က်ေနာ္႔ အီးေမးထဲက ဓားပ်ိဳတစ္လက္ (သို႔) ဗိုလ္ခ်ဳပ္

**သခင္ဘတင္ ( ရဲေဘာ္ဂိုလ္ရွယ္) ၏ ဗိုလ္ခ်ဳပ္သို႔လြမ္းခ်င္း**

* က်ေနာ္ မမွီဘူး သူက သိပ္ျမင္႔လြန္းတယ္
* က်ေနာ္ မရွာဘူး သူက က်ေနာ႔ အေရွ႔မွာ အျမဲတမ္းရိွတယ္
* က်ေနာ္ မေတြးဘူး သူက အားလံုးေတြးသြားေပးတယ္
* က်ေနာ္ ေၾကာက္စရာလို႔ထင္ေတာ႔ သူက က်ေနာ႔ကိုယ္စား ရင္ဆိုင္ရွင္းသြားတယ္
* က်ေနာ္ မေျပာဘူး သူက က်ေနာ႔အေရွ႔က အားလံုးေျပာသြားတယ္
* က်ေနာ္ လုပ္မလို႔ သူက အားလံုးလုပ္သြားေပးတယ္
* က်ေနာ္ မၾကိဳက္ဘူး သူက က်ေနာ႔ထက္ပိုဆိုးတယ္
* က်ေနာ္ မရဲဘူး သူက က်ေနာ႔ထက္ အသေခၤ်အႏၱရဲစြမ္းတယ္
* က်ေနာ္ မခ်စ္ဘူး သူက က်ေနာ႔ကို ခ်စ္တယ္
* က်ေနာ္ ေရွ႔မတိုးဘူး သူက က်ေနာ႔ေရွ႔မွာ တိုးတိုးတက္သြားတယ္
* က်ေနာ္ေနာက္ဆုတ္မလို႔ သူက က်ေနာ႔ကို ေထာက္ကူထားတယ္
* က်ေနာ္ ငိုမလို႔ သူက က်ေနာ႔မ်က္ရည္ေတြကို ယူသိမ္းလိုက္တယ္
* က်ေနာ္ တိုက္မလို႔ သူက အားလံုးကို တိုက္ခ်ပစ္လိုက္တယ္
* က်ေနာ္လိုက္မလို႔ သူက တိုက္ဖို႔ထြက္သြားတယ္
* က်ေနာ္ လမ္းခြဲရွာေတာ႔ သူက လမ္းဆံုမွာ ထိုင္ျပီးျပံဳးေနတယ္
* က်ေနာ္ ကြန္ျမဴနစ္အေၾကာင္းေျပာေတာ႔ သူက ကြန္ညိဳညစ္ကို ေက်ာခိုင္း လိုက္တယ္
* က်ေနာ္ ဆိုရွယ္လစ္ကို လွမ္းၾကည္႔ေတာ႔ သူက ဒီမိုကရက္တစ္ျဖစ္ေနတယ္
*က်ေနာ္ လစ္ဘရယ္အေၾကာင္းေျပာရင္ သူက(Liberty- ေလပါတီ အေၾကာင္း ခ်ျပတယ္
*က်ေနာ္က ေလပါတီအေၾကာင္းလိုက္ေဆြးေႏြးေတာ႔ သူက(Responsibility ရီစပြန္စီဘယ္လတီအေၾကာင္း ေျပာတယ္

သူနဲ႔က်ေနာ္ ေနာက္ဆံုးေတြ႔ၾကေတာ႔ သူေျပာတာက......
“သူႏွင္႔ သူ၏ ယံုၾကည္ခ်က္ျဖစ္ေသာ လြတ္လပ္ျခင္း၊ တရားမ်ွတျခင္း ႏွင္႔ တန္းတူညီမ်ွျခင္းတို႔၏ အက်ဥ္းေထာင္ထဲတြင္ သူထာ၀ရ တသက္တက်ြန္း က်ခံေနရေသာ အက်ဥ္းသားျဖစ္၏” တဲ႔….
ယခု က်ေနာ္ ေျပာေသာ သူက ရဲရင္႔စြာေျပာဆိုကာ ဇူလိုင္၁၉ တြင္ ႏုတ္ မဆက္ပဲ က်ေနာ္ခ်စ္ေသာ သူက သူခ်စ္ေသာ သန္းေပါင္းမ်ားစြာေသာ ပူရိသ မ်ားအား တမ္းတျခင္းမ်ားစြာျဖင္႔ ထားခ်န္ရစ္ကာ သူရဲေကာင္းတို႔ ထာ၀ရေမွးစက္တည္မွီေသာ ဘံုဗိမာန္တြင္ လဲေလ်ာင္းေနခဲ႔ေလသည္။

၁၉၅၀ (ပ်ဥ္းမနား က်ြဲအင္းၾကီးစခန္း)
ရဲေဘာ္ဂိုလ္ရွယ္ (သခင္ဘတင္) ကြန္ျမဴနစ္ပါတီ (ျမန္မာျပည္)

အစၥလမ္မစ္ ဥပေဒ (မနက္က မအားလို႔ အီးဗီးနင္း ပို႔စ္)

ေနာ္ေဝႏိုင္ငံသူ Ms Marte Deborah Dalelv ဟာ သူမကို အဓမၼ အက်င္႔ ခံရတာကို ရဲသြားတိုင္လိုက္မိလု႔ိ ေထာင္ဒဏ္ ၁၆ လ အက်ခံလိုက္ရတယ္။ အဓမၼက်င္႔သူကိုေတာ႔ ၁၃ လ ဒူဘိုင္းတရားရုံးက ေထာင္ဒဏ္ ခ်မွတ္လိုက္ ပါတယ္ ။
Ms Marte Deborah Dalelv ဟာယူေအးအီးႏို္င္ငံမွာ ဒီဇိုင္းနားအလုပ္ေနသူ၊ ၂၄ ႏွစ္အရြယ္ရွိ အမ်ိဳးသမီးတစ္ေယာက္ ျဖစ္ၿပီး ေဟာ္တယ္တစ္ခုမွာ ျပဳလုပ္ တဲ႔ အစည္းအေဝးကိုတက္ရင္း သူမရဲ႕ လုပ္ေဖာ္ကိုင္ဖက္က အခုလို အဓမၼ က်င္႔တာျဖစ္ပါတယ္။ လက္ထပ္ထားတဲ႔ ခင္ပြန္းမဟုတ္သူနဲ႔ ကာမ စပ္ယွက္မႈ အျပစ္နဲ႔ ေထာင္ဒဏ္ ၁၆ လ ခ်မွတ္တာပါ တဲ႔။ အဓမၼအက်င္႔ခံရပါတယ္ဆို ခင္ပြန္းမဟုတ္သူနဲ႔ ကာမစပ္ယွက္မႈ တဲ႔။
အခု သူမက အယူခံဝင္ေနၿပီး ဒီ မတရားမႈကို ကမၻာသိေအာင္ ေျပာရမယ္ ဆိုၿပီး မီဒီယာကတဆင္႔ ေျပာေနေလရဲ႕။ လူ႕အခြင္႔အေရးအုပ္စုေတြနဲ႔ အေနာက္က လစ္ဘရစ္ေတြအတြက္ေတာ႔ မ်က္လုံးျပဴး မ်က္ဆံျပာ ျဖစ္စ ရာေပါ႔။
တရားတာ မတရားတာ အပထား အစၥလမ္မစ္ ဥပေဒအရ ေယာက်္ားျဖစ္ရ တာ ေတာ္ေတာ္မိုက္တာပဲ။ အမ်ိဳးသမီးျဖစ္ရၿပီဆိုရင္လည္း မေခ်ာင္လွ။

(စထရိတ္တိုင္း)

မကၠာသီႏွင့္ မာ႐ိုး အတၱမ်က္ႏွာဖံုးကိုဆြဲခြာျခင္း (ေရးသားသူ- ရဲမုိး)

အီးေမးထဲ ေရာက္လာတဲ႔ေဆာင္းပါးပါ၊ အခ်က္အလက္ အားေကာင္း တာ ရယ္၊ စဥ္းစားစရာ ေပးထားခဲ႔ႏိုင္တာရယ္ေၾကာင္႔ တင္လိုက္ပါတယ္။

(ကမ္းလက္)

လူထုၾကားမွာ အေၾကာက္တရားကို ပါးနပ္စြာႏႈိးဆြကိုင္တြယ္ႏုိင္လွ်င္ ပုဂၢိဳလ္ေ ရးၾသဇာအာဏာကို အလြယ္တကူတည္ေထာင္ႏုိင္သည္ဆုိ သည့္ သီအိုရီကို ယခုမွေတြ႕ရွိသည္မဟုတ္ပါ။ သမုိင္းအဆက္ဆက္မွာနာမည္ဆုိးျဖင့္ ေက်ာ္ ၾကား သည့္ ေခါင္းေဆာင္မ်ားက လက္ေတြ႕ျပၿပီး ျဖစ္ပါသည္။ စစ္ေအးတုိက္
ပြဲ ကာလအစ အေမရိကန္ျပည္ေထာင္စုမွာ “ကြန္ျမဴနစ္ေခ်မႈန္းေရး” ကို ေႂကြးေၾကာ္ခဲ့ၿပီး ပုဂိၢဳလ္ေရးၾသဇာအာဏာ ထူေထာင္ခဲ့သည္။ ဆီနိတ္တာ ဂ်ဳိးဇက္မကၠာသီနဲ႔ သူ႔မ်က္ႏွာဖံုးကို ရဲရဲ၀ံ့၀ံ့ဆြဲခြာခဲ့သည့္ သတင္းစာဆရာ အက္ဒ၀ပ္အာရ္မာ႐ိုးတို႔အေၾကာင္းကို ဒီကေန႔ေဆြးေႏြးၾကပါစို႔။

ဒုတိယကမၻာစစ္ၿပီးခါစ ကမၻာ့ႏုိင္ငံေရးမွာ အေမရိကန္ဦးေဆာင္သည့္ အေနာက္အုပ္စုႏွင့္ ဆုိဗီယက္ရုရွားဦးေဆာင္သည့္ ကြန္ျမဴနစ္ ဘေလာ့ခ္တုိ႔ အၾကား စစ္ေအးတုိက္ပြဲစတင္လာခဲ့သည္။ အေမရိကန္ ျပည္သူမ်ားၾကားမွာ “ကြန္ျမဴနစ္ အေၾကာက္တရား”ကို ႏႈိးဆြခဲ့ၿပီး ပုဂၢိဳလ္ေရးၾသဇာကို တည္ေ ထာင္ခဲ့သူကေတာ့ ၀စၥကြန္ဆင္ျပည္နယ္ ရီပတ္ ဘလစ္ကန္ ဆီနိတ္တာ ဂ်ဳိးဇက္ မကၠာသီပါ။

၁၉၅၀ ျပည့္ႏွစ္ ေဖေဖာ္၀ါရီလ ၉ ရက္မွာမကၠာသီက “အေမရိကန္ ျပည္ေ ထာင္စုကို ကြန္ျမဴနစ္ေတြခ်ဳပ္ကိုင္ထားၿပီ၊ ႏုိင္ငံျခားေရး၀န္ႀကီးဌာနမွာလည္း ကြန္ျမဴနစ္ေတြ၀င္စီးထားၿပီ၊ ႏုိင္ငံျခားေရးဌာနမွာ ၀င္ေရာက္လုပ္ကုိင္ေန သည့္ ကြန္ျမဴနစ္ ၂၀၅ ေယာက္စာရင္းကိုရထားၿပီ” ဆုိသည့္ ျပဴးတူးၿပဲတဲ မိန္႔ခြန္းတစ္ခုကို သူစတင္ေျပာခဲ့သည္။ သည့္ေနာက္ ပိုင္းမွာေတာ့ “လူ႔အ ဖြဲဲ႕အစည္းအ တြင္းက ကြန္ျမဴနစ္ေတြကို ဆြဲထုတ္ၾက” ဆုိသည့္ ေႂကြးေၾကာ္ သံကို ဦးေဆာင္ၿပီး အာဏာတစ္ခုကိုသူ ထူေထာင္ခဲ့ေတာ့သည္။

သာမန္ဘုမသိဘမသိျပည္သူမ်ားၾကားမွာ အေမရိကန္ႏုိင္ငံကို ေနခ်င္း ည ခ်င္း ကြန္ျမဴနစ္မ်ားက ထိန္းသိမ္းေတာ့မေယာင္ ထင္ျမင္ေစသည့္ နည္း လမ္းျဖင့္ မကၠာသီတစ္ေယာက္ မ်ဳိးခ်စ္တုိက္ပြဲႀကီး၏ တပ္ဦးက သူရဲေကာင္း အျဖစ္ သူ႔ကိုယ္သူ ျခယ္မႈန္းခဲ့သည္။

အလယ္ေခတ္က ဥေရာပမွာ “စုန္း”ဟုစြပ္စြဲၿပီး လူအမ်ားအျပားကို သတ္ျဖတ္ ခဲ့သည့္ “စုန္းစစ္ဆင္ေရး” Witch Hunt အတုိင္းကြန္ျမဴ နစ္စစ္ဆင္ေရး ကိုႏုိင္ငံအ၀န္း ရြက္လႊင့္ခဲ့သည္။ မကၠာသီေခတ္မွာ တကၠသိုလ္ပါေမာကၡမ်ား၊ စာေရး ဆရာမ်ား၊ အႏုပညာရွင္မ်ား၊ ႏုိင္ငံ ၀န္ထမ္းအမ်ားအျပားရာထူးမွ ထုတ္ပယ္ခံရ၊ အေရးယူခံခဲ့ၾကရသည္။ စာရင္းဇယားမ်ားအရ ေထာင္ႏွင့္ ခ်ီသည့္ အေမရိကန္မ်ား အေၾကာင္းမဲ့အေရးယူခံၾကရသည္ဟု ဆိုသည္။

မကၠာသီကို ေက်ာေထာက္ ေနာက္ခံေပးထားသူကေတာ့ အက္ဖ္ဘီအုိင္ေ ထာက္လွမ္းေရးအဖြဲ႕ႀကီး၏ ၫႊန္ၾကားေရးမွဴး ေဂ်အက္ ဒဂါဟူးဗား။ မကၠာသီ ၏ ဆႏၵကိုပံု ေဖာ္ဖို႔ ေထာက္လွမ္းေရးတပ္ဖြဲ႕၀င္မ်ားက အက်ဳိးေဆာင္ေပး ခဲ့ၾကသည္။ အိမ္ျဖဴေတာ္ကပင္၀င္မစြက္ရဲ။ အျခားႏုိင္ငံေရးသမားမ်ားႏွင့္ အစုိုးရအရာရွိမ်ားကလည္း လူၿပိန္းႀကိဳက္ေႂကြးေၾကာ္သံေအာက္မွာ ေနရာ တစ္ေနရာရဖို႔ မကၠာသီကို ပူး ေပါင္းၾကရသည္။

မကၠာသီကို မည္သူမွ်မေ၀ဖန္ရဲ။ မကၠာသီကိုမည္သူမွ်စိန္မေခၚရဲ။ မကၠာသီကို မည္သူမွ်မဆန္႔က်င္ရဲခဲ့ပါ။ မကၠာသီကိုေ၀ဖန္သူသည္မ်ဳိး ခ်စ္စိတ္ဓာတ္ မရွိ သူ၊ မကၠာသီကို စိန္ေခၚသူသည္ ကြန္ျမဴနစ္၊ မကၠာသီကို ဆန္႔က်င္သူသည္ တုိင္းျပည္သစၥာေဖာက္ဟု မကၠာသီႏွင့္ အဖြဲ႕သားမ်ားက စည္း႐ံုးလႈံ႕ေဆာ္ခဲ့ ၾကသည္။

မကၠာသီႏွင့္အဖြဲ႕က “အနီေရာင္ခ်န္နယ္မ်ား”Red Channels ဆုိသည့္ လႈပ္ ရွားမႈႏွင့္ သူတုိ႔ အယူအဆႏွင့္ မကိုက္ညီသည့္ ေရဒီယို အသံလႊင့္ဌာနမ်ားကို ကြန္ျမဴနစ္ဟု စြပ္စြဲခဲ့သည္။ သတင္းႏွင့္ ေဖ်ာ္ေျဖေရးသမား ၁၅၁ ဦးကို အ နက္ေရာင္စာရင္း Black List သြင္းခဲ့သည္။ ေဟာလိ၀ုဒ္အနက္ေရာင္ စာရင္း Hollywood Black List ဆုိသည့္ လႈပ္ရွားမႈႏွင့္ ေဟာလိ၀ုဒ္ အႏုပညာေလာ က က သ႐ုပ္ေဆာင္၊ ဒါ႐ိုက္တာ၊ ဇာတ္ၫႊန္းေရးဆရာႏွင့္ အႏုပညာရွင္ အမ်ားအျပားကိုလည္း စြပ္စြဲတုိက္ခိုက္ခဲ့ၾကသည္။

လြတ္လပ္သည့္ အေတြးအေခၚကို ကိုင္စြဲခဲ့သည့္အတြက္ မကၠာသီေခတ္က အနက္ေရာင္စာရင္းအသြင္းခံၾကရသူမ်ားမွာ ကမၻာေက်ာ္ ႐ုပ္ရွင္ပညာရွင္ ခ်ာ လီခ်က္ပလင္၊ သိပၸံပညာရွင္ အဲလ္ဘတ္အိုင္းစတုိင္း၊ ႏိုဗယ္ဆုရ စာေရးဆရာ ေသာမတ္စ္မန္း၊ အဏုျမဴဗံုးတီထြင္သူ သိပၸံပညာရွင္ ေရာဘတ္ အိုဗင္ဟိုင္းမား၊ စာေရးဆရာႀကီး အာသာမစ္လာ၊ စာေရးဆရာမ ေဒၚ႐ိုသီ ပါကား တုိ႔အပါ အ၀င္ ႏုိင္ငံအဖိုးတန္ပညာရွင္မ်ားစြာပါ၀င္ခဲ့သည္။

အေမရိကန္ျပည္ေထာင္စုသည္ မကၠာသီလႈပ္ရွားမႈေအာက္တြင္ စကားဟဟ မေျပာရဲေတာ့ပါ။ မည္သူမွ် ဂ်ဳိးဇက္မကၠာသီကို စိန္မ ေခၚရဲေတာ့ၿပီလား။

Columbia Broadcasting System ေရဒီယိုႏွင့္ ႐ုပ္သံသတင္း ဌာနႀကီးမွာ သမိုင္းတြင္မည့္ သတင္းစာဆရာတစ္ေယာက္ရွိခဲ့သည္။ သူ႔ နာမည္က အက္ ဒ၀ပ္အာရ္မာ႐ိုး။ ဒုတိယကမၻာစစ္အတြင္းက နာဇီဂ်ာမန္မ်ား ဗံုးေတြ တ၀ုန္း ၀ုန္းႀကဲေနသည့္ၾကားက လန္ဒန္ၿမိဳ႕ကေန ေရဒီယိုျဖင့္ Live သတင္းေၾကညာ ခဲ့သည့္မာ႐ိုးကို အေမရိကန္ျပည္သူမ်ားက ေလးစားယံုၾကည္ၾကသည္။

မာ႐ိုးႏွင့္ သူ႔မိတ္ေဆြ ပ႐ိုဂ်ဴဆာ ဖရက္ဖရင္ဒေလတို႔က မကၠာသီ ေအာက္ မွာ ေမွ်ာ္လင့္ခ်က္မဲ့ေနခဲ့သည့္အေမရိကန္ျပည္ေထာင္စုကို ျပန္လည္ဆယ္ယူဖို႔ႀကိဳးပမ္းၾကသည္။ မည္သူမွ်မထိတို႔ရဲသည့္ မကၠာသီကို စံုစမ္းေဖာ္ထုတ္ဖို႔ သူတုိ႔ျပင္ဆင္သည္။ ေနာက္ဆံုးေတာ့ မာ႐ိုး၏ ႐ုပ္သံအစီအစဥ္ “See It Now” ကတစ္ဆင့္ မကၠာသီကို စံုစမ္းေဖာ္ထုတ္သြားဖုိ႔သူတုိ႔ဆံုးျဖတ္ခဲ့သည္။ ထိုဆံုးျဖတ္ခ်က္က CBS ၏ သတင္းခန္းအတြင္းမွာ ဗံုးတစ္လံုးလို ေပါက္ကြဲ သြားေတာ့သည္။ အိမ္ျဖဴေတာ္ကပင္ဆင္ျခင္ေနရသည့္ မကၠာသီကို စိန္ေခၚျခင္းသည္ CBS အတြက္ ကိုယ့္ေသတြင္းကိုယ္တူး ျခင္းဟု ဦးေဆာင္ သူအခ်ဳိ႕ကယူဆသည္။ တစ္ဖက္က တန္ျပန္ျပဳလုပ္ လာမည့္ တိုက္စစ္ကို သူတုိ႔ ရင္မဆုိင္ ရဲပါ။ ေနာက္ဆံုးေတာ့ CBS ကိုယ္ တုိင္က မာ႐ိုးကို တားျမစ္ လာေတာ့ သည္။ မာ႐ိုးေနာက္မွာေတာ့ သူနဲ႔ တစ္သားတည္းခံယူထားသည့္ ပ႐ုိဂ်ဴဆာဖရင္ဒေလ၊ မာ႐ိုးႏွင့္ အမွန္တရားကို ခ်စ္ျမတ္ႏိုး၍ တစ္ဘ၀လံုး ပံုခ်ထုိးၾကမည့္ ကင္မရာႏွင့္ အသံဖမ္းသမားမ်ားသာ။ အျပန္ျပန္အလွန္ လွန္ ျငင္းခုံၾကၿပီး CBS က မာ႐ိုးကို ထုတ္လုပ္မႈႈစရိတ္မေပးႏုိင္၊ CBS လို ဂိုကိုပင္ အသံုးျပဳခြင့္မေပးႏုိင္ဟုေျပာသည္။ မာ႐ိုးႏွင့္ ဖရင္ဒေလကလည္း သူတုိ႔အစီအစဥ္ကို ကိုယ့္စရိတ္ကုိယ္စိုက္ ေၾကာ္ျငာခေပးၿပီး လႊင့္ထုတ္ဖုိ႔ ဆံုးျဖတ္ခဲ့ၾကသည္။ သည္လိုႏွင့္ သတင္းစာပညာ၏ သမိုင္း၀င္တုိက္ပြဲႀကီး စတင္ခဲ့ပါသည္။

၁၉၅၄ ခုႏွစ္ မတ္လ ၉ ရက္မွာ “ဆီးနိတ္တာ မကၠာသီႏွင့္ပတ္သက္၍ အစီရင္ခံစာ” A Report on Senator Joseph McCarthy ကို “ See It Now ” အစီအစဥ္မွာ ထုတ္လႊင့္ခဲ့သည္။သန္းႏွင့္ခ်ီသည့္ အေမရိကန္ ျပည္သူ မ်ား ကို သူတုိ႔ေၾကာက္ရြံ႕သည့္ မကၠာသီကို စံုစမ္းေဖာ္ထုတ္ျပသည့္ မာ႐ိုး၏ မ်က္ႏွာကို ႐ုပ္သံမွတစ္ဆင့္ ၾကည့္႐ႈခဲ့ၾကသည္။ စီးကရက္ကိုလက္ ၾကားညႇပ္ ထားၿပီး တည္ၿငိမ္စြာေျပာဆို သြားသည့္ မာ႐ိုးက မကၠာသီ၏ ေရွ႕ေနာက္မညီ သည့္ စကားမ်ားႏွင့္ အမွားမ်ားကို ရဲရဲ၀ံ့၀ံ့ဖြင့္ခ်ခဲ့သည္။ အေမရိကန္ျပည္ေထာင္စုတစ္ခုလံုး တိတ္ဆိတ္ၿငိမ္သက္စြာျဖင့္ ႐ုပ္ျမင္ သံၾကားအစီအစဥ္ကို ေစာင့္စား ၾကည့္႐ႈခဲ့ၾကသည္။ အစီအစဥ္အၿပီး မွာေတာ့ မာ႐ိုးက ပရိသတ္ကို သူႏႈတ္ဆက္ေနၾကအတုိင္း “Good Night and Good Luck ” ဟု ႏႈတ္ဆက္စကားဆုိခဲ့သည္။ တင္ဆက္မႈၿပီးသည္ႏွင့္ သတင္းခန္း ထဲကို ဖုန္း မ်ားဆက္တုိက္၀င္လာသည္။ မာ႐ိုး ကို ေထာက္ခံသည့္ ျပည္သူ မ်ား၏ တယ္လီဖုန္းမ်ားေခၚသံမ်ား။

မာ႐ိုး၏ ထက္ျမက္ရဲရင့္သည့္ စံုစမ္းေဖာ္ထုတ္မႈက ျပည္သူမ်ားကို သတၱိ ရွိရွိ ထုတ္ေဖာ္ေျပာဆိုရဲဖို႔ အားေပးခဲ့သည္။ ေမွ်ာ္လင့္ထားခဲ့သည့္ အတုိင္း မကၠာ သီ ကလည္း မာ႐ိုးႏွင့္ အဖြဲ႕ကို “ကြန္ျမဴနစ္မ်ား”ျပန္လည္ စြပ္စြဲတုိက္ခိုက္ခဲ့ သည္။ သို႔ေသာ္ ဒီ တစ္ခါေတာ့ မကၠာသီ၏လူၿပိန္းႀကိဳက္စြပ္စြဲမႈမ်ား အလုပ္ မျဖစ္ေတာ့ပါ။ ေနာက္ပိုင္းမွာ ဆီးနိတ္လႊတ္ေတာ္ကပါ မကၠာသီကို စံုစမ္း စစ္ေဆးဖို႔ စတင္အေရးယူ ေဆာင္ရြက္လာခဲ့သည္။ ထိုအခ်ိန္ကစၿပီး မကၠာသီ ၏ က်ဆံုးမႈစတင္ခဲ့ပါသည္။ ေနာက္ဆံုး အသည္းေရာဂါျဖင့္ သူ ကြယ္လြန္သည့္အခါ သူ႔ေဘးမွာ ေထာက္ခံသူမ်ားမ်ားစားစား မရွိေတာ့ပါ။

အက္ဒ၀ပ္အာရ္မာ႐ိုး၏ မကၠာ သီသတင္းေပးပို႔ခ်က္သည္ ႐ုပ္သံ သတင္း ဌာနေခတ္ဦးအတြက္ ေရွ႕ ေဆာင္လမ္းျပျဖစ္ခဲ့သလို သတင္း စာဆရာ အား လံုးကို အမွန္တရား ကို ေဖာ္ထုတ္ရဲဖို႔ျပသခဲ့သည့္ သင္ ခန္းစာလည္းျဖစ္ သည္။ ေနာင္အခါ ၾသစေၾတးလ်ႏိုင္ငံသား ကမၻာေက်ာ္ သတင္းစာဆရာမ ဂၽြန္ေပလ္ဂ်ာေရးသည့္ “ကမၻာကိုေျပာင္းလဲေစသည့္ သတင္းစံုစမ္းေထာက္ လွမ္းမႈပညာ”” စာအုပ္မွာ မာ႐ိုး၏ မကၠာသီစံုစမ္းမႈ ကို အခန္း တစ္ခန္းျ ဖင့္ ျပန္လည္ေရးသားခဲ့သည္။

ေနာင္အခါ အေမရိကန္ျပည္ ေထာင္စုသမုိင္းမွာ “မကၠာသီ၀ါဒ” ဆိုသည့္ စကားလံုးကို “အေၾကာက္ တရားကို ေမြးဖြားျခင္း”ႏွင့္ “က်ဳိးေၾကာင္းမဲ့စြပ္စြဲျခင္း”တုိ႔ကို ၫႊန္းဆိုဖို႔ အသံုးျပဳလာခဲ့ပါသည္။

အက္ဒ၀ပ္အာရ္မာ႐ိုးဆုိသည့္ အမည္ကေတာ့ “အမွန္တရားကို ေဖာ္ထုတ္ျခင္း”ႏွင့္ “အမွားကို စိန္ေခၚရဲသည့္ သတိၱ”အျဖစ္ သမုိင္းမွာ တြင္က်န္ခဲ့ပါသည္။

လူ႕အဖြဲ႕အစည္းအတြင္း မကၠာသီမ်ားရွိေနသေရြ႕ မာ႐ိုးမ်ားရွိေန ဖို႔လိုပါလိမ့္ မည္။ သင့္ကို မာ႐ိုး အျဖစ္ ျမန္မာႏုိင္ငံေတာ္က အလိုရွိ ေနပါသည္။

အမ်ိဳးသားေတြရဲ႕ အသံ

ေမး။ ။ အိမ္ေနာက္ေဖးမွာ ေခြးက သူ႔ကို အျပင္မွာထားၿပီး တံခါးပိတ္မိ လို႔ ေဟာင္ေနမယ္၊ အိမ္ေရွ႕မွာလည္း အျပင္ကျပန္လာတဲ႔ဇနီးက တံခါး ဖြင္႔ေပးဖို႔ ေခၚေနမယ္ဆိုရင္ ဘယ္ကို အရင္သြားမလဲ။
ေျဖ။ ။ ေခြးဆီ အရင္သြားရမွာေပါ႔။
ေမး။ ။ ဘာလို႔ပါလဲ။
ေျဖ။ ။ ေခြးက အထဲေရာက္ရင္ ၿငိမ္သြားမွာေလ။

ေမး။ လက္ထပ္ျခင္းကို ဘယ္လို သေဘာေပါက္ပါသလဲ
ေျဖ။ လက္ထပ္ျခင္းဆိုတာ "ring" သုံး "ring" နဲ႔ ဖြဲ႔စပ္ထားတဲ႔ လူမႈ ဆက္ဆံေရး တစ္မ်ိဳးပါ။
ေမး။ စိတ္ဝင္စားစရာပါပဲ၊ "ring" သုံး "ring" က ဘာေတြပါလဲ၊ ေျပာျပေပး ပါလား။
ေျဖ။ "ring" သုံး "ring" ဆိုတာက engagement ring, wedding ring နဲ႔ suffer ring ေတြပါ။

ေမး။ အႏၵိယနဲ႔ အာဖရိကမွာဆို အမ်ိဳးသားေတြဟာ သူတို႔ လက္ထပ္ရမယ္႔ ဇနီးအေၾကာင္း လက္မထပ္ခင္အထိ ဘာမွ မသိၾကရဘူးလို႔ သိရပါတယ္။
ေျဖ။ အင္း ဒါက အႏၵိယနဲ႔ အာဖရိကမွာတင္မဟုတ္ပါဘူး။ ႏိုင္ငံတိုင္းက အမ်ိဳးသားတိုင္း မွာ ဒီျပႆနာရွိပါတယ္။
ေမး။ တကယ္လား။
ေျဖ။ တကယ္ေပါ႔။ က်ေနာ္ဆို ကေလးသုံးေယာက္ရတာေတာင္ က်ေနာ္႔႔ ဇနီးအေၾကာင္း မသိေသးဘူး။

ေမး။ ညပိုင္း အိမ္မွာမရွိတဲ႔ ေယာက်္ား ဘယ္မွာေရာက္ေနတယ္ဆိုတာကို တိတိက်က် ေျပာႏိုင္တဲ႔ ဇနီး ရွိႏိုင္ပါသလား။
ေျဖ။ ရွိႏိုင္တာေပါ႔။
ေမး။ စိတ္ဝင္စားစရာပါပဲ၊ ဘယ္သူလဲ၊ ေျပာျပေပးပါလား။
ေျဖ။ ဒါက အိမ္ေထာင္ထပ္မျပဳေသးတဲ႔ ဘယ္ မုဆိုးမ မဆို သိႏိုင္တဲ႔ ကိစၥပါ။

လူေနာက္ေတြနဲ႔ သုေတသန

၂၀၁၁ ခုႏွစ္မွာ ယူေကအစိုးရ က ဘာသာေတြနဲ႔ ဘာသာဝင္ အေရအတြက္ ကို စာရင္းဇယားနဲ႔ ထုတ္ျပန္ေပးခဲ႔တယ္။
ဟုတ္မလိုလိုပါပဲ။ ကိုးကြယ္တဲ႔ဘာသာ ဆိုၿပီး ကြက္လပ္ထားေပးတယ္၊ ျဖည္႔ ရ တယ္ေပါ႔။
တခ်ိဳ႕ ခပ္ေနာက္ေနာက္လူေတြက (Jedi) လို႔ ျဖည္႔တယ္။
ဒီ ဘာသာကို တစ္ခါမွလည္းမၾကားဖူးပါဘူးလို႔ ထင္ေကာင္း ထင္စရာပါ၊ ဒါဆို the Star Wars (ၾကယ္တာရာစစ္ပြဲ) ႐ုပ္ရွင္ကား မၾကည္႔ဖူးေသးလို႔ပဲျဖစ္ပါ တယ္။
ေဂ်ဒီ (Jedi) ရီေလးဂ်င္းက အျပင္မွာတကယ္မရွိဘဲ ၾကယ္တာရာစစ္ပြဲ ႐ုပ္ရွင္ကားထဲမွာပဲ ရွိတာပါ။ ယူေကက လူေတြ အစိုးရကို ေနာက္တယ္၊။


Ref: The Middle Way Journal, July, 2013

***အနိစၥ ပြင္႔သီ***

ဘယ္အခ်ိန္မွာ စ၍ ႐ြာခဲ႔မွန္းမသိသည္႔ မိုးက ရြာေနဆဲပင္ ျဖစ္ေလသည္။ သိပ္ၿပီးမဆိုင္လွေသာ္လည္း ေျပာင္းလဲသြားတတ္သည္႔ သေဘာတခ်ိဳ႕ဆီ ယေန႔မနက္ မိုးေအးေအးထဲမွာ စိတ္လြင္႔သြားခဲ႔မိသည္။
ကန္႔ေကာ္ပင္ အသြင္ေျပာင္းခဲ႔ၿပီ။ သေျပပင္လည္း အသြင္ေျပာင္းေနၿပီ။

ကန္႔ေကာ္ပင္ကို ျမန္မာျပည္မွ သယ္ယူလာသူက ထားဝယ္သူ၊ မြန္ တ႐ုတ္ စပ္ အန္တီခ်န္ဟုေခၚသည္႔ ဒကာမႀကီးျဖစ္သည္။ သူမ၏ စကၤာပူ သက္တန္း က ၆၀ ေက်ာ္ၿပီထင္သည္။ သူမ သမီးက ျပင္သစ္လူမ်ိဳးႏွင္႔ အိမ္ေထာင္က်ၿပီး သူမေျမးမ်ားက ျပင္သစ္ စစ္စစ္ကေလးေတြ ျဖစ္ေနၾကၿပီ။

ကန္႔ေကာ္ပင္က ဘာသာေရးႏွင္႔ ဆက္စပ္မႈရွိေနသည္။ ပြင္လတံ႔ေသာ ဘု ရားရွင္သည္ ကန္႔ေကာ္ပင္ေျခရင္းမွာ သစၥာအလင္း ပြင္႔မည္ဟု ဆိုထား သည္မဟုတ္ပါလား။ ဤက အတန္ကြာေဝးေသာ ကိစၥျဖစ္သည္။ ကၽြႏုပ္ သိႏိုင္သည္႔ ကိစၥမဟုတ္။ ေသခ်ာသည္က စကၤာပူကို ေရာက္လာၿပီး ကန္႔ေကာ္၏ အရြက္တို႔ ထြားႀကိဳင္းလာသည္။ မသိလ်ွင္ ကန္႔ေကာ္ပင္မွ ဟုတ္ပါေလစဟု ထင္စရာ ျဖစ္ေနသည္။
လြန္ခဲ႔သည္႔ႏွစ္ေတြက ကန္႔ေကာ္ေတြ ပြင္႔ေတာ႔မွ အရြက္သာမဟုတ္ အပြင္႔ေတြကလည္း ႏွစ္ဆခန္႔ ႀကီးေနသည္ကို ေတြ႔ခဲ႔ရျပန္သည္။ ျမန္မာ တ ခ်ိဳ႕က စကၤာပူ ကန္႔ေကာ္က ျမန္မာကန္႔ေကာ္ေလာက္ မေမႊးဟု ဆိုၾကသည္။ အျခား ကန္႔ေကာ္ပင္မ်ားကိုေတာ႔ မဆိုလိုပါ၊ ေက်ာင္းထဲမွာ ႀကီးျပင္းလာ သည္႔ ကန္႔ေကာ္ပင္ကေတာ႔ ျမန္မာျပည္မွ သယ္ယူလာသည္႔ ကန္႔ေကာ္ပင္ ငယ္ေလးမွ ႀကီးထြားလာျခင္းျဖစ္ေၾကာင္း ေသခ်ာသည္။
သို႔ေသာ္ ျမန္ မာျပည္မွ သယ္ယူလာသည္႔ ကန္႔ေကာ္ပင္ငယ္ေလးသည္ လည္း ဒီက ေရ ေျမ ေတာေတာင္သဘာဝအတိုင္း ရွင္သန္ေနရကား ဒီမွာ ရွိသည္႔ ကန္႔ေကာ္တို႔အတိုင္း တစ္သြင္တည္း ျဖစ္သြားေလေတာ႔သည္။
စကၤာပူမွာ ႀကီးသည္႔ကန္႔ေကာ္ကို ျမန္မာျပည္က ကန္႔ေကာ္ႏွင္႔ ဘာေၾကာင္႔ အသြင္မတူ ကြဲျပားေနရသနည္းဟု အျပစ္တင္လ်ွင္ မိမိ၏ အတၱႀကီးမားမႈ၊ သဘာဝဓမၼကို ေသြဖီမႈကိုသာ အျပစ္ဆိုဖြယ္ ရွိေပေတာ႔မည္။

ထို႔အတူ လြန္ခဲ႔ေသာ ႏွစ္ႏွစ္ခန္႔က ေက်ာင္းဝင္းထဲမွာ မရွိေသးသျဖင္႔ သေျပ ပင္ ကိုယ္တိုင္ပင္စိုက္ထားလိုက္သည္။ ယခု ႏွစ္ႏွစ္သား သေျပပင္က အနံ ႀကီးကြင္းက်ယ္စတိုင္ ဖမ္းေနၿပီျဖစ္သည္။ မသိလ်ွင္ သေျပပင္ဟု မထင္ရေ တာ႔။ သူ႕အရြက္တို႔က သရက္ရြက္ အငယ္စား အႏုစားေလးမ်ားေလာက္ ရွိေနသည္၊ စိုက္စဥ္ကလို ရွည္ေမ်ာေမ်ာ အရြက္ငယ္ေလးမ်ား သူ႕ပင္စည္မွာ မရွိေတာ႔။

စဥ္းစားမိသည္။
ပမာဏ ႀကီးထြားလာသည္႔ ထို သေျပခက္တို႔ကို ဘုရားတင္ရန္ သင္႔ မသင္႔။
သင္က တင္သည္ ဆိုပါစို႔၊ ပတ္ဝန္းက်င္က သင္႔ကို ဘာေၾကာင္႔ သရက္ ရြက္ေတြကို ဘုရားတင္ထားတာလဲဟု အျပစ္တင္ေကာင္း တင္ေပလိမ္႔မည္။
အကယ္၍ သူတို႔က အျပစ္တင္ေသာ္ အဓိက တရားခံက ဘယ္သူျဖစ္ႏိုင္ပါ သလဲ။
ေရ ေျမ ေတာေတာင္သဘာဝလား
အသြင္ေျပာင္း သေျပခက္လား
သင္ ကိုယ္တိုင္လား
အျပစ္တင္သည္႔ ပတ္ဝန္းက်င္လား။
အန္တီ ခ်န္၏ ေျမးႏွစ္ေယာက္သည္ ဗုဒၶဘာသာခံယူထားသည္မွ အပ ျမန္ မာစကား တစ္လုံးမွ မသိေတာ႔၊ အသြင္အားျဖင္႔လည္း ယူ႐ိုပီယံ စစ္စစ္။

သို႔ျဖစ္လ်ွင္ ယခု စာေရးေနသည္႔ ရဟန္းကိုယ္တိုင္ကေရာ????
မထင္ မျမင္သာသည္႔ အေတြး အေခၚတို႔ကို ေဘးဖယ္ထား မည္ဆိုလ်င္ ပင္ ေပါင္ ၁၂၀ ျဖင္႔ ေရာက္လာခဲ႔သည္႔ ရဟန္း ယခု ေပါင္ ၁၆၀ ရွိေနတာ ကိုေတာ႔ ဖုံးဖိထားလို႔ ရအံ႔မထင္။
၁၀ ႏွစ္ေက်ာ္အတြင္း ေပါင္ခ်ိန္ ၄၀ ခန္႔ တက္လာျခင္းမွာ ယခု ႐ြာေနေသာ မိုးႏွင္႔ ဆိုင္ မဆိုင္ေတာ႔ မေျပာတတ္ေတာ႔ေပ။ ဆိုင္ေကာင္း ဆိုင္ႏိုင္၏။
လူ၊ သဘာဝ၊ အညမည၊ သဟဇာတ ႏွင္႔ အဒက္ပေတဘယ္လ္တီ (Adaptability) ။
အနိစၥ။ မိုးကေတာ႔ အျပင္မွာ ရြာေနဆဲ ျဖစ္၏။

ေပါက္တတ္ကရ အဂၤလိပ္စာ

အင္တာဗ်ဴး တစ္ခုထဲမွာ ျမန္မာသမၼတ ဦးသိန္းစိန္က "ပီအာ" (PR) ေကာင္း တယ္လို႔ ေျဖထားတာ ေတြ႔ရတယ္။ ခက္တာက က်ေနာ္တို႔ သိထားတဲ႔ "ပီအာ" (PR) က အနည္းဆုံး အဓိပၸါယ္သုံးမ်ိဳး ျဖစ္ေနတယ္။
လူထုၾကားထဲမွာေတာ႔ (PR) က Public Relations လူထုဆက္ဆံေရး။
ႏိုင္ငံေရးေလာကမွာေတာ႔ (PR) က Politically Correct ျဖစ္သြားေရာ။ ႏိုင္ ငံေရး သေဘာတရားအရ မွန္တယ္။
ႏိုင္ငံျခားေရာက္ေနတဲ႔ လူေတြအသုံးမ်ားတာကေတာ႔ (PR) ဆိုတာ Permanent Resident (ႏိုင္ငံျခားမွာ အၿမဲေနထိုင္ခြင္႔ ရရွိသူ) ျဖစ္တယ္။
(PR:proportional representation ကိုေတာ႔ မဆိုင္လို႔ ခ်န္ထားခဲ႔ရတယ္။)

ဒါဆို ဦးသိန္းစိန္ဟာ
၁။ လူထုဆက္ဆံေရးေကာင္းသူလား
၂။ ႏိုင္ငံေရးသေဘာတရားအရ မွန္ေနသူလား
၃။ ႏိုင္ငံျခားမွာ အၿမဲေနထိုင္ခြင္႔ ရရွိသူလား။

တစ္ခုရွိတာက Resident (Re-sident) နဲ႔ President (Pre-sident) ကိုမွားၿပီး မဖတ္ဖို႔ပဲ။
ရီ (Re) နဲ႔ ပရီ (Pre) က အဂၤလိပ္မွာလည္း အဓိပၸါယ္ မတူဘူး မဟုတ္လား။ သမၼတႀကီးကို အားနာစရာ။
'ရီ' က လပ္ဖ္၊ စမိုင္းျဖစ္ၿပီး 'ပရီ' က ဘာႀကီးမွန္း မသိဘူး။

ေဗဒင္ဆရာ၊ မွန္ေဘာင္

တိုက္ဆိုင္မႈလား၊ ေနာက္ေနတာလားေတာ႔ မသိဘူး။ ဦးသိန္းစိန္က ယူေက ေရာက္ေနတုံး ဒီႏွစ္အကုန္မွာ ႏိုင္ငံေရး အက်ဥ္းသားေတြအားလုံး လႊတ္ေပးမယ္၊ ၂၀၁၄ ခု ႏွစ္စမွာ စေတာ႔ အိတ္စ္ခ်ိန္း ျမန္မာျပည္မွာ စေတာ႔ မယ္ ဆိုတဲ႔သတင္းကုိ ကုိးကားေဖာ္ျပၿပီး ေနာက္ တစ္မ်က္ႏွာ ဆက္ဖတ္ လိုက္ေတာ႔...
တ႐ုတ္ျပတိုက္တစ္ခုထဲမွာ ျပထားတဲ႔ ေရွးေဟာင္း ပစၥည္းေပါင္း ေလးေ သာင္းေက်ာ္က အတုေတြဆိုတာ ေဖာ္ျပထားတာ ေတြ႔ရတယ္။ ဆိုင္ေတာ႔မဆိုင္လွဘူး ထင္တာပါပဲ၊ ဒါေပမဲ႔ သတင္းႏွစ္ပုဒ္ကို ဆက္ၾကည္႔ လိုက္ရင္ေတာ႔ "ေဗဒင္ဆရာ၊ မွန္ေဘာင္" လို ျဖစ္ေနတယ္။
ဦးသိန္းစိန္ကေတာ႔ သူကတိေပးထားတဲ႔ ဂုံးေက်ာ္တံတားႀကီးေတြ ၿပီးေအာင္ အရင္ေဆာက္ရဦးမယ္ထင္တယ္။ အခ်ိန္မွီ မၿပီးဘူးျဖစ္ေနတယ္။

ဘာသာေရးနဲ႔ ႏိုင္ငံေရး 1,2, 3

၁။ မေလးရွားပညာေရးဝန္ႀကီးဌာနက (မိဘတစ္ေယာက္ သေဘာတူရင္ ကေလးမြတ္စလင္ျဖစ္ေစ ဥပေဒၿပီးေတာ႔) ပုဂၢလိက တကၠသိုလ္ေတြမွာ အစၥလာမ္ဘာသာနဲ႔ အာရွယဥ္ေက်းမႈ မသင္မေနရ ဥပေဒမူၾကမ္း ထပ္ တင္ သြင္းေတာ႔ ပြစိ ပြစိျဖစ္ေနၾကျပန္ၿပီ။ က်န္တဲ႔ ဘာသာဝင္ေတြက ဘယ္ သေဘာတူပါ႔မလဲ၊
လစ္ဘရယ္ျဖစ္တဲ႔ မြတ္စလင္ေတြကလည္း ဒီဥပေဒမူၾကမ္းက မဟန္လွဘူး ဆိုတာသိေပမဲ႔ ဖြင္႔ေျပာ (ရဲ) ၾကမွာေတာ႔ မဟုတ္ဘူး။ ဘာပဲေျပာေျပာ အစၥလာမ္ႏိုင္ငံေတြထဲမွေတာ႔ မေလးရွားက အေပ်ာ႔ေျပာင္းဆုံးလို႔ဆိုရမွာပါ။

၂။ စကၤာပူက လီကြမ္းယုႀကီး သူကိုယ္တိုင္ တရားထိုင္၊ အက်ိဳးရွိမွန္းလည္း သိၿပီးတဲ႔ေနာက္ စာသင္ေက်ာင္းေတြမွာေတာင္ ကေလးေတြကို တရာထိုင္ ခိုင္း သင္႔တယ္လို႔ လူသိရွင္ၾကားေျပာၿပီး အသံျပန္တိတ္သြားခဲ႔တယ္။ မတိတ္လို႔မရဘူး၊ ဒီမိုကေရစီႏိုင္ငံမွာ ဘယ္ေလာက္ေကာင္းတယ္ေျပာေျပာ ဘာသာတစ္ခုရဲ႕ အဆုံးအမကို ဘာသာမ်ိဳးစုံ ေက်ာင္းသားေတြကို သင္ေပး လို႔ မရႏိုင္ဘူး။ က်န္တဲ႔ဘာသာဝင္ေတြက သေဘာမတူဘူး။ ကိုယ္ႀကိဳက္ရင္ ကိုယ္ဘာသာ တျခားေနရာ သြားလုပ္လို႔ပဲရမယ္၊ ပတ္ဘလစ္ေက်ာင္းမွာေတာ႔ မရဘူး။

၃။ အေမရိကမွာလည္း ဒီလိုအသံ ထြက္လာေသးတယ္။ ေယာဂအက်င္႔ကို ပတ္ဘလစ္ေက်ာင္းေတြမွာ သင္သင္႔ မသင္သင္႔ေပါ႔။ တကယ္ေတာ႔ ေယာဂဆိုတာ ဟိႏၵဴဘာသာေရးပိုင္ က်င္႔စဥ္တစ္ခုပဲ။ ဒါေပမဲ႔ တခ်ိဳ႕ကေတာ႔ ေယာဂအက်င္႔ကို အေမရိကန္လူထုက ေမြးစားလိုက္ၿပီမို႔ ဟိႏၵဴဘာသာေရး က်င္႔စဥ္တစ္ခု မဟုတ္ေတာ႔ဘဲ က်န္းမာေရးအတြက္ ေလ႔ က်င္႔ခန္းမ်ွသာ ျဖစ္ေတာ႔တယ္၊ ဒါေၾကာင္႔ ဘာျပႆနာမွ မရွိႏိုင္ဘူးလို႔ ဆို ၾကေလရဲ႕။

လူ႕အဖြဲ႔အစည္းသာ ကြန္ျပဴတာ တစ္လုံးဆိုရင္
ႏိုင္ငံေရးနဲ႔ စီးပြားေရးက ဟာ႔ဒ္ ဝဲယားေတြျဖစ္ၿပီး
ပညာေရးနဲ႔ ဘာသာေရးက ေဆာ႔ဖ္ ဝဲယားေတြ ျဖစ္ေနလိမ္႔မယ္။
ဆင္ျခင္မိသင္႔တာေတြ အမ်ားႀကီးပဲ ထင္တယ္။

poverty and education

RD: Beyond AIDS, what is the single greatest problem facing the world right now?

Mandela: The question of poverty and lack of education, those two combined. It's important for us to ensure that education reaches everybody.
Without education your children can never really meet the challenges they will face. So it's very important to give children education and explain that they should play a role for their country.

(RD, July, 2013)

မီးေလာင္ေနတဲ႔ အိမ္

ဤပုံျပင္က အသစ္မဟုတ္။ Silk Road ပုံျပင္ဟု လူသိမ်ားၿပီး အိႏၵိယႏွင္႔ တ႐ုတ္ယဥ္ေက်းမႈစာေပမွာ ပံုစံကြဲမ်ားႏွင္႔လည္း ရွိေနတတ္သည္။
ကုန္သည္ဖခင္သူေဌးႀကီး ခရီးထြက္ရာမွ ျပန္အလာ သူ႕အိမ္ မီးေလာင္ေန သည္ကို ေတြ႔ရသည္။ သူ႕ကေလးမ်ားက အိမ္ထဲမွာရွိေနၿပီး မီးေလာင္ေန သည္ကို သိပင္ မသိၾက။ ထိုအခါ စိတ္ပူတႀကီးႏွင္႔ သူ႕ကေလးေတြကို အျပင္ထြက္လာခဲ႔ၾကဖို႔ ေအာ္ေခၚသည္။ ကေလးတို႔က မီးကို မျမင္ရသျဖင္႔ သူတို႔ဖခင္ႀကီးေျပာတာကို မယုံၾကည္ၾက။ မီးစေလာင္သည္႔ေနရာကလည္း သူတို႔ မျမင္ရေသးသည္႔ ေနရာမွာျဖစ္ေနသည္။ ထိုေၾကာင္႔ ေၾကာက္စိတ္ မ ဝင္၊ ေဘးကင္းရာ ထြက္ေျပးလာဖို႔လည္း စိတ္မကူးၾက။

ဝင္ေပါက္ထြက္ေပါက္ကလည္း ႏွစ္ေပါက္သာ ရွိသည္ဟုဆို၏။ မယုံၾကည္ လ်ွင္ အားလုံး ဒုကၡေရာက္ၾကရေတာ႔မည္။ ထိုအခါ ဖခင္က နည္းဗ်ဴဟာေျ ပာင္းလိုက္သည္။ မီးေလာင္ေနသည္ဟု ေျပာၿပီး ေခၚေနမည္႔အစား သူတို႔ အတြက္ ခရီးျပန္လက္ေဆာင္ေတြပါသည္၊ ထြက္လာခဲ႔ၾက ဟု ေအာ္ေခၚ သည္။
ထိုအခါေရာက္မွ ကေလးေတြအားလုံးထြက္လာၿပီး ေဘးရန္ကင္းေတာ႔သည္။ သူတိုကိုယ္တိုင္ အိမ္အျပင္ေရာက္ေတာ႔မွ သူတို႔ေနသည္႔ အိမ္ႀကီး၏ အျခား တစ္ဖက္ျခမ္းမွာ အမွန္တကယ္ မီးေလာင္ေနျခင္းျဖစ္ေၾကာင္း သိလာၾကရ သည္။
ပုံျပင္အခ်ဳပ္က ဤမ်ွသာျဖစ္သည္။

မဟာယာန ယဥ္ေက်းမႈမွာေတာ႔ သတၱဝါေတြကို ကေလးေတြႏွင႔္တင္စားၿပီး ဘုရားရွင္ကို ကုန္သည္ဖခင္သူေဌးႀကီးႏွင္႔ တင္စားသည္။
ဤ၌..

၁။ ဖခင္သူေဌးႀကီးေျပာေသာစကားသည္ မုသာဝါဒ ဟုတ္ မဟုတ္ ( မဟုတ္ ဟူလို) ႏွင္႔
၂။ ကေလးကို ေျခာက္လို႔မရလ်ွင္ ေခ်ာ႔ရသည္ဆိုသည္႔ ေမာ္ရယ္ကို ေပးလို ရင္း ျဖစ္ေပသည္။

အကယ္၍ အရြယ္ေရာက္ၿပီးကေလးမ်ားဆိုလ်ွင္ေတာ႔ ကေလးတို႔၏ ေခါင္းမာ တတ္သည္႔သေဘာ၊ မ်က္ေစ႔ျဖင္႔ ျမင္ရမွ ယုံၾကည္မည္ဆိုသည္႔ သေဘာကို လည္း ထည္႔သြင္း စဥ္းစားႏိုင္ေပမည္။ တကယ္႔ေဘးရန္ကို ျမင္ႏိုင္သည္႔ စြမ္း ရည္၊ ျမင္ႏိုင္သည္႔ ေနရာ စသည္လည္း သူတိုမွာ မရွိရွာ။
ဤသေဘာကိုပင္ သံလရာ ေဘးဒုကၡတို႔ႏွင္႔ ႏႈိင္းယွဥ္ျပသည္ဟုလည္း ပညာ ရွင္တို႔ ယူဆၾကသည္။ ဖခင္ (သို႔) ဘုရားရွင္ကသာ ဤ ေဘးဒုကၡတို႔ ကို ေတြ႔ေနရသည္ဟု ဆိုလိုသည္။

မီးေလာင္မႈႏွင္႔ပတ္သက္သည႔္ ဥပမာတခ်ိဳ႕ ေထရဝါဒစာေပမွာ ေတြ႔ရသည္။ အမ်ားအားျဖင႔္ေတာ႔ ခႏၶာငါးပါး 'အိမ္' ကို မီးေလာင္မႈႏွင္႔ ႏိႈင္းယွဥ္ျပသည္။ မီးဆိုရာမွာ ေလာဘ၊ ေဒါသ၊ ေမာဟဟု ၫႊန္းဆိုသလို ဒုကၡသစၥာကို တစ္ပါး စီေရတြက္ၿပီး မီးဆယ္႔တစ္တန္ဟုလည္းဆိုသည္။ ထို႔အျပင္ ကိေလသာ ၁၀ ပါးကိုလည္း မီးဟု ဆိုတတ္သည္။
မည္သို႔ျဖစ္ေစ ဤက ေလးနက္လွသည္႔ ေဒသနာျဖစ္သြားေပၿပီ။

သာမန္အရပ္စကားႏွင္႔ဆိုရလ်ွင္ ေနရာေျပာင္းလဲမၾကည္႔မိေသးသေရြ႕
မီးေလာင္ မႈကိုလည္း မျမင္ႏိုင္ေသးဟု ဆိုရမည္ထင္သည္။
အေတြးအေခၚ၊ ယုံၾကည္မႈစသည္အားျဖင္႔လည္း အျခား တစ္ေယာက္၏ေန ရာမွ မၾကည္႔မိေသးသေရြ႕ ေလာင္ေနသည္႔ မီးကို မေတြ႔ရႏိုင္။ မိမိစြဲၿမဲစြာယူထားသည္႔ အယူကိုခြာၿပီး ရွဳေဒါင္႔ေျပာင္းၾကည္႔ႏိုင္မွ အနည္းဆုံး မီးေလာင္ေနသည္ကိုလက္ခံလာႏိုင္ေပမည္။

ဖခင္ေနရာကၾကည္႔ေတာ႔ ကေလးတို႔လည္း မီးေတာက္ႀကီးမ်ားကို ေတြ႔ရ သည္ မဟုတ္ပါလား။
ဘုရားေဟာမဟုတ္ေသာ္လည္း ဤပုံျပင္က စဥ္းစားဖြယ္ မ်ားစြာျဖင္႔ ခန္႔ျငားေလးနက္လွ၏။