ေမြးကင္းစ မဂၤလာ (Tender-aged blessing)


(အရင္လ Faces မဂၢဇင္း အဆက္ပါ။ ဒီေဆာင္းပါးေတြရဲ႕ ဆိုလိုရင္းအခ်ဳပ္က "မဂၤလာတရားေတြဟာ အရြယ္အလိုက္ သတ္မွတ္ထားျခင္းျဖစ္တယ္" ဆိုတဲ႔ အဆိုကို ေထာက္ခံေဆြးေႏြးတာမ်ိဳးပဲျဖစ္ပါတယ္။)

ပထမဂါထာမွာ ပါတဲ့ လူမိုက္မေပါင္း၊ လူလိမၼာေပါင္း၊ ပညာရွိသူေတာ္ေကာင္း ကို ဆည္းကပ္ ဆိုတာကို ေမြးကင္းစ (tender ages) မဂၤလာလို႔ ပညာရွင္ အခ်ိဳ႕ ယူဆၾကပါတယ္။ ဘာေၾကာင့္လဲဆိုတာ ကို အဓိကအခ်က္ ႏွစ္ခ်က္နဲ႔ ရွင္းျပလို႔ရပါတယ္။

၁။ သူတို႔ေလးေတြဟာ ပတ္၀န္းက်င္ရဲ႕ လႊမ္းမိုးမႈကို အလြယ္တကူ ခံယူတတ္ လို႔
၂။ ဒီသတ္မွတ္ခ်က္ကို တစ္ေသြမတိမ္းလိုက္ဖို႔ အခက္အခဲ မရွိေသးလို႔ -
ဆိုတဲ့ အခ်က္ႏွစ္ခ်က္ ျဖစ္ပါတယ္။

ေမြးဖြားၿပီးအခ်ိန္ကစလို႔ ကေလးငယ္ဟာ သူ႔ရဲ႕၀န္းက်င္က ျဖစ္ပ်က္ျပဳမူသမွ် အားလံုးကို ေလ့လာ မွတ္သားေနတတ္ပါတယ္။ ဒီေတာ့ သူတို႔ရဲ႕ ပထမဆံုး ၀န္းက်င္ဟာ အလြန္က်ဥ္းတဲ့ မိသားစု ဘ၀ေလး ထဲမွာပဲ ျဖစ္ေနတတ္ပါတယ္။ ဒီေတာ့ ကေလးငယ္ရဲ႕ ေပါင္းသင္းဆက္ဆံေရးနယ္ဟာ လူအမ်ားစု သတ္မွတ္ ထားတဲ့ မေကာင္းတဲ့ သူငယ္ခ်င္း၊ ေကာင္းတဲ့သူငယ္ခ်င္း ဆိုတာေတြထက္ မိသားစုရဲ႕ အေျပာ အဆိုနဲ႔အျပဳအမူအေပၚမွာ အမ်ားႀကီးမွီခိုေနပါတယ္။ ေက်ာင္းမသြားရေသးတဲ့ ကေလးငယ္ရဲ႕ ေကာင္း မေကာင္း အေပါင္းအသင္းဆိုတာဟာ မိသားစုရဲ႕ ေကာင္းမေကာင္း အမူ အက်င့္ေတြပဲ ျဖစ္ပါတယ္။ ဒီအခ်က္ကို ေလွ်ာ့တြက္လို႔ မရပါဘူး။ သူတို႔ဟာ ငါးႏွစ္မတိုင္မီ ကေလးတစ္ေယာက္ရဲ႕ မိတ္ေဆြေတြ ျဖစ္ပါတယ္။ (မူႀကိဳဟာ ေယဘုယ် မဟုတ္၊ ခၽြင္းခ်က္ပါ။)

ငါးႏွစ္ျပည့္လို႔ ေက်ာင္းသြားၿပီဆိုတဲ့ ကေလးရဲ႕ ၀န္းက်င္ဟာ ပိုက်ယ္လာပါ တယ္။ လူလည္း ပိုစံုလာပါတယ္။ ဒါေပမယ့္ သူ႕အတြက္ လူမိုက္ မေပါင္း လူ လိမၼာေပါင္း ဥပေဒသကို လိုက္နာဖို႔ အခက္အခဲ မရွိလွေသးပါဘူး။ ဘာေၾကာင့္လဲဆိုရင္ သူ႔ရဲ႕ စား၀တ္ေနေရးတာ၀န္ကို မိသားစုက ရာႏႈန္းျပည့္ ယူထားလို႔ပဲ ျဖစ္ပါတယ္။

သူတို႔ေလးေတြအတြက္ ဘယ္သူက လူမိုက္ ၊ ဘယ္သူက လူလိမၼာလဲ။
ကေလးတစ္ေယာက္အတြက္ လူလိမၼာ၊ လူမိုက္ ကန္႔သတ္ခ်က္က အလြန္ ႐ိုး ရွင္းပါတယ္။ ဘုရားရွင္ ရဲ႕ ရာဟုေလာ၀ါဒသုတ္လာ ကိုယ္႔အက်ိဳး၊ သူတစ္ပါး အက်ိဳး၊ ႏွစ္ဖက္အက်ိဳး ဆိုတာနဲ႔ ျပည့္စံုပါတယ္။ တစ္နည္း ကာယကံ၊ ၀စီကံ၊ မေနာကံ ယဥ္ေက်းေကာင္းမြန္သူနဲ႔ မယဥ္ေက်းေကာက္က်စ္သူ ဆိုတာ နဲ႔ ျပည့္စံုပါတယ္။ ႏႈတ္ၾကမ္းတဲ့ ကေလး၊ အသတ္အပုတ္ ႀကိဳက္တဲ့ကေလး၊ စိတ္ပုတ္တဲ့ကေလးနဲ႔ မေပါင္းနဲ႔ ဆိုရင္ ရပါၿပီ။

ဟုတ္ၿပီ။ ဒါဆိုရင္ ဒီမဂၤလာေတြက ဘာျဖစ္လို႔ ေမြးကင္းစ (tender age) မဂၤလာလို႔ ေခၚရတာလဲ၊ လူႀကီးေတြနဲ႔ မဆိုင္ေတာ့ဘူးလား။ ဒီလိုေတာ့ မဟုတ္ပါဘူး။ ဆိုင္ပါတယ္။ ဒါေပမဲ့ လူႀကီးတစ္ေယာက္ အတြက္ ဒီ မဂၤလာေတြ ရွိေနႏိုင္ရင္ေကာင္းပါတယ္။ ျပႆနာက အၿမဲတမ္းရွိေနႏိုင္မလား။ မရွိႏိုင္ပါဘူး။ မရွိလို႔လည္း ကေလးဘ၀ကေလာက္ ထိခိုက္ပ်က္စီးဖို႔ေတာ့ ရာခိုင္ႏႈန္း နည္းသြားပါတယ္။ ဘာေၾကာင့္ျဖစ္ မလဲ။ အရင္အေျဖႏွစ္ခုပါပဲ။


၁။ ပတ္၀န္းက်င္ရဲ႕ တိုက္ခိုက္မႈ ကေလးငယ္ေတြေလာက္ သူတို႔မခံရေတာ့ ဘူး။
၂။ ဘ၀လိုအပ္ခ်က္ေတြေၾကာင့္ ဒီဥပေဒသေတြကို တစ္ေသြမတိမ္း လိုက္နာဖို႔ ခက္သြားၿပီ။
ဒီမွာေတာ့ ႏွစ္ကေနစၿပီး ၾကည့္တာက ပိုရွင္းပါတယ္။ ကေလးက လူမိုက္ မေပါင္းနဲ႔ဆိုရင္ မေပါင္း ဘဲေနလို႔ ျပႆနာမရွိေပမဲ့ လူႀကီးတစ္ေယာက္ ျဖစ္ လာတဲ့ အခါမွာေတာ့ အေၾကာင္းေၾကာင္း အေျခ အေန အရပ္ရပ္ကို ေထာက္ ဆၿပီး မေကာင္းေပမဲ့ မကင္းရာ မကင္းေၾကာင္း ေပါင္းသင္းေနရတတ္ပါတယ္။

ဒီလိုေပါင္းလို႔ တစ္ဖက္လူရဲ႕ လႊမ္းမိုးမႈ ခံရရာမွာလည္း လူႀကီးဟာ သူ႔ရဲ႕ ကိုယ္ ပိုင္ဟန္၊ ကိုယ္ပိုင္ ယံုၾကည္မႈ စသည္တည္ေဆာက္ထားၿပီး ျဖစ္တဲ့အတြက္ အလြယ္တကူ မကူးစက္ႏိုင္ေတာ့ပါဘူး ။ အနည္းနဲ႔ အမ်ား အဖ်ားခတ္တာ မ်ိဳး ေတာ့ရွိသြားတတ္ပါတယ္။ ဒါေပမဲ႔ သူဟာ ကေလးငယ္လို ျမင္ျမင္သမွ် ပံုတူ ကူးခ်တဲ့ အဆင့္ေတာ့မဟုတ္ေတာ့ပါဘူး။

မေကာင္းလွတဲ့လူေတြကို ေပါင္းရတတ္တယ္ဆိုတဲ့ ေနာက္အေၾကာင္း တစ္ ခ်က္ကေတာ့ လူႀကီး တစ္ေယာက္ရဲ႕ ဆက္ဆံေရးနယ္ပယ္ က်ယ္၀န္း လာျခင္းေၾကာင့္လည္း ျဖစ္ပါတယ္။ မိမိရဲ႕ အလုပ္ရွင္ဟာ သိပ္မစြံလွဘူး ဆိုတာ သိေပမယ့္ အလုပ္သစ္ရွာမရခင္ ေပါင္းကိုေပါင္းမွ ရပါလိမ့္မယ္။ မိမိေနာက္မွာ ရွိေနတဲ့ မိသားစုရဲ႕ စား၀တ္ေနေရးဆိုတာေတြကို ေထာက္ ဆေနရပါတယ္။ မေကာင္းမွန္းသိလ်က္နဲ႔ ထြက္သြားဖုိ႔ လမ္းစ လံုး၀မရွာျခင္း က ေတာ့ မွားပါတယ္။

လူႀကီးတစ္ေယာက္အတြက္ လူဆိုးလူေကာင္းကို ဘယ္လို သတ္မွတ္မလဲ။
အလြန္က်ယ္ျပန္႔လွတဲ့ လူမႈေရးဆိုင္ရာ ေမးခြန္းျဖစ္ပါတယ္။
ဒီေမးခြန္းကို စနစ္တက် ေျဖဆိုဖို႔ စာတစ္ေစာင္ က်မ္းတစ္ဖြဲ႕ေတာင္ မလံုေလာက္ႏိုင္ပါဘူး။ ဘာေ ၾကာင့္လဲဆိုရင္ သတ္မွတ္ခ်က္ေတြ မတူလို႔ပါ။

လူမိုက္ဆိုတာ ကာယကံ၊ ၀စီကံ၊ မေနာကံ မေကာင္းသူလို႔ အက်ဥ္းဆံုး ေျပာ လို႔ေတာ့ ရပါတယ္။
ဒါေပမဲ့ “ဘယ္လို ကာယကံကေကာင္းၿပီး ဘယ္လို ကာယကံက မေကာင္းတာလဲ” ဆိုတဲ့ ေမးခြန္းလည္း တက္လာေရာ အေျဖေတြ အမ်ိဳးမ်ိဳး အဖံုဖံု ျဖစ္သြားေတာ့မွာပါ။ ႏႈတ္ခ်ိဳ-စိတ္ပုတ္၊ ႏႈတ္ၾကမ္း-စိတ္ေကာက္ စတာေတြေရာေထြးလာပါတယ္။ သတ္မွတ္ခ်က္ေတြကလည္း ယံုၾကည္ ကိုး ကြယ္မႈ အေျခအေနစတာေတြကို အေျခခံၿပီး ကြဲျပားလာပါေတာ့တယ္။ ဗုဒၶဘာသာရဲ႕ေပတံကို ခရစ္ယာန္၊ မြတ္စလင္ေတြက လက္ခံမွာ မဟုတ္သလို မြတ္စလင္ရဲ႕ေပတံကိုလည္း ခရစ္ယာန္၊ ဗုဒၶဘာသာေတြက သေဘာမတူ ၾက ပါဘူး။ ဒါေၾကာင့္ အက္သစ္နဲ႔ ဆိုင္တဲ့ "ဘယ္ဟာက အမွား၊ ဘယ္ဟာက အမွန္ (What is right and what is wrong)" ျပႆနာက တူညီတဲ့အေျဖ ထြက္ မလာပါဘူး။

ဒါေပမဲ့ “ဘံု” လက္ခံမႈေတာ့ ရွိပါတယ္။ ညွင္းဆဲမႈဟာ မေကာင္းဘူး (သတ္မႈဟာ ဘံုတူညီခ်က္ထဲ မပါ၀င္ပါဘူး)၊ အႏိုင္က်င့္မႈ၊ ကၽြန္စနစ္ဟာ မေကာင္းဘူး။ လိမ္ညာမႈ၊ ခိုးယူမႈဟာ မေကာင္းဘူး စတဲ့ အခ်က္ေတြမွာ တူညီၾကပါတယ္။ ဒါေၾကာင့္ လူႀကီးတစ္ေယာက္အတြက္ လူဆိုးလူေကာင္း သတ္မွတ္ ခ်က္ဟာ ကေလးငယ္ရဲ႕ သတ္မွတ္ခ်က္ထက္ အမ်ားႀကီး က်ယ္၀န္း ရွဳပ္ေထြးလာပါေတာ့တယ္။ တကယ္လို႔ သူဟာ ယဥ္ေက်းမႈ ေပါင္းစံု၊ ကိုးကြယ္ မႈေပါင္းစံု၊ လူ႔အဖြဲ႔အစည္းထဲမွာေနမယ္ဆိုရင္ ဒီသတ္မွတ္ခ်က္က ပိုလို႔ေတာင္ ရွဳပ္ေထြးပါတယ္။
လူေကာင္းဆိုရာမွာလည္း သတ္မွတ္ခ်က္ေတြ ဘယ္လိုပဲကြာျခားေနပါေစ၊ “ဘံု” တူညီခ်က္ေတြ ရွိေနပါတယ္။ ႐ိုးသားမႈ၊ မာန္မာန နည္းပါးမႈ၊ ကတိ တည္မႈ၊ အက်ိဳးလိုလားမႈ စတာေတြဟာ တစ္ကမာၻလံုး ဆိုင္ရာ “စံ” ေတြျဖစ္ပါတယ္။

ဘယ္လိုပဲျဖစ္ပါေစ လူႀကီးတစ္ေယာက္အတြက္ “လူမိုက္မေပါင္း၊ လူလိမၼာေပါင္း” ဥပေဒသဟာ လိုက္နာဖို႔ အမ်ားႀကီးပိုခက္ခဲလာတယ္။ ေပါင္း ရသည္ဆိုေစဦးေတာ့ စိတ္ေပါင္းကိုယ္ခြာ၊ စိတ္ခြာကိုယ္ေပါင္း ဥပေဒသေတြေ ၾကာင့္ ထိခိုက္မႈ သိပ္မရွိလွေတာ့ပါဘူး။

“လူဆိုးမေပါင္း ၊ လူလိမၼာေပါင္း” ဥပေဒသေတြဟာ ေမြးကင္းစအတြက္ အေရး ပိုႀကီးပါတယ္။ ဒီထက္အနည္းငယ္ ပိုႀကီးလာတဲ့အခါမွာ တတိယ မဂၤလာျဖစ္ တဲ့ “ပူေဇာ္ထိုက္သူကို ပူေဇာ္” ဥပေဒသ တက္လာပါတယ္။ အရြယ္အားျဖင့္ တန္းတူ ေျပာဖို႔ခက္ပါတယ္။ ငါးႏွစ္ကေလးငယ္ဟာ ပတ္၀န္းက်င္က ေလ့လာ စရာေတြကို ေလ့လာႏိုင္ေပမဲ့ “ပူဇာစ ပူဇေနယ်ာနံ” လုပ္ရမွန္းေတာ့ မသိေသး ပါဘူး။
ဒီမဂၤလာသံုးခ်က္ကို အေၾကာင္း အက်ိဳးဆက္ၾကည့္မယ္ဆိုရင္ အေသ၀နာစ, ပ႑ိတာနဥၥ ကေန ပူဇာစ ဆီကို သြားပါတယ္။ လူမိုက္မေပါင္း လူလိမၼာေပါင္းၿပီးတဲ့ ေနာက္မွသာ သူဟာ ပူေဇာ္ထိုက္သူလို႔ အသိအမွတ္ျပဳမႈ၊ လိုက္နာမႈ ျဖစ္ႏိုင္ပါတယ္။ တနည္းေျပာရရင္ ေရွ႕မဂၤလာ ႏွစ္ပါးက ပက္စစ္ (Passive)သေဘာ၊ ေနာက္ဆံုး မဂၤလာက အက္တစ္(Active) သေဘာ လို႔ဆိုရင္ ရတန္ေကာင္းပါတယ္။

ဘယ္သူက ပူေဇာ္ထိုက္တာလဲ။
ေရွ႕ေမးခြန္းလိုပါပဲ။ ေမးခြန္းမထုတ္တတ္ေသးတဲ့ ကေလးငယ္အတြက္ ဒီအေျဖက ႐ိုး႐ိုးရွင္း႐ွင္း ေလးပါ။ ဗုဒၶဘာသာအတြက္ ရတနာသံုးပါး၊ မိဘ၊ ဆရာ (နဲ႔ အျခား႐ိုေသထိုက္သူ) ဆိုရင္ လံုေလာက္ပါ တယ္။ သူတို႔ကို ဒီလမ္းစဥ္ အတိုင္းလည္း ခ်မွတ္ေပးသင့္ပါတယ္။

လူႀကီးတစ္ေယာက္အတြက္ “ပူေဇာ္ထိုက္သူကို ပူေဇာ္” ဆိုတာကို လိုက္နာဖို႔ လြယ္ကူေပမဲ့ “ဘယ္သူေတြက အပူေဇာ္ခံထိုက္တာလဲ” ဆိုတဲ့ ေမးခြန္းနဲ႔ ပတ္သက္လို႔ေတာ့ ရွဳပ္ေထြးလာျပန္ပါတယ္။ ဘာသာနဲ႔ယဥ္ေက်းမႈကေျပာတဲ့ အထက္ပါ ပူေဇာ္ထိုက္သူဆိုတာေတြကို သူက ေမးခြန္းေတြ ထုတ္လာ တတ္ ပါတယ္။ ထုတ္လည္း ထုတ္ရပါမယ္။ ဘုရားနဲ႔တရားကလြဲရင္ ေမးခြန္းထုတ္စရာေတြ ရွိေနႏိုင္ပါတယ္။ ဒါက ျပႆနာႀကီးမဟုတ္ေသးပါဘူး။ မပူေဇာ္သင့္မွန္း သိသူကို ပူေဇာ္ခ်ဥ္းကပ္ေန ရတဲ့ ျပႆနာက ဒီထက္ပိုႀကီးေနႏိုင္ပါတယ္။

တခ်ိဳ႕ကေတာ့ သေဘာမတူေလာက္ပါဘူး။ ဒါဟာ အာရွရဲ႕ ေရွး႐ိုးစြဲ ယဥ္ေက်း မႈႀကီးတစ္ခုလို ျဖစ္ေနပါတယ္။ မမွန္မွန္းသိလ်က္နဲ႔ ဆရာတင္ထားရတာ၊ ဆရာမတင္ခ်င္ဘဲ မေတာ္လွန္ရဲလို႔ “ဗ်ာ ၊ ဘုရား” ထူးေနရတာေတြ အာရွ ယဥ္ေက်းမႈထဲမွာ ပိုမ်ားေနပါတယ္။ ဒါကလည္း ကမာၻ႕ပညာရွင္ေတြ လက္ခံ ထားတဲ့ အခ်က္ပါ။
ဒီအခ်က္ေၾကာင့္ ဒီေန႔အထိ အာဏာရွင္ေတြ ေနရာရေနတာလည္း ျဖစ္ ပါ တယ္။ မွန္တာ၊ မမွန္တာထက္ ျပႆနာ မျဖစ္ေရးကို ဦးတည္တတ္ၾကပါတယ္။ အေနာက္ရဲ႕ ေယဘုယ် “စံ” က မမွန္ဘူးထင္ရင္ ျပႆနာကိုရင္ဆိုင္ရမယ္ ဆိုတာပဲ ျဖစ္ပါတယ္။ ဒါေၾကာင့္ လူႀကီးေလာကမွာ “ပူဇာစ ပူဇေနယ်ာနံ” ေနရာေတြလဲြေနၿပီး လူ႔အဖြဲ႕အစည္းႀကီးလည္း ကေမာက္ကမ ျဖစ္ေနတတ္ပါတယ္။

လူ႔နဲ႔၀န္းက်င္ဆက္ဆံေရး မဂၤလာသံုးပါးဟာ ဘယ္အရြယ္အထိ အေရးပါေနပါ သလဲ(အေရးအပါ ဆံုးလဲ)ဆိုရင္ ေမြးကင္းစကေန ဆယ္ေက်ာ္သက္အထိလို႔ သတ္မွတ္လိုက္ခ်င္ပါတယ္။

ဒါေၾကာင့္ ဒီမဂၤလာသံုးပါးဟာ ေမြးကင္းစမဂၤလာ(Tender-aged blessing) ေတြဆိုတဲ့ ဗုဒၶဘာသာ ပညာရွင္တခ်ိဳ႕ရဲ႕ အယူအဆကို ေထာက္ ခံၿပီး ေဆြးေႏြးလိုက္ပါတယ္။

၁။ သူတို႔ဟာ ပတ္၀န္းက်င္ဆီက ေလ့လာယူခ်ိန္ ၊ ၾသဇာသက္ေရာက္မႈ အရွိဆံုးအခ်ိန္
၂။ ေပါင္းဖို႔ ေရွာင္ဖို႔လည္း လြယ္ကူတဲ့ အခ်ိန္
၃။ သူတို႔ က်င္လည္ရတဲ့ ၀န္းက်င္ရဲ႕ က်ဥ္းေျမာင္းမႈ -

ဒီ သံုးခ်က္ဟာ ဒီအယူအဆရဲ႕ အေျဖေတြသာ ျဖစ္ပါတယ္။

ဇင္ေဝေသာ္

Post a Comment