စကၤာပူလာစဥ္ အဂၤလိပ္စကားလုံးဝ မေျပာတတ္သည္႔ ေနာင္ေတာ္ ရဟန္း တစ္ပါးက ယခင္ကအျမင္ႏွင္႔တိုင္းတာၿပီး မွတ္ခ်က္ေပးသည္။
"အရင္ကဆိုရင္ မင္းနဲ႔ တ႐ုတ္ေတြနဲ႔ ဒီထက္ပိုၿပီး ၿပဳံးၿပဳံးရႊင္ရႊင္ရွိတယ္၊ အခု အဲသလိုမဟုတ္ေတာ႔ဘူးလားလို႔" ဟု ျဖစ္သည္။
သူ႔ကို ခပ္တိုတိုေတာ႔ေျဖမိသည္။
"အရင္က တပည္႔ေတာ္က ဆုံးျဖတ္ရတဲ႔ ေနရာမွာမဟုတ္ဘူး၊ တာဝန္ ဒီေလာက္ မရိွဘူး။ လူတိုင္း ခ်စ္ေအာင္ေနလို႔ရတယ္ ဘုရား၊ အခု အေျခ အေနက ဆုံးျဖတ္စရာရွိရင္ ရဲရဲဆုံးျဖတ္ရေတာ႔ မႀကိဳက္သူ၊ သေဘာထား မတိုင္ဆိုင္သူေတြ ရွိေနမွာေပါ႔၊ အေရးႀကီးတာက အမ်ားစု လက္ခံေနဖို႔ပါပဲ" ဟူ၍သာ ျဖစ္သည္။
ရဟန္းမွာလည္း စိတ္ဖိစီးမႈရွိသည္ ဆိုလ်င္ လူမ်ိဳျခားၾကား မေနဖူးလွ်င္ အထူးအဆန္း ျဖစ္ႏိုင္သည္။ ျမန္မာျပည္မွာေတာ႔ ေက်ာင္းတစ္ေက်ာင္းမွာ ဆရာေတာ္က အခ်ဳပ္ျဖစ္သည္။ ဟင္းကို ဘယ္လိုခ်က္ရတယ္ဟု ဆရာေတာ္ ကဆိုလ်င္ပင္ ေန႔တိုင္း ဟင္းခ်က္ေနေသာ ဒကာမက နားေထာင္တတ္ သည္။ ႏိုင္ငံျခားေတြမွာေတာ႔ ဆရာေတာ္၏ ဗြီတိုအာဏာက အကန္႔အသတ္ ရွိသည္။ ပို၍ ဒီမိုကရက္တစ္ဆန္လာသည္။ လူတိုင္း ေျပာခြင္႔ ေဝဖန္ခြင္႔ရွိသည္။ ေကာင္းသည္ဟု ယုံၾကည္မိသည္၊ ကိုယ္႔ အားနည္းခ်က္ကိုလည္း သိလို႔ရသည္။
မိမိအရင္ေနသြားသည္႔ ဆရာေတာ္က ဒါေတြေတာ႔ ငါရွိစဥ္ ေျပာင္းလဲသြား မည္ဟု မိန္႔သည္။ ထို႔ေၾကာင္႔ သူ႔ကိုပင္ အရွင္ဘုရားက အဲဒါေတြ မေျပာင္း လဲခင္ အရွင္ဘုရားကို သူတို႔က အရင္ေျပာင္းသြားလိမ္႔မယ္ ဟု ရယ္စရာ ျပန္ေလွ်ာက္မိသည္။ ဤေက်ာင္း၏အဓိပတိ ဆရာေတာ္ႀကီးက ၂၀၀၂ ခုမွာ ပ်ံေတာ္မူသည္။ သူရွိစဥ္ အရာအားလုံးက သူ႔ေျခသူ႔လက္၊ တပည္႔ေတြကလည္း ငယ္ေမြးၿခံေပါက္ခ်ည္းျဖစ္သည္။ ထို႔ေၾကာင္႔ ပြဲလမ္းရႇိလို႔ ဘုန္းႀကီးပင္႔လွ်င္ပင္ ဘယ္ေန႔ မင္းတို႔ ဆြမ္းစားလာခဲ႔ၾက ဟု ဖီတ္ၾကားလိုက္႐ုံသာ။ ကား အႀကိဳအပို႔က ဘယ္လိုလဲ စသည္႔ေမးခြန္းမ်ိဳး မည္သူမွ မေမးရဲၾက။ စ ေရာက္စဥ္ကတည္းက ဆရာေတာ္ႀကီး မရွိေတာ႔ သည္႔ေနာက္ ဒါေတြေတာ႔ ျပင္သင္႔သည္ဟု ခံစားမိသည္။ သို႔ေသာ္ ကိုယ္႔မွာ တာဝန္မရွိေသးေတာ႔ ေရလိုက္ငါးလိုက္သာ ေနလိုက္သည္။ အမွန္မူ ေရ လိုက္ငါးလိုက္ေနျခင္းက လူမုန္းနည္းသည္။ သို႔ေသာ္ ေရလိုက္ငါးလိုက္စနစ္က တာဝန္ တကယ္ရွိလာလ်င္ က်င္႔သုံးဖို႔ ခက္လာသည္။
ေျပာင္းလဲေရးဟူသည္ လြယ္ကူလွေသာ ကိစၥမဟုတ္၊ သူတို႔ အ႐ိုးစြဲေနေသာ အျမင္၊ အမူအက်င္႔ကို ခ်က္ခ်င္းစြန္႔လႊတ္ဖို႔ကခက္သည္။ မွန္တယ္ထင္ေသာေၾကာင္႔ ျဖစ္သလို အတၱေၾကာင္႔လည္း ျဖစ္ႏိုင္သည္။ ဤ၌ ေဒၚစုေျပာသည္႔စကားတစ္ခြန္းကို သတိရမိသည္ " ေျပာင္းလဲမႈဟာ ျမင္သာရမယ္၊ ညင္သာရမယ္" ျဖစ္သည္။ မွန္လွသည္။
အရင္က ဆရာေတာ္လို ပါးစပ္ျဖင္႔ ဖြင္႔မေျပာမိေသာ္လည္း ေျပာင္းလဲသင္႔ သည္ထင္ေသာကိစၥအခ်ိဳ႕ကို ျပင္ႏိုင္ခဲ႔သည္ဟု ယုံၾကည္မိသည္။ ပင္႔သံဃာမ်ား ကား အႀကိဳ အပို႔ကိစၥ၊ သံဃာမ်ား (အတြင္းသိ၊ အျပင္သိဆို လ်င္) ညအိပ္ညဉ္႔ေန လက္ခံျခင္း၊ အလႉခံေငြမ်ား အျခားဌာနေတြကို လႉဒါန္း ရာ သသံဃာ၏ သေဘာတူညီခ်က္ရယူဖို႔၊ ဗုဒၶဘာသာကို သင္တာဆိုလွ်င္ ဘယ္ဘာသာစကားနဲ႔ သင္သင္ လက္ခံဖို႔ စတာေတြ ျဖစ္သည္။ သူတို႔ လက္ခံေအာင္လည္း ေျပာရသည္။ လီကြမ္းယု ယေန႔ ဝန္ႀကီးခ်ဳပ္ဆိုလွ်င္ပင္ တခ်ိဳ႕ ဥပေဒေတြ ေျပာင္းကို ေျပာင္းရမည္၊ ထို႔အတူ ဆရာေတာ္ႀကီး သက္ရွိ ထင္ရွားရွိေနဆဲဆိုလွ်င္လည္း တခ်ိဳ႕ စည္းကမ္းေတြကို ေျပာင္းရေတာ႔မည္ စသျဖင္႔ ခပ္မာမာ ေျပာရသည္။ စီမံခန္႔ခြဲသည့္ ေဂါပကလူႀကီးေတြက လက္ခံၾက၏။ ထို႔ေၾကာင္႔လည္း အလုပ္ ဆက္လုပ္လို႔ ရေနျခင္းျဖစ္သည္။
ဤေက်ာင္းက စုံ၏။ တ႐ုတ္ရွိသည္၊ တ႐ုတ္ဆိုရာ၌ အဂၤလိပ္စကားေျပာ တ႐ုတ္၊ မင္ဒရင္း စကားေျပာ တ႐ုတ္ရွိသည္၊ သိရိလကၤာေတြ ရွိသည္၊ ယခု ျမန္မာရွိသည္။ လုပ္ငန္းေတြအေနနဲ႔ၾကည့္လွ်င္ ဆန္းေဒးစကူးရွိသည္၊ ပါဠိေကာလိပ္ရွိသည္၊ အရြတ္အဖတ္ သင္တန္းမ်ားရွိသည္၊ တ႐ုတ္လို၊ အဂၤလိပ္လို အလြတ္သင္တန္းမ်ားရွိသည္၊ ဝိပႆနာသင္တန္းရွိသည္၊ စုံလွ ၏။ ဘုံဆိုင္ ဥပေဒမရွိလွ်င္ တစစီကြဲသြားမည္။ ထိုအခါ ျပတ္ျပတ္သားသား ေျပာဆို ဆုံးျဖတ္ရ၏။ ဥပေဒ ခ်မွတ္ၾကရ၏။
ထို႔ေၾကာင္႔ ဒီ ျမန္မာရဟန္းလက္ထက္မွာ ဒီလိုေတြလုပ္၊ ဒါေတြေျပာင္း ဆိုသူေတြလည္း ရွိႏိုင္ပါ၏။ အမွန္က ေကာ္မတီႏွင္႔ ေဆြးေႏြးၿပီးမွ လုပ္ လို႔ ရသည္။ ေကာ္မတီကလည္း ဘုန္းႀကီးႏွင္႔ တိုင္ရသည္။
အထက္ပါ ေနာင္ေတာ္ရဟန္းမိန္႔ေသာ စကားမ်ားလည္း ဤ လူမ်ားကို ရည္စူးဟန္တူပါသည္။
ဤသည္မွာ သာမန္ ေက်ာင္းတစ္ေက်ာင္း၏ ေခါင္းေဆာင္လြန္ကာလ ကို ေျပာင္းလဲေနပုံ၊ ေျပာင္းလဲၾကရပုံျဖစ္ပါသည္။ မလြယ္ပါ။ အေရး ပါ သည္႔ ေကာ္မတီ ( ေဂါပက) ဥကၠ႒ႏွင္႔ အျခားပုဂၢိဳလ္မ်ားကိုယ္တိုင္၊ မိမိ ကိုယ္တိုင္ ဆုံး႐ွဳံးသြားသည့္ အၿပဳံးမ်က္ႏွာတခ်ိဳ႕ ရွိႏိုင္ပါ၏။ သို႔ေသာ္ ဤ အရာတို႔သည္ မိမိတို႔ယုံၾကည္ရာကို ေျပာင္းလဲဖို႔အတြက္ ေပးလိုက္ ရ သည့္ ေလ်ာ္ေၾကးဟု မွတ္ယူၾကရပါေတာ႔မည္။ အမွန္မူ သီဟိုဠ္ေက်ာင္းမွာ ျမန္မာဘုန္းႀကီး ေက်ာင္းထိုင္တင္သည္ဆိုကတည္းက ေဂါပကဖက္က ေျပာင္းလဲမႈ စခဲ႔ျခင္းဟု ဆိုႏိုင္သည္။
ဤသည္မွာ သာမန္ ေက်ာင္းတစ္ေက်ာင္း၏ ေခါင္းေဆာင္လြန္ကာလ ကို ေျပာင္းလဲရာ၌ အခက္အခဲတို႔ျဖစ္သည္။ မလြယ္လွပါ။
သို႔ဆိုလွ်င္ ႏိုင္ငံအလိုက္ ေျပာင္းလဲေနေသာ၊ ထို တာဝန္ကို အဓိက ယူထား ရေသာ သမၼတႀကီး ဦးသိန္းစိန္အတြက္လည္းေကာင္း၊ အၾကည္ၫိုခံ၊ အေလးစားခံ ဘဝမွ တကယ္႔ေျပာင္းလဲေရး ေရစီးထဲ စီးဝင္လိုက္ရ သည္႔ ေဒၚစုအတြက္လည္းေကာင္း စာနာစြာ သက္ျပင္းခ်လိုက္မိ၏။
ေသးလွ်င္ ေသးသလို၊ ႀကီးလွ်င္ ႀကီးသလို လြယ္ကူေသာ ျပဳျပင္ေျပာင္း လဲေရးဟူသည္ မရွိပါ။
လူတိုင္းလက္ခံဖို႔မလို၊ ၅၅ ရာခိုင္ႏႈန္းလက္ခံလွ်င္ ေခါင္းေဆာင္ျဖစ္ႏိုင္ၾက ပါသည္။
"အရင္ကဆိုရင္ မင္းနဲ႔ တ႐ုတ္ေတြနဲ႔ ဒီထက္ပိုၿပီး ၿပဳံးၿပဳံးရႊင္ရႊင္ရွိတယ္၊ အခု အဲသလိုမဟုတ္ေတာ႔ဘူးလားလို႔" ဟု ျဖစ္သည္။
သူ႔ကို ခပ္တိုတိုေတာ႔ေျဖမိသည္။
"အရင္က တပည္႔ေတာ္က ဆုံးျဖတ္ရတဲ႔ ေနရာမွာမဟုတ္ဘူး၊ တာဝန္ ဒီေလာက္ မရိွဘူး။ လူတိုင္း ခ်စ္ေအာင္ေနလို႔ရတယ္ ဘုရား၊ အခု အေျခ အေနက ဆုံးျဖတ္စရာရွိရင္ ရဲရဲဆုံးျဖတ္ရေတာ႔ မႀကိဳက္သူ၊ သေဘာထား မတိုင္ဆိုင္သူေတြ ရွိေနမွာေပါ႔၊ အေရးႀကီးတာက အမ်ားစု လက္ခံေနဖို႔ပါပဲ" ဟူ၍သာ ျဖစ္သည္။
ရဟန္းမွာလည္း စိတ္ဖိစီးမႈရွိသည္ ဆိုလ်င္ လူမ်ိဳျခားၾကား မေနဖူးလွ်င္ အထူးအဆန္း ျဖစ္ႏိုင္သည္။ ျမန္မာျပည္မွာေတာ႔ ေက်ာင္းတစ္ေက်ာင္းမွာ ဆရာေတာ္က အခ်ဳပ္ျဖစ္သည္။ ဟင္းကို ဘယ္လိုခ်က္ရတယ္ဟု ဆရာေတာ္ ကဆိုလ်င္ပင္ ေန႔တိုင္း ဟင္းခ်က္ေနေသာ ဒကာမက နားေထာင္တတ္ သည္။ ႏိုင္ငံျခားေတြမွာေတာ႔ ဆရာေတာ္၏ ဗြီတိုအာဏာက အကန္႔အသတ္ ရွိသည္။ ပို၍ ဒီမိုကရက္တစ္ဆန္လာသည္။ လူတိုင္း ေျပာခြင္႔ ေဝဖန္ခြင္႔ရွိသည္။ ေကာင္းသည္ဟု ယုံၾကည္မိသည္၊ ကိုယ္႔ အားနည္းခ်က္ကိုလည္း သိလို႔ရသည္။
မိမိအရင္ေနသြားသည္႔ ဆရာေတာ္က ဒါေတြေတာ႔ ငါရွိစဥ္ ေျပာင္းလဲသြား မည္ဟု မိန္႔သည္။ ထို႔ေၾကာင္႔ သူ႔ကိုပင္ အရွင္ဘုရားက အဲဒါေတြ မေျပာင္း လဲခင္ အရွင္ဘုရားကို သူတို႔က အရင္ေျပာင္းသြားလိမ္႔မယ္ ဟု ရယ္စရာ ျပန္ေလွ်ာက္မိသည္။ ဤေက်ာင္း၏အဓိပတိ ဆရာေတာ္ႀကီးက ၂၀၀၂ ခုမွာ ပ်ံေတာ္မူသည္။ သူရွိစဥ္ အရာအားလုံးက သူ႔ေျခသူ႔လက္၊ တပည္႔ေတြကလည္း ငယ္ေမြးၿခံေပါက္ခ်ည္းျဖစ္သည္။ ထို႔ေၾကာင္႔ ပြဲလမ္းရႇိလို႔ ဘုန္းႀကီးပင္႔လွ်င္ပင္ ဘယ္ေန႔ မင္းတို႔ ဆြမ္းစားလာခဲ႔ၾက ဟု ဖီတ္ၾကားလိုက္႐ုံသာ။ ကား အႀကိဳအပို႔က ဘယ္လိုလဲ စသည္႔ေမးခြန္းမ်ိဳး မည္သူမွ မေမးရဲၾက။ စ ေရာက္စဥ္ကတည္းက ဆရာေတာ္ႀကီး မရွိေတာ႔ သည္႔ေနာက္ ဒါေတြေတာ႔ ျပင္သင္႔သည္ဟု ခံစားမိသည္။ သို႔ေသာ္ ကိုယ္႔မွာ တာဝန္မရွိေသးေတာ႔ ေရလိုက္ငါးလိုက္သာ ေနလိုက္သည္။ အမွန္မူ ေရ လိုက္ငါးလိုက္ေနျခင္းက လူမုန္းနည္းသည္။ သို႔ေသာ္ ေရလိုက္ငါးလိုက္စနစ္က တာဝန္ တကယ္ရွိလာလ်င္ က်င္႔သုံးဖို႔ ခက္လာသည္။
ေျပာင္းလဲေရးဟူသည္ လြယ္ကူလွေသာ ကိစၥမဟုတ္၊ သူတို႔ အ႐ိုးစြဲေနေသာ အျမင္၊ အမူအက်င္႔ကို ခ်က္ခ်င္းစြန္႔လႊတ္ဖို႔ကခက္သည္။ မွန္တယ္ထင္ေသာေၾကာင္႔ ျဖစ္သလို အတၱေၾကာင္႔လည္း ျဖစ္ႏိုင္သည္။ ဤ၌ ေဒၚစုေျပာသည္႔စကားတစ္ခြန္းကို သတိရမိသည္ " ေျပာင္းလဲမႈဟာ ျမင္သာရမယ္၊ ညင္သာရမယ္" ျဖစ္သည္။ မွန္လွသည္။
အရင္က ဆရာေတာ္လို ပါးစပ္ျဖင္႔ ဖြင္႔မေျပာမိေသာ္လည္း ေျပာင္းလဲသင္႔ သည္ထင္ေသာကိစၥအခ်ိဳ႕ကို ျပင္ႏိုင္ခဲ႔သည္ဟု ယုံၾကည္မိသည္။ ပင္႔သံဃာမ်ား ကား အႀကိဳ အပို႔ကိစၥ၊ သံဃာမ်ား (အတြင္းသိ၊ အျပင္သိဆို လ်င္) ညအိပ္ညဉ္႔ေန လက္ခံျခင္း၊ အလႉခံေငြမ်ား အျခားဌာနေတြကို လႉဒါန္း ရာ သသံဃာ၏ သေဘာတူညီခ်က္ရယူဖို႔၊ ဗုဒၶဘာသာကို သင္တာဆိုလွ်င္ ဘယ္ဘာသာစကားနဲ႔ သင္သင္ လက္ခံဖို႔ စတာေတြ ျဖစ္သည္။ သူတို႔ လက္ခံေအာင္လည္း ေျပာရသည္။ လီကြမ္းယု ယေန႔ ဝန္ႀကီးခ်ဳပ္ဆိုလွ်င္ပင္ တခ်ိဳ႕ ဥပေဒေတြ ေျပာင္းကို ေျပာင္းရမည္၊ ထို႔အတူ ဆရာေတာ္ႀကီး သက္ရွိ ထင္ရွားရွိေနဆဲဆိုလွ်င္လည္း တခ်ိဳ႕ စည္းကမ္းေတြကို ေျပာင္းရေတာ႔မည္ စသျဖင္႔ ခပ္မာမာ ေျပာရသည္။ စီမံခန္႔ခြဲသည့္ ေဂါပကလူႀကီးေတြက လက္ခံၾက၏။ ထို႔ေၾကာင္႔လည္း အလုပ္ ဆက္လုပ္လို႔ ရေနျခင္းျဖစ္သည္။
ဤေက်ာင္းက စုံ၏။ တ႐ုတ္ရွိသည္၊ တ႐ုတ္ဆိုရာ၌ အဂၤလိပ္စကားေျပာ တ႐ုတ္၊ မင္ဒရင္း စကားေျပာ တ႐ုတ္ရွိသည္၊ သိရိလကၤာေတြ ရွိသည္၊ ယခု ျမန္မာရွိသည္။ လုပ္ငန္းေတြအေနနဲ႔ၾကည့္လွ်င္ ဆန္းေဒးစကူးရွိသည္၊ ပါဠိေကာလိပ္ရွိသည္၊ အရြတ္အဖတ္ သင္တန္းမ်ားရွိသည္၊ တ႐ုတ္လို၊ အဂၤလိပ္လို အလြတ္သင္တန္းမ်ားရွိသည္၊ ဝိပႆနာသင္တန္းရွိသည္၊ စုံလွ ၏။ ဘုံဆိုင္ ဥပေဒမရွိလွ်င္ တစစီကြဲသြားမည္။ ထိုအခါ ျပတ္ျပတ္သားသား ေျပာဆို ဆုံးျဖတ္ရ၏။ ဥပေဒ ခ်မွတ္ၾကရ၏။
ထို႔ေၾကာင္႔ ဒီ ျမန္မာရဟန္းလက္ထက္မွာ ဒီလိုေတြလုပ္၊ ဒါေတြေျပာင္း ဆိုသူေတြလည္း ရွိႏိုင္ပါ၏။ အမွန္က ေကာ္မတီႏွင္႔ ေဆြးေႏြးၿပီးမွ လုပ္ လို႔ ရသည္။ ေကာ္မတီကလည္း ဘုန္းႀကီးႏွင္႔ တိုင္ရသည္။
အထက္ပါ ေနာင္ေတာ္ရဟန္းမိန္႔ေသာ စကားမ်ားလည္း ဤ လူမ်ားကို ရည္စူးဟန္တူပါသည္။
ဤသည္မွာ သာမန္ ေက်ာင္းတစ္ေက်ာင္း၏ ေခါင္းေဆာင္လြန္ကာလ ကို ေျပာင္းလဲေနပုံ၊ ေျပာင္းလဲၾကရပုံျဖစ္ပါသည္။ မလြယ္ပါ။ အေရး ပါ သည္႔ ေကာ္မတီ ( ေဂါပက) ဥကၠ႒ႏွင္႔ အျခားပုဂၢိဳလ္မ်ားကိုယ္တိုင္၊ မိမိ ကိုယ္တိုင္ ဆုံး႐ွဳံးသြားသည့္ အၿပဳံးမ်က္ႏွာတခ်ိဳ႕ ရွိႏိုင္ပါ၏။ သို႔ေသာ္ ဤ အရာတို႔သည္ မိမိတို႔ယုံၾကည္ရာကို ေျပာင္းလဲဖို႔အတြက္ ေပးလိုက္ ရ သည့္ ေလ်ာ္ေၾကးဟု မွတ္ယူၾကရပါေတာ႔မည္။ အမွန္မူ သီဟိုဠ္ေက်ာင္းမွာ ျမန္မာဘုန္းႀကီး ေက်ာင္းထိုင္တင္သည္ဆိုကတည္းက ေဂါပကဖက္က ေျပာင္းလဲမႈ စခဲ႔ျခင္းဟု ဆိုႏိုင္သည္။
ဤသည္မွာ သာမန္ ေက်ာင္းတစ္ေက်ာင္း၏ ေခါင္းေဆာင္လြန္ကာလ ကို ေျပာင္းလဲရာ၌ အခက္အခဲတို႔ျဖစ္သည္။ မလြယ္လွပါ။
သို႔ဆိုလွ်င္ ႏိုင္ငံအလိုက္ ေျပာင္းလဲေနေသာ၊ ထို တာဝန္ကို အဓိက ယူထား ရေသာ သမၼတႀကီး ဦးသိန္းစိန္အတြက္လည္းေကာင္း၊ အၾကည္ၫိုခံ၊ အေလးစားခံ ဘဝမွ တကယ္႔ေျပာင္းလဲေရး ေရစီးထဲ စီးဝင္လိုက္ရ သည္႔ ေဒၚစုအတြက္လည္းေကာင္း စာနာစြာ သက္ျပင္းခ်လိုက္မိ၏။
ေသးလွ်င္ ေသးသလို၊ ႀကီးလွ်င္ ႀကီးသလို လြယ္ကူေသာ ျပဳျပင္ေျပာင္း လဲေရးဟူသည္ မရွိပါ။
လူတိုင္းလက္ခံဖို႔မလို၊ ၅၅ ရာခိုင္ႏႈန္းလက္ခံလွ်င္ ေခါင္းေဆာင္ျဖစ္ႏိုင္ၾက ပါသည္။