မိုနာလီဇာက တရုတ္မဆိုပါလား


တရုတ္စီးပြားေရးေကာင္းလာလို႔လားေတာ႔မသိဘူး၊ မိုနာလီဇာေတာင္ တရုတ္ မျဖစ္ေတာ႔မလိုပဲ။
ဒီလိုပါ၊ ေဟာင္ေကာင္ေန အီတလီလူမ်ိဳး၊သမိုင္းပညာရွင္၊ ဝတၳဳေရးဆရာ Angelo Paratico က မိုနာလီဇာဟာ တရုတ္(ေက်းကၽြန္) အမ်ိဳးသမီးျဖစ္ႏိုင္တယ္လို႔ ဆို လိုက္ပါတယ္။ သူမ နာမည္က ကက္တာရီနာ (Caterina) ပါ။ ဒီလိုဆိုရင္ ပန္းခ်ီ ဆရာ လီယိုနာဒို (Leonado da Vinci) ကိုယ္တိုင္ တရုတ္မ်ိဳးႏြယ္ျဖစ္သြားပါ တယ္။ သူ႔အဆိုအရ လီယိုနာဒိုဟာ ကက္တာရီနာရဲ႕သားျဖစ္ၿပီး သူ႔မိခင္ရဲ႕ပုံကို ဆြဲထားတာျဖစ္ပါတယ္။
ဒါနဲ႔ဆက္စပ္လို႔ Leonado da Vinci: A Chinese Scholor Lost in Renaissance Italy ဆိုတဲ႔စာအုပ္ကိုလည္း သူ ေရးသားၿပီးစီးေတာ႔မယ္လို႔ သိရ ပါတယ္။

သူ႔စကားအရဆိုရင္ေတာ႔
"မိုနာလီဇာ ပန္ခ်ီကားရဲ႕ေနာက္မွာ တရုတ္ရႈခင္းပုံပါပါတယ္၊ မိုနာလီဇာရဲ႕ မ်က္ႏွာ ကကိုပဲ တရုတ္မ်က္ႏွာ" ပါ။
လီယိုနာဒိုရဲ႕ဖခင္မွာ သူေဌးမိတ္ေဆြတစ္ေယာက္ရွိပါသတဲ႔၊ သူ႔မွာ ကက္တာရီနာ လို႔ေခၚတဲ႔ တရုတ္(ေက်းကၽြန္) အမ်ိဳးသမီးရွိခဲ႔ပါတယ္။ ေဒါ႔ကူမင္ထရီအရ သူမဟာ ၁၄၅၂ ခု ေနာက္ပိုင္းမွာ မေတြ႔ရေတာ႔ပါဘူး၊ ေနာက္ၿပီး အဲဒီႏွစ္ဟာ လီယိုနာဒိုေ မြးဖြားတဲ႔ႏွစ္လည္းျဖစ္ေနပါတယ္။
"အက်ိဳးအေၾကာင္းကြင္းဆက္ကို ဆက္စပ္ၾကည့္ျခင္းအားျဖင္႔ ကက္တာရီနာဟာ တရုတ္ျဖစ္ေနႏိုင္တယ္" လို႔ ပါရာတီကိုက ဆိုထားပါသတဲ႔။




တရုတ္ေတြအပါအဝင္ ကမၻာအရပ္ရပ္ကေတာ႔ သူ႔ေကာက္ခ်က္ကို သိပ္သေဘာ မေတြ႔ၾကပါဘူး။
သေဘာမတူဘူးဆိုတာကလည္း သဘာဝေတာ႔က်ပါတယ္။ ဒါသာတကယ္မွန္ရင္
၁။ အေနာက္က ကမၻာေက်ာ္အမ်ိဳးသမီးနဲ႔ ကမၻာေက်ာ္ ပန္းခ်ီဆရာကို တရုတ္လက္ ထဲ လက္လႊြဲထည့္ေပးလိုက္ရသလိုျဖစ္ေနတယ္။
၂။ တရုတ္ေတြကလည္း ဝမ္းသာရမလိုလိုနဲ႔ အိမ္ေစဆိုေတာ႔ သဲတရွပ္ရွပ္ျဖစ္ေန ပါလိမ္႔မယ္။

ပါရာတီကိုကလည္း ခ်စ္ဦးညိုလိုပဲ မရ,အရေတာ႔ ဆြဲစပ္ေတာ႔မယ္႔သေဘာပါ။ Leonado da Vinci: A Chinese Scholar Lost in Renaissance Italy တဲ႔။
ဘာပဲဆိုဆို မိုနာလီဇာက ဥေရာပသူနဲ႔ သိပ္မတူဘူးဆိုတာကေတာ႔ လက္ခံရမွာ ထင္ပါတယ္။

ေအးၾကည္မနဲ႔ သာရီ႕သားရဟန္း


ရြာကေဒသသုံးေလးအေၾကာင္း ေျပာခ်င္တယ္၊ ရြာမွာ အသက္ႀကီးသြားတဲ႔ အမ်ိဳးသမီးႀကီးေတြကို ေဒၚတပ္ေခၚရင္ ရိုင္းတယ္။ "မ" ကို နာမည္ေနာက္ ထားေခၚမွ မွန္တယ္။ ဥပမာ အေမ႔နာမည္ ေဒၚသိန္းညြန္႔။ "သိန္းညြန္႔မ" လို႔ေခၚ ၾကသလို အဲသလိုေခၚမွ ယဥ္ေက်းတယ္လို႔လည္း ယူဆၾကတယ္။ ေဒၚသိန္းညြန္႔ ဆိုရင္ ေတာ္ေတာ္ႀကီးကို ရိုင္းသြားတာ။
ဒီယဥ္ေက်းမႈက တစ္ေနရာစ ႏွစ္ေနရာစေတာ႔ ရွိတတ္ပါတယ္။ ေသခ်ာတာက ဧရာဝတီတိုင္းက ရြာတခ်ိဳ႕မွာ ရွိတယ္။
၁၉၈၀ ခုႏွစ္ေတြတုံးက(ထင္တာပဲ) ေမာင္ေၾကးမုံေရးၿပီး ဟသၤာတထြန္းရင္ဆိုတဲ႔ "ကၽြန္ေတာ္သိတဲ႔ ေအးၾကည္မ" ဆိုတဲ႔ သီခ်င္းေခြ ရွိခဲ႔တယ္။ သူ႔ရဲ႕ "ေအးၾကည္မ" ေၾကာင္႔ ေက်းလက္ေတြမွာ မ ေနာက္ဆြဲနာမည္ေတြ ေခတ္စားဖူး တယ္။ ဒါေပမဲ႔ အမ်ားစု မ ေနာက္ဆြဲေခၚပုံကေတာ႔ ခ်စ္စႏိုး၊ သေရာ္ေတာ္ေတာ္ အဓိပၸါယ္မ်ိဳးပါ။
ဥပမာ ေခြးပုမ၊ ဘုတ္ဆုံမ၊ အက်င္႔ပုတ္မ၊ ဖက္တီးမ စသည္။ ရြာယဥ္ေက်းမႈက အဓိပၸါယ္အားျဖင္႔ ထူးတယ္။
****************************************************************************
ေနာက္ ဘုန္းႀကီးရဟန္းေတြကို ရြာမွာ ဘြဲ႔တပ္မေခၚၾကဘူး၊ အေဖ (သို႔) အေမ နာမည္ေတြနဲ႔ တြဲေခၚၾကတယ္။(ဒီ ယဥ္ေက်းမႈကေတာ႔ ေတာ္ေတာ္ မ်ားမ်ားေတြ႔ရ ပါတယ္။)
ဥပမာ သီဟနာဒဆိုရင္ "သိန္းညြန္႔မ ဦးဇင္း၊ သိန္းညြန္႔မ ကိုယ္ေတာ္" အဲသ လို ေခၚၾကတယ္။ အစပိုင္း စိတ္ထဲမွာ တစ္မ်ိဳးပဲ၊ ဘြဲ႔ရွိလ်က္ ဘြဲ႔မေခၚလို႔။ ဒါေပမဲ႔ "သာရီပုတၱ" ရဲ႕ အဓိပၸါယ္ကို က်က်နနသိေတာ႔ သေဘာက်သြားတယ္၊ ကိုယ္နဲ႔ မတန္သလိုလိုေတာင္ ခံစားရတယ္။ (နာမည္က မိုက္စ္လြန္းေနတာကိုး)။

ဘုရားရဲ႕ ရိုက္ဟန္႔ဒ္၊ ပညာေတြ အေတာ္ဆုံး၊ အတတ္ဆုံးဆိုတဲ႔ ကိုယ္ေတာ္ႀကီး မွာ ကိုယ္ပိုင္နာမည္ မတြင္ရွာဘူး၊ အရွင္ျမတ္ ဘာႀကီးပဲျဖစ္ေနျဖစ္ေန သူ႔နယ္က သူ႔ကို သာရီရဲ႕သာႀကီး (ပါဠိလို သာရီပုတၱ) လို႔ပဲေခၚၾကတယ္။ သူနာမည္ရင္းက မွတ္ပုံတင္ထဲမွာပဲ ရွိတာ။ ကိုယ္ေတာ္ႀကီးကို အားနာစရာေကာင္းထွာ၊ (သူ႔ ပါစင္နယ္ နိမ္းကို ဘူမ ေခၚဘူးရယ္)။
ဘုရားရွင္ကေတာင္ ဒီယဥ္ေက်းမႈကိုလိုက္ၿပီး "သာရီ႕သားရဟန္း" က ငါ႔ ညာလက္ရုံး လုပ္ခ်ေတာ္မူလိုက္ေသး။ ဒါက ေဒသသုံးပဲ။

ယုတၱိေဗဒေသဆုံးျခင္း


ျမန္မာျပည္က ေဖ႔စ္ဘုတ္ကို ဟန္းဖုန္းနဲပဲသုံးၾကတာမ်ားတယ္၊ ဒီေတာ႔ေရးထုံး လည္း ကြဲလာတယ္။
ဥပမာ (အရင္) ေတ်ာက္၊ (လုပ္) ပ်ဇီ။ တစ္ဆက္တည္းရိုက္လို႔ရတာကို အသံေနာက္လိုက္ၿပီး အလြယ္ရိုက္လိုက္ၾကတာ။ ယုတၱိရွိတယ္။
ဒါေပမဲ႔ "ထွာ" ကို စဥ္းစားလို႔မရဘူး။ "ထ" နဲ႔ "ဟထိုး" က တစ္ေနရာစီႀကီး။ မပါလည္းရသားနဲ႔ သီးသန္႔ "ဟထိုး" ဆီကို တမင္သြားယူတာ။
ဆရာသစၥာနီစကားနဲ႔ဆိုရင္ "ထွာ" မွာ ယုတၱိေဗဒေသဆုံးသြားတယ္။

 ျပန္ခ်င္တဲ႔ကြန္မင္႔

Ven Vilasaggalankara ဘုန္းၾကီး ယုတၱိေဗဒေတာ့ မေသဆုံးဘူးထင္တယ္ဘုရား
တပည့္ေတာ္တို႔ အာေမဋိတ္သံ
"ေဟ"
"ဟာ ၾကံႀကီးစည္ရာ"တို႔က "ဟ"သံအႀကီးႀကီးကို ျမန္မာစာအဖြဲ႔က တီထြင္ေပးထားတာက
"ဟွ"ဘုရာ့။
သ-သေလး
ႆ သႀကီး
ဟ ဟေလး
ဟွ ဟႀကီး
ထ ထေလး
ထွ ထႀကီး
တပည့္ေတာ္ ထင္တာေျပာတာဘုရား။
ဟွႀကီးအေၾကာင္းက ျမန္မာစာသတ္ၫႊန္းမွာ ပါတယ္ဘုရား
အမွားပါရင္ ခြင့္လႊတ္ပါဘုရား။


ေက်းဇူးပါဘုရား။ ဒါဆိုသူတို႔ေရးတဲ႔ "ထွာ" က " Maung Maung Khin ရဲ႕ "ညည္းညဴသံကို ေပၚလြင္ေစခ်င္တာလားးမသိ" နဲ႔ကိုက္မယ္ ဘုရား။ အေလးအနက္ခံစားမႈ။

ေနာက္ပိုင္းမွာ
"နင္႔ေကာ္ဖွီကလည္း ခွားထွာ"
" ငါ႔လာ မဖွားနဲ႔"
တို႔ ရွိလာႏိုင္တယ္ ဘုရား။

ထပ္ျပန္ရတဲ႔ ကြန္မင္႔မ်ား

M Zaw Moe "လိုက္တာ ကို အတို ေရးတာ ဘုရား။ ေမာလိုက္တာ ပ်င္းလိုက္တာ ကို အျမန္ေျပာေတာ့ ေမာ႐ိုက္တာ ေမာရထာ အဲ့ကေန ေမာထွာ ပ်င္းထွာ ျဖစ္လာတာပါ။"

Zin Mar Maung "ထွာ ဆုိတာက လုိက္တာ ကုိ အတုိေကာက္ေရးတာလုိ႔ ထင္တယ္. . ဥပမာ စားခ်င္လုိက္တာ ဆုိ စားခ်င္ထွာ ေခ်ာလုိက္တာဆုိရင္ ေခ်ာထွာ. . အဲလုိေပါ့"
**********************************************************************
ဟဲဟဲ။ သူတို႔က ပါတီတူတယ္။
ေဒသသုံးစကား တြင္က်ယ္သြားတာျဖစ္ဖို႔မ်ားမယ္(ထင္တယ္)။ တခ်ိဳ႕ေဒသက အသံေလးတာႀကိဳက္တယ္။(စစ္ကိုင္တိုင္း ျမင္းမူနယ္က တခ်ိဳ႕ရြာေတြ ထွာ နဲ႔ေျပာတယ္၊ ေခ်ာထွာ၊ လွထွာ စသည္၊ ငါတို႔ရြာေတြက ရီၾကတယ္၊ အခုသူတို႔စကားက ေပၚပ်ဴလာျဖစ္လို႔။ ဟုတ္တယ္မိႈ႕လား ဦးကဝိသရ၊ ကိုယ္ေတာ္ရွင္းမွ ရမွာ)

တကယ္က အေျခခံဥပေဒေတာင္ စာလုံးေပါင္းခ်င္သလိုေပါင္းတဲ႔ေခတ္ပါ။ လူငယ္ေတြ စာလုံးေပါင္းခ်င္သလိုေပါင္းတာက အပ်င္းေတာင္ေျပေသးတယ္။

ဘာ ေလ႔က်င္႔ခန္းလဲ


၁။ လမ္းေလ်ွာက္ျခင္းသာ က်န္းမာေရးအတြက္ေကာင္းတယ္ဆိုရင္ စာပို႔သမား ဆို ေသမွာေတာင္မဟုတ္ေတာ႔ဘူး။

၂။ ေဝလငါးဆို တစ္ေနကုန္ေရကူး၊ ငါးပဲစား၊ ေရပဲေသာက္တယ္။ ဝလိုက္တာ လြန္ေရာ။

၃။ ယုန္ဆိုရင္လည္း သစ္သီးသစ္ရြက္ပဲစား၊ တစ္ေနကုန္ ခုန္ေပါက္ေျပးလႊားေနတာ၊ ဒါသာျဖစ္တယ္ သူ႔အသက္က ငါးႏွစ္ပဲရွည္တယ္။

၄။ လိပ္ကဘာမွ ဟုတ္တိပတ္တိမလုပ္ဘူး၊ ပ်င္းတိပ်င္းေလ်ာ႔ပဲေနတာ၊ သူ ေနရတဲ႔ သက္တန္းက ၄၅၀။




^^^^^^^^^^^^^^
တိုက္ဆိုင္ပုံက ဒီလို။ မစၥတာ အယ္လင္ခၽြာ၊ ၆၅ ႏွစ္ရဲ႕ ဈာပနကိုသြားခဲ႔ရတယ္။ ခုမွ ျပန္ေရာက္။ မဝမပိန္၊ က်န္းမာေရးေကာင္း၊ အသက္ ၄၀ ကတည္းက သက္ သတ္လြတ္စားတာ၊ စက္ဘီးပုံမွန္စီး၊ ေရပုံမွန္ကူး။ ဒီေန႔ ေရးကူးကန္ထဲမွာ ေရနစ္သြားတာ။ ဆယ္တဲ႔အခ်ိန္ အသက္မရွိေတာ႔ ဘူး။ ေဆးစစ္ခ်က္အရသိရတာက ႏွလုံးေရာဂါတဲ႔။
လမ္းေပၚမွာ ရိုင္ယံ (သူ႔ေယာက္ဖ) က မနက္ကတင္ထားတဲ႔ ပို႔စ္ "ဘာ ေလ႔က်င္႔ခန္းလဲ" အတိုင္း ျပန္ေျပာတယ္။

(Dec 3, 9:30pm)

❂လယ္ဂ်င္ဒရီ ❂

ကမာၻက လုံးတယ္
သံသရာက လုံးတယ္
ပဋိစၥသမုပၸါဒ္က လုံးတယ္
ေဘာလုံးက လုံးတယ္
ဝလုံးက လုံးတယ္

ဘိုးဘိုးေအာင္က ဝ လုံးအေရးေကာင္းတယ္
ဝ လုံးေတြနဲ႔ လုံးျခာလုိ္က္။
ကြယ္တို႔ေရ...
ေယာင္လုိ႔မ်ား မဖ်က္မိၾကပါေစနဲ႔။

ပတ္ဝန္းက်င္ ထိမ္းသိမ္းေရးက
သဘာဝ ဝါး႐ုံေတြ ျပဳန္းလို႔ဆ႔ုိျပီး
မုဆိုးဖိုသားၾကီးကုိ
ေဝဖန္ ေျပာဆုိၾက ဖူးသလား မသိ
ခုတ္ရန္ ႐ႇိကခုတ္ရေပမည္။

အ႐ွင္ အဇၨေဂါဏ ကသာ
ေတာေတာင္ ေတြလည္းျပဳန္းတီး
သကၤန္း ေတြလည္း မီးေလာင္ေပါက္
ေတာ္ေတာ္ေနာက္တာပဲ
ဆိတ္ ႏြား မ်က္လုံးေလး ႏွစ္လုံးနဲ႔
အေနာ္ရထာရဲ႕ စြမ္းရည္
က်န္စစ္သားတို႔ ႏႇလုံးရည္ေတြကုိ လုယူလု႔ိ။

ေရာင္းရင္းတို႔ေရ ...
ပ်ိဳလက္တဲ႔ ေရာင္နီဆီ
အဲသလုိ လယ္ဂ်င္ဒရီေတြ
မယူခဲ့ၾကေၾကးေနာ္။ ။


ဇင္ေ၀ေသာ္




19/01/2012




Copyright © 2012 ကမ္းလက္. All rights reserved.