ကမာၻေက်ာ္ေတြ အင္တာဗ်ဴးတဲ႔ ဗုဒၶ

၁။ နယူတန္ နဲ႔ ဗုဒၶ
နယူတန္။ ။ေဂါတမဗုဒၶ ေရ ၊က်ဳပ္ေတာ႔ ကမာၻေျမရဲ႕ ဆြဲငင္အား အေၾကာင္းကို ေတြ႔ခ႔ဲၿပီ ဗ်။
ဗုဒၶ ။ ။ ေကာင္းလိုက္တာ ဒကာႀကီးရာ။ ဗုဒၶလည္း အပါယ္ေလးပါး႐ဲ႕ ဆြဲငင္အား အေၾကာင္းကို ေတြ႔ခဲ႔ပါတယ္ဗ်။ သတၱဝါေတြေသရင္ အပါယ္ေရာက္ၾကတာ မ်ားသဗ်။

၂။ ဝန္းက်င္ထိမ္းသိမ္ေရး သမားနဲ႔ ဗုဒၶ
ဝန္းက်င္ထိမ္းသိမ္ေရး သမား။ ။ေဂါတမဗုဒၶ ေရ ၊က်ဳပ္တို႔ ကမာၻႀကီးက ပူေႏြးသထက္ ပူေႏြးလာေနတယ္ ဗ်ာ။
ဗုဒၶ ။ ။ ဒကာႀကီးတို႔က ခုမွ ပူေႏြးေန၊ က်ဳပ္ကၿဖင္႔ အာဒိတၱပရိတၱ ပရိယာယ သုတ္ထဲမွာ "The whole world is burning" လို႔ သတိေပးခဲ႔တာ ၾကာေပါ့။ ရဟန္းေတြကို သစ္ပင္ ခုတ္ခြင္႔ကို မျပဳခဲ႔ဘူး ဗ်။

၃။ ဘီးလ္ဂိတ္ နဲ႔ ဗုဒၶ
ဘီးလ္ဂိတ္။ ။ ဗုဒၶ ေရ က်ဳပ္ေတာ႔ အေပ်ာ႔စြမ္းအင္ကို ေတြ႔မိတယ္ဗ်၊ ဒါကို မိုက္ကရို ေဆာ႔ဖ္ လိ႔ု အမည္ေပးမလို႔ ဗ်ာ။
ဗုဒၶ ။ ။ ဒကာႀကီးက ဒါကို မိုက္ကရို ေဆာ႔ဖ္ လို႔ ေခၚသလား။ က်ဳပ္ကေတာ႔ ဒါကို အာရွဘာသာနဲ႔ အဘိဓမၼာထဲမွာ သုခုမ ႐ုပ္ လို႔ ေခၚထားတယ္ ဗ်။

၄။ ေရသံသရာ နဲ႔ ဗုဒၶ
ေရသံသရာ ။ ။ဗုဒၶ ေရ ၊ ေရဟာ အသြင္ကြဲသြားေပမယ္႔ အိတ္ခ်္တူးအို ဓာတ္က မပ်က္ေတာ႔ အေၾကာင္း ညီၫြတ္တိုင္း ေရဘဲ ျပန္ျပန္ ျဖစ္တယ္ ဆိုတာ ေတြ႔ရသဗ်ာ။
ဗုဒၶ ။ ။ဒကာႀကီးကလည္း၊ ေရမွ သံသရာလည္တာ မဟုတ္ပါဘူးဗ်ာ။ လူလည္း သံသရာလည္တာ ပါဘဲ။ က်ဳပ္ေျပာထားတဲ႔ ပဋိစၥသမုပၸါဒ္ အႏုလံုက လူသံသရာ ေဖာ္ျမဴလာ ေလဗ်ာ။

၅။ ဖေလာ္ေဆာ္ဖာ နဲ႔ ဗုဒၶ
ဖေလာ္ေဆာ္ဖာ။ ။ၾကည္႔လိုက္စမ္းပါ ဗုဒၶရာ။ တံတားေအာက္က ေရေတြ စီးဆင္းသြားေနလိုက္တာ။
ဗုဒၶ ။ ။ေရမွ မဟုတ္ပါဘူး။ ကိုယ္႔ကိုယ္ကိုလည္း ျပန္ၾကည္႔ပါဦး၊ ဒကာႀကီးလည္း စီးဆင္း ေနတာပဲေလ။

၆။ ရီဆိုက္ကယ္လစ္တ္ နဲ႔ ဗုဒၶ
ရီဆိုက္ကယ္လစ္တ္။ ။ကမာၻႀကီးကို ကာကြြယ္ဖို႔ စြန္႔ပစ္ ပစၥည္း နည္းႏိုင္သမွ် နည္းေအာင္ ႀကိဳးစားၾကရမယ္ ဗုဒၶ ေရ။
ဗုဒၶ ။ ။ ဒီ ကိစၥကိုေတာ႔ အနႏၵာနဲ႔သာ ေဆြးေႏြးေတာ႔ ဗ်ိဳ႕။သကၤန္းကေန အိပ္ယာခင္း၊ေစာင္ ။ အိပ္ယာခင္း၊ေစာင္ ကေန ၾကမ္းတိုက္ အဝတ္၊ တစ္ခ်ိဳ႕ကို လက္သုတ္ ေျခသုတ္။ေနာက္ဆုံး ေျမဩဇာ ျဖစ္ေအာင္ သုံးျပလိမ္႔မယ္။ အာနႏၵာကေတာ႔ သုံးတတ္ရင္ သုံးမရတာ ဘာမွ မ႐ိွဘူး လို႔ ဆိုေလရဲ႕။ဥေတန မင္း လက္ေႁမႇာက္သြား သတဲ႔ ဒကာႀကီး ေရ။
(First Posted on 9th July, 2012.)

သီဟနာဒ







Copyright © 2012 ကမ္းလက္. All rights reserved.

နတ္မ်က္စိ၊ သတိ၊ သညာႏွင္႔ CCTV

နတ္မ်က္စိ

အရွင္သာရိပုတၱရာကိုယ္ေတာ္ျမတ္ႀကီးက ပညာအရာ၌သာမက တံမ်က္ စည္းလွည္းရာ၌လည္း နာမည္ႀကီးေတာ္မူေလ၏။ သို႔ေသာ္ အခါ တစ္ပါး ေတာႀကီးထဲ၌ သမာပတ္ဝင္စားေနစဥ္ ဘယ္သူမွ မရွိပါဘူးေလ ဟူသည္႔အမွတ္ျဖင္႔ ပတ္ဝန္းက်င္ကို တံမ်က္စည္းမလွည္းဘဲ ေနခဲ႔ေတာ္ မူသည္ဟုဆို၏။ ၎ အခ်င္းအရာကို ဒိဗၺစကၡဳအဘိညာဥ္ (နတ္မ်က္စိ ) ျဖင္႔ ျမင္ေတာ္မူေသာ ဘုရားရွင္ကိုယ္ေတာ္ျမတ္ႀကီးက အရွင္သာရိပုတၱရာ သမာပတ္ ဝင္စားရာ ႂကြေတာ္မူလာၿပီး ပညာေပးေတာ္မူလိုက္ေလသည္။

ဆိုလိုသည္က သင္ တံမ်က္စည္းမလွည္းတာကို ငါ ဘုရားသိေတာ္မူသည္ ဆိုသည္႔သေဘာျဖင္႔ ေျခေတာ္ရာတစ္စုံ ထင္က်န္ရစ္ေအာင္ အဓိ႒ာန္ထား ခဲ႔ျခင္း ျဖစ္ေလသည္။ ထို႔ေၾကာင္႔ ဗုဒၶဘာသာ၏ စီအီးအိုသဖြယ္ျဖစ္ေသာ အရွင္သာရိပုတၱရာကိုယ္ေတာ္ျမတ္ႀကီး ရွက္ႏိုးျခင္း လြန္စြာျဖစ္လိုက္ ရေလသည္။ စီအီးအိုႀကီး အငိုက္မိသြားျခင္းေပတည္း။ ထိုမွေနာက္ အမိႈက္ေလးမ်ားေတြ႔ျမင္ပါက သကၤန္းရုံလ်က္ပင္ ေျခေထာက္ျဖင္႔ လမ္းေပၚမွ ေဘးသို႔ ဖယ္ရွားေနတတ္သည္ဟု စာေပကဆိုေလသည္။

သတိ၊ သညာမ်က္စိ

ရြာမွဆရာေတာ္က နတ္မ်က္စိ (ဒိဗၺစကၡဳအဘိညာဥ္) ေတာ႔ ရေတာ္မမူပါ၊ သို႔ေသာ္ သတိ၊ သညာမ်က္စိ အေတာ္ေကာင္းလွသည္။ ေက်းလက္ ဘုန္း ႀကီးေက်ာင္းတို႔ အစဥ္အလာအတိုင္း ဆြမ္းဟင္းက်န္တို႔ကို ေပါင္ၿပီး ဟင္းေ လး (ဟင္းေပါင္း) လုပ္ထားရသည္။ ဟင္းေလးအိုးက ႏွစ္အိုးျဖစ္သည္၊ တစ္အိုးက ဆရာေတာ္ႏွင္႔ သံဃာေတာ္မ်ားအတြက္ျဖစ္ၿပီး ေနာက္တစ္အိုးက သာမေဏမ်ားႏွင္႔ ေက်ာင္းအိပ္ေက်ာင္းသားမ်ားအတြက္ ျဖစ္ေလသည္။ သိၾကသည္႔အတိုင္းပင္ ဆရာေတာ္႔ ဟင္းေလးအိုးထဲမွာက ဝက္သား၊ ငါး စသည္တို႔ပါဝင္သည္။
ထို ဟင္းေလးအိုးမ်ားကို ညေနေစာင္းတြင္ ျပန္လည္ေႏႊးၿပီး ဆြမ္းစားေက်ာ င္းေပၚ ျပန္တင္၊ ၿပီးလ်င္ ေသာ႔ခတ္လိုက္ရသည္။ ထိုအခန္းကို ၾကက္သေရ ခန္းဟုေခၚသည္။ ဘာေၾကာင္႔ ၾကက္သေရခန္းဟုေခၚသည္ကိုေတာ႔ မသိ။

ထိုေန႔ ေက်ာင္းသားႀကီး စံဦးက ဟင္းေလးေႏႊးတာဝန္က်သည္။ ဟင္းေလးေႏႊးအၿပီး ဟင္းေလးအိုးမ်ားကို ေက်ာင္းေပၚသို႔တင္ရာတြင္ 'မ' ထားရသည္႔ ဟင္းေလးအိုးအေလးခ်ိန္ေၾကာင္႔ သူ႔ ေျခသံက အနည္းငယ္ ပိုျပင္းေနသည္။ ထိုအခ်ိန္ ဆရာေတာ္က ေက်ာင္းေအာက္ထပ္မွာ အနား ယူေနခ်ိန္ ျဖစ္ေလသည္။
ကၽြႏု္ပ္တို႔ မသိလိုက္သည္႔ ဆရာေတာ္႔ ေထာင္ေျခာက္က ဟင္းေလးအိုးႏွစ္ အိုး ကို အတူမထားဘဲ တစ္ေထာင္႔စီမွာ ခြဲျခားထားျခင္းျဖစ္သည္။ အခန္း ဘယ္ေထာင္ကို သြားေနသလဲဆိုသည္႔ စံဦး၏ ေျခသံကို နားေထာင္လိုက္ လ်င္ စံဦး သယ္သြားသည္႔ ဟင္းေလးအိုးက ဆရာေတာ္ႏွင္႔ သံဃာေတာ္ မ်ားအတြက္ဟင္းေလးအိုးလား၊ သာမေဏမ်ားႏွင္႔ ေက်ာင္းအိပ္ေက်ာင္း သား မ်ားအတြက္ ဟင္းေလးအိုးလား ဆိုသည္ကိုလည္း သိႏိုင္ေပသည္။

ဆရာေတာ္က ၿပဳံး၏။ ဆရာေတာ္က စံဦး ေျခသံရပ္သြားအၿပီး ခဏအၾကာ "စံဦး ေရ"
ဟု လွမ္းေခၚလိုက္သည္။ ကံဆိုးေသာစံဦး ဆရာေတာ္ေခၚသံကို ခ်က္ ခ်င္း ျပန္ မထူးႏိုင္ရွာေတာ႔ေပ၊ အေၾကာင္းက ဝက္သားပူပူတစ္တုံး ပါးစပ္ထဲ ထည္႔ထားလိုက္မိေသာေၾကာင္႔ပင္၊ ခဏေန ထူးေတာ႔ထူး၏၊ သူ႔ထူးသံ "ဘုရား"
ဆိုတာႀကီးက ပလုပ္ပေလာင္းသံႀကီးႏွင္႔ျဖစ္သျဖင္႔ စံဦး ဝက္သားခိုး မိ သြားေလေတာ႔သည္။
ဆရာေတာ္က ရိုက္ေတာ႔ မရိုက္ပါ၊ သို႔ေသာ္ ၿပဳံး၏။ ထိုမွေနာက္ ဟင္းေလး အိုမ်ား ေနရာခြဲထားျခင္းသည္ ရြာဘုန္းႀကီး၏ စီစီတီဗြီျဖစ္ေၾကာင္း သိ လိုက္ရေလေတာ႔သည္။

CCTV

ယေန႔ေခတ္က CCTV ေခတ္ျဖစ္သည္။ နတ္မ်က္စိ မရ၊ မရွိ၊ သတိ၊ သညာ မ်က္စိ မရ၊ မရိွလည္း အထိုက္အေလ်ာက္ေတာ႔ အိုေကသည္ဟု ဆိုရန္ရွိ သည္။ သို႔ေသာ္ လုံးဝထင္မွတ္မထားသည္႔ကိစၥ ျဖစ္သြားခဲ႔သည္။ ည ၁၂ နာရီမွာ လူငယ္ႏွစ္ေယာက္ အုတ္တံတိုင္းကို ခုန္ဝင္လာၾကသည္။ သူတို႔လည္း CCTV ကင္မရာမ်ားရိွသည္ကို သတိထားမိပုံမရ။ ေနာက္မွ သိၾကပုံရသည္။
သိသည္ႏွင္႔ တၿပိဳင္နက္ ကင္မရာမ်ားကို ေရွာင္ရင္း ေရွာင္ရင္း မသိမသာ ခ်ဥ္းကပ္ၾကသည္။ ထို႔ေၾကာင္႔ သူတို႔ မ်က္ႏွာစသည္ကို ထင္ထင္ ရွားရွား မျမင္ရ၊ သူတို႔အရိပ္ေတြကိုသာ ျမင္ရေတာ႔သည္။ ေက်ာင္းအေဆာက္အဦ ထဲ ဝင္မရေသာအခါ ေညာင္ပင္ေအာက္မွာရိွသည္႔ အလႉခံပံုးဆီကို ဦးလွည္႔ သြားၾကသည္။ ထို အလႉခံပံုးမွာလည္း ကင္မရာက ရွိေနျပန္၏။
သူတို႔ ဘာလုပ္သည္ ထင္ပါသနည္း။ တုတ္ရွည္ရွည္တစ္ေခ်ာင္းျဖင္႔ ယင္း ကင္မရာကို မိုးေပၚေထာင္ေနေအာင္ လွည္႔ေပးလိုက္သည္။ ကင္မရာ၏ ေဖာ႔ကပ္သည္ ေကာင္းကင္ႀကီး ျဖစ္သြားေလေတာ႔သည္။ သူတို႔ ကံမေကာင္းပါ။ ထို အလႉခံပံုးကလည္း ေဖာက္ခြဲသည္႔ အဆင္႔မေရာက္ဘဲ ဘာမွ ခိုးယူလို႔ မရ။ အႀကံကုန္ ဂဠဳန္ဆားခ်က္သည္ထင္၏။ ဘာမွမရသည္႔ေနာက္ဆုံး သရက္ပင္မွ အလုံးေသးေသး၊ အေစ႔ႀကီးႀကီး ပထမတန္းစား အခ်ဥ္မ်ိဳး သရက္သီးတိုကို ဆြတ္ခူးကာ ထြက္သြားၾကေ လေတာ႔သည္။

ဘုရားရွင္၏ ဒိဗၺစကၡဳအဘိညာဥ္၊ ရြာမွဆရာေတာ္၏ သတိ၊ သညာ မ်က္စိ တို႔ကို သတိရရင္း CCTV ေအာက္မွ သရက္သီးေပ်ာက္ရပုံကို စဥ္းစား ရင္းၿပဳံးမိ၏။
CCTV ရွိပါလ်က္ လူငယ္ႏွစ္ေယာက္ကို ပညာ မေပးလိုက္ႏိုင္ခဲ႔။

ႏွလုံးသား v ဥပေဒ

၁။ ႏွလုံးသား v ဥပေဒ

ႏွစ္ကာလအေတာ္ၾကာ အတည္မျပဳႏိုင္ခဲ႔တဲ႔ တ႐ုတ္ျပည္ရဲ႕ ဥပေဒမူၾကမ္း အတည္ျဖစ္သြားခဲ႔တယ္။ သား (သို႔) သမီးက သက္ႀကီးရြယ္အို မိခင္၊ ဖခင္ေတြကို အနည္းဆုံး ႏွစ္လတစ္ႀကိမ္သြားေရာက္ လည္ပတ္ရမယ္ဆိုတဲ႔ ဥပေဒပါ။ အူေၾကာင္ေၾကာင္ႏိုင္သလို အျငင္းပြားစရာေတြလည္း အမ်ားႀကီး ပဲ။ နယ္ျခားမွာ အလုပ္လုပ္ေနသူေတြအတြက္ ႏွစ္လျပည္႔တိုင္း ျပန္ဖို႔က မ လြယ္ဘူးဆိုတာမ်ိဳးေတြရွိသလို အိမ္ေထာင္ျပဳၿပီးသားေတြဆို ႏွစ္ဖက္ မိ ဘေတြရွိေနၿပီဆိုေတာ႔ ဘယ္မိဘေတြဆီ အရင္သြားမလဲ၊ ဒါေတြအတြက္ ဘယ္သူက ခြင္႔ေပးမွာလဲဆိုသူေတြလည္း ရွိေနျပန္တယ္။
တကယ္လို႔ သား (သို႔) သမီးေတြက မလိုက္နာရင္ မိဘေတြက တရားစြဲ ဆိုႏိုင္တယ္ ( တရားစြဲလို႔ မိဘကႏိုင္သြားခဲ႔ပါတယ္)။
အဲသလို အမႈအခင္းေတြျဖစ္ၿပီးမွ ဥပေဒေၾကာင္႔ မျဖစ္မေန သြားေတြ႔ရတဲ႔ သား (သို႔) သမီးေတြမွာ ႏွလုံးသားေရာ ပါသြားၾကပါေတာ႔မလား။ အြန္လိုင္းေပၚမွာေတာ႔ ဒီ ဥပေဒကို ရယ္ေနၾကေလရဲ႕။

၂။ အစိုးရေတြက အစိုးရအလုပ္ လုပ္ၾကတယ္

တစ္ဦးခ်င္းသတင္းမွာေတာ႔ Snowden က ေဟာ႔တ္အျဖစ္ဆုံးပဲ။ သူ႔ကို ေထာက္ခံသူေတြ ရွိသလို အူေၾကာင္ေၾကာင္လို႔ ေျပာသူေတြလည္း ရွိတယ္။ အမ်ားအားျဖင္႔ သူ႔ကို ေထာက္ခံသူေတြက အရပ္သားေတြပါ၊ အစိုးရေတြမပါဘူး။ ဒါနဲ႔ပဲ သူလည္း ႏိုင္ငံေရးခုံလႈံခြင္႔ေတာင္းတာ ဘယ္ႏိုင္ငံ ကမွ မေပးၾကေသးဘူး။
ရွားရွားပါးပါး ဘိုလီဗီးယားကေတာ႔ စိတ္ဝင္စားသတဲ႔။ ေျမာက္ကိုရီးယား ကေတာ႔ ေလ်ွာက္ရင္ေပးေလာက္တယ္။ မေပးၾကဘူးဆိုရာမွာ အေမရိကန္ က ေပးလာမယ္႔႔ ဖိအားကိုေၾကာက္လို႔ခ်ည္းပဲ မျဖစ္ႏိုင္ဘူး၊ အစိုးရေတြက အစိုးရရဲ႕ လုံၿခဳံေရးတာဝန္ေတြကို (အထူးသျဖင္႔ အၾကမ္းဖက္မႈေတြနဲ႔ ပတ္ သက္လို႔ေပါ႔) သေဘာေပါက္ၿပီး အေမရိကန္အစိုးရကို နားလည္ေပးႏိုင္ၾကလို႔ လည္း ျဖစ္ႏိုင္ပါတယ္။ ျပည္သူအသိခံလို႔ မရတဲ႔ အစိုးရေတြရဲ႕ အစီအစဥ္ေ တြထဲမွာ ဒါတစ္ခုတည္းမျဖစ္ႏိုင္ဘူးမဟုတ္လား။
ဘာပဲဆိုဆို Snowden ေတာ႔ ရုရွားေလယာဥ္ကြင္းမွာ ဒုတိယႏိုင္ငံရဲ႕ "Yes" အသံကို ေစာင္႔ေနရဆဲထင္ပါရဲ႕။

၃။ ျမန္မာသမၼတ "ရဲ" လာၿပီ

တိုင္းမဂၢဇင္းကို ကန္႔ကြက္တယ္။ ဘာျဖစ္ျဖစ္ ေျပာလိုက္ေတာ႔ ၿပီးသြားတာေ ပါ႔။အမွားအမွန္ကေတာ႔ ေျပာေနၾကမွာပဲ။ ေျပာစရာေတြကလည္း ရွာေန႐င္ သူ႔အေၾကာင္းျပခ်က္နဲ႔သူ ရိွေနမွာပဲ။ ေရငုံႏႈတ္ပိတ္သန္းေရႊထက္ အမ်ားႀကီး သာေပၿပီ။
တစ္ခုရွိတာက သမၼတက တရားဝင္ ကမၻာသိေၾကျငာၿပီးရင္ေတာ႔ ဘယ္သူမွ ဘယ္လမ္းေပၚ ဘယ္ဘုရားေပၚမွ ဆႏၵမျပသင္႔ေတာဘူး။ ဘာမွ မဟုတ္ဘဲ နဲ႔ ႏိုင္ငံနာတယ္။

ယေန႔ မွတ္ဖြယ္ (မွတ္စုေဟာင္းမ်ားမွ)

သုဘရာဇာကား တစ္သက္လုံးေမာင္းလာသူကို တကၠစီဒရိုင္ဘာလိုင္စင္ ထုတ္မေပးသင္႔။
ေနာက္ကေန သူ႕ပခုံးကိုပုတ္ၿပီး စကားေျပာမိတိုင္း ကားတိုက္မႈ ျဖစ္သည္။

ဇြန္း ခရင္းနဲ႔စားေသာ မိခင္တို႔က သူတို႔ကေလးေပါက္စနေလးေတြကို ဇြန္း ခရင္း ေသးေသးေလးမ်ားျဖင္႔ ေကၽြးၾကသည္။
သို႔ဆိုလ်င္ တူျဖင္႔စားသည္႔ တ႐ုတ္မိခင္တို႔က သြားၾကားထိုးတန္ျဖင္႔ ေကၽြး ၾကရမည္။

၂၁ ကို တြမ္တီ ဝမ္း၊ ၃၁ ကို သာတီဝမ္း ဟုဆိုက
၁၁ သည္ ဝမ္းတီဝမ္းသာ ျဖစ္ေနရမည္။

လက္ခံရအခက္ ျငင္းရအခက္

(၁)
"တိုင္းျပည္ႀကီး ပ်က္ေတာ႔မည္။
ေတြးရင္းႏွင္႔ ၾကည္ႏူးမိသည္" တဲ႔။ သက္ဦးေမာင္က။
ဒီေန႔ သတင္းစာကို ေကာက္လွန္ေတာ႔
"Hate speech testing Myanmar democracy" တဲ႔။
လက္ခံရအခက္ ျငင္းရအခက္။

(၂ )
လတ္တေလာ ႏိုင္ငံအလိုက္သတင္းေတြ တစ္ေျပးေနတာကေတာ႔ ဆီးရီး ယားနဲ႔ ျမန္မာပါပဲ။ ျပႆနာေပါင္း ေသာင္းေျခာက္ေထာင္ ကိုယ္စီနဲ႔။
အေမရိကန္သံအမတ္စကားက သက္ဦးေမာင္ကို ေထာက္ခံေနျပန္တယ္။
"This country, for too long, has been at war with itself. For decades, the talk has been one of 'enemies within'. This attitude has been major caused this country's underdevelopment."
"In many ways.....the sense of fear and insecurity here is fundamental to what is to be Myanmar...... based as they are on concerns about geography, demographic, or ethnic and cultural differences."
"It leads nowhere good,it is in fact dangerous."
အခ်င္းခ်င္း သတ္ပုတ္ေနတဲ႔ႏိုင္ငံ၊ အခ်င္းခ်င္း စြပ္စြဲေနတဲ ႔ႏိုင္ငံ၊ ဒီ႔ႏိုင္ငံမြဲေနရတဲ႔အေၾကာင္းေတြထဲမွာ အဲဒါက အဓိကအေၾကာင္း တဲ႔။
လက္ခံရအခက္ ျငင္းရအခက္။

(၃)
တရုတ္ျပည္ကို ႏို႔စားႏြားမႏွစ္ေကာင္ ေပးလိုက္ရင္ ဘာလုပ္ၾကမယ္ ထင္ သလဲ။
တစ္ႏိုင္ငံလုံး ဝိုင္းၿပီး ႏြားမေတြေသသည္အထိ ႏို႔ ၫွစ္မယ္။ ဒီသတင္းကိုေရး ရင္ ေရးသူကို ဖမ္းမယ္။
ျပင္သစ္ကို ႏို႔စားႏြားမႏွစ္ေကာင္ ေပးလိုက္ရင္ ဘာလုပ္ၾကမယ္ထင္သလဲ။
သုံးေကာင္မဟုတ္လို႔ လမ္းေပၚတက္ ဆႏၵျပမယ္။
လက္ခံရအခက္ ျငင္းရအခက္။

ဆိုဆိုက္တီး သတၱဝါ (Society animal)

...........အဖြဲ႔
...........အဖြဲ႔
............အဖြဲ႔

ဘယ္အဖြဲ႔အထဲမွ မပါခ်င္တဲ႔လူေတြလည္း
သူတို႔ခ်င္း ေပါင္းမိေတာ႔
"ဘယ္အဖြဲ႔အထဲမွ မပါတဲ႔" အဖြဲ႔ေလး ျဖစ္သြားတာပဲ။
လူဆုိတာ ဆိုဆိုက္တီး သတၱဝါ။

ေခတ္ႏွင္႔ ဘာသာေရး

ဘာသာမတူသူ အခ်င္းခ်င္ ထိမ္းျမားလက္ထပ္ျခင္းႏွင္႔ စက္စပ္ၿပီး ဗုဒၶဘာ သာက ဘာေျပာသလဲဆိုသည္႔ကိစၥႏွင္႔ ပတ္သက္ၿပီး အက်ယ္တဝင္႔ ေရး လာ ေျပာလာၾကသည္ကို ေတြ႔ရသည္။ သမသဒၶါ၊ သမသီလာ (ယုံၾကည္မႈ တူ၊ ကိုယ္က်င္႔သီလတူ) စသည္ကို ေထာက္ဆၿပီး ဘာသာတူသူအခ်င္းခ်င္း လက္ထပ္ေပါင္းရမည္ဟု ဆိုသူရွိသလို ဘုရားလက္ထက္ေတာ္ကတည္းက ဘာသာမတူ ထိမ္းျမားလက္ထပ္ျခင္းမ်ား ရွိေနသည္ဟု နာမည္ႀကီး ဝိသာခါ စသည္တို႔ကို ေထာက္ရွဳၿပီး ေျပာသူေတြလည္းရွိသည္။
ဘယ္လိုပင္ေျပာေျပာ ထိုေခတ္က အစၥလာမ္ဘာသာ မေပၚေပါက္ေသး သျဖင္႔ ယင္းအကိုးအကားတို႔လည္း ထိေရာက္လွသည္ဟုေတာ႔ မယူဆမိ။ ဆိုလိုသည္မွာ ဝိသာခါသည္ ဘာသာျခားကို လက္ထပ္လိုက္ေသာ္လည္း သူမ၏ လက္ရွိယုံၾကည္ကိုးကြယ္မႈကို စြန္႔လႊတ္ရန္ မလိုေပ။ အကယ္၍ လက္မထပ္ခင္ကတည္းက လက္ထပ္ၿပီးလ်င္ လက္ရွိယုံၾကည္ကိုးကြယ္မႈကို စြန္႔လႊတ္ရမည္ဟုဆိုလ်င္ ဝိသာခါလို ၇ ႏွစ္ႏွင္႔ ေသာတာပန္တည္ၿပီးသူက ထိုအမ်ိဳးသားကို လက္ထပ္ပါဦးမည္လား။
အစၥလာမ္ဘာသာက ထိုသို႔ ခြင္႔မျပဳ။ သို႔ေသာ္ အစၥလာမ္ဘာသာေရး အဆုံး အမက ျပင္လို႔မရေတာ႔၊ ထိုအခါ ဆိုင္ရာဆိုင္ရာ အစိုးရတို႔က လူ႔အဖြဲ႔ အစည္းႏွင္႔ သဟဇာတျဖစ္မည္႔ ဥပေဒကို ေရးဆြဲၾကရေတာ႔သည္။

ႏိုင္ငံေရးက ဘာသာမတူသူ အခ်င္းခ်င္ ထိမ္းျမားလက္ထပ္ျခင္းကို အားေပး သည္။ ဘာသာေရး (အခ်ိဳ႕ဘာသာမ်ား) က မကန္႔ကြက္ဟုဆိုေသာ္လည္း အားေပးသည္ဟု ဆိုရန္ေတာ႔ ခက္ပါသည္။ တစ္ခုရွိသည္က အျခား ယုံ ၾကည္မႈရွိသူကို လက္ထပ္လိုက္ၿပီး မိမိယုံၾကည္မႈဖက္ေရာက္ေအာင္ ဆြဲေ ဆာင္ႏိုင္လ်ွင္ေတာ႔ အားေပးၾကလိမ္႔မည္ထင္သည္။ သူ႔သေဘာနဲ႔သူ ျဖစ္လာလ်င္ေတာ႔ ေကာင္းပါသည္၊ ထိုအတြက္ အၾကမ္း၊ အႏုနည္းမ်ားသုံးလာလ်င္ေတာ႔ မေကာင္းေတာ႔ပါ။ ဤသည္က လတ္တေလာ ျပႆနာျဖစ္သည္။

"ေခတ္ႏွင္႔ ဘာသာေရး" ႏွင္႔ပတ္သက္ၿပီး စကၤာပူက ေရွးဦးစြာ ေလ႔လာခြင္႔ ရလိုက္ၿပီး ထိုျပႆနာကို လီကြမ္းယုက ေကာင္းေကာင္း ကိုင္တြယ္ႏိုင္ခဲ႔ သည္။ လက္ထပ္မႈသာမက အစားအေသာက္မွ စၿပီး အစၥလာမ္က သီးသန္႔ ဆန္သည္။ ထို႔ေၾကာင္႔ အတူတကြ ပူးေပါင္းေရးအတြက္ သူ စိုးရိမ္မႈအျဖစ္ ဆုံးက ၁၇ ရာစုဟန္နဲ႔ အစၥလာမ္ယုံၾကည္မႈလို႔ အမုန္းခံ ေျပာၾကားခဲ႔သည္။ ထို႔ေၾကာင္႔ ၿခိမ္းေျခာက္မႈေတြလည္း ခံခဲ႔ရသည္။ သို႔ေသာ္ ႏိုင္ငံေခါင္းေဆာင္ ဟူသည္ လုပ္သင္႔သည္ကို ရဲရဲလုပ္ရသည္။ ေၾကာက္ေနလို႔မရ။

အခ်ိဳ႕က စကၤာပူမွာ မေလးလူဦးေရတိုးပြားလာမႈကို ဟန္ခ်က္ထိန္းထားႏိုင္ ရန္ အျခားႏိုင္ငံျခားသားမ်ားကို လက္ခံထားရသည္ဟု ဆိုၾကသည္။ တကယ္ စာရင္း အရကေတာ႔ မေလးလူဦးေရက ထင္သေလာက္တိုးမလားသလို မေလးရွားမွ မေလးလူမ်ိဳးတို႔ကလည္း စကၤာပူကို အလုံးအရင္းနဲ႔ ဝင္မလာ ၾကပါ။
အေၾကာင္းက မြတ္စလင္ႏိုင္ငံမွာ ရသည္႔အထူးအခြင္႔အေရးမ်ိဳး စကၤာပူမွာ မရေသာေၾကာင္႔ ျဖစ္သည္။ သင္႔ ယုၾကည္မႈအတိုင္း ဘု႐ားရွိခိုးႏိုင္သည္၊ ပတ္ဝန္းက်င္ ဆူညံမႈမျဖစ္ေအာင္ အသံခဲ်႕စက္နဲ႔ေတာ႔ မရြတ္ဆိုရ။ ဒါမ်ိဳးေတြျဖစ္သည္။ ထို ဥပေဒက အားလုံးလိုက္နာၾကရေသာအခါ သူတို႔ လည္း ေျပာခြင္႔၊ ေဝဖန္ခြင္း မရွိေတာ႔။
ယခုအခ်ိန္အထိေတာ႔ စကၤာပူက ဥပေဒနဲ႔ ေကာင္းေကာင္း ထိန္းထားႏိုင္ ဆဲျဖစ္သည္။ အမွန္မူ ဤတာဝန္သည္ အစိုးရ၏တာဝန္သာျဖစ္သည္။ လီ ကြမ္းယုကို အစြန္းေရာက္အစၥလာမ္ဝါဒီတို႔က ျခိမ္းေျခာက္သည္၊ သမာ သမတ္ က်ေသာ (ေခတ္ကို၊ တာဝန္ကို နားလည္ေသာ) အစၥလာမ္တို႔က ပူးေပါင္း အလုပ္လုပ္သည္။

ေက်ာင္း၏ ေဝယ်ာဝစၥမ်ားကို အားတက္သေရာ ပါဝင္ၾကသည္႔ တ႐ုတ္ မိ သားစု ထဲက မိန္းကေလး တစ္ေယာက္ကလည္း ေရွးနည္းအတူ ဘာသာ မတူ ထိမ္းျမားလက္ထပ္ျခင္းႏွင္႔ စက္စပ္ၿပီး ဗုဒၶဘာသာက ဘာေျပာသလဲ ဟု ေမးဖူးသည္။ သူမ၏ ရီးစားက အစၥလာမ္ဘာသာဝင္ျဖစ္သည္။ ။ သူမလည္း ဝိသာခါအေၾကာင္းေလာက္ေတာ႔ ေကာင္းေကာင္းသိပါသည္။
ဝိသာခါဘာသာျခားကို လက္ထပ္စဥ္က လက္ထပ္ၿပီးလ်င္ လက္ရွိယုံၾကည္ မႈကို စြန္႔ရမည္ဟု မဆို။ ထို႔ေၾကာင္႔ ဤ ကိစၥ၌ ဝိသာခါ အႀကဳံးမဝင္ ဟုသာ ေျဖလိုက္သည္။
ထို႔ေနာက္ သူတို႔ခ်င္း အဆက္ျပတ္သြားသည္ထင္သည္။ ဘာသံမွ မၾကား ရေတာ႔။ အမွန္မူ အစၥလာမ္ႏွင္႔ ဘာသာျခား လက္ထပ္ျခင္းက အေတာ္ရွားပါ သည္။ ဥပေဒေၾကာင္႔ျဖစ္ႏိုင္သလို တင္းၾကပ္လြန္းသည္႔ သူတို႔ ဘာသာေရး အစြဲကို လက္ေရွာင္ၾကျခင္းလည္း ျဖစ္ႏိုင္သည္။ မည္သို႔ဆိုေစ လက္ရွိ အစိုး မွာ ဤတာဝန္ရွိေနသည္။ အစၥလာမ္ကို ကိုင္တြယ္ရာမွာ လီကြမ္းယုေလာက္ ပါးနပ္ၿပီး လီကြမ္းယုလိုလည္း မိုက္မွရမည္။ ထိုဥပေဒက ေခတ္ႏွင္႔ ညီၫြတ္ ၿပီး ဘယ္ဘာသာကိုမွလည္း မသာေစ၊ မနာေစသင္႔။
သို႔ မဟုတ္လ်င္ ကမၻာပိုင္ ဗုဒၶဘာသာ နာသည္။

**ေဒသသုံးပါ၊ မရိုင္းပါ**

"စိတ္ဝင္စားစရာေကာင္းတာက တရုတ္လူမ်ိဳးေတြကို ေခၚရာမွာ တစ္ႏိုင္ငံနဲ႔ တစ္ႏိုင္ငံ မတူၾကဘူး"

ကုလားလို႔ေခၚတာ ရိုင္းတယ္၊ မ႐ိုင္းဘူး စတဲ႔အညင္းအခုံ အီးေမးေတြ၊ စာေတြ ေတာ္ေတာ္မ်ားမ်ား ဖတ္ေနရတယ္။ ဒါေပမဲ႔ ျမန္မာလို တရုပ္လို႔ အေခၚခံရတဲ႔ တရုပ္မ်ိဳးဆက္ေတြဆီက ဘယ္လို အသံမွ မၾကားရဘူး။ မၾကာရရုံတင္မကဘဲ ဒီလို ေဒသသုံးေဝါဟာရေတြကို တရားဝင္ေတာင္ အသိအမွတ္ျပဳထားသလိုပါပဲ။
ကိုလိုနီေခတ္နဲ႔ ကိုလိုနီမတိုင္မီခတ္အထိ ႏိုင္ငံျခားသားေတြကို ျမန္မာလိုေခၚရာမွာ ဒီ နာ မည္သုံးမ်ိဳးက ေပၚျပဴလာအျဖစ္ဆုံး ျဖစ္ပံုရပါတယ္။
ကုလား (မည္း)
ကုလားျဖဴ
တရုတ္ ဒါေတြပါ။
ဒီေန႔ သတင္းစာမွာ "Tracing the history of Chinese immigrants" ဆိုတဲ႔ ေဆာင္းပါး ပါလာတယ္။ ဒီ ေဆာင္းပါးက စကၤာပူ ျပည္ထဲေရး ဝန္ႀကီးေဟာင္း Lee Khoon Choy ျပဳစုတဲ႔ Golden Dragon Purple Phoenix သမုိင္းစာအုပ္ကို ဖတ္ၫႊန္းသေဘာ ေရးထားတာပါ။
စိတ္ဝင္စားစရာေကာင္းတာက တရုတ္လူမ်ိဳးေတြကို ေခၚရာမွာ တစ္ႏိုင္ငံနဲ႔ တစ္ႏိုင္ငံ မတူၾကဘူး။

သူတို႔ကို
အင္ဒိုနီးရွား၊ မေလးရွားနဲ႔ စကၤာပူမွာ Peranakans
ဖိလစ္ပိုင္မွာ Mestizos
ထိုင္းမွာ lokjins
ျမန္မာမွာ တရုတ္ ကျပား (Tayoke kabya)
ကေမၻာဒီးယားမွာ Konkat Cen
ဗီယက္နမ္မွာ Min Huong
လာလိုမွာ Sino-Lao လို႔ေခၚၿပီး
ဘ႐ူးႏိုင္းမွာေတာ႔ သတ္သတ္မွတ္မွတ္ မရိွဘူးလို႔ ဆိုပါတယ္။

သူ႔ဘာသာစကားနဲ႔ သူ ဒီလို ေခၚေဝၚၾကတာကို ရိုင္းတယ္လို႔ မဆိုႏိုင္ေတာ႔ ဘူးထင္ပါတယ္။
ျမန္မာလို ကုလား ဆိုတဲ႔ ေဝါဟာရဟာလည္း ဒီလိုပါပဲ။ ကုလား ဆိုတဲ႔ ေဝါဟာရမွာ အင္ဒီးယန္း၊ ဘဂၤါလီ၊ အေရွ႕အလယ္ပိုင္းသားေတြနဲ႔ အာဖရိကန္ေတြေတာင္ ပါဝင္ပါတယ္။
တရုတ္ေတြကေတာ႔ (Tayoke kabya) လို႔ ေခၚတာကို နာၾကပုံမရပါဘူး။ အင္ဒိုနီးရွား၊ မေလးရွားနဲ႔ စကၤာပူမွာဆိုရင္ သူတို႔ကိုသူတို႔ ပရာနကန္းေတြလို႔ ဂုဏ္ယူစြာနဲ႔ေတာင္ ေျပာတတ္ၾကေသးတယ္။

ေမ႔မရႏိုင္တဲ႔ အေၾကာင္း (ကမ္းလက္ လပတ္လည္)

" ေဟ႔ ေခါင္တိုင္နဲ႔ ဝင္တိုက္မိမယ္၊ သတိထားၾက"

အမွတ္တမဲ႔ ဒီစကားကိုေျပာလိုက္မိၿပီး ဘႀကီးေအးက သူ႔ပါးစပ္ကိုသူ အသံမဲ႔ ႀကိမ္ဆဲေနလိုက္မိတယ္။ စိတ္မလုံတာနဲ႔ ပတ္ဝန္းက်င္ကို လွည္႔ပတ္ၾကည္႔ လိုက္ေတာ႔ ကံေကာင္းတယ္လို႔ ဆိုရမလား၊ ဘယ္သူမွေတာ႔ သူ႔စကား အ ဓိပၸါယ္ကို နားလည္ၾကပုံ မရဘူး။ ေအးေလ၊ ဒီ စကားကို အျပည္႔အဝ နား လည္ဖို႔ဆိုတာကလည္း အျဖစ္အပ်က္ေတြကိုလည္း သိထားအုံးမွကိုး။ ရြာထဲမွာ ေရွ႕မီွေနာက္မွီလူႀကီးေတြလည္း သိပ္မွ မရွိေတာ႔တာကလား။

(၁)

ျဖစ္ပုံက ဒီလိုပါ။ လြန္ခဲ႔တဲ႔ ႏွစ္ ၂၀ ေက်ာ္က ရြာသူႀကီး ဦးယဥ္ေက်းေသဆုံးၿပီ လို႔ သတင္းတစ္ခါထြက္ခဲ႔ဖူးတယ္။ ဦးယဥ္ေက်းဆိုေပမဲ႔ လူကေတာ႔ ယဥ္ေ က်းလွပုံမရပါဘူး။ သူတို႔ေခတ္ မိဘေတြက နာမည္လွလွ အဓိပၸါယ္လွလွေ လးေတြ ေရြးေပးတတ္ၾကလို႔သာ ဒီနာမည္နဲ႔ ရွိေနပုံရပါတယ္၊ တကယ္ေတာ႔ တစ္ရြာလုံးက သူ႔ဆို ရြံေၾကာက္ႀကီးပါ။
သူႀကီးျဖစ္စမွာ ဟုတ္မလိုမလိုေပမဲ႔ တျဖည္းျဖည္းနဲ႔ သူ႔အေၾကာင္းကို တစစ သိလာၾကရတာ။ အဲဒီအခ်ိန္တုန္းက ဘႀကီးေအး အသက္ ေလးဆယ္ေက်ာ္ေက်ာ္ေလာက္ ရွိဦးမွာေပါ႔။ ျဖစ္ပ်က္ခဲ႔တာေတြကို ေကာင္းေကာင္းႀကီး မွတ္ မိေနေသးတယ္။ ေနာက္တက္လာမယ္႔ သူႀကီးက ဘယ္လိုေနမယ္ဆိုတာ မသိေပမဲ႔ ဦးယဥ္ေက်းေသဆုံးၿပီဆိုေတာ႔ ရြာသားေတြကေတာ႔ ေပ်ာ္ေနၾက တယ္။ သူ႔ အသုဘမွာ ဖဲရိုက္၊ သုံးပုံ႐ိုက္ၾကဖို႔အားလုံး ဟန္ျပင္ေနၾကေလရဲ႕။

ျပႆနာက ( ျပႆနာလို႔ေျပာရင္ ေကာင္းမွ ေကာင္းပါ႔မလား မသိဘူး) သူ႔ အေခါင္းကို အိမ္ထဲကေန အိမ္ျပင္ ယာယီထန္းလက္တဲထဲကို အထုတ္မွာ စတာ။ သူ႔အေခါင္းကို အထုတ္မွာ အေခါင္းနဲ႔ ေခါင္တိုင္ ဝင္တိုက္မိ ပါေလေရာ။ အဲဒီအခ်ိန္မွာပဲ ညီးသံလိုလိုၾကားလို႔ အေခါင္းကို ဖြင္႔ၾကည္႔ေတာ႔ ဦးယဥ္ေက်းက တကယ္ေသဆုံးတာမဟုတ္ေသးပဲ ေျမာေနတာျဖစ္တယ္ ဆို တာ ရြာသားေတြ သိလိုက္ရတယ္။ ဦးယဥ္ေက်းက အသက္ရွဴေနတုံး ပဲ။ ေပ်ာ္ေနၾကတဲ႔ ရြာသားေတြ၊ ဖဲရိုက္၊ သုံးပုံ႐ိုက္ဖို႔ျပင္ေနတဲ႔ ရြာသားေတြ ဇက္ တငန္႔ငန္႔ျဖစ္ကုန္တယ္။

ဒါတင္ ဘယ္ကမလဲ ေသရြာျပန္ ရြာသူႀကီး ဦးယဥ္ေက်းက က်န္းမာေရးေတြ တျဖည္းျဖည္းျပန္ေကာင္းလာၿပီး ရြာကို ဆက္အုပ္ခ်ဳပ္လာလိုက္ တာ ႏွစ္ေ ပါင္း ဘယ္နည္းေတာ႔မလဲ။ ပေယာဂေတြ ဘာေတြကို ယုံၾကည္ၾကတဲ႔ ရြာသားေတြကေတာ႔ အဲဒါ ဖုတ္ ဝင္ေနတာ၊ ဦးယဥ္ေက်းအစစ္မဟုတ္ဘူးလို႔ဆိုၾကတယ္။ သူတို႔ေျပာ လည္း ေျပာစရာပဲ ေသရြာျပန္ဦးယဥ္ေက်းက သူေတာ္ေကာင္းျဖစ္လာရမယ္႔ အစား ပိုၿပီးေတာင္ ေလာဘေမာဟေတြ အားႀကီးလာေသးတယ္။ တခ်ိဳ႕ ကေတာ႔ အေလာင္းသယ္တဲ႔အဖြဲ႔နဲ႔ သူ႔အိမ္က ေခါင္တိုင္ကို ထိုင္ဆဲေနတတ္ ၾကတယ္။ ဒင္းတို႔သာ ဂ႐ုတစိုက္သယ္ယူခဲ႔ရင္ ဦးယဥ္ေက်းေသေနၿပီေပါ႔။

သူ တေၾကာ႔ျပန္ အုပ္ခ်ဳပ္တဲ႔ႏွစ္ေတြမွာပဲ ဘုရားပြဲေတြလည္း စည္စည္ ကား ကား မက်င္းပႏိုင္၊ ရြာဦးက ကန္ေရဆိုလည္း မိုးမက်ခင္ ေရေတြခန္း၊ ရာသီ ဥတုက မမွန္ရတဲ႔အထဲ သူႀကီးေမြးထားတဲ႔ လူရမ္းကားေတြက စပါးမေပၚခင္ စပါးလာသိမ္း၊ တစ္ရြာလုံး ဒုကၡပင္လယ္ေဝရတဲ႔ ႏွစ္ေတြေပါ႔။ ရြာမွာ အႀကီး အက်ယ္ ခ်မ္းသာေနၾကတာကေတာ႔ ဦးယဥ္ေက်း မိသားစုနဲ႔ သူ႔တပည္႔ေတြ အုပ္စုပဲ။ မေက်နပ္ေပမဲ႔ ဘယ္သူမွ ဘာမွ လုပ္လို႔ မရဘူး။ ဒါေတြကို ဘႀကီးေအးက ေကာင္းေကာင္းႀကီး သိမီေနေတာ႔ စိတ္မေကာင္းဘူးေပါ႔။ စိတ္မေကာင္းလည္း သူလည္း ဘာမွ တတ္ႏိုင္တာမဟုတ္းေလ။

(၂)

အသက္အရြယ္ေလးရလာေတာ႔ ရြာထဲက ေန႔စဥ္ဒုကၡေတြကို မျမင္ခ်င္၊ မၾကားခ်င္ေတာ႔ဘူး။ ဒါနဲ႔ပဲ ကံဦးေက်ာင္းနဲ႔နီးတဲ႔ သရက္ၿခံထဲမွာ တဲထိုးၿပီးေနလိုက္ေတာ႔တယ္။ ဆရာေတာ္ႀကီးေတြ ေဟာထားတဲ႔အတိုင္း "မျမင္ရရာ ကိေလသာ သူ႔ဟာသူ ၿငိမ္းသည္၊ မၾကားရရာ ကိေလသာ သူ႔ဟာသူ ၿငိမ္းသည္" ပဲ လုပ္ေနလိုက္ေတာ႔တယ္။ သရက္ၿခံထဲတဲထိုးၿပီးေနလိုက္ေပမဲ႔ ေျမးကေလး ငတြတ္လာတိုင္း ရြာသ တင္း၊ ရပ္သတင္းက ပါပါလာတတ္ျပန္ေရာ။

ဦးယဥ္ေက်း သူႀကီးမျဖစ္ခင္ ကဆို ဒီနယ္မွာ ဒီရြာက ထိတ္ထိတ္က်ဲပဲ ဥစၥာ။ ဘယ္ရြာသားကမွ ဒီရြာသား ကို ထိရဲတာမဟုတ္ဘူး။ အခုမ်ားလား တစ္ခု ခုျဖစ္ၿပီဆို ခံလိုက္ရၿပီ ဒီရြာသား။ ရြာထဲက ေကာင္ေလး၊ ေကာင္မေလးေတြ ဆို သူမ်ားရြာသြားၿပီး စာရင္းငွား လုပ္ေနရသတဲ႔။ ၾကားမွ မၾကား ဖူးတာ။ ဟိုရြာ၊ ဒီရြာေတြက ျပန္ျပန္လာၾကၿပီး သူမ်ားသူႀကီးနဲ႔ တို႔ သူႀကီးကေတာ႔ ကြာပကြာ ဆိုၿပီးေျပာေျပာေနၾကေတာ႔ ရြာမွာ က်န္ရစ္ခဲ႔သူေတြက ပိုၿပီး ရင္ ထုမနာ ျဖစ္ၾကရတာေပါ႔။

(၃)

တမနက္မွာေတာ႔ ေျမးကေလး ငတြတ္ အေမာတေကာ ေရာက္လာၿပီး
"ဘႀကီးေအး၊ သူႀကီး ဦးယဥ္ေက်း ဆုံးၿပီတဲ႔"
"ေဟ ဟုတ္လား၊ မင္း ဘယ္လို သိခဲ႔တာလဲ"
"သူ႕တစ္အိမ္လုံး ငိုေနၾကတယ္။ အသုဘကိစၥ ၊ သက္ေပ်ာက္ဆြမ္းအတြက္ ဆရာေတာ္ပင္႔ဖိုကိစၥ စတာေတြစီစဥ္ရေအာင္ ဘႀကီးေအးကို အေခၚခိုင္းလို႔ က်ဳပ္ ေျပးလာခဲ႔တာ"
"ေအးေလ၊ ဒါဆိုသြားၾကမယ္" ဆိုၿပီး ေျမးေလးနဲ႔ အတူ သူႀကီးအိမ္ကို သူတို႔ တန္းၿပီးသြားၾကတယ္။ ဘႀကီးေအးတို႔ သူႀကီးအိမ္ေရာက္ေတာ႔ အေလာင္းေ ကာင္ကို ေရခ်ိဳး၊ အေခါင္းထဲထည္႔၊ အေခါင္းကို သူေသဆုံးတဲ႔ ကုဋင္ကေန အျပင္ထုတ္ဖို႔ လုပ္ေနၾကခ်ိန္ေပါ႔။ ဒါကိုလည္းျမင္ေရာ ဘႀကီးေအးပါးစပ္က ထိန္းခ်ိန္ေတာင္ မရလိုက္ဘဲ

" ေဟ႔ ေခါင္တိုင္နဲ႔ ဝင္တိုက္မိမယ္၊ သတိထားၾက" လို႔

အေလာတႀကီး ေအာ္လိုက္မိတယ္။ ဒီတခါ ေခါင္တိုင္နဲ႔ ဝင္တိုက္မိလို႔ အ သက္ျပန္လည္လာလိုကေတာ႔ ရြာသြားေတြအတြက္ မလြယ္ေတာ႔ဘူးဆိုတာ ဘႀကီးေအးက အသိဆုံး ေနမွာေပါ႔။
ဒါေပမဲ႔ ဘယ္ေလာက္ဆိုးသြမ္းတဲ႔ လူအတြက္ပဲျဖစ္ပါေစ ဗုဒၶဘာသာ တစ္ေယာက္အေနနဲ႔ ေသပါေစလို႔ေတာ႔ ဆုမေတာင္းအပ္ဘူး မဟုတ္လား။
" ေဟ႔ ေခါင္တိုင္နဲ႔ ဝင္တိုက္မိမယ္၊ သတိထားၾက" ဆိုေတာ႔ ဘာလိုလိုႀကီး။

***************************************************
ဖတ္ဖူးတဲ႔ အဂၤလိပ္လိုစာေလးတစ္ပုဒ္ကို ခံစားၿပီး ေရးထားတာပါ။
ကမ္းလက္ လပတ္လည္မွာ ဝတၳဳတို မတင္ဘူးေသးလို႔ ေရးလိုက္မိပါတယ္။

၁၁၁ ႏွစ္ သမိုင္း

လြန္ခဲ႔တဲ႔ ႏွစ္ (၁၁၁) ႏွစ္က အေမရိက.... တဲ႔

၁။ ပ်မ္းမ်ွလူ႕သက္တန္း ၄၇ ႏွစ္
၂။ ၈ ရာခုိင္ႏႈံးေသာမိသားစုအိမ္မွာသာ တယ္လီဖုန္း ရွိ၊ ဒန္ဗာကေန နယူးေယာက္ေခၚရင္ သုံးမိနစ္ ၁၁ ေဒၚလာက်။
၃။ တစ္ႏိုင္ငံလုံး ကားစီးေရ ၈,၀၀၀ သာရွိၿပီး ကားလမ္းကလည္း ၂၃၀ ကီလိုမီတာသာရွိ။
၄။ အျမန္ႏႈန္းက တစ္နာရီမွာ ၁၆ ကီလိုမီတာသာ ေမာင္းခြင္႔ရွိ။
၅။ သာမန္လူတစ္ေယာက္ရဲ႕ တစ္ႏွစ္ လုပ္အားခက ေဒၚလာ ၂၀၀ ကေန ၄၀၀။
၆။ အရည္အခ်င္းမီ အေကာင္တင္႔ တစ္ေယာက္ရဲ႕ တစ္ႏွစ္ လုပ္အားခ က ေဒၚလာ ၂,၀၀၀၊ သြားဆရာဝန္က ေဒၚလာ ၂,၅၀၀၊ တိရစၦာန္ေဆးကု ဆရာဝန္က ၁,၅၀၀ ကေန ၄၀၀၀၊ စက္မႈအင္ဂ်င္နီယာက ၅,၀၀၀။
၇။ ၉၅ ရာခုိင္ႏႈံးမိခင္ေတြ ကေလးမီးဖြားၾကတာက အိမ္မွာပဲ။ ၉၀ ရာခုိင္ႏႈံး ဆရာဝန္ေတြက တကၠသိုလ္ဘြဲ႔ရေတြ မဟုတ္ၾက။
၈။ သၾကားတစ္ေပါင္ ၄ ဆင္႔၊ ၾကက္ဥတစ္ဒါဇင္ ၁၄ ဆင္႔၊ ေကာ္ဖီတစ္ေပါင္ ၁၅ ဆင္႔။
၉။ အမ်ိဳးသမီးအမ်ားစုက တစ္လ တစ္ခါသာ ေခါင္းေလ်ွာ္။
၁၀။ လူ အေသအေပ်ာက္ အမ်ားဆုံးေရာဂါေတြက နမိုးနီးယား၊ တုပ္ေကြး၊ တီဘီ၊ ဝမ္းေလ်ွာဝမ္းပ်က္၊ ႏွလုံးေရာဂါနဲ႔ ေလျဖတ္ေရာဂါ။
၁၁။ Las Vegas ရဲ႕ လူဦးေရက ၃၀။
၁၂။ ဆယ္ေယာက္မွာ တစ္ေယာက္က စာ မေရးတတ္ မဖတ္တတ္။
၁၃။ ၆ ရာခုိင္ႏႈံးသာ အထက္တန္းေက်ာင္း ပညာေရးရွိ။
၁၄။ တစ္ႏိုင္ငံလုံး လူသတ္မႈ ၂၃၀ သာရွိခဲ႔။

ယေန႔ အေမရိက???????

လြန္ခဲ႔တဲ႔ ႏွစ္ (၁၁၁) ႏွစ္ကျမန္မာ၊ ကိုလိုနီလက္ေအာက္။
ယေန႔ ျမန္မာ၊ စကၤာပူမီကိုဖို႔ ႏွစ္ ႏွစ္သာလို။ လ်ပ္စစ္မီး ရွိရွိ၊ မ ရွိရွိ၊ ကေလးေတြ ထင္းေခြရင္း ေမြးေမြး မေမြးေမြး၊ ၂၀၁၅ ဆို စကၤာပူကိုမီၿပီ။ ဒါပဲ။