊ ဘုရားဥပေဒကုိလည္း မေဖာက္ရာ ေရာက္မည္ဟု ျဖစ္သည္။

မွန္၍ လက္ေတြ႔က်ေသာ ဩဝါဒမွန္း သူတုိ႔သိသည္။ အားတက္သေရာ အားေပးၾကသည္။ ဓမၼကုိ သင္တာမွန္လွ်င္ တ႐ုတ္လုိပဲ သင္သင္၊ အဂၤလိပ္လုိပဲ သင္သင္၊ ျမန္မာလုိပဲ သင္သင္၊ သာသနာျပဳျခင္းပင္ ျဖစ္သည္ဟု ယုံၾကည္သြားၾကေတာ့သည္။

ထုိမွေနာက္ တ႐ုတ္မင္ဒရင္းလုိ ဓမၼသင္တန္းမ်ား၊ ျမန္မာလုိ ဓမၼသင္တန္းမ်ား၊ တတ္စြမ္းသေရြ႕ လက္ခံလာခဲ့ၾကသည္မွာ သာဓုေခၚစရာပင္ ျဖစ္သည္။ စကၤာပူ၌ ဤေက်ာင္းမ်ိဳး ေဒၚလာဘီလီယံရွိလည္း ဝယ္၍ မရ၊ အစုိးရက ေျမအက်ယ္ႀကီး မေရာင္းေတာ့။

မႏွစ္ကပင္ အစုိးရဆုိင္ရာမွ လူႀကီးတစ္ေယာက္က ေမးသည္။ ဒီေက်ာင္းက အရွင္ဘုရား ပုိင္တာလားတဲ့။ စကၤာပူ၏ ဥပေဒကုိ မသိေသာ အရာရွိဟုပင္ မွတ္ရေပေတာ့မည္။ မည္သည့္ ႏုိင္ငံျခားသား ရဟန္းမွ မည္သုိ႔ေသာ ေျမစုိက္အေဆာက္အအုံကို မပုိင္။ အဖြဲ႔အစည္းသာ ပုိင္သည္၊ ေနာက္ဆုံး အစုိးရသာ ပုိင္သည္။

ရဟန္းတစ္ပါးအေနႏွင့္ အေကာင္းဆုံး လုပ္ႏုိင္ေသာ အခ်က္မွာ ဤေက်ာင္းကုိ ပုိင္ေသာ အဖြဲ႔အစည္းကုိ ကုိယ္က ပုိင္ေနေအာင္ လုပ္ထားဖုိ႔ပဲ ရွိသည္။ ထုိ႔ထက္ မပို။

ဤသည္မွာ စကၤာပူ၏ ဥပေဒျဖစ္ၿပီး ထုိဥပေဒေဘာင္အတြင္းမွာ ရွိေနေသာ ဗုဒၶဘာသာဝင္တုိ႔ကုိ စည္း႐ုံးေရးမွလြဲ၍ ျမန္မာျပည္လုိ ေက်ာင္းပုိင္၊ ပုဂၢလိကပုိင္ဟူ၍ကား ရွိမည္ မဟုတ္ေပ။

သူတို႔လူမ်ိဳးက စီးပြားေရးကုိသာမက သာသနာေရးကုိလည္း အျမတ္ရႏုိင္သေရြ႕ ရေအာင္ လုပ္တတ္ေသာ အက်င့္ရွိသည္။ လူမ်ိဳးမရွိ၊ အသားအေရာင္မရွိ၊ သကၤန္းေရာင္မရွိ။ ႀကိဳက္သလုိ ယူဆႏုိင္ပါ၏။ သုိ႔ေသာ္ ေလ်ာ့တြက္လွ်င္ေတာ့ မွားေပလိမ့္မည္။

ဆုိလုိသည္မွာ စလုံးမ်ား မေခၾက။ တေစာက္ကန္းမ်ား မဟုတ္ၾက။
သူတုိ႔မူက အက်ဳိးအျမတ္ ရရွိဖို႕အတြက္ ဘာမဆုိ Maximize လုပ္ေရး ျဖစ္၏။


သီဟနာဒ

အြန္လိုင္း ေပ ၚမွာ ဘာလို႔ ႐ိုင္းစိုင္းသြားတတ္တာလဲ

Ref : Why we are so rude online by Elizabeth Bernstein,
Wall Street Journal


ေဖ႔စ္ဘုတ္ေပၚတက္၊ ျငင္းၾက ခုန္ၾက စိတ္ဝမ္းကြဲၾကေတြ ဟာ ျမန္မာေတြမွာ သီးသန္႔ ျဖစ္တတ္တဲ႔ သဘာဝ မဟုတ္ပါဘူး။ ဂလိုဘယ္ ျပႆနာပါ။

စိတ္ဝင္စားစရာ ေဆာင္းပါးတစ္ပုဒ္ ေဝါစထရိတ္ မွာ ေတြ႔ရလို႔ အခ်က္ တခ်ိဳ႕ကို ထုတ္ၾကည္႔ မိပါတယ္။
ေဆာင္းပါး႐ွင္က " ေဖ႔စ္ဘုတ္၊ တြစ္တာ၊ မက္ေဆ႔ဂ်္ဘုတ္ေတြေပၚမွာ ဘာလို႔ လူေတြ ႐ိုင္စိုင္းသြားတတ္တာလဲ၊ မ်က္ႏွာခ်င္းဆိုင္ဆို ဘယ္လိုမွ ေျပာမထြက္တဲ႔ စကားမ်ိဳးေတြကို ေျပာျဖစ္ၾကတာလဲ " လို႔ ေမးခြန္း စထုတ္တယ္။

ကိုယ္ ဘယ္သူမွန္း တဖက္လူ မသိျခင္းဟာ အဓိက အေၾကာင္းလို႔ ဆိုပါတယ္။ ဖန္သားျပင္ေပၚက လူကို တဖက္လူ ျမင္တာမွ မဟုတ္ဘဲ။ ဒါေပမယ္႔ ေဖ႔စ္ဘုတ္ေပၚမွာဆိုရင္ ကိုယ္႔ရဲ႕ ကိုယ္ေရး အခ်က္အလက္ေတြ ျပည္႕ျပည္႕ စုံစုံ၊ မွန္မွန္ ကန္ကန္ ႐ိွေနပါလ်က္ ဒီျပႆနာက ရွိေနဆဲပါ။



Columbia နဲ႔ Pittsburgh တကၠသိုလ္တို႔ သုေတသန အ႐ကေတာ႔ ေဖ႔စ္ဘုတ္ အသုံးမ်ားရင္ ကိုယ႔္ကိုယ္ကိုယ္ ထိန္းခ်ဳပ္ႏိုင္မႈ အားနည္းသြားတတ္တယ္။ အထူးသျဖင္႔ ကိုယ္႔႐ဲ႕  ေဖ႔စ္ဘုတ္ကြန္ယက္ဟာ ကိုယ္နဲ႔ အၿမဲတမ္း ေတြ႔ဆုံ ရင္းႏွီးေနသူေတြနဲ႔ပဲ ဆက္သြယ္ေနမယ္ဆိုရင္ တဲ႔။ အေၾကာင္းကေတာ႔ အခ်င္းခ်င္း အျပန္အလွန္ေတြ လုပ္ေနၾကတဲ႔ " လိုက္ခ္ " ဆိုတာေတြေၾကာင္႔ လူရဲ႕ အဇၩတၱပုံရိပ္ နဲ႔ ကိုယ႔္ကိုယ္ကိုယ္ ယုံၾကည္မႈကို ႀကီးထြားလာေစၿပီး ဒါေတြကသည္ပင္ ကိုယ႔္ကိုယ္ကိုယ္ ထိန္းခ်ဳပ္ႏိုင္မႈ အားနည္းသြားေအာင္ ( ေျမာက္ကားကားႀကီး ျဖစ္သြားေအာင္ ) လုပ္ေပးသလို ျဖစ္သြားတယ္လို႔ ဆိုပါတယ္။

တကၠသိုလ္ရဲ႕ ဒု ပါေမာကၡ Keith Wilcox က  ဒါဆို ကိုယ႔္ကိုယ္ကိုယ္ ေက်နပ္သြားတယ္၊ ယုံၾကည္သြားတယ္။ ဒီက တဆင္႔ ကိုယ္႔ အယူအဆေတြ ျပန္႔ေအာင္ လုပ္ခ်င္လာတယ္။ ဒီမွာကိုယ္႔ အယူအဆနဲ႔ မတိုက္ဆိုင္သူေတြ ေတြ႔လာရင္ မေက် မခ်မ္းျဖစ္ၿပီး မေျပာသင္႔တာေတြကို ေျပာတတ္ၾကေတာ႔တာပဲ။ ေသာက္တတ္တဲ႔ အက်င႔္လည္း႐ိွ ေသာက္လည္းထားမယ္ဆိုရင္ အေျခအေနက ပိုဆိုးႏိုင္င္ပါတယ္ လို႔ ဆိုပါတယ္။

သူတို႔က အြန္လိုင္းအသုံးမ်ားသူေတြ နဲ႔ ပတ္သက္ၿပီး အဆင္႔ ဆင္႔ သုေတသနလုပ္ၾကတယ္။ မိတ္ေဆြရင္းေတြနဲ႔ အြန္လိုင္းမွာ အခ်ိန္ ပိုၿပီးၾကာၾကာရွိေနမယ္ဆို သူတို႔ ေျပာတတ္တာေတြက အစားအစာအေၾကာင္းနဲ႔ အဆုံးသတ္တတ္ၿပီး ေနာက္ဆုံး ကိုယ္အေလးခ်ိန္ေတြ တက္လာတတ္ၾကပါ သတဲ႔။

ေဖ႔စ္ဘုတ္ အသုံးမ်ားသူေတြဟာ ခက္ခဲတဲ႔ ျပႆနာေတြ ႀကဳံလာ႐င္ ပိုၿပီး စိတ္ပ်က္ လက္ေလွ်ာ႔လြယ္ၾကတယ္လို႔ဆိုပါတယ္။ ဒီအဆိုနဲ႔ ပတ္သက္လို႔ ေဖ႔စ္ဘုတ္ ရဲ႕ ေျပာေရးဆိုခြင္႔႐ႇိသူက ဘာကြန္မင္႔မွ မေပးခဲ႔ပါဘူး။

အြန္လိုင္း ေပ ၚမွာ ဘာလို႔ ႐ိုင္းစိုင္းသြားတတ္တာလဲဆိုတာရဲ႕ အေျဖကို မန္ဆာခ်ဴးဆက္ စိတ္ပညာရွင္ ရွယ္ရီ တာကယ္လ္ က ကိုယ္ေျပာလိုက္တာကို အေျခခံၿပီး တစ္ဖက္သား ဘယ္လိုအထိျဖစ္သြားတယ္ဆိုတာကို မျမင္ရလို႔ ပါ လို႔ ဆိုပါတယ္။ ၿပီးေတာ႔ အြန္လိုင္းေပၚက စကားေလး တစ္ခြန္းဟာ ခ်က္ခ်င္း လူေပါင္းမ်ားစြာဆီ ျပန္႔သြားတယ္ ဆိုတဲ႔ လြယ္ကူတဲ႔ကိစၥကို လူေတြ အေရးမမူၾကျခင္းပဲ။ ခ်က္ခ်င္း တုန္႔ျပန္တတ္ၾကတာနဲ႔ ပတ္သက္လို႔ " တစ္ဖက္သားက ဒီလိုေျပာလာလိမ္႔မယ္လို႔ ႀကိဳတင္သိမထား၊ ျပင္ဆင္မထားရတဲ႔ အတြက္ မေမွ်ာ္လင္႔တဲ႔ တုန္႔ျပန္မႈရတာနဲ႔ ႐ႉး႐ႉးဒိုင္းဒိုင္း ျပန္လည္ တုန္႔ျပန္တတ္ၾကတာ " လို႔႔ဆိုပါတယ္။

ေဖ႔စ္ဘုတ္ေပၚမွာ အသိေတြ ရတတ္သလို ေဖ႔စ္ဘုတ္ေပၚမွာပဲ မိတ္ေဆြေဟာင္းေတြ ဆုံးရတတ္ျပန္ပါတယ္။ ဒါေၾကာင္႔ ေဖ႔စ္ဘုတ္ေပၚမွာ ျမန္မာေတြ ရန္ပဲ ျဖစ္ေနၾကတယ္ ဆိုရင္ေတာ႔ အဆိုး ျမင္လြန္းရာ ေရာက္ပါတယ္။ ဒီ ရန္ပြဲက ဂလိုဘယ္လ္ပါ။

ဒီီေဆာင္းပါးထဲမွာ ေဖ႔စ္ဘုတ္အေပၚက မျဖစ္စေလာက္ပိ႔ုစ္ေလးေၾကာင္႔ မိတ္ေဆြေတြ ကြဲၾက ဆဲၾက သာဓကေတြ ထုတ္ျပထားေပမယ္႔ ျမန္မာေတြၾကားမွာ " ဒါမ်ိဳးကေတာ႔ ရိုးေနေပါ႔ " မို႔ ေဖာ္ျပမေနေတာ႔ပါဘူး။


ဇင္ေ၀ေသာ္