သဲပုံေစတီ (တည္စဥ္ သဒၶါ၊ ဖ်က္စဥ္ ဝိပႆနာ)


"ဘုရားတည္တာေတာ႔ ေကာင္းတဲ႔အလုပ္ပါ၊ ဒါေပမဲ႔ သူမ်ားေျမေပၚ ဘုရား တည္တာကေတာ႔ ဘာညာ ဘာညာ" ဆိုသည့္စကားကို သတိရမိ၏။ ယေန႔ စကၤာပူေျမေပၚမွာ သဲပုံေစတီ(စတုတၳအႀကိမ္)တည္ၾကဖို႔လုပ္ေနၾကသည္။ ခြင္႔ျပဳခ်က္ရလ်င္ သူမ်ားေျမေပၚမွာလည္း တည္လို႕ရသည္။ ဆိုလိုသည္မွာ သဲပုံေစတီ တည္ဖို႔ ဧရာဝတီကမ္းေျချဖစ္ေနဖို႔မလို။ သဲ ရွိဖို႔သာလိုသည္။
ဤယဥ္ေက်းမႈက တိဘက္ မ႑လ ယဥ္ေက်းမႈႏွင္႔ အႏွစ္သာရအားျဖင္႔ဆင္ သည္။ သူတို႔ကေရာင္စုံသဲမ်ားျဖင္႔ စၾကဝဠာပုံစံအထိ တည္ေဆာက္သည္။ အခ်ိန္ေတြ၊ ေငြေတြ၊ လုပ္အားေတြ ရင္းႏွီးသည္။ ၿပီးေတာ႔မွ စနစ္တက် တည္ေဆာက္ထားေသာ မ႑လကို ဖ်က္ဆီးလိုက္ၾက၏။ အနိစၥ သေဘာကို သရုပ္ျပလိုက္ျခင္းျဖစ္၏။
အခ်ိန္ေတြ၊ ေငြေတြ၊ လုပ္အားေတြ မည္မ်ွရင္းႏွီး ထားရသည္ျဖစ္ေစ တဒဂၤအတြင္း ပ်က္သုန္းသြားႏိုင္သည္ ဟု ျပလိုက္ျခင္းျဖစ္၏။

ျမန္မာတို႔က သဲပုံေစတီကိုတည္ၾက၏။ ဤ၌
၁။ ဘုရားရွင္ကိုယ္ေတာ္တိုင္(သဗၺညဳတဉာဏ္ေတာ္မွလြဲလ်င္) အနိစၥေနာက္ ကို လိုက္ေတာ္မူရ၏။ (႐ုပ္ဝတၳဳ သဲပုံေစတီကား ဆိုဖြယ္မရွိ)
၂။ အနိစၥသည္ သင္ေပးဆပ္ခဲ႔ရသည့္ အခ်ိန္ေတြ၊ ေငြေတြ၊ လုပ္အားေ တြေၾကာင္႔ ငဲ႔ညွာ ေနာက္ဆုပ္ေနမည္မဟုတ္။(အနိစၥသည္ ဘက္မလိုက္)
အခ်ိန္ေတြ၊ ေငြေတြ၊ လုပ္အားေတြမ်ားစြာျဖင္႔ တည္ထားေသာ ထိုေစတီ သည္ စကၤာပူပင္လယ္ကမ္းေျခမွာ ထာဝရရပ္တည္ခြင္႔ မရွိ။ ဝမ္းနည္းတတ္ လ်င္ ဝမ္းနည္းလို႔ရ၏။ သို႔ေသာ္ ဝမ္နည္းစရာ၊ ရန္ေထာင္ေနစရာ မလို။

အနိစၥသည္ စကၤာပူအစိုးရ၏ ေပၚလစီမဟုတ္၊ ဗုဒၶေဒသနာျဖစ္သည္။
ထိုေစတီကို ကိုယ္တိုင္မဖ်က္ဘူးဆိုလ်င္ပင္ ပင္လယ္လႈိင္းေၾကာင္႔ ပ်က္စီး သြားရမည္။ ေရွာင္လႊဲလို႔မရ။
သို႔ေသာ္ မပ်က္စီးေသးေသာ နာမ္သေဘာအခ်ိဳ႕ ရွိတန္ရာ၏။
ယင္းတို႔ကား
တည္ေဆာက္စဥ္ သဒၶါႏွင္႔ ဝိရိယစသည္......
ဖ်က္ဆီးရစဥ္ အနိစၥာႏုပႆနာတို႔ျဖစ္သည္။
ယင္း အနိစၥာႏုပႆနာသည္ ဝိပႆနာအစစ္ႀကီးမဟုတ္တန္ေသးေစ လူထု ၾကားက လူမႈ-ဝိပႆနာေတာ႔ ျဖစ္ႏိုင္၏။ လူမႈဝိပႆနာက နိဗၺာန္ေတာ႔ မပို႔ႏိုင္။ ရင္႔က်က္ယဥ္ေက်းသူေတာ႔ ျဖစ္ေစႏိုင္၏။
သူမ်ားေျမေပၚမွာလည္း ဘုရားတည္လို႔ရသည္။ အေၾကာင္းက ဘုရားသည္ လည္းေကာင္း၊ သူမ်ားသည္လည္းေကာင္း၊ သူမ်ားပိုင္သည္ဟုထင္ေနေသာ သညာဝိပၸလႅာသသည္လည္းေကာင္း အနိစၥမ်ားသာ ျဖစ္ၾကေသာေၾကာင္႔ျဖစ္ ၏။ သို႔ေသာ္ သဒၶါႏွင္႔ ဝိပႆနာက သဲပုံပ်က္ၿပီးေနာက္ နာမ္သတၱိအျဖစ္ က်န္ရစ္ခဲ႔၏။

http://www.abhidhammafoundation.org/index.php?option=com_content&view=article&id=184

ေျမး အဘိုး ဒိုင္ယာေလာ႔ဂ္


က်ေနာ္။ ။ အဘိုး၊ ဦးသိန္းစိန္၊ ေဒၚစု၊ ဦးေရႊမန္းတို႔ သုံးေယာက္ထဲမွာ ဘယ္သူက သမၼတ႐ုပ္ပိုေပါက္သလဲ။
အဘိုး။ ။ ဘယ္သူမွ မေပါက္ဘူး။
က်ေနာ္။ ။ ေဟာဗ်ာ၊ ဘာျဖစ္လို႔လဲ။
အဘိုး။ ။ ဘာျဖစ္ရမွာတုန္း ဦးသိန္းစိန္က ပေရာ္ဖက္ဆာရုပ္၊ ေဒၚစု က ႏိုင္ငံျခားေရးဝန္ႀကီး႐ုပ္၊ ဦးေရႊမန္းက ကာကြယ္ေရးးဦးစီးခ်ဳပ္႐ုပ္ေလ။
က်ေနာ္။ ။ ဒါဆို ဘယ္သူက သမၼတ႐ုပ္ေပါက္ေနဦးမွာလဲ။
အဘိုး။ ။ ထြီး(သခင္ကိုယ္ေတာ္မႈိင္းစတိုင္နဲ႔ ကြမ္းေသြးမ်ား ေထြးခံထဲေထြး ထည့္ရင္း) ငါေပါ႔ကြာ။

၂၀၁၅ ခု ေ႐ြးေကာက္ပြဲမွာ ခ်ဴးဝင္းဂမ္း ပါတီအေနနဲ႔ ေရြးေကာက္ပြဲဝင္ၿပိဳင္လို႔ အဘိုးမ်ားႏိုင္သြားရင္ ကြမ္းေသြးမ်ား ႀကိဳက္တဲ႔ေနရာမွာ ေထြးလို႔ရစရာ ရွိေနပါတယ္။ "ဤေနရာတြင္ ကြမ္းေသြးမေထြးရ၊ ေတြ႔ရွိက ဒဏ္ေငြ ငါးရာ" (မေတြ႔႐ွိက တစ္ျပားမွ ေပးစရာမလို) စတဲ႔ ဥပေဒေတြကို ျပင္ဆင္ေရးဆြဲ လာႏိုင္စရာ ရွိပါေၾကာင္း

ေျမး ဇင္ေဝေသာ္
(စည္းရုံးေရးမႉး၊ ခ်ဴးဝင္းဂမ္းပါတီ)

လူဆိုတာအေၾကာက္တရားနဲ႔ မကင္းႏိုင္ၾကဘူး။


ပတ္မႀကီးေတြ ဝယ္စုထားရလ်င္


ပတ္မႀကီးေတြ ဝယ္စုထားရလ်င္ စီးပြားေရးအဆင္ေျပႏိုင္ပါသည္။ သိရ သေလာက္ ပတ္မႀကီးထိုးေဖာက္မယ္႔လူေတြ မ်ားႏိုင္ပါသည္။ ေနာက္ဆုံး ထိုးေဖာက္ ခံလိုက္ရေသာ ပတ္မကား ေဂါတမဗုဒၶကိုယ္ေတာ္တိုင္ ျဖစ္သည္ ဟု မိတ္ေဆြတစ္ေယာက္က ဖဘသတင္း ေပးပါသည္။ ကၽြႏု္ပ္ ထိုးေဖာက္ ပုဂၢိဳလ္ႏွင္႔ ထိုသတင္းကို မသိပါ။ စိတ္လည္းမဝင္းစားပါ။
မင္းသားေနရာက တစ္ေယာက္စာပဲ ရွိသည္မဟုတ္ပါလား။ ထို႔ေၾကာင္႔ပတ္မ ခ႐ိုက္စစ္စ္ ႀကံဳေတြ႕ရေပေတာ႔မည္။ ပတ္မႀကီးေတြ ဝယ္သည္။ ေဈးႏႈန္း က နဂိုရွီယိတ္ေတဘယ္လ္ ျဖစ္ပါသည္။


img source

လူတိုင္းသာသနာျပဳ ျဖစ္ႏိုင္၏


မစၥတာေလ်ာင္းက သူ႕ေဘာစ္ မီရွယ္ကေက်ာင္းကို လာေရာက္ေတြ႔ ဆုံ လိုေၾကာင္း ေလ်ွာက္ထားၿပီး ရက္၊ အခ်ိန္ေတာင္း၊ ထိုေန႔မွာ သူ႕ေဘာစ္နဲ႔ မိတ္ဆက္ေပး၊ သူကျပန္သြားသည္။ သူျပန္သြားအၿပီး မီရွယ္နဲ႔စကားေျပာ ရင္းသူမ လာေရာက္ေတြဆုံလိုျခင္းအေၾကာင္းကို သေဘာေပါက္လိုက္ရ သည္။
သူမ ေက်ာင္းကိုေရာက္လာျခင္းက မစၥတာေလ်ာင္းေၾကာင္႔ပင္။ သူ၏ အလုပ္ ႀကိဳးစားမႈ၊ တာဝန္ေက်မႈတို႔အျပင္ သူ၏ ေအးေဆးေသာ႐ုပ္သြင္၊ ေဖာ္ေရြေ သာဆက္ဆံမႈ၊ အဆင္မေျပမႈမ်ားကို ရင္ဆိုင္ေတြ႕ႀကဳံရာမွာလည္း သူမ်ားေ တြလိုမဟုတ္ ေအးေဆးညင္သာစြာဆက္ဆံ ေျဖရွင္းတတ္မႈ စသည္ တို႔ေၾကာင္႔ျဖစ္သည္။

သူက ဗုဒၶဘာသာ၊ ထို႔ေၾကာင္႔ ဗုဒၶဘာသာမွာ အေရးႀကီး၊ ေကာင္းမြန္တဲ႔ အဆုံးအမေတြ ရွိေနရမယ္ဆိုၿပီး ေက်ာင္းကို သူမကိုယ္တိုင္ လိုက္ လာျခင္းျဖစ္သည္။ ယခုေတာ႔ သမက သင္တန္းေတြတက္ရင္း ေက်ာင္းသား တစ္ေယာက္ပင္ ျဖစ္ေနေပၿပီ။
မစၥတာေလ်ာင္းက သာသနာျပဳအစစ္၊ ပါးစပ္နဲ႔ မေျပာ အလုပ္နဲ႔ သူ႔ေဘာ႔စ္ကို စည္းရုံးလိုက္သည္။
ဘာသာတရားမ်ား၏ အဆုံးအမမ်ားႏွင္႔ပတ္သက္ၿပီး သူသာ ငါသာ ညင္း ခုံျခင္းက မဆုံးႏိုင္သလို ပဋိပကၡအသြင္ပင္ေဆာင္သြားႏိုင္ေသးသည္။
အရွင္ အႆဇိမေထရ္ကို သတိတရ ၾကည္ညိုမိ၏။
လူတိုင္းသာသနာျပဳ ျဖစ္ႏိုင္၏။ ညင္းခုံေနျခင္းျဖင္႔ မဟုတ္၊ ျပဳမူျပျခင္းျဖင္႔ျဖစ္ သည္။
လူအမ်ားစု၏ အျပဳအမူသည္ ၎တို႔၏ ဘာသာတရားကို ေရာင္ျပန္ဟပ္ေစ သည္။
ယေန႔ေခတ္ သာသနာျပဳဟူသည္ ဆံပယ္ရန္ပင္ မလိုေတာ႔။
ကိုယ္က်င္႔နဲ အျပဳအမူသာလိုေတာ႔သည္။

စတုတၳအႀကိမ္ေျမာက္ ေလာကခ်မ္းသာ သဲပံုေစတီတည္ထားကိုးကြယ္ ပူေဇာ္ပြဲ ႏွိဳးေဆာ္လႊာ


 
Sand-Pagoda-4

ဓမၼမိတ္ေဆြအေပါင္း သူေတာ္ေကာင္းတို႔...
သာသနာေတာ္ႏွစ္ ၂၅၅၇ခုႏွစ္ ၊ ေကာဇာသကၠရာဇ္ ၁၃၇၅ ခု တေပါင္းလဆန္း (၁၄) ရက္္ ၊ ခရစ္သကၠရာဇ္ ၂၀၁၄ ခု မတ္လ (၁၄)ရက္ ေသာၾကာေန႔ မဂၤလာညေန(၆း၀၀) နာရီမွ စ၍ မတ္လ (၁၆)ရက္ တနဂၤေႏြေန႔မနက္ (၉း၀၀) နာရီ အထိ စကၤာပူနုိင္ငံ ပင္လယ္ကမ္းေျခတြင္ အဘိဓမၼာအသင္းႀကီး (စကၤာပူ) ၊ စကၤာပူေရာက္ ျမန္မာ ပရဟိတအသင္းမ်ားႏွင့္တကြ ဗုဒၶဘာသာ၀င္မ်ားစုေပါင္း၍ မဟာေလးဆူဓါတ္ပံု ေရႊတိဂံုပံုတူ "ေလာကခ်မ္းသာ" သဲပံုေစတီေတာ္ စတုတၳအၾကိမ္ေျမာက္ တည္ထားကုိးကြယ္ ပူေဇာ္ပြဲႀကီးကို က်င္းပသြားမည္ျဖစ္ပါသည္။

သဲပံုေစတီ တည္ထား ကုိးကြယ္လုိေသာ ဗုဒၶဘာသာ၀င္ သူေတာ္ေကာင္း မ်ားသည္ ေသာၾကာေန႔ညေန (၆း၀၀) နာရီမွစ၍ စကၤာပူနုိင္ငံ ပင္လယ္ကမ္းေျခ ( East Coast Park - Sand Castle ) တြင္ လာေရာက္စုရံုးၾကၿပီး Rock 14 မ်က္ႏွာစာ ကၽြန္းဦး ေသာင္ဦး ေျမျပန္႔ ေနရာတြင္ တာ၀န္ရွိအက်ိဳးေတာ္ေဆာင္မ်ား၏ ညႊန္ၾကားခ်က္အရ ပင္လယ္သဲသန္႔မ်ားကုိ စုပံုသြန္းေလာင္း ၾကမည္ျဖစ္ပါသည္။ ဗုဒၶဘာသာ၀င္ သူေတာ္ေကာင္းအေပါင္းမွ မိမိတို႔႔ႏိုင္ရာ သဲ တစ္ဆုပ္ ေရတစ္ပံုး ပါ၀င္သြန္းေလာင္း ပူေဇာ္ၾကရမွာျဖစ္ၿပီး သဲပံုေစတီကုိ ပန္းဆီမီး ေရခ်မ္း အေမႊးနံသာတို႔ျဖင့္ စိတ္တုိင္းက် ပူေဇာ္ၾကကာ ေစတီေတာ္ တည္ၿပီးေသာ စေနေန႔ညေန (၇း၀၀) နာရီခန္႔တြင္ အေနကဇာတိ သံသာရံ အစခ်ီေသာ ဥဒါန္းဂါထာျဖင့္ ဆရာေတာ္မ်ား ရြတ္ဖတ္ပူေဇာ္ၿပီး ဒကာဒကာမမ်ားမွ ေစတီေတာ္ရင္ျပင္ ပင္လယ္ကမ္းစပ္ ကၽြန္းေသာင္ေတာ္ဦး ေျမျပန္႔ခင္းသာတြင္ မိမိတုိ႔ ႏွစ္သက္ရာ ဒါန၊ သီလ၊ သမထ ၊ ၀ိပႆႆ နာ ဘာ၀နာ တရားမ်ားကုိ ဆႏၵရွိသ၍ တစ္ညလံုး ပူေဇာ္သြားၾကမည္ျဖစ္ပါ၍ ဘုရားတည္ျခင္း ကုသိုလ္ေတာ္ ပါ၀င္ႏိုင္ၾကရန္ နိဗၺာန္အက်ိဳးေမွ်ာ္ ႏိုးေဆာ္တိုက္တြန္းအပ္ပါသည္။
သဲပံုေစတီတည္ထားကိုးကြယ္ပူေဇာ္ပြဲအတြက္ ၀တၳဳေငြ ႏွင့္ အာဟာရဒါနလႉဒါန္းလိုသူမ်ား စာရင္းေပးသြင္းႏိုင္ပါေၾကာင္း သတင္းေကာင္းပါးအပ္ပါသည္။ (ၿပီးခဲ့ေသာႏွစ္မ်ား၏အေတြ႔အႀကံဳအရ စာရင္းေပးသြင္းျခင္းမရွိဘဲ လာေရာက္လႉဒါန္းေသာ အာဟာရဒါနမ်ားျဖင့္ အေလအလြင့္မ်ားစြာျဖစ္ရပါေသာေၾကာင့္ စာရင္းေပးသြင္းျခင္းျဖင့္ ကုသိုလ္ေတာ္ယူပါရန္ ေမတၱာရပ္ခံအပ္ပါသည္။)

Join Event on Facebook
sand-pagoda-fb-event


စတင္မည့္ေန႕ရက္ ။ ။ ၁၄-၃-၂၀၁၄ (ေသာၾကာေန႕)
(ညေန ၆း၀၀ နာရီမွ စတင္၍ လုပ္အားအလွဴဒါနမ်ားျဖင့္ကုသိုလ္ျပဳႏိုင္ၾကပါသည္။)

ပူေဇာ္ပြဲေန႕ရက္္ ။ ။ ၁၅-၃-၂၀၁၄ (စေနေန႕)
(ညေန ၇း၀၀ နာရီခန္႔တြင္ ဗုဒၶါဘိေသက အေနကဇာတင္ မဂၤလာအခမ္းအနားကို က်င္းပပါမည္။)
**၁၆-၃-၂၀၁၄ မနက္ ၉ နာရီခန္႕တြင္ သဲပံုေစတီေတာ္ျမတ္ပူေဇာ္ပြဲအား ရုပ္သိမ္းပါမည္။

က်င္းပမည့္ေနရာ ။ ။ East Coast Park - Sand Castle, Car Park E2, Rock no - 14, near PIT 52E, Singapore.
လမ္းညၽြန္ေျမပံု
Sand Pagoda Map

အက်ိဳးေတာ္ေဆာင္မ်ား
ဦးအံံ့ထူးႏိုင္ - 90254909 ၊ ကိုေဇာ္မ်ိဳးမင္း - 90479374 ၊ မဆုရည္မြန္ - 90662407 ၊ ေဒၚခင္စန္းယု - (SMS-82986297)၊

http://www.abhidhammafoundation.org/

ကုသိုလ္ရေစတဲ႔ အိုင္တီ


တစ္ေန႔က ဒကာတစ္ေယာက္ႏွင္႔ စကားစပ္မိရင္း ကုသိုလ္ရတဲ႔ အိုင္တီ အေၾကာင္း သိခြင္႔ရခဲသည္။ သူ႔မိခင္ ၈၁ ႏွစ္ရွိ ဒကာမႀကီးႏွင္႔ စကားဆက္ စပ္ရာမွ..သူ႔ အေမက သူတို႔မိသားစုနဲ႔ အတူမေနေၾကာင္း၊ သူမအတြက္ သူမ ကေလးေတြ ဝန္ထုပ္မပိေစလို႔ အဓိကျဖစ္ဟန္တူေၾကာင္း ရွင္းျပသည္။
သူမလို သားစုနဲ႔ အတူမေနေသာ ၈၆ ႏွစ္ရွိအဖြားႀကီးတစ္ေယာက္ မူးလဲၿပီး တစ္ရက္လုံးလုံး ဘယ္သူမွမသိ၊ အႏၱရာယ္ႀကီးေၾကာင္း အေတြ႔အႀကဳံကို သူ႔ကိုေျပာမိေတာ့...သူတို႔က သူ႔အေမရဲ႕ အိမ္မွာ (ပ႐ိုက္ဘိတ္ေနရာေတြမွ လြဲၿပီး) စီစီတီဗြီကင္မရာဆင္ထားေၾကာင္း၊ ေလးရာေလာက္သာကုန္ေၾကာင္း၊ သူ႔ အေမဘယ္မွာရွိ၊ ဘာလုပ္ေနသည္ကို စမတ္ဖုန္းထဲကေန မၾကာမၾကာ ၾကည့္ေနႏိုင္သျဖင္႔ ဤမ်ွအထိျဖစ္ဖို႔ေတာ႔ ခက္ခဲေၾကာင္း သူကရွင္းသည္။ သားျဖစ္သူ၏မိသားစုႏွင္႔ အတူမေနသျဖင္႔ စီစီတီဗြီကင္မရာဆင္ထားျခင္း ကိုေတာ႔ သူ႔အေမကလည္း သေဘာတူသည္ဟုဆိုသည္။

ႏွစ္ဦးႏွစ္ဖက္အဆင္ေျပၿပီး အိုင္တီကို ေကာင္းမြန္စြာအသုံးခ်လိုက္ျခင္း ပင္ျဖစ္သည္။
သူ႔စကားကို ၾကားလိုက္ရအၿပီး ဒီအေၾကာင္းကို ဆန္းေဒးဓမၼသင္တန္းက ဆရာေတြ၊ ေက်ာင္းသားေတြကိုေရာ တရုတ္လျပည့္လကြယ္ပရိႆတ္ကို ပါ ေျပာျပ၊ တိုက္တြန္းရဦးမည္ဟု ဆုံးျဖတ္လိုက္မိ၏။

ႏိုင္ငံတူ စီဗီလိုက္ေဇးရွင္းကြဲမွာ


အင္အားသုံးမႈ(လူအမ်ားစု) တန္ျပန္လႈပ္ရွားမႈ(လူအနည္းစု) ျဖစ္တတ္တယ္။
အင္အားသုံးမႈက တစ္ဖက္သတ္ဆန္ၿပီး တန္ျပန္လႈပ္ရွားမႈက ခြဲထြက္ေရးဆန္ လာရင္....
နယ္ေျမကြဲေနရင္ ႏိုင္ငံႏွစ္ျခမ္း ကြဲသြားတတ္တယ္။
နယ္ေျမက ေရာေထြးရွက္တင္ဆိုရင္ အၾကမ္းဖက္မႈ၊ အျပန္အလွန္သတ္ျဖတ္ မႈ၊ လူမ်ိဳးတုံးသတ္ျဖတ္မႈအထိ ျဖစ္လာတတ္တယ္။

The Clash of Civilization.

ျမန္မာဗိုလ္ခ်ဳပ္ၾကီးမ်ားလမ္းေၾကာင္းေျပာင္းျခင္း (ႏွစ္)


လူတစ္ေယာက္ရဲ႕ ကမာၻ႔ အျမင္
(အခန္း ၅၊ အေရွ႕ေတာင္အာရွ)

"ျမန္မာျပည္ထဲကေန ထြက္ေျပးသြားၾကတဲ့ အဲဒီအုပ္စုဟာ အေတာ္ဆံုးျမန္ မာလူမ်ိဳးေတြပါ။... ႏုိင္ငံေရးျပဳျပင္ေျပာင္းလဲမႈေတြနဲ႔အတူ အဲဒီ ႏိုင္ငံျခားေ ရာက္ျမန္မာေတြ ျပန္လာေအာင္ စည္းရံုးၿပီး စီးပြားေရးစတင္လုပ္ကိုင္ႏုိင္မယ္ ဆိုရင္ ႏုိင္ငံအတြက္ တကယ့္အခြင့္အေရးႀကီးတစ္ခုဆိုတာ ေျမႀကီး လက္ ခတ္မလြဲပါပဲ"
(လီကြမ္းယု)

လြန္ခဲ့တဲ့ ႏွစ္ႏွစ္အတြင္းမွာေတာ့ ျမန္မာျပည္ဟာ တံခါဖြင့္ဝါဒက်င့္သံုးဖိုု႔ အေရးႀကီးတဲ့ ေျပာင္းလဲမႈေတြ ျပဳလုပ္လာခဲ့ပါတယ္။ ဒီတစ္ခါေတာ့ ဗိုလ္ခ်ဳပ္ ႀကီးေတြအေနနဲ႔ ေနာက္ေၾကာင္းျပန္လွည့္မယ္လို႔ ကၽြန္ေတာ္မထင္မိပါဘူး။ ဒီ မွာ ေမးစရာရွိတာက သူတို႔ဘယ္ေလာက္ျမန္ျမန္ (ဘယ္အျမန္ႏႈန္းနဲ ႔) ေျပာင္းလဲေရးလုပ္မလဲ ဆိုတာပါပဲ။

ေတာ္ေတာ္မ်ားမ်ားက ေအာင္ဆန္းစုၾကည္ကို ေမွ်ာ္လင့္ေနၾကတယ္။ စစ္ တပ္ဆန္႔က်င္ေရးလႈပ္ရွားမႈမွာ သူမက အိုက္ကြန္တစ္ေယာက္ပါ။ အနာဂတ္ အစိုးရအဖြဲ႔မွာသူမဦးေဆာင္မႈေပးဖို႔ ေတာ္ေတာ္မ်ားမ်ားက ေတာင္းဆိုေနၾက
ပါတယ္။ ကၽြန္ေတာ့္အျမင္မွာေတာ့ သိပ္မေရရာလွပါဘူး သူမက အဂၤလိပ္ နဲ႔လက္ထပ္ထားၿပီး သူမရဲ့ သားႏွစ္ေယာက္ကလည္း အဂၤလိပ္စပ္ ကျပား ကေလးေတြျဖစ္ေနပါတယ္။ သူမက လြပ္လပ္ေရးေခါင္းေဆာင္ ဗိုလ္ခ်ဳပ္ေ အာင္ဆန္းရဲ့ သမီးျဖစ္ေနေပမဲ့ လူတစ္ခ်ိဳ႕ကသူမကို ဗမာစစ္စစ္တစ္ေယာက္ အေနနဲ႔ လက္မခံႏိုင္ၾကဘူး။ သူမ သမၼတျဖစ္ဖို႔အတြက္ တားျမစ္ထားတဲ့ အေျခခံဥပေဒကလည္း ရွိေနပါေသးတယ္။ သူမအသက္က (၆၈) ႏွစ္ ဆိုေတာ့ အရြယ္ကလည္း ေတာ္ေတာ္ရေနပါၿပီ။ ႏိုင္ငံကိုသူမအေနနဲ႔ ေခါင္းေ ဆာင္ခြင့္ရခဲ့ၿပီဆိုရင္ေတာင္မွ တိုင္းရင္းသားအေရးျပႆနာေတြနဲ႔ ခက္ခက္ ခဲခဲရင္ဆိုင္ရဖြယ္ ရွိေနပါတယ္။ တိုင္းရင္းသားအေရးေတြကို သူမအေန နဲ႔ ႏိုင္နင္းေအာင္ ကိုင္တြယ္ႏုိင္ပါ့မလား။

(တိုင္းရင္းသားအေရးထဲ ႐ိုဟိန္ဂ်ာ ထည့္ရ၊ မရ။ ႐ိုဟိန္ဂ်ာကိုယူရင္ မရ၊ ရခိုင္ကိုယူရင္ေတာ႔ တိုင္းရင္းသားအေရးေပါ႔။ ဒါဆိုရင္ သူ႔ သုံးသပ္ခ်က္ မွန္တယ္။ ေဒၚစု အၾကပ္႐ိုက္ေနတယ္။
ဒါေပမဲ႔ "ႏိုင္ငံေရးလုပ္ၿပီး ေရြးေကာက္ပြဲႏိုင္ခ်င္ရင္ ဘာသာမဲ႔ ခံယူထား သူေတြေတာင္ မကၠာကို ဘုရားဖူးအျမန္အေျပးၿပီး မြတ္စလင္ခံယူရတယ္" ဆိုတဲ႔ ဟန္တင္တန္ရဲ႕ စီဗီလိုက္ေဇးရွင္းအျမင္ေလာက္ မေသခ်ာ၊ မသပ္ရပ္ ဘူး) ဘာသာျပန္သူ။ ။

ႏိုင္ငံရဲ့ စီးပြားေရးတံခါးဖြင့္မႈကို အဓိကအားရွိေစတဲ့ ေနာက္ထပ္အခ်က္တစ္ ခုကေတာ့ ႏိုင္ငံျခားမွာ ေရာက္ရွိေနထုိင္ေနၾကတဲ့ ျမန္မာလူမ်ိဳးေတြပါပဲ။ ျမန္ မာျပည္ထဲကေန ထြက္ေျပးသြားၾကတဲ့ အဲဒီအုပ္စုဟာ အေတာ္ဆံုးျမန္မာ လူ မ်ိဳးေတြပါ။ သူတို႔က ေမြးလာတဲ့ ကေလးေတြက ႏိုင္ငံေတာ္အေပၚထားရွိရ မယ့္ တာဝန္ဝတၱရားေတြကို မသိေတာ့ဘူးဆိုရင္ေတာင္မွ ျမန္မာျပည္ကေန ငယ္စဥ္မွာ ထြက္ခြာခဲ့သူေတြ၊ အရြယ္ေရာက္မွ ထြက္ခြာခဲ့သူေတြကေတာ့ ခံစားခ်က္ျမဲျမဲ ျမန္ျမန္ရွိေနၾကပါလိမ့္မယ္။ ႏုိင္ငံေရးျပဳျပင္ေျပာင္းလဲမႈေတြနဲ႔အတူ အဲဒီ ႏိုင္ငံျခားေရာက္ျမန္မာေတြ ျပန္လာေအာင္ စည္းရံုးၿပီး စီးပြားေရး စ တင္လုပ္ကိုင္ႏုိင္မယ္ဆိုရင္ ႏုိင္ငံအတြက္ တကယ့္အခြင့္အေရးႀကီးတစ္ခုဆို တာ ေျမႀကီးလက္ခတ္မလြဲပါပဲ။

အေမး အေျဖ

ေမး။ ။ မစၥတာလီရဲ့ အရင္ “ံHard Truths to Keep Singapore going” စာအုပ္ထဲမွာေတာ့ ျမန္မာစစ္ဗိုလ္ခ်ဳပ္ႀကီးေတြဟာ ကိုယ္ဘာလုပ္လုိ႔ လုပ္ရ မယ္ ဆိုတာေတာင္ မသိေလာက္ေအာင္ ထူလြန္းလို႔ မစၥတာလီရဲ့တစ္သက္ မွာေတာ့ ျပဳျပင္ေျပာင္းလဲလာဖို႔လမ္းစ မျမင္ဘူးလို႔ ေျပာခဲ့တယ္ေနာ္။
ေျဖ။။ ။သူတို႔က ေတာ္ေတာ္ႀကီးေခါင္းမာတာပဲ။ ေရွ႕မွာေခ်ာက္ ကမ္း ပါးပဲရွိေတာ့တယ္ဆိုတာ သိရက္နဲ႔ေတာင္ ေခါင္းမာေနၾကတုန္းပဲ။

ေမး။ ။ ျမန္မာ့ျပဳျပင္ေျပာင္းလဲေရးနဲ႔ပတ္သက္လို႔ ေျပာဆိုေနၾကတာေတြ ထဲမွာ ျမန္မာျပည္ျပဳျပင္ေျပာင္းလဲလာေနတာေတြဟာ အာစီယံႏုိင္ငံေတြရဲ့ အျပဳသေဘာေဆာင္တဲ့ ဆက္ဆံမႈေတြေၾကာင့္လို႔ ဆိုၾကသလို အေနာက္ႏိုင္ ငံေတြရဲ့ စီးပြားေရးပိတ္ဆို႔မႈေတြေၾကာင့္လို႔လည္း ဆိုေနၾကတယ္။ဘာေၾကာင့္ လို႔ မစၥတာလီ ထင္ပါသလဲ။
ေျဖ။ ။ ဘာေၾကာင့္ပဲျဖစ္ျဖစ္ ဒါက အေရးမႀကီးလွပါဘူး။ အရင္နဲ႔မတူတဲ့ အနာဂတ္ကိုရင္ဆိုင္ဖို႔ သူတို႔ဆံုးျဖတ္လိုက္ၾကတယ္ဆိုတာက ပိုအေရးႀကီးပါ တယ္။

ေမး။ ။ တရုတ္လႊမ္းမိုးမႈ ဆက္ရွိေနဦးမွာပဲလား
ေျဖ။ ။တရုတ္လႊမ္းမိုးမႈ ဆက္ရွိေနလိမ့္မယ္။ အေၾကာင္းကေတာ့ တရုတ္ေတြက အေဝးေျပးလမ္းမၾကီးေဖာက္ေနလို႔ပဲ။ ၿပီးေတာ့ ျမန္မာျပည္ အထီးက်န္ေနစဥ္မွာ ႏွစ္ေပါင္းမ်ားစြာ သူတို႔က ကူညီေထာက္ပံံ့ေပးထားၾက တာ။ သူတို႔အခ်င္းခ်င္းက မိတ္ေဆြရင္းေတြ ျဖစ္ေနၾကသလို ဒီဆက္ဆံေရး ဟာ ေရရွည္မိတ္ေဆြရင္းေတြလို ဆက္ဆံေရးဆိုတာ သူတို႔ သေဘာေပါက္ ထားၾကတယ္။ အိႏိၵယန္းေတြကလည္း ဒီဆက္ဆံေရးက႑ထဲဝင္ဖို႔ အကူ အညီေတြေပးၿပီးဝင္ေနၾကတယ္။ ဒါေပမဲ့ တရုတ္ကို သူတို႔ယွဥ္ႏုိင္မယ္လို႔ ငါေတာ့ မထင္ပါဘူး။

ေမး။ ။ အေမရိကန္ေတြေရာ ျမန္မာျပည္ထဲကို ေျခခ်လာႏိုင္ဖို႔ ရွိမလား ။ ေဒသတဝိုက္မွာ တရုတ္လႊမ္းမိုးမႈကို ကန္႔သတ္ဟန္႔တားတဲ့အေနနဲ႔ေပါ့။
ေျဖ။ ။ သူတို႔လာရမယ့္ ခရီးက သိပ္ေဝးလြန္းတယ္။ စြမ္းအားျဖည့္တင္းဖို႔ ခရီးအကြာအေဝးက မေသးလွဘူး။ တရုတ္ယူနန္ျပည္နယ္က ျမန္မာျပည္နဲ႔ နယ္ျခားခ်င္း စပ္ေနတာ။

ျမန္မာအားလံုးျပီး။
(အေရွ႕ေတာင္အာရွ အပိုင္းကိုေတာ႔ ေရြးခ်ယ္ၿပီးပဲ တင္ေပးသြားမွာပါ။ ျမန္မာ ကေတာ႔ ဒါ အကုန္ပါပဲ။

လူ႔ယဥ္ေက်းမႈပဋိပကၡနဲ႔ ကမၻာသစ္တစ္ခုကို ပုံေဖာ္ျခင္း (၃)


(ဆင္ျမဴယယ္ ဖီးလစ္ ဟန္တင္တန္)

ဟန္တင္တန္ကေတာ႔ "အေျခခံဥပေဒေရးဆြဲသူေတြအတြက္ အေထာက္ အကူျဖစ္ေစဖို႔"လို႔ သူ႔ရည္ရြယ္ခ်က္ကို အမွာစာထဲမွာ အတိအလင္း ေဖာ္ျပခဲ႔ပါ တယ္။ တကယ္လည္း ကမၻာ႔ႏိုင္ငံေရး ပုံေဖာ္လာေနပုံေတြက သူ႔အညႊန္းေတြ နဲ႔ ေတာ္ေတာ္ ဆင္တူေနပါတယ္။ ဘာသာျပန္သူအေနနဲ႔ကေတာ႔ သူ႔ေလာက္ မေတာင္းဆိုရဲပါဘူး။ ဒီစာအုပ္နဲ႔ ဒီစာအုပ္ကေပးတဲ႔ အကိုးအကားေတြကို လက္လွမ္းမွီသမ်ွလိုက္ၾကည့္ရင္း လက္ရွိျမန္မာ႔ႏိုင္ငံေရးထဲက ေခါင္းေဆာင္ေတြ ဘယ္လိုလႈပ္ရွားေနၾကသလဲဆိုတာ လူ(ငယ္)ထုက အကဲခတ္ႏိုင္ ဖို႔ လက္တို႔ေပးလိုက္မိတဲ႔ ဟန္တင္တန္ရဲ႕ ေပတံတစ္ေခ်ာင္းသာပါ။ စာအုပ္ ပုံႏွိပ္ျဖန္႔ေဝတဲ႔ကာလက ၁၉၉၆ ဆိုေပမဲ႔ ကမၻာ႔ေရစီးရဲ႕ ေဘးမွာေရာက္ေန တဲ႔ျမန္မာႏိုင္ငံအတြက္ သူ႔ေကာက္ခ်က္ေတြက အခုမွ တည့္တည့္ လာ မွန္ေနလို႔ ဘာသာျပန္မိတာပါ။"

****************************************************
ပုံစံမတူတဲ႔ ကမၻာေတြ ျဖစ္လာႏိုင္ဦးမလား

အၫႊန္းေျမပံုနဲ႔ ပါရာဒိုင္းမ်ား (ဥဒါဟ႐ုဏ္မ်ား)

ယဥ္ေက်းမႈဆိုင္ရာ အခ်က္အလက္မ်ား၊ စီဗီလိုက္ေဇးရွင္း မတူညီေသာ ႏုိင္ ငံ၊ အသင္းအဖြဲ႔မ်ားျဖင့္ ပံုေဖာ္ေပးခဲ့တဲ့ စစ္ေအးလြန္ကာလရဲ႕ ကမၻာ့ႏိုင္ငံေရး ပံုရိပ္ဟာ အလြန္ရိုးရွင္းလြန္းေနေတာ႔ တခ်ိဳ႕ အခ်က္အလက္ေတြ မပါ၀င္၊ တခ်ိဳ႕အခ်က္အလက္ေတြက ႐ႈပ္ေထြး၊ အမ်ားအားျဖင့္ ေ၀ေ၀၀ါး၀ါး သာ ျဖစ္ေနခဲ့ပါတယ္။ ဒါေပမဲ့ ကမၻာ့အေၾကာင္းကို တေလးတနက္ စဥ္းစားၿပီး အက်ိဳးသက္ေရာက္မႈရွိရွိ အလုပ္လုပ္ ၾကဖုိ႔ဆုိရင္ေတာ့ တကယ့္ အျဖစ္ အမွန္ကို ဖြင့္ဆုိျပႏုိင္တဲ့ ေျမပံုေတြ၊ သီအုိရီေတြ၊ ခံယူခ်က္ေတြ၊ စံနမူနာေတြ ဟာ မလြဲမေသြ လိုအပ္ေနဆဲပါ။ ၀ီလီယံ ဂ်ိမ္း(စ္) (William James) ေျပာခဲ့ သလို “ပညာရွင္ေတြရဲ႕ အၫႊန္း ဇယားေတြ၊ ပါရာဒိုင္းေတြ မပါ၀င္ဘူး ဆုိ ရင္ေတာ့ ကမၻာ့ႏုိင္ငံေရးဟာ ေ႐ႊတစ္ေန႔၊ ေငြတစ္ေန႔နဲ႔ ေနာက္ ဆံုး ေ၀ ၀ါးျခင္းနဲ႔ပဲ အဆံုးသပ္ရ ပါလိမ့္မယ္။” ပါ။

ေသာမတ္ခုန္း (Thomas Khun) ကလည္း သူ႔ရဲ႕ ကလပ္စစ္ျဖစ္တဲ့ “The Structure of Scientific Revolution” သိပၸံေတာ္လွန္ေရးရဲ႕ အေျခခံမူမွာ “သိပၸံပညာတိုးတက္လာမႈရဲ႕အားသာခ်က္က လတ္တေလာ ျဖစ္ေပၚေန တဲ့ ျပႆနာ အသစ္ေတြကို အခ်က္လက္ေတြနဲ႔အညီ ေျဖရွင္းမေပးႏုိင္တဲ့ ပါရာဒိုင္း ေတြကို အျခား ပါရာဒိုင္း အသစ္ေတြနဲ႔ အစားထုိးေပးျခင္းပဲ ျဖစ္ ပါတယ္။ အစားထုိးခဲ့တဲ့ ပါရာဒိုင္း ေတြဟာ ပိုၿပီး ေက်နပ္ႏွစ္သိမ့္ဖြယ္ ကို ေဆာင္ေနရပါမယ္။ ပိုေကာင္းတဲ့ ပါရာဒိုင္း အေနနဲ႔ လက္ခံဖုိ႔ဆုိရင္ သီအုိ ရီအရ အျခား စံနမူနာေတြထက္ ပိုမိုေကာင္းမြန္ေနရပါမယ္။ ဒါေပမဲ့ ပါရာဒိုင္း အသစ္ဟာ သူ႔ရဲ႕ ဆန္႔က်င္ဖက္ အေျခအေနေတြနဲ႔ အခ်က္အ လက္ေတြ အားလံုးကို ရွင္းျပေနဖုိ႔မလိုအပ္လွသလို ျဖစ္လည္း မျဖစ္ႏုိင္ပါဘူး” လို႔ ဆုိခဲ့ပါတယ္။ (4)

ဂၽြန္လူး ၀စ္ ဂတ္ဒီ (John Lewis Gaddis) ကလည္း ပညာသားပါပါ ဒီလုိ သံုးသပ္ခဲ့ျပန္ပါတယ္။ “ကိုယ္နဲ႔ မရင္းႏွီးတဲ့ နယ္ေျမထဲ ေရာက္ေနၿပီဆုိရင္ လမ္းမွန္ကိုသိဖုိ႔ ေျမပံု စတဲ့ အေထာက္အကူေတြ တကယ္ လိုအပ္ပါ တယ္။ ေျမပံု အတတ္ပညာဟာ ကၽြန္ေတာ္တုိ႔ ဘယ္ေရာက္ေနတယ္၊ ဘယ္ ကို ဦးတည္ေနတယ္ ဆုိတာကို ေျပာျပႏုိင္ပါတယ္”
သူေထာက္ျပပံုအရ စစ္ေအးကာလရဲ႕ စူပါ ပါ၀ါ အားၿပိဳင္မႈဟာ ဟယ္ရီ တ႐ု မင္း (Harry Truman) မိတ္ဆက္ေပးခဲ့တဲ့ ေမာ္ဒယ္အတုိင္းပါပဲ။ “အျပည္ျပည္ဆုိင္ရာ ႏိုင္ငံေရးပုံသ႑န္ကို လူတုိင္းနားလည္လို႔ရတဲ့ အဆင့္ အထိေရာက္ေအာင္ ပထ၀ီႏုိင္ငံေရးသေဘာတရားကို ႀကိဳးစားျပင္ ဆင္ယူ ပါ။ ေနာက္ၿပီး မၾကာမီ ျဖစ္ေပၚလာႏိုင္တဲ့ ႐ႈပ္ေထြးေပြလီလွတဲ့ မဟာဗ်ဴဟာေ တြအတြက္လည္း ျပင္ဆင္ထားပါ။” ကမၻာ့ႏိုင္ငံေရးကို လမ္းၫႊန္ဖုိ႔ကမၻာ့အျမင္ နဲ႔ အက်ိဳးအေၾကာင္းဆက္ သီအုိရီေတြဟာ မရွိမျဖစ္ လိုအပ္ပါတယ္။ (5)

ႏိုင္ငံတကာဆက္ဆံေရးပညာကို ေလ့လာေနၾကတဲ့ ေက်ာင္းသားေတြနဲ႔ ေလ့လာက်င့္သံုးသူေတြဟာ အလြန္လည္း႐ိုးရွင္း၊ အသံုးလည္းက်တဲ့ စစ္ေအးကာလ ကမၻာ့ႏုိင္ငံေရး ပါရာဒိုင္းေတြကို ႏွစ္ေပါင္းေလးဆယ္ ၾကာေအာင္ သံုးသပ္ခဲ့၊ က်င့္သံုးခဲ့ၾကပါတယ္။ ဒီ ပါရာဒိုင္းဟာ ကမၻာ့ႏုိင္ငံေရးမွာ ျဖစ္ပ်က္ ခဲ့သမွ်ေတြ အားလံုးကို ၫႊန္းဆုိႏုိင္မယ္ေတာ့ မဟုတ္ပါဘူး။ ခုန္း (Kuhn) ရဲ႕ စကားအတုိင္းေျပာရရင္ အခ်ိန္နဲ႔အမွ် ကြဲျပားေနမႈေတြ အမ်ားအျပား ရွိေနႏိုင္ ပါတယ္။ တစ္ခါတစ္ခါ အဲဒီ စံၫႊန္းေတြကပဲ ေက်ာင္းသားေတြနဲ႔ ႏိုင္ငံေရး သမားေတြရဲ႕ အျမင္ကို ကာဆီးေနတတ္ျပန္ပါတယ္။ ဥပမာအားျဖင့္ တ႐ုတ္ ဆုိဗီယက္ အကြဲအၿပဲ ကိစၥမ်ိဳးမွာပါ (Sino- Soviet split) ဒါေပမဲ့လို႔ စစ္ေအး ကာလ ကမၻာ့ႏုိင္ငံေရး ေမာ္ဒယ္ဟာ အျခား ေမာ္ဒယ္ေတြထက္ ပိုၿပီး ျပည့္ျပည့္ စံုစံု ေျပာျပႏုိင္သလုိ ကမၻာ့ႏိုင္ငံေရးကို ေလ့လာသံုးသပ္ဖုိ႔ အေရးပါတဲ့ ပထမေျခလွမ္းလည္း ျဖစ္ေနပါတယ္။ ေနာက္ၿပီး ဒီေမာ္ဒယ္ကို တစ္ကမၻာလံုးက လက္ခံထားသလုိ မ်ိဳးဆက္ႏွစ္ဆက္ရဲ႕ ႏုိင္ငံေရးကို ပံု သြင္းေပးခဲ့ တာလည္း ဒီေမာ္ဒယ္ပါပဲ။

လူေတြရဲ႕ အေတြးအေခၚနဲ႔ အမူအက်င့္ေတြအတြက္ ႐ုိးရွင္းတဲ့ ဥဒါဟ႐ုဏ္ (သို႔) ေျမပံု လုိအပ္ပါတယ္။ သီအုိရီေတြ၊ ေမာ္ဒယ္ေတြကို ပံုစံခ်ၿပီး ဒီ သီအုိ ရီေတြ၊ ေမာ္ဒယ္ေတြနဲ႔အညီ တသမတ္တည္း က်င့္သံုးသြားလို႔ ရႏုိင္တာ မ်ိဳးေတြရွိသလုိ အျခားနည္းအားျဖင့္ ဒီ သီအုိရီ၊ ေမာ္ဒယ္ေတြကေန ဖယ္ ခြာၿပီး လတ္တေလာ ျဖစ္ေပၚ လာတဲ့ အေၾကာင္းအက်ိဳးေတြအေပၚ အေျခ ခံၿပီးေတာ့ က်င့္သံုးသြားတာမ်ိဳးလည္း ရွိလာႏုိင္ ျပန္ပါတယ္။ ဒါဆုိ ရင္ေတာ့ ကၽြန္ေတာ္တုိ႔အားလံုး ႐ႈပ္ေထြးသြားပါလိမ့္မယ္။

ဘာေၾကာင့္လည္းဆုိရင္ ကၽြန္ေတာ္တုိ႔ မသိစိတ္ထဲမွာ ငုတ္လွ်ိဳးေနတတ္ တဲ့ ေကာက္ခ်က္ေတြ၊ ဘက္လုိက္မႈေတြ၊ အယူသည္းမႈေတြေၾကာင့္ပါ။ ဒါေတြကပဲ သဘာ၀တရားအေပၚ ကၽြန္ေတာ္တုိ႔ ဘယ္လုိ ႐ႈျမင္ တယ္၊ အခ်က္အလက္ေတြကိုၾကည့္ၿပီး ဘယ္လုိ ေကာက္ခ်က္ခ်တယ္၊ ဘယ္ဟာက အေရးႀကီးၿပီး ဘယ္အရာက မွန္တတ္တယ္ဆုိတာကို ဆံုးျဖတ္ေပးေနလုိ႔ပါ။

၁။ သဘာ၀အမွန္ကို အမွန္အတိုင္းျဖစ္ေအာင္ စနစ္တက် ၿခံဳငံုၿပီး ေကာက္ ခ်က္ခ်ႏုိင္ဖုိ႔
၂။ သဘာ၀တရားေတြၾကားက အေၾကာင္းအက်ိဳး ဆက္သြယ္မႈကို နား လည္သေဘာေပါက္ႏုိင္ဖုိ႔
၃။ ျဖစ္ႏိုင္ေျခကို ေမွ်ာ္လင့္ႏုိင္ဖုိ႔၊ ဒီ့ထက္ ကံပိုေကာင္းမယ္ဆုိရင္ အနာဂတ္ ဖြ႔ံၿဖိဳးေရးအတြက္ ေဟာကိန္း(ခန္႔မွန္းခ်က္)ေတြ ထုတ္ႏုိင္ဖုိ႔
၄။ အေရးႀကီးတာေတြနဲ႔ အေရးမႀကီးတာေတြကို ခြဲျခားသတ္မွတ္ႏုိင္ဖုိ႔
၅။ ကၽြန္ေတာ္တုိ႔ ေလွ်ာက္သင့္တဲ့လမ္းနဲ႔ ကၽြန္ေတာ္တို႔ ရည္မွန္းထား တဲ့ ေအာင္ျမင္မႈပန္းတုိင္ေတြကို ေပးႏုိင္ဖုိ႔
ရွင္းလင္းျပတ္သားတဲ့ ဥဒါဟ႐ုဏ္(သို႔) ေျမပံုတစ္ခု လိုေနပါလိမ့္မယ္။

ေမာ္ဒယ္တုိင္း၊ အၫႊန္းေျမပံတုိင္းဟာ အခ်င္းခ်င္းဆန္႔က်င္ေနသလို ဘာအတြက္ ဒီေမာ္ဒယ္ကို အသံုးျပဳမွာလည္း ဆုိတဲ့အေပၚ အေျခခံၿပီး ေမာ္ ဒယ္တစ္ခုစီရဲ႕ အသံုးက်မႈ၊ မက်မႈလည္း ကြဲလြဲေနႏုိင္ပါတယ္။ လမ္းၫႊန္ေျမ ပံုတစ္ခုက A ကေန B ကို သြားခ်င္ရင္ ဘယ္လုိသြားဆုိတာ ၫႊန္ျပႏုိင္ေပမဲ့ ကၽြန္ေတာ္က ေလယာဥ္ေမာင္းတစ္ေယာက္ ျဖစ္ေနမယ္ဆုိရင္ေတာ့ ဒီ လမ္းၫႊန္ေျမပံုက သိပ္ၿပီး အသံုးတည့္မယ္ မဟုတ္ ေတာ့ပါဘူး။ ဒါဆုိရင္ ကၽြန္ေတာ္လုိအပ္တာက ေလယာဥ္ကြင္းေျမပံု၊ ေရဒီယုိ ဆက္သြယ္မႈ၊ ေလ ယာဥ္ေျပး လမ္းနဲ႔ ေျမပံုပညာရပ္ပဲ ျဖစ္ပါတယ္။ ေျမပံုလံုး၀ မပါဘူးဆုိရင္ လည္း လမ္းေျပာက္သြားႏုိင္ပါတယ္။ ပိုမိုျပည့္စံုတဲ့ ေျမပံုက အမွန္တရားနဲ႔ ပိုၿပီး နီးစပ္ပါတယ္။ ဒါေပမဲ့ လုိတာထက္ ပိုၿပီး အေသးစိပ္ေတြ ေဖာ္ျပေနျပန္ ရင္လည္း သိပ္ၿပီး အသံုးတည့္လွမယ္ မဟုတ္ျပန္ပါဘူး။ ကၽြန္ေတာ္တုိ႔က အေ၀းေျပးလမ္းမႀကီးကို သံုးၿပီး ၿမိဳ႕တစ္ၿမိဳ႕ကေန အျခားၿမိဳ႕တစ္ၿမိဳ႕ကို သြားေနတယ္ဆုိပါေတာ့၊ ဒါဆုိရင္ ကားလမ္း ဆက္သြယ္ေရးနဲ႔ မဆုိင္တဲ့ အျခား အခ်က္အလက္ေတြပါ ပါ၀င္ေနမယ္ဆုိရင္၊ အေ၀းေျပးလမ္းရဲ႕ ေျမပုံ ဟာ ၿမိဳ႕ထဲက အျခား လမ္းငယ္ေတြ လုိ ဟို၀င္၊ ဒီထြက္ လမ္းသြယ္ေတြနဲ႔ ႐ႈပ္ေထြးေနမယ္ဆုိရင္ ကၽြန္ေတာ္တုိ႔လည္း ေ၀၀ါး လမ္းမွားသြားေတာ့ မွာပါ။ ၿပီးေတာ့ ဒီေျမပံုက အေ၀းေျပးလမ္းမႀကီး တစ္ခုတည္းကိုပဲ ျပေနျပန္ရင္ လည္း လမ္းမွာ အက္ဆီးဒင့္ ျဖစ္လုိ႔ ဒီလမ္းကေန မသြားဘဲ ဘယ္လမ္း ကို ေ႐ြးျခယ္သင့္တယ္ဆုိတဲ့ ေ႐ြးျခယ္မႈ အခြင့္အေရးကို မေပးႏုိင္ ျပန္ပါဘူး။ အတုိခ်ဳပ္ဆုိရရင္ေတာ့ ကၽြန္ေတာ္တုိ႔ အိုအပ္သလို အသံုးျပဳႏိုင္ဖုိ႔ အေသး စိတ္ ေျမပံုေရာ၊ ႐ိုးရွင္းတဲ့ ေျမပံုေရာ လုိပါတယ္။ စစ္ေအးကာလၿပီးဆံုးၿပီးခဲ့တဲ့ေနာက္မွာေတာ့ ကမၻာ့ႏိုင္ငံေရးနဲ႔ ပတ္သက္ လုိ႔ ေျမပံုေတြ၊ ဥဒါဟ႐ုဏ္ ေတြလည္း အမ်ားအျပား ေပၚထြက္လာခဲ့ပါေတာ့ တယ္။

တစ္ခုတည္းကမၻာ။ ေပ်ာ္႐ႊင္မႈနဲ႔ သဟဇာတျဖစ္မႈ။

စစ္ေအးကာလအၿပီးမွာ အားလံုးလိုလို ေမွ်ာ္လင့္တႀကီး ဆြဲယူခဲ့ၾက တဲ့ ေကာက္ခ်က္ကေတာ့ ကမၻာ့ႏုိင္ငံေရး မွာ ႀကီးႀကီးမားမား ပဋိပကၡေတြ အဆံုးသတ္သြားၿပီး ညီၫြတ္တဲ့ တစ္ခုတည္းေသာ ကမၻာ ေပၚထြက္လာခဲ့ၿပီ ဆုိတာပဲ ျဖစ္ပါတယ္။ ဒါေတြအထဲမွာ အက်ယ္ျပန္႔ဆံုး ေဆြးေႏြးခဲ့ၾကတဲ့ ေမာ္ ဒယ္ကေတာ့ ဖရန္စစ္ ဖုကူယားမား ရဲ႕ သမုိင္းတစ္ခန္းရပ္သြားျခင္း (The End of history) ပဲ ျဖစ္ပါတယ္။ (ယခု ကၽြန္ေတာ္ ေဆြးေႏြးမယ့္ အေၾကာင္း အရာဟာ စစ္ေအးတုိက္ပြဲ ၿပီးဆံုးသြားျခင္း အေၾကာင္းမဟုတ္ပါ။ Universal civilization အယူအဆကို ေမြးထုတ္ေပးလုိက္တဲ့ ေရရွည္ စီးပြားေရးနဲ႔ လူမႈေ ရး ဆက္သြယ္ခ်က္အေၾကာင္းပဲ ျဖစ္ပါတယ္။ အခန္း ၃ မွာ ဆက္လက္ ေ ဆြးေႏြးထားပါတယ္။ မူရင္း စာေရးသူရဲ႕ အမွာ)

“အဆံုးသတ္သြားတဲ့ လူ႔သမုိင္းကို ကၽြန္ေတာ္တို႔ မ်က္ျမင္ကိုယ္ေတြ႔ ေတြ႔ျမင္ ၾကရေတာ့မယ္။ ဆုိလုိ သည္မွာ လူသား၏ အုိင္ဒီေယာ္ေလာ္ဂ်ီ ၿပိဳင္ဆုိင္ပြဲၿပီး ဆံုးသြားၿပီးေနာက္ အေနာက္ လစ္ဘရစ္ ဒီမုိကေရစီ၏ တစ္ကမၻာလံုး တစ္ သားတည္း အယူ၀ါဒသည္သာ အစိုးရတုိင္း၏ အုပ္ခ်ဳပ္ေရးပံုသ႑န္အျဖစ္ က်န္ရွိေန ေပေတာ့မည္။”လုိ႔ ဖူကူယားမားက ဆုိခဲ့ပါတယ္။ သူက ဆက္ေျပာ တယ္။ “တတိယကမၻာႏိုင္ငံေတြမွာေတာ့ ပဋိပကၡေတြ ရွိေနဦးမည္ အမွန္ပါ။ ဥေရာပတုိက္တြင္း စစ္ပြဲမ်ားသာမက ကမၻာနဲ႔ခ်ီၿပီးျဖစ္မည့္ စစ္ပြဲေတြေတာ႔ မရွိႏုိင္ ေတာ့ပါ”

တကယ္အေျပာင္းအလဲ ႀကီးႀကီးမားမားေတြ ျဖစ္ခဲ့တာက ဥေရာပတုိက္ထဲမွာ မဟုတ္ခဲ႔ပါဘူး တိတိက်က်ေျပာရလွ်င္ တ႐ုတ္ႏွင့္ ဆိုဗီယက္ျပည္ေထာင္ စု ႏိုင္ငံေတြမွာျဖစ္ခဲ႔တာပါ။ စစ္၀ါဒ ၿပီးဆံုးပါၿပီ။ မာ့က္(စ္)နဲ႔ လီနင္ ၀ါဒေတြ မန္နဂြ (Managua)၊ ၿပံဳးယန္း ကိန္းဘေရ႕(ဂ်္)နဲ႔ မန္ဆာခ်ဴးဆက္တုိ႔မွာ က်န္ေကာင္းက်န္ႏုိင္ေသးေပမဲ့ ေယဘုယ်အားျဖင့္ လစ္ဘရစ္ ဒီမုိကေရစီ က ေအာင္ပြဲခံႏုိင္ၿပီ။ အနာဂတ္လူထုကလည္း အယူ၀ါဒ ေရးရာႏွင့္ ပတ္ သက္ၿပီး အေသအလဲ တုိက္ပြဲ၀င္ေနျခင္းထက္ စီးပြားေရးႏွင့္ နည္းပညာ ရပ္ပိုင္းဆုိင္ရာ ျပႆနာ မ်ားကို ေျဖရွင္းႏိုင္ဖုိ႔သာ အာ႐ံုစိုက္ၾကေတာ့မယ္။

“ဒါဆုိလွ်င္ ပ်င္းရိဖြယ္ပင္ ေကာင္းေနေပဦးမည္” လို႔ေတာင္ သူက ၀မ္းနည္း တဲ့ ေလသံနဲ႔ နိဂံုးခ်ဳပ္ သြားခဲ့ပါတယ္။ (6)