အေျခအေန ေကာင္းပါေသးတယ္

၁။ ဝိလီယံ ဂါးလက္ရဲ႕ အုန္းဂိုး

စေနဆိုေတာ႔ ေဘာလုံးေလးနဲ႔ စလိုက္ပါရေစ။ ေဘာလုံးအဖြဲ႔ခ်ဳပ္တစ္ခုက "ဂိုးေစာင္႔" ဥပေဒမူၾကမ္းကို ဖီဖာမွာတင္သြင္းဖို႔ ႀကိဳးစားေနတယ္လို႔ သိရပါ တယ္။ ဂိုးဆိုတဲ႔ေနရာမွာ သူမ်ားရွဴးတဲ႔ ဂိုး၊ ကိုယ္႔ဂိုးကို ျပန္ရွဴးတဲ႔ဂိုးဆိုတာ ရွိပါတယ္။ ကိုယ္႔ဂိုးကို ျပန္ရွဴးတဲ႔ဂိုးဆိုရာမွာလည္း မေတာ္တဆ ဝင္သြားတဲ႔ ဂိုးနဲ႔ သက္သက္မဲ႔ ကိုယ္႔ဂိုးေပါက္ထဲ ကန္သြင္းတဲ႔ ဂုိးဆိုတာ ရွိျပန္ပါတယ္။ ဥပမာ ဝိလီယံ ဂါးလက္က သူ႔ကို ေတာ႔တင္ဟန္ကို ေျပာင္းခြင္႔ မေပးရင္ အေရးႀကီးတဲ႔ပြဲ အေရးႀကီးတဲ႔ အခ်ိန္မွာ ကိုယ္႔ဂိုးေပါက္ထဲ ျပန္ကန္သြင္းမယ္ လို႔ ႀကဳံးဝါသံမ်ိဳးပါ။
ဒီ ဥပေဒမူၾကမ္းမွာ ဂိုးသမားက ဂိုးဖမ္းေတာ႔မယ္ (သို႔) ပုတ္ထုပ္ေတာ႔မယ္ ဆိုရင္ ေနာက္တန္း ေလးေယာက္ရဲ႕ သေဘာတူညီမႈရမွ၊ ေနာက္ၿပီး ကိုယ္႔ သေဘာနဲ႔ကို ဖမ္းတယ္ (သို႔) ပုတ္ထုပ္တယ္ဆိုတာ လက္မွတ္ေရးထိုးရပါ မယ္။ စသျဖင္႔ စသျဖင္႔။ ဒီ ဥပေဒမူၾကမ္းနဲ႔ ပတ္သက္လို႔ အျမင္မတူၾက တာေတြေတာ႔ ရွိပါတယ္။
တခ်ိဳ႕ပညာရွင္ေတြ အဆိုအရကေတာ႔ ဒီ ဥပေဒမူၾကမ္းကိုယ္တိုင္ကပင္ ဝိလီယံ ဂါးလက္ရဲ႕ ဂိုးလို အုန္းဂိုးႀကီးလို႔ ဆိုၾကပါတယ္။

၂။ ထိုင္ၿပီး ဆုေတာင္းေနၾကတာေပါ႔

ေနာက္သတင္းကေတာ႔ အင္ဒို သစ္ေတာဝန္ႀကီးရဲ႕ ဘာသာေရး ကိုင္းရွိဳင္းတဲ႔ အေၾကာင္းပါ။ ေတာမီးေလာင္ရာကစၿပီး ေဟာ႔တ္ျဖစ္ေနတဲ႔ ေဟ႔ဇ္ အေၾကာ င္းနဲ႔ပတ္သက္လို႔ပါ။ သူေျပာပုံေလးက
"We have considered creating artificial rain to put out the fires, but that would take two weeks. So we have decided to leave it in the hand of nature. And let's just pray for that."
မိုးအတုရြာၿပီး မီးၿငိမ္းသတ္ဖို စဥ္းစားခဲ႔ေပမဲ႔ ဒါက ႏွစ္ပတ္အခ်ိန္ယူရမယ္၊ ဒါ႔ေၾကာင္႔ သဘာဝတရားလက္ထဲ ဝကြက္အပ္လိုက္ပါတယ္။ ထိုင္ၿပီး ဆုေတာင္းေနၾကတာေပါ႔ တဲ႔။ ေလးစားစရာ ဝန္ႀကီးပါပဲ။

၃။ ကံမေကာင္းတဲ႔ ျမန္မာ႔ ဒီမိုကေရစီ

ဒါကေတာ႔ အျပင္ကလူေတြရဲ႕ အျမင္ပါ။ ျမန္မာ႔ ဒီမိုကေရစီဟာ စူပါ ပါဝါ ႀကီးႏွစ္ခုေအာက္မွာ ဖြတ္ဖြတ္ညက္ညက္ ေၾကေနရရွာတယ္ တဲ႔။ ပထမ စစ္တပ္။ ဒုတိယ လက္ယာဝါဒီ ဘုန္းႀကီးထု တဲ႔။ ဒါက ေဆာင္းပါးရွင္ရဲ႕ ေကာက္ခ်က္ပါ။
သတင္း သုံးပုဒ္ကို ခ်ဳပ္ၾကည္႔ေတာ႔ ဘာသာေရးစကားဆိုတာ (And let's just pray for that စတာမ်ိဳး) မဆိုင္တဲ႔အခ်ိန္၊ မဆိုင္တဲ႔ေနရာမွာ လာေျပာရင္ ကိုယ္ဘာသာပဲမွန္ၿပီး သူတပါးအတြက္ေတာ႔ ဝိလီယံ ဂါးလက္ ရဲ႕ အုန္းဂိုး ဆိုတာ နားလည္လိုက္ရပါတယ္။

၄။ ၇ ႏွစ္ သမီးေလး

ေလာကႀကီးဟာ ထင္သေလာက္ ဗ႐ုတ္သုတ္ခ မျဖစ္ေသးဘူးဆိုတာကို ၇ ႏွစ္အရြယ္ အေမရိကန္မေလးက သက္ေသျပေနပါတယ္။ သူမက သမၼတ အိုဗားမာဆီ စာေရးပါတယ္။ ဒီလို......
"Please ask your good friend the President of Indonesia to stop burning the forest. It is not good for both people and animals, especially endangered species. The sun is also red, People are even having to wear masks. Airplanes can't fly. McDonald's won't deliver." ၇ ႏွစ္ သမီးေလးက လူေတြအတြက္ပါမက မ်ိဳးတုန္းႏိုင္တဲ႔ သတၱ ဝါေတြအတြက္ပါ လွမ္းပူေနေတာ႔ ထင္သေလာက္ မဆိုးေသးပါဘူး။ အေျခအေန ေကာင္းပါေသးတယ္။

The haze, the brave or the craze

"The haze"
အရာတိုင္းဟာ ဘာမွ မျမင္ရေအာင္ ေဝဝါးေနေလေတာ႔ရဲ႕
စကၤာပူရဲ႕ (The haze) PSI က ၁၁ နာရီမွာ ၄၀၀ ကို ေရာက္သြားၿပီ။

"the brave or the craze"
တိုင္းမဂၢဇင္းက The Face of Buddhist Terror တဲ႔၊ ဝီရသူရဲ႕ ဓာတ္ပုံနဲ႔။
ေပးထာားတဲ႔ ဂုဏ္ထူးက "the Burmese bin Laden" ဗမာ ဘင္လာဒင္။
ဝီရသူကေတာ႔ the brave လား the craze လား။
ေျပာခ်င္ရာေျပာ မွန္ေနၿပီ။
အဆုံး အစမရိွ ေဝဝါးကုန္ၿပီ။

ျမန္မာ႔ ဒီမိုကေရစီအတြက္ ဘာသာေရး နားလည္သည္းခံမႈသည္ အဓိက

Nehginpao Kipgen ရဲ႕ စထရိတ္တိုင္း ေဆာင္းပါး Religious tolerance key to Myanmar's democracy ကို အက်ဥ္းခ်ဳပ္ ျပန္ဆိုထားတာပါ။

ကမၻာေပၚရွိတဲ႔ အျခားႏိုင္ငံေတြလိုပဲ ျမန္မာဟာ လြတ္လပ္စြာ ကိုးကြယ္ခြင္႔ရွိ တဲ႔ ႏိုင္ငံျဖစ္တယ္ သို႔ေသာ္ ၁၉၄၀ ခုႏွ္ေတြကစလို႔ ပါလီမန္ထဲမွာပင္ ဘာ သာေရးက အခရာ က်ခဲ႔တယ္။
ျမန္မာျပည္ဟာ ဘာသာေရးနဲ႔ ခြဲျခားထားတယ္၊ စစ္အစိုးရလက္ထက္မွာလည္း ဗုဒၶဘာသာဝင္ မဟုတ္သူမ်ား ရာထူးျမင္႔ျမင္႔ မရၾက။
သူရေရႊမန္းက ဘာသာေရး ျပႆနာ မရွိဘူးလို႔ ဒီလထဲမွာပဲ ဆိုခဲ႔ေပမဲ႔ တ ကယ္က ခြဲျခားမႈေတြ ရွိေနဆဲပါလို႔လတ္တေလာအေနအထားကို ေထာက္ျပ တယ္။
ဗမာ၊ ရွမ္း၊ မြန္၊ တရုတ္တို႔ၾကားတြင္ ဗုဒၶဘာသာ ကိုးကြယ္သူ အေရအတြက္ မ်ားၿပီး အစိုးရ စာရင္းဇယား အရ ဗုဒၶဘာသာ ၈၉. ၂ ရာခိုင္ႏႈံး၊ ခရစၥယန္ ၅ ရာခိုင္ႏႈံး၊ မြတ္စလင္ ၃. ၈ ရာခိုင္ႏႈံး၊ နတ္ကိုးကြယ္သူ ၁. ၂ ရာခိုင္ႏႈံး၊ ဟိႏၵဴ ၀. ၅ ရာခိုင္ႏႈံး ျဖစ္တယ္။

အခုအထိ ေဆြးေႏြးၫွိႏႈိင္းရဆဲ ကခ်င္လက္နက္ကိုင္ ျပႆနာဟာ ဗုဒၶဘာ သာကို ႏိုင္ငံေတာ္ဘာသာအျဖစ္ ဥပေဒ ထုတ္ျပန္ခဲ႔တဲ႔ ဦးႏု အစိုးရလက္ ထက္မွာ စတင္ခဲ႔ေၾကာင္း၊ မေက်နပ္တဲ႔ ခရစၥယန္ဘာသာဝင္ ကခ်င္ တိုင္း ရင္းသားမ်ားက စတင္ ပုန္ကန္ခဲ႔ေၾကာင္း ေရးသားထားပါတယ္။ ကရင္တိုင္းရင္းသားမ်ား ၾကားမွာလည္း ဘာသာေရးအေျခခံၿပီး ကရင္းျခင္း ကြဲျပားေနေၾကာင္း၊ လက္နက္ကိုင္အဖြဲ႔ဆိုရာ၌ပင္ ဗုဒၶဘာသာ၊ ခရစၥယန္ဘာ သာ ဟု ရွိေနေၾကာင္း ေရးသားထားပါတယ္။

ေနာက္ၿပီး ရခိုင္ဗုဒၶဘာသာဝင္ေတြနဲ႔ ရိုဟိန္ဂ်ာျပႆနာ၊ ဘူးသီးေတာင္ ၊ ေမာင္းေတာ ႏွစ္ၿမိဳ႕နယ္မွာထုတ္ျပန္ခဲ႔တဲ႔ ကေလးႏွစ္ေယာက္ ဥပေဒ ကို သူက ဆက္ေထာက္ျပတယ္။
လူထုတစ္ရပ္လုံးက အထူးေလးစားတဲ႔ သံဃာ႔အဖြဲ႔ထဲမွာလည္း ရဟန္း တ ခ်ိဳ႕ေၾကာင္႔ သေဘာထား ကြဲလြဲမႈရိွေနႏိုင္ေၾကာင္း အထူးသျဖင္႔ အမ်ိဳးသားေ ရး ဝါဒ ျပင္းထန္သူ ဝိရသူနဲ႔ ၉၆၉ လႈပ္ရွားမႈေၾကာင္႔ျဖစ္ႏိုင္ေၾကာင္း၊ အမ်ိဳ႔ေစာင္႔ ဥပေဒ မူၾကမ္းအေၾကာင္း၊ မြတ္စလင္ေတြနဲ႔ စီးပြားေရး အဆက္အဆံ မလုပ္ေရး လႈပ္ရွားမႈေတြအေၾကာင္း ေဆြးေႏြးထားပါတယ္။

ေနာက္ဆုံး သူေဆြးေႏြးေရးသားသြားတာကေတာ႔ ဒီမိုကေရစီဆိုရာမွာ လြတ္လပ္စြာ ယုံၾကည္မႈ ေရြးခ်ယ္ခြင္႔၊ ယုံၾကည္မႈအခ်င္းခ်င္း နားလည္၊ ခြင္႔ လႊတ္ျခင္း ျဖစ္တယ္။ ႏိုင္ငံေရးနဲ႔ ဘာသာေရး လက္ပြန္းတတီးရွိလွ တဲ႔ ျမန္ မာႏိုင္ ငံရဲ႕ ဒီမိုကေရစီအတြက္ ဘာသားေရးကိစၥဟာ အေရးႀကီးလွေၾကာင္း ပါပဲ။

Religious tolerance key to Myanmar's democracy.
By: Nehginpao Kipgen
The writer is general Secretary of the US-based Kuki international Forum, and researches on the politics of South and South-east Asia, with a concentration on Myanmar.

အိမ္နီးခ်င္း

ဒီ ေတာမီးေလာင္မႉေတြ ဘယ္ကစတာလဲလို႔ စထရိတ္တိုင္း သတင္းေ ထာက္က ေမးေတာ႔ မီးၿငိမ္းသတ္သူေတြထဲက တစ္ေယာက္က "This is the act of God." ထာဝရ ဘုရားရွင္ အလုိက်ျဖစ္တာလို႔ ေျဖတယ္ တဲ႔။
ဒီ အတြက္ မီးၿငိမ္းသတ္ရင္း အပိုဝင္ေငြပါရလို႔ သူကေတာ႔ ေပ်ာ္ေတာင္ ေပ်ာ္ေသးတယ္ လို႔ ဆက္ေျပာတယ္။


ပါးစပ္က အဲသလိုေျပာေနေပမဲ႔ သူကိုယ္တိုင္ အသက္ရွဴလို႔ မဝဘူး၊ ရင္ဘတ္လည္းေအာင္႔ေနတယ္ လိုေတာ႔ ၿငီးျငဴလ်က္ပါပဲ လို႔ သတင္းေထာက္ က ဆက္ေရးထားတယ္။

ဒီ ျပသနာၾကားထဲမွာ ခ်စ္စရာေကာင္းတာက စကၤာပူ အစိုးရပါပဲ။ အသက္ ရွဴမႈနဲ႔ သက္ဆိုင္တဲ႔ ေရာဂါေတြ ျဖစ္လာႏိုင္လို႔ အဲသလို လူနာေတြ အ တြက္ ျဖည္႔ဆည္းေပးႏိုင္ေအာင္ အစြမ္းကုန္ျပင္ဆင္ထားၾကဖို႔ ေဆး႐ုံ၊ ေဆး ခန္းေတြ ကို ခ်က္ခ်င္း ၫႊန္ၾကားခ်က္ ထုတ္ျပန္တယ္။

လယ္သမားက စားအုံးဆီပင္ မီးရွိဳ႕တာနဲ႔ ေဆးရုံထဲက ဆရာဝန္ အလုပ္ရွဳပ္ တာ မဆိုင္ဘူးလို႔ ေျပာခ်င္ရင္လည္း ေျပာလို႔ေတာ႔ ရမွာေပါ႔ေလ။

အသက္ ၉၀ အရြယ္ရွိ (90 years young) လီကြမ္ယု အႏွစ္ ၅၀ ေျမာက္ သစ္ပင္စိုက္ပြဲမွာ ေဂၚျပားနဲ႔ သစ္ပင္စိုက္ေနတဲ႔ပုံ လြန္ခဲ႔တဲ႔ ႏွစ္ရက္ေလာက္က သတင္းစာမွာ ေတြ႔လိုက္ရတယ္။

ဆရာမနဲ႔ လီလီ

ဆရာမ။ ။ လီလီေရ၊ သစ္ပင္ေပၚမွာ ငွက္ ငါးေကာင္ နားေနတယ္၊ တစ္ေကာင္ကို ေလေသနတ္နဲ႔ ပစ္ခ်လိုက္ရင္ ဘယ္ႏွေကာင္ က်န္မလဲ။

လီလီ ။ ။ တစ္ေကာင္မွ မက်န္ပါဘူး ဆရာမ၊ ေသနတ္သံၾကားရင္ အားလုံး လန္႔ၿပီး ျပန္ေျပးၾကမွာပါ။

ဆရာမ။ ။ မဟုတ္ဘူးကြဲ႔၊ အေျဖမွန္က ေလးေကာင္က်န္တယ္တဲ႔။ ဒါေပမဲ႔ သမီးေတြးပုံကို ဆရာမ သေဘာက်တယ္။

လီလီ ။ ။ ေက်းဇူးပါ ဆရာမ၊ သမီးလည္း ဆရာမကို တစ္ခုေမးခ်င္တယ္။

ဆရာမ။ ။ ေမးပါ သမီး။

လီလီ ။ ။ အမ်ိဳးသမီးသုံးေယာက္မွာ တစ္ေယာက္က ထမင္းခ်က္ေနတယ္၊ တစ္ေယာက္က မိတ္ကပ္လူးေနတယ္၊ တစ္ေယာက္က တီဗြီၾကည္႔ေနတယ္။ သူတို႔ သုံးေယာက္မွာ ဘယ္သူက အိမ္ေထာင္ရွင္လဲ။

ဆရာမ။ ။ ျဖစ္ႏိုင္တာကေတာ႔ ထမင္းခ်က္ေနသူဟာ အိမ္ေထာင္ရွင္ေပါ႔ ကြယ္။
လီလီ ။ ။ မဟုတ္ဘူး ဆရာမရဲ႕။ အေျဖမွန္က လက္ထပ္လက္စြပ္ ဝတ္ ထားသူတဲ႔၊ ဒါေပမဲ႔ ဆရာမေတြးပုံကို သမီးလည္း သေဘာက်တယ္။

ဆရာမနဲ႔ လီလီတို႔ ကြန္ဗာေဇးရွင္းကေတာ႔ ၿပီးသြားပါၿပီ၊ ေနာက္ေတြ႔မွပဲ ပညာရွင္လီလီေလးကို ေမးရမယ္....
ျမန္မာျပည္မွာ သမၼတေလာင္း သုံးေယာက္ရွိတယ္ သမီး။ သူတို႔ သုံးေယာက္ အနက္ ေထာင္ထြက္နဲ႔ တပ္ထြက္ကို ႏႈတ္လိုက္ရင္ ဘယ္ႏွေယာက္ က်န္မ လဲ လို႔။

"စားဘုန္း" ႏွင္႔ အရြယ္ယ္ကေပးသည္႔ သခၤန္းစာ(ေက်ာင္းတြင္းမွတ္စု)

ငယ္စဥ္က ဆရာ႔ ဆရာမ်ားစကားကို ၾကားရစဥ္ ရယ္စရာသေဘာမ်ိ်းျဖင္႔ မိန္ ႔ၾကသည္ဟု ထင္မိသည္။ ေပးဘုန္း၊ ေကၽြးဘုန္း၊ ေမးဘုန္း၊ စာဘုန္း စသည္ တို႔ျဖစ္သည္။ ေပးဘုန္း၊ ေကၽြးဘုန္း ဟူသည္ အေပးအကမ္းရက္ေရာေသာ ဆရာေတာ္မ်ား ဘုန္းႀကီးတတ္သည္၊ ေမးဘုန္းက သတင္းစကားေမးျခင္း၊ သာေၾကာင္းမာေၾကာင္း စသည္ေမးျမန္းေလ႔ ရွိျခင္းပင္။ ဤသည္ကလည္း ဘုန္းႀကီးျခင္းအေၾကာင္းတြင္ပါဝင္သည္၊ သာေၾကာင္းမာေၾကာင္း စ သည္ေျပာၾကားျခင္းျဖင္႔ ဒကာ၊ ဒကာမတို႔စိတ္ကို ၫြတ္ႏူးေစ၏။ "ကစၥိ ဘိကၡေဝ ခမနီယံ၊ ကစၥိ ယာပနီယံ" စေသာ ဘုရားရွင္၏ ႏႈတ္ခြန္းဆက္ စကားတို႔သည္ ဤသေဘာအတိုင္းပဲ ျဖစ္ေပမည္။

သို႔ေသာ္ "စားဘုန္း" ဆိုသည္႔စကားကိုေတာ႔ မၾကာမီအခ်ိန္ အထိ ေကာင္းေ ကာင္း သေဘာမေပါက္ခဲ႔ပါ။ လူႀကီး ျဖစ္စမွာေတာ႔ ေရးေတးေတး သေဘာေပါက္သလို ရွိခဲ႔သည္။ ယခင္က စားရေသာကိစၥက လြယ္သည္ဟု ထင္သည္။ "စားဘုန္း" ႏွင္႔ စာေပကိုလည္း ဆက္စပ္ မၾကည္႔ႏိုင္ခဲ႔။

စာသင္သား ဘဝ၊ ရဟန္းငယ္ဘဝ မွာ လူေတြက ဘာပဲကပ္ကပ္ ကိုယ္ ႀကိဳက္ရာကို စားလိုက္သည္၊ မႀကိဳက္ဘူးဆိုလ်င္ တို႔လို႔ပင္ မၾကည္႔မိ။ အရြယ္ရလာေတာ႔ သူတို႔ခမ်ာ ခ်က္ထားရရွာတာဆိုသည္႔ အေတြး ဝင္ လာေတာ႔သည္။ အထူးသျဖင္႔ ကိုယ္တိုင္က လူႀကီးအေနနွင္႔ အိမ္မ်ားကို ဆြမ္းစားသြား႐သည္႔အခါ ရဟန္းမ်ား ဘုန္းေပးေလေလ ဒကာ၊ ဒကာမတို႔က ၾကည္ႏူးေလေလျဖစ္သည္ကို ကိုယ္ေတြ႔ ခံစားတတ္လာသည္။ အျပန္ အ လွန္ အားျဖင္႔ၾကည္႔လ်ွင္ ရဟန္းမ်ားက အားရပါးရ မဘုန္းေပးလ်င္ ၾကားထဲ က မ်က္ႏွာ ပူသလိုလိုျဖစ္လာသည္။

မႏၱေလးမွာ ေနစဥ္ ဆရာဘုန္းႀကီးက ဆြမ္းစားႏိုင္သည္႔ ရဟန္းတို႔ ကို ေရြး ၿပီးဆြမ္းစားေခၚသြားတတ္သည္႔ သေဘာကို ယခုမွ သေဘာေပါက္ မိသည္။ ဒကာ၊ ဒကာမတို႔စိတ္ကို ၫြတ္ႏူးေစလိုျခင္း သာ ျဖစ္ေပသည္။ ေမတၱာ ကရု ဏာ သေဘာပင္ျဖစ္သည္။
ျမန္မာဒကာ၊ ဒကာမ၊ ျမန္မာဆရာေတာ္မ်ားၾကား၌ကား ျမန္မာ အစား အစာ မ်ားသာကပ္ၾကသျဖင္႔ အခက္အခဲက ထင္သေလာက္ မႀကီးလွဟုထင္သည္။ လူမ်ိဳးျခားမ်ား ကပ္ေသာဆြမ္းျဖစ္ေနလ်ွင္ ပို၍အခက္ႀကဳံရသည္။ ကိုယ္႔လ်ွာႏွင္႔ မကိုက္ေသာ္လည္း ခဲဖြယ္မ်ားျဖစ္သျဖင္႔ ႀကိတ္ကာ မွိတ္ကာ "ခဲ" ရသည္။ ထို႔ေၾကာင္႔ စလုံး ဒကာ၊ ဒကာမတို႔ကို "You do your best for cooking. Then, we will try our best for eating." ဟုသာ ေျပာရေလေ တာ႔သည္။

Image source : ေသာတုဇနပအို၀္းေပးblog
စားရေသာကိစၥက လြယ္သည္ဟု ယခု မထင္မိေတာ႔။ သူတို႔ စိတ္ၾကည္ႏူး မႈရေစရန္ သင္႔ရုံေတာ႔ မႀကိဳက္လည္း စားရေတာ႔သည္။ သူတပါးကို စိတ္ ၾကည္ႏူးမႈရေစလိုသျဖင္႔ ကုသိုလ္ေတာ႔ ျဖစ္တန္ရာ၏။ ဤအခ်က္ကို နား လည္ၾကသည္႔ နီးစပ္ေသာ ျမန္မာ ဒကာ၊ ဒကာမတို႔က ျမန္မာ အစားအစာ မ်ား ဘုန္းေပးရေအာင္ဆိုၿပီး အိမ္ပင္႔၍ မၾကာမၾကာ ကပ္ၾကသည္။ ထို ဆြမ္း မ်ိဳးကို သဒၶါဆြမ္း (သို႔) သနားဆြမ္းဟု ခပ္ေသာေသာ အမည္ေပးလိုက္သည္။

ထိုမွဆက္စပ္ၿပီး "စားဘုန္း" ႏွင္႔ စာေပကို ေလ႔လာၾကည္႔မိေတာ႔ ဘုရားရွင္ ကိုယ္တိုင္ က်င္႔သုံးခဲ႔သည္ကို ေတြ႔ရပါေတာ႔သည္။ ဤကား ပရိနိဗၺာန္ မစံဝင္ မီ ဘုန္းေပးခဲသည္႔ စုႏၷ၏ ဝက္ပ်ိဳသားဟင္းလ်ာပင္ ျဖစ္ေပသည္။ စာေပက စုႏၷကို ခ်ီးေျမွာက္လိုေသာေၾကာင္႔ဟုဆို၏။ ေခတ္စကားျဖင္႔ဆိုလ်င္ စုႏၷကို ဝမ္းသာေစလိုေသာေၾကာင္႔ဟု ဆိုႏိုင္သည္။ မဟာကရုဏာ၏ ျပယုဂ္ တစ္ခု ပင္။
ယခု စားရေသာကိစၥက လြယ္သည္ဟု မထင္မိေတာ႔သလို "စားဘုန္း" အေၾကာင္းကိုလည္း သေဘာေပါက္မိသည္။ စာေပနဲ႔လည္း ညီ၏။ မႀကိဳက္ လွေသာ အစားအစာတို႔ကို သင႔္သလုိ လႉသူေက်နပ္ဖို႔ ဘုန္းေပးရာမွာ စာနာ မႈ၊ ခ်ီးေျမွာက္လိုမႈ၊ ငါႀကိဳက္မွ ငါစားမွာေပါ႔ ဆိုသည္႔ အတၱဗဟိုျပဳ အယူ အဆ ကို ေက်ာ္လြန္မႈ စသည္တို႔ ပါဝင္ေနသည္။
အထူးသျဖင္႔ ဘုန္းႀကီးလို၍ ဘုန္းေပးေနၾကျခင္း မဟုတ္ဆိုသည္ကို နား လည္လိုက္မိ၏။

**နတ္နဲ႔လူ**

ပုဆိန္လြတ္က်ၿပီး ငိုေနတဲ႔ သစ္ခုတ္သမား အေၾကာင္းကိုေတာ႔ က်ေနာ္ တို႔ ေလ႔လာခဲ႔ရၿပီးပါၿပီ။ သစ္ခုတ္သမားလည္း သူ႕႐ိုသားမႈ၊ သစ္ပင္ေစာင္႔ နတ္ ကူညီမႈေၾကာင္႔ ေရႊပုဆိန္၊ ေငြပုဆိန္၊ သံပုဆိန္ ရခဲ႔ၿပီးပါၿပီ။ ဒီ ပုံျပင္ အသစ္ထဲမွာေတာ႔ သစ္ခုတ္သမားရဲ႕ ဇနီး ျမစ္ထဲကို က်သြားခဲ႔ပါ တယ္။ ဒီ သစ္ခုတ္သမားက ျမန္မာလူမ်ိဳးေတာ႔ မဟုတ္ပါဘူး။ ဘာလူမ်ိဳးဆိုတာလည္း မသိပါဘူး။
ဇနီး ျမစ္ထဲက်သြားခဲ႔ေတာ႔ ေခတ္သစ္ သစ္ခုတ္သမားလည္း ငိုတာပါပဲ။ အဲဒီအခ်ိန္ သစ္ပင္ေစာင္႔နတ္ ေရာက္လာတယ္။ မင္းဇနီးကို ငါ ဆယ္ယူေပး မယ္ဆိုၿပီး ျမစ္ထဲကေန အမ်ိဳးသမီးတစ္ေယာက္ကို ဆယ္ယူလာတယ္။ သူမက စကားလက္ ဂ်ိဳဟန္ဆင္ (Scarlett Johansson) ျဖစ္ေနပါတယ္။ ၿပီးေတာ႔ သူက စကားလက္ ဂ်ိဳဟန္ဆင္ကို ျပၿပီ သူေလးက မင္းဇနီးလား လို႔ေမးတယ္။
သစ္ခုတ္သမားက မွန္ပါတယ္ဆိုၿပီး စကားလက္ ဂ်ိဳဟန္ဆင္ကို ယူထား လိုက္ေတာ႔ နတ္က ေဒါသျဖစ္သြားတယ္။

"လူသား၊ မင္းဟာ လူလိမ္၊ လူညာ" စတဲ႔ စကားေတြနဲ႔လည္း စြပ္စြဲပုတ္ခတ္ ပါတယ္။
ဒီေတာ႔ လူသားက....
"ခြင္႔လႊတ္ပါ နတ္မင္း။ စကားလက္ ဂ်ိဳဟန္ဆင္ဟာ က်ေနာ႔ဇနီး မဟုတ္ပါ ဘူးလို႔ျငင္းလိုက္ရင္ နတ္မင္းႀကီးက အျခား ေခ်ာေခ်ာ အမ်ိဳးသမီး တစ္ေယာက္ကို ဆယ္ယူလာၿပီး မင္းဇနီးလား လို႔ေမးဦးမွာပါ။ မဟုတ္ပါဘူး ဆိုေတာ႔မွ က်ေနာ္႔ ဇနီးအစစ္ကို ဆယ္ယူလာၿပီး မင္းဇနီးလား လို႔ေမးမွာပါ။ ဟုတ္ပါတယ္လို႔ ေျပာလိုက္ေတာ႔ နတ္မင္းႀကီးက က်ေနာ္႔ ရိုးသားမႈကို ဂုဏ္ျပဳတဲ႔အေနနဲ႔ သံုးေယာက္စလုံး ေပးလိုက္မွာပါ။
ဒီ ပရိုစီဂ်ာကို က်ေနာ္ ေကာင္းေကာင္း သိထားပါတယ္။
ကၽြန္ေတာ္မ်ိဳးက ဆင္းရဲသားပါ။ မိန္းမသုံးေယာက္ကို ေကၽြးမထားႏိုင္ပါ၊ ဒါ႔ေၾကာင္႔ စကားလက္ ဂ်ိဳဟန္ဆင္ေလးကိုပဲ ေရြးလိုက္မိပါတယ္" တဲ႔။

ၿပီးေတာ႔ သူက စကားလက္ ဂ်ိဳဟန္ဆင္ဖက္လွည္႔ၿပီး
"ခ်စ္ေလး၊ သြားၾကစို႔။ ဘိုင္႔ဘိုင္ နတ္မင္းႀကီး" ဆိုကာ စကားလက္ရဲ႕ လက္ ကိုဆြဲကာ ထြက္သြားေတာ႔တယ္ တဲ႔။

ပ႐ိုက္ဗိတ္ဂ်က္ျဖင္႔ လကမၻာသို႔

ကၽြႏု္ပ္ ေရးခဲ႔သည္႔ "ပရိုက္ဘိတ္ဂ်က္ႏွင့္ ၂၁-ရာစုစ်ာန္ရ ရဟန္းေတာ္မ်ား" ေဆာင္းပါး ေဟာစာတန္းက သိပ္ၾကာၾကာ မေစာင္႔လိုက္ရ။ ခ်မ္းသာေသာ ထိုင္း ရဟန္းတို႔ ပ႐ိုက္ဗိတ္ဂ်က္ျဖင္႔ ဈာန္ပ်ံေခ်ၿပီ။ ျမန္မာရဟန္းတို႔ မပ်ံႏိုင္ ၾကေသး။ ယူက်ဳေပၚအထိ ေရာက္သြားသည္႔အတြက္ (ပထမဆုံးအႀကိမ္ လည္း ျဖစ္ေနရကား) ေဝဖန္သံမ်ား ထိုင္းမွာ ေတာ္ေတာ္ညံသြားသည္ဟု ဆိုၾကသည္။ ျပင္သစ္ႏိုင္ငံရွိ ဗုဒၶဘာသာဆိုင္ရာ လုပ္ေဆာင္ခ်က္မ်ားကို သြားေရာက္ စစ္ေဆးရန္ ဈာန္ပ်ံေတာ္မူၾကျခင္း ျဖစ္သည္။

ခ်မ္းသာသည္႔ ရဟန္းေတာ္မ်ား(သို႔ )လူခ်မ္းသာကိုးကြယ္သည္႔ ရဟန္းေတာ္ မ်ားက ပ႐ိုက္ဗိတ္ဂ်က္ ဆက္စီးလာစရာ ရွိပါသည္။ ေဝဖန္သံမ်ားကို ထို ရဟန္းတို႔က ဂရုစိုက္ေတာ္မူၾကမည္မဟုတ္ပါ၊ ထို အရွင္ျမတ္တို႔ ဂရုစိုက္ သည္က ပ႐ိုက္ဗိတ္ဂ်က္ စက္မပ်က္ေရးသာ ျဖစ္ေပမည္။

ခ်မ္းသာသည္႔ ရဟန္းေတာ္က(သို႔ )လူခ်မ္းသာကိုးကြယ္သည္႔ ရဟန္းေတာ္ က အျခားခရီးသည္မ်ား၊ အျခားရဟန္းေတာ္မ်ားႏွင္႔ အတူ ေလယာဥ္ စီး လ်င္ ဂုဏ္ငယ္သည္ဟု ထင္ေကာင္းထင္ေပလိမ္႔မည္ (ဘုန္းကံႀကီး မားေသာ အခ်ိဳ႕ ရဟန္းေတာ္မ်ား လိုင္းကား၊ ဘတ္စ္ကား စီးခ်င္ေတာ္ မမူၾကသလို)။ ထိုအခါ မဝယ္ႏိုင္ေသးလ်င္ပင္ ပ႐ိုက္ဗိတ္ဂ်က္ စင္းလုံးငွားၿပီး ခရီးထြက္ေစ ပါလိမ္႔မည္။ သိကၡာပုဒ္ အထင္အရွား မရွိသျဖင္႔ ဝိနည္းေၾကာင္း အရ ေျပာစ ရာ အေထြအထူးမရွိပါ။ မသင္႔ဘူး ထင္ပါတယ္၊ သာသနာေတာ႔ ကြယ္ေတာ ႔မွာပဲ ဟုေလာက္သာ (တခ်ိဳ႕က "သာသနာကြယ္" ဆိုသည္႔ေဝါ ဟာရကို သုံး စြဲရန္ အေတာ္ ႏွစ္ၿခိဳက္ဟန္တူ၏၊ မၾကာမၾကာ သုံးၾကသည္ ) ေျပာလို႔ရမည္။

အမွန္ေတာ႔ ဘုရားလက္ထက္က ရဟန္းေတာ္မ်ား အစမွာ ေျခဗလာ ျဖစ္ သည္။
ထို႔ေနာက္.. သင္႔ေတာ္သည္႔ ဖိနပ္။
ထို႔ေနာက္.... လွည္း၊ ေလွ။
ထို႔ေနာက္.... ဆိုက္ကား၊စက္ဘီး။
ထို႔ေနာက္.... ကား (ကိုယ္ပိုင္၊ မပိုင္။ ပါဂ်ဲရိုး၊ မရိုး၊ လင္႔ခ႐ုဇာ မဇာ စသည္ )၊ ေမာ္ေတာ္ဆိုင္ကယ္။
ထို႔ေနာက္.... ေလယာဥ္။ ပ႐ိုက္ဗိတ္ဂ်က္။
ဘာမွ မထူးျခားလွေတာ႔ပါ။ ထိုင္းရဟန္းတို႔ ပ႐ိုက္ဗိတ္ဂ်က္ျဖင္႔ ဈာန္ပ်ံေခ်ၿပီ။ မုဒိတာ ပြားလိုက္မိပါ၏။ ပ႐ိုက္ဗိတ္ဂ်က္သည္ ဈာန္အစားထိုး ပစၥည္း ျဖစ္၏။

ခ်မ္းသာသည္႔ ရဟန္းေတာ္မ်ား(သို႔) လူခ်မ္းသာကိုးကြယ္သည္႔ ရဟန္းေတာ္ မ်ားက ဤရာစုအတြင္း လကမၻာသို႔ပင္ ပ႐ိုက္ဗိတ္ဂ်က္ျဖင္႔ ခရီးဆက္ၾက ဦး မည္ဟု အိမ္မက္အသစ္ ထပ္မက္ေနမိျပန္ေခ်ေသး၏။

 Link : Thai Buddhist monks criticised for lavish behaviour

Just a comment from one web page :)


ဒလိုင္းလားမား v စံဇာနည္ဘို

ဒလိုင္းလားမားႀကီးကေတာ႔ လိုအပ္ရင္ အစဥ္အလာေဖာက္ဖို႔ ဝန္ေလးဟန္ မတူဘူး။ သူ႔ေနရာကို ဆက္ခံမယ္႔ ပုဂၢိဳလ္ဟာ အမ်ိဳးသမီးျဖစ္ႏိုင္တယ္လို႔ အရင္တပတ္က ေျပာေနျပန္တယ္။
သူ႕အေၾကာင္းျပခ်က္က ကမၻာႀကီးဟာ ဒုကၡသုကၡေတြမ်ားလြန္းေတာ႔ ကရု ဏာရွင္အမ်ိဳးသမီးေခါင္းေဆာင္ကို ပိုၿပီးလိုအပ္လာေနလို႔ပါ တဲ႔။ အမ်ိဳးသမီး ဘာသာေရးေခါင္းေဆာင္ (ဘိကၡဳနီသာသနာကို လက္မခံတဲ႔ ) ေထရ ဝါ ဒ ေလးႏိုင္ငံခြဲကို (သီဟိုဠ္မွာ တခ်ိဳ႕က လက္ခံပါတယ္) အသာထားတိဗက္ တန္ ဗုဒၶဘာသာထဲမွာေတာင္ သေဘာမတူသူေတြ ရွိေကာင္း ရိွႏိုင္ပါတယ္။
ဘာပဲျဖစ္ျဖစ္ အေနာက္ဗုဒၶဘာသာေတြကေတာ႔ အားတက္သေရာ ေထာက္ ခံၾကမွာ ေသခ်ာပါတယ္။


စံဇာနည္ဘိုနဲ႔ ဒလိုင္းလားမား ဘယ္သူက မွန္မလဲ ေစာင္႔ၾကည္႔ရမယ္။ ဒါေပမဲ႔ စံဇာနည္ဘိုက ၂၀၁၄ ကေန ၂၀၁၅ ကို တရားဝင္ ေျပာင္းခြင္႔ရွိ တယ္။

ဆ႒သဂၤါယနာ ဂယက္ငယ္

လြန္ခဲ႔ေသာ ဆယ္ႏွစ္ခန္႔က သီရိလကၤာဆရာေတာ္တစ္ပါးက သူ၏ ဘြဲ႔ယူ စာတန္းအတြက္ စာအုပ္တစ္အုပ္ကို အရွာခိုင္းသည္။ ထိုစာအုပ္က ထိုင္းႏိုင္ ငံမွာ ရွိရွိသမ်ွလူဝင္စားတို႔ကို သုေတသနျပဳေရးသားထားေသာ စာအုပ္ျဖစ္ သည္။ သူ႔ အဆိုအရ ဆ႒သဂၤါယနာတင္ရာ၌ပင္ ဤစာအုပ္ပါဝင္ခဲ႔သည္။ ထို႔ေၾကာင္႔ ရေအာင္ရွာေဖြေပးရန္ အကူအညီေတာင္းခဲ႔သည္။ ကိုယ္တိုင္ လည္း ထိုစာအုပ္အမည္ႏွင္႔တကြ (ယခု စာအုပ္အမည္ မမွတ္မိေတာ႔) ရေအာင္ ႀကိဳးစားပါ၏။ အရာေတာ႔ မေရာက္ခဲ႔ပါ။ ေနာက္ဆုံး မိတ္ေဆြ ရ ဟန္းမွ တဆင္႔ ဆရာႀကီး ဦးေဌးလႈိင္ (ဓမၼာစရိယ) ႏွင္႕ေတြ႔မွ အဆုံးသတ္ သြားေတာ႔သည္။

သူ႔ အဆိုအရ မွန္၏။ ထိုင္းသံဃာတို႔က ဗုဒၶေဒသနာႏွင္႔ ကိုက္ညီသျဖင္႔ ပါဠိ လိုျပဳစုထားသည္႔ ဤစာအုပ္ကို (ဘုရားေဟာေတာ႔ မဟုတ္၊ သာဝကျပဳစုေ သာ က်မ္းစာအေနႏွင္႔) ဆ႒သဂၤါယနာတင္ရာ၌ ထည္႔သြင္းရန္ အႀကံျပဳ၏။ သို႔ေသာ္ ျမန္မာရဟန္းေတာ္တို႔က လက္မခံ၊ သဂၤါယနာတင္ရာ၌လည္း မပါ၊ စက္တင္ပုံႏွိပ္ျခင္းလည္း မျပဳဟု ျပန္ေျပာျပခဲ႔သျဖင္႔ သိခဲ႔ရသည္။

သီရိလကၤာဆရာေတာ္တို႔ကလည္း ဤနည္းအတိုင္း ဗုဒၶေဒသနာႏွင္႔ မဆန္႔ က်င္ေသာ ပါဠိလို က်မ္းခိုင္တခ်ိဳ႕ကို (ဘုရားေဟာေတာ႔ မဟုတ္၊ သာဝကျပဳ စုေသာ က်မ္းစာအေနႏွင္႔) သဂၤါယနာတင္ရာ၌ ထည္႔သြင္းရန္ အႀကံျပဳ ခဲ႔ၾက သည္ဟု သိရ၏။ သို႔ေသာ္ အထမေျမာက္ခဲ႔။

ဆ႒သဂၤါယနာတင္ပြဲ ၿပီးဆုံးၿပီး မိမိတို႔ ႏိုင္ငံသို႔ ျပန္ေရာက္ေသာအခါ ထို သံဃာေတာ္မ်ား ျပန္လည္ စု စည္းၿပီး ထိုထိုက်မ္းစာတို႔ကို ဆ႒သဂၤါယနာ အသိအမွတ္ျပဳ က်မ္းစာမ်ား အေနႏွင္႔ ကိုယ္တိုင္ ပုံႏွိပ္ၾကသည္။ ထို႔ေၾကာင္႔ ထို သီရိလကၤာဆရာေတာ္ အရွာခိုင္းေသာစာအုပ္က ဆ႒သဂၤါယနာ မူအေနျဖင္႔ ရွိေနျခင္း ျဖစ္ေပသည္။

ဤသည္မွာ ကၽြႏ္ုပ္တို႔ လက္လွမ္းမီေသာ ဆ႒သဂၤါယနာတင္ပြဲ အၿပီး ႏိုင္ ငံျခားသားရဟန္းေတာ္တို႔၏ (ကမၻာေအးကုန္းေျမမွ ျပန္အႂကြ) တုန္႔ျပန္မႈျဖစ္ သည္။ ျပည္တြင္းမွာ ဤလိုကိစၥေတြ သိမီသူနည္းမည္ထင္ပါသည္။ ထို႔ေၾကာင္႔ အရဲစြန္႔ ေရးလိုက္မိသည္။

သဂၤါယနာအဆက္ဆက္ကို ေလ႔လာၾကည္႔ရာမွာေတာ႔ သဂၤါယနာတင္ၿပီး တိုင္း ဂိုဏ္းကြဲမ်ား ထြက္ထြက္လာတတ္သည္။ ထြက္လာသည္႔ ဂိုဏ္းကြဲ တိုင္းလည္း သူ႔ဟာသူ မွန္ၾကသည္။ မည္သို႔ဆိုေစ ပိဋကတ္သုံးပုံ အထင္ အရွားရွိေနျခင္းျဖင္႔ပင္ အတန္တန္ေသာသဂၤါယနာတင္ ဆ႐ာေတာ္ႀကီး မ်ား ေက်းဇူးက မ်ားလွၿပီ ျဖစ္ပါသည္။

သီဟနာဒ