ဒါက ဘာ“ဇ” ပါလိမ့္


တစ္ခါက အဘိဓမၼာဆရာတစ္ေယာက္ဟာ ရြာထဲကလူေတြကို “အသံ” နဲ႔ပတ္သက္လို႔ ရွင္းျပေနသတဲ့။

          “ မိုးၿခိမ္းသံ၊ ေတာ္လဲသံ၊ သစ္ကိုင္းက်ိဳးသံ၊ ေရစီးသံ စတဲ့အသံေတြက ဥတုေၾကာင့္ သက္သက္ျဖစ္တဲ့ အသံေတြမို႔ “ဥတုဇ” အသံလို႔ ေခၚပါတယ္။ စကားေျပာသံ၊ ငွက္ျမည္သံ၊ ေတာက္ေခါက္သံ၊ ေလခၽြန္သံ၊ ၿငီးတြားသံ စတဲ့ အသံေတြကေတာ့ စိတ္၊ ဥတုဆိုတဲ့ အေၾကာင္းႏွစ္ပါးေၾကာင့္ ျဖစ္လာတာမို႔ “စိတၱဇ၊ ဥတုဇ” အသံလို႔ ေခၚပါတယ္”


          ရြာသားေတြကလည္း တယ္ဟုတ္ပါလားေပါ႔ေလ။ လသာသာေအာက္မွာ စိတ္ဝင္တစား နားေထာင္ေနၾကတုန္းမွာပဲ-

          “ ဘူ” ဆိုတဲ့ အသံႀကီးတစ္သံ လူေတြၾကားထဲက ထြက္လာသတဲ့။

        ဒါကို သိပ္ၿပီးစိတ္မႏွ႔ံရွာတဲ့ လူတစ္ေယာက္က-

          “ဆရာႀကီးခင္ဗ်ား၊ အခုနက ျမည္သြားတဲ့ “ဘူ” ဆိုတဲ့ အသံႀကီးကေရာ ဘာ့ေၾကာင့္ျဖစ္တဲ့အသံလို႔ ထင္ပါသလဲခင္ဗ်ာ” လို႔ ေမးသတဲ့။

          အဘိဓမၼာဆရာႀကီးလည္း နည္းနည္းေတာ့ ေအာင္႔သြားတာေပါ႔။ ဒါေပမယ့္ဆရာႀကီး ဆိုေတာ့ ေျဖရေတာ့ မွာေပါ့။

          “သူ႔ဘာသာ ရိုးရိုးေလလည္တာဆိုရင္ ဥတုဇ၊ ဥတုေၾကာင့္။ မင္းစိတ္ပုပ္လို႔ ညွစ္ေပါက္လိုက္တာဆိုရင္ စိတ္၊ ဥတုေၾကာင့္ ျဖစ္တာမို႔ စိတၱဇ၊ ဥတုဇရုပ္” တဲ့။

          အေျဖၾကားေတာ့ အရူးက ( စိတ္မႏွ႔ံရံုပါ၊ ဆိုက္ကိုအဆင့္ မေရာက္ပါဘူး)-

          “ ဆရာႀကီး အေျဖေတြက ရွႈပ္လိုက္တာဗ်ာ။ တကယ္ေတာ့ ဒီအသံက ဘာေၾကာင့္မွ မဟုတ္ဘူး။ ပဲႀကီးေလွာ္နဲ႔ ဆူးပုပ္ရြက္ေၾကာင့္ ျဖစ္တာ။ ေခၚျခင္းေခၚ ပဲႀကီးေလွာ္ ဇ၊ ဆူးပုပ္ရြက္ ဇရုပ္(အသံ) လို႔ ေခၚရမွာပါဗ်ာ။ လြယ္ေနတာကို ရွႈပ္ေအာင္လုပ္ၾကတယ္ဆိုၿပီး ထြက္သြားေလေတာ့သတဲ့။

          ငတူးေရ၊ ခက္ပံုက အရူးဆိုေတာ့လည္း ဘာမွျပန္ေျပာလို႔ မရဘူးေလကြယ္။ အဘိဓမၼာစကားဝိုင္းႀကီးလည္း ပ်က္ကေရာ။

          ဟဲ…ဟဲ၊ ပဲႀကီးေလွာ္ ဇ၊ ဆူးပုတ္ရြက္ ဇ တဲ့၊ ဟုတ္ေတာ့ ဟုတ္သား။


                                                                                            ဦးကိုေမာင္






















Copyright © 2011 ကမ္းလက္. All rights reserved.

❄ အနိစၥ ႐ုိးျပတ္ေတာ ❄

ဒီ သကၠရာဇ္ေတြေပါ႔ကြယ္
အ႐ြယ္တင္ေနခ်က္က
ဆယ္စုႏွစ္ တစ္သားေမြးတိုင္း
တစ္ေသြးလွတယ္။

တို႕မွာသာ
ဆာေနတဲ့ ကမၻာေျမက
လ်ွာတစ္ၿပင္ျပင္နဲ႔ စားမလို႔
ေကြ်းထားရတဲ႔ တို႕ခႏၶာကိုယ္
တစ္သားမွမေမြးရဘဲ တစ္ေသြးခ်င္းဆုတ္
ဒီ ဆယ္စုကို စာရင္းခ်ဳပ္ေတာ႔
အေမအို ေရအိုးတစ္လုံး က်ကြဲ ခဲ့။

ဗိုလ္ေအာင္ဒင္လုိ ရီတဲ့ ဒီ ဆယ္စုႏွစ္နဲ႕
ေသနတ္ခ်င္း ယွဥ္ပစ္မလို႔ က်ည္ထိုးတုန္း
အေဖတစ္သက္လံုး ေဆာင္းခဲ့တဲ႔ ဝါးခေမာက္
က်ေပ်ာက္ခဲ႔ရျပန္ေပါ့
ခြင့္လႊတ္ေတာ့အေဖ ေရ။

ဒီ ဆယ္စုႏွစ္ေတြ အတြင္း
ဘာေတြရင္းလို႔ ဘာေတြျမတ္သလဲ
အဲ သစၥာႏွစ္ေရာင္ ႏႇင္းဆီတစ္ပြင့္
အိပ္မက္ထဲ ျဖစ္ျဖစ္ ပြင့္ေစရမယ္။

သစၥာနယ္အဝင္ဟာ ခရီးၾကမ္းေၾကာင္း
အေဖ ေကာင္းေကာင္း ညႊန္ျပခဲ့။
စားသံုးသူ သကၠရာဇ္ကို
သစၥာနဲ႔ျဖဳိမွ ျပိဳသကြဲ႔။
ကိုယ္႔ေတာင္ပံ တစ္စံုကို အားနာလု႔ိ
မုန္တိုင္း တစ္ခ်ိဳ႕ကို ကြင္းပါရေစ အေမ။

ေနာက္ ဆယ္စုႏွစ္မွာ
သစၥာႏွစ္ ပခံုးဦးမွာမွီဖ႔ုိ
စီးခ်င္းထိုးရမဲ့ အတၱတို႔ ေဝေဝစီ။

တေ႐ြ႕ေရြ႕မုိ႕ပါ
လာေတာ့ လာေနပါတယ္
အေဖနဲ႕ အေမ့ ဆီ။ ။


ဇင္ေ၀ေသာ္









Copyright © 2012 ကမ္းလက္. All rights reserved.

သားအတြက္ စကားလက္ေဆာင္

ဘုရားရွင္ကိုယ္ေတာ္ျမတ္ တရားေဟာေကာင္းေတာ္မူခ်က္က ရာဟုလာကိုယ္ေတာ္ေလးကို ရာဟုလာေလးနဲ႔တန္ေအာင္ ရိုးရိုးေလးဆံုးမေတာ္မူခဲ့တယ္။ ခက္တာက ဆုထားတို႔လူႀကီးေတြက မလိုက္နာႏိုင္ေသးတာ။

"If there is a deed , Rahula, you wish to do, reflect thus:
Is this deed conducive to my harm,
Or to others' harm,
Or that of both?
Then is this a bad deed entailing suffering.
From such a deed you must resist."

"ခ်စ္သား၊ တစ္ခုခုလုပ္ေတာ့မယ္ဆို ဒီလိုေလးစဥ္းစား...
သားကို ထိခိုက္နာက်င္ေစမလား၊
သားသူငယ္ခ်င္း၊ ေဖေဖ ေမေမ ၊ ဘိုးဘိုးဘြားဘြားတို႔ကို 
ထိခိုက္နာက်င္ေစမလား၊
သားကိုေရာ သူတို႔ကိုပါ ထိခိုက္နာက်င္ေစမလား၊
နာက်င္ေစတယ္ဆို - ဒါမ်ိဳးေတြကို မလုပ္နဲ႔၊
ဒါက အကုသိုလ္" ။    ။

"If there is a deed you wish to do, reflect thus:
Is this deed not conducive to my harm,
Nor to others
harm,
Nor to that of both?
Then is this a good deed entailing happiness.
Such a deed you must do again and again."


"သားတစ္ခုခု လုပ္ေတာ့မယ္ဆို ဒီလိုေလးစဥ္းစား...
ဒါလုပ္ရင္ သားေပ်ာ္ေပ်ာ္ရႊင္ရႊင္ရွိမလား၊
သားသူငယ္ခ်င္းေတြ၊ ေဖေဖ ေမေမ ၊ ဘိုးဘိုးဘြားဘြားေတြေရာ ေပ်ာ္
ရႊင္မလား၊
သားေရာ သူတို႕ကိုပါ ေပ်ာ္ရႊင္ေစမလား
ေပ်ာ္ရႊင္တယ္ဆို - ဒါမ်ိဳးကိုလုပ္ ။
ခဏ ခဏလုပ္ ၊ ဒါက ကုသိုလ္ ။"

Majjhima Nikaya, Rahulovada Sutta.
မဇၥ်ိမနိကာယ ၊ ရာဟုေလာ ဝါဒသုတ္



  ဆုထားမ်က္ခ်ယ္


















Copyright © 2011 ကမ္းလက္. All rights reserved.

လက္ညွိဳး

လက္ညွိဳး ()
ေဒၚေစာ႐ွင္ ဆီမွာ ထူးဆန္းမွဳ ႏွစ္ခု႐ွိတယ္၊တစ္ခုက ေလယဥ္သံၾကားရင္ နားကို လက္ဝါးနဲ႔ အုပ္ထားတတ္တာရယ္ ေနာက္တစ္ခုက လက္ၫွိဳးေလး တစ္ေခ်ာင္း ျပတ္ေနတာရယ္ပါ။ေလယဥ္သံၾကားလို႕နားကိုလက္နဲ႔အုပ္တာကေတာ့ ဂ်ပန္ေခတ္က ပါလာတဲ႔သနားစရာဆိုက္ကိုပါ။ဂ်ပန္ေတြကနားကပ္ျဖဳတ္ရတာခက္ေနရင္နားကိုျဖတ္ယူ တတ္ၾကတယ္လို႔ ေျပာၾကပါတယ္။ ဒါေတြကို ျမင္ရင္း ေၾကာက္ေၾကာက္နဲ႔ စိတ္ေရာဂါျဖစ္သြား႐ွာတာလို႔ ဆိုၾကပါတယ္။ လက္ညိွဳးေလး တစ္ေခ်ာင္း ျပတ္ေန႐ွာတာကေတာ႔ ကေလးဘဝတုံးကသူမ အစ္ကိုက အဂၤုလိမာလ လုပ္တန္းကစားရင္း သူမ လက္ညိွဳးေလးကုိ ျဖတ္လိုက္တာ လို႔ ဆိုၾကပါတယ။     ။

လက္ညွိဳး ()
သေရာ္စာေရးတဲ့ စာေရးဆရာ တစ္ေယာက္ေရးတာ ဖတ္ရဖူးတယ္၊ဇာတ္ေတာ္ေတြကို ဗြီဒီယုိျပန္႐ုိက္ရင္ ရံွဳးမွာ မေၾကာက္ရဘူးတဲ႔၊ဒါန႔ဲ႐ုိက္လိုက္ၾကတာဆင္ဆာလည္းတင္ေရာ အဂၤုလိမာလအေၾကာင္းကို ျပန္႐ုိက္တာ သံုးေယာက္ေတာင္ျပိဳင္တူျဖစ္ေနသတဲ႔။ဇာတ္ေတာ္တူတာ ထားေတာ၊့ဒါကိုကြဲသြားေအာင္ ဘာလုပ္ရမလဲ လို႕အၾကံေတာင္းေတာ့ သူတို႔က လက္ညွဳိးျဖတ္ရင္ တုိ႕က လက္ခလယ္ျဖတ္၊သူတို႔ကလက္ခလယ္ျဖတ္ရင္ တ႔ိုက လက္သူၾကြယ္၊ကိုျဖတ္၊ျဖတ္စရာ က်န္ပါေသးတယ္ တဲ့၊အၾကံေပး ေခါင္းေျပးပံုပါ။     ။

လက္ညွိဳး ()
အဂၤဳလိမာလက လက္ညိွဳးကိုျဖတ္တာလား၊ လက္သန္းကိုျဖတ္တာလား မသိဘူး၊တစ္ခ်ိဳ႕လူရဲ႕ လက္သန္းက တစ္ခ်ိဳ႕လူရဲ႕လက္ညိွဳးေလာက္႐ွိတယ္၊ ဒါကို သူ႕ဆရာက ဘယ္လို ခြဲသိမွာလဲ။အဂၤဳလိက ေတာ့လက္ေခ်ာင္းပါ။ထားေတာ့၊ အဂၤုလိမာလ တစ္ျဖစ္လဲ ဟႎသက ကဘာေၾကာင္႔လက္ညိွဳး ေတြျဖတ္တာပါလိမ့္။မဟုတ္မွလြဲေရာ ကိုယ္႔ အလုပ္ကို မလုပ္ဘဲ သူမ်ားကိုေလွ်ာက္ လက္ညိွဳးထုိးတတ္တဲ့ လူ႕ဘာဝကို သခၤန္းစာေပးခဲ့တာျဖစ္မွာ။လူေတြက မယူၾကလု႔ိသာ။     ။

လက္ညွိဳး ()
မသိေတာ့ဘူး၊အမိန္႔ေပးတာလည္း လက္ညွိး၊ အျပစ္ေျပာတာလည္း လက္ညိွဳး၊ ေကာင္းရာ မြန္ရာလမ္းညႊန္ျပသေပးတာလည္း ဒီလက္ညိွဳးပဲ၊ ေသနတ္ေမာင္းကိုဆြဲတာလည္း လက္ညိွဳးဆိုေတာ့။လက္ညိႇဳး မ႐ွိရင္ ေလာကၾကီး ဘယ္လိုေနမလဲ၊ စိတ္ဝင္စားရင္ ကူစဥ္းစားေပးၾကပါဦး။     ။

ဇင္ေ၀ေသာ္
(ကမ္းလက္)










Copyright © 2011 ကမ္းလက္. All rights reserved.

~ ေမတၱာ ~



ဘုရား႐ွင္ရဲ႕ေမတၱာေၾကာင့္ အမူးသမား နာဠာဂီရိဆင္ ဒူးေထာက္ ခဲ့တယ္။
ဒီေမတၱာပါပဲ သစၥက တစ္ေယာက္ကုိေတာ့ ပိုလို႕ေမာက္မာေစျပန္ေရာ။
ေမတၱာက လူထက္ တိရစာၦန္ကို ပိုစူးေစ ထင္ရဲ့။
ဘုရား႐ွင္ရဲ႕ ေမတၱာ ဆစ္ဂနယ္ အားနည္းလို႔ေတာ့ ဟုတ္ဟန္မတူ။
ေမတၱာကို လက္ခံမဲ့ သစၥကရဲ႕ ဒီဗိုက္စ္ေလး တစ္ခု ေပ်ာက္ေနလု႔ိပဲ ျဖစ္ရမယ္။
ျပီး။  ။





















Copyright © 2011 ကမ္းလက္. All rights reserved.