" ကံ " ဆိုတာ ရွိတယ္


ဒီစကားက ဗုဒၶဘာသာကတင္ ေျပာတာ မဟုတ္ေတာ႔ပါဘူး။ အဂၤလန္၊ Hertfordshire တကၠသိုလ္၊ စိတ္ပညာ ပါေမာကၡ ေဒါက္တာ Richard Wiseman က ရွင္းျပမရတဲ႔ ကိိစၥေတြဟာ ကံနဲ႔ပဲ ရွင္းလို႔ရတယ္ဆိုတာ လက္ေတြ႔ျပသခဲ႔တယ္။

ဒီလိုပါ။ သူေရြးခ်ယ္ထားတဲ႔ လူေတြအားလုံးဟာ ထိပ္တန္း " ေအ " အဆင္႔ရွိ သူေတြခ်ည္းပဲ။
၁ ။ အားလုံးဟာ အရည္အခ်င္း ရွိၾကသလို အခြင္႔အလမ္းေတြ႔ရင္လည္းအခြင္႔ အလမ္းမွန္း သိၾကတယ္။
၂ ။ သင္ထားတဲ႔ပညာရပ္ေတြနဲ႔ မဆိုင္ရင္ေတာင္ အက်ဳိးရွိမယ္႔ အလုပ္ေတြ ဆို စိတ္ထဲက အလိုလို ခံစားသိ သိေနတတ္ၾကတယ္။
၃ ။ အေကာင္းျမင္ဘက္က ၾကည္႔တတ္ၿပီး ရည္မွန္းခ်က္ ေပါက္ေျမာက္ေ အာင္လည္း စြမ္းေဆာင္ႏိုင္ၾကတယ္။
၄ ။ မွားမွန္းသိရင္လည္း ခ်က္ခ်င္းျပင္တတ္တဲ႔ ( ေခါင္းမမာတဲ႔ ) လူေတြ လည္း ျဖစ္ၾကယ္။

ဒီလို အရည္အခ်င္းေတြ အားလုံး ပိုင္ဆိုင္ေနရင္ အခ်ိန္ေလး လက္ တစ္သစ္ေလာက္ အသာစီးရသူက ထိပ္ေရာက္သြားတတ္တယ္။
ဒီေနရာမွာ ရွင္းျပရခက္တဲ႔ " ကံ " ဆိုတဲ႔ကိစၥ ဝင္လာတယ္ဆိုတာကို သူက သုေတသနဆန္ဆန္ရွင္းျပတယ္။

သူ႕ သုေတသနက ဒီလိုပါ...
သူတို႔အားလုံးရဲ႕ စားပြဲေပၚမွာ သတင္းစာရိွတယ္။
သူတို႔ေျဖရမယ္႔ ပထမ ေမးခြန္းက " သတင္းစာထဲမွာ ဓာတ္ပံု ဘယ္ႏွပံု ပါသလဲ၊ ေရတြက္ခဲ႔ပါ " တဲ႔။
သိပ္လည္းမၾကာ၊ ေရတြက္ရတာလည္း မခက္ဆိုေတာ႔ ေတာ္ေတာ္ မ်ားမ်ား က ေရတြက္ၾကတယ္။
ေဒါက္တာ Richard Wiseman ကေတာ႔ ဒီအုပ္စုကို ကံဆိုးတဲ႔ အုပ္စု လို႔ ေခၚပါတယ္။ ဘာေၾကာင္႔လည္းဆိုရင္ သတင္းစာရဲ႕ ဒုတိယစာမ်က္ႏွာ မွာ ေရးထားတာက
( စာလုံးမည္းႀကီးနဲ႔ေတာ႔ မဟုတ္ဘူး ) " Stop counting, There are 43 photos in this newspaper." တဲ႔။

လူေတာ္ေတြထဲမွာ ကံ သိပ္ေကာင္းတဲ႔ လူအနည္းငယ္ပဲ အဲဒီစာေၾကာင္းေလးကိုေတြ႔ၿပီး ျမန္ျမန္နဲ႔ အတိအက် ေျဖဆိုႏိုင္တယ္ တဲ႔။
ဘြဲ႕ရအတူ၊ တကၠသိုလ္ အတူ၊ ေက်ာင္းၿပီးႏွစ္ အတူ၊ အမွတ္တူ ေတြ အလုပ္လည္းလုပ္ၾကေရာ လစာ မတူ၊ ရာထူးမတူေတြဟာ ကံ ေၾကာင္႔ပါပဲ။
ေဒါက္တာ Richard Wiseman အဆိုအရ " Stop counting, There are 43 photos in this newspaper." ကို မေတြ႕မိၾကသူေတြေပါ႔။
ကံေကာင္းၾကပါေစ ( သို႔ ) " Stop counting, There are 43 photos in this newspaper." ကို အရင္ေတြ႕မိၾကပါေစ။



  ဇင္ေဝေသာ္

ႏို႔ရည္မ်ားျဖင့္ ပန္းစိုက္သူ


အေမေန႔မို႔ ၂၀၀၇ ခုႏွစ္က ေရးခဲ႔တဲ႔ " ႏို႔ရည္မ်ားျဖင့္ ပန္းစိုက္သူ " ေဆာင္းပါးကို " လွည္႔ၾကည္႔မိတဲ႔ ေထာင္႔ခ်ိဳးမ်ား " အေနနဲ႔ နည္းနည္း ပါးပါး ျပင္ၿပီး တင္ေပးလိုက္ပါတယ္။

" ႏို႔ရည္မ်ားျဖင့္ ပန္းစိုက္သူ "

ေဟာဒီမွာ ေဟ့...
ရာဇ၀င္ လူ႔သမိုင္း အဆက္ဆက္
ႏို႔ေရစက္ေတြနဲ႔ ခဲ... ပ်စ္...။
ထုဆစ္ခဲ့တဲ့ ေငြစင္ေရာင္ ႐ုပ္ထု
အေမမ်ားကို ဂုဏ္ျပဳ မလို႔ပါ။



လူေျပာမ်ားသေလာက္ သိကၡာရွိတဲ့အလွ။ ဘယ္ေတာ့မွ ခံတြင္း မပ်က္ တဲ့ ေမတၱာတရား။ လူသားအားလံုးရဲ႕ ႏိုဘယ္ဆုရွင္။ ဒီေန႔ သူတို႔ကို ေငြစင္ ႐ုပ္တု ခ်ီးျမႇင့္လိုက္ပါတယ္။ အေမ... အေမတို႔...။

ဒီေန႔ “အေမ့” အေၾကာင္းနဲ႔ ပတ္သက္လို႔ ဖတ္ဖူးသူေတြကို ေတာင္းပန္ ပါတယ္။ ဒါေပမယ့္ ေျပာေတာ့ ေျပာကို ေျပာျပရပါဦးမယ္။

လြန္ခဲ့တဲ့ ဆယ္စုႏွစ္ေပါင္းမ်ားစြာကတည္းက သိပၸံပညာရွင္ေတြဟာ မိခင္ ရဲ႕ ေမတၱာစိတ္ကို လက္ေတြ႔က်က် သုေတသနျပဳ ၾကည့္ခဲ့ၾကတယ္။ သုေတ သနျပဳနည္းကေတာ့ အစာ၊ လိင္ကိစၥ၊ သားေဇာ၊ ဘယ္စိတ္ဟာ အမ်ဳိးသမီး တစ္ေယာက္ရဲ႕ ရင္ကို အပူေလာင္ေစဆံုးလဲ ဆိုတာပါပဲ။

သူတို႔ေရြးျခယ္လိုက္တဲ့ ဇာတ္ေကာင္ကေတာ့ ႂကြက္မေလးပါ။ ပထမဆံုး အစာ။ ႂကြက္မကို အစာမေကၽြးပဲ ရက္ေပါင္း အေတာ္ၾကာ ထားခဲ့ၾက တယ္။ ႂကြက္မေလး ေတာ္ေတာ္ဆာေနၿပီ ဆိုေတာ့မွ သူမနဲ႔ မလွမ္းမကမ္းမွာ အစာကို ခ်ထားလိုက္တယ္။ ဒါေပမယ့္ သူမနဲ႔ အစာၾကားထဲမွာက လွ်ပ္စစ္ စီးေၾကာင္းႀကီး ဆီးတား ထားၾကတယ္။ ငတ္မြတ္ေနတဲ့ ႂကြက္မေလးက ႀကိဳးစားတယ္။ ပူလြန္းလို႔ ျပန္ေျပးလာတယ္။ တစ္ႀကိမ္၊ ႏွစ္ႀကိမ္၊ သံုးႀကိမ္ ေနာက္ဆံုးေတာ့ စိတ္ပ်က္ပ်က္နဲ႔ အိပ္ေနလိုက္ေတာ့သတဲ့။

ဒုတိယ ဖိုမ ကိစၥ။ ႂကြက္မေလးကို သူမရဲ႕ ဘြိဳင္းဖရင့္နဲ႔ အၾကာႀကီး ခြဲထား ၾကတယ္။ ၿပီးေတာ့မွ သူမနဲ႔ မလွမ္းမကမ္းမွာ ႏႈတ္ခမ္းေမြးေရးေရးနဲ႔ သူမရဲ႕ ဘိြဳင္းဖရင့္ကို ႀကိဳးခ်ည္ၿပီး ထားလိုက္တယ္။ ကိႏၷရီ ေခ်ာင္းျခား အားပါး မလြယ္ လွ်ပ္စစ္စီးေၾကာင္းက တားလို႔ ဘာရမလဲ.. သူနဲ႔ေ၀းလို႔ ခံစားရတဲ့ ဒုကၡ၊ ႂကြက္မထက္ ဘယ္သူပိုသိမလဲ။ သူမ ရေအာင္သြားခဲ့တယ္။
အေျဖတစ္ခု ရလိုက္တဲ့ သိပၸံပညာရွင္ေတြက လွ်ပ္စစ္ဗို႔အားကို ထပ္တိုးၿပီး ဆီးတားၾကျပန္တယ္။ ဒီေတာ့ သူမ ႀကိဳးစားတယ္။ တစ္ႀကိမ္၊ ႏွစ္ႀကိမ္၊ သံုးႀကိမ္," ေဆာရီးပဲ ကိုကိုရယ္ " ဆိုၿပီး မ်က္လံုးေလး ကလယ္ကလယ္နဲ႔ လွမ္းလို႔သာ ၾကည့္ေနလိုက္ေတာ့ သတဲ့။

ေနာက္ဆံုး “မိခင္စိတ္”။ ႏို႔တိုက္ရမဲ့ မိခင္က တစ္ဖက္၊ ႏို႔ဆာေနတဲ့ ႂကြက္ ကေလးေတြက တစ္ဖက္၊ ၾကားထဲမွာက ဗို႔အား တိုးထားတဲ့ လွ်ပ္စစ္ စီးေၾကာင္း။ သားေဇာနဲ႔ ပူေလာင္ေနတဲ့ ရင္ဘတ္တစ္ခုလံုးကို လွ်ပ္စစ္စီးေၾကာင္းေတြက ထပ္ၿပီး အပူမေပးႏိုင္ၾကဘူး။ ႂကြက္မေလးက လွ်ပ္စီးေၾကာင္းကို ျဖတ္ၿပီး ႏို႔တိုက္ဖို႔သြားခဲ့တယ္။

သိပၸံပညာရွင္ေတြက ဗို႔အားေတြထပ္တိုးၿပီး စိန္ေခၚတယ္။ သားသမီးကို ခ်စ္တဲ့ စိတ္နဲ႔ စိန္ေခၚမႈတိုင္းကို ကေလးအေမ ႂကြက္မေလးက တုန္႔ျပန္တယ္။

သိပၸံပညာရွင္ေတြက ဗို႔အားေတြတိုးေလေလ၊ ကေလးအေမ ႂကြက္မေလးရဲ႕ သားသမီးေဇာေတြကလည္း တိုးေလေလ။ ေနာက္ဆံုး သိပၸံပညာရွင္ လူသား ႀကီးေတြ ႂကြက္မေလးရဲ႕ ေမတၱာလက္နက္နဲ႔ အလံျဖဴေအာက္မွာ မ႐ႈမလွ အ႐ႈံးေပးလိုက္ရတယ္။ သူတို႔ ႐ံႈးေတာ့မွ တစ္ညီတစ္ညြတ္ထဲ အသံျပဳလိုက္ ၾကတယ္။

“သားသမီး ခ်စ္စိတ္နဲ႔သာ ကာကြယ္မထားရင္ ဒီႂကြက္မဟာ လွ်ပ္စီးေၾကာင္းေပၚမွာ ခ်က္ခ်င္း ျပာက်သြားႏိုင္တယ္” တဲ့။

ဒါဟာ ၾကားေကာင္းေအာင္ေျပာတဲ့ အိပ္ယာ၀င္ပံုျပင္ မဟုတ္ဘူး။ လက္ေတြ႔၊ သိပၸံနည္းက်ေလ့လာ ေတြ႔ရွိမႈ။ ေက်းဇူးျပဳၿပီး သံသယေတြ ေဖ်ာက္ထားၾကပါ။

ဦးဂမၻီရရဲ႕ အေမ။ လက္နက္မဲ့ လူသားတစ္ေယာက္ကို ေသနပ္ကိုင္ထားတဲ့ ငါးသိန္းေက်ာ္ လူေတြက “မုန္တိုင္း”လို႔ အမည္ေပးရေလာက္တဲ့ သားတစ္ေယာက္ရဲ႕အေမ။ အက်ယ္ျပန္႔ဆံုး ေမတၱာလြင္ျပင္ရွိတဲ့ ေဂါတမ ဗုဒၶရဲ႕ သားတစ္ေယာက္ ေမြးထုတ္ေပးလိုက္တဲ့ အေမ။
မ်က္ရည္လြယ္သူ၊ လူသနားေအာင္ မ်က္ရည္က်ျပမွာ မဟုတ္ဘူးဆိုတဲ့ အေမ။
“မိန္းမလက္နက္ မ်က္ရည္စက္”ဆိုတဲ့ ခပ္ခ်ာခ်ာ စကားပံုကို ျပာျဖစ္ေအာင္ မ်က္ေစာင္းထုိး လုိက္တဲ့အေမ။
ပုထုဇဥ္ ပီသစြာ အိပ္ယာထဲမွာေတာ့ ခိုးၿပီး ငိုခဲ့ရပါတယ္, လို႔ ႐ိုးသားစြာ ၀န္ခံခဲ့တဲ့အေမ။
လင္ေဇာ၊ သားေဇာေတြနဲ႔ ႐ူးသြတ္သြားခဲ့ရတဲ့ ဗုဒၶစာေပထဲက ပဋာစာရီကို “ညီမေလး”လို႔ ေခၚလို႔ရေအာင္ ရဲ၀န္႔ျပသြားတဲ့ အေမ။

ဒီအေမဟာ ပံုျပင္ထဲက အေမ မဟုတ္ဘူး။
လင္နဲ႔သားႏွစ္ေယာက္က နတ္ဆိုးေတြရဲ႕ အရက္စက္ဆံုး အက်ဥ္းေထာင္ ထဲမွာ။ (ဒီေဆာင္းပါးေရးစဥ္ ဘယ္သူမွ လြတ္မလာေသးပါ။) နတ္ဆိုးေတြရဲ႕ ဖမ္းဆီးတာကို ခံရၿပီဆိုရင္ ဘာမဆို ျဖစ္လာႏိုင္တယ္။

ဒီအေမဟာ ဒီအေျခအေနေတြထဲကေန ေမးလာတဲ့ သတင္းဌာနတိုင္းရဲ႕ သိလိုမႈေတြကို မ်က္ရည္တစ္စက္နဲ႔မွ လိမ္းက်ံ ေပပြမႈ မရွိပဲ ရဲရဲ၀့ံ၀ံ့ ေျဖ ဆိုျပသြားခဲ့တယ္။ ဒီအေမကို ဂုဏ္မျပဳရင္ ဘယ္အေမကို ဂုဏ္ျပဳၾကမလဲ။

၀န္ခံပါတယ္။
အေမေတြ အမ်ားႀကီးရွိတယ္။
ဆရာႀကီး ဦးသုခရဲ႕ အေမ၊
ဆရာ ညီပုေလးရဲ႕အေမ၊
ထူးအိမ္သင္ရဲ႕အေမ၊
မြန္းေအာင္ရဲ႕အေမ၊
ခင္ဝမ္းရဲ႕ အေမ။
ဟသၤာတ ထြန္းရင္ရဲ႕ အေမ။
ခ်စ္စံ၀င္းရဲ႕အေမ၊
ကၽြန္ေတာ့္အေမ၊
ခင္ဗ်ားတို႔အေမ။
အားလံုးရဲ႕ အေမ (အေမစု)။


ဒါေပမယ့္ ဒီေန႔ ဒီအေျခအေနမွာ အေမမ်ားရဲ႕ ကိုယ္စား ေငြစင္႐ုပ္ထု တက္ေရာက္ယူဖို႔အတြက္ေတာ့ ဦးဂမီ ၻရရဲ႕အေမကလြဲ လို႔ကြ်န္ေတာ္႔မွာေရြး စရာမရိွခဲ႔ပါဘူး ဘာလို႔လဲဆိုရင္ေတာ႔ ...........
တစ္ခ်ိဳ႕အေမေတြက သားရဲ႕ဒုကၡေတြကို၀င္ေရာက္ကိုယ္စားယူခြင္႔ ရခဲ႔ၾကၿပီး ဦးဂမၻီရရဲ႕ အေမကေတာ့ ဒီအခြင့္အေရးကိုေတာင္ ငတ္မြတ္ခဲ့လို႔ပါ။ သားရဲ႕ ဒုကၡကို မွ်ေ၀ယူခြင့္ မရွိတဲ့ အေမတစ္ေယာက္ရဲ႕ ဒုကၡဟာ ဘယ္ဒုကၡထက္ မဆိုႀကီးတယ္။ သားနဲ႔ ေနရာခ်င္းလဲလို႔ ရမယ္ဆိုရင္ ဦးဂမီ ၻရရဲ႕ အေမဟာ အင္းစိန္ေထာင္ထဲကို သြားေနဖို႔ ေျခလွမ္းေႏွးမွာ မဟုတ္ဘူး။ ဒါေၾကာင့္ ကၽြန္ေတာ္ ေရြးျခယ္မႈကို ေထာက္ခံေပးၾကပါ။

ဦးဂမၻီရရဲ႕ အေမ။ ခင္ဗ်ားတို႔ ကၽြန္ေတာ္တို႔ရဲ႕အေမ။ အေမ...။

ေဟာဒီမွာ ေဟ့...
ရာဇ၀င္ လူ႔သမိုင္း အဆက္ဆက္
ႏို႔ေရစက္ေတြနဲ႔ ခဲ... ပ်စ္...။
ထုဆစ္ခဲ့တဲ့ ေငြစင္ေရာင္ ႐ုပ္ထု
အေမမ်ားကို ဂုဏ္ျပဳ မလို႔ပါ။
(အားလံုးရဲ႕ ကိုယ္စား)
ဦးဂမီၻရရဲ႕ အေမႂကြပါ ခင္ဗ်ား...။
စၾက၀ဠာမွ လက္ခုပ္သံမ်ား စီ ညံ ေ၀ ေစ။


 ဇင္ေ၀ေသာ္

ေျပာင္းလာတဲ႔ ႏႈတ္ခြန္းဆက္သံမ်ား


အသက္ ၄၀ ေက်ာ္စ အိမ္ေထာင္မရွိ အမ်ိဳးသမီး ( အပ်ိဳႀကီးလို႔ေခၚရင္ ရက္ စက္လြန္းေလမလား ) တစ္ေယာက္ရဲ႕ ရင္ဖြင္႔ထားတဲ႔ စာတိုေလးတစ္ပုဒ္ ဖတ္လိုက္ရတယ္။
သူမကေတာ႔ ေပါ႔ေပါ႔ပါးပါးပဲ ေျပာသြားတာပါ။

က်မ ဆယ္ေက်ာ္သက္ ဘဝတုန္းက ေဆြမ်ိဳးေတြ၊ သူငယ္ခ်င္းေတြက က်မ ကိုေတြ႔ရင္
" ဒီအပတ္ တနဂၤေႏြမွာ ဘယ္သူနဲ႔ အျပင္ထြက္မွာလဲ ေဟ႔ " လို႔ ေမးၾက တယ္။

က်မအသက္ ႏွစ္ဆယ္ေက်ာ္လာတဲ႔ အခါမွာေတာ႔ သူငယ္ခ်င္းေတြက
" မေျပာလည္းသိပါတယ္ေနာ္၊ အဆင္ေျပၾကတယ္ မဟုတ္လား " လို႔ ေျပာင္းၿပီး ေမးၾကတယ္။

က်မအသက္ သုံးဆယ္ေက်ာ္လာေတာ႔
" ေစာင္႔ေနရတာ ၾကာၿပီေနာ္၊ ဘယ္ေတာ႔ စားရမွာလဲ " ေမးၾကျပန္တယ္။

အခု က်မအသက္က ေလးဆယ္ေက်ာ္ဆိုေတာ႔
" ဟယ္ နင္႔လက္ကိုင္အိပ္ေလးက လွလိုက္တာ၊ ဘယ္ဆိုင္က ဝယ္တာလဲ၊ ဝတ္ထားတဲ႔ ဖက္ရွင္နဲ႔ အရမ္းလိုက္တာပဲ " တဲ႔။
ေျပာင္းလဲလာတဲ႔ ႏႈတ္ခြန္းဆက္သံေတြကို နားေထာင္ရင္း က်မေတာ႔ၿပဳံးေန မိတယ္။


( R.D, Oct, 2011 )


 ဇင္ေဝေသာ္

လူႀကိဳက္မ်ားၿပီး မူပုိင္ခြင့္ေပ်ာက္ေနတဲ့ အႏုပညာ


ဒီႏွစ္မွာေတာ့ အကယ္ဒမီဆု ေပးတဲ့ေန႔မွာမွ ထူးထူးျခားျခား ရြာကုိ ေရာက္ေနလ်က္ ျဖစ္ေနတယ္။ ရြာက အရင္က ရြာမဟုတ္ေတာ့ ရြာသူရြာသားေတြကလည္း တီဗြီေရွ႕မွာ ဘယ္သူမ်ား အကယ္ဒမီ ရေလမလဲ ဆုိတဲ႔ စိတ္လႈပ္ရွားမႈေတြနဲ႔ပဲ။
သိပ္မၾကာပါဘူး။ ဇာတ္ပုိ႔ဆု အကယ္ဒမီဆုရွင္ကုိ ေၾကညာေတာ့ လူရႊင္ေတာ္ ေမာ့စ္ ျဖစ္ေနတယ္။ ရြာသားေတြရဲ႕ ပါးစပ္ထဲမွာ
“ဟင္ … ဟာ …”
“ဒီ ေမာ့စ္ႀကီးကုိမ်ား၊ အျမင္ကပ္လုိက္တာ။ အကယ္ဒမီ ေပးစရာ ရွားလုိ႔”
“ေအးေလ၊ သူ႔ေပးမယ့္အစား ‘ ………….’ ကုိ ေပးလုိက္ေရာေပါ့”
သေဘာမတူတဲ့ အသံေတြ တညီတညႊတ္တည္း ထြက္လာတယ္။
အကယ္ဒမီေပးဖုိ႔ ဆုံးျဖတ္တဲ့အဖြဲ႔ဟာ ရြာသားေတြဆုိရင္ ေမာ့စ္အေန နဲ႔ ေသခ်ာေပါက္ အကယ္ဒမီနဲ႔ လြဲႏုိင္တယ္။

သူတုိ႔က ေမာ့စ္ ရတဲ့ အကယ္ဒမီကုိ သေဘာမတူႏုိင္ ျဖစ္ေနခ်ိန္မွာ က်ေနာ္ ကေတာ့ ပူပုိင္ခြင့္ေတြ ေပ်ာက္ဆုံးေနရရွာတဲ့ ဟာသပညာရပ္အေ ၾကာင္း ေ တြးေနမိတယ္။
ပထမဆုံးက ဟာသေလးေတြ (Jokes) ေဖာ္ျပတတ္တဲ့ ရီဒါးဒုိင္ဂ်က္ အေၾကာင္းပါ။ အခုတေလာ ထြက္တဲ့ ရီဒါးဒုိင္ဂ်က္ရဲ႕ ျပက္လုံးေတြက မရီ ရေတာ့ဘူး။ ပညာမပါလို႔ မဟုတ္ဘူး။ ဟာသေတြ ထပ္ေနလုိ႔။ ဒါေပမဲ့ ေပးပုိ႔သူရဲ႕ နာမည္ေတြကေတာ့ မတူေတာ့ဘူး။ သူတုိ႔ အယ္ဒီတာ အဖြဲ႔လည္း တတ္ႏုိင္သမွ်ေတာ့ စိစစ္ၾကမွာပဲ။ ဒါေပမဲ့ မရဘူး။ ဟာသေတြ က ေကာ္ပီ႐ုိက္တန္းဖုိးကုိ အေလးထားတဲ့ အဂၤလိပ္မီဒီယာ ထဲမွာကုိပဲ ထိမ္း မႏုိင္၊ သိမ္းမရ ျဖစ္ေနတယ္။

ဒါဟာ ဘာ့ေၾကာင့္မ်ား ပါလိမ့္လုိ႔ ဘႀကီးႏြား အလကား ေက်ာင္းေနမိတယ္။
လူဟာ ဟာသကုိ ခ်စ္ေပမဲ့ တန္ဖုိးေတာ့ သိပ္မထားဘူး။ ရယ္စရာ အေနနဲ႔ပဲ သေဘာထားတယ္ ဆုိတာ အဓိကအခ်က္လုိ႔ ထင္တယ္။ ကုိယ္ႀကိဳက္ႏွစ္သက္တဲ့ အဆုိအမိန္႔ေတြဆို ဘယ္သူ ေျပာတာဆိုတဲ့ မူလ ပုိင္ရွင္နဲ႔တြဲၿပီး မွတ္တတ္ၾကေပမဲ့ ကုိယ္တုိင္ လႈိက္လႈိက္လွဲလွဲ ရယ္ေမာလုိက္ ရတဲ့ ျပက္လုံးကုိေတာ့ (Joke) ပုိင္ရွင္နဲ႔ တြဲမွတ္ဖုိ႔ ေမ့ေလ်ာ့ ေနတတ္ၾက တယ္။
နားေထာင္သူ ဘက္ကလည္း ဒီအတုိင္းပါပဲ။ မွတ္သားစရာ အဆုိအမိန္႔ဆုိရင္ ဘယ္သူ ေျပာတာလဲလို႔ ေမးတတ္ၾကေပမဲ့ ရယ္စရာကုိေတာ့ ရယ္လုိက္႐ုံနဲ႔ ၿပီးသြားတတ္ၾကတယ္။


ေနာက္ၿပီး ရယ္စရာကုိ ရယ္စရာအေနနဲ႔ ထားလုိက္ေတာ့ အကုိးအကား နဲ႔ ေဖာ္ျပေနစရာလည္း မလုိျပန္ဘူး။
ေနာက္တစ္ခ်က္ ျဖစ္ႏုိင္တာက ရယ္စရာက တစ္ခါ အူလႈိက္သည္းလႈိက္ ရယ္ၿပီးရရင္ မွတ္မိသြားတယ္။ မေမ့ေတာ့ဘူး။ ဒါ့ေၾကာင့္ ရယ္စရာေတြ ထပ္ေနရင္ ထပ္ေနေၾကာင္း ခ်က္ခ်င္း သိတာလည္းပဲ ျဖစ္ႏုိင္ျပန္ပါတယ္။ ဘာပဲျဖစ္ျဖစ္ ရယ္စရာ ဟာသေတြမွာ စာေပမွာပဲ ျဖစ္ျဖစ္၊ ျပက္လုံး အေနနဲ႔ ပဲ ျဖစ္ျဖစ္ မူရင္းေပ်ာက္ေနတာေတာ့ အမွန္ပဲ။

အဂၤလိပ္လုိ ဖတ္တဲ့သူအတြက္ဆုိရင္ ဒီကိစၥက ပုိၿပီး စိတ္ပ်က္စရာ ေကာင္း တယ္။ ေတာ္ေတာ္မ်ားမ်ားေတြက သူတုိ႔ Joke ေတြနဲ႔ လြတ္ကုိ မလြတ္ဘူး။ ခပ္တည္တည္နဲ႔သာ ကုိယ္ပုိင္လုိလုိ ဘာလုိလုိ ေရးေနၾက၊ ျပက္ေနၾကတာ။ ဟုတ္ၿပီ။ ဒီျပက္လုံးကုိ ဘယ္သူ ေျပာတာလဲလုိ႔ လုိက္ျပန္ေတာ့ အဂၤလိပ္ မီဒီ ယာထဲမွာကုိပဲ ေဝဝါးသြားျပန္ေရာ။
ရယ္စရာ၊ ၿပံဳးစရာ အေရးေကာင္းတဲ့ စာေရးဆရာေတြထဲမွာ မင္းလူနဲ႔ တာရာမင္းေဝကုိ ေတာ္ေတာ္ေလး ေလးစားမိတယ္။ မင္းလူက ရယ္ရေအာင္ ေရးတတ္တာ။ တာရာမင္းေဝကေတာ့ ၿပံဳးစိစိျဖစ္ေအာင္ ေရး တတ္တာ။ ဘယ္ဟာသမွ မပါဘဲ ဒုိင္ယာေလာ့ဂ္ ခ်ေရးတာကုိပဲ တာရာမင္းေဝ ေရးရင္ ၿပံဳးခ်င္စရာေတြ အမ်ားႀကီး။ တစ္ခု ေကာင္းတာက သူတုိ႔ ေရးဟန္က်ေတာ့ ဟာသက အတုံးလုိက္ အတစ္လုိက္ မဟုတ္ေတာ့ ခုိးတာ မခံရေတာ့ဘူး။




သူတုိ႔ထက္ ပုိၿပီး ေလးစားစရာ ေကာင္းတာကေတာ့ ဘာစကားလုံးမွ မပါဘဲ ရယ္ရေအာင္ လုပ္ႏုိင္တဲ့ ခ်ာလီခ်က္ပလင္တုိ႔၊ မစၥတာ ဘီးန္ တုိ႔ပဲ။ ရယ္လုိက္ ရတာသာ ေမာသြားတယ္။ စကားလုံး မပါေတာ့ သူမ်ားကုိ ေျပာျပလုိ႔ မရေတာ့ဘူး။ ေျပာျပလည္း သူမ်ားက မရယ္ေတာ့ဘူး။

အၿငိမ့္ေတြ အေျခအေန မေကာင္းတာက ေခတ္ေၾကာင့္လုိ႔ အဓိက ေျပာရင္ ရသလုိ လူရႊင္ေတာ္ေတြ ျပက္လုံးထပ္ေနတာလည္း ပါမယ္။ ထပ္လုိ႔လည္း အျပစ္ေျပာစရာ မရွိဘူး။ လြယ္ကူတဲ့ ပညာရပ္မွ မဟုတ္တာပဲ။ ကမၻာမွာေတာင္ ကမၻာေက်ာ္ စာေရးဆရာက ေရတြက္လုိ႔ မကုန္ဘူး။ မစၥတာဘီးန္နဲ႔ မစၥတာ ခ်ာလီခ်က္ပလင္က ဘယ္ႏွစ္ေယာက္ ရွိတာမွတ္လုိ႔။ ရယ္စရာ၊ ရယ္စရာလုိ႔ ေျပာေနၾကေပမဲ့ ဒီကိစၥက ရယ္စရာကိစၥေတာ့ မဟုတ္ ဘူး။ အခက္ဆုံး အတတ္ပညာ၊ အႏုပညာလုိ႔ေတာင္ ဆုိခ်င္ဆုိလုိ႔ ရႏုိင္တာပဲ။

ေနာက္ဆုံးအခ်က္က အရင္က ရွိၿပီးသား ဟာသတစ္ခုကုိ နာမည္ႀကီး တစ္ေယာက္က ဝင္သုံးလုိက္ရင္ အဲ့ဒီဟာသက နာမည္ႀကီးရဲ႕ ကုိယ္ပုိင္ ဟာသ ျဖစ္သြားတယ္။ မူရင္း မေပၚေတာ့ဘူး။
ကဗ်ာေတြမွာဆုိ အတုံးလုိက္၊ အတစ္လုိက္ မေျပာနဲ႔ စကားလုံးေလး တစ္လုံး ယူလုိက္တာနဲ႔တင္ သူ႔ဟာ မဟူတ္ဘူးဆုိတာ သိၾကတယ္။သိရင္လည္း ေျပာ ၾကတယ္။

ဟာသေလးေတြကေတာ့ (အရင္ကလည္း ဟာသလုိ႔ပဲ သေဘာထားေတာ့) အတုံးလုိက္ အတစ္လုိက္ ယူတာေတာင္ ယူသူက ဝန္မခံသလုိ သိသူက လည္း အေရးတယူ သိပ္ မရွိလွဘူး။ ရွိရင္ေတာင္ လူရႊင္ေတာ္ေလာ ကေလာက္ပဲ ျဖစ္မယ္ ထင္တယ္။ က်န္တဲ့ေနရာမွာေတာ့ ဟာသေလးေတြက မူလဖန္တီးသူနဲ႔ ေဝးေနရတာပဲ မ်ားတယ္။

ရယ္စရာဟာ ရယ္စရာေပမဲ႔ ရယ္စရာေပါ႔ရႊတ္ရႊတ္ပညာေတာ႔ မဟုတ္ဘူး။
ဟာသစစ္စစ္ ဖန္တီးႏုိင္သူမ်ား ထုိက္တန္တဲ့ဆုလဒ္ ရၾကပါေစ။


 ဇင္ေ၀ေသာ္

ေခါင္းစားတတ္တဲ႔ အဂၤလိပ္ စကားလုံးမ်ား


ျမန္မာကေလးေတြသုံးတဲ႔ ေဝါဟာရတခ်ိဳ႕ကို လူႀကီးေတြ နားမလည္ေတာ႔ ဘူးဆုိတာ သဘာဝက်ပါတယ္။ အဂၤလိပ္ကိုလည္း ၾကည္႔ပါ။
ဒီေန႔ " virtually, aggregate, advocate, documentation " ဆိုတဲ႔ ေဝါ ဟာရေလးလံုး မီဒီယာမွာ တြင္က်ယ္လာလိုက္ပံုက ဘယ္အခ်ိန္တုန္းက "almost, gather , urge, paperwork " တို႔ကို ေက်ာ္တက္သြားတယ္ ဆို တာ မသိရသေလာက္ပဲလို႔ အဂၤလိပ္ဘာသာေဗဒ ပညာရွင္ေတြက ဆိုပါ တယ္။
virtually = almost
aggregate=gather
advocate=urge
documentation=paperwork


မီဒီယာေလာကမွာ သုံးလာတဲ႔ စကားလုံးေတြက လွေပမဲ႔ ေဝ႔လည္လည္လို႔ လည္း ဆိုၾကပါတယ္။ ဟုတ္ မဟုတ္ ၾကည္႔ပါဦး။
" profit " အက်ိဳးအျမတ္ လို႔ ေျပာမယ္႔အစား " the return on investment."
" improvement " တိုးတက္ေကာင္းမြန္လာမႈလို႔ ေျပာမယ္႔အစား " net positive impact "
" careful spending " ဂရုတစို္က္သုံးစြဲမႈလို႔ ေျပာမယ္႔အစား " better cash flow management " တဲ႔။

မွတ္ခ်က္။ ။ ဆရာႀကီးမ်ားအတြက္ မဟုတ္။



ဇင္ေဝေသာ္