ရွားေလာ့ဟုမ္းႏွင့္ သတိပ႒ာန္က်င့္စဥ္


ဤေဆာင္းပါးကုိ မေရးမီ စကားဦးေတာ့ အနည္းငယ္ သမ္းဦးမွ ေတာ္ေပလိမ့္ မည္။ ဦးတည္ၿပီး ေရးမည့္ ေဆာင္းပါးနာမည္က “The benefits of an inactive mind” ျဖစ္ၿပီး သမား႐ိုးက် ဗုဒၶဘာသာအခ်ိဳ႕က သတိ၊ သမာဓိကုိ ‘inactive’ မတက္ႂကြ၊ အလုပ္မလုပ္၊ ပက္ဆစ္သေဘာ ဆန္ေသာ ဟု သုံး ထားသျဖင့္ ေရႊစိတ္ေတာ္ ျငိဳေကာင္း ျငိဳႏုိင္၏။ ကြန္မင့္မ်ားလည္း ေရးေကာင္း ေရးလာႏုိင္၏။

ထုိမွ်သာမက ‘သတိ၊ သမာဓိ’ ကုိ အေနာက္တုိင္းသားတုိ႔ ထင္လြယ္ျမင္ လြယ္ေအာင္ ကမၻာေက်ာ္ စံုေထာက္ႀကီး ရွားေလာ့ဟုမ္း (ေဆာင္းပါးထဲ မွာေတာ့ ‘ဟုမ္း’ လုိ႔ပဲ သုံးသည္) အား ဇာတ္ေကာင္ထားၿပီး ေရးသြား၏။ ထုိ႔ေၾကာင့္ ကုလားထုိင္ေပၚ အခန္႔သား ထုိင္ရင္း မလႈပ္မယွက္ ေဆးတံခဲ ကာမွ်ျဖင္႔ သတိ၊ သမာဓိႏွင့္ လားလားမွ် မဆုိင္စေသာ ကြန္မင့္မ်ားလည္း ရွိေကာင္း ရွိလာႏုိင္ျပန္သည္။ အမွန္ဆိုရမူ ျမန္မာမ်ားကိုယ္တိုင္လည္း ထို ကမၻာေက်ာ္စုံေထာက္ႀကီးကို တိုက္ရိုက္သိခဲ႔ၾကသည္မဟုတ္၊ သိသူ ရွိမည္၊ နည္းမည္။ ဆရာႀကီး ေရႊ ဥေဒါင္းျဖန္႔ေဝေပးသမွ်သာ ရခဲ႔ၾကသည္။

အမွန္မူ ဤေဆာင္းပါးက သိပၸံေဆာင္းပါးသာ ျဖစ္၏။ ဗုဒၶဘာသာဝင္ တစ္ေယာက္အေနႏွင့္ေတာ့ ဘာသာေရးဟု ယူဆႏုိပါင္၏။ ထုိ႔ေၾကာင့္ မိမိ ကုိယ္တုိင္ကေတာ့ ‘inactive’ ေၾကာင့္ ျပႆနာ မရွိသလုိ သတိ၊ သမာဓိကုိ ရွားေလာ့ဟုမ္းႏွင့္ တြဲျပသြားသျဖင့္လည္း အစာမေၾကစရာ တစ္စုံတစ္ရာ မခံစားရမိ။ သိပၸံက သိပၸံ ျဖစ္၏။ ဘာပါဠိမွ ကုိးကားေနစရာ မလုိအပ္ ( ဟု ထင္သည္။ )

၁၉၇၀ - ခုႏွစ္မ်ား မတုိင္မီအထိ သတိ (Mindfulness) ဆုိသည့္ က်င့္စဥ္ သည္ ေရွးေဟာင္း ဗုဒၶဘာသာ က်မ္းစာေပမ်ား၊ ဗုဒၶဘာသာ ရဟန္းေတာ္ မ်ား၊ ဟိႏၵဴေယာဂက်င့္စဥ္ႏွင့္ ေယာဂီပုဂၢဳိလ္မ်ားႏွင့္သာ ဆုိင္ေသာ ကိစၥတစ္ခု ဟုသာ အေနာက္ကမၻာက ထင္မွတ္ထားခဲ့ၾကသည္။ တရားထိုင္ျခင္းဟူ သည္က ဘာလဲ။ ဘာမွ မလုပ္ဘဲ ၿငိမ္ၿငိမ္ႀကီး ထုိင္ေနရတဲ့ စိတ္က်င့္စဥ္ဆုိ တာကေရာ ဘယ္လုိ ဟာမ်ိဳးလဲဟု စဥ္းစားမိတုိင္း အေနာက္တုိင္းသားတုိ႔ အေတြးအာ႐ုံထဲမွာေတာ့ ကုလားထုိင္ေပၚမွာ မလႈပ္မယွက္ ေဆးတံခဲ ထားေသာ စုံေထာက္ႀကီး ရွားေလာ့ဟုမ္းလုိပင္ ျဖစ္ေပလိမ့္မည္ဟုသာ အေတြးေပါက္ၾကေလသည္။ ထို႔ေၾကာင္႔လည္း သတိ၊ သမာဓိကို ရွားေလာ့ဟု မ္းႏွင္႔ ပမာျပဳကာ ေျပာခဲ႔ၾကျခင္းပင္ ျဖစ္ေပသည္။

သတိ၊ သမာဓိစြမ္းအင္ႏွင့္ ရွားေလာ့ဟုမ္းကုိ ပထမဆုံး တြဲဖက္ မိတ္ ဆက္ေ ပးလုိက္သူကေတာ့ စိတ္ပညာပါေမာကၡ ေဒါက္တာ ဝက္ဆင္ (Watson) ပင္ ျဖစ္ေပသည္။ ေဒါက္တာကေတာ့ တစ္ခ်ိန္ထဲမွာ အလုပ္ေတြ အမ်ားႀကီး လုပ္ေနရတဲ့ Multi tasking ေခတ္သစ္ ကမၻာႀကီးထဲမွာ စုံေထာက္ႀကီး တစ္ေယာက္တည္းပဲ တစ္ခုထဲကုိ (Uni-tasking) အာ႐ုံ စုိက္ေနႏုိင္တယ္ဟု မွတ္ခ်က္ျပဳသည္။ ထုိ႔အတူ သတိ၊ သမာဓိ ဟူသည္ ဘာလဲဆုိတာ ေသေသ ခ်ာခ်ာ မသိေသးသူ အေနာက္တုိင္းသားမ်ားအတြက္ မသိလွ်င္ ရွားေလာ့ ဟုမ္းကုိသာ ၾကည့္၊ သူက ထင္ရွားတဲ့ သာဓကပဲဟု ဆုိ ခဲ့သည္။

ဟုမ္းကား အမႈအခင္း ျဖစ္သည္ဟု ဆုိေသာ္လည္း ဘယ္ကုိမွ မသြား၊ မ်က္စိ မွိတ္၊ ေဆးတန္ခဲရင္း ကုလားထုိင္ေပၚမွာ အေၾကာင္းအက်ိဳး ဆက္စပ္၍ သာ ေနတတ္သည္။ ဝတၳဳထဲျဖစ္ေစ၊ အျပင္မွာပဲ ျဖစ္ေစ တက္ၾကြျဖတ္လက္မႈ မရွိဆုံး ေထာက္လွမ္းေရးသမားတစ္ေယာက္ ျဖစ္သည္။ သုိ႔ေသာ္ သူ၏ အား သာခ်က္က သူ႔ကုိ အျခားအာ႐ုံေတြက မေႏွာက္ယွက္ႏုိင္ဘဲ သူ အာ႐ုံစုိက္ လုိေသာ ကိစၥတစ္ခုအေပၚမွာ စူးစူးစုိက္စုိက္ အာ႐ုံထားႏုိင္ျခင္းပင္ ျဖစ္ေတာ့ သည္။ ထုိ႔ေၾကာင့္ ေတာင္ေျပးေျမာက္ေျပး သတင္းယူေနေသာ စုံေထာက္ မ်ားထက္ သူက ေရွ႕မွာ အမ်ားႀကီး ႀကိဳႀကိဳၿပီး ေရာက္ေနတတ္ေတာ့သည္။

သတိ၊ သမာဓိက ဗုဒၶဘာသာနဲ႔ ဟိႏၵဴဘာသာမွာ စတင္ခဲ့သည္ ဆုိသည့္ အ ခ်က္က ျငင္း၍ မရ။ သုိ႔ေသာ္ အာ႐ုံေတြ မ်ားသထက္ မ်ားလာေသာ ေခတ္ သစ္ကမၻာႀကီးထဲ၌ မိမိ စူးစုိက္လုိေသာ ကိစၥတစ္ခုအေပၚ အာ႐ုံစိုက္ထားႏုိင္ ရန္ ကြ်ႏု္ပ္တုိ႔ ေန႔စဥ္ဘဝထဲမွာလည္း သတိက လုိအပ္လာသည္။ ဤ သတိ ကုိ လက္ေတြ႔ဘဝထဲ သြင္းၾကည့္ေသာအခါ အက်ိဳးေက်းဇူးႀကီးမား လွေၾကာင္း သိပၸံပညာက တစထက္တစ ပို၍ပို၍ ေတြ႔ရွိလာခဲ့ေတာ့သည္။

ယင္းေဖာ္ျမဴလာကုိ ပထမဆုံး ေတြ႔ရွိခဲ့သူကေတာ့ စိတ္ပညာရွင္ ေဒါက္တာ Ellen Langer ပင္ ျဖစ္သည္။ ၁၉၇၀ - ခုႏွစ္ေတြကတည္းက သတိပ႒ာန္ က်င့္စဥ္သည္ ဦးေႏွာက္ အလုပ္လုပ္မႈပုိင္း ဆုိင္ရာ သဟဇာတ သတၱိမ်ားကို တုိးတက္ ေကာင္းမြန္ေစသည့္အျပင္ အျခားအျခားေသာ ဦးေႏွာက္ဖန္ရွင္မ်ား ကုိလည္း ေကာင္းမြန္လာေစသည္ဟု ဆုိခဲ့သည္။

ယေန႔ သိပၸံပညာ ေတြ႔ရွိခ်က္မ်ားက ေဒါက္တာအယ္လင္ ထင္ထားတာထက္ အမ်ားႀကီး ေက်ာ္လြန္ေနၿပီး ေဒါက္တာကုိယ္တုိင္ပင္ အံ့ဩတႀကီး ျဖစ္ သြားႏုိင္ေပလိမ့္မည္ဟု ထင္ရေလာက္သည္။ သတိပ႒ာန္က်င့္စဥ္က ဦးေႏွာက္၏ အဓိကအလုပ္မ်ား ျဖစ္ၾကသည့္ အျမင္ႏွင့္ အေတြးအေခၚ တုိ႔ကုိ ပါ ေျပာင္းလဲေပးႏုိင္ေသာ အေထာက္အထားမ်ား ေတြ႔ရွိလာရသည္။
ဤအခ်က္ကုိ မႏွစ္က Wisconsin တကၠသုိလ္၏ သုေတသနတုိ႔က ေထာက္ ခံလွ်က္ ရွိသည္။ ေန႔စဥ္ တရားထုိင္သူတုိ႔၏ ဦးေႏွာက္သည္ အျပဳ သေဘာ ေဆာင္သည့္ စိတ္ပုိင္းဆုိင္ရာသာမက ႐ုပ္ပုိင္းတည္ေနပုံပါ ေျပာင္း လဲသြားသည္ဟု ျပသခဲ့သည္။ အထူးသျဖင့္ ထိေရာက္မႈ အရွိဆုံးပုိင္းမွာ စိတ္ ခံစားမႈဆုိင္ရာ ဦးေႏွာက္အပုိင္းပင္ ျဖစ္သည္။
သူတုိ႔ ေတြ႔ရွိခ်က္အရ သတိပ႒ာန္က်င့္စဥ္သည္ တကယ့္ေလာကႏွင့္ တစ္ သီးတစ္သန္႔ ျဖစ္မသြားေစဘဲ ေလာကႏွင့္ ပုိ၍ သဟဇာတက်၊ ညီညႊတ္မႈ ကုိ ျဖစ္ပြားေစသည္ဟု သိရသည္။ ဤေတြ႔ရွိခ်က္ကုိ ဗုဒၶဘာသာ႐ႈ႕ေထာင့္ အေနနဲ႔ကလည္း ျငင္းဆန္ရန္ အေၾကာင္းမရွိ။ သတိပ႒ာန္တရားကုိ က်င့္သုံးခ်ိန္၌ တိတ္ဆိတ္မႈကုိ လုိအပ္ေသာ္လည္း ထုိအက်င့္ကုိ တကယ္ ထိထိေရာက္ေရာက္က်င့္ခဲ့ၿပီးဆုိလွ်င္ေတာ့ ေလာကႏွင့္ ေလာကေကာင္းက်ိဳးအတြက္ ၎က်င့္စဥ္ကုိ အသုံးျပဳဖုိ႔ လုိအပ္ေၾကာင္း ဘုရားရွင္ကုိယ္တုိင္ ျပ သသြားခဲ့သည္။

သူတုိ႔အဆုိအရ သတိပ႒ာန္သည္ ေလာကမွ ထြက္ေျပးျခင္း မဟုတ္၊ ေလာ ကႏွင္႔ ပုိ၍ သဟဇာတ ျဖစ္ေစေသာ က်င့္စဥ္သာ ျဖစ္သည္။
သူတုိ႔ ေလ႔လာပုံက …
ထုိက်င့္စဥ္၌ ပါဝင္ေလ့က်င္သူတုိင္းက ဘာမွ မလုပ္ဘဲ မ်က္စိမွိတ္ၿပီး ထြက္ေလ ဝင္ေလကုိ စူးစုိက္မွတ္ေန႐ုံသာ ျဖစ္သည္။ ရက္သတၱပတ္ ငါးပတ္အတြင္း တစ္ခ်ိန္လွ်င္ မိနစ္ (၃၀) ၾကာ ကုိးႀကိမ္ တရား အမွတ္ ခုိင္း သည္။ ကုိးႀကိမ္ ၿပီးဆုံးသြားေသာအခါ သူတုိ႔ဦးေႏွာက္ ပုံစံမ်ား၊ လည္ပတ္ ပုံမ်ား ေျပာင္းလဲသြားသည္ဟု ဆုိသည္။ တစ္ေန႔လွ်င္ အနည္းဆုံး (၅) မိနစ္မွ (၁၆) မိနစ္ခန္႔အထိ ႐ႈ႕မွတ္ႏုိင္လွ်င္ပင္ သိသာသည္ဟု သိရသည္။ သူတုိ႔အဆုိအရ တစ္ေန႔ကုိ (၅) မိနစ္ခန္႔မွ် ေကာင္းေကာင္း ႐ႈ႕မွတ္ႏုိင္လွ်င္ ပင္ ရွားေလာ့ဟုမ္းလုိ တည္ၾကည္ၿငိမ္သက္မႈေလာက္ ရႏုိင္သည္။ ငါတို႔ တရားထိုင္ေနတာ ရွားေလာ့ဟုမ္းျဖစ္ခ်င္၍မဟုတ္ဟု ေျပာရန္ေတာ႔ရွိသည္။ သို႔ေသာ္ ေလာကထဲမွာ ရွားေလာ့ဟုမ္းေလာက္ ဉာဏ္ေကာင္းလ်င္ပင္ မဆိုး ဟုေတာ႔ ဆိုရမည္ထင္သည္။

ဆက္ရန္ -


 သီဟနာဒ

ကြန္ပလိန္းေလာက ( တနဂၤေႏြ အပ်င္းေျပ )


တရုတ္ျပည္၊ ကုန္သည္ႀကီးမ်ားဘဏ္ ( Merchants Bank ) က အိမ္ေထာင္ ရွင္ အမ်ိဳးသမီးေတြအႀကိဳက္ အစီအစဥ္တစ္ခု မိတ္ဆက္လိုက္ေတာ႔ အိမ္ေထာင္ရွင္၊ မရွင္ လူငယ္အမ်ဳိးသား ၂ သိန္းေလာက္က ခ်က္ခ်င္း ကြန္ပ လိန္းတက္ၾကတယ္။
အဲ႔ဒီ အစီအစဥ္က အမ်ိဳးသားရဲ႕ ဘဏ္အေကာင္႔ထဲမွာ US$ ေဒၚလာ ၁၆၀ ေက်ာ္တိုင္း အိမ္ရွင္မ အေကာင္႔ထဲ ေအာ္တိုမက္တစ္လႊဲေပးတဲ႔ စနစ္ တဲ႔။
ကဲ.... ျမန္မာအိမ္ေထာင္ရွင္ အမ်ဳိးသားေတြ အဲ႔ဒီ အစီအစဥ္ကို ဘယ္လို သေဘာရသလဲ။

မေန႔ညက မန္ယူက တစ္ဂိုး ဂိုးမရိွနဲ႔ ဖူဟမ္ကို ႏိုင္င္တဲ႔ပြဲမွာ ဂိုးစည္းေပၚ ကေန တိုက္စစ္မႉး ဗန္ပါစီက ကန္ထုတ္ၿပီး ကယ္ခဲ႔ရေသးတယ္။ အဲ႔ဒါ ဖူဟမ္ က ဆရာႀကီးတစ္ေယာက္က ၿပဳံးစိစိကြန္ပလိန္းတက္တယ္။ အဲဒါ တရား မဝင္ဘူး တဲ႔။ တိုက္စစ္မႉးဗန္ပါစီက ခံစစ္အလုပ္ကို ဝင္လုပ္ေနလို႔၊ သူနဲ႔ မဆိုင္တာ ဝင္လုပ္လို႔တဲ႔။

ကြန္ပလိန္းအေၾကာင္းေျပာရင္ ျမန္မာေတြကိုလည္း ခ်န္ထားခဲ႔လို႔ မရဘူး။ ဝန္ႀကီးေလးတစ္ေယာက္က မသိရွာလို႔ေျပာမိတာကို ေျပာမဆုံးေပါင္ ေတာ သုံးေတာင္လုပ္ေနၾကတယ္။ သူ႕ခမ်ာ ေျပာမိတာက ေတာင္သူလယ္သမားေတြ ထမင္းတစ္နပ္ ေလ်ွာ႔စား ၾကပါတဲ႔။ အဲ႔ဒါ ေတာ္ေသးတာလို႔ ေျပာရမွာ။ တစ္ေန႔တစ္ထပ္ပဲ ေကာင္းေကာင္းဘုန္းေပးရရွာတဲ႔ ရဟန္းသံဃာေတာ္ေတြ ကို ဆြမ္းတစ္နပ္ ေလ်ွာ႔ၿပီး ဘုန္းေပးၾကပါဘုရားလို႔ ဆိုလိုက္မွ ဒီထက္ ဒုကၡ။ ဒီေခတ္ႀကီးက ေျပာလို႔ရတာမွ မဟုတ္တာ။
တနဂၤေႏြ၊ အပ်င္းေျပ ပါ။


 ဇင္ေဝေသာ္

စေနေဘာလုံး


ေရႊၿခံေရ

ဒီအပတ္ အဂၤါ ဗုဒၶဟူးပြဲေတြကေတာ မန္ယူ ကံသီလို႔ သုံးမွတ္ရသြားတာက လြဲရင္ ဆရာႀကီးတိုင္း သေရေတြ က်ကုန္တယ္။ မန္စီးတီး နဲ႔ ခ်ယ္ဆီးတုိ႔ သေရက ႏွစ္မွတ္လြတ္သြားတာပါ။ ပိုဆိုးတာက ခ်ယ္လ္ဆီးပဲ။ ၃မိနစ္အလို အထိ ရက္ဒင္းလိုအသင္းကို ႏွစ္ဂိုးေဆာင္ေနပါလ်က္ ႏွစ္ဂိုးစီ သေရထြက္ သြားေတာ႔ေလ။ အာဆင္နယ္နဲ႔ လီဗာပူး ႏွစ္ဂိုးစီသေရပြဲကေတာ႔ အႀကိတ္ အနယ္ အရွိဆုံးပါပဲ။

ဒီတပတ္သတင္းေတြအားလုံးနဲ႔ အသင္း အေျပာင္းအလဲ သတင္းေတြ ကို ေမာင္ပိုင္စီးသြားတာကေတာ႔ မန္စီးတီးက အီတာလီယန္ေဘာသမား ဘာလိုတယ္လီရဲ႕ မီလန္အျပန္ခရီး ျဖစ္သြားတယ္။
သူ အသင္းေျပာင္းေတာ႔မွ ထြက္လာတဲ႔ သတင္းေတြက သူ မန္စီးတီးမွာ ေန သားတက်ရွိေစဖို ႔ မန္စီးတီး ဒု ဥကၠ႒ ကိုယ္တိုင္ဦးစီးတဲ႔ ဘာလိုတယ္လီ ပေရာဂ်က္ေတာင္ ရွိခဲ႔ဆိုပဲ။ မရပါဘူး၊ ဘာလိုတယ္လီက ဘာလိုတယ္လီ ပဲဥစၥာ။

ကေလးကို ဖုန္နဲ႔ ႀကဳံးပက္ဖူးတယ္။ အသက္ငယ္ေသးတယ္ဆိုေပမဲ႔ ကိုယ္႔ အိမ္ကို မီးတင္႐ွိဳ႕ဖိုအထိေတာ႔ ဘာလိုတယ္လီက မငယ္ေတာ႔ဘူးေလ။ ကားကို ေဆးေရာင္ေတြစိတ္ႀကိဳက္ျခယ္၊ မိုက္ကယ္ ရစ္ခ်တ္ကို အျပန္ တင္ေခၚသြားေပးမယ္လို႔ ကတိေပးထားတာကို ေမ႔ေနၿပီး သူ တစ္ေယာက္ ထဲ ေမာင္းထြက္သြားလို႔ ရစ္ခ်တ္ခမ်ာ ကြင္းထဲ ငုတ္တုတ္ေမ႔ခဲ႔ရရွာဆိုပဲ။ မၿပီးေသးဘူး။ သူ႕ကားကို သတင္းသမားေတြက မွတ္မိေနေတာ႔ ကားေမာ္ ဒယ္နဲ႔ အေရာင္ေျပာင္းဝယ္ဖို႔ အသင္းလူႀကီးေတြက အႀကံေပးလို႔ ကား သြားၾကည႔္တာ လက္ရွိကားနဲ႔ ေမာ္ဒယ္ အေရာင္ တစ္ေထရာတည္းတူတဲ႔ ကားကို ဝယ္မိေတာ႔မလို႔ ေဘးက သတိေပးလိုက္မွ သတိရၿပီး မဝယ္ျဖစ္ေတာ႔တာတဲ႔။
နည္းျပ မန္ခ်ီနီဆိုရင္ သူးသားကို မန္ခ်က္စတာေခၚထားၿပီး ဘာလိုတယ္လီ အထာက်ေအာင္အထိ ကူညီခဲ႔ဖူးတယ္။ မရခဲ႔ဘူးေလ။

ေနာက္ စိတ္ဝင္စားစရာက ခ်ယ္လ္ဆီး ယာယီနည္းျပ ဘင္နီတက္ဇ္နဲ႔ သူ႕ တပည္႕ေက်ာ္ေဟာင္း အင္တာက မက္တာရာဇီတို႔ အြန္လိုင္း တိုက္ခိုက္တဲ႔ ပြဲပဲ။ စတာက မက္တာရာဇီပါ။ သူသာ ခ်ယ္လ္ဆီးက တာဝန္ရွိ လူႀကီးတစ္ ယာက္ဆို ဘင္နီတက္ဇ္လို နည္းျပလက္ထဲ အသင္းကို " ဝ " ကြက္ မအပ္ရဲ ဘူးတဲ႔။ အသားလြတ္ႀကီးေလကြာ။ ေက်ာင္းေတာ္က ရန္စေတြ ေနမွာေပါ႔။

ဒါ႔ေၾကာင္႔ သူ႕အင္တာဗ်ဴးမွာ မက္တာရာဇီဟာ လူလိမ္၊ လူပလီ၊ မီလန္ တၿမိဳ႕လုံးသိတယ္လို႔ ဘင္နီတက္ဇ္က ေျပာခဲ႔တယ္။ အဲ အင္တာဗ်ဴးမွာ လူလိမ္ ( လိုင္းယား ) လို႔ေျပာတာ ၁၈ ႀကိမ္ တိတိ တဲ႔။ ဟဲ ဟဲ မနည္းလွ ဘူး။
သူ႕အလွည္႔ၿပီးေတာ႔ မက္တာရာဇီအလွည္႔။ " က်ေနာ္က လူလိမ္ဆိုရင္ ဘင္နီတက္ဇ္ကလည္း စလင္းေဘာ္ဒီ နဲ႔ " တဲ႔။ လူေနာက္ပဲ။ ဒါ႔ေၾကာင္႔ ကမၻာ႔ဖလားပြဲတုန္းက ဇီဒန္းက ေခါင္းနဲ႔ဝင္တိုက္တာေနမွာ။

ဒီအပတ္မွာေတာ႔ မန္စီးတီး နဲ႔ လီဗာပူးပြဲက အသင္းမစြဲသူေတြ မျဖစ္မေန ၾကည္႔ရမယ္႔ပြဲပါ။ ဒါၿပီးရင္ ဖူဟမ္နဲ႔ မန္ယူပြဲျဖစ္မယ္။ လီဗာပူးက အသင္း ႀကီးႏွစ္သင္းဆက္တိုက္ႏႊဲရေတာ႔ ေျခမ်ား ပမ္းေနမလားပဲ။ ဒါေပမဲ႔ ကုမၸနီ ေနာက္တန္းမွာ မပါေတာ႔ ဆြာရက္ေမႊတာလည္း စီးတီး ေတာ္ေတာ္ ခံရမယ္ထင္တယ္။ သူနဲ႔ ဗန္ပါစီက ေရႊဖိနပ္ စိတ္ကူးယဥ္လို႔ ရသူေတြပဲဥစၥာ။

ဝမ္းည္းစရာပဲ ေရႊၿခံေရ၊ FA ဖလားေျခကိုၾကည္႔ရင္ေတာ႔ သရဲနီေတြ ဖူဟမ္ ကြင္းမွာ အေရာင္မေဖ်ာ႔ေလာက္ဘူး။ ဆရာႀကီး ဘာဘယ္ေတာ႔ သာ ေတာ႔ႏိုင္မလား မေတာ႔ႏိုင္မလား ပဲ။


 ဇင္ေဝေသာ္

365-100=???


အရင္ ႏွစ္ပတ္ေလာက္ကပဲ ဂ်ပန္အစိုးရက တစ္ပတ္ကို ေျခာက္ရက္ အလုပ္ လုပ္ေရး ဥပေဒထုတ္ဖို႔ ျပန္လည္ စဥ္းစားေနေၾကာင္း ေၾကျငာခဲ႔တယ္။
တစ္ရက္တည္းမွာပဲ ဂမ္ဘီယာ ( Gambia ) သမၼတကလည္း ဝန္ထမ္းေတြ ရဲ႕ ေတာင္းဆိုခ်က္အရ တစ္ပတ္ကို သုံးရက္ အလုပ္နားဖို႔ ( ၄ ရက္ အလုပ္ လုပ္ ) ေၾကျငာခဲ႔ျပန္တယ္။
ဒါဆို အာရွနဲ႔ အာဖရိက စီးပြားေရး တိုးတက္ႏႉန္း ဘယ္သူက ပိုျမန္မလဲ။

ခဏ၊ Wait a minute!
တေလာက ေကာင္မေလးတစ္ေယာက္က ေျပာတယ္၊ ျမန္မာျပည္မွာ တစ္ႏွစ္အတြင္း အစိုးရ တရားဝင္ရုံးပိတ္ရက္က တစ္ရာေလာက္ဆိုလား။

ေသေသခ်ာခ်ာေတာ႔ မၾကည္႔ရေသးဘူး။
365-100=???


ဇင္ေဝေသာ္

စစ္ပြဲရဲ႕ ခ်ိဳသာတဲ႔ အဂၤလိပ္ ေဝါဟာရမ်ား


1943 ကမၻာစစ္မီး တၿငီးၿငီးေလာင္ေနစဥ္မွာ Admiral Williams F. Halsey က သူ႕ကြန္မန္ဒို စစ္သားေတြကို ဒီလိုေျပာတယ္
" Kill Japs, Kill Japs and kill more Japs " Japs ဆိုတာ အာရွက လူစြာ ဂ်ပန္ေလးေတြကိုေျပာတာ။
အခုလည္း အေမရိကန္ေခါင္းေဆာင္ေတြက စစ္သားေတြကို စစ္ေျမျပင္ လႊတ္ေနတုန္းပဲ။ အဲ " kill " ဆိုတဲ႔ ေဝါဟာရေတာ႔ မသုံးေတာ႔ဘူး။

မွတ္မွတ္ရရ 1943 ကေနစၿပီး " Department of War " လို႔ သုံးလာရာ ကေန 1949 ခုလည္းေရာက္ေရာ " Department of Defense " တဲ႔။
က်ေနာ္တို႔ေျပာတာကို မယုံရင္ ေစာင္႔သာၾကည္႔၊ အေႏွးနဲ႔အျမန္ပဲ Department of Defense ကေန " Department of Peace " ျဖစ္လာလိမ္႔ မယ္။
မလွဘူးလား။ War ကေန Peace ျဖစ္သြားတယ္။ စစ္ပြဲကေတာ႔ စစ္ပြဲေပါ႔။

ေအာက္က ေဝါဟာရေလးေတြကို ၾကည္႔ပါဦး။
armed intervention=war
a military solution=war
police action=war
uprising=war
use of force=war

( civil war ) ျပည္တြင္းစစ္ကိုေတာ႔ ဒီေန႔ internal matter လို႔ သုံးၾကတယ္။
စစ္ပြဲမွာ ဒဏ္ရာရ၊ ေသဆုံးရတဲ႔ လူေတြ ( wounded and dead people ) ကိုေတာ႔ "causalities " တဲ႔။


 ဇင္ေဝေသာ္