စကၤာပူအမ်ိဳးသားတကၠသိုလ္ထဲက ဥေပကၡာ


စကၤာပူအမ်ိဳးသားတကၠသိုလ္ ( National University of Singapore ) ဗုဒၶဘာသာ အဖြဲ႔ခ်ဳပ္ ( Buddhist Society ) ( NUSBS ) ေက်ာင္းသားမ်ား၏ Dhamma camp ၌ စကၤာပူအမ်ိဳးသား တကၠသိုလ္ ဗုဒၶဘာသာ အဖြဲ႔ခ်ဳပ္၏ Spiritual Adviser တစ္ပါးျဖစ္သည္႔ ဦးစိတၱရ ( ယေန႔ နံနက္ ၉ နာရီခြဲမွ ၁၁ နာရီ အထိ) တင္ျပ ေဆြးေႏြးခဲသည္႔ ဥေပကၡာ ဆုိင္ရာ တရား မွတ္စု အက်ဥ္း ကို တင္ေပးလိုက္ပါသည္။ ( ေအာက္မွာ အဂၤလိပ္ႏုတ္ ေပးထားပါသည္။ )

ဥေပကၡာဟူသည္

ဥေပကၡာဟူသည္ ညီမ်ွေသာခံစားမႈ၊ ခမ္းနားေသာ ခံစားမႈမ်ိဳးကို ဆိုလိုသည္။
ဥေပကၡာ အမ်ိဳးမ်ိဳးရိုေသာ္လည္း ေန႔စဥ္ လူေနမႈႏွင္႔ သက္ဆိုင္ေသာ ဥေပကၡာ ႏွစ္မ်ိဳး ေတြ႔ရသည္။
ျဗဟၼဝိဟာရုေပကၡာ ႏွင္႔ သခၤါရုေပကၡာ တို႔ျဖစ္သည္။
ျဗဟၼဝိဟာရုေပကၡာ ဟူသည္ ေမတၱာ၊ ကရုဏာ၊ မုဒိတာ၊ ဥေပကၡာ ဟူေသာ ျဗဟၼဝိဟာရ တရား ေလးပါးမွ ဥေပကၡာ ျဖစ္ျပီး ဝန္းက်င္ သက္ရိွေ လာ က ႏွင္႔ ဆက္ႏႊယ္သည္။ လူမႈဆက္ဆံေရး၌ သက္ေတာင္႔ သက္သာ ျဖစ္ရန္ လိုအပ္သည္။
သခၤါရုေပကၡာက ျဖစ္ပ်က္ အစဥ္ သဘာဝတရားတို႔ ႏွင္႔ ဆက္ႏႊယ္ျပီး အနိမ္႔ အျမင္႔ ေလာကဓံတရားမွ အစ၊ အျဖစ္ အပ်က္၊ အိုနာေသ တရားတို႔ႏွင္႔ ရင္ ဆိုင္ရေသာ အခါ ရိွေနသည္႔ တည္ျငိမ္ ခမ္းနားေသာ ခံစားမႈမ်ိဳးျဖစ္သည္။ သဘာဝႏွင္႔ ရင္ဆိုင္ရာ အေရးအႀကီးဆုံး သေဘာတရားျဖစ္သည္။

စရႏၲိ ဝိသေမ သမံ၊ မညီညြတ္ေသာ ေျမျပင္၌ ဟန္ခ်က္ညီညီ ေလ်ွာက္ျခင္း ဟု ဘုရားရွင္ မိန္႔မွာသည္။

ဥေပကၡာ က်င္႔စဥ္

ဤ၌ ဈာန္က်င္႔စဥ္၊ ဝိပႆနာက်င္႔စဥ္ ႏွင္႔ ျဗဟၼစိုရ္ က်င္႔စဥ္ဟု သုံးမ်ိဳး ကြဲ သည္။
ဈာန္က်င္႔စဥ္၌ ဝိတက္၊ ဝိစာရ၊ ပီတိ၊ သုခ၊ ဧကဂၢတာ၊ ဟု ဈာန္အဂၤါ ၅ မ်ိဳး၊ ဈာန္ ၅ ပါးရိွရာ စတုတၴဈာန္အေရာက္ သုခ အစား ဥေပကၡာ ဝင္လာသည္။ သမာဓိဆိုင္ရာ ဥေပကၡာ ရဖို႔ စတုတၴဈာန္ေရာက္ေအာင္ က်င္႔သုံးရသည္။
ဝိပႆနာက်င္႔စဥ္၌ အျဖစ္ အပ်က္စေသာ သဘာဝကို သိေသာ ဥဒယဗၺယ စသည္႔ ဉာဏ္စဥ္တို႔ကို အဆင္႔ဆင္႔ ေက်ာ္ လြန္ျပီး ေနာက္ ဆုံး ေတာင္႔ တ ေၾကာင္႔ၾက ကင္းသည္႔ သခၤါရုေပကၡာကို ေရာက္သည္။
ျဗဟၼစိုရ္ က်င္႔စဥ္၌ ေမတၱာ၊ ကရုဏာ၊ မုဒိတာ၊ ဥေပကၡာ တို႔ကို တစ္ေပါင္း တည္း တြဲ၍ က်င္႔ရ ခက္သလို ခြဲ၍လည္းမရတတ္။ အေျခအေန ႏွင္႔ အခ်ိန္ အခါကို လိုက္၍ က်င္႔ႏိုင္သည္။

ေက်ာင္းသားမ်ားႏွင္႔ အကိုက္ညီဆုံး သာဓက ကို ေပးရလ်ွင္
How are you?
I'm OK. Thanks. ဆိုလ်င္ ေမတၱာ ပြားႏိုင္သည္။
How is everything?
Not very good. I'm having a lot problems. ဆိုလ်င္ ကရုဏာ ပြားရ သည္။
How is everything?
Great! I didn't expect that much. Actually, the result was much better than I expected. ဆိုလ်င္ မုဒိတာ ပြားရသည္

ဥေပကၡာက အနည္းငယ္ကြဲသည္။ ေမတၱာ၊ ကရုဏာ၊ မုဒိတာထားပါလ်က္ အက်ိဳးဆက္ ( သုိ႔ ) တုန္႔ျပန္မႈက အေၾကာင္း အမ်ိဳးမ်ိဳးေၾကာင္႔ ပုံစံ ကြဲႏိုင္ သည္။
ထိုအခါေရာက္မွ ငါလည္းတတ္ႏိုင္သေလာက္ လုပ္ခဲ့ျပီးျပီ၊ က်န္တာေတာ႔ ကံစီမံရာပဲ ဟု စိ္တ္သက္သာေအာင္ ပညာျဖင္႔ ထားျခင္းျဖစ္သည္။
ဤသည္က " မညီညြတ္ေသာ ေျမျပင္၌ ဟန္ခ်က္ ညီညီ ေလ်ွာက္ျခင္း " ျဖစ္သည္။

ဥေပကၡာအေပၚ လြဲမွားေသာ အျမင္ႏွင္႔ ေဝါဟာရ အခ်ိ႕

မ်က္ကြယ္ျပဳ၊ ရက္စက္၊ စိမ္းကားျခင္း စသည္တို႔ႏွ႔င္ ဥေပကၡာ အထူး
မ်က္ကြယ္ျပဳ၊ ရက္စက္၊ စိမ္းကားျခင္း စေသာ ေရွး တရားတို႔ က ေလာ ဘ၊ ေဒါသ၊ ေမာဟ တို႔၏ ထုတ္ကုန္ျဖစ္ျပီး ဥေပကၡာ က သမာဓိ ပညာ၏ ထုတ္ကုန္ျဖစ္သည္။ လုံးဝမတူပါ။
ဗိုက္ အလြန္ဆာေနစဥ္ စားေကာင္းေသာက္ဖြယ္ အနံ႔ရလ်ွင္ ခံရခက္သလို နာလည္မႈ မပါေသာ ေလာဘက ထိမ္းရခက္သည္။
စားေကာင္းေသာက္ဖြယ္ အနံ႔ရေသာ္လည္း မိမိက ဗိုက္ဝေနလ်င္ ထို အနံ႔က သိပ္ဒုကၡ မေပးႏိုင္သလို ပညာပါက ေလာဘကို ထိမ္းထားလိူ႔ရသည္။
အက်ိဳး အေၾကာင္း မသိရလ်င္ တစ္ခုခုကို ေဒါသ ျဖစ္ရသည္။ အက်ိဳး အေၾကာင္း သိလိုက္ရလ်င္ ေဒါသ ေျပသြားသည္။
ထို႔အတူ မ်က္ကြယ္ျပဳ၊ ရက္စက္၊ စိမ္းကားျခင္း စသည္တို႔က အတၱကို အေျခခံျပီး ကိုယ္႔အလိုအတိုင္း တစ္ဖက္သားက မျဖစ္လာသျဖင္႔ ခံစား ရေသာ ခံစားမႈျဖစ္သည္။
ဥေပကၡာက နားလည္မႈကို အေျခခံသည္။ အဇၩတၱ၌ ျဖစ္တတ္ေသာ ေသာမနႆ၊ ေဒါမနႆ ေဝဒနာမ်ားမွ လြတ္သြား သည္။
စိတ္ျငစ္၍ စိတ္မတည္ျငိမ္သလို အေပ်ာ္လြန္လ်င္လည္း စိတ္မတည္ျငိမ္။ ဥေပကၡာက ဤ အစြန္း ႏွစ္ဖက္မွ လြတ္သြားျပီး တည္ျငိမ္သြားသည္။
ဤသည္က " မညီညြတ္ေသာ ေျမျပင္၌ ဟန္ခ်က္ ညီညီ ေလ်ွာက္ျခင္း " ျဖစ္သည္။
ဥေပကၡာ လည္း ခံစားမႈသာျဖစ္သည္။ သို႔ေသာ္ ထို ခံစားမႈက ခမ္းနားသည္။ စိတ္ကို လုံျခံဳမႈ ရေစသည္။

Equanimity
Equanimity is a calm state of mind and attitude to life so that one does not lose one’s temper or get upset.
Equanimity: a state of mind that regards all beings and natural processes with impartiality, free from attachment and aversion.

Mainly two types of Equanimity:
Equanimity towards beings and natural processes .

Three practices to acquire that.
1 ) Concentration: Initial application. Sustained application. Joy. Happiness/ equanimity. One pointedness.
2 ) Insights: Knowing things/processes the way they are, arising and falling away.
3 ) Loving-kindness, compassion, appreciation and equanimity.

Caranti visamam samam- walking evenly on the uneven.

Misunderstanding with:
Don't bother, don't care, give a cold shoulder and equanimity.
While one is the product of anger, ignorance and selfishness, the other is the product of proper understanding and maturity.

May you all be calm and peaceful!
Bhante Cittara


 ကမ္းလက္ 

ဗုဒၶဘာသာႏွင့္ စစ္တပ္ ( ၂ )

“ စစ္သားတစ္ေယာက္ဟာ (တိုင္းျပည္ရဲ့ စစ္သားအစစ္အမွန္လား၊ ေၾကးစားစစ္သားလားဆိုတာေတြ ကြဲကြဲျပားျပား ေဖာ္ျပ မထား ပါဘူး။) တိုက္ပြဲမွာ က်ဆံုးခဲ႔ရင္ နတ္ျပည္ကိုေရာက္ႏုိင္ပါသလား” တဲ့။
    ဘုရားရွင္ရဲ့အေျဖက တိတ္တိတ္ေနလိုက္ျခင္းပါ။
    ေမးတဲ့ပုဂၢဳိလ္က ဇြတ္အတင္းေမးလာေတာ့မွ-
    “သူတပါးကို ေသေစလိုတဲ့ ေစတနာဆိုးနဲ႔ ေသသြားသူအတြက္ ဒုတိယဘဝက ငရဲနဲ႔ တိရိစၧာန္ပဲ ျဖစ္ႏိုင္တယ္” လို႔ ဘုရားရွင္ က ေျဖၾကားခဲ့ပါတယ္။

Buddhism and the Role of the Armed Services.
By: Peter Harvey.

ဗုဒၶဘာသာရဟန္းေတာ္ေတြဆိုရင္ ၂၂၇ - သိကၡာပုဒ္ေတြကို ေစာင့္ထိန္းထားၾကရပါတယ္။ အဓိကက သတၱဝါ၊ အေျခအေနေတြကို စိတ္ရွည္သည္းခံဖို ့လမ္းညႊန္ထားတဲ့ သေဘာတရားပါ။ ဗုဒၶဘာသာရဟန္းေတာ္ေတြမွ မဟုတ္ပါဘူး။ ေသနတ္ကိုင္ထားတဲ့ စစ္ သားေတြ ဟာလည္း စိတ္ရွည္သည္းခံဖို ့ လိုပါတယ္။ ေလာကီအာရံုေတြနဲ ့့ဖ်ားေယာင္းတာကို ရဟန္းေတြခံေနရသလိုမ်ိဳး စစ္သားေ တြ ဟာလည္း စစ္ပြဲ၊ ရန္သူေတြရဲ့ဖ်ားေယာင္းမႈကို ခံေနၾကရတာပါ။
     “ျမတ္စြာဘုရားက စစ္သူၾကီးေကာင္း၊ စစ္သားေကာင္းတစ္ေယာက္ရဲ့ဂုဏ္ရည္နဲ ့ပတ္သတ္လို ့ ပေသနဒီေကာသလမင္းၾကီးကို မိန္ ့ဆိုခဲ့ဖူးပါတယ္။
ေကာင္းေကာင္းေလ့က်င့္ေပးထားသူျဖစ္ရမယ္။
အေတြ ့အၾကံဳရင့္က်က္ရမယ္
သတၱိရွိသူျဖစ္ရမယ္။
အထူးသျဖင့္ ေလးစားထုိက္သူဆိုရင္ ေလးစားမႈရွိေနရမယ္ - တဲ့။ ”
(S-N-1 98, 99, Samyutta Nikaya (Th) Physe Davids.)
ဒါကိုၾကည့္ရင္ ဒီေန ့က်ေနာ္တို ့ဒီေခတ္စစ္တပ္ရဲ့ ဥေပေဒတစ္ခ်ိဳ ့ဟာ ဗုဒၶဥပေဒေတြနဲ ့ ဆက္စပ္ေနတယ္ ဆိုတာ ကို ေတြ ့ျမင္ရပါ တယ္။

ငါးပါးသီလနဲ႔ သမၼာအာဇီဝ-

    ဗုဒၶဘာသာရဲ့ ကိုယ္က်င့္နဲ႔ပတ္သက္လို႔ ငါးပါးသီလက အခ်ဳပ္ပါပဲ။

    ၁။ ပါဏာတိပါတ - လူ၊ တိရိစ ၦာန္ သက္ရွိမွန္သမွ်ကို တိုက္ရိုက္အားျဖင့္ျဖစ္ေစ၊ သြယ္ဝိုက္ေသာအားျဖင့္ျဖစ္ေစ၊ တစ္ေယာက္ေယာက္ကို ေစခိုင္း၍ျဖစ္ေစ သတ္ျဖတ္ျခင္း
    ၂။ မေပးတဲ့ သူတပါးပစၥည္းကို ခိုးယူျခင္း၊ လိမ္ယူျခင္း၊ ႏိုင့္ထက္စီးနင္းယူျခင္း
    ၃။ ကာေမသု မိစ ၦာစာရ
    ၄။ မုသာဝါဒ
    ၅။ သုရာေမရယ - လူရဲ့သတိမွတ္ဥာဏ္ကို ခြ်တ္ယြင္းေစႏိုင္တဲ့ အရက္ေဆးဝါးစတာေတြ သံုးစြဲျခင္း။
    ငါးပါးသီလဆိုတာ တကယ္ေတာ့ ေ႐ႊစည္းမ်ဥ္း၊ ေရႊဥပေဒေတာ္ပါ။ ဘယ္သူမွ ဒုကၡမေရာက္ခ်င္ဘူး။
လူတိုင္းေပ်ာ္ရႊင္ခ်င္တယ္။ ဒီေတာ့ သူမ်ားဒုကၡေရာက္ေအာင္ မလုပ္နဲ႔။ သူမ်ားစိတ္ခ်မ္းသာပါေစ။ ဒါပါပဲ။ ေနာက္ၿပီး ငါးပါးသီလနဲ႔ ဆက္စပ္ၿပီး သတိေပးထားတာက မွားယြင္းတဲ့ အသက္ေမြးဝမ္းေၾကာင္းမွဳဆီကို ေရာက္မသြားေစဖို႔ပါ။ မွားယြင္းတဲ့ အသက္ေမြးမွဳနဲ ႔ပတ္သက္လို႔ ဗုဒၶဘာသာက စာရင္းျပဳစုေပးထားတာေတြက လက္နက္ေရာင္းဝယ္မွဳ၊ တိရိစ ၦာန္ရဲ့ အသားေရာင္းဝယ္မွဳ၊ အဆိပ္ေရာင္းဝယ္မွဳ၊ လူေရာင္းဝယ္မွဳနဲ႔ မူးယစ္ေသစာေရာင္းဝယ္မွဳေတြပါ။

စစ္သားတစ္ေယာက္နဲ႔ ဗုဒၶဘာသာရဲ့တန္ဖိုးမ်ား

လက္နက္အေရာင္းအဝယ္လုပ္တယ္ဆိုတာ စစ္သားနဲ႔ မဆိုင္ပါဘူး။ အေရာင္းအဝယ္လုပ္တဲ႔ လက္နက္ပြဲစားေတြနဲ႔ပဲ ဆိုင္တယ္။ ဒါေပမယ့္ စစ္သား(သို႔) စစ္တပ္နဲ႔ တစ္နည္းနည္းဆက္စပ္ေနရင္ ဗုဒၶဘာသာတစ္ေယာက္အေနနဲ႔ စဥ္းစားစရာေတြ အမ်ားႀကီး ရွိေနမွာ အေသအခ်ာပါပဲ။ ဗုဒၶဘာသာက ဘာမွမေျပာခဲ့ပါဘူး။ ဟိႏၵဴဘာသာရဲ့ က်မ္းစာတစ္ခုျဖစ္တဲ့ ဘဂဝါဂီတမွာေတာ့ " လူတစ္ေ ယာက္ဟာ ေမြးဖြားစဥ္ကတည္းက တိုင္းျပည္တာဝန္ကို ထမ္းေဆာင္ဖို႔ ခတၱိယမ်ိဳးမွာ ေမြးဖြားလာတယ္။ ဒီလို စစ္တပ္ တာဝန္ကို ထမ္းေဆာင္ေနရျခင္းကပင္ ဘာသာေရးတာဝန္တစ္ခုကို ထမ္းေဆာင္ေနသလိုပါ။ စစ္တပ္က လိုအပ္လာတဲ့အခါ ေရွ႕တန္းစစ္မ် က္ႏွာကို ထြက္တယ္။ စစ္တိုက္ရင္း အသက္ဆံုးရွဳံးခဲ့ရတယ္ဆိုရင္ေတာင္မွ ေသရင္နတ္ျပည္ေရာက္တယ္” လို႔ ဘဂဝါဂီတမွာ ေဖာ္ျပထားပါတယ္။ လူေတြအမွတ္မွားေနတဲ့ကိစၥက ဒီစကားကုိ ဗုဒၶဘာသာကပဲ ေျပာခဲ့သလိုလို ထင္ေနျခင္းပါ။ (ရဲေသာ္ မေသ၊ ေသေသာ္ ငရဲမလား- ဟာ ဘဂဝါဂီတ ဟိႏၵဴအယူအဆဆိုတာ ဆရာႀကီးတို႔ သိႏိုင္ပါေစ- ဘာသာျပန္သူ)

ဒီျပႆနာမ်ိဳးပဲ ဘုရားရွင္ကို ေမးေလွ်ာက္ခဲ့ဖူးပါတယ္။
 “ စစ္သားတစ္ေယာက္ဟာ (တိုင္းျပည္ရဲ့ စစ္သားအစစ္အမွန္လား၊ ေၾကးစားစစ္သားလားဆိုတာေတြ ကြဲကြဲျပားျပား ေဖာ္ျပမထားပါဘူး။) တိုက္ပြဲမွာ က်ဆံုးခဲ႔ရင္ နတ္ျပည္ကိုေရာက္ႏုိင္ပါသလား” တဲ့။
    ဘုရားရွင္ရဲ့အေျဖက တိတ္တိတ္ေနလိုက္ျခင္းပါ။
    ေမးတဲ့ပုဂၢဳိလ္က ဇြတ္အတင္းေမးလာေတာ့မွ-
    “သူတပါးကို ေသေစလိုတဲ့ ေစတနာဆိုးနဲ႔ ေသသြားသူအတြက္ ဒုတိယဘဝက ငရဲနဲ႔ တိရိစ ၦာန္ပဲ ျဖစ္ႏိုင္တယ္” လို႔ ဘုရားရွင္ က ေျဖၾကားခဲ့ပါတယ္။ တကယ္ေတာ့ စစ္သားတစ္ေယာက္ရဲ့ တာဝန္ေတြဟာ မ်ားျပားလွပါတယ္။ ၿငိမ္းခ်မ္းေရးအတြက္ ၾကားဝင္ေျဖရွင္းေပးရတာ၊ ျပည္တြင္းမၿငိမ္မသက္ကိစၥေတြရွိလို႔ အေရးေပၚ ထိန္းသိမ္းရတာ၊ အကူအညီေပးရတာ၊ ကိုယ့္ႏိုင္ငံ ကိုယ့္လူမ်ိဳးကို ကာကြယ္ရတာ၊ စံုလို႔ပါပဲ။
    ဒါေပမယ့္ အေႏွးနဲ႔အျမန္ပါပဲ။ ပံုစံတစ္မ်ိဳးမ်ိဳးနဲ႔ သတ္ျဖတ္မွဳေတြ ပါလာတတ္ပါတယ္။ ဗုဒၶဘာသာအရ ေစတနာနဲ႔သာ သတ္လို႔ကေတာ့ ဘယ္လိုသတ္ျဖတ္ျခင္းကိုမွ ေကာင္းေသာသတ္ျဖတ္ျခင္းလို႔ ဆိုမထားပါဘူး။ ဒါေပမယ့္ ေနရာနဲ႔ အေျခအေနေတြကိုေတာ့ ထည့္သြင္းစဥ္းစားရပါလိမ့္မယ္။ အျပစ္မဲ့တဲ့ ျပည္သူေတြကို သက္သက္မဲ့ သတ္ျဖတ္လာႏိုင္တဲ့ အေနအထားေတြမွာဆိုရင္ေတာ့ မလြဲသာမေရွာင္သာ ျပည္သူကိုကာကြယ္ရင္း တစ္ဖက္သားကို ပစ္သတ္လိုက္ရတာမ်ိဳးေတြ ရွိလာမွာပါပဲ။ ဒါဆိုရင္လည္း ေသေစတဲ့ေစတနာကို ကာကြယ္လိုတဲ့ ကရုဏာနဲ႔အစားထိုးၿပီး သံုးသပ္လိုက္ရေတာ့မွာပါ။ ဒီလိုအေနအထားမ်ိဳးကို ကြ်န္ေတာ္တို႔ ဘာသာစကားနဲ႔ “necessary evils” လို႔ ေခၚပါတယ္။



( ဆက္ရန္ )


 ကမ္းလက္ 

ကိုယ္႔ ငါးခ်ဥ္နဲ႔ ကိုယ္


ဒီလမွာ ရီဒါး ဒိုင္ဂ်က္က ႏွစ္ ၉၀ ျပည္႔ျပီလို႔ ဆိုပါတယ္။ ႏွစ္ ၉၀ အတြင္း သူတို႔ အႀကိဳက္ဆုံးစာေလးေတြကို ျပန္ေဖာ္ျပထားပါတယ္။ ဒီေန႔ အလုပ္ နည္းနည္း ရွဳပ္ေနလို႔ သူတို႔လည္းႀကိဳက္၊ ကိုယ္လည္းႀကိဳက္၊ ျပဳံးစရာ လည္းေကာင္းတဲ႔ စကားေလးႏွစ္ခြန္းကိုပဲ ဘာသာျပန္ေပးလိုက္ပါတယ္။

ျပဳံးစရာေကာင္း သလို ၾကည္ႏူးစရာလည္း ေကာင္းပါတယ္။ ဇနီးကို ဘယ္ေလာက္ခ်စ္ေၾကာင္း ညႊန္းဆိုၾကသမ်ွေတြထဲမွာ အလွဆုံး စကားလို႔ေတာင္ ရီဒါး ဒိုင္ဂ်က္ကေတာ႔ ဆိုခ်င္ပါတယ္။
မစၥတာ Joseph H. Choate ကို လူတစ္ေယာက္က ေမးတယ္
" ဒီဘဝမွာ Joseph H. Choate သာ ျဖစ္ခြင္႔ မရခဲ႔ဘူးဆိုရင္ မစၥတာ Choate ျဖစ္ခ်င္တဲ႔လူက ဘယ္လိုလူမ်ိဳး ျဖစ္ႏိုင္ပါသလဲ "
သူက စဥ္းစားေတာင္ မေနဘဲ ခ်က္ခ်င္း
" မစ္စက္စ္ Choate ရဲ႕ ဒုတိယ ခင္ပြန္း ျဖစ္ခ်င္ပါတယ္ " တဲ႔။ သူ႕ ဇနီး ဟတ္ထိႏိုင္တာေပါ႔။
By: Williom I Jones. RD Feb, 1930

Mrs Agatha Christine က စုံေထာက္ ဝတၳဳေတြေရးတဲ႔ စာေရးဆရာမပါ။ သူမ အမ်ိဳးသားက ေရွးေဟာင္း သုေတသနဆရာျဖစ္ ျပီး အေရးႀကီး ရွာေဖြ တူးေဖာ္စရာေတြရွိလို႔ ဘဂၢဒက္ မွာ အေနမ်ားတာယ္၊ ဒီေတာ႔ သူမဘဝက လည္း ဘဂၢဒက္က ခြာမရ ျဖစ္ေနခဲ႔ရ တာေပါ႔။ သူမ အမ်ိဳးသားရဲ႕ ဝါသနာနဲ႔ သူ႕ အလုပ္အေပၚမွာ စိတ္မပ်က္ဘူးလား ေမးေတာ႔ Mrs Agatha Christine က
" ေရွးေဟာင္း သုေတသန ပညာရွင္ ခင္ပြန္းဆိုတာ အမ်ိဳးသမီးတစ္ေယာက္ ရႏိုင္တဲ႔ ခင္ပြန္းေတြထဲမွာ အေကာင္း ဆုံး ေ ယာက်္ားေတြပဲ၊ သူတို႔က ေရွးက်ေလေလ စိတ္ဝင္စားေလေလ၊ က်မ အရြယ္ ရလာေလေလ သူက စိတ္ဝင္စားေလေလပဲ " တဲ႔။
RD, Mar, 1952.


ဇင္ေဝေသာ္

စကာား " စစ္ " ပြဲ


၁ ။ မုသာဝါဒ။ စစ္ေၾကျငာျခင္း။
 ေစတနာဆိုး မုသာဝါဒဟာ လူမႈေရးျပႆနာ အားလုံးရဲ႕ ေရေသာက္ျမစ္။

၂ ။ ဖရုသဝါစာ။ အေသခံ ဗုံးေဖာက္ခြဲျခင္း။ 
တစ္ဖက္သား နာက်င္ဖို႔ သူကိုယ္တိုင္ အနာခံဖို႔ အသင္႔ျပင္ထားျခင္း။ ေရွာင္ဖို႔ သိပ္မလြယ္တဲ႔ အကြာအေဝးေရာက္မွ ဖရုသဝါစာကိုေရာ အေသခံ ဗုံးခြဲသူကိုပါ ေတြ႔ျမင္ခြင္႔ရ။ ႏွစ္ဦး ႏွစ္ဖက္ ထိခုိက္၊ အနာတရ ျဖစ္ဖို႔မ်ား။

၃ ။ ပိသုဏဝါစာ။ စႏိုက္ပါလို တိုက္ခိုက္ျခင္း။ 
ပိသုဏဝါစာေျပာတတ္သူက ေရွ႔မွာ မေျပာ၊ ကြယ္ရာကေန ေဆာ္တယ္။  ဖရုသဝါစာေလာက္ပင္ လူမဆန္၊ သတၱိမရွိ။ မုသာဝါဒ ေျပာသူေလာက္လည္း ( မဟုတ္တာေတာ႔ မဟုတ္တာေပါ႔ ) အရည္အခ်င္း မရိွ။ တစ္ေယာက္နဲ႔ တစ္ေယာက္သာ နားလည္မႈလြဲ၊ ဘယ္သူ႕လက္ခ်က္လည္းဆိုတာ ခ်က္ခ်င္း မသိရ။ က်ည္ဆံေတြသာ ေရာက္ ေရာက္လာတယ္ ဘယ္သူက ပစ္ေနမွန္း မသိရတတ္။

၄ ။ သမၼပၹလာပ။ မစ္စ္ ဖိုင္းယား၊ လြဲမွား ပစ္မိ၊ ဗုံးခ်မိျခင္း။ 
တစ္ဖက္သားကို နာက်င္ေစဖို႔ ဆႏၵမရွိ။ ဒါေပမယ္႔ သူ႕ေၾကာင္႔ တစ္ဖက္သားမွာေတာ႔ မ႐ွဳမလွ။ ေစတနာ မပါေတာ႔ လက္တုန္႔ျပန္လို႔လည္းမရတတ္။ တခ်ိဳ႕က ေစတနာဆိုးမပါ၊ သူေျပာခ်င္ရာ သူေျပာတယ္၊ ဂ႐ုမစိုက္ေတာ႔  ေျပာတာေတြက တစ္ဖက္သားကို သြား သြားထိ။ သူကမသိ။ သိေတာ႔မွ " ေဆာရီး၊ အဲသလို မရည္႐ြယ္ခဲ႔မိ " တဲ႔။

ေခြးက လူေတြ အိပ္ယာက ႏိုးေစလိုတဲ႔ ေစတနာ မပါ။ သူ ေဟာင္ခ်င္လို႔သာ ေဟာင္တယ္။ ဘာ႔ေၾကာင္႔ပဲ ေဟာင္ေဟာင္ လူ အိပ္ယာက ႏိုးတာကေတာ႔ အတူတူပဲ။
( ေစာေနလတ္၊ လူလားမေျမာက္ေသးေသာ အေတြးမ်ားမွ )


 ကမ္းလက္ 

ေယာက်္ားနဲ႔ ဘစ္ဂါး အင္းေမ႔ဂ်္


ေယာက်္ားဆိုတာက မိန္းမ ေမြးေန႔၊ မဂၤလာ ႏွစ္ပတ္လည္ေန႔ စတာေတြကို သိပ္ သတိရတတ္တာမ်ိဳး မဟုတ္ဘူး။
သူတို႔ကို ဂ႐ုမစိုက္ရလား လို႔ သြားမေျပာနဲ႔ ပိုျပီးအေရးႀကီးတာေတြ အာ႐ုံစိုက္ေနရလို႔ လို႔ ေျပာတတ္ၾကတယ္။
အဂၤလိပ္လို နည္းနည္းပါးပါး တီးမိ ေခါက္မိ ျမန္မာေတြဆိုရင္ ဘစ္ဂါး အင္းေမ႔ဂ်္ ( Bigger image ) ကို ေဖာ႔ကပ္စ္ ( focus ) လုပ္ေနရတာ ဘယ္ သတိရႏိုင္မလဲ လို႔ေတာင္  ေျပာဦးမယ္။
ေယာက်္ားတစ္ေယာက္က ဒီႏွစ္ေတာ႔ ရန္လုပ္မခံရေအာင္ ဆိုျပီး ဘယ္လင္တိုင္း ေဒး ကို သတိရတာနဲ႔ ခ်စ္သူမ်ားေန႔ ကတ္ လွလွေလး တစ္ခု ဝယ္ျပီး သူ႕မိန္းမကို လက္ေဆာင္ေပးတယ္။
ေပ်ာ္သြားတဲ႔ သူ႕မိန္းမရဲ႕ အေပ်ာ္က ခဏပဲ ခံ တယ္။ ေနာက္ေတာက္ေတာက္ ကတ္ထဲမွာ ေရးထားတာက
" With Deepest Sympathy ” တဲ႔။
ဒီေတာ႔ မွ ကတ္ထဲမွာ ေရးထားတာကို မဖတ္ခဲ႔မိေၾကာင္း သတိရတယ္ တဲ႔။
ေယာက်္ားဆိုတာ ဘစ္ဂါး အင္းေမ႔ဂ်္ကိုပဲ ေဖာ႔ကပ္စ္ တယ္ဆိုတာ ( သို႔ ) တခါတခါ အူလည္လည္ ဆိုတာ ရွင္းေနတာပဲ။

လူမွားဗ်ဴးတဲ႔ ဘီဘီစီ

အျပစ္ကင္းတဲ႔ အမွားေတြကို ျပန္ၾကည္႔ရင္ ဘီဘီစီ တို႔ လုပ္ခ်လိုက္တဲ႔ အမွားက ပိုျပီး ေပၚျပဴလာျဖစ္တယ္။
တကယ္တမ္း အင္တာဗ်ဴးရမွာက Kewney ဆိုတဲ႔ ပုဂၢိဳလ္၊ သူက Newswireless.net ရဲ႕ အယ္ဒီတာ။ ဗ်ဴးလိုတဲ႔ အေၾကာင္းက " Apple vs Apple court case " ပါ။
သူ႕ အစား ကမၻာကို ရုပ္သံလႊင္႔ေနတဲ႔ အခန္းထဲေခၚျပီး  ဘီဘီစီ အင္တာဗ်ဴးလိုက္တာက ကြန္ဂို ႏိုင္ငံသား  ဂိုးမား ( Goma ) ဆိုတဲ႔လူျဖစ္ေနတယ္။
ဂိုးမားကလည္း ေဒတာနဲ႔ ပတ္သက္တဲ႔ အလုပ္တစ္ခုရဖို႔ ေလ်ွာက္လႊာ တင္ထားသူပါ။ သူက ေျပာတယ္။
" ေခါင္း ေတာ္ေတာ္စားသြားတယ္ဗ်ာ၊ အင္တာဗ်ဴးမွာ ေမးတာေတြကလည္း က်ေနာ္ ေလ်ွာက္ထားတဲ႔ အလုပ္နဲ႔ ဘာမွလည္း မဆိုင္ဘူး "
"  ဘီဘီစီ မွားခဲ႔တာနဲ႔ ပတ္သက္လို႔ လူေတြကို ျပန္ေျပာျပဖို႔ စိတ္ ကသိကေအာက္ မျဖစ္မိပါဘူး " တဲ႔။ ( သူက တကယ္လည္း ေလ်ွာက္ေျပာတယ္ )
သူမေျပာရင္ေတာင္ ဘီဘီစီ ကိုယ္တိုင္က ဒီ အင္တာဗ်ဴးကို ကမၻာလႊင္႔လိုက္ျပီးျပီပဲ။
ေတာ္ေတာ္ အူလည္လည္ႏိုင္တဲ႔ အင္တာဗ်ဴးဆိုပဲ။ ဒါမ်ိဳး အမွားက ဘယ္သူ႕ကိုမွ မထိခိုက္တဲ႔အျပင္ ရယ္ေတာင္ရယ္ရေသးတယ္။ ေကာင္းတယ္။
ဘီဘီစီ တို႔  ကမၻာေက်ာ္တယ္ဆိုတာ ဒါမိ်ဳးလည္း အင္တာတိန္း လုပ္တတ္လို႔။

( BBC News 'wrong Guy' is revealed
    Guy Goma
Guy Goma faced questions about the Apple vs Apple court case
The true identity of a man who was mistakenly interviewed on BBC News 24 has been revealed. )
ေပါ႔ေပါ႔ ပါးပါးေလးပါ

ဇင္ေဝေသာ္