ကမ္းလက္ တစ္ႏွစ္ျပည္႔ အမွတ္တရ

အသက္ တစ္ႏွစ္ကို စိတ္လည္ျပန္ ၾကည္႔မိေတာ႔
မ်က္ေမွာက္ျပဳႏိုင္ခဲ႔တဲ႔ ေလာကီသစၥာ တခ်ိဳ႕ ေတြ႔ရတယ္
မ်က္ေမွာက္ျပဳခဲ႔ရတဲ႔ ေလာကဓံ တခ်ဳိ႕ ေတြ႔ရတယ္
တျမံဳ႕ျမံဳ႕ ဝါးရင္း ေက်နပ္ရတဲ႔ ေလာကဓံက
စက္တင္ဘာ နဲ႔ ေအာက္တိုဘာ အထိ ခပ္စိမ္းစိမ္းပါပဲ။

နာဝင္မခ်ိဳတဲ႔ အမွန္တရားေတြ လူငယ္ေတြနားမွာ ခ်ိဳခဲ႔လို႔  ေက်နပ္ရတုန္း
စကၤာပူ လာသင္႔ မသင္႔က ဘဝတခ်ိဳ႕ကို ေျပာင္းေစသလို " ကမ္းလက္ " လည္း ဘဝ ေျပာင္းခဲ႔တယ္။
သိပ္ႀကိဳက္တဲ႔ စာကို ဘာသာျပန္ဖိ႔ု လက္မတြန္႔ေပမယ္႔
ျဖစ္ႏိုင္ရင္ေတာ႔ ကိုယ္တိုင္ပဲ ခ်ေရးလိုက္ခ်င္တယ္ ေလ။

စကၤာပူ လာသင္႔ မသင္႔မွာ မုဒိတာေတြ အသြား အျပန္ ညီခဲ့တယ္
ျပည္တြင္းက ညီ ညီမတို႔က ပြင္႔လင္းရာသီအတြက္ မုဒိတာ  စကားထားခဲ႔ခ်ိန္
စကၤာပူက အကို အမ တို႔က ခံစားခ်က္တူေတာ႔ မုဒိတာ လက္ခုပ္ တီးၾကတယ္
ကမ္းလက္က ( အတၱႀကီးတယ္ေျပာေျပာ ) ပင္ကိုယ္ေရးတဲ႔ စာမို႔ ပို ေက်နပ္ေနမိတယ္။

အမွတ္တရ တင္ဖိ႔ုကိုေတာ႔
ဟိုး   ၂၀၀၇ ဆီ စိတ္လြင္႔သြားတယ္။

ေ႐ႊဝါေရာင္ လႈိင္းႀကီးေတြ တရိပ္ရိပ္ တက္လာေတာ႔
ေ႐ႊဝါေရာင္ လႈိင္းႀကီးေတြ စကၤာပူကို ရိုက္ခတ္လာေတာ႔
( စကၤာပူရဲ႕ ခ်ိဳသာတဲ႔ အရပ္သား ဆူးေတြေၾကာင္႔ )
မိတ္ေဆြတခ်ိဳ႕ အေနာက္႐ြာထဲ ေရာက္သြားခဲ႔တယ္
မိတ္ေဆြတခ်ိဳ႕  အိမ္ျပန္ေရာက္သြားခဲ႔တယ္
မိတ္ေဆြတခ်ိဳ႕  ေခါင္းေဖာ္ ကူးခတ္ေနၾကတယ္။

အားလုံးအတြက္ အမွတ္တရ ၂၀၀၇ ရဲ႕ ရင္ခုန္သံကို ျပန္ငွားလိုက္ပါတယ္။

" က်ေနာ္တို႔ အမ်ိဳးသာေရး လုပ္တယ္ "
ကိုယ္႔ထမင္းဖိုးထဲက ေငြကိုထုတ္
ငုတ္တုတ္အိပ္ေနသူ ေတြကို လိုက္ ႏႈိး
လူအမိ်ဳးမ်ိဳး စိတ္အေထြေထြ
သူခိုး ယုိးခံရတဲ႔ အခါေတြေတာင္ရိွတယ္
ဒါေပမဲ႔ …………………..
က်ေနာ္တို႔ အမ်ိဳးသားေရးလုပ္တယ္ ။

ရမ္ဘိုကို ဂုဏ္ၿပဳဖို႔
လြတ္လပ္ေရး သူရဲေကာင္းေတြကိုဂုဏ္ၿပဳဖို႔
ရုပ္ရွင္ရံုကို ေလလံဆြဲ
ပင္နီဆူလာထဲ လက္မွတ္ေရာင္းေတာ႔
မင္းတို႔ဟာက ေစ်းရင္းအတိုင္း ဟုတ္လို႔လားတဲ႔..
ဒါေပမဲ႔ …………………..
က်ေနာ္တို႔ အမ်ိဳးသားေရးလုပ္တယ္ ။

သံဃာေတြ ေခြးဆြဲေတာ႔
ကပ္ေပါက္ထဲက ေၾကာက္ေၾကာက္နဲ႔ေခ်ာင္းၾကည္႔
ကဲၾကည္႔….. ဒီဘုန္းၾကီး နဲ႔ ဒီလူေတြ
ကုိယ္႔ထမင္းကို ေအးေအးစားေနတာ မဟုတ္ဘူးတဲ႔
ဒါေပမဲ႔ …………………..
က်ေနာ္တို႔ အမိ်ဳးသားေရးလုပ္တယ္ ။

မိန္းမက ပီအာ
ေယာက်္ားက စီတီဇင္
ဒီမိုကေရစီရရင္ ရႊာၿပန္ခ်င္သတဲ႔
အိပ္ေမႊ႔ခ်ခံထားရတဲ႔ မင္းေလာင္းကုိ အိပ္ရင္းနဲ႔ထိုင္ေစာင္႔ၾက
ဒါေပမဲ႔ …………………..
က်ေနာ္တို႔ အမ်ိဳးသားေရးလုပ္တယ္ ။

မဖမ္းမိေသးေတာ႔ ေတာလား ၊ လွ်ိဳလား
ဖမ္းမိေတာ႔ အင္းစိန္လား ၊ အိုးဘိုလား
ေသသြားမလား ၊ မေသမရွင္လား
တို႔ေသသြားရင္ေတာင္
တို႔မသာကိုလုိက္မပို႔ရဲတဲ႔
တို႔ ခ်စ္သူၾကီးေတြရိွတယ္
ဒါေပမဲ႔ …………………..
က်ေနာ္တို႔ အမိ်ဳးသားေရးလုပ္တယ္

လြတ္လပ္ေရးဟာ တန္ဖိုးၾကီးတယ္
ကိုယ္႔နံရိုးကို ဆြဲထုတ္
ပုေလြလိုလည္း မႈတ္ရဲမွ
ဘီလူးေစာင္႔တဲ႔ ေညာင္ပင္
ဓားထမ္းၿပီးလည္း ၀င္ရဲမွ


ငါတို႔လက္ဖ်ံရိုးေတြ ကိုစီး
ငါတို႔ အေၾကာေတြနဲ႔သီၿပီး
ၿပည္ေတာ္၀င္သီခ်င္းတီးခတ္ႏိုင္ဖို႔
က်ေနာ္တို႔ အမိ်ဳးသားေရးဆက္လုပ္မယ္ ။


ဇင္ေ၀ေသာ္ (AOAB) Association Of All Buddhists



ရြာအေနာက္ျခမ္းက အသံမ်ား(၃)

The Life of the Buddha

ယခု သက်မုနိ ဘုရားရွင္အေၾကာင္း ေဆြးေႏြးခ်င္ပါတယ္။ ဒါေပမယ့္ ဗုဒၶဝင္ဆန္ဆန္ အေသးစိတ္ေတာ့ မေျပာလိုပါဘူး။ ဇာတ္လမ္း၊ ဇာတ္ကြက္ေတြနဲ႔ ဗုဒၶဝင္ကေတာ့ ေရွးကေရာ အခုေရာ ေရးခဲ့ဖူးၾကလွပါၿပီ။ ဘုရားရွင္ရဲ႕ ျဖစ္ေတာ္စဥ္ကို အေျခခံၿပီး ဗုဒၶဘာသာရဲ့တန္ဖိုးကုိ ေဖာ္ျပႏိုင္မယ့္ အခ်က္တစ္ခ်ိဳ႕ကိုသာ ဆြဲထုတ္ေဆြးေႏြးသြားမွာပါ။

ေရွ႕ကအခန္းႏွစ္ခန္းမွာ အိႏိၵယေရွးေဟာင္းကိုးကြယ္မႈ၊ အိႏၵဳျမစ္ဝွမ္း ယဥ္ေက်းမႈနဲ႔ အားရီးယန္းေတြအေၾကာင္း ေဆြးေႏြးခဲ့ၿပီးပါၿပီ။ ေျမာက္ပိုင္းဂဂၤါလြင္ျပင္နဲ႔ နီေပါတာရိုင္း (Tarai) တို႔ဟာ အဲဒီေခတ္က အိႏၵိယရဲ႕ အသက္ေသြးေၾကာသဖြယ္ ျဖစ္ခဲ့တဲ့ မဓယေဒသဟာ ဒီယဥ္ေက်းမႈႏွစ္ခုအားၿပိဳင္ရာ၊ ေပါင္းစည္းရာျဖစ္လာခဲ့တယ္။ ဒါဟာ တိုက္ဆိုင္မႈသက္သက္ မဟုတ္ပါဘူး။ အာရီးယန္းေတြ ျဖစ္တဲ့ ရေသ့၊ ရဟန္းေတြက သူတို႔ အားရီးယန္းအက်င့္ေတြကို သင္ၾကားပုိ႔ခ်ၾကဖို႔ အာရီးယန္းေတြနဲ႔အတူ အေရွ႕ဘက္ကို ေျခဦးလွည့္ၾကတယ္။

ဒီလို အင္အားႀကီးယဥ္ေက်းမႈႏွစ္ခု ထိပ္တိုက္ရင္ဆိုင္ေတြ႔ၾကံဳမႈဟာ ဘာသာယဥ္ေက်းမႈအသစ္တစ္ခု ေပၚေပါက္လာဖို႔ တြန္းအားတစ္ခုျဖစ္ခဲ့ပါေတာ့တယ္။ ဘုရားရွင္ရဲ့ ျဖစ္ေတာ္စဥ္နဲ႔ အဆံုးအမတစ္ခ်ိဳ႕ကို ဒီလိုသမိုင္းအေထာက္အထား ရႈေထာင့္ေတြကေန ၾကည့္ႏိုင္ပါတယ္။ ေရွ႕မွာေျပာခဲ့သလိုပါပဲ လူမႈေရး၊ စီးပြါးေရးနဲ႔ ႏုိင္ငံေရးအေျပာင္းအလဲေတြဟာ ဘီစီေျခာက္ရာစုလူေတြကို တိတိက်က်သက္ေရာက္ေစခဲ့ၿပီး ဘာသာေရးယံုၾကည္မႈ အျမင့္ဆံုးကို ေရာက္ရွိေစခဲ့တယ္။

ဒီလိုအေျပာင္းအလဲေတြကို သင္ခန္းစာယူၾကၿပီး သူတို႔ရဲ႕ေဘးကင္းလံုျခံဳမႈတို႔နဲ႔ ပတ္သက္လို႔ မေရမရာမႈေတြ ခံစားလာၾကရတယ္။ ဒီေနာက္ ဘာသာေရးဘက္ကို ေျခဦးျပန္လွည့္လာၾကတယ္။ ဘာသာေရးယံုၾကည္မႈက တည္ၿငိမ္မႈ ကိုျဖစ္ေစၿပီး စိုးရိမ္ေၾကာင့္ၾကရမႈေတြကို အထိုက္အေလွ်ာက္ၿငိမ္းေအးေစႏိုင္ပါတယ္။ ဒီလိုေခတ္အေျခအေန မ်ိဳးေတြဟာ ဘာသာေရးေျပာင္းလဲမႈ၊ ဘာသာေရးအားၿပိဳင္မႈေတြ အျမဲတမ္းဖန္တည္းေပးတတ္ပါတယ္။

ဘီစီေျခာက္ရာစုက အိႏၵိယမွာ ဘာသာတရားေပၚေပါက္ခဲ့သလို၊ တရုတ္ျပည္မွာလည္း ေပၚေပါက္ခဲ့တာပါပဲ။

ဘုရားဗုဒၶဝင္ကေနအေျခခံၿပီး အေရးအႀကီးဆံုး ဘာသာေရးတန္ဖိုးသံုးခု ေပၚထြက္လာခဲ့တယ္။
၁။ ကာမဂုဏ္ကိုခြါၿပီး ေတာရိပ္ခိုလႈံျခင္း
၂။ ေမတၱာနဲ႔ ကရုဏာ
၃။ ပညာတို႔ ျဖစ္ၾကပါတယ္။

ဒီအခ်က္သံုးခ်က္ကို ေနရာတိုင္းမွာေတြ႔ရၿပီး နိဗၺာန္ေရာက္ေရးမွာလည္း ဒါေတြဟာ အေရးအႀကီးဆံုးအခ်က္ေတြ ျဖစ္ေနခဲ့ပါတယ္။ ဗုဒၶဘာသာရဲ႕ အဓိက အကုသိုလ္မူလေတြက ေလာဘ၊ ေဒါသ၊ ေမာဟတို႔ျဖစ္ၿပီး ေလာဘကို ကာမဂုဏ္မွစြန္႔ခြါျခင္း၊ ေဒါသကို ေမတၱာႏွင့္ ကရုဏာ၊ ေမာဟကို တရားထိုင္ရႈမွတ္ျခင္းျဖင့္ လြန္ေျမာက္ႏိုင္တယ္လို႔ တြဲစပ္ျပထားပါတယ္။

သိဒၶတၳမင္းသားဟာ (၇) ႏွစ္သားအရြယ္ကတည္းကကိုပဲ လယ္ထြန္မဂၤလာပြဲကုိ ေတြ႔ၾကံဳခဲ့ရတယ္လို႔ ဆိုပါတယ္။ လယ္ထြန္မဂၤလာပြဲကိုၾကည့္ရင္း သိန္းငွက္ရဲ့အစာျဖစ္ရရွာမယ့္ တီေကာင္ကိုေတြ႔ခဲ့တယ္။ အဲဒီကတည္းက သတၱဝါေတြဟာ ကိုယ့္ရွင္သန္ေရးအတြက္ တစ္ေယာက္ကိုတစ္ေယာက္ သတ္ျဖတ္စားေသာက္ေနၾကရတယ္ဆိုတာ သေဘာေပါက္ခဲ့တယ္။ အေလာင္းေတာ္ဟာ ႏုစဥ္ဘဝကတည္းကပဲ ဒီလို ဒုကၡသုကၡေတြကို ရွဳျမင္လာခဲ့ရေတာ့ ဘုရားျဖစ္လို႔ ေဒသနာေတြကို ေဟာရာမွာလည္း ဒုကၡသစၥာကို ဦးတည္ထားပါေတာ့တယ္။

နိမိတ္ႀကီးေလးပါးကို ျမင္ျပန္ေတာ့ ေရွာင္လႊဲမရတဲ့ အိုမႈ၊ နာမႈ၊ ေသမႈေတြကို ေတြခဲ့ရတယ္။ ဒါေတြနဲ႔ ကင္းကြာဖို႔ဆိုရင္ ပရမတၱသစၥာကို ဆိုက္မွရမယ္။ ဒီအခါမွာ ေတာထြက္ျခင္းကိစၥ ေပၚေပါက္လာခဲ့ေတာ့တယ္။

ဒီလို ႏုနယ္တဲ့အရြယ္မွာ ေတာထြက္ျခင္းဟာ အဆင္မေျပတဲ့ဘဝကို စိတ္ဓာတ္ေတြက်ၿပီး ေတာထြက္(ျဖစ္ေလ့ျဖစ္ထ ရွိတဲ့) မႈမ်ိဳး မဟုတ္ဘူးဆိုတာေတာ့ သတိရေနဖို႔ အေရးႀကီးပါတယ္။ အေကာင္းဆံုး ကာမဂုဏ္ေတြကို ခံစားေနရင္းနဲ႔ အတြင္းက ပုန္းလွ်ိဳးကြယ္လွ်ိဳး ဒုကၡအစစ္ေတြကို ေက်ာ္ျမင္ေတာ္မူခဲ့တယ္။ ဒီအျမင္ကပဲ သိဒၶတၳမင္းသားကို ေတာထြက္ဖို႔ တြန္းအား ေပးလိုက္တာပါ။

ေမတၱာနဲ႔ ကရုဏာကို ၾကည့္ၾကပါစို႔။ စိတ္ဝင္စားစရာအေကာင္းဆံုး အျဖစ္အပ်က္ကေတာ့ ဒဏ္ရာရေနတဲ့ ငန္းတစ္ေကာင္အေၾကာင္းပါ။ ဘုရားျဖစ္ေတာ္စဥ္အရ သိဒၶတၳမင္းသားနဲ႔ ေဒဝဒတၱတို႔ ဥယ်ာဥ္ထဲလမ္းေလွ်ာက္ေနၾကတယ္။ ေဒဝဒတ္က ငန္းကို ေလးနဲ႔ပစ္တယ္။ သူတို႔ႏွစ္ေယာက္လံုး ငန္းဆီကိုေျပးသြားၾကတယ္။ အေျပးပိုျမန္တဲ့ သိဒၶတၳမင္းသားက ငန္းကိုရသြားခဲ့တယ္။

သိဒၶတၳမင္းသားက ဒဏ္ရာရေနရွာတဲ့ ငန္းကိုေပြ႔ယူၿပီး အနာသက္သာေအာင္ ျပဳစုေပးတယ္။ ေဒဝဒတၱက သူပစ္လိုက္တဲ့ငန္းမို႔ သူသာပုိင္ေၾကာင္း အခိုင္အမာေျပာတယ္။ သူတို႔ႏွစ္ေယာက္ဟာ အဲဒီငန္းကိုယူ၊ တရားသူႀကီးဆီ သြားေရာက္ၿပီး ဆံုးျဖစ္ခ်က္ကို ခံယူၾကတယ္။ တရားသူႀကီးက သိဒၶတၳမင္းသားပုိင္ေစလို႔ ဆံုးျဖတ္တယ္။ အေၾကာင္းကေတာ့ ျပဳစုေစာင့္ေရွာက္သူသာ ငန္းကိုပိုင္သင့္ၿပီး ညွင္းပန္းႏွိပ္စက္သူ မပိုင္သင့္ဆိုတာပါပဲ။

ဒီဇာတ္လမ္းေလးက ႏုနယ္တဲ့မင္းသားရဲ့ ေမတၱာနဲ႔ ကရုဏာကို လွလွပပ ပံုေဖာ္ေပးပါတယ္။ ဘုရားျဖစ္ၿပီးတဲ့ ေနာက္မွာလည္း ေမတၱာ၊ ကရုဏာရဲ့ ပံုရိပ္ေတြက အမ်ားႀကီးပါ။ အခါတစ္ပါးမွာ တိႆဆိုတဲ့ ဂိလာနရဟန္းကို ဘုရားရွင္ကိုယ္တိုင္ ျပဳစုေပးခဲ့ပါတယ္။ တိႆရဲ့ေရာဂါက ရြံရွာစရာ ျပည္ပုပ္ေတြနဲ႔ေရာဂါပါ။ ဒါကို ဘုရားရွင္က စံျပအေနနဲ႔ သန္႔ရွင္းေပးခဲ့ပါတယ္။

အခု အေရးအပါဆံုးျဖစ္တဲ့ ပညာကိစၥကို ၾကည့္ၾကပါစို႔။
လြတ္လပ္ေရးတံခါးေတြကို ဖြင့္ေပးတာ ပညာ၊ ဒုကၡအားလံုးရဲ့ အဓိကတရားခံ ေမာဟကို ပယ္သတ္တာ ပညာပါ။

သစ္တစ္ပင္ရဲ့ အကိုင္းအခက္ေတြ၊ ပင္စည္ေတြကို ျဖတ္ေတာက္လိုက္္ေပမယ့္ အျမစ္က က်န္ေနေသးေတာ့ ဒီသစ္ပင္က ျပန္လည္စည္ပင္လာသလို ကာမဂုဏ္ခြါ ေတာထြက္ျခင္းနဲ႔ ေလာဘကို ႏွိမ္နင္းႏိုင္တယ္။ ေမတၱာ၊ ကရုဏာနဲ႔ ေဒါသကိုႏွိမ္နင္းႏိုင္တယ္ဆိုေပမယ့္ ေမာဟဆိုတဲ့ အျမစ္ကတြယ္ေနေသးေတာ့ တဏွာနဲ႔ ေဒါသက တဖန္ျပန္ၿပီး စည္ပင္လာျပန္တယ္လို႔ ရွင္းလင္းစြာ ျပသခဲ့တယ္။

အဓိကအက်ဆံုးပညာကို ဘာဝနာနဲ႔ပဲရႏိုင္တယ္လို႔ မွတ္သားရင္ မွန္ႏိုင္ပါတယ္။ သက်မုနိအရွင္ရဲ့ ဗုဒၶဝင္အရ စြန္နဲ႔ တီေကာင္ကိုၾကည့္ရင္းနဲ႔ သံေဝဂရၿပီး ဝင္သက္ထြက္သက္ကို တရားမွတ္လိုက္တာ ပထမစ်ာန္အထိပင္ ေရာက္သြားခဲ့တယ္လို႔ ဆိုပါတယ္။ ဒါက ဘုရားရွင္ရဲ႕ဘဝမွာ ပထမဆံုးတရားရွဳမွတ္တဲ့ သာဓကတစ္ခုပါပဲ။

ေနာက္ေတာ့ အေလာင္းေတာ္ဟာ ေတာထြက္ၿပီး ပရမတၱသစၥာကို ရွာခဲ့တယ္။ ေရွးဦးပိုင္းမွာ အာဠာရ ကာလာမနဲ႔ ဥဒကရာမပုတၱဆိုတဲ့ ဆရာေတြရွိခဲ့တယ္။ ဒီဆရာႀကီးႏွစ္ပါးဟာ အိႏၵဳယဥ္ေက်းမႈေရႊေခတ္လို႔ေခၚရင္ရတဲ့ ဘီစီ(၆)ရာစုမတိုင္ခင္ကာလရဲ့ တရားရႈမွတ္ျခင္း၊ စိတ္ကိုထိန္းသိမ္းျခင္းတို႔ရဲ့ သာဓကေတြလို႔ ေျပာရင္ရပါတယ္။

ဆရာႏွစ္ဆူဆီကရခဲ့တဲ့တရားက အခိုက္အတန္႔ ေအးၿငိမ္းေစႏိုင္ေပမယ့္ ဒုကၡကို အျမစ္ျဖတ္မျပစ္ႏိုင္ဘူးဆိုတာ ေဂါတမအေလာင္း သိခဲ့တယ္။ ဒါဟာ အေရးႀကီးပါတယ္။ အိႏၵဳယဥ္ေက်းမႈက ေပါက္ပြါးေပးလိုက္တဲ့ ဘာဝနာအမႈဟာ အဆံုးကိုမေရာက္ေလေတာ့ ဘုရားရွင္က ဘာဝနာနဲ႔ပတ္သက္လို႔ ေရွ႕အက်င့္ေဟာင္းကိုမွီၿပီး နယူးဒိုင္မင္းရွင္း ထပ္ျဖည့္ခဲ့ရပါတယ္။ အဲဒီ အျမင္သစ္ဟာ ဗုဒၶဘာသာကို အျခားအျခားေသာ အိႏိၵယဂိုဏ္းေတြထဲကေန ကြဲသြားေအာင္ ခြဲထုတ္ေပးလိုက္တာပါ။

အက်ဥ္းခ်ဳပ္ေျပာရရင္ ဗုဒၶဘာသာနဲ႔ ဟိႏၵဴစတဲ့ အိႏိၵယဘာသာေတြၾကားက ျခားနားမႈဟာ ဗုဒၶဘာသာကဆိုလိုက္တဲ့ ဘာဝနာဟာ သူတစ္ခုတည္း အလုပ္မျဖစ္ဆိုတဲ့အခ်က္ပါ။

ဗုဒၶဘာသာရႈေထာင့္အရ တရားထိုင္ျခင္းဟာ ခဲတံခြ်န္ျခင္းနဲ႔တူတယ္လို႔ ဆိုႏိုင္ပါတယ္။ ဆိုပါေတာ့ ခဲတံက ဘာအတြက္ ခၽြန္သလဲ။ စာေရးဖို႔ပါ။ ဒီလိုပါပဲ၊ တရားရႈမွတ္ျခင္းမွာလည္း ဦးတည္ခ်က္ရွိကို ရွိရပါမယ္။ အဲဒါ ပညာပါ။

တရားထိုင္ျခင္းနဲ႔ ပညာကို မီးတုတ္အကူအညီနဲ႔ ပန္းခ်ီကားကိုၾကည့္ျခင္း ဥပမာတင္စားလို႔ရပါတယ္။ ေမွာင္ထဲက ပန္းခ်ီကားကိုၾကည့္ဖို႔ မီးတုတ္လိုပါတယ္။ မီးတုတ္အလင္းက မေကာင္းရင္၊ မီးတုတ္မီးက ေလေၾကာင့္ မၿငိမ္သက္ရင္၊ မီးတုတ္ကိုင္ထားတဲ့လက္က မၿငိမ္ရင္ ပန္းခ်ီကားကို ရွင္းရွင္းလင္းလင္း မေတြ႔ရဘူး။

ဒီလိုပါပဲ၊ အမွန္တကယ္ျဖစ္ေနတဲ့ အဝိဇၹာအေမွာင္ကို ေဖာက္ခြင္းဖို႔အတြက္ စိတ္ဓာတ္မခိုင္ရင္၊ စိတ္ျပန္႔လႊင့္ရင္၊ သာယာမူးယစ္ျခင္းအေႏွာက္အယွက္၊ ခံစားမႈျပင္းျပျခင္း အေႏွာက္ယွက္၊အေပၚယံ ပညာရပ္ဆိုင္ရာ အေႏွာက္အယွက္ေတြ ရွိေနရင္ မျဖစ္ႏိုင္ေတာ့ပါဘူး။

ပညာနဲ႔ပတ္သက္လို႔ ေနာက္ေတြ႔ရတဲ့ ဒိုင္မင္းရွင္းတစ္ခုကေတာ့ အလယ္လမ္းစဥ္ကုိ ေတြ႔ရွိခဲ့ျခင္းပါ။ အလယ္လမ္းစဥ္ဆိုတာ ဗုဒၶဘာသာရဲ့ႏွလံုးသည္းပြတ္ပါ။ အဓိပၸါယ္ေတြကလည္း အမ်ိဳးမ်ိဳးရွိပါတယ္။ ဒီေနရာမွာေဆြးေႏြးလို႔ မလံုေလာက္ႏိုင္ပါဘူး။

မွန္တာေပါ့၊ ဗုဒၶဝင္ထဲမွာ အျခားတန္ဖိုးရွိတဲ့ အခ်က္အလက္ေတြ အမ်ားႀကီးရွိမယ္။ ဒါေပမယ့္ ကြ်န္ေတာ္ ေဆြးေႏြးလိုတာက ဝိဇၹာ၊ စရဏနဲ႔ ပတ္သက္တဲ့ သင္ခန္းစာယူမိဖို႔ပါ။ နာမည္ေတြ၊ ၿမိဳ႕ျပေတြနဲ႔ျပည့္ေနတဲ့ ဗုဒၶဝင္ မဟုတ္ေစခ်င္ပါဘူး။ ဒါမွ ဘုရားရွင္ကို စံျပထားၿပီး အတူလိုက္ က်င့္ႏိုင္ၾကမွာပါ။ ဒီလို သေဘာေပါက္မွလည္း ဘုရားရွင္ကို ပိုၿပီးသေဘာေပါက္စြာ နားလည္ၾကည္ညိဳႏိုင္မွာပါ။ တကယ္ေတာ့ ဗုဒၶဝင္ဟာ ကာမဂုဏ္ခြါ၊ ေမတၱာ၊ ကရုဏာနဲ႔ ပညာ ဒီသံုးမ်ိဳးပါ။

Peter Della Santina-



ဆုထားမ်က္ခ်ယ္

ျမန္မာ ႏွင္႔ ဘားမား

ျမန္မာ ႏွင္႔ ဘားမားကလည္း လိပ္ခဲ တည္းလည္း ရိွေနဆဲျဖစ္ဟန္တူသည္။ ကမ္းလက္ေပၚ တက္လာသည္႔ ေဖစ္႔ဘြတ္ လိပ္စာ မ်ားတြင္ကား ျမန္မာဟု သိပ္မေတြ႔ရ ဘားမားဟုသာ ေတြ႔ေနရသည္။ ထိုအခ်က္ကို ေထာက္ဆၿပီးလူငယ္မ်ားၾကားတြင္ အဖြဲ႔ခ်ဳပ္က သိသိသာသာ အသာစီး ရေနသည္ဟု သြယ္ဝိုက္၍ ေကာက္ခ်က္ ခ်ႏိုင္သည္။ ထို႔ေၾကာင္႔ လက္လွမ္းမႇီသမွ် ျမန္မာ ဘားမား  ႏွင္႔ ပတ္သက္ၿပီး သဲလြန္စ ႐ွာၾကည္႔မိသည္။

ဆ႒သဂၤါယနာ ပါဠိေတာ္စာအုပ္ႀကီးမ်ား နိဒါန္း၌ကား မရမၼ ရ႒ ဟုေတြ႔ရသည္။ ဦးႏု၏ အစိုးရ လက္ထက္က ေပးေသာ နာမည္ ျဖစ္ဟန္တူသည္။ မွားက ပညာ႐ွင္တို႔ ေထာက္ျပၾကပါေစ။

သို႕ေသာ္ေရွးက်ေသာေတြ႔ရိွမႈ အထာက္အထားမ်ား အရ
 ျဗဟၼေဒသ (Brahma Desh ) ဗမာႏိုင္ငံ
 ျဗဟၼ= ျမင္႔ျမတ္ေသာ။ ေဒသ= ေနရာ၊ တိုင္း၊ ႏိုင္ငံ။  ျဗဟၼေဒသ ကို  ျဗဟၼာ႔ျပည္ ဟုေတာ႔ မျပန္ဆိုသင္႔။

ဤစကားကို အရမ္းကာေရာ ေျပာသည္ဟု မမွတ္ထင္ေစလိုပါ။ အိႏၵိယန္းမ်ား ေရးသားထားသည္႔ က်မ္းစာအခ်ိဳ႕၌ ဗမာ ႏိုင္ငံကို ေဖာ္ျပရာ( ျဗဟၼေဒသ ) ဟု ကြင္းစ ကြင္းပိတ္မ်ားျဖင္႔ ျပတတ္သည္။ အဓိပါၸယ္ ထိမိလွသလို ျဖစ္ႏိုင္ေျခလည္း ရွိသည္ဟု ယုံၾကည္မိသည္။ ျမန္မာ ႏိုင္ငံသည္ အိႏၵိယ တ႐ုတ္  ႏိုင္ငံႀကီး ႏွစ္ခု ၾကား၌ တည္ရွိသည္ မွန္ေသာ္လည္း ပုဂံေခတ္မွ စ၍  ျမန္မာတို႔ ယဥ္ေက်းမႈ၊ ဘာသာစကား ႏွင္႔ ဘာသာတရား အေပၚ အိႏၵိယ လႊမ္းမိုးမႈက မ်ားခဲ႔သည္။ ပါဠိ ဘာသာစကား လႊမ္းမိုးမႈက မ်ားခဲ႔သည္။ ဗူးသီးေပါင္းေၾကာ္ လႊမ္းမိုးမႈ မ႐ွိ။

ၿမိဳ႕ ရြာ အမည္မ်ားကို မွည္႕ေခၚရာတြင္ သထုံေခတ္၌ သုဝဏၰ ဘုမၼိ၊ ပုဂံေခတ္ဦး၌ အရိမဒၵန၊ တမၸဒီပ စေသာ ပါဠိ ေဝါဟာရမ်ား ကို တြင္တြင္သုံးစြဲခဲ႔သည္။ ထိုယဥ္ေက်းမႈက ကုန္းေဘာင္ေခတ္ အထိ ရွိေနဆဲျဖစ္သည္။ ရတနာပူရ ( ရတနာပုံ၊ ေ႐ႊမႏၲေလး ) ၊ အမရပူရ ( အမရပုံ ) ဟု မေခၚၾက၊ ေတာင္ၿမိဳ႕ ဟု ေခၚၾကသည္။ ((( ဘာမွန္း မသိ၊ မစဥ္းစားတတ္။ ရတနာပူရ ကို  ရတနာပုံဟု ေခၚလွ်င္ အမရပူရကိုလည္း  အမရပုံဟု ေခၚသင္႔သည္။ )))

ယင္းတို႔ကို ေထာက္ဆလွ်င္ ယခု ဗမာ ဟူေသာ ေဝါဟာရသည္ လူမ်ိဳးကို ေခၚေဝၚေသာ အမည္ထက္ ေဒသကို  ေခၚေဝၚေသာအမည္ ျဖစ္ေၾကာင္း ယူဆႏိုင္သည္။
Asoka, The Great  ဟူေသာ စာအုပ္၌ ဗမာႏိုင္ငံကို  Brahma Desh (  ျဗဟၼေဒသ ) ဟု အတိအလင္း သုံးစြဲထားသည္ကို ေတြ႔ရိွရသည္။ ထို႔ေၾကာင္႔ ဗမာ၏ ေဝါဟာရကို ေျခရာခံၾကည္႔ရာ Brahma Desh  (  ျဗဟၼေဒသ ) ကသာ သဘာဝက်ၿပီး ဤအမည္သည္ ၿဗိတိရွတို႔က ျမန္မာကို အသံမထြက္တတ္ေသာေၾကာင္႔ Burma ဟု အသံထြက္ခဲ႔သည္ဟူေသာ ပါးစပ္ ရာဇဝင္စကားကို ျပန္လည္ သုံးသပ္ သင္႔ၾကေပၿပီ။

Brahma မွ Burma ျဖစ္လာသည္။ ဤ အေထာက္အထားတို႔ အရ Burma က လွသည္။ ခန္႔သည္။ မဟာဆန္သည္။ ျမန္မာႀကီးက ဘာေတြက ျမန္ၿပီး ဘာႀကီးက မာေနသည္ မသိ။ အနည္းငယ္ ( မ်ားမ်ားလည္း ျဖစ္ဖြယ္႐ိွ ) ေမာ္ဒန္ႏိုက္ဇ္ ျဖစ္လြန္း၏။


သီဟနာဒ

No Entry ၊ No Exit

(No Entry @ No Exit)
ပထမလူ ။        ။ ေတာ္ေတာ္ဆုိးတဲ့ လူေတြဗ်ာ။ တံခါးေတြအားလုံး ပိတ္ထားၾကတယ္။ ဝင္ခြင့္မရွိ၊ ႏုိး အင္ထရီတဲ့။
ဒုတိယလူ ။        ။ သူတုိ႔ကုိ ေက်းဇူးတင္လိုက္ပါဗ်ာ။
ပထမလူ ။        ။ ဘာ့ေၾကာင့္ ေက်းဇူးတင္ရမွာလဲဗ်။
ဒုတိယလူ ။        ။ တခ်ိဳ႕လူေတြက အားလုံးကုိ အထဲထဲ ထည့္ၿပီး ေသာ့ပိတ္ထားၾကတာဗ်ာ။ 
                         ထြက္ခြင့္ မရွိ။ No Exit တဲ့။ အဲ့ဒါကမွ ပုိဆုိးတာ။


ဇင္ေ၀ေသာ္

စီးပြားေရး ပဥၥလက္ ( ၄ )

စီးပြားေရးကုိ ျမန္ႏုိင္သမွ် ျမန္ေအာင္လုပ္၊ ၿပီးေတာ့ ရေအာင္ထိန္းေပါ့။ တုိးတက္ေအာင္ လုပ္လုိ႔ ရပါလ်က္နဲ႔ မလုပ္ခဲ့ဘူးဆုိရင္ေတာ့ ငါတုိ႔က အ႐ူးေတြေပါ့။ စကၤာပူလူမ်ိဳးတခ်ိဳ႕က စီးပြားေရး ေႏွးေကြးတာရဲ႕ အျပစ္ကုိ မသိၾကဘူး။ စီးပြားေရးေႏွးေကြးေနရင္ အလုပ္ေတြေလ်ာ့၊ လစာေတြလည္း ေလ်ာ့သြားတယ္။ အကုန္ေလ်ာ့သြားတာ။

ေမး ။     ။ လူေတြ ေျပာေနၾကတာက စီးပြားေရး အတက္အက် ဟန္ခ်က္ပ်က္ေနတဲ့ အေၾကာင္းပါ။ အေနာက္က သုညအဆင့္ေလာက္အထိ က်ဆင္းသြားၿပီး အေရွ႕က ႏုိင္ငံတခ်ိဳ႕က မွတ္တမ္းတင္ရေလာက္ေအာင္ ထုိးၿပီးတက္ေနတယ္။ ဒီအခ်က္နဲ႔ ပတ္သက္လုိ႔ မစၥတာလီရဲ႕အျမင္က ဘယ္လုိပါလဲ။ စီးပြားေရးက႑ႀကီး ဖ႐ုိဖရဲ ျဖစ္သြားႏုိင္မလား။ ကမၻာတစ္ဝွမ္းလုံး ေဒသဆုိင္ရာ ႏုိင္ငံေရးပါဝါေတြ အႀကီးအက်ယ္ ျပႆနာတက္သြားေလာက္သလား။

ေျဖ ။    ။ အေနာက္ႏိုင္ငံေတြရဲ႕စီးပြားေရး သုညေလာက္အထိ ထုိးက်သြားတယ္လုိ႔ေတာ့ ငါ မထင္ဘူး။ ဂ်ာမဏီဆုိရင္ ၃/၄ ရာခုိင္ႏႈန္းေလာက္အထိ ပုံမွန္ပဲ တက္ေနတာပဲ။ ၂၀၁၀ - ခု၊ စက္တင္ဘာလတုန္းက အမ်ိဳးသားနည္းစနစ္နဲ႔ စီးပြားေရးေလ့လာမႈအဖြဲ႔ ခန္႔မွန္းခ်က္အရ ၂၀၁၀ - မွာ ျပင္သစ္ရဲ႕ စီးပြားေရး ၁.၆ ရာခုိင္ႏႈန္း တက္လာမယ္လုိ႔ ဆုိၾကတယ္။ ဖြံ႔ၿဖိဳးစ စီးပြားေရးေတြ ခ်က္ခ်င္းႀကီး တုိးတက္လာတယ္ဆုိတာက သူတုိ႔က ကုန္ထုတ္မႈ ကုန္က်စရိတ္နည္းတာ၊ လူဦးေရမ်ားတာ၊ ငတ္မြတ္ေနတဲ့ ေဒသတြင္း ေစ်းကြက္ထဲကုိ ႐ုတ္တရက္ ဝင္လုိက္တာမုိ႔ပါ။ ဒီေတာ့ စီးပြားေရး အတက္အက် ဟန္ခ်က္ပ်က္ေနတာက ရာစုအထိ မၾကာဘူးဆုိရင္ေတာင္မွ ဆယ္စုႏွစ္ ေတာ္ေတာ္မ်ားမ်ားေတာ့ ၾကာမယ့္ သေဘာပါပဲ။
ဒါေတြေၾကာင့္ ဘာျဖစ္လုိ႔ ကမၻာ့ဂ်ီအုိေပၚလစ္တစ္က အခက္ေတြ႔ေနရမွာတုန္း။

ေမး ။     ။ ေငြေၾကးစစ္ပြဲ (Currency War) နဲ႔ ပတ္သက္ၿပီး မစၥတာလီရဲ႕ မွတ္ခ်က္ကုိ သိပါရေစ။

ေျဖ ။    ။ ေငြေၾကးစစ္ပြဲအေၾကာင္းက အေနာက္တုိင္း မီဒီယာေတြ ဖြထားတာပါ။ အဓိကျပႆနာက တ႐ုတ္ျပည္ရဲ႕ ေငြလဲလွယ္ႏႈန္းက အရင္အတုိင္းပဲ ရွိေနေတာ့ အေမရိကန္ေဒၚလာေစ်း က်သြားတယ္။ တ႐ုတ္ေငြက ဒီ့ထက္နည္းနည္းမွ ႏႈန္းထားမတုိးလာဘူးဆုိရင္ တ႐ုတ္အစုိးရနဲ႔ အေမရိကန္အစုိးရၾကားမွာ ျပႆနာ အႀကီးအက်ယ္ တက္လိမ့္မယ္။

ေမး ။     ။ ဒီ ေစ်းကြက္ဟန္ခ်က္ပ်က္ေနမႈကုိ အေျခခံၿပီး တ႐ုတ္နဲ႔ အေမရိကန္တုိ႔ရဲ႕ ဆက္ဆံေရး ဘယ္လုိ ရွိလာႏုိင္မလဲ။

ေျဖ ။    ။ အေမရိကန္နဲ႔ ဆက္ဆံေရးနဲ႔ ပတ္သက္လုိ႔ တ႐ုတ္မွာ အၿမဲတမ္း ျပႆနာ ရွိေနလိမ့္မယ္။ အေမရိကန္ေတြက တ႐ုတ္ဟာ လာမယ့္ ႏွစ္ (၂၀) အတြင္း ျပည္တြင္းထုတ္လုပ္မႈက႑မွာ သူတုိ႔ကုိ ေက်ာ္တက္လာႏုိင္တယ္လုိ႔ ျမင္ထားၾကတယ္။ အင္တာေနရွင္နယ္အေရးမွာ အထူးသျဖင့္ အေမရိကန္နဲ႔ တ႐ုတ္ၾကားမွာ အေမရိကန္တုိ႔အသံေတြ ပုိက်ယ္လာလိမ့္မယ္။

ေမး ။     ။ စကၤာပူရဲ႕ စီးပြားေရးအက်ပ္အတည္းက ထြက္လာႏုိင္တာနဲ႔ ပတ္သက္လုိ႔ အံ့ဩတႀကီး ျဖစ္မိပါသလား။ ဒီအတြက္ စီးပြားေရးေပၚလစီ ခ်မွတ္သူေတြကုိ ဘယ္ေလာက္ ဂုဏ္ျပဳသင့္ပါသလဲ။ ၿပီးေတာ့ ကမၻာ့စီးပြားေရးကပ္ကေန ထြက္လာႏုိင္တဲ့ တက္သစ္စ စီးပြားေရးေတြကုိ ဘယ္လုိ ခ်ီးက်ဴးသင့္ပါသလဲ။ အထူးသျဖင့္ေတာ့ အာရွႏုိင္ငံံေတြေပါ့။

ေျဖ ။    ။ စကၤာပူ စီးပြားေရးကပ္က ထြက္လာႏုိင္ခဲ့တဲ့ အျမန္ႏႈန္းက ငါ ခန္႔မွန္းထားတာထက္ နည္းနည္းပဲ ပုိသာတယ္။ စကၤာပူရဲ႕ဘဏ္ေတြ၊ အေျခခံအေဆာက္အဦးေတြက ဘာမွ မျဖစ္ဘူး။ အာရွရဲ႕စီးပြားေရးေလွေတြကုိ ဆယ္ယူႏုိင္တဲ့ တက္သစ္စဆုိတာနဲ႔ ပတ္သက္လုိ႔ေတာ့ ငါမသိဘူး။ တ႐ုတ္နဲ႔ အိႏၵိယက သူတုိ႔အိမ္နီးခ်င္းတခ်ိဳ႕ကုိေတာ့ ကယ္ဆယ္ႏုိင္ခဲ့တယ္။ အားလုံးကုိေတာ့ မဟုတ္ဘူး။

ေမး ။     ။ စီးပြားေရးခန္႔မွန္းမႈေကာ္မတီေတြက ရဲရဲတင္းတင္း ထုတ္ျပန္ထားတဲ့ ခန္႔မွန္းေျခေတြ ရွိပါတယ္။ အဲ့ဒီအထဲမွာ တစ္ခုကေတာ့ လာမယ့္ ဆယ္စုႏွစ္အတြင္းမွာ ေဒၚလာသန္းတစ္ရာအထက္ ပုိၿပီး လည္ပတ္လာမယ့္ SME ေတြ တစ္ေထာင္ေက်ာ္အထိ တုိးပြားလာႏုိင္တယ္လုိ႔ ဆုိထားပါတယ္။ ဒီအခ်က္ကုိ အေျခခံၿပီး စကၤာပူရဲ႕ စီးပြားေရးေမာင္းႏွင္အားေတြ ျဖစ္ၾကတဲ့ MNC ေတြကုိ မစၥတာလီရဲ႕ အျမင္ေတြ ေျပာျပလုိက္ရင္ မေကာင္းဘူးလား။

ေျဖ ။    ။ ငါတုိ႔ SME ေတြ တုိးတက္လာဖုိ႔ တုိ႔ ႀကိဳးစားသင့္တာေပါ့။ တျဖည္းျဖည္းနဲ႔ သူတုိ႔ထဲက တခ်ိဳ႕ဟာ ကမၻာ့ေစ်းကြက္ထဲကုိ ဝင္ၿပိဳင္ႏုိင္ၿပီး စကၤာပူပုိင္ MNC ေတြ ရလာႏုိင္တာေပါ့။

ေမး ။     ။ စီးပြားေရးကပ္ဆုိက္၊ ၿပီးေတာ့ ျပန္ေကာင္းလာ။ ဒါေပမယ့္ လူေတြက ဒီသခၤန္းစာကုိ အလြယ္တကူပဲ ေမ့ပစ္လုိက္ၾကတယ္လုိ႔ ေျပာေနၾကတယ္။ ဒီစီးပြားေရးကပ္ကေန စကၤာပူေလ့လာသင့္တဲ့ သခၤန္းစာေတြက ဘာေတြပါလဲ။ ၿပီးေတာ့ ဘယ္ဟာကျဖင့္ မျဖစ္မေန ေျပာင္းလဲရမယ့္ အခ်က္လုိ႔ ထင္ပါသလဲ။

ေျဖ ။    ။ ဒီစီးပြားေရးကပ္ဆုိက္မႈကေနၿပီး စကၤာပူ ယူႏုိင္တဲ့သခၤန္းစာ တစ္ခုမွ မရွိဘူး။ စီးပြားေရးကပ္တုိင္းမွာ မတူညီတဲ့ အေၾကာင္းတရားေတြကုိ အေျခခံေနတာခ်ည္းပဲ။ ပုံေသကားခ် တြက္ဖို႕ လုံးဝ မလြယ္ဘူး။

ေမး ။     ။ Integrated resorts က မစၥတာလီ ေမွ်ာ္လင့္ထားတာထက္ ပုိၿပီးမ်ား အက်ိဳးသက္ေရာက္မႈ ရွိပါသလား။ ဒါ့ေၾကာင့္ ျဖစ္လာမယ့္ အျပစ္ေတြအတြက္ေရာ မစုိးရိမ္မိဘူးလား။ ၿပီးေတာ့ စကၤာပူရဲ႕ စီးပြားေရးအတြက္ ဒီလုိ စီမံကိန္းႀကီးမ်ိဳး ရွိပါေသးသလား။ ရွိရင္ ဘယ္လုိ စီမံကိန္းမ်ိဳးပါလဲ။

ေျဖ ။    ။ Integrated resorts ဆီက ေမွ်ာ္လင့္တာက ႏုိင္ငံျခားသား မ်ားမ်ားလာဖုိ႔နဲ႔ ကာစီႏိုနဲ႔ ႏွစ္ခုကေန ဝင္ေငြ တုိးလာဖုိ႔ပဲ။ ဒါ့ေၾကာင့္ ျဖစ္လာႏုိင္တဲ့ အက်ိဳးအျပစ္ေတြအတြက္ေတာ့ အတက္ႏုိင္ဆုံး ကာကြယ္ေပးထားတာပဲ။ စကၤာပူလူမ်ိဳးနဲ႔ စကၤာပူ အၿမဲေနထုိင္ခြင့္ရသူတုိင္းအတြက္ ဝင္ေၾကး ေဒၚလာတစ္ရာ ေတာင္းထားတယ္။ ေလာင္းကစားနဲ႔ ပတ္သက္ၿပီး အက်င့္ပ်က္ရွိတဲ့ လူတစ္ေယာက္ကုိ ဘယ္သူ႔မိသားစုဝင္ တစ္ေယာက္ေယာက္နဲ႔မွ အတူမလာဖုိ႔ တားျမစ္ထားတယ္။ ဒါေပမယ့္ကြာ ခန္႔မွန္းမထားတာေလးေတြလည္း ျဖစ္လာႏိုင္တာေပါ့။

စကၤာပူစီးပြားေရးအတြက္ စီမံခ်က္ႀကီးေတြကေတာ့ ရွိေနမွာေပါ့။ အခ်ိန္သာ အတိအက် ေျပာလုိ႔မရတာ။

ေမး ။     ။ လြန္ခဲ့တဲ့ ဆယ္ႏွစ္က ဒီအသံေတြ မၾကားခဲ့ရဘူး။ အခုေျပာေနၾက၊ ေဝဖန္ေနၾကတာက စကၤာပူရဲ႕ စီးပြားေရးတက္ႏႈန္းက သိပ္ျမန္လြန္းေနတယ္။ ဒီအတြက္ ျပန္ေပးရတဲ့ ေလ်ာ္ေၾကးက ႏုိင္ငံျခားသား အလုပ္သမားေတြ၊ ႏုိင္ငံျခားသားပညာရွင္ေတြ အမ်ားႀကီး ေခၚယူထားရတယ္။ သူတုိ႔နဲ႔ ပတ္သက္ၿပီး လူမႈေရးျပႆနာတခ်ိဳ႕ ရွိလာတယ္။

အစုိးရရဲ႕ ခ်မွတ္တဲ့မူလုိ႔ ထင္ရတဲ့ ဒီ "စီးပြားေရးတုိးတက္မႈ ျမန္ႏုိင္သမွ်ျမန္" ဝါဒဟာ ေရရွည္မွာေရာ ထိန္းထားႏုိင္ပါ့မလား။

ေျဖ ။    ။ စီးပြားေရးကုိ ျမန္ႏုိင္သမွ် ျမန္ေအာင္လုပ္၊ ၿပီးေတာ့ ရေအာင္ထိန္းေပါ့။ တုိးတက္ေအာင္ လုပ္လုိ႔ ရပါလ်က္နဲ႔ မလုပ္ခဲ့ဘူးဆုိရင္ေတာ့ ငါတုိ႔က အ႐ူးေတြေပါ့။ စကၤာပူလူမ်ိဳးတခ်ိဳ႕က စီးပြားေရး ေႏွးေကြးတာရဲ႕ အျပစ္ကုိ မသိၾကဘူး။ စီးပြားေရးေႏွးေကြးေနရင္ အလုပ္ေတြေလ်ာ့၊ လစာေတြလည္း ေလ်ာ့သြားတယ္။ အကုန္ေလ်ာ့သြားတာ။

စီးပြားေရး သက္သက္ေႏွးေအာင္လုပ္ၿပီး မင္းလစာ အျဖတ္ခံမလား။ ဒါဆုိ မင္းအ႐ူးေပါ့။ မဟုတ္ဘူးလား။ တုိးတက္ေအာင္လုပ္လုိ႔ ရတယ္။ မင္းက မလုပ္ဘူး။ ဒါဆုိ တစ္ခုခု မွားေနၿပီေပါ့။

ေမး ။     ။ တခ်ိဳ႕ စကၤာပူးရီးယန္းေတြက ႏုိင္ငံျခားသားေတြနဲ႔ ပတ္သက္ၿပီး လူမႈေရး၊ စီးပြားေရးေတြ တက္ရတာေတြကုိ သိပ္ သေဘာမက်ၾကဘူး။ ဒီလုိဆုိရင္ေတာ့ စီးပြားေရးေႏွးေကြးေနတာကမွ ေတာ္ေသးတယ္လုိ႔ေတာင္ ေျပာေနၾကတယ္။

ေျဖ ။    ။ ေကာင္းၿပီ။ ဒါဆုိ တုိ႔လူမ်ိဳးေတြက ဘာ့ေၾကာင့္ မေက်မနပ္ ျဖစ္ေနရတာလဲ။ MRT ေတြ၊ ဘက္(စ္)ကားေတြေပၚမွာ ႏုိင္ငံျခားသားေတြနဲ႔ ျပည့္ေနလုိ႔။ ဒီလုိနဲ႔ တုိ႔လူမ်ိဳးေတြက ႏုိင္ငံျခားသားေတြဟာ သူတုိ႔ေနရာကုိ ဝင္လုေနၾကတယ္လုိ႔ထင္ၿပီး မေက်မနပ္ ျဖစ္ေနၾကတာ။ စကၤာပူလူမ်ိဳးေတြ ေဆးဆုိင္သြားမယ္၊ ေကာ္ဖီဆုိင္ သြားမယ္။ အဲ့ဒီမွာရွိတဲ့ ႏုိင္ငံျခားသား အလုပ္သမားက အဂၤလိပ္စကား မေျပာတတ္ရင္ မႀကိဳက္ၾကဘူး။ ဆုိပါေတာ့ အဲ့ဒီဆုိင္ေတြမွာ ႏုိင္ငံျခားသားေတြ မရွိဘူး။ ဒါဆုိ သူတုိ႔စားစရာေတြ ဘယ္သူ လာခ်ေပးမွာလဲ။ သူတုိ႔စားထားတဲ့စားပြဲကုိ ဘယ္သူ သန္႔ရွင္းေရး လုပ္မွာလဲ။ ေကာ္ဖီဆုိင္ေတြေကာ ဆက္ဖြင့္ႏုိင္ဦးမလား။

အမွန္ေတာ့ ငါတုိ႔လူမ်ိဳးေတြက စီတီဇင္အသစ္ေတြကုိ ၾကည့္ၿပီး "သူတုိ႔ကေလးေတြက ငါတုိ႔ကေလးေတြရဲ႕ ေက်ာင္းေတြ၊ စေကာလားရွစ္ေတြ၊ အလုပ္ေတြကုိ လုယူၾကေတာ့မွာ" လုိ႔ ေျပာေနၾကတာ။ စီတီဇင္အသစ္ေတြရဲ႕ ကေလးေတြက တအားႀကိဳးစားၾကတာ။ သူတုိ႔ စကၤာပူေရာက္စက အဂၤလိပ္လုိ သိပ္မတတ္ၾကဘူး။ ေလးငါးႏွစ္လည္း ၾကာေရာ အဲ့ဒီကေလးေတြက အတန္းထဲမွာ ထိပ္ေရာက္သြားၾကတယ္။

ဒီ့အျပင္ ႏုိင္ငံျခားသား အလုပ္သမား အမ်ားစုဟာ ဝါ့(ခ္)ပါမစ္သမားေတြ၊ အလုပ္ၾကမ္း လုပ္ၾကရတယ္။ ၿပီးေတာ့ သူတုိ႔က PR ျဖစ္ဖုိ႔၊ စီတီဇင္ျဖစ္ဖုိ႔ အဆင့္ မမီဘူး။ ဒီေတာ့ သူတုိ႔ ေတြးပူတာက ဒီ အလုပ္ၾကမ္းသမားေတြေၾကာင့္ လုံၿခံဳေရးနဲ႔ လူမႈေရးျပႆနာေတြ ျဖစ္မွာကုိပဲ။ သူတုိ႔က သူတုိ႔ကုိ မွီခုိမယ့္သူေတြကုိလည္း ေခၚခြင့္မရွိဘူး။

တုိ႔လူမ်ိဳးေတြ အမွန္တကယ္ မေပ်ာ္မရႊင္ ျဖစ္ေနတာက စီတီဇင္အသစ္ေတြရဲ႕ ကေလးေတြနဲ႔ သူတုိ႔ကေလးေတြၾကားက အားၿပိဳင္မႈပဲ။

ေမး ။     ။ ႏုိင္ငံျခားသားေတြက အလုပ္ေတြ၊ ေက်ာင္းေနရာေတြ ဝင္ယူတဲ့ကိစၥကုိ အသာထားၿပီး ေနာက္ျပႆနာတစ္ခုက ေစ်းႏႈန္းခ်ိဳတဲ့ ႏုိင္ငံျခားသား လုပ္သားေတြက ဝင္ေငြနည္းသူေတြကုိ သြားၿပီး ထိခုိက္ေစတယ္။ ဒီလုိနဲ႔ လူခ်မ္းသာ၊ လူဆင္းရဲ ကြာဟမႈက ပုိၿပီး က်ယ္ျပန္႔လာတယ္။

ေျဖ ။    ။ ဒါက တစ္ကမၻာလုံး ျဖစ္ေနတဲ့ကိစၥပဲ။ ဂလုိဘယ္လုိက္ေဇးရွင္းရဲ႕ ပထမအဆင့္မွာ သန္းေပါင္းမ်ားစြာရွိတဲ့ အလုပ္သမားေတြကုိ ေစ်းခ်ိဳခ်ိဳနဲ႔ ခုိင္းလုိ႔ရတယ္။ ဒါက ဒီအတုိင္းပဲ အၿမဲ ျဖစ္ေနမလား။ ေနာက္ အႏွစ္ (၃၀) ဆုိရင္ ဖြံ႔ၿဖိဳးဆဲႏုိင္ငံက လူေတြဟာ ပုိၿပီး ပညာတတ္၊ ပုိၿပီး လစာေကာင္းလာေတာ့မယ္။ တ႐ုတ္ျပည္ရဲ႕ ပညာေရးစစ္တမ္းမွာ ပညာမတတ္သူဦးေရ တစ္ႏွစ္ထက္တစ္ႏွစ္ ေလ်ာ့ေလ်ာ့လာေနတယ္။ သူတုိ႔အဆင့္အတန္းကုိ သူတုိ႔ ျမွင့္လာၾကၿပီ။ ၿပီးေတာ့ သူတုိ႔နဲ႔တန္တဲ့အဆင့္ကုိ ေရာက္သြားၾကလိမ့္မယ္။ ငါ ဆုိလုိတာက ဒီေန႔တ႐ုတ္ျပည္နဲ႔ လြန္ခဲ့တဲ့ အႏွစ္ႏွစ္ဆယ္ေလာက္က တ႐ုတ္ျပည္ကုိ ႏႈိင္းယွည္ၾကည့္။ အင္ဂ်င္နီယာနဲ႔ သိပၸံပညာရွင္ အေရအတြက္ကုိၾကည့္။ တကၠသုိလ္ေရာက္တဲ့ အေရအတြက္ကုိၾကည့္။ ၾကာလာရင္ ဝင္ေငြျခားနားမႈက တစ္သက္လုံး ကြာဟေနမွာ မဟုတ္ဘူး။

ဝင္ေငြမ်ားသူနဲ႔ နည္းသူေတြၾကားမွာ သူတုိ႔လက္ခံႏုိင္ေလာက္တဲ့ အေနအထားမ်ိဳး ေရာက္ေအာင္ ဟန္ခ်က္ထိမ္းထားရတယ္။ ဝင္ေငြ သိပ္ေကာင္းတဲ့လူဆီက အခြန္ေတြ နင္းကန္ယူေနရင္ သူက ထြက္သြားမွာ။ ဘာလုိ႔ ေနမွာတုန္း။ ႏုိင္ငံျခားသားေတြဆုိရင္ ေသခ်ာေပါက္ လစ္မွာပဲ။ အခြန္ေတြ တုိးေတာင္း၊ ဒီလူေတြက ေဟာင္ေကာင္စတဲ့ အျခားတစ္ေနရာရာကုိ သြားေန၊ ၿပီးရင္ မေကာင္းေျပာေနၾကမွာေပါ့။

ငါတုိ႔လူမ်ိဳးတခ်ိဳ႕ေတာင္ ဒီေလာက္ အခြန္မေပးရတဲ့ႏုိင္ငံကုိ သြားမယ္ဆုိတာမ်ိဳးေတြ ေျပာေနၾကၿပီ။ ဒီေတာ့ ဒီဟန္ခ်က္ကုိ ညီေအာင္ထိမ္းထားမွ ရမယ္။ စကၤာပူတုိးတက္ဖုိ႔ သူတုိ႔လုိတယ္။ သူတုိ႔ကုိလည္း ခံစားခြင့္ေပးထားမွ သူတုိ႔က ေက်ေက်နပ္နပ္နဲ႔ အလုပ္လုပ္ၾကမွာေပါ့။

ၿပီးေတာ့ အေရးႀကီးတဲ့က႑ေတြမွာ သုံးစြဲႏုိင္ဖုိ႔ ဘက္ဂ်က္ညီေအာင္ ညွိရတာေတြလည္း ရွိလာျပန္တယ္။ ေရခြန္၊ မီးခြန္ေတြ၊ ဝန္ေဆာင္မႈအခြန္ေတြ၊ ပညာေရး၊ က်န္းမာေရး၊ အိမ္ - စတာေတြ အမ်ားႀကီးေပါ့။ ဒီထက္ပုိၿပီး အေရးႀကီးတာက လာမယ့္မ်ိဳးဆက္ေတြအတြက္ ပုိၿပီး ညီညီမွ်မွ် ျဖစ္ႏုိင္ဖုိ႔ လုပ္ေပးရတယ္။

ဘယ္သူ၊ ဘယ္ေက်ာင္းသားမွ ေနာက္က် က်န္ေနခဲ့တာ မျဖစ္ေစရဘူး။ မင္းမိသားစုက ဘာပဲျဖစ္ေနေန တစ္ေယာက္ေယာက္၊ အဖြဲ႔အစည္းတစ္ခုခုက မင္း ရသင့္ရထုိက္တဲ့ ပညာေရးဆုိင္ရာ အခြင့္အေရးေတြ အျပည့္အဝရဖုိ႔ ကူညီေနၾကမွာပဲ။ ဒီၾကားထဲ မင္း ကုိယ္တုိင္ေက်ာင္းထြက္တာ၊ ေက်ာင္းက အထုတ္ခံရတာေတြ ျဖစ္လာရင္ေတာ့ ကိုယ့္ထုိက္နဲ႔ ကုိယ့္ကံပဲေပါ့။ သိပ္ေတာ့ မရွိေတာ့ပါဘူး။ မိဘေတြကလည္း သေဘာေပါက္လာၾကၿပီ။ သူတုိ႔အိမ္နီးခ်င္းကေလးေတြက ပညာေတြတတ္လုိ႔ လစာေတြေကာင္း၊ အိမ္ေကာင္းေကာင္းေတြမွာ ေရြ႕ၿပီေန - စတာေတြ ေတြ႔ေနၾကရၿပီေလ။

ၿပီးရင္ အိမ္ေစ်းေတြ တက္လာလိမ့္မယ္လုိ႔ ငါတုိ႔က တြက္ဆထားေတာ့ သူတုိ႔ အနားမယူခင္ အိမ္ဝယ္ႏုိင္ေအာင္ ထုိက္သင့္တဲ့ေငြပမာဏကုိလည္း ထုတ္ေခ်းေပးရတယ္။ သူတုိ႔ဝယ္စဥ္က ေဒၚလာ ႏွစ္သိန္းေလာက္ က်မယ္ဆုိရင္ သူတုိ႔လည္း အနားယူေရာ အဲ့ဒီအိမ္က ဒီထက္ အမ်ားႀကီး ပုိတန္သြားၿပီ။ အိမ္ေျမေစ်းေတြက တန္းဖုိး တက္ကုိတက္ေနရမယ္။ ဘာ့ေၾကာင့္လည္းဆုိရင္ စီးပြားေရးကလည္း တက္ေနတယ္။ အစုိးရကလည္း အေျခခံအေဆာက္အအုံေတြနဲ႔ လူ႔ပတ္ဝန္းက်င္ကုိ ပုိေကာင္းေအာင္ ပုံမွန္ လုပ္ေဆာင္ေပးေနလုိ႔။

တုိ႔မွာ ေျမေပၚေျမေအာက္ ရထားေတြ ပုိပုိ မ်ားလာလိမ့္မယ္။ လွပတဲ့ ဥယ်ာဥ္ပန္းၿခံေတြ၊ ေရေျမာင္းေတြ မ်ားလာမယ္။ ဒါက တုိးတက္လာတဲ့ ႏုိင္ငံေတာ္ဆီက လူတုိင္းလူတုိင္း ခံစားရေအာင္လုိ႔ တမင္ ေရြးခ်ယ္ခ်မွတ္ထားတဲ့ အစုိးရရဲ႕ ေပၚလစီပဲ။

ေမး ။     ။ လူတန္းစား၊ အရည္အခ်င္းကြာျခားမႈက တျခားႏုိင္ငံေတြနဲ႔စာရင္ စကၤာပူမွာက ပုိမ်ားေနတယ္။ ဥပမာ ... ဂ်ပန္။ သူတုိ႔က ႏုိင္ငံျခားသားေတြ အမ်ားႀကီး ဝင္ခြင့္ျပဳတဲ့ တံခါးဖြင့္ဝါဒကုိ မက်င့္သုံးၾကဘူး။

ေျဖ ။    ။ မွားေနၿပီ။ ဂ်ပန္က ငါတုိ႔ယူတဲ့ ေမာ္ဒယ္ မဟုတ္ဘူး။ ဂ်ပန္မွာ အခက္အခဲေတြ ျဖတ္စရာ ရွိတယ္။ ကေလးေမြးဖြားႏႈန္း ေလ်ာ့က်မႈ၊ သက္ႀကီးရြယ္အုိေတြ ပုိမ်ားလာမႈေတြ ရွိတယ္။ သူတုိ႔က ႏုိင္ငံျခားသား လက္မခံခ်င္ဘူး။ ရွင္ႏုိဖုိဘစ္ရွိတယ္။ သူတုိ႔ ဒုကၡ အႀကီးအက်ယ္ ေတြ႔ဦးမယ္လုိ႔ ငါ ထင္တယ္။

ဘာ့ေၾကာင့္မ်ား မင္းက ဂ်ပန္နဲ႔ သြားႏႈိင္းရတာလဲ။ လူ႔အဖြဲ႔အစည္း၊ လူ႔ယဥ္ေက်းမႈ တျခားစီ၊ ငါတုိ႔နဲ႔တူတာ ဘာမွ မရွိဘူး။ ႏႈိင္းျခင္းႏႈိင္းရင္ စကၤာပူကုိ ေဟာင္ေကာင္၊ ကြာလာလမ္ပူ၊ မနီလာ၊ ဂ်ကာတာတုိ႔နဲ႔ ႏႈိင္းသင့္တယ္။ ဒါမွ ငါတုိ႔ ပတ္ဝန္းက်င္ရယ္။


ဇင္ေ၀ေသာ္
Zin Wai Thaw