“ စစ္သားတစ္ေယာက္ဟာ (တိုင္းျပည္ရဲ့ စစ္သားအစစ္အမွန္လား၊
ေၾကးစားစစ္သားလားဆိုတာေတြ ကြဲကြဲျပားျပား ေဖာ္ျပ မထား ပါဘူး။) တိုက္ပြဲမွာ
က်ဆံုးခဲ႔ရင္ နတ္ျပည္ကိုေရာက္ႏုိင္ပါသလား” တဲ့။
ဘုရားရွင္ရဲ့အေျဖက တိတ္တိတ္ေနလိုက္ျခင္းပါ။
ေမးတဲ့ပုဂၢဳိလ္က ဇြတ္အတင္းေမးလာေတာ့မွ-
“သူတပါးကို ေသေစလိုတဲ့ ေစတနာဆိုးနဲ႔ ေသသြားသူအတြက္ ဒုတိယဘဝက ငရဲနဲ႔ တိရိစၧာန္ပဲ ျဖစ္ႏိုင္တယ္” လို႔ ဘုရားရွင္ က ေျဖၾကားခဲ့ပါတယ္။
ဘုရားရွင္ရဲ့အေျဖက တိတ္တိတ္ေနလိုက္ျခင္းပါ။
ေမးတဲ့ပုဂၢဳိလ္က ဇြတ္အတင္းေမးလာေတာ့မွ-
“သူတပါးကို ေသေစလိုတဲ့ ေစတနာဆိုးနဲ႔ ေသသြားသူအတြက္ ဒုတိယဘဝက ငရဲနဲ႔ တိရိစၧာန္ပဲ ျဖစ္ႏိုင္တယ္” လို႔ ဘုရားရွင္ က ေျဖၾကားခဲ့ပါတယ္။
Buddhism and the Role of the Armed Services.
By: Peter Harvey.
ဗုဒၶဘာသာရဟန္းေတာ္ေတြဆိုရင္ ၂၂၇ - သိကၡာပုဒ္ေတြကို ေစာင့္ထိန္းထားၾကရပါတယ္။ အဓိကက သတၱဝါ၊ အေျခအေနေတြကို စိတ္ရွည္သည္းခံဖို ့လမ္းညႊန္ထားတဲ့ သေဘာတရားပါ။ ဗုဒၶဘာသာရဟန္းေတာ္ေတြမွ မဟုတ္ပါဘူး။ ေသနတ္ကိုင္ထားတဲ့ စစ္ သားေတြ ဟာလည္း စိတ္ရွည္သည္းခံဖို ့ လိုပါတယ္။ ေလာကီအာရံုေတြနဲ ့့ဖ်ားေယာင္းတာကို ရဟန္းေတြခံေနရသလိုမ်ိဳး စစ္သားေ တြ ဟာလည္း စစ္ပြဲ၊ ရန္သူေတြရဲ့ဖ်ားေယာင္းမႈကို ခံေနၾကရတာပါ။
“ျမတ္စြာဘုရားက စစ္သူၾကီးေကာင္း၊ စစ္သားေကာင္းတစ္ေယာက္ရဲ့ဂုဏ္ရည္နဲ ့ပတ္သတ္လို ့ ပေသနဒီေကာသလမင္းၾကီးကို မိန္ ့ဆိုခဲ့ဖူးပါတယ္။
ေကာင္းေကာင္းေလ့က်င့္ေပးထားသူျဖစ္ရမယ္။
အေတြ ့အၾကံဳရင့္က်က္ရမယ္
သတၱိရွိသူျဖစ္ရမယ္။
အထူးသျဖင့္ ေလးစားထုိက္သူဆိုရင္ ေလးစားမႈရွိေနရမယ္ - တဲ့။ ”
(S-N-1 98, 99, Samyutta Nikaya (Th) Physe Davids.)
ဒါကိုၾကည့္ရင္ ဒီေန ့က်ေနာ္တို ့ဒီေခတ္စစ္တပ္ရဲ့ ဥေပေဒတစ္ခ်ိဳ ့ဟာ ဗုဒၶဥပေဒေတြနဲ ့ ဆက္စပ္ေနတယ္ ဆိုတာ ကို ေတြ ့ျမင္ရပါ တယ္။
ငါးပါးသီလနဲ႔ သမၼာအာဇီဝ-
ဗုဒၶဘာသာရဲ့ ကိုယ္က်င့္နဲ႔ပတ္သက္လို႔ ငါးပါးသီလက အခ်ဳပ္ပါပဲ။
၁။ ပါဏာတိပါတ - လူ၊ တိရိစ ၦာန္ သက္ရွိမွန္သမွ်ကို တိုက္ရိုက္အားျဖင့္ျဖစ္ေစ၊ သြယ္ဝိုက္ေသာအားျဖင့္ျဖစ္ေစ၊ တစ္ေယာက္ေယာက္ကို ေစခိုင္း၍ျဖစ္ေစ သတ္ျဖတ္ျခင္း
၂။ မေပးတဲ့ သူတပါးပစၥည္းကို ခိုးယူျခင္း၊ လိမ္ယူျခင္း၊ ႏိုင့္ထက္စီးနင္းယူျခင္း
၃။ ကာေမသု မိစ ၦာစာရ
၄။ မုသာဝါဒ
၅။ သုရာေမရယ - လူရဲ့သတိမွတ္ဥာဏ္ကို ခြ်တ္ယြင္းေစႏိုင္တဲ့ အရက္ေဆးဝါးစတာေတြ သံုးစြဲျခင္း။
ငါးပါးသီလဆိုတာ တကယ္ေတာ့ ေ႐ႊစည္းမ်ဥ္း၊ ေရႊဥပေဒေတာ္ပါ။ ဘယ္သူမွ ဒုကၡမေရာက္ခ်င္ဘူး။
လူတိုင္းေပ်ာ္ရႊင္ခ်င္တယ္။ ဒီေတာ့ သူမ်ားဒုကၡေရာက္ေအာင္ မလုပ္နဲ႔။ သူမ်ားစိတ္ခ်မ္းသာပါေစ။ ဒါပါပဲ။ ေနာက္ၿပီး ငါးပါးသီလနဲ႔ ဆက္စပ္ၿပီး သတိေပးထားတာက မွားယြင္းတဲ့ အသက္ေမြးဝမ္းေၾကာင္းမွဳဆီကို ေရာက္မသြားေစဖို႔ပါ။ မွားယြင္းတဲ့ အသက္ေမြးမွဳနဲ ႔ပတ္သက္လို႔ ဗုဒၶဘာသာက စာရင္းျပဳစုေပးထားတာေတြက လက္နက္ေရာင္းဝယ္မွဳ၊ တိရိစ ၦာန္ရဲ့ အသားေရာင္းဝယ္မွဳ၊ အဆိပ္ေရာင္းဝယ္မွဳ၊ လူေရာင္းဝယ္မွဳနဲ႔ မူးယစ္ေသစာေရာင္းဝယ္မွဳေတြပါ။
စစ္သားတစ္ေယာက္နဲ႔ ဗုဒၶဘာသာရဲ့တန္ဖိုးမ်ား
လက္နက္အေရာင္းအဝယ္လုပ္တယ္ဆိုတာ စစ္သားနဲ႔ မဆိုင္ပါဘူး။ အေရာင္းအဝယ္လုပ္တဲ႔ လက္နက္ပြဲစားေတြနဲ႔ပဲ ဆိုင္တယ္။ ဒါေပမယ့္ စစ္သား(သို႔) စစ္တပ္နဲ႔ တစ္နည္းနည္းဆက္စပ္ေနရင္ ဗုဒၶဘာသာတစ္ေယာက္အေနနဲ႔ စဥ္းစားစရာေတြ အမ်ားႀကီး ရွိေနမွာ အေသအခ်ာပါပဲ။ ဗုဒၶဘာသာက ဘာမွမေျပာခဲ့ပါဘူး။ ဟိႏၵဴဘာသာရဲ့ က်မ္းစာတစ္ခုျဖစ္တဲ့ ဘဂဝါဂီတမွာေတာ့ " လူတစ္ေ ယာက္ဟာ ေမြးဖြားစဥ္ကတည္းက တိုင္းျပည္တာဝန္ကို ထမ္းေဆာင္ဖို႔ ခတၱိယမ်ိဳးမွာ ေမြးဖြားလာတယ္။ ဒီလို စစ္တပ္ တာဝန္ကို ထမ္းေဆာင္ေနရျခင္းကပင္ ဘာသာေရးတာဝန္တစ္ခုကို ထမ္းေဆာင္ေနသလိုပါ။ စစ္တပ္က လိုအပ္လာတဲ့အခါ ေရွ႕တန္းစစ္မ် က္ႏွာကို ထြက္တယ္။ စစ္တိုက္ရင္း အသက္ဆံုးရွဳံးခဲ့ရတယ္ဆိုရင္ေတာင္မွ ေသရင္နတ္ျပည္ေရာက္တယ္” လို႔ ဘဂဝါဂီတမွာ ေဖာ္ျပထားပါတယ္။ လူေတြအမွတ္မွားေနတဲ့ကိစၥက ဒီစကားကုိ ဗုဒၶဘာသာကပဲ ေျပာခဲ့သလိုလို ထင္ေနျခင္းပါ။ (ရဲေသာ္ မေသ၊ ေသေသာ္ ငရဲမလား- ဟာ ဘဂဝါဂီတ ဟိႏၵဴအယူအဆဆိုတာ ဆရာႀကီးတို႔ သိႏိုင္ပါေစ- ဘာသာျပန္သူ)
ဒီျပႆနာမ်ိဳးပဲ ဘုရားရွင္ကို ေမးေလွ်ာက္ခဲ့ဖူးပါတယ္။
“ စစ္သားတစ္ေယာက္ဟာ (တိုင္းျပည္ရဲ့ စစ္သားအစစ္အမွန္လား၊ ေၾကးစားစစ္သားလားဆိုတာေတြ ကြဲကြဲျပားျပား ေဖာ္ျပမထားပါဘူး။) တိုက္ပြဲမွာ က်ဆံုးခဲ႔ရင္ နတ္ျပည္ကိုေရာက္ႏုိင္ပါသလား” တဲ့။
ဘုရားရွင္ရဲ့အေျဖက တိတ္တိတ္ေနလိုက္ျခင္းပါ။
ေမးတဲ့ပုဂၢဳိလ္က ဇြတ္အတင္းေမးလာေတာ့မွ-
“သူတပါးကို ေသေစလိုတဲ့ ေစတနာဆိုးနဲ႔ ေသသြားသူအတြက္ ဒုတိယဘဝက ငရဲနဲ႔ တိရိစ ၦာန္ပဲ ျဖစ္ႏိုင္တယ္” လို႔ ဘုရားရွင္ က ေျဖၾကားခဲ့ပါတယ္။ တကယ္ေတာ့ စစ္သားတစ္ေယာက္ရဲ့ တာဝန္ေတြဟာ မ်ားျပားလွပါတယ္။ ၿငိမ္းခ်မ္းေရးအတြက္ ၾကားဝင္ေျဖရွင္းေပးရတာ၊ ျပည္တြင္းမၿငိမ္မသက္ကိစၥေတြရွိလို႔ အေရးေပၚ ထိန္းသိမ္းရတာ၊ အကူအညီေပးရတာ၊ ကိုယ့္ႏိုင္ငံ ကိုယ့္လူမ်ိဳးကို ကာကြယ္ရတာ၊ စံုလို႔ပါပဲ။
ဒါေပမယ့္ အေႏွးနဲ႔အျမန္ပါပဲ။ ပံုစံတစ္မ်ိဳးမ်ိဳးနဲ႔ သတ္ျဖတ္မွဳေတြ ပါလာတတ္ပါတယ္။ ဗုဒၶဘာသာအရ ေစတနာနဲ႔သာ သတ္လို႔ကေတာ့ ဘယ္လိုသတ္ျဖတ္ျခင္းကိုမွ ေကာင္းေသာသတ္ျဖတ္ျခင္းလို႔ ဆိုမထားပါဘူး။ ဒါေပမယ့္ ေနရာနဲ႔ အေျခအေနေတြကိုေတာ့ ထည့္သြင္းစဥ္းစားရပါလိမ့္မယ္။ အျပစ္မဲ့တဲ့ ျပည္သူေတြကို သက္သက္မဲ့ သတ္ျဖတ္လာႏိုင္တဲ့ အေနအထားေတြမွာဆိုရင္ေတာ့ မလြဲသာမေရွာင္သာ ျပည္သူကိုကာကြယ္ရင္း တစ္ဖက္သားကို ပစ္သတ္လိုက္ရတာမ်ိဳးေတြ ရွိလာမွာပါပဲ။ ဒါဆိုရင္လည္း ေသေစတဲ့ေစတနာကို ကာကြယ္လိုတဲ့ ကရုဏာနဲ႔အစားထိုးၿပီး သံုးသပ္လိုက္ရေတာ့မွာပါ။ ဒီလိုအေနအထားမ်ိဳးကို ကြ်န္ေတာ္တို႔ ဘာသာစကားနဲ႔ “necessary evils” လို႔ ေခၚပါတယ္။
( ဆက္ရန္ )
ကမ္းလက္