လူ႔အခြင့္အေရးနဲ႔ ဒီမိုကေရစီ - (1)


အခန္း (၈)
အေနာက္နဲ႔ အျခား ( The West and the Rest )
လူ႔အခြင့္အေရးနဲ႔ ဒီမိုကေရစီ - (1)

အာစီယံႏိုင္ငံေတြကလည္း ျမန္မာအစိုးရအေပၚ ဖိအားေပးဖို႔ ဆႏၵမရွိခဲ့ၾကဘူး။ ဒါ့အျပင္ သူတို႔ အာစီယံ အစည္းအေဝးထဲကို ပါဝင္ဖို႔ ၁၉၉၄ - ခုမွာ လက္ခံႀကိဳဆိုခဲ့ၾကတယ္။ ဥေရာပသမဂၢ ေျပေရးဆိုခြင့္ရွိသူရဲ႕ စကားအရ ဆိုရင္ ျမန္မာႏိုင္ငံအေပၚ က်င့္သုံးေနတဲ့ ဥေရာပသမဂၢရဲ႕ ေပၚလစီဟာ ေအာင္ျမင္မႈမရွိဘူးဆိုတာ သူတို႔ ကိုယ္တိုင္ လက္ခံလာရၿပီး ျမန္မာနဲ႔ပတ္သတ္လို႔ အာစီယံႏိုင္ငံေတြရဲ႕ ေပၚလစီနဲ႔ အညီ ျပဳမူေဆာင္ရြက္ဖို႔ သေဘာ တူလာခဲ့ရတယ္။
(ဟန္တင္တန္)

**************************************

၁၉၇၀ နဲ႔ ၁၉၈၀ - ခုႏွစ္ေတြ အတြင္းမွာ နိုင္ငံေပါင္း ၃၀ ေက်ာ္ဟာ အာဏာရွင္စနစ္ကေန ဒီမိုကေရ စီစနစ္ကို ေျပာင္းလဲက်င့္သုံးခဲ့ၾကတယ္။ ဒီအေျပာင္းအလဲေတြဟာ အေၾကာင္းအမ်ိဳးမ်ိဳးအေပၚ အေျခခံနိုင္ပါတယ္။ နိုင္ငံေရး အေျပာင္းအလဲကို ေဖာ္ေဆာင္ရာမွာ စီးပြားေရးတိုးတက္လာမႈဟာ ယုံမွားဖြယ္မရွိ အဓိက အေၾကာင္းတရားတစ္ခု ျဖစ္ပါတယ္။ အေနာက္ဥေရာပ အင္အားႀကီး နိုင္ငံေတြအပါအဝင္ အေမရိကန္ရဲ႕ ေပၚလစီနဲ႔ ေဆာင္ရြက္မႈအျပင္ နိုင္ငံတကာအဖြဲ႔ အစည္း အေဝး ႀကီးေတြကလည္း စပိန္ ၊ ေပၚတူဂီ၊ လက္တင္အေမရိကနိုင္ငံ အမ်ားအျပား၊ ဖိလစ္ပိုင္ ၊ ေတာင္ကိုးရီးယားနဲ႔ ဥေရာပ အေရွ႕ပိုင္း ( နိုင္ငံေတြ ) အားလုံး ဒီမိုကေရစီစနစ္ က်င့္သုံးလာေအာင္ တြန္းအားေတြ ေပးနိုင္ခဲ့ပါတယ္။ ခရစ္ယာန္ဘာသာနဲ႔ အေနာက္တိုင္းလႊမ္းမိုးမႈ အားေကာင္းတဲ့နိုင္ငံေတြမွာ ဒီမို ကေရစီ က်င့္သုံးျခင္းဟာ ပိုၿပီး ေအာင္ျမင္မႈ ရွိပါတယ္။

အသစ္ေပၚထြက္လာတဲ့ ဒီမိုကရက္တစ္ အစိုးရေတြထဲမွာ ကတ္သိုလစ္နဲ႔ ပ႐ိုတက္စတင္း အား ေကာင္းတဲ့ ေတာင္ပိုင္းနဲ႔အလယ္ပိုင္း ဥေရာပကအစိုးရေတြဟာ တည္တည္ၿငိမ္ၿငိမ္ရွိဖို႔ ရာႏႈန္းပိုမ်ားၿပီး လက္တင္အေမရိက နိုင္ငံေတြရဲ႕ အစိုးရေတြဟာ သူတို႔ေလာက္ မေသခ်ာလွပါဘူး။ အေရွ႕ အာရွထဲမွာ ကတ္သိုလစ္နဲ႔ အေမရိကန္ ၾသဇာ လႊမ္းမိုးမႈရွိတဲ့ ဖိလစ္ပိုင္နိုင္ငံဟာ ၁၉၈၀ - ခုႏွစ္ ေတြအတြင္း ဒိမိုကေရစီ စနစ္ကို ျပန္လည္က်င့္ သုံးခဲ့သလို ေတာင္ကိုးရီးယားနဲ႔ ထို္င္ဝမ္ရွိ ခရစ္ယန္ေခါင္းေဆာင္ေတြက ဒီမိုကေရစီ ထြန္းကားဖို႔ အဓိကဦးေဆာင္ခဲ့ၾကတယ္။ ေရွ႕မွာ ေဖာ္ျပခဲ့သလို ယခင္ဆိုဗီယက္ ျပည္ေထာင္စုထဲက နိုင္ငံေတြထဲမွာလည္း ေဘာ္လ္တစ္ေဒသတြင္း နိုင္ငံေတြရဲ႕ ဒီမိုကေရစီက တည္ၿငိမ္ေအာင္ျမင္ဖို႔ ပိုမ်ားၿပီး ေအာ္သိုေဒါက္နိုင္ငံေတြရဲ႕ ဒီမိုကေရစီဟာ ပုံစံအမ်ိဳးမ်ိဳး ကြဲျပားေနနိုင္ၿပီး ေရရာမႈလည္း သိပ္မရွိလွပါဘူး။ မြတ္စလင္နိုင္ငံေတြ အတြင္း ဒီမိုကေရစီ ထြန္းကားေရးကေတာ့ အလားအလာ နည္းလြန္းလွပါတယ္။

၁၉၉၀ - ခုႏွစ္ေတြအတြင္းမွာ အာဖရိကက လြဲရင္ နိုင္ငံေတာ္တာ္မ်ားမ်ားဟာ ဒီမိုကေရစီစနစ္ကို ေျပာင္းလဲ က်င့္သုံးခဲ့ၾကပါတယ္။ ဒီနိုင္ငံေတြရဲ႕ လူထုေတြဟာ အေနာက္တိုင္း ခရစ္ယာန္ဘာသာဝင္ေတြျဖစ္သလို ခရစ္ယာန္ ဘာသာလႊမ္းမိုးမႈရွိတဲ့ နိုင္ငံေတြလည္း ျဖစ္ေနပါတယ္။

ဒီမိုကေရစီအကူးအေျပာင္းနဲ႔ ဆိုဗီယက္ ၿပိဳကြဲမႈေၾကာင့္ အေနာက္နဲ႔ အထူးသျဖင့္ အေမရိကန္နိုင္ငံထဲမွာ ဒီမိုကေရစီေတာ္လွန္ေရးဟာ အားေကာင္းလာေနၿပီဆိုတဲ့ ယုံၾကည္မႈ ရွိေနခဲ့ၾကတယ္။ အေနာက္တိုင္းရဲ႕ လူ႔အခြင့္အေရးသေဘာထား၊ အေနာက္တိုင္းရဲ႕ ဒီမိုကေရစီနိုင္ငံေရး ပုံသ႑န္ဟာ ကမာၻ တစ္ဝွမ္းလုံး ေရပန္းစား ေနၿပီလို႔ ယူဆလာၾကတယ္။ ဒါေၾကာင့္ ဒီမိုကေရစီထြန္းကားေရး အားထုတ္မႈဟာ အေနာက္နိုင္ငံေတြရဲ႕ ဦးစားေပး ရည္ရြယ္ခ်က္ ပန္းတိုင္ ျဖစ္လာခဲ့တယ္။ ဒါကို ဘု(ရွ္) အစိုးရက ေထာက္ခံၿပီး ၁၉၉၀ -ခု ဧၿပီလထဲမွာ ျပည္ထဲေရး ဝန္ႀကီး ဂ်ိန္းေဘကာ ( James Baker ) က “ ၾသဇာလႊမ္းမိုးမႈ ႀကိဳးစား ျခင္းရဲ႕ အျခားတစ္ဖက္မွာ ဒီမိုကေရစီ ရွိေနတယ္။ ” ေနာက္ၿပီး စစ္ေအးလြန္ကမာၻအတြက္ “ ဒီမိုကေရစီ ဖြဲ႔ၿဖိဳးေရးနဲ႔ ဒီမိုကေရစီ ေရရွည္တည္တန္႔ေစေရး ကိစၥကို ဦးတည္ခ်က္ပန္းတိုင္ အသစ္အျဖစ္ သမၼတ ဘု(ရွ္) က ခ်မ်တ္ ေပးခဲ့ပါတယ္လို႔ ” ေၾကျငာခဲ့တယ္။

၁၉၉၂ -ခု သမၼတ ေရြးေကာက္ပြဲ စည္း႐ုံးေရးကာလထဲမွာ ဘီ(လ္) ကလင္တန္ ( Bill Clinton ) ကလည္း ဒီမိုကေရစီ ဖြံ႔ၿဖိဳးတိုးတက္ေရးဟာ ကလင္တန္ အစိုးရအေနနဲ႔ အထူးဦးစားေပး ေဆာင္ရြက္မယ့္ အစီအစဥ္ျဖစ္ေၾကာင္း ထပ္တလဲလဲ ေျပာၾကားခဲ့တယ္။ သူ႔ရဲ႕ စည္း႐ံုးေရးကာလတစ္ေလ်ွာက္လုံး ေျပာခဲ့သမ်ွေတြထဲမွာ သူ႔ရဲ႕ အဓိက နိုင္ငံျခားေရးေပၚလစီဟာ ဒီမိုကေရစီက်င့္သုံးၾကဖို႔ အားေပးျခင္းသာျဖစ္တယ္ဆိုတဲ႔ သတင္းစကားေတြနဲ႔ ျပည့္ႏွက္ေနခဲ့ပါတယ္။ သမၼတရာထူး ရလိုက္တယ္ဆိုရင္ပဲ ဒီမိုကေရစီ ဖြဲ႔ၿဖိဳးေရးအတြက္ အမ်ဳိးသားေထာက္ပံ့ေငြ ( National Endownment For Democracy ) သုံးပံုႏွစ္ပုံ တိုးေပးဖို႔ အႀကံျပဳခဲ့တယ္။ သူ႔ရဲ႕ အမ်ဳိးသားေရး လက္ေထာက္အရာရွိကလည္း သူတို႔ရဲ႕ အဓိကနိုင္ငံျခားေရးေပၚလစီဟာ ဒီမိုကေရစီစနစ္ ပိုမိုဖြဲ႔ၿဖိဳးတိုးတက္ေရး (Enlargement Of Democracy) ျဖစ္တယ္လို႔ ေျပာဆိုခဲ့တယ္။ သူ႔ရဲ႕ ကာကြယ္ေရး ဝန္ႀကီးကလည္း ဒီမိုကေရစီဖြံ႔ၿဖိဳးေရး အားထုတ္မႈဟာ အဓိက ဦးတည္ခ်က္ေလးရပ္မွာ တစ္ရပ္ျဖစ္တယ္လို႔ဆိုၿပီး ဒီဦးတည္ခ်က္ အထေျမာက္ ေအာင္ျမင္ေစဖို႔ အဆင့္ျမင့္ရာထူးတစ္ေနရာ တိုးခ်ဲ႕ ခန္႔အပ္ခဲ့တယ္။

အေမရိကန္ေတြေလာက္ မသိသာလွေပမယ့္ လူ႔အခြင့္အေရးနဲ႔ ဒီမိုကေရစီ ထြန္းကားေရး ကိစၥေတြဟာ ဥေရာပနိုင္ငံေတြရဲ႕ အဓိကနိုင္ငံျခားေရး ေပၚလစီျဖစ္လာခဲ႔ပါတယ္။ အေနာက္တိုင္း ထိန္းခ်ဳပ္မႈ ေအာက္မွာရွိတဲ့ နိုင္ငံတကာစီးပြားေရး အဖြဲ႔အစည္းေတြကလည္း ဖြံ႔ၿဖိဳးဆဲနိုင္ငံေတြအတြက္ ေငြေခ်းငွားျခင္းမွာ ဒီကိစၥကို အဓိက လိုအပ္ခ်က္အျဖစ္ သတ္မွတ္ခဲ့ၾကတယ္။

၁၉၉၅ - ခုႏွစ္ထဲ ဥေရာပနိုင္ငံေတြနဲ႔ အေမရိကန္တို႔ရဲ႕ ပန္းတိုင္နွစ္ခုနဲ႔ ပတ္သတ္တဲ႔ ႀကိဳးပမ္းမႈကေတာ့ အတိုင္းအတာ တစ္ခုအထိသာ ေအာင္ျမင္မႈ ရရွိခဲ့တယ္။ အေနာက္မဟုတ္တဲ့ စီဗီလိုက္ေဇးရွင္း အားလုံးလိုလိုက အေနာက္ကေပးလာတဲ့ ဖိအားကို ျငင္းဆန္ခဲ့ၾကတယ္။ ဒီအထဲမွာ ဟိႏၵဴ၊ ေအာ္သိုေဒါက္ ၊ အာဖရိကန္နဲ႔ လက္တင္အေမရိက နိုင္ငံတစ္ခ်ဳိ႕ေတာင္ ပါဝင္ခဲ့ပါတယ္။ အေနာက္ရဲ႕ ဒီမိုကေရစီထြန္းကားေရးကို ခါးခါးသီးသီး ျငင္းဆန္ၾကတာကေတာ့ အစၥလာမ္ကမာၻနဲ႔ အာရွတိုက္နိုင္ငံေတြ ျဖစ္ပါတယ္။ ဒီျငင္းဆန္မႈဟာ အစၥလာမ္ဘာသာ နိုးထျခင္း၊ ( Islamic Resurgence ) နဲ႔ အာရွရဲ႕ ရပ္တည္ခ်က္ သေဘာထား ( Asian Affirmation ) ေတြက စုစည္းေပးလိုက္တဲ့ ယဥ္ေက်းမႈ ျပန္လည္ထြန္းကားေရး လႈပ္ ရွားမႈႀကီးေတြအေပၚ အေျခခံပါတယ္။

အာရွနိုင္ငံေတြနဲ႔ ပတ္သတ္ၿပီး အေမရိကန္ေတြရဲ႕ ႀကိဳးပမ္းမႈ အရာမထင္ျခင္းဟာ သူတို႔နိုင္ငံ အစိုးရေတြရဲ႕ စီးပြားေရး ႂကြယ္ဝခ်မ္းသာမႈနဲ႔ သူတို႔ကိုယ္သူတို႔ ယုံၾကည္ခ်က္ပိုမို ခိုင္မာလာျခင္းေၾကာင့္ ျဖစ္ပါတယ္။ အာရွ သတင္းသမားေတြကလည္း အာရွဟာ အေနာက္အေပၚ မွီခိုေနရျခင္း၊ အေနာက္ရဲ႕ လက္ေအာက္ခံ ျဖစ္ရျခင္းဆိုတာေတြ အခုမရွိေတာ့ဘူး၊ ၁၉၄၀ - ခုႏွစ္ေတြမွာ ကမာၻ႔ စီးပြားေရးတစ္ဝက္ လႊမ္းမိုးထားနိုင္မႈ၊ ကုလသမဂၢကိုဦးစီးထားမႈနဲ႔ လူ႔အခြင့္အေရးနဲ႔ပတ္သတ္ၿပီး ကမာၻလံုးဆိုင္ရာ ေၾကျငာခ်က္စာတမ္း ဆိုတာေတြက လည္း သမိုင္းထဲမွာ က်န္ေနရစ္ခဲ့ၿပီလို႔ ထပ္တလဲလဲ သတိေပး ( ေျပာဆိုေရးသား ) ခဲ့ၾကတယ္။

စကၤာပူအရာရွိ တစ္ေယာက္က ဒီလို ေစာဒကတက္တယ္။ “ အာရွတိုက္ထဲ လူ႔အခြင့္အေရးတိုးတက္ေအာင္ အားထုတ္ေနမႈက စစ္ေအးလြန္ကမာၻမွာ အေနာက္ရဲ႕အင္အား က်ဆင္းလာေနတယ္ဆိုတာကို ၫႊန္ျပေနတယ္။ အေရွ႕အာရွနဲ႔ အေရွ႕ေတာင္အာရွအေပၚ အေနာက္ရဲ႕ ၾသဇာလႊမ္းမိုးမႈဟာ သိသိသာသာ ႀကီး က်ဆင္းလာေနတယ္" (Note – 13)

သူေျပာတာမွန္ပါတယ္။ အနုျမဴကိစၥနဲ႔ ပတ္သတ္ၿပီး အေမရိကန္နဲ႔ ေျမာက္ကိုးရီးယားတို႔ၾကားက သေဘာတူညီမႈ ပ်က္ျပားျခင္းကို “ ေဆြးေႏြးညွိႏႈိင္းျခင္းအားျဖင့္ အေလ်ွာ့ေပးလိုက္ျခင္း (negociated surrender) ” လို႔ စကားလွသုံးလို႔ ရႏိုင္ေပမယ့္လူ႔အခြင့္အေရးနဲ႔ ပတ္သတ္ၿပီး တ႐ုတ္နဲ႔ အျခားအင္အားႀကီး နိုင္ငံေတြကို အေလ်ွာ့ေပးလိုက္ရတာကေတာ့ အႂကြင္းမဲ့လက္ေျမွာက္လိုက္ရျခင္း (unconditional surrender) ျဖစ္သြားပါတယ္။ လူ႔အခြင့္အေရးနဲ႔ပတ္သတ္ၿပီး တိုးတက္ေကာင္းမြန္လာျခင္း မရွိဘူးဆိုရင္ အထူးအခြင့္အေရးေပး ဆက္ဆံမႈကေန ရပ္ပစ္ရလိမ့္မယ္လို႔ တ႐ုတ္ကို ၿခိမ္းေျခာက္လိုက္ ၿပီးတဲ့ေနာက္ သူတို႔ရဲ႕ နိုင္ငံျခားေရးဝန္ႀကီး ေဘဂ်င္း(ပီကင္း) ကိုေရာက္ေတာ့ အရွက္ခြဲခံလိုက္ရတယ္ဆိုတာ ကလင္တန္ အစိုးရအေနနဲ႔ ပထမဆုံး ႀကံဳေတြ႔လိုက္ရတယ္။ သူ႔မွာ အရွက္ေျပ မ်က္ႏွာဆယ္ခြင့္ ေတာင္မရခဲ့ဘူး။ အဲဒီေနာက္ အရင္ကရွိခဲ့တဲ့ ေပၚလစီကို ႐ုပ္သိမ္းၿပီး အထူးအခြင့္အေရးေပးႏုိင္ငံ (MFN= Mast Favored Nation) သတ္မွတ္ခ်က္နဲ႔ လူ႔အခြင့္အေရးဆိုင္ရာ စိုးရိမ္ေၾကာင့္ၾကမႈကို တစ္သီးတစ္သန္႔စီ ခြဲျခားလိုက္ရေတာ့တယ္။

တ႐ုတ္ကေတာ့ ဒီအားနည္းခ်က္ကို အမိအရယူၿပီး ကလင္တန္အစိုးရ ကန္႔ကြက္မႈေတြကို မသိက်ိဳးကၽြံျပဳရင္း ပုံမွန္ပဲ လုပ္ေဆာင္ေနခဲ့တယ္။ စကၤာပူက အေမရိကန္လူမ်ိဳးကို ႀကိမ္ဒဏ္ေပးမႈ၊ အေရွ႕တီေမာေတြအေပၚ အင္ဒိုနီးရွားက အၾကမ္းဖက္မႈေတြနဲ႔ ပတ္သက္ၿပီး ကိုင္တြယ္ေျဖရွင္းရမွာ လည္း ကလင္တန္ အစိုးရဟာ အလားတူႀကံဳေတြ႔ခဲ့ရတယ္။ လူ႔အခြင့္အေရးနဲ႔ ပတ္သတ္ၿပီး အေနာက္ကေပးလာတဲ့ ဖိအားေတြကို အာရွအစိုးရေတြက တြန္းလွန္ႏိုင္တယ္ဆိုရာမွာ အခ်က္အလက္ အမ်ားႀကီးအေပၚမွာ မူတည္ေနပါတယ္။ အေမရိကန္နဲ႔ ဥေရာပ စီးပြားေရးသမားေတြက အရွိန္အဟုန္နဲ႔ ဖြံ႔ၿဖိဳးတိုးတက္လာေနတဲ့ အာရွမွာ ကုန္သြယ္မႈနဲ႔ ရင္းႏွီးျမွပ္ႏွံမႈေတြ တိုးခ်ဲ႕လုပ္ေဆာင္နိုင္ဖို႔ စိတ္အားထက္သန္လ်က္ ရွိၾကၿပီး ဒါေၾကာင့္ သူတို႔နဲ႔ အာရွစီးပြားေရးကို ထိခိုက္နစ္နာေစမယ့္ ဖိအားေတြ မေပးမိေစဖို႔ အစိုးရေတြအေပၚ ဖိအားေတြ ျပန္ပိေနေစတယ္။ ဒါေတြအျပင္ အာရွႏိုင္ငံေတြက အေနာက္အစိုးရ ေတြအေနနဲ႔ အဲသလိုဖိအားေတြ ေပးေနျခင္းဟာ သူတို႔ရဲ႕ အခ်ဳပ္အျခာအာဏာကို ထိပါးျခင္းလို႔ လက္ခံထားၾကၿပီး အေရးေပၚကိစၥေပၚလာတိုင္း တစ္ႏိုင္ငံကိုတစ္ႏိုင္ငံ ေထာက္ခံၾကရင္း (တညီတစ္ၫြတ္တည္း) တစ္ေသြးတစ္ေယာင္တည္း ရွိေနတတ္တယ္။ တ႐ုတ္ျပည္ထဲမွာ ရင္းႏွီးျမွပ္နွံမႈ ျပဳလုပ္ထားၾကတဲ့ ထိုင္ဝမ္၊ ဂ်ပန္နဲ႔ ေဟာင္ေကာင္စီးပြားေရးသမားေတြက တ႐ုတ္ျပည္ကို အေမရိကန္ရဲ႕ အထူးအခြင့္အေရးေပးႏုိင္ငံအေနနဲ႔ ဆက္လက္တည္ရွိေနေရးကို အႀကီးအက်ယ္လိုလားၾကတယ္။ ဂ်ပန္အစိုးရက အေမရိကန္အစိုးရရဲ႕ လူ႔အခြင့္အေရးေပၚလစီကေန ခပ္ခြာခြာေနလာခဲ့တယ္။ တီယန္နန္မင္ အေရးအခင္းျဖစ္ၿပီး မၾကာမီမွာပဲ ဂ်ပန္ဝန္ႀကီးခ်ဳပ္ ကီခ်ီမီယာဇာဝါ ( Kiichi Miyazawa ) က လူ႔အခြင့္အေရးသတ္မွတ္ခ်က္ေတြေၾကာင့္ သူတို႔နဲ႔ တ႐ုတ္ျပည္ရဲ႕ စီးပြားေရး အဆက္အဆံ အပ်က္မခံႏိုင္ဘူးဆိုတဲ့ အေၾကာင္း ေျပာခဲ့တယ္။

အာစီယံႏိုင္ငံေတြကလည္း ျမန္မာအစိုးရအေပၚ ဖိအားေပးဖို႔ ဆႏၵမရွိခဲ့ၾကဘူး။ ဒါ့အျပင္ သူတို႔ အာစီယံ အစည္းအေဝးထဲကို ပါဝင္ဖို႔ ၁၉၉၄ - ခုမွာ လက္ခံႀကိဳဆိုခဲ့ၾကတယ္။ ဥေရာပသမဂၢ ေျပေရးဆိုခြင့္ရွိသူရဲ႕ စကားအရ ဆိုရင္ ျမန္မာႏိုင္ငံအေပၚ က်င့္သုံးေနတဲ့ ဥေရာပသမဂၢရဲ႕ ေပၚလစီဟာ ေအာင္ျမင္မႈမရွိဘူးဆိုတာ သူတို႔ ကိုယ္တိုင္ လက္ခံလာရၿပီး ျမန္မာနဲ႔ပတ္သတ္လို႔ အာစီယံႏိုင္ငံေတြရဲ႕ ေပၚလစီနဲ႔ အညီ ျပဳမူေဆာင္ရြက္ဖို႔ သေဘာ တူလာခဲ့ရတယ္။

ေနာက္ၿပီး မေလးရွားနဲ႔အင္ဒိုနီးရွားလို ႏိုင္ငံေတြကလည္း အားေကာင္းလာတဲ့ စီးပြားေရး အင္အားေၾကာင့္ သူတို႔ အေပၚ ေဝဖန္ပုတ္ခတ္တဲ့၊ သူတို႔တားျမစ္ထားမႈေတြကို လြန္က်ဴးတဲ့ ႏိုင္ငံေတြ၊ ကုမၸဏီေတြအေပၚ တန္ျပန္ ေပၚလစီေတြ က်င့္သုံးလာႏိုင္တယ္။ (Note 14)

ေယဘူယ်အားျဖင့္ စီးပြားေရး အင္အား တိုးတက္လာမႈဟာ လူ႔အခြင့္အေရး ဒီမိုကေရစီနဲ႔ ပတ္သတ္လို႔ အေနာက္ကေပးလာတဲ့ ဖိအားေတြကေန ပိုမို လြတ္ေျမာက္ဖို႔ ဖန္တီးေပးလာတယ္။ ၁၉၉၄ - ခုႏွစ္မွာ ရစ္ ခ်က္ နစ္(က္)ဆင္ ( Richard Nircon ) က “ဒီေန႔ တ႐ုတ္ျပည္ရဲ႕ အင္အားက လူ႔အခြင့္အေရးနဲ႔ ပတ္သတ္လို႔ တ႐ုတ္ကိုေပးေနတဲ့ အေမရိကန္ရဲ႕ သင္ခန္းစာဟာ မဆင္မခ်င္ ျပဳလုပ္မႈ တစ္ခု ျဖစ္ေနၿပီး ေနာက္ဆယ္ႏွစ္ၾကာတဲ့အခါ အံဝင္ခြင္က် မျဖစ္ဘူး ဆိုတာ ျပသလာလိမ့္မယ္” လို႔ မွတ္ခ်က္ခ်ခဲ႔တယ္။ (Note 15)

ဒါေပမယ့္ အဲဒီအခ်ိန္ေရာက္ရင္ တ႐ုတ္စီးပြားေရး အင္အား တိုးတက္လာမႈေၾကာင့္ အေနာက္တိုင္း သင္ခန္းစာေတြဟာ တ႐ုတ္အတြက္ လုံးဝမလိုအပ္ဘဲ ေပးခဲ့တာေတြဆိုတာ ျဖစ္ေစပါလိမ့္မယ္။ စီးပြားေရးအင္ အားေတာင့္တင္းလာမႈေၾကာင္႔ အေနာက္ အစိုးရေတြနဲ႔ ယွဥ္လိုက္ရင္ အာရွအစိုးရေတြကို ပိုအားေကာင္းလာေစပါတယ္။ ေရရွည္မွာဆိုရင္ အာရွလူ႔အဖြဲ႔အစည္းကလည္း ပို အားေကာင္းလာပါလိမ့္မယ္။ ဒါ့အျပင္ အာရွလူခ်မ္းသာ၊ လူ႔လတ္တန္းစားေတြက ဒီမိုကေရစီကို လိုလိုလားလား ရွိလာႏိုင္တဲ့အတြက္ အာရွႏိုင္ငံေတြမွာ ဒီမိုကေရစီစနစ္ အားေကာင္းလာႏိုင္ပါလိမ့္မယ္။

- ဆက္ရန္
ဇင္ေဝေသာ္

(မွတ္ခ်က္။ ။စာမ်က္ႏွာ အခ်ိဳ႕ ေက်ာ္ထားသည္။ - အက္ဒမင္)

Previous posts
(1) http://tiny.cc/8kkwnx
(2) http://tiny.cc/pyrxnx
(3) http://tiny.cc/kveznx
(4) http://tiny.cc/x5d1nx

Kenting


ဒီေန႔ကင္တင္းဆိုတဲ႔ ၿမိဳ႕ေလးကိုေရာက္တယ္။ ထိုင္ေပနဲ႔ကင္တင္းက ရန္ကုန္နဲ႔ျမစ္ႀကီးနားလိုပါ ဟိုထိပ္ ဒီထိပ္ ။ ၁၁ နာရီခြဲလို႔ ရက္စေတာရင့္ အေသးစားေလးထဲေရာက္ ..မ်က္လံုးေဝ႔ၿပီးၾကည့္လိုက္စဥ္မွာ နံရံက ပိုစတာကိုေတြ႕ရတယ္။ ဗိုလ္ခ်ဳပ္နဲ႔ ေဒၚစုတို႔ပံု။
ဒါ -ျမန္မာဆိုင္။ ခဏေနေတာ့ ဆိုင္ပိုင္ရွင္ မမို႔မို႔ထြက္လာၿပီး စကားလာေျပာတယ္။ သူကေလသံနဲနဲဝဲတယ္ ။ ေနာက္ (၁၀)မိနစ္ေလာင္ေနေတာ့ သူ႔အမ်ိဳးသား ကိုထြန္းေအာင္ေက်ာ္ ထြက္လာၿပီး စကားေျပာတယ္။ ကိုထြန္းေအာင္ေက်ာ္ရဲ႕ျမန္မာစကားက ပါဖက္ပဲ။

သူတို႔ေတာ္ေတာ္ေပ်ာ္သြားပံုပဲ။ ထိုင္ေပမွာ ျမန္မာဘုန္းႀကီးေတြ႕ရတတ္ေပမယ့္ ကင္တင္းမွာေတာ့ေတြ႕ဖို႔ခက္ေနၿပီ။ တစ္မိသားစုလံုး ၾကမ္းျပင္ေပၚထိုင္ၿပီးကန္ေတာ့ေနၾကလို႔ စလံုး(၃၄)ေယာက္ေရာ အားလံုးမ်က္လံုးအဝိုင္းသားနဲ႕ၾကည့္ေနၾကတယ္။ ဒါကျမန္မာပါပဲ။ ဘယ္ေရာက္ေရာက္။





ဒါေပမယ့္ကိုယ္တကယ္စိတ္ဝင္စားတာက ထိုင္ဝိုင္အစြန္အဖ်ားၿမိဳ႕ေလးရဲ႕
စားေသာက္ဆိုင္ေထာင့္တစ္ေနရာက ပိုစတာပါ။ ဒါနဲ႔အေျပးအလႊားသြားၿပီးဓါတ္ပံုရိုက္လိုက္တယ္ (ပံုက မလွဘူး ။ လွစရာလည္းမလိုဘူး။) ၿပီးေတာ့သူတို႔ႏွစ္ေယာက္နဲ႔။ အမွတ္တရ နားဝင္မခ်ိဳစာအုပ္ လက္ေဆာင္ေပးခဲ႔တယ္။

ကိုထြန္းေအာင္ေက်ာ္က ထိုင္းမွာ အႏွစ္ (၂၀)။ ထိုင္ဝမ္မွာ(၇) ႏွစ္ ။ၾကည့္ ။ သူတို႔ေသြးထဲမွာ ဗိုလ္ခ်ဳပ္ရွိတယ္ ။ ေဒၚစုရွိတယ္ ။

ျပန္ခါနီးလက္အုပ္ခ်ီေနလို႔ မလိုပါဘူး ကိုထြန္းေအာင္ေက်ာ္ဆိုၿပီး သူ႔လက္အုပ္ကိုဖယ္ သူ႔ပုခံုးႏွစ္ဖက္ကို ခပ္တင္းတင္းဖက္ၿပီး ႏွဳတ္ဆက္ထားခဲ႔တယ္။

"တေန႔ေန႔ ျမန္မာျပည္မွာ ျပန္ဆံုရေအာင္ဗ်ာ" လို႔

မွတ္မွတ္ရရ ဘာဟင္းနဲ႔စားရလို႔ ဘယ္လိုစားၿပီးမွန္း မသိလိုက္ဘူး။
ဝမ္းသာလို႔ေနမွာပါ။
ကိုထြန္းေအာင္ေက်ာ္လိုလူကိုေတြ႕ရလို႔။
ဗိုလ္ခ်ဳပ္နဲ႔ေဒၚစုပံုကို အဲသလိုေနရာမွာေတြ႕ရလို႔။

ZWT

China is too big for everyone


We stayed in the Luminous Hot Spring Resort and Spa Hotel in Taitung last night. As far as I know, 95% tourists stayed in this hotel are from main China. (It means all are Chinese except 35 of us.)

Buffet breakfast is available at 7 am. I thought people would be taking breakfast in different times. I realized that was wrong when I saw all Chinese came down for breakfast at 7. Within a few minutes, all foods were gone. Singaporeans are known as fast mover. But not really compare to Chinese from main China. It was the first time I encountered that too many people were having breakfast at the same time. In short, I could not get what I want to take.(feeling unhappy? Not really. I just realized that Chinese are too many)

In fact, China is too big to Singapore, Taiwan and even to USA. Let alone Myanmar.
I just worry nothing left for us if they come in, just like buffet breakfast this morning!
It is China something need to handle with care. Not because of other reasons, just simply because it is too big to everyone.

ZWT

စီဗီလုိက္ေဇးရွင္းစံု အေရးအခင္းမ်ား - (5)


အခန္း (၈)
အေနာက္နဲ႔ အျခား ( The West and the Rest )
စီဗီလုိက္ေဇးရွင္းစံု အေရးအခင္းမ်ား - (5)

စစ္ေအးကာလအတြင္းက အေမရိကန္နဲ႔ ဆိုဗီယက္တို႔ဟာ သမိုင္းဝင္လက္နက္ အၿပိဳင္အဆိုင္ တပ္ဆင္ ခဲ့ၾကၿပီး နည္းပညာအရ ေခတ္မီဆန္းသစ္တဲ့ အႏုျမဴလက္နက္ေတြ၊ သူတို႔ကို သယ္ေဆာင္ ႏိုင္မည့္ ယာဥ္ေတြ ကိုလည္း အဆင့္ျမင့္ႏိုင္သမ်ွ ျမင့္ေအာင္ ႀကိဳးစားခဲ့ၾကတယ္။ သူတို႔ အားၿပိဳင္မႈဟာ လက္နက္အၿပိဳင္အဆိုင္ တပ္ဆင္မႈျဖစ္ပါတယ္။ စစ္ေအးလြန္ကာလရဲ႕ လက္နက္ၿပိဳင္ဆိုင္မႈက တစ္မူထူးျခားေနပါတယ္။ အေနာက္ကို ၾကည့္မရတဲ့ႏိုင္ငံေတြက အႀကီးအက်ယ္ဖ်က္ဆီးႏိုင္တဲ့ လက္နက္ႀကီးေတြ ပိုင္ဆိုင္ဖို႔ ႀကိဳးစားေနခ်ိန္မွာ အေနာက္က လည္း ဒီရည္႐ြယ္ခ်က္ေတြ အထမေျမာက္ဖို႔ ႀကိဳးစားဟန္႔တားေနပါတယ္။ ဒီေတာ့ လက္ရွိအေနအထားက အျပန္အလွန္တပ္ဆင္ေနျခင္း မဟုတ္ေတာ့ဘဲ တပ္ဆင္ဖို႔ႀကိဳးစားသူနဲ႔ ဟန္႔တားဖို႔ ႀကိဳးစားသူတို႔ရဲ႕ အားၿပိဳင္ပြဲျဖစ္ေနပါတယ္။ အေနာက္ရဲ႕ အႏုျမဴလက္နက္ပိုင္ဆိုင္မႈပမာဏနဲ႔ စြမ္းေဆာင္ရည္က စကားႏိုင္လု ေျပာေနၾကတာကလြဲရင္ လက္ရွိယွဥ္ၿပိဳင္မႈထဲမွာ ပါေတာင္မပါဝင္ပါဘူး။ လက္နက္အၿပိဳင္အဆိုင္တပ္ဆင္မႈရဲ႕ ရလာဒ္က ႏွစ္ဖက္စလုံးရဲ႕ အေျခခံအရင္းအျမစ္ေတြ ၊ ႀကိဳးစား လုပ္ေဆာင္မႈေတြနဲ႔ နည္းပညာအားၿပိဳင္မႈေတြအေပၚမွာ မူတည္ေနပါတယ္။ ႀကိဳတင္ခန္႔မွန္းလို႔ မရႏိုင္ပါဘူး။ ဒါနဲ႔ႏႈိင္းစာရင္ တပ္ဆင္သူနဲ႔ ဟန္႔တားသူေတြရဲ႕ၾကားက ရလာဒ္ ကို ခန္႔မွန္းဖို႔က ပိုလြယ္ကူပါတယ္။ ဟန္႔တားဖို႔ႀကိဳးစားေနတဲ့ အေနာက္ေၾကာင့္ သူတို႔လက္နက္တပ္ဆင္မႈေတြ ေႏွးေကြးေကာင္း ေႏွးေကြးသြားႏိုင္ေပမယ့္ ရပ္တန္႔ပစ္လိုက္ ၾကမယ္ေတာ့ မဟုတ္ပါဘူး။

အေနာက္မဟုတ္တဲ့ႏိုင္ငံေတြရဲ႕ စီးပြားေရးနဲ႔ လူမႈေရး ဖြံ႔ၿဖိဳးတိုးတက္လာမႈ၊ အေနာက္ႏိုင္ငံေတြေရာ အေနာက္မဟုတ္တဲ့ ႏိုင္ငံေတြကပါလက္နက္ေတြ၊ နည္းပညာကၽြမ္းက်င္လိမၼာမႈေတြကို ေရာင္းခ်ၿပီး ေငြရွာလိုတဲ့ဆႏၵ ၊ စီဗီလိုက္ေဇးရွင္းပဓာနႏိုင္ငံေတြနဲ႔ ေဒသတြင္း အင္အားႀကီးႏိုင္ငံေတြက သူတို႔လူမ်ိဳးစုေတြကို အကာအကြယ္ ေပးလိုတဲ့ ႏိုင္ငံေရးသေဘာထား၊ ဒါေတြအားလုံးက ဟန္႔တားဖို႔ႀကိဳးစားေနတဲ့ အေနာက္ရဲ႕ အားထုတ္မႈကို ကပ်က္ယပ်က္ ျဖစ္ေစပါတယ္။
လက္နက္ထိန္းခ်ဳပ္မႈဟာ ကမာၻ႔ႏိုင္ငံေရးအခင္းအက်င္းထဲက ႏိုင္ငံအားလုံးရဲ႕ အက်ဳိး စီးပြားနဲ႔ တည္ၿငိမ္ေအးခ်မ္းေရးအတြက္လို႔ အေနာက္အုပ္စုက ေရွ႕တန္းတင္ေျပာေနခ်ိန္မွာ အေနာက္မဟုတ္တဲ့ အျခား ႏိုင္ငံေတြကေတာ့ ဒါဟာ အေနာက္ရဲ႕ လႊမ္းမိုးမႈကို ကာကြယ္ထားျခင္းသာျဖစ္တယ္လို႔ ယူဆၾကပါတယ္။ လက္နက္ပ်ံ႕ႏွံ႔မႈအေပၚအေျခခံၿပီး အေနာက္ အထူးသျဖင့္ အေမရိကန္ေတြနဲ႔ သူတို႔ရဲ႕ လုံၿခဳံေရးကို ထိပါးလာႏိုင္စရာရွိတဲ့ ေဒသတြင္း အင္အားႀကီးႏိုင္ငံေတြရဲ႕ စိုးရိမ္ပူပန္ပုံေတြကလည္း မတူညီၾကဘူး။ ကိုးရီးယားကိုၾကည့္ရင္ ဒီအခ်က္က ပိုၿပီး ထင္သာျမင္သာ ရွိပါတယ္။

၁၉၉၃- ခုနဲ႔ ၁၉၉၄- ခုႏွစ္ေတြမွာ ေျမာက္ကိုးရီးယားရဲ႕ အႏုျမဴလက္နက္နဲ႔ ပတ္သတ္ၿပီး အေမရိကန္ေတြ ေဆာက္တည္ရာမရျဖစ္ေနခဲ့ၾကတယ္။သမၼတကလင္တန္က ၁၉၉၃-ခု နိုဝင္ဘာလထဲမွာ“ အနုျမဴလက္နက္ ပိုင္ဆိုင္သည္အထိ ေျမာက္ကိုးရီးယားကို လႊတ္ထားလို႔ မရဘူး။ ဒီအတြက္ ရပ္တည္ခ်က္ အမ်ားႀကီး ခိုင္မာၾကရမယ္” လို႔ ခပ္ရွင္းရွင္းေျပာခဲ့တယ္။ လႊတ္ေတာ္အမတ္ေတြ၊ ကိုယ္စားလွယ္ေတြ၊ ဘု(ရွ္) အစိုးရရဲ႕ အရာရွိေဟာင္းေတြကလည္း လက္ဦးမႈရယူၿပီး ေျမာက္ကိုးရီးယားရဲ႕ အနုျမဴဆိုင္ရာ ပစၥည္းေတြကို ဝင္ေရာက္တိုက္ခိုက္ ဖ်က္ဆီးပစ္ဖို႔ ေဆြးေႏြးခဲ့ၾကတယ္။ ေျမာက္ကိုးရီးယားရဲ႕ အစီအစဥ္ေတြနဲ႔ ပတ္သက္ၿပီး အေမရိကန္ေတြ စိုးရိမ္ပူပန္တာက တစ္ကမာၻလုံးလက္နက္ပ်ံ႕ပြားမႈနဲ႔ ဆိုင္ပါတယ္။ (ေျမာက္ကိုးရီးယားက အနုျမဴပိုင္ဆိုင္သြားလို႔) အေရွ႕အာရွအတြင္း အေမရိကန္ေတြရဲ႕ လႈပ္ရွားမႈအတြက္ အက်ပ္႐ိုက္ေစနိုင္တာေၾကာင့္ တင္မဟုတ္ဘဲ တကယ္လို႔သာ ေျမာက္ကိုးရီးယားက အနုျမဴနဲ႔ ဆိုင္တဲ့ နည္းပညာေတြ အနုျမဴလက္ နက္ေတြကို အျခားနိုင္ငံေတြကိုပါ ေရာင္းခ်လိုက္ရင္ အေရွ႕အာရွနဲ႔ အေရွ႕အလယ္ပိုင္းေဒသေတြအထိ ထိခိုက္မႈရွိသြားနိုင္လို႔ ( ပူပန္ေနၾကတာပါ)။

ဒါေပမယ့္ ေတာင္ကိုးရီးယားကေတာ့ ေျမာက္ကိုးရီးယားရဲ႕ အနုျမဴလက္နက္ကို ေဒသတြင္း အက်ိဳးစီးပြား အတြက္လို႔ ႐ႈျမင္တယ္။ ေတာင္ကိုးရီးယားအမ်ားစုက ေျမာက္ကိုးရီးယားရဲ႕ အနုျမဴဗုံးဟာ ကိုးရီးယား ( ေတာင္ေရာ ေျမာက္ပါ ) ရဲ႕ ဗုံးလို႔ ယူဆၾကတယ္။ ေျမာက္ကိုးရီးယားက အနုျမဴလက္နက္ကို ေတာင္ကိုးရီးယားနဲ႔ ပတ္သက္ၿပီး သုံးမွာမဟုတ္ဘူး၊ သုံးျခင္းသုံးရင္ ကိုးရီးယားလြတ္လပ္ေရးနဲ႔ ဂ်ပန္၊ အျခားနိုင္ငံေတြရဲ႕ ရန္စက်ဴးေက်ာ္မႈကို ကာကြယ္ဖို႔အတြက္ပဲ အသုံးျပဳလိမ့္မယ္လို႔ ယူဆၾကတယ္။

ေတာင္ကိုးရီးယား အရပ္ဖက္နဲ႔ စစ္ဖက္အရာရွိေတြက ေတာင္ေျမာက္ေပါင္းစည္းမိသြားတဲ့ ကိုးရီးယားမွာ အနုျမဴစြမ္းအင္ ပိုင္ဆိုင္ေနဖို႔လည္း ေမ်ွာ္လင့္ထားၾကတယ္။ ေျမာက္ကိုးရီးယားက ေငြကုန္ေၾကးက်ခံ၊ အျပစ္တင္ခံၿပီး ဗုံးရေအာင္တီထြင္၊ ဒီလက္နက္ကို ေတာင္ကိုးရီးယားက ေနာက္ဆံုးပိုင္ဆိုင္မယ္။ ေျမာက္ပိုင္းက အနုျမဴ လက္နက္ စြမ္းအင္နဲ႔ ေတာင္ပိုင္းက စက္မႈစီးပြားစြမ္းအင္ ေပါင္းစပ္မိသြားရင္ အေရွ႕အာရွမွာ အဓိက အေရးပါတဲ့ နိုင္ငံတစ္နိုင္ငံ ျဖစ္လာနိုင္တယ္လို႔ ယုံၾကည္ေနၾကတယ္။ အက်ိဳးဆက္အေနနဲ႔ကေတာ့ (၁၉၉၄) ခုႏွစ္မွာ ေျမာက္ကိုးရီးယား ကၽြန္းဆြယ္အတြင္း ျပႆနာတက္ေနၿပီလို႔ ဝါရွင္တန္က ယူဆေနခ်ိန္ ဆိုး(လ္)ကေတာ့ ဘာျပႆနာမွ မရွိသလို သေဘာထားခဲ့တယ္။ ဒီမွာတင္ပဲ ၿမိဳ႕ေတာ္ႏွစ္ခုၾကားမွာ “ပူပန္ပုံ မတူညီျခင္း-Panic gap” ျဖစ္ပြားေတာ့တယ္။ ၁၉၉၄-ခု ဂၽြန္လထဲ ျဖစ္ပြားေနတဲ့ အနုျမဴျပႆနာ အက်ပ္အ႐ိုက္ဆုံး အေျခအေနကို ဂ်ာနယ္လစ္(ဇ္) တစ္ေယာက္က ဒီလို သုံးသပ္တယ္။ “အနုျမဴပိုင္ဆိုင္ဖို႔ ႀကိဳးစားစဥ္ ႏွစ္ေပါင္းမ်ားစြာကတည္းကရွိေနခဲ့တဲ့ တစ္မူထူးျခားမႈေတြထဲမွာ တစ္ခုကေတာ့ တစ္ပူေပၚတစ္ပူဆင့္ေနျခင္းပဲ ျဖစ္ပါတယ္။ ”အေရွ႕အာရွမွာလည္း အေမရိကန္ေတြနဲ႔ ေဒသတြင္း အင္အားႀကီးနိုင္ငံေတြအၾကား စိုးရိမ္မႈမတူညီျခင္း ျပႆနာ ရွိခဲ့ပါတယ္။ အနဳျမဴလက္နက္ ပ်ံ႕ပြားမႈနဲ႔ ပတ္သတ္ၿပီး အေမရိကန္ေတြက ေဒသတြင္း အနုျမဴ ပိုင္ဆိုင္ထားတဲ့ နိုင္ငံေတြထက္ ပိုၿပီး ပူပန္ေနၾကတယ္။ အိႏၵိယနဲ႔ ပါကစၥတန္တို႔က သူတို႔ခ်င္း အနုျမဴအႏၱရာယ္ကို လက္ခံနိုင္ေပမယ့္ အေမရိကန္ေတြ အႀကံျပဳတဲ့ အနုျမဴစြမ္းအင္ ကန္႔သတ္ဖို႔၊ ေလ်ွာ့ခ်ဖို႔ (ဒါမွမဟုတ္) အနုျမဴအားလုံး ဖ်က္ဆီးပစ္ဖို႔ ဆိုတာကို လက္ခံလို႔ မရဘူး ျဖစ္ေနၾကတယ္။ (Note – 10)

အေမရိကန္နဲ႔ အေနာက္နိုင္ငံေတြရဲ႕ အႀကီးအက်ယ္ ပ်က္စီးေစနိုင္တဲ့ လက္နက္ႀကီးေတြပ်ံ႕ပြားမႈ ထိန္းခ်ဳပ္ေရး ႀကိဳးပမ္းခ်က္ဟာ ဆက္လက္ရွိေနဦးမယ့္ သေဘာရွိသလို ေအာင္ျမင္မႈလည္း သိပ္ရွိလွမယ္ မဟုတ္ဘူး။ ေျမာက္ကိုးရီးယားကို အနုျမဴလက္နက္ ပိုင္ဆိုင္ခြင့္ မျပဳသင့္ဘူးလို႔ သမၼတ ကလင္တန္ ေျပာအၿပီး တစ္လအၾကာမွာ အေမရိကန္ ေထာက္လွန္းေရး ေအဂ်င္စီက ေျမာက္ကိုးရီးယားမွာ အနုျမဴဗုံး တစ္လုံး၊ ႏွစ္လုံးအထိေတာင္ ရွိေနနိုင္ၿပီလို႔ သတင္းပို႔ခဲ့တယ္။ (Note–11) အဲဒီေနာက္ ေျမာက္ကိုးရီးယားအေပၚ ထားရွိတဲ့ အေမရိကန္ရဲ႕ ေပၚလစီကလည္း ဒဏ္ေပးစနစ္ကေန ဆုေပးစနစ္ကို ေျပာင္းသြားၿပီး အနုျမဴလက္နက္ မတိုးခ်ဲ႕ဖို႔အတြက္ပဲ နားခ်ၾကေတာ့တယ္။ အလားတူပဲ အိႏၵိယနဲ႔ ပါကစၥတန္တို႔ရဲ႕ အနုျမဴပိုင္ဆိုင္ဖို႔ ႀကိဳးစားျခင္းကို မရပ္တန္႔နိုင္ခဲ့သလို အီရန္ရဲ႕ အနုျမဴအစီအစဥ္ကိုလည္း မဟန္႔တားနိုင္ခဲ့ပါဘူး။

၁၉၉၅ - ခု၊ ဧၿပီလထဲမွာ က်င္းပတဲ့ အနုျမဴလက္နက္ထိန္းခ်ဳပ္ေရး သေဘာတူညီမႈ (Nuclear Nonproliferation Treaty) ကြန္ဖရင့္မွာလည္း လက္နက္ထိန္းခ်ဳပ္ေရး သေဘာတူညီမႈ စာခ်ဳပ္ကို နွစ္အကန္႔ အသတ္မရွိ သတ္မွတ္မလား၊ ၂၅ ႏွစ္ သတ္မွတ္မလားဆိုတဲ့ ကိစၥဟာ အဓိက ေဆြးေႏြးစရာ ကိစၥျဖစ္ေနခဲ့တယ္။ ႏွစ္အကန္႔အသတ္မရွိ တိုးခ်ဲ႕သတ္မွတ္ေရးအဆိုကို အေမရိကန္ေတြက ဦးေဆာင္တင္ျပတယ္။ ဒါေပမယ့္ နိုင္ငံ အမ်ားစုကေတာ့ လက္ရွိ အနုျမဴပိုင္ဆိုင္ထားတဲ့ အင္အားႀကီးငါးနိုင္ငံက သူတို႔ရဲ႕ အနုျမဴစြမ္းအင္ကို သိသိသာသာႀကီး ေလ်ွာ့ခ်မႈ မလုပ္ဘူးဆိုရင္ သေဘာမတူနိုင္ဘူးလို႔ ဆိုလာၾကတယ္။ ဒါ့ အျပင္ အီဂ်စ္ကလည္း ဒီသေဘာတူညီမႈကို အစၥေရးပါ လက္မွတ္ထိုးၿပီး လုံၿခဳံေရးအတြက္ ေထာက္လွန္းစစ္ေဆးမႈကို လက္ခံမွ သေဘာတူနိုင္မယ္လို႔ ဆိုလာျပန္တယ္။ ေနာက္ဆုံးမွာေတာ့ လက္သိပ္ထိုး စည္း႐ုံးမႈ၊ လာဘ္ေပးမႈ၊ ၿခိမ္းေျခာက္မႈ၊ မဟာဗ်ဴဟာေတြကို အသုံးခ်ၿပီး နွစ္အကန္႔အသတ္မရွိ တိုးခ်ဲ႕သတ္မွတ္မႈ အဆိုအတြက္ အေမရိကန္ေတြ အႏိုင္ရလိုက္ၾကတယ္။ နွစ္အကန္႔အသတ္မရွိ တိုးခ်ဲ႕သတ္မွတ္မႈကို ဆန္႔က်င္ခဲ့ၾကတဲ႔ အီဂ်စ္နဲ႔ မကၠစီကိုနိုင္ငံေတြကလည္း စီးပြားေရးမွာ အေမရိကန္ေတြအေပၚ မွီခို ေနရေလေတာ့ လက္ေလ်ွာ့ခဲ့ရတယ္။ အမ်ားစု သေဘာတူညီမႈအရ နွစ္အကန္႔အသတ္မရွိ တိုးခ်ဲ႕သတ္မွတ္ ခ်က္ကို သေဘာတူခဲ့ၾကေပမယ့္ မြတ္စလင္ (၇) နိုင္ငံ (ဆီးရီးယား၊ ေဂ်ာ္ဒန္၊ အီရန္၊ အီရတ္၊ လစ္ဗ်ား၊ အီဂ်စ္နဲ႔ မေလးရွား) အာဖရိက တစ္နိုင္ငံ ( နိုင္ဂ်ီးရီးယား) တို႕ကေတာ့ ေနာက္ဆုံးစကား လက္ဆုံ ေဆြးေႏြးပြဲမွာ သေဘာမတူေၾကာင္း ထုတ္ေဖာ္ ေျပာၾကားခဲ့ၾကတယ္။ (Note – 12)

အေမရိကန္ေတြခ်မွတ္တဲ့ ေပၚလစီအတိုင္း ၁၉၉၃ - ခုႏွစ္ေရာက္ေတာ့ အေနာက္ရဲ႕ေပၚလစီက လက္နက္ ထိန္းခ်ဳပ္ေရးကေန လက္နက္ျပန္႔ပြားမႈ တန္ျပန္ ေထာက္လွမ္းေရး ( Nonproliferation to Counterproliferation ) ေပၚလစီကို ေျပာင္းသြားတယ္။ အနုျမဴျပန္႔ပြားေနမႈက ေရွာင္လႊဲလို႔ မရတဲ့ကိစၥမို႔ ဒီေပၚလစီ အေျပာင္းအလဲက လက္ေတြ႔က်ပါတယ္။ ဒီအတိုင္းသာဆိုရင္ လက္နက္ျပန္႔ပြားမႈကို ေထာက္လွန္းေရးေပၚလစီကေန လက္နက္ကို စနစ္တက် တပ္ဆင္အသုံးျပဳေရးေပၚလစီအထိေတာင္ ဆက္လက္ေျပာင္းသြားစရာရွိပါတယ္။
ဒါေပမယ့္ ၁၉၉၅ - ခုႏွစ္အထိ အေမရိကန္နဲ႔ အေနာက္အုပ္စုဟာ လက္နက္ျပန္႔ပြားမႈ ဟန္တား ေရး (hold-down) ေပၚလစီကို လက္ကိုင္ထားၾကဆဲ ျဖစ္ၿပီး ေနာက္ဆုံးမွာေတာ့ သူတို႔က်႐ႈံးဖို႔ ရွိေနပါတယ္။ အနုျမဴနဲ႔ အျခားဖ်က္စီးေရး လက္နက္ႀကီးေတြ ျပန္႔ပြားေနမႈဟာ အခ်ိန္ဆြဲထားလို႔သာ ရၿပီး စီဗီလိုက္ေဇးရွင္းစံု ကမာၻမွာ ဒီလက္နက္ေတြ ျပန္႔ပြားမႈ ကို လုံးဝ တားဆီးလို႔ မရနိုင္ပါဘူး။

ဆက္ရန္ -
ဇင္ေဝေသာ္

Previous posts
(1) http://tiny.cc/8kkwnx
(2) http://tiny.cc/pyrxnx
(3) http://tiny.cc/kveznx
(4) http://tiny.cc/x5d1nx
(5) http://tiny.cc/mi03nx

Do you know that?


1) Taiwan has 1% of Muslim population.
2) No driver is allowed to let his car engine on longer than three minute without driving. (If one enjoys A.C in his car unless driving, it is against the law.)
3) Most of Ph.d graduates from the West Universities come back to their mother land, Taiwan.
(So the third fact makes my conclusion even stronger"Taiwan has stronger domestic power.")