ေပါက္တတ္ကရ အဂၤလိပ္စာ

အင္တာဗ်ဴး တစ္ခုထဲမွာ ျမန္မာသမၼတ ဦးသိန္းစိန္က "ပီအာ" (PR) ေကာင္း တယ္လို႔ ေျဖထားတာ ေတြ႔ရတယ္။ ခက္တာက က်ေနာ္တို႔ သိထားတဲ႔ "ပီအာ" (PR) က အနည္းဆုံး အဓိပၸါယ္သုံးမ်ိဳး ျဖစ္ေနတယ္။
လူထုၾကားထဲမွာေတာ႔ (PR) က Public Relations လူထုဆက္ဆံေရး။
ႏိုင္ငံေရးေလာကမွာေတာ႔ (PR) က Politically Correct ျဖစ္သြားေရာ။ ႏိုင္ ငံေရး သေဘာတရားအရ မွန္တယ္။
ႏိုင္ငံျခားေရာက္ေနတဲ႔ လူေတြအသုံးမ်ားတာကေတာ႔ (PR) ဆိုတာ Permanent Resident (ႏိုင္ငံျခားမွာ အၿမဲေနထိုင္ခြင္႔ ရရွိသူ) ျဖစ္တယ္။
(PR:proportional representation ကိုေတာ႔ မဆိုင္လို႔ ခ်န္ထားခဲ႔ရတယ္။)

ဒါဆို ဦးသိန္းစိန္ဟာ
၁။ လူထုဆက္ဆံေရးေကာင္းသူလား
၂။ ႏိုင္ငံေရးသေဘာတရားအရ မွန္ေနသူလား
၃။ ႏိုင္ငံျခားမွာ အၿမဲေနထိုင္ခြင္႔ ရရွိသူလား။

တစ္ခုရွိတာက Resident (Re-sident) နဲ႔ President (Pre-sident) ကိုမွားၿပီး မဖတ္ဖို႔ပဲ။
ရီ (Re) နဲ႔ ပရီ (Pre) က အဂၤလိပ္မွာလည္း အဓိပၸါယ္ မတူဘူး မဟုတ္လား။ သမၼတႀကီးကို အားနာစရာ။
'ရီ' က လပ္ဖ္၊ စမိုင္းျဖစ္ၿပီး 'ပရီ' က ဘာႀကီးမွန္း မသိဘူး။

ေဗဒင္ဆရာ၊ မွန္ေဘာင္

တိုက္ဆိုင္မႈလား၊ ေနာက္ေနတာလားေတာ႔ မသိဘူး။ ဦးသိန္းစိန္က ယူေက ေရာက္ေနတုံး ဒီႏွစ္အကုန္မွာ ႏိုင္ငံေရး အက်ဥ္းသားေတြအားလုံး လႊတ္ေပးမယ္၊ ၂၀၁၄ ခု ႏွစ္စမွာ စေတာ႔ အိတ္စ္ခ်ိန္း ျမန္မာျပည္မွာ စေတာ႔ မယ္ ဆိုတဲ႔သတင္းကုိ ကုိးကားေဖာ္ျပၿပီး ေနာက္ တစ္မ်က္ႏွာ ဆက္ဖတ္ လိုက္ေတာ႔...
တ႐ုတ္ျပတိုက္တစ္ခုထဲမွာ ျပထားတဲ႔ ေရွးေဟာင္း ပစၥည္းေပါင္း ေလးေ သာင္းေက်ာ္က အတုေတြဆိုတာ ေဖာ္ျပထားတာ ေတြ႔ရတယ္။ ဆိုင္ေတာ႔မဆိုင္လွဘူး ထင္တာပါပဲ၊ ဒါေပမဲ႔ သတင္းႏွစ္ပုဒ္ကို ဆက္ၾကည္႔ လိုက္ရင္ေတာ႔ "ေဗဒင္ဆရာ၊ မွန္ေဘာင္" လို ျဖစ္ေနတယ္။
ဦးသိန္းစိန္ကေတာ႔ သူကတိေပးထားတဲ႔ ဂုံးေက်ာ္တံတားႀကီးေတြ ၿပီးေအာင္ အရင္ေဆာက္ရဦးမယ္ထင္တယ္။ အခ်ိန္မွီ မၿပီးဘူးျဖစ္ေနတယ္။

ဘာသာေရးနဲ႔ ႏိုင္ငံေရး 1,2, 3

၁။ မေလးရွားပညာေရးဝန္ႀကီးဌာနက (မိဘတစ္ေယာက္ သေဘာတူရင္ ကေလးမြတ္စလင္ျဖစ္ေစ ဥပေဒၿပီးေတာ႔) ပုဂၢလိက တကၠသိုလ္ေတြမွာ အစၥလာမ္ဘာသာနဲ႔ အာရွယဥ္ေက်းမႈ မသင္မေနရ ဥပေဒမူၾကမ္း ထပ္ တင္ သြင္းေတာ႔ ပြစိ ပြစိျဖစ္ေနၾကျပန္ၿပီ။ က်န္တဲ႔ ဘာသာဝင္ေတြက ဘယ္ သေဘာတူပါ႔မလဲ၊
လစ္ဘရယ္ျဖစ္တဲ႔ မြတ္စလင္ေတြကလည္း ဒီဥပေဒမူၾကမ္းက မဟန္လွဘူး ဆိုတာသိေပမဲ႔ ဖြင္႔ေျပာ (ရဲ) ၾကမွာေတာ႔ မဟုတ္ဘူး။ ဘာပဲေျပာေျပာ အစၥလာမ္ႏိုင္ငံေတြထဲမွေတာ႔ မေလးရွားက အေပ်ာ႔ေျပာင္းဆုံးလို႔ဆိုရမွာပါ။

၂။ စကၤာပူက လီကြမ္းယုႀကီး သူကိုယ္တိုင္ တရားထိုင္၊ အက်ိဳးရွိမွန္းလည္း သိၿပီးတဲ႔ေနာက္ စာသင္ေက်ာင္းေတြမွာေတာင္ ကေလးေတြကို တရာထိုင္ ခိုင္း သင္႔တယ္လို႔ လူသိရွင္ၾကားေျပာၿပီး အသံျပန္တိတ္သြားခဲ႔တယ္။ မတိတ္လို႔မရဘူး၊ ဒီမိုကေရစီႏိုင္ငံမွာ ဘယ္ေလာက္ေကာင္းတယ္ေျပာေျပာ ဘာသာတစ္ခုရဲ႕ အဆုံးအမကို ဘာသာမ်ိဳးစုံ ေက်ာင္းသားေတြကို သင္ေပး လို႔ မရႏိုင္ဘူး။ က်န္တဲ႔ဘာသာဝင္ေတြက သေဘာမတူဘူး။ ကိုယ္ႀကိဳက္ရင္ ကိုယ္ဘာသာ တျခားေနရာ သြားလုပ္လို႔ပဲရမယ္၊ ပတ္ဘလစ္ေက်ာင္းမွာေတာ႔ မရဘူး။

၃။ အေမရိကမွာလည္း ဒီလိုအသံ ထြက္လာေသးတယ္။ ေယာဂအက်င္႔ကို ပတ္ဘလစ္ေက်ာင္းေတြမွာ သင္သင္႔ မသင္သင္႔ေပါ႔။ တကယ္ေတာ႔ ေယာဂဆိုတာ ဟိႏၵဴဘာသာေရးပိုင္ က်င္႔စဥ္တစ္ခုပဲ။ ဒါေပမဲ႔ တခ်ိဳ႕ကေတာ႔ ေယာဂအက်င္႔ကို အေမရိကန္လူထုက ေမြးစားလိုက္ၿပီမို႔ ဟိႏၵဴဘာသာေရး က်င္႔စဥ္တစ္ခု မဟုတ္ေတာ႔ဘဲ က်န္းမာေရးအတြက္ ေလ႔ က်င္႔ခန္းမ်ွသာ ျဖစ္ေတာ႔တယ္၊ ဒါေၾကာင္႔ ဘာျပႆနာမွ မရွိႏိုင္ဘူးလို႔ ဆို ၾကေလရဲ႕။

လူ႕အဖြဲ႔အစည္းသာ ကြန္ျပဴတာ တစ္လုံးဆိုရင္
ႏိုင္ငံေရးနဲ႔ စီးပြားေရးက ဟာ႔ဒ္ ဝဲယားေတြျဖစ္ၿပီး
ပညာေရးနဲ႔ ဘာသာေရးက ေဆာ႔ဖ္ ဝဲယားေတြ ျဖစ္ေနလိမ္႔မယ္။
ဆင္ျခင္မိသင္႔တာေတြ အမ်ားႀကီးပဲ ထင္တယ္။

poverty and education

RD: Beyond AIDS, what is the single greatest problem facing the world right now?

Mandela: The question of poverty and lack of education, those two combined. It's important for us to ensure that education reaches everybody.
Without education your children can never really meet the challenges they will face. So it's very important to give children education and explain that they should play a role for their country.

(RD, July, 2013)

မီးေလာင္ေနတဲ႔ အိမ္

ဤပုံျပင္က အသစ္မဟုတ္။ Silk Road ပုံျပင္ဟု လူသိမ်ားၿပီး အိႏၵိယႏွင္႔ တ႐ုတ္ယဥ္ေက်းမႈစာေပမွာ ပံုစံကြဲမ်ားႏွင္႔လည္း ရွိေနတတ္သည္။
ကုန္သည္ဖခင္သူေဌးႀကီး ခရီးထြက္ရာမွ ျပန္အလာ သူ႕အိမ္ မီးေလာင္ေန သည္ကို ေတြ႔ရသည္။ သူ႕ကေလးမ်ားက အိမ္ထဲမွာရွိေနၿပီး မီးေလာင္ေန သည္ကို သိပင္ မသိၾက။ ထိုအခါ စိတ္ပူတႀကီးႏွင္႔ သူ႕ကေလးေတြကို အျပင္ထြက္လာခဲ႔ၾကဖို႔ ေအာ္ေခၚသည္။ ကေလးတို႔က မီးကို မျမင္ရသျဖင္႔ သူတို႔ဖခင္ႀကီးေျပာတာကို မယုံၾကည္ၾက။ မီးစေလာင္သည္႔ေနရာကလည္း သူတို႔ မျမင္ရေသးသည္႔ ေနရာမွာျဖစ္ေနသည္။ ထိုေၾကာင္႔ ေၾကာက္စိတ္ မ ဝင္၊ ေဘးကင္းရာ ထြက္ေျပးလာဖို႔လည္း စိတ္မကူးၾက။

ဝင္ေပါက္ထြက္ေပါက္ကလည္း ႏွစ္ေပါက္သာ ရွိသည္ဟုဆို၏။ မယုံၾကည္ လ်ွင္ အားလုံး ဒုကၡေရာက္ၾကရေတာ႔မည္။ ထိုအခါ ဖခင္က နည္းဗ်ဴဟာေျ ပာင္းလိုက္သည္။ မီးေလာင္ေနသည္ဟု ေျပာၿပီး ေခၚေနမည္႔အစား သူတို႔ အတြက္ ခရီးျပန္လက္ေဆာင္ေတြပါသည္၊ ထြက္လာခဲ႔ၾက ဟု ေအာ္ေခၚ သည္။
ထိုအခါေရာက္မွ ကေလးေတြအားလုံးထြက္လာၿပီး ေဘးရန္ကင္းေတာ႔သည္။ သူတိုကိုယ္တိုင္ အိမ္အျပင္ေရာက္ေတာ႔မွ သူတို႔ေနသည္႔ အိမ္ႀကီး၏ အျခား တစ္ဖက္ျခမ္းမွာ အမွန္တကယ္ မီးေလာင္ေနျခင္းျဖစ္ေၾကာင္း သိလာၾကရ သည္။
ပုံျပင္အခ်ဳပ္က ဤမ်ွသာျဖစ္သည္။

မဟာယာန ယဥ္ေက်းမႈမွာေတာ႔ သတၱဝါေတြကို ကေလးေတြႏွင႔္တင္စားၿပီး ဘုရားရွင္ကို ကုန္သည္ဖခင္သူေဌးႀကီးႏွင္႔ တင္စားသည္။
ဤ၌..

၁။ ဖခင္သူေဌးႀကီးေျပာေသာစကားသည္ မုသာဝါဒ ဟုတ္ မဟုတ္ ( မဟုတ္ ဟူလို) ႏွင္႔
၂။ ကေလးကို ေျခာက္လို႔မရလ်ွင္ ေခ်ာ႔ရသည္ဆိုသည္႔ ေမာ္ရယ္ကို ေပးလို ရင္း ျဖစ္ေပသည္။

အကယ္၍ အရြယ္ေရာက္ၿပီးကေလးမ်ားဆိုလ်ွင္ေတာ႔ ကေလးတို႔၏ ေခါင္းမာ တတ္သည္႔သေဘာ၊ မ်က္ေစ႔ျဖင္႔ ျမင္ရမွ ယုံၾကည္မည္ဆိုသည္႔ သေဘာကို လည္း ထည္႔သြင္း စဥ္းစားႏိုင္ေပမည္။ တကယ္႔ေဘးရန္ကို ျမင္ႏိုင္သည္႔ စြမ္း ရည္၊ ျမင္ႏိုင္သည္႔ ေနရာ စသည္လည္း သူတိုမွာ မရွိရွာ။
ဤသေဘာကိုပင္ သံလရာ ေဘးဒုကၡတို႔ႏွင္႔ ႏႈိင္းယွဥ္ျပသည္ဟုလည္း ပညာ ရွင္တို႔ ယူဆၾကသည္။ ဖခင္ (သို႔) ဘုရားရွင္ကသာ ဤ ေဘးဒုကၡတို႔ ကို ေတြ႔ေနရသည္ဟု ဆိုလိုသည္။

မီးေလာင္မႈႏွင္႔ပတ္သက္သည႔္ ဥပမာတခ်ိဳ႕ ေထရဝါဒစာေပမွာ ေတြ႔ရသည္။ အမ်ားအားျဖင႔္ေတာ႔ ခႏၶာငါးပါး 'အိမ္' ကို မီးေလာင္မႈႏွင္႔ ႏိႈင္းယွဥ္ျပသည္။ မီးဆိုရာမွာ ေလာဘ၊ ေဒါသ၊ ေမာဟဟု ၫႊန္းဆိုသလို ဒုကၡသစၥာကို တစ္ပါး စီေရတြက္ၿပီး မီးဆယ္႔တစ္တန္ဟုလည္းဆိုသည္။ ထို႔အျပင္ ကိေလသာ ၁၀ ပါးကိုလည္း မီးဟု ဆိုတတ္သည္။
မည္သို႔ျဖစ္ေစ ဤက ေလးနက္လွသည္႔ ေဒသနာျဖစ္သြားေပၿပီ။

သာမန္အရပ္စကားႏွင္႔ဆိုရလ်ွင္ ေနရာေျပာင္းလဲမၾကည္႔မိေသးသေရြ႕
မီးေလာင္ မႈကိုလည္း မျမင္ႏိုင္ေသးဟု ဆိုရမည္ထင္သည္။
အေတြးအေခၚ၊ ယုံၾကည္မႈစသည္အားျဖင္႔လည္း အျခား တစ္ေယာက္၏ေန ရာမွ မၾကည္႔မိေသးသေရြ႕ ေလာင္ေနသည္႔ မီးကို မေတြ႔ရႏိုင္။ မိမိစြဲၿမဲစြာယူထားသည္႔ အယူကိုခြာၿပီး ရွဳေဒါင္႔ေျပာင္းၾကည္႔ႏိုင္မွ အနည္းဆုံး မီးေလာင္ေနသည္ကိုလက္ခံလာႏိုင္ေပမည္။

ဖခင္ေနရာကၾကည္႔ေတာ႔ ကေလးတို႔လည္း မီးေတာက္ႀကီးမ်ားကို ေတြ႔ရ သည္ မဟုတ္ပါလား။
ဘုရားေဟာမဟုတ္ေသာ္လည္း ဤပုံျပင္က စဥ္းစားဖြယ္ မ်ားစြာျဖင္႔ ခန္႔ျငားေလးနက္လွ၏။

ေရးတတ္ရင္ ဝတၳဳျဖစ္မယ္

ျပည္တြင္းက ဆရာ၊ ဆရာမေတြ ကေလးေတြရဲ႕ ပညာေရးနဲ႔ပတ္သက္လို႔ ငါတို႔ရင္ဆိုင္ေနရတာေတြက မေျပာပေလာက္ေသးပါလားလို႔ေတာင္ ထင္ေ ကာင္းထင္သြားႏိုင္ပါတယ္။ နားေထာင္ရတာကိုပဲ စိတ္ျငစ္စရာ ေပ်ာ္စရာေ လးေတြပါ။ စကၤာပူက ဗုဒၶဘာသာနဲ႔ ျမန္မာ႔ယဥ္ေက်းမႈ အကယ္ဒမီသင္တန္း က ဆရာေတာ္ေတြနဲ႔ ဆရာ၊ဆရာမေတြ ေဆြးေႏြးေနသံကို မွတ္မိသေရြ႕ အက်ဥ္းခ်ဳပ္ေျပာျပပါမယ္။ ၿပီးရင္ ေက်းဇူးျပဳၿပီး သက္ျပင္းခ်ရင္း ၿပဳံးေပးပါ။

ျမန္မာစာ

အရွဳပ္ေထြးဆုံး က႑ ျမန္မာစာက စပါရေစ။
အရင္ဆုံး ျမန္မာစာလုံးဝ မေျပာ၊ မေရး၊ မဖတ္တတ္အဆင္႔။
ၿပီးေတာ႔ အေျခခံအဆင္႔၊
ၿပီးေတာ႔႔မွ အထိုက္အေလ်ွက္ တတ္တဲ႔အဆင္႔ေပါ႔။
ဒီအထိ ရွင္းေသးတယ္ေလ။ သူ႕အတန္းနဲ႔သူ ခြဲလိုက္ရုံပဲ။

ဒါေပမဲ႔ ႏိုင္ငံျခားေရာက္ေနတဲ႔ ျမန္မာကေလးေတြရဲ႕ ျမန္မာစာအဆင္႔က အရြယ္နဲ႔ခဲြလို႔မရေတာ႔ဘူး။ ဆိုလိုတာက ကေလးတစ္ေယာက္က ၁၂ ႏွစ္၊ ၁၃ ႏွစ္ ရိွေကာင္းရွိမယ္၊ သူ႕ ျမန္မာစာက်ေတာ႔ ဇီးရိုး၊ အဲသလိုပဲ ၅ ႏွစ္ အရြယ္ကေလးကလည္း ျမန္မာစာ ဇီးရိုး။ သူတို႔ကို အရြယ္နဲ႔မခဲြဘဲ ျမန္မာ စာ အဆင္႔နဲ႔ ခြဲလိုက္ေတာ႔ ႀကီးတဲ႔ကေလးက မွတ္ဉာဏ္အားေကာင္းေတာ႔ သိပ္မၾကာခင္ ၅ ႏွစ္အရြယ္ကေလးထက္ သာသြားေရာ။ သူတို႔ကို တစ္တန္း ထဲ ထားၿပီးဆက္သင္ရင္ အႀကီးကေလးက စိတ္ဝင္စားမႈ ရွိမွာမဟုတ္ေတာ႔ ဘူး။
ဒီေတာ႔ သူတို႔ကို အတန္းခြဲေပးမွ ရေတာ႔မယ္။ တစ္တန္းက ႏွစ္တန္းျဖစ္ သြားၿပီ။

ေနာက္ ျမန္မာစာလုံးဝ မတတ္ေသးတဲ႔ကေလးေတြကိုက်ေတာ႔ ဘာသာေရး ကိုေတာင္ မသင္ေသးပဲ (ျမန္မာလို သင္လို႔မွ မရေသးတာဘဲ) ျမန္မာစာပဲ သင္ေပးလိုက္ၾကတယ္။ အထိုက္အေလ်ာက္ ရသြားၿပီဆိုေတာ႔ သူတို႔ကို အထက္က အတန္းထဲေပါင္းေပးလိုက္ေပါ႔ေလ။
သူတို႔ကို အထက္ကအတန္းထဲေပါင္းေပးလိုက္ေတာ႔ ေနာက္ထပ္အခက္အခဲ ရွိလာျပန္ေရာ။ အဲဒါက သူတို႔တက္ရမယ္႔ အတန္းထဲက ကေလးေတြက ဘာ သာေရးအခ်ိဳ႕ သင္ေပးၿပီးသားဆိုေတာ႔ ကဗ်ာေလးေတြ၊ စာေလးေတြ ရြတ္ တတ္ေနၿပီ။ သူတို႔ကပါးစပ္ေဟာင္းေလာင္းေလးေတြေပါ႔။ ျမန္မာစာအဆင္႔သာတူၿပီး ဘာသာေရးက မတူေတာ႔
ဘာသာေရးသင္မယ္ဆိုေတာ႔ ေနာက္တက္ကေလးေတြကို အတန္းခြဲသင္ဖို႔ လိုလာျပန္ေရာ။ ဟုတ္တယ္ေလ၊ အတူတူထားလို႔ မရျပန္ဘူး။

ဘာသာနဲ႔ ယဥ္ေက်းမႈကိုေရာ ဘယ္လိုသင္ၾကမလဲ။
ျပည္တြင္းမွာ သင္႐ိုးၫႊန္းတန္း ေကာင္းေကာင္းေတြ ရွိတာေပါ႔။ ဒါေပမဲ႔ ျမန္မာစာေတာင္ အဲသလို အုပ္စုေတြ အမ်ိဳးမ်ိဳး ခြဲေနရေတာ႔ အဲဒီ သင္႐ိုးၫႊန္းတန္းေတြအတိုင္းလိုက္ဖို႔က် ခက္ေနျပန္ေရာ။ ေနာက္ မတူညီတဲ႔ ပတ္ဝန္းက်င္နဲ႔ အေနအထား။
ျပည္တြင္းက ကေလးေတြအတြက္ ယဥ္ေက်းမႈဆိုတာ သူတို႔ဝန္းက်င္ မွာ ေတြ႔ေနရတာ။ ဒီက ကေလးေတြ ေတြ႔ေနရတာက ဒီယဥ္ေက်းမႈေတြ မဟုတ္ျပန္ဘူး။ တကယ္႔ကို ခ်ဲလင္႔ဂ်္ပဲ။ အခ်ိန္က မအားမလပ္၊ လူအင္အား က မလုံမေလာက္။

ဒါေပမဲ႔ သူတို႔မ်က္ႏွာေတြၾကည္႔ေတာ႔ စိတ္ပ်က္ဟန္မရွိၾကဘူး။ ၿပဳံးလို႔ ေပ်ာ္လို႔ေလ။ ဒါက ဝမ္းသာစရာမဟုတ္လား။

ဒါေလးေတြကို စာေရးေကာင္းသူတစ္ေယာက္ေယာက္ကိုမ်ား ေျပာျပရရင္ ဝတၳဳတစ္ပုဒ္ျဖစ္မွာ ေသခ်ာတယ္။